🔘«کودکان و موبایل»
▪️وجود برخی از ویژگیها و نیازهای روان شناختی مانند حس نوگرایی هیجان طلبی خودنمایی و مدگرایی در کودکان و نوجوانان از دلایل توجه آنان به تلفن همراه است. این فناوری ارتباطی جدید به خوبی توانسته است، این نیاز را پوشش دهد.
▪️با رشد جسمی و روحی کودکان و افزایش روابط اجتماعی شان برخورداری از تلفن همراه به نوعی موجب اعتبار بخشی در عرصه اجتماعی خواهد شد؛ بنابراین دانش آموزانی که گوشی های به روز تر و پیشرفته تری دارند ضمن احساس روی خط مد بودن احساس اعتبار اجتماعی بیشتری میکنند و در مقابل دانش آموزانی که تلفن همراه ندارند بعضاً ممکن است نزد دوستانشان احساس حقارت کنند.
▪️با توجه به پژوهشهای انجام شده بیشترین کاربرد تلفن همراه در بین کاربران کودک و دانش آموز به ترتیب در زمینه های ارتباطی تفریحی بازی و سرگرمی، آموزشی علمی - تحقیقاتی و خدماتی است .
▪️کودکان برای ارضای حس نوگرایی هیجان طلبی خودنمایی و مدگرایی به تلفن همراه روی می آورند.
لینک عضویت در کانال👈
https://eitaa.com/savad_resaan
5.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
با فرزندان ببینیم: هوش مصنوعی به زبان ساده
#هوش_مصنوعی
لینک عضویت در کانال👈
https://eitaa.com/savad_resaan
🔎فقدان رژیم مصرف و تاثیرات دهگانه رسانه بر مدیریت ذهن
💡برای اینکه از حضور روزانه ۴ تا ۶ ساعته نوجوانان و جوانان در فضای رسانه ای اعم از دیدن فیلم و سریال تا بازی های رایانه ای و چت کردن و حضور در شبکه های اجتماعی، ارزیابی دقیقی داشته باشیم و روش حل مساله و خط مشی گذاری درستی در سطح ۱.فرد و ۲.خانواده و ۳.جامعه، اتخاذ نمایبم، ده مورد از #ردپاهای_ذهنی_شناختی_رسانه در افراد را باهم مرور می کنیم.
۱.پایین آمدن سطح تمرکز و توجه ذهنی در اثر مصرف زیاد و متنوع رسانه و بنوعی #بیش_فعالی_ذهنی در برابر حوادث و رویدادها و مسائل زندگی است که بقولی کثرت دریافت اطلاعات رسانه ای، فقرتوجه و تمرکز بدنبال خواهد داشت.
۲.رو به افول نهادن قدرت تفکر و تحلیل و پردازش مسائل بدلیل انباشت بی رویه و بدون دروازبانی اطلاعات که همان عادت به #خام_خوری_اطلاعات می باشد که حاصلش نتیجه گیری های غلط با مقدمات هرجایی و همه جایی رسانه ای بدون دقت در منبع و فرهنگ و موقعیت خاص آن اطلاعات دریافتی است.
۳.خستگی و #فرسودگی_ذهنی و پایین آمدن تاب آوری مغز در برابر حوادث و رویدادهای روزمره که بنوعی ذهن عصبی و افسرده و عجول را منجر می شود که رفتارهای تکانشی خاصی هم بدنبال خواهد آورد.
۴.ساده سازی ذهن و پایین آمدن #ضریب_هوشی بدلیل مواجهه با رسانه بدون رژیم مصرف خاص که ندیدن ابعاد متعدد ماجرا در روش حل مساله یکی از نشانه های آن می باشد.
۵.شرطی شدن ذهن و عادت کردن به سرگرمی رسانه ای _اطلاعاتی و درنتیجه #ایستایی_رشد_و_بلوغ فکری و نداشتن ایده های کلان برای اتفاقات بزرگ زندگی همچون مساله انتخاب رشته و شریک زندگی و شغل و ...
۶.تنبلی ذهنی و #فقدان_خلاقیت و اعتیاد افراطی به محرک بیرونی جهت فعالیت و برنامه ریزی روزانه یا بلندمدت بدلیل عدم مدیریت مصرف رسانه ای
۷.تنزل ذوق معرفتی و درنتیجه افت شدید علمی_شناختی بدلیل خاصیت هیجان زای رسانه ای و فاصله گرفتن از کتاب و درس و #مطالعات_مکتوب
۸.آسیب دیدن هوش بصری بدلیل #انگاره_سازی_های_اجاره_ای و بدون مکث و تحلیل و همچنین انعکاس مستقیم تصاویر از طریق مانیتورها و سبقت گرفتن تخیلاتِ رسانه_ساخته بر تاملات_خودساخته در ذهن
۹.لاغرشدن #تفکرانتقادی و بنوعی ضعیف شدن ذهن انسان در برابر جهان هستی بدلیل عادی شدن مصرف بدون فیلتر رسانه ای و در نتیجه پیدایش اخلاق محافظه کار در زندگی
۱۰. #چالش_خودآگاهی و نداشتن فرصت یا حوصله یا دغدغه برای خلوت فکری و مراقبه و محاسبه شخصیتی بدلیل مصرف حجم بالای رسانه ای که استقلال ذهنی و شخصیتی انسان را نیز زیر سوال برده و به یک موجود وابسته و هراسان از تنهایی و معتاد به تایید و حضور دیگران تبدیل می کند.
#مدیریت_مصرف_رسانه
لینک عضویت در کانال👈
https://eitaa.com/savad_resaan
#والدگری
👌چگونه از حریم خصوصی فرزندان در دنیای دیجیتال محافظت کنیم
(بخش اول)
👈صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در گزارشی به آسیبهایی که ممکن است به دلیل اشتراک گذاری تصاویر کودکان در فضای مجازی متوجه آنان شود، پرداخته و راهکارهایی را برای آگاهی و ارتقای مهارت والدین و مراقبان کودکان ارایه کرده است.
👈برای به اشتراک گذاشتن محتوا در مورد فرزندانمان باید به دو موضوع اساسی فکر کنیم:
1⃣ آسیب ملموسی است که بچهها میتوانند در هنگام اشتراک گذاری آنلاین والدین تجربه کنند. برای مثال، بزرگسالانی هستند که ممکن است بخواهند به دلیل محتوایی که به صورت آنلاین دیدهاند، با فرزندان شما ارتباط برقرار کنند یا به آنها آسیب برسانند.
2⃣ سواستفاده از اطلاعات
کارشناسان بازاریابی اطلاعات نیز وجود دارند که بر اساس اطلاعاتی که ما به اشتراک میگذاریم، پروندههای دیجیتالی را در مورد فرزندانمان ایجاد میکنند، ممکن است پیش بینیهایی در مورد آنچه که فرزندان ما می گویند یا انجام میدهند یا مشکلات سلامتی که فرزندان ما در آینده ممکن است داشته باشند را بر اساس اطلاعاتی که ما به آنها می دهیم و به اشتراک می گذاریم، پیش بینی کنند
👈تصاویر جعلی نیز بسیار نگرانکننده هستند.
تهدید به تغییر کاربری تصاویر فرزندان ما به روشی غیرقانونی یا مخرب که میتواند باعث آسیب شود یا احتمال ایجاد متنها، نوشته ها و جوک های ناشایست و خجالتآوری که میتواند فرزند ما را در یک موقعیت منفی نشان دهد.
لینک عضویت در کانال👈
https://eitaa.com/savad_resaan
#والدگری
👌چگونه از حریم خصوصی فرزندان در دنیای دیجیتال محافظت کنیم
(بخش دوم)
👈نکته مهم
وقتی ما اطلاعات و مطالبی را در مورد فرزندان خود به صورت آنلاین به اشتراک میگذاریم بدون اینکه آنها را در فرآیند تصمیم گیری دخالت دهیم!
فرصت ارزشمندی را برای آموزش موضوع «رضایت گرفتن قبل از به اشتراک گذاری» به فرزندانمان از دست میدهیم و قادر نخواهیم بود به آنها نشان دهیم که برای حریم خصوصی افراد ارزش قائل هستیم.
👈وقتی فرزندان ما در سنی هستند که خودشان میتوانند از شبکه های اجتماعی استفاده کنند، امیدواریم که به حریم خصوصی ما احترام بگذارند و تصاویری از ما را که نمی خواهیم به اشتراک بگذاریم به اشتراک نگذارند.
💬 ما همچنین از آنها می خواهیم که به حریم خصوصی همسالان خود احترام بگذارند و بدون رضایت عکس سایر کودکان و بزرگسالان را برای دیگران ارسال نکنند.
لینک عضویت در کانال👈
https://eitaa.com/savad_resaan
#والدگری
👌چگونه از حریم خصوصی فرزندان در دنیای دیجیتال محافظت کنیم
(بخش سوم)
👈کاری که والدین میتوانند انجام دهند این است که از به اشتراک گذاشتن اطلاعات بیش از حد شخصی در مورد فرزندان خود مانند داستان هایی که کودک را در موقعیت آسیب پذیری نشان می دهد یا تصاویر بسیار خصوصی کودک اجتناب کنند، حتی اگر ممکن است آنها را با نمک و بامزه بدانند.
👌 این مهم است که سعی کنید دیدگاه فرزندتان را درباره تصاویر و عکس ها بدانید.
⚠️والدین هرگز نباید تصاویر فرزندان خود را در هر حالتی که لباس به تن ندارند به اشتراک بگذارند
زیرا متأسفانه کاربران اینترنتی فریبکار و خلافکاری وجود دارند که ممکن است از این تصاویر برای مقاصد و اهداف نادرست و بد استفاده کنند.
لینک عضویت در کانال👈
https://eitaa.com/savad_resaan
🔘یکی از عوامل کاهنده ارتباط در خانواده
🔳«اعتیاد اینترنتی»
▫️اینترنت و فضای مجازی میتواند هم زمان اثرات متعددی را در جنبه های مختلف زندگی افراد حوزه روانی تربیتی و اخلاقی بر جای بگذارد. اینترنت نیز مانند هر وسیله دیگری بسته به نوع استفاده کاربران میتواند جنبه های مثبت و منفی داشته باشد. این پدیده علیرغم اینکه فرصتهای مناسبی از قبیل دستیابی به اطلاعات فراوان و توسعه و تولید دانش را برای ما فراهم می آورد تهدیدهایی را نیز متوجه ما میکند.
▫️اعتیاد به اینترنت نوعی اختلال روان شناختی است که از نشانه های آن کناره گیری عاطفی و از هم گسیختگی روابط اجتماعی است. اعتیاد به اینترنت انسانها را به افرادی رها شده تبدیل میکند و بر روابط اجتماعی آنها تأثیر منفی گذاشته و سطح مسئولیت پذیریشان را کاهش میدهد.
▫️از علائم اختلال اعتیاد اینترنتی این است که شخص در کار یا مطالعه و مسئولیتهای خود در رابطه با خانواده و دوستان دچار مشکل میشود فضای مجازی و دوستی های اینترنتی خیلی سریع اهمیت و جایگاه روابط خانوادگی و دوستان قدیمی را میگیرد که این اعتیاد در اکثر موارد منجر به بی ثباتی در روابط خانوادگی و شکست در ازدواج ها میشود آمار اعلامی از سوی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد نشان میدهد که ایرانی ها حدود ۵ تا ۹ ساعت وقت خود را در شبکه های اجتماعی می گذرانند؛ این در حالی است که میانگین حضور روزانه کاربران در شبکه های اجتماعی جهان ۱۰۹ دقیقه کمتر از ۲ ساعت است. ۶۲/۷ درصد کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی متأهل و ۳۷/۳ درصد مجرد هستند.
▫️این آمار نشان دهنده استفاده بی رویه و بدون برنامه ریزی کاربران ایرانی خصوصاً متأهلان از شبکه های اجتماعی است. برای دوری از آسیبهای اینترنتی میتوان کارهای زیر را انجام داد:
1️⃣ استفاده از فضای مجازی در زمانهای محدود و مشخص
2️⃣ استفاده هدفمند از اینترنت و پرهیز از وبگردی های بی مورد
3️⃣تمرکز بر روی مطلب مورد نظر و عدم توجه به مطالب
دیگر؛
4️⃣عضویت در گروههایی که محتوای غنی و ارزشمند دارند.
📚کتاب کاهش ارتباط در خانواده و راهکارها صفحه ۱۵
#معرفی_کتاب
لینک عضویت در کانال👈
https://eitaa.com/savad_resaan
📱معتاد ترین مردم به گوشی موبایل از کدوم کشورها هستند❓
💪باز هم نام ایران میدرخشد🇮🇷
🔻جالبه که ایرانی ها جزو ده کشور اول جهان هستند، رتبه ششم!
🚭چیکار کردید با خودتون😂
#زیست_مجازی
لینک عضویت در کانال👈
https://eitaa.com/savad_resaan
«ممنوعیت سایهای» یا «سرکوب الگوریتمی» چیست؟
واشنگتنپست نوشت: ما به شبکههای اجتماعی برای دریافت اخبار، بحثهای سیاسی و اطلاعات بهروز مراجعه میکنیم، اما بخش زیادی از آنچه میبینیم توسط مجموعهای از الگوریتمها تعیین میشود که سعی دارند محتوایی را که دوست داریم در اولویت قرار داده و در عین حال در فواصل منظم به ما تبلیغات نشان دهند.
این الگوریتمها تصمیمگیری میکنند؟ پاسخ این سوال در واقع یک جعبه سیاه است و منتقدان مدتهاست که از شرکتهای مالک رسانههای اجتماعی خواستهاند که در این خصوص شفافتر باشند. شخصیتهای سیاسی بزرگ، شرکتها را متهم کردهاند که از الگوریتمها برای سانسور استفاده میکنند، در حالی که کاربران عادی نگرانند که با پستهایشان بر اساس معیارهای جانبدارانه، رفتار شود.
https://www.iribnews.ir/00IHaF
لینک عضویت در کانال👈
https://eitaa.com/savad_resaan
13.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢مراقب بدافزارها باشید!!!
✅مجرمان سایبری با ارسال بدافزارهای مختلف در قالب VPN رایگان در فضای مجازی بهصورت مخفیانه و غیرمجاز، اطلاعاتی نظیر تصاویر شخصی، رمزهای عبور و حسابهای بانکی کاربران را سرقت کرده و آن را برای طراحان آن ارسال میکند.
روشهای مقابله با بدافزارها:
1- نرم افزارهای مورد نیاز خود را از منابع معتبر و رسمی دریافت کنید.
2- بر روی لینکهای مشکوک و ناشناس کلیک نکنید.
3- از آنتی ویروسهای بهروز و معتبر استفاده کنید.
4- از اطلاعات مهم خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.
#امنیت_مجازی
لینک عضویت در کانال👈
https://eitaa.com/savad_resaan
🔘جنگ شناختی (Cogentive Warfer)
▪️جنگ شناختی، به معنای هدف قرار دادن قوه شناخت عموم مردم و نخبگان جامعه بمنظور تغییرِ هنجارها، ارزشها، باورها، نگرشها و رفتارها از طریق مدیریت ادراک و برداشت است.
این نوع جنگ شکل تکامل یافتهتر، پیشرفتهتر، عمیقتر و وسیعتر جنگ روانی است که مبتنی بر جامعهی شبکهای (با زیرساخت رسانهای نوین) بوده و با مدیریت ادراک و برداشت انجام میگیرد.
جنگ شناختی ماهیتی پیچیده و موذیانه دارد که درک آن را مشکل و واکنش را سخت میکند و در افکار و جهتها تزلزل ایجاد مینماید، زیرا در قالبهای پیچیده، متنوع و جذاب ارائه میشود، قالبهایی مانند تحلیل، خبر، فیلم، موسیقی، کاریکاتور، طنز، تمسخر، جوک، شوخی و... و به مرور موجب فرسودگی روانشناختی در مخاطب میگردد و ذهن او را تسخیر و مقاومت او را میشکند.
در جنگ فیزیکی وقتی یک نفر از ما تیر میخورد یعنی یک نفر از ما کم میشود، اما در جنگ شناختی وقتی یک نفر از ما تیر میخورد و آسیب میبیند فقط یک نفر از ما کم نمیشود، بلکه یک نفر به دشمن اضافه میشود.
ذهن اصلیترین میدان نبرد در این جنگ است و تسخیر ذهن در جنگ شناختی مساوی است با تسخیر سرزمین در جنگ فیزیکی.
رهبر معظم انقلاب حضرت آیتالله خامنهای در این رابطه میفرمایند: «طرف با نقشه وارد میدان شده، برنامه هم این است که کاری کنند که ملّت ایران عقیدهاش بشود عقیدهی سران انگلیس و آمریکا و امثال اینها... دنبال این است که بر مغزها تسلّط پیدا کند، اگر مغز یک ملّتی را توانستند تصرّف کنند، آن ملّت سرزمین خودش را دودستی به دشمن تقدیم میکند. برای این کار شروع میکند محتوای ذهنی برای ذهن فعال جوان درست کردن. اینهمه دروغ، حرفهای انحرافی و تهمت برای این است.» ۱۴۰۱/۸/۱۱ و ۱۴۰۱/۹/۵
🔳هدف جنگ شناختی چیست؟
مهمترین هدف جنگ شناختی تغییر نگرش در جامعهی کشور هدف، اختلال و خطا در دستگاه محاسبات تصمیم گیران، اثربخش نمودن جنگ اطلاعاتی، ایجاد گسست عاطفی- ادراکی بین تودهها و نخبگان با حاکمیت، و جایگزین کردن نفرت و انزجار، و نهایتاً تضعیف و زوال سرمایه ی اجتماعیِ نظام سیاسی و زمینهسازی برای فروپاشی است.
اعتبار زدایی، ناامیدسازی جامعه، ناکارآمد نشان دادن حاکمیت، زیر سئوال بردن اعتبار نظام و مشروعیت حاکمیت، القای تضاد بین نظام و ساختار با انقلابیگری، تحریف حقایق، ارائه چهرهای خشن از جمهوری اسلامی، فریب و سیاه نمایی از مهمترین ابعاد جنگ شناختی هستند.
🔳مهمترین علت به کارگیری جنگ شناختی علیه ایران؟
مخالفت غرب با استقلال خواهی ایران و روند قدرتیابی اسلام و ایران، و ناکامی در سایر جنگهای پی در پی دو علت اصلی روی آوردن دشمنان به جنگ شناختی است.
🔳بازیگران و عوامل اصلی جنگ شناختی علیه ملت ایران؟
مهاجمان این عرصه متکثر و متراکم بوده و دارای کار ویژه یِ عمل جبههای اند. مهاجمان اصلی این جنگ محور غربی، عبری، عربی(ضعیف تر) و اندک ایرانیان وابسته و برانداز هستند. آمریکا بازیگر اصلی در جنگ شناختی و ترکیبی علیه ایران است (محوریت جنگ ترکیبی هم جنگ شناختی است).
دولتهای غربی مخصوصاً انگلستان که یک نمونه آن شبکه بیبیسی با مخاطبین نسبتاً فراوان و ابزار، امکانات و نیروی انسانی زیاد، رژیم صهیونیستی (یگان ۸۲۰۰) با همه امکانات و حدود ۵۰۰ زن و مرد مسلط به زبان فارسی، مزدوران وطن فروش مانند منافقین، سلطنت طلبان، ملیگراها، مارکسیستها، بهائیان و دیگر فراریان ضد انقلاب، بازیگران میدان جنگ شناختی هستند.
🔳حوزههای عملیاتی جنگ شناختی
مصادیق و حوزههای عملیاتی جنگ شناختی دشمنان، ارکان انقلاب و نظام اسلامی یعنی مردم، مکتب و رهبری هستند، آنان سعی میکنند با شیوههای مختلف از جمله: تحریف، دروغ، تخریب، تهمت،شایعه، ایجاد اختلاف، القاء ناکارآمدی، شبهه آفرینی، ناچیز شمردن دستاوردها، و بزرگنمایی مشکلات، ارکان مذکور را مورد هجوم قرار داده و به تضعیف و تخریب آنها بپردازند.
🔳آیا مقابله با جنگ شناختی امکان پذیر است؟
پاسخ مثبت است، به یاری خداوند این جنگ هم با هدایت رهبر حکیم و فرزانه انقلاب توسط ملت با شکست مواجه میشود، لازمه پیروزی در این میدان سه چیز است:
الف: باور داشتن به جنگ شناختی و اعتقاد به حضور و برنامهریزی دشمن در این زمینه، و ایجاد آمادگی لازم و هم افزایی در میان نخبگان، دستگاه های ذیربط و رسانهها (نقش دانشگاهها و حوزههای علمیه میتواند برجسته باشد)
ب: آشناسازی مردم با شگردهای پیچیده دشمن در این مبازره از طریق افزایش اطلاعات عمومی که باعث ایمن سازی افکار عمومی در مقابل این جنگ میگردد.
ج: جهاد تبیین و افزایش آگاهی مردم و روشنگری گسترده و مستمر در کنار تلاش مسئولان برای حل مشکلات معیشتی مردم و اجرای عدالت در جامعه و مبارزه بیامان با فساد و بیعدالتی.
#جنگ_شناختی
لینک عضویت در کانال👈
https://eitaa.com/savad_resaan