🚦انتشار تصویر #پمپئو (وزیر امور خارجه آمریکا) در حال ظرف شستن!
🔸استفاده از تکنیک اقناعی #مردم_ساده که همیشه مورد استفاده بسیاری از سیاسیون داخلی و خارجی بوده
🔸در این تکنیک معمولا سیاسیون عکس هایی از خودشون در حال انجام امور عادی که بسیاری از شهروندان عادی جامعه انجام می دهند منتشر می کنند تا خود را از جنس مردم معرفی کنند!
📲 @savaderesanei
🚦مدیریت افکار عمومی؛ کاری سختر از همیشه!
📍از زیر سوال رفتن #مرجعیت_رسانه تا عذرخواهی خبرنگاران داخلی / واکنش اهالی رسانه به اعلام دیر هنگام خطای انسانی در سقوط هواپیمای اوکراینی:
🔸حسین انتظامی، نماینده مدیران مسئول مطبوعات در هیأت نظارت بر مطبوعات و رئیس سازمان سینمایی در صفحه توییتر خود نوشت: «تأخیر در اعلام ماجرای هواپیمای اوکراینی، مرجعیت رسانهای داخلی را به چالش کشید و به رسانههای دیگر، اعتبار بخشید. چاره کار، علاوه بر عذرخواهی، سپردن مدیریت افکار عمومی به اهلفن است نه شعارپیشگان هیجانزده».
🔸یونس شکرخواه، استاد ارتباطات هم در کانال تلگرامی خود با هشتگ #سقوط به اعلام دیرهنگام این خبر واکنش نشان داد و نوشت: اگر بپذیرید خطاهای انسانی، ناهماهنگیهای ارتباطی، گناههای نابخشودنی، فجایع ملی، ماجراجوییهای ایالات متحده و…. رخ نمیدهند. اگر بپذیرید روزنامهنگاران نه دوستان شما هستند و نه دشمنان شما، اگر بپذیرید روزنامهنگاران دشمن دروغ هستند و دوست حقیقت، اگر بپذیرید روزنامهنگاری چیزی نیست جز گفتگوی یک ملت با خویش».
🔸رضا غبیشاوی، روزنامه نگاری بود که در صفحه توییتر خود نسبت به قضاوت شتابزده رسانه ای ها و مسئولان واکنش نشان داد و نوشت: «شرم بر همه کارشناسان، مسئولان و روزنامهنگارانی که در ماجرای هواپیمای اوکراین به دور از استقلالحرفهای و با قضاوت شتابزده، با اعتماد عمومی بازی کردند».
🔸میلاد علوی، خبرنگار پارلمانی اعتماد با انتشار هشتگ #بغض_رسانه ای در صفحه توییتر خود نوشت: «خداوندا تو شاهدی و می دانی که از همه چیز بی اطلاع بودیم. اما من، به عنوان ناچیزترین و کوچکترین خبرنگار ایرانی با آنکه می دانم دیگر مردم برایمان طلب مغفرت نخواهند کرد، شرمسارم و از همه مردم ایران حلالیت می خواهم».
🔸حسام الدین قاموس مقدم، دبیر سرویس ایسنا هم ضمن عذرخواهی از مردم نوشت: «من اشتباه کردم. مثل کسی که اشتباه کرد و هواپیمای اوکراینی را زد. شاید حتی اشتباه من از اشتباه آن آدم، بدتر باشد. چون او براساس یک قطعیت ذهنی دست به ماشه برد و من براساس یک پیشفرض. یاد میگیرم قبل از شفافیت یک موضوع، نه حمله کنم و نه دفاع. عذرخواهم، قبل از همه، از خودم.
آن موشک، به رسانههای داخلی، اعتماد عمومی، منافع ملی و امنیت کشور شلیک شد و ترکشهای آن، جان انسانهای بیگناه و باور ما را نشانه رفت».
🔸سید میلاد ناظمی، خبرنگار دیگری بودم که بعد از شنیدن این خبر نوشت: «اگر پیشه دیگری بلد بودم، اگر سرمایهدار بودم و… همین امروز رسانه و فرهنگ را ترک میکردم. از این به بعد نه تنها کسی حرفم رو باور نمیکند بلکه خودم هم حرف رسانه، مسئول یا هیچ کس دیگری را باور نمیکنم».
🔸محمد جهان پناه، روزنامه نگار هم با هشتگ وطن توییت کرد: «اتفاقی که افتاد سرنگونی یک هواپیما و گذاشتن داغش به دل مردم نبود! خیانت در امانت این مردم بود. از فردا دیگر حرف هیچ روزنامهنگار، خبرنگار داخلی یا رسانه داخلی خریدار ندارد. از فردا همه دروغگویند، ریاکارند و روسیاه».
▫️کانال #_دکتر_اکبر_نصراللهی
📲 @savaderesanei
سواد رسانهای
🚦مدیریت افکار عمومی؛ کاری سختر از همیشه! 📍از زیر سوال رفتن #مرجعیت_رسانه تا عذرخواهی خبرنگاران داخل
🚦از رستم پیروز همین بس که بپرسند
از کشتن سهراب به تهمینه چه گفتی؟
#فاضل_نظری
🔸ستاد کل نیروهای مسلح به جای سه روز سکوت کامل و رها کردن #افکار_عمومی که منجر به نابودی اعتبار حرفهای بسیاری از رسانهها و سلب اعتماد مردم از مسئولین شد، به راحتی میتوانست همان چهارشنبه ظهر اعلام کند که احتمالاتی در سقوط این هواپیما مطرح است که تیمهای تخصصی تشکیل شده و در حال بررسی حادثه هستند و پس از جمع بندی نتایج اعلام خواهد شد!
🔸البته بماند که درباره نحوه اطلاع رسانی نتایج بررسی و لحن و محتوای بیانیه نیز نکات فاجعهبار زیادی میتوان گفت!
🚨و اما ای کاش هرکسی جز سردار #حاجی_زاده این جرات را به خود میداد تا در مصاحبه تلویزیونی پاسخگوی خبرنگاران باشد تا این #قهرمان_ملی و سردار موشکی و اقتدار کشور مجبور نشود خود را قربانی بی تدبیریهای دیگران کند و دشمن شاد شود!!!
انشاءالله که خداوند به خاطر این اخلاص و ایثار به ایشان عزت و اجری بیش از پیش دهد و هرگز انگشت ایشان و نیروهایش بر روی ماشه نلرزد که اگر فشار افکار عمومی جرات و جسارت را از آنها بگیرد، زنگ خطری برای #امنیت کشور است!
📲 @savaderesanei
🚦این لشگر #سلبریتیها از چهارشنبه تا دیشب کجا بودن که یادشون نبود باید برای جانباختگان سقوط #هواپیمای_اوکراین همدردی کنن؟!
📍ای کاش روزی بیاد که حضور سلبریتیها در جامعه برای کشور مفید باشه!
📲 @ssvaderesanei
🚦فارغ از ادبیات و لحن گفتار، قابل تامل است!
📍جنگ ترکیبی مدرن و پدافند آپدیت نشده
🔸میگوید نمیفهمی. وسط جنگیم.
میگویم من میفهمم. سرداران نمیفهمند. سردارانی که برای عینالاسد هیچگونه تمهید رسانهای نیاندیشیده بودند. سردارانی که با ندانمکاری باعث شدند ملت ایران در مهمترین برخورد نظامی نزدیکش با آمریکا، حتی نبیند و نفهمد به چه پیروزی بزرگی دست یافته.
🔸سردارانی که یک مشاور رسانهای ندارند که اصول اولیه اطلاع رسانی از خطای انسانی را یادشان دهد تا التهاب روانی جامعه کم شود نه زیاد. سردارانی که نمیدانند سال دو هزار و بیست موشکی که در دوربین ثبت نشود انگار هرگز پرتاب نشده. سردارانی که فکر میکنند مثل دهه ۶۰ جنگ فقط قدرت سخت است و چهار تا موشک
🔸باید فریاد زد: سرداران بلند شوید. جنگ شروع شده!
اما نه جنگی که تا بحال میشناختید. در جنگ امروزی، تصویر و خبر کار بمب را میکند و استودیوهای لندن کار شهر موشکیتان را و هر توییت ترامپ کار یک عملیات نظامی را. در جنگ امروزی، عینالاسد و خیابان آبانماه و دانشگاه دیماه هم اهمیت اند
🔸سرداران بلند شوید. جنگ شروع شده. جنگی که هر باگ سیستم ما بلافاصله هک میشود و هر ضعف و هر خطا و هر فساد حکمرانی ما یکساعت نگذشته توسط رسانههای آنها تسلیحاتی میشود. و پنهانکاری هر مسئول و بیعدالتی هر قاضی و حرف نسنجیده هر مجری شب نشده اخبار فداکاریهای نظامی ما را به حاشیه میبرد
🔸سرداران بلند شوید جنگ است.
جنگ هیبریدی. جنگی که عمدهاش اقتصادی و رسانهای و روانی است. و شما هنوز با اصحاب رسانه به عنوان پادوهای درجه دو بله قربان گویی برخورد میکنید که در بهترین حالت باید حرفهای نپختهتان را پوشش دهند. و نمیفهمید در این جنگ اصحاب رسانه سردارانی هم سنگ شما هستند.
🔸و در این جنگ ترکیبی شما نمیتوانید همزمان سردار جبهه نرم و سردار جبهه سخت باشید. مغز شما برای جنگ سخت طراحی شده. پایتان را از رسانه بیرون بکشید. رسانه را به کسانی واگذار کنید که هنر اقناع جامعه و ظرافتهای گفتگو با دلها را میدانند. بگذارید اصحاب رسانه سرداری کنند. جنگ شروع شده سردار!
▫️کانال جدال_علی علیزاده
📲 @savaderesanei
🚦سه گانهی شکست رسانهای ۹۸
📍در ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی آنچه بیش از اشتباه پدافندی نیروهای مسلح باعث رنجش شد، تاکید سه روزه مسئولین بر دخیل نبودن هیچ عملیات نظامی در سقوط بود. این تاکید میتوانست نباشد و در صورت نیاز به بررسی بیشتر، این تردید باید به افکارعمومی منتقل میشد.
نابلدیهای رسانهای در ایران اول بار نیست که فاجعه میآفریند. چه فاجعهای؟ فاجعهی آسیب به اعتماد عمومی و بهانه دادن دست دشمنان. به سه فاجعه رسانهای که در سال جاری موجب آسیب اعتماد عمومی شده، نگاهی میاندازیم.
🔸پنهان کاری در پرونده متهمان ترور هستهای
مرداد ۹۸ پخش یک مصاحبه از بیبیسی فارسی، جنجالی در شبکههای اجتماعی فارسی زبان ایجاد کرد. این برنامه گفتگویی با شخصی به نام مازیار ابراهیمی بود که سال ۹۱ به اتهام نقش آفرینی در ترور دانشمندان هستهای ایران دستگیر شده بود. او در فیلمی که همان زمان از او در تلویزیون پخش شد، اعتراف کرده بود که مسئول تیم ترور مجید شهریاری بوده و در ترور مسعود علیمحمدی نیز نقش داشته است. روشن بود که این اعترافات سرانجامی جز اعدام برای او رقم نخواهد زد. با این حال ۷ سال بعد، او در سلامت کامل در حال مصاحبه با بیبیسی بود! آیا او به عنوان یک زندانی امنیتی و تروریستی از ایران گریخته بود؟ نه، بی گناهی او ثابت شده، غرامت گرفته و بعد قانونی از ایران خارج شده بود. آیا این موضوع به اطلاع مردم ایران رسیده بود؟ خیر. و حالا طبیعی بود که افکار عمومی با شوک مواجه شوند.
🔸مازیار ابراهیمی ادعاهای زیادی مطرح کرده بود. راست و دروغ ادعاهای او در مورد شکنجه یا دریافت غرامت دیگر مهم نیست؛ چه آنکه با پنهان کردن اصل موضوع از مردم، این فرصت به وجود آمد که او هر دروغی را راست جلوه دهد و هر راستی هم از سوی ایران، دروغ القا شود. از این منظر، دیگر هیچ توضیحی از سوی ایران هم کمکی به حل بحران اعتماد عمومی نمیکرد. زیرا مخاطب فقط میپرسد چرا همان زمان نگفتید که او تبرئه و آزاد شده و اعترافات تلویزیونی او نادرست بوده است. در حالی که مردم گرچه کمی سخت، اما اشتباه در یک پرونده امنیتی حساس را خواهند پذیرفت.
🔹بی اعتنایی به افکار عمومی در ماجرای بنزین
بامداد ۲۳ آبان، مردمی که برای پر کردن باک ماشینهای خود به پمپهای بنزین مراجعه کردند، تازه مطلع شدند که قیمت بنزین افزایش یافته، کارت سوخت الزامی و بنزین دو نرخی و سهمیه بندی شده است. در ماههای قبل، بارها دولتمردان تاکید کرده بودند که برنامهای برای افزایش قیمت بنزین ندارند. نطقهای انتخاباتی حسن روحانی هم موکد این موضوع بود که او از اساس طرح سهمیهبندی بنزین در دولت محمود احمدینژاد را نادرست میداند. یعنی ذهنیت جامعه علیه سهمیه بندی بنزین شکل گرفته بود. لذا مردم با یک شوک خبری مواجه شدند.
🔹طبیعیست که اعلام زمان دقیق، میتوانست به سبب صف بندی مردم برای ذخیره بنزین ارزان، مشکلاتی ایجاد کند؛ اما میشد که این حد از اطمینان هم جامعه تزریق نشود و به شکل تدریجی مردم را برای آنکه قرار است اتفاقی بیفتد، آماده کرد. آنچه در روزهای بعد و در قالب اعتراض و آشوب رخ نمود، همه به دلیل یا بهانهی اصل ماجرای بنزین نبود؛ بلکه مردم ناراحت بودند که چرا چنین تصمیم مهمی بدون اطلاع رسانی عمومی اجرایی شد. مردم احساس کردند به حساب نیامدهاند که احساس بیراهی هم نبود.
🔻شوک رسانهای در سقوط هواپیمای اوکراین
در سقوط هواپیمای اوکراینی ما با یک هجمه وسیع رسانهای از سوی غربیها و علیه ایران مواجه شدیم. در چنین شرایطی طبیعی بود که صداوسیما و اهالی رسانه و فعالان مجازی، به دفاع از کشور خود بپردازند. چه چیز آنها را در این دفاع مصمم کرد؟ اطمینان مسئولان امر به عدم دخالت عامل نظامی در سقوط هواپیما. این اطمینان بخشی سه روز به طول انجامید و در نهایت صبح شنبه شوک خبری، همه اهل رسانه را فلج و مردم را شوکه کرد. در لحظه، آنچه سقوط کرد، اعتبار رسانههای حامی نظام و فعالان آنها و خصوصاً صداوسیما بود. اشتباه نظامی قابل پذیرش بود، اما اطمینان بخشی به گزارهای کذب مورد پذیرش قرار نگرفت.
🚨اعتبار زدایی از رسانه و مسئولین
آسیب اتفاقات فوق، صرفاً آسیب به اعتماد عمومی در یک برهه و یک موضوع و نسبت به یک نهاد نیست؛ بلکه اولاً مردم خود را در مجموعه حاکمیت و مسئولین غریبه و نامحرم میبینند. ثانیاً و مهمتر آن است که اعتبار رسانه و اهالی رسانه از دست میرود و برای موضوعات بعدی قدرت تاثیرگذاری در جامعه را نخواهند داشت. رسانه ابزار مسئولین است، اما بی اعتنایی آنان به رسانه و نابلدی در مدیریت افکار عمومی باعث میشود علیه خود عمل کنند. مسئولین فقط متولی نان و آب ملت نیستند، مسئول خوراک فکری آنان هم هستند و اینطور خالی الذهن رها کردن مردم، یعنی آنان را در حملات رسانهای دشمنان بی سلاح و تنها گذاشتهاند.
✍ #کبری_آسوپار
📲 @savaderesanei
🚦هدف نهایی کارداشیان است: چهرۀ ایدئال زنان در #اینستاگرام
📍صورت دستنخوردهٔ زنها نامتعارف است؟ در عصر ما، بله
🔸صورتی صاف، گونههایی برجسته، چشمانی گربهای و مژههایی کارتونی. این چهره برای کاربران اینستاگرام بسیار آشناست: زنانی که در تلاشاند با دستکاریِ صورتشان خود را به یک ایدئال نزدیک کنند. البته این چهرهها به یک نژاد یا جغرافیا تعلق ندارند. لبهایشان به آفریقاییها میزند؛ چشم و ابروشان به جنوبِ آسیاییها شباهت دارد و مدل بینیشان قفقازی است. چهرههایی کپیشده که ماحصل پیچیدهای است از اندکی جراحی، مقدار زیادی تزریق ژل و صدالبته فیلترهای تصویر اینستاگرام. واقعاً قرار است همۀ زنان جهان شبیه کیم کارداشیان شوند؟
🔖 ۴۵۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۲۸ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/neveshtar/9642/
📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦اگر #اینستاگرام ۲۵ سال پیش خلق میشد احتمالا این شکلی بود!
🔸ماهیت پدیدههای ارتباطی تغییر نمیکنه بلکه خودشون رو با فناورهای نوین به روزرسانی میکنن
📲 @savaderesanei
🚦به نقطه قوت رقیب حمله کنید!
🔸تبلیغ موفق تبلیغاتی util (حمل و نقل با اتوبوس) با استفاده از تکنیک اقناعی #تخریب_رقیب
📍اگر با هواپیما سفر کنید خیلی از نقاط زیبا را نمی بینید!
〰
📲 @savaderesanei
🚦الحمدالله بالاخره پس از سالها در موضوع سواد رسانهای، نوبت به #رویکرد_تمدنی هم رسید!!!
🔸جدای از نتیجه، این اتفاق مهم را که چندماهی ست کلید خورده به فال نیک میگیریم و امیدواریم با حضور اساتید خوش فکری همچون #دکتر_خیامی به نتیجه مطلوبی هم برسه.
📍برای اطلاع از محورها و شیوهنامه ارسال چکیده و اصل مقالات به آدرس زیر مراجعه فرمایید.
http://milconf.ir/fa/news.php?rid=48
📲 @savaderesanei
🚦درخشش «خورشید» اثر «مجید مجیدی»
🚦 #خورشید مجید مجیدی از جنس سینمای دیگر است. فرق سینمای مجیدی با مابقی فیلمسازان اجتماعی در این است که کسی نمیتواند فیلمهای مجیدی را کپی کند و شبیه او فیلمی بسازد.
🔸همین ابتدا باید یک اعتراف بکنم. شاید اعتراف خوبی هم نباشد، ولی حتما صادقانه است. تقریبا فیلمی را در طول برگزاری جشنواره ندیدم که در حین تماشای آن سرم در گوشی نباشد و حداقل برای مدت کوتاهی هم که شده گوشی همراهم را چک نکرده باشم، ولی واقعیت این است که در طول دو ساعت و خوردهای که مشغول تماشای فیلم «خورشید» بودم حتی یادم نبود که چیزی به اسم گوشی موبایل دارم. نه اینکه فکر کنید با یک فیلم مهیج، اکشن و پرریتم طرف هستید، نه!، آن چیزی که شما را مقهور و شاید مسخ میکند یک فیلمنامه خطی و ساده، اما با یک اجرای چیرهدستانه است.
🔸متاسفانه سینمای ایران چندسالی بود که درگیر سندرم #فرهادی شده بود و فیلمسازان، الگوی #سینمای_اجتماعی را از روی آثار او کپی میکردند. تقریبا همان دغدغهها، ولی با ساختاری تکراری، بدون ایده و بدون جهانبینی. حالا تا دلتان بخواهد در این جشنواره فیلمهایی داریم که سندرم #سعید_روستایی گرفتهاند. فیلمهای اجتماعی با درونمایههای اعتیاد، دزدی و فقر؛ تقریبا با همان شکل و شمایل.
🔸اما «خورشید» مجید مجیدی از جنس سینمای دیگر است. در واقع برخلاف سینمای اجتماعی که فرهادی و روستایی نشان میدهند مجیدی اصل جنس و حقیقت ناب را مقابل تماشاگر به نمایش میگذارد. فرق سینمای مجیدی با مابقی فیلمسازان اجتماعی در این است که کسی نمیتواند فیلمهای مجیدی را کپی کند و شبیه او فیلمی بسازد.
🔸دکوپاژ، فضاسازی و از همه مهمتر اتمسفری که در فیلمهای مجید مجیدی است را در هیچکدام از آثار دیگر فیلمسازان اجتماعی ما نمیتوان پیدا کرد. نگاه درست، انسانی و برگرفته از یک جامعهشناسی و جهانشمولی کلان باعث میشود برخلاف خیلی از فیلمسازان که دنبال این میگردند که اگر جایی چراغی روشن است و نوری و سفیدی هست آن را به چالش بکشاند و خاموش کند، مجیدی از دل تاریکیها و در عمق یک تونل تاریک که جز سیاهی و خاک چیزی در آن نیست به دنبال نور و منبع آن یعنی «خورشید» بگردد.
🔸 #مجید_مجیدی استاد صحنهها و سکانسهای زیبا و به اصطلاح کارت پستالی در سینمای ایران است. بخشی از ماندگارترین لحظات سینمای ایران مرهون همین صحنههای زیباست. نمای معروف حوض ماهیها در «بچهها آسمان»، تکان خوردن دست محمد در لب دریا در فیلم «رنگ خدا»، ریختن ماهیها در جوی آب در «آواز گنجشگها». اوج این تصاویر و صحنههای زیبا را هم میتوان در فیلم «محمد» (ص) دید. ولی مجیدی در «خورشید» همه این تصاویر را کنار گذاشته تا به حقیقت و خودشناسی شخصیتها و انسان برسد. در واقع «خورشید» فیلم خودشناسی و انسانشناسی است. بچههایی که در پی رسیدن به گنجی هستند در حالیکه گنج اصلی در وجود و نهان خود آنها نهفته است.
🔸به قول حافظ که میفرماید:
سالها دل طلب جام جم از ما میکرد/ وان چه خود داشت ز بیگانه تمنا میکرد
گوهری کز صدف کون و مکان بیرون است/ طلب از گمشدگان لب دریا میکرد
بی دلی در همه احوال خدا با او بود/ او نمیدیدش و از دور خدا را میکرد
🔸فیلم مکاشفهای است برای رسیدن به حقیقت وجودی درون انسانها. انگار خود مجیدی هم در این فیلم به خودشناسی خود پرداخته و بسان استادی که دیگر همه چیز را یاد گرفته و فوت و فن همه چیز را بلد شده، به سادگی روی آورده است. #هومن_بهمنش که در سینما به فیلمبرداری خودنما و برونگرا معروف است در این فیلم دوربینی دارد عجیب و غریب؛ دوربینی که انگار اساسا وجود ندارد. انگار بهمنش درون آدمها دوربین کار گذاشته است تا هر چه پیرایه و اضافهای و خودنمایی بوده از بین برود تا ما به درون آدمها برویم.
🔸بله! «پیمان معادی» بازی خوبی در «درخت گردو» دارد و حتی «فرامرز قریبیان» در فیلم «خروج»، اما بازیگر نقش نوجوان در «خورشید» یک تنه چنان فیلم را به دنبال خود میکشاند که حتی برای یک لحظه مخاطب از فیلم جدا نمیشود. اگر سیمرغی باشد. باید بالای سر این پسر پرواز کند. این پسر بازیگر است نه نابازیگر!.
📍ما در ادبیات، عرفان و شریعتمان داریم که زمانی شما به خداشناسی میرسید که به خودشناسی رسیده باشید و «خورشید» فیلم خودشناسی انسان است در این جهان مدرن بیقواره که انگار پایانی برای جهالت و توحشش وجود ندارد. چقدر این فیلم مجیدی فیلم امروز انسان سرگشته است.
در واقع خورشید عینیت این کلام امیرالمومنین (ع) است که میفرمایید: «مَنْ عَرَفَ نفسَه فقد عَرَفَ ربَّه»؛ کسی که خود را بشناسد، تحقیقاً پروردگارش را میشناسد.
✍ #ایزد_مهرآفرین /جوان
📲 @savaderesanei
🚦 #رسانهها_واقعیت_را_میسازند!
🔸قدرت فتوشاپ در تلفیق تصاویر و خلق واقعیت(!)
📲 @savaderesanei
🔆 چهارمین دوره المپیاد سواد رسانه ای 🔆
✅ ویژه دانش آموزان پایه دهم و یازدهم
📆 مهلت ثبت نام : تا ۱۵ اسفندماه ۹۸
📝 مرحله اول : ۲۹ فروردین ۹۹
💻 ثبت نام در imlc.ir
🚦 سه سوال کلیدی این روزها درباره کرونا که هر ایرانی باید پاسخ آنها را بلد باشد.
1⃣ نشانههای اولیه کرونا
2⃣ راههای انتقال کرونا
3⃣ روشهای پیشگیری از کرونا
📍لطفا به جای تکثیر و تشدید ترس در جامعه، #آموزش و اطلاعرسانی را محور قرار دهیم!
📲 @savaderesanei