🚦 #آشفتگی_اطلاعات
📍رسانهها امروز در مورد علت احضار آقای #آذریجهرمی مطالب متفاوت و بعضا متضادی را منتشر کردهاند؛ تعدادی از منابع به صراحت ارتباط این احضار با #فیلتر_اینستاگرام را از اساس تکذیب اما تعدادی دیگر روایت و مطالب دیگری را اعلام کردهاند.
صرفنظر از این #تعارض و #آشفتگی در پوششخبری دو #روایت_رسمی از این موضوع مهم است :
🔸 ۱. #مدیر_روابط_عمومی وزارت ارتباطات با اتخاذ راهبرد و تاکتیکهای حرفهای با هدف بهرهبرداری سیاسی حداکثری، دو برگه از اوراق بازجویی آقای آذریجهرمی را در #توییتر منتشر کرده است که در صفحه اول آن تاریخ امروز یعنی اول اسفند درج و در پاراگراف آخر آن تصریح شدهاست: "اتهام شما دایر بر استنکاف از اجرای مقامات قضایی: عدم اجرای دستورات مقامات قضایی با عدم #مسدودسازی پیام رسان اجتماعی اینستاگرام با این توضیح که دستور قضایی فیلتر اینستاگرام به لحاظ انتشار میلیونها محتوای مجرمانه نخستین بار در تاریخ۹۷/۲/۱۳ توسط دادسرا شعبه دوازدهم دادسرای عمومیانقلاب مرکز فارس صادر و با دستور دادستان وقت کلکشور در هامش آن جهت اجرا به وزارت ارتباطات ابلاغ شده است و....."
🔸 ۲. در مقابل #دادسرای_عمومی_و_انقلاب تهران با تاخیر طی اطلاعیهای با رد #شایعات منتشر شده اعلام کردهاست: "طی دو سال گذشته، هیچ حکم قضایی مبنی بر فیلترینگ یا مسدودسازی شبکه اجتماعی صادر نشده است... پرونده قضائی آذری جهرمی با شکایت تعداد زیادی از اشخاص حقیقی و حقوقی تشکیل شده است که در متن تقطیع شده منتشره اغلب این موارد اتهامی حذف شده است".
✅ در تحلیل این موضوع، مواردمتعددی درخورتامل است؛ از جمله اینکه:
🔹 اولا هر دو روایت رسمی درست است اما کامل و نیاز خبری مردم را تامین نمی کند ؛ بیتردید در دو سال گذشته، هیچ حکم قضایی مبنی بر مسدودسازی شبکه اجتماعی صادر نشده است اما واقعيت این است احضار وزیر با اینستاگرام بیارتباط هم نیست.
🔹 ثانیا چرا باوجود اهمیت موضوع و انتظار از رسانههای قوهقضاییه بویژه دادسرای فرهنگ و رسانه در درک دقیق و کامل رفتار #بازیگرانسیاسی و رسانهای، #در_این_زمان ، آنهم قبل از آمادهسازی #افکارعمومی و #اطلاعرسانی شفاف به مردم ، بعد از شکلگیری شایعات و ابهامات زیاد در فضایمجازی اطلاعیه دادهاند؟
🔹ثانیا اقدام دادستانی در احضار وزیر ارتباطات اگرچه وظیفهذاتی #قوهقضاییه است اما #بهترینپاس در #بهترینزمان نه فقط به آقای آذریجهرمی بلکه به یک تفکر است و هر دلیل و نتيجهای که داشته باشد به نفع ایشان و مضر برای تحولاتجدید قوهقضاییه است.
✍ #دکتراکبرنصراللهی
📲 @savaderesanei
🚦فریب زندگی #اسلایسی دیگران را نخوریم!
🔸یک نفر عکسی از پاهای تُپل نوزادی را در توئیتر به اشتراک گذاشته و زیرش نوشته: اگر می خوایید گاز بگیرید برید ته صف!
🔸صدها نفر برای این پاهای بامزه غش و ضعف رفتهاند. چند نفر نوشتهاند همین فردا میرم «شوور»! میکنم، دو_سه نفر نوشتهاند اصلاً من به عشق همین پاها میخوام بچهدار شم و ...
🔸مردی روی نوک کوهی ایستاده و دستهایش را باز کرده و نوشته: زندگی یعنی فتح قلهها!
🔸زنی در اینستاگرام عکسی از #قورمهسبزی که پخته منتشر کرده و نوشته: هرکی هرچی دلش میخواد بگه. من عاشق اینم برای همسرم قورمهسبزی بپزم، اونم بیاد بشینه موهامو ببافه.
🔸دهها نفر نوشتهاند: آره خوشبختی یعنی همین! خوشبختید شما...حسودیم شد.... خوش به حال جفتتون... دلم برای خودم سوخت و ...
🔸مردی عکسی از سوئیچ ماشینی که خریده را منتشر کرده و نوشته «بالاخره خریدمش». جماعتی لایک کردهاند که خوش به حالت و مبارکه و ...
🔸اینها همه بُرش هایی از زندگی هستند نه تمام آن. #زندگی_اسلایسی! آن بخش از زندگی که دست چین میکنیم و به واسطه شبکههای مجازی به دیگران اجازه میدهیم آن را ببینید و بسیاری بر اساس همین «اسلایس» ما را قضاوت میکنند.
🔸بسیاری از آنها که برای آن پاهای تپل دوستداشتنی غش و ضعف میروند اگر همان کودک را به آنها بدهید که ساعت سه نصفه شب بیدار میشود، زار میزند، نمیخوابد، پوشکاش نیاز به تعویض دارد، شیر میخواهد، خواب را از آدم میگیرد و ...
🔸بعید است هنوز #فقط به خاطر گازگرفتن پاهایش به او وفادار بمانند و کماکان بچه بخواهند. کودک فقط گازگرفتن نمیخواهد، احساس مسئولیت و مراقبت دائمی هم میخواهد. میتوانید؟
🔸این تصور که زندگی مشترک فقط آن لحظه است که بوی خوش قورمهسبزی در فضای خانه میپیچد یا مرد مینشیند به بافتن گیسوی زن، یک فانتزی زیباست اما وقتی عملی نمیشود بسیاری از همسران احساس ناکامی میکنند که پس چرا زن من قورمهسبزی نمیپزد؟ یا چون همسرم موهام رو نمیبافه پس دوستم نداره!
🔸مردی که خسته از جدال در یک زندگی بیرحمانه به خانه میآید و هنوز ذهنش درگیر پرخاش رئیس و ضرر و زیان ناشی از معامله و ترافیک کُشنده و بیثباتی بازار و ... است دل و دماغی برایش نمیماند که شب هنگام وقتی میرسد بنشیند به بافتن گیسو!
🔸البته که اگر این کار را بکند عجب مرد نیکویی است اما اگر هم حال و حوصلهاش را نداشتهباشد دلیل بر فقدان عشق و دوست نداشتن همسر نیست. آن یک عکس که دیدهاید هم نشان خوشبختی تمام وقت آن زوج نیست. فقط یک بُرش دست چینشده از یک زندگی است. یک اسلایس!
🔸فتح قله ها لذتبخش است اما قبل از آنکه کسی روی نوککوهی فاتحانه عکس یادگاری بگیرد، باید رنج بالارفتن از آن را به جان بخرد. عرقریختن، زمینخوردن، تحمل سرما و گرما، تاول زدن پا و ... آن عکس فقط یک بُرش است. فقط یک #اسلایس لذتبخش!
🔸مردی که عکسی از سوئیچ ماشین اش را به اشتراک گذاشته هم دشواری خریدن آن را که علنی نکرده. غبطهخوردن به آن لحظه گرچه واکنشی طبیعی است اما شاید اگر رنج رسیدن به این موفقیت را میدانستیم هرگز غبطه نمیخوردیم. این تنها یک بُرش از زندگی مرد است. یک اسلایس نه تمام آن.
🔸خلایق حق دارند هر اسلایسی از زندگی شان که دوستدارند را به نمایش بگذارند اما ما حق نداریم آن یک اسلایس را «تمام» زندگیشان فرض کنیم، دست به مقایسهاش با زندگی خودمان بزنیم و احساس ناکامی کنیم.
🍕 #زندگی_اسلایسی میتواند آفت آرامش مان باشد اگر باور نکنیم که بسیاری از عکسهایی که میبینیم و حرفهایی که میشنویم تنها بُرشهایی گزینش شدهاند، نه تمام آن!
▫️عصرایران
📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦 پاسخ ساده به ادعای سحر ذکریا
📍خانم بازیگر میگوید چرا در کشورهای دیگر دنیا #سلبریتیها (چهرهها) نمیمیرند
🔸فقط بخشی از چهرههای معروف دنیا که در اثر کرونا جان باختهاند را در این فیلم ببینید
🚨متاسفانه اظهارات غیرکارشناسانه، احساسی و سطحی گاه و بیگاه سلبریتیها در کشور ما تبدیل به چالشی همیشگی شده است. چیزی که معمولا به ظاهر برخاسته از احساس مسئولیت و دلسوزی آنهاست اما...
#کرونا
#سلبریتی
#نگاه_انتقادی
📲 @savaderesanei
🚦گزارش سریع «مقایسه مصرف بازیهای ویدیویی در ایران (1398-1394)» منتشر شد.
✅ تهیه شده در گروه فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه فضای مجازی
💡 دریافت گزارش:
b2n.ir/x30424
@savaderesanei
🚦 #واکسن میزنید؟
نه! کی میدونه داخلش چیه!
📍نوشتهای طنز در فضای مجازی ایتالیا در پاسخ به کسانی که میگویند واکسن نمیزنند چون نمیدانند داخلش چیست.
انگار داخل همهچیز را میدانند فقط این یکی را نمیدانند!
▫️کانال رادیو
📲 @savaderesanei
🚦ما نسلی هستیم که بهترین حرفهای زندگیمان را #نگفتیم! #تایپ کردیم...!
📍 #ارتباطات مبتنی بر رسانههای جمعی و اجتماعی، علیرغم مزیتهایی نسبی همچون حذف محدودیتهای مکانی و زمانی در برقراری ارتباط، مهمترین جنبههای هستیشناسی و انسانشناسی در ارتباطات حضوری انسانها را کمرنگ و حتی حذف کردهاند!
#نگاه_انتقادی
#اصلاح_الگوی_مصرف_رسانهای
📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦قدرت جادویی نرمافزارها در خلق آنچه صاحبان رسانهها میخواهند!
#نگاه_انتقادی
#تولید_خلاقانه
📎 آگاهانه پای رسانهها بنشینیم!
📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦روح #داعش در سینمای خانگی!
📍امروزه بیش از پیش ضرورت ایجاد یک نهاد #تنظیمگری_همگرای رسانهای در کشور احساس میشه، چیزی که سالهاست کشورهای مختلف به ضرورتش پی بردن اما همچنان مسئولان فرهنگی و رسانهای جمهوری اسلامی در توهم مدیریت افکار عمومی از طریق صداوسیما هستن!
📍مسئولان #ساترا این تناقض عجیب در تنظیمگری رو چطوری جواب میدن که در فیلم ترکیهای #عثمان که در فیلیمو پخش میشه تمام صحنههایی که حتی یک قطره خون یا زخم روی صورت بازیگرهاست کاملا سانسور شده اما در فیلمی مثل ... به توحش داعشگونه به راحتی مجوز پخش داده میشه؟!
📲 @savaderesanei
🚦 #فالوور_بجای_فاتحه😭😡
📍منِ بیرحمِ مجازی، از مردنِ تو بجای عبرت و حیرت، حاشیه و مخاطب میگیرم! انقدر سنگدل شدهام که بجای اینکه دلم بلرزد و یادم بیفتد که خودم هم ممکن است فردا نباشم، نه به تو، نه به خانوادهات، نه بازماندگانت، نه مردم و نه حتی به منِ غیرمجازیِ خودم هم فکر نمیکنم. فقط به فکر اینم که با چهارتا فحش و حاشیهی خفنتر و دخالت و اَدای بیشتر، از خونِ تو نان و نام و دنبالکننده کسب کنم!
🔸آقایان و خانمها! از امشب #فالوور های #آزاده_نامداری اگر فاتحهخوانش نباشند به چه دردش میخورند؟ #شب_اول_قبر حقیقتی برای همهی ماست که ممکن است همینقدر ناگهانی که سراغ #محمد_ابوالحسنی آمد درِ خانهی ما را بزند. با ریتمی تندتر از #دیرین_دیرین
بله! هر کسی به هر کدام از ما و هنرمندانمان بد کرده، خدا لعنتش کند و باید جواب بدهد؛ اما من از آدمهای #زامبی شده در #فضای_مجازی که با #فحش و توحش و خونخواری، به هیچ چیزِ دنیا و آخرتِ هیچکس جز جذبِ مخاطب نمیاندیشند، بیشتر میترسم. حقیقتش از کسانی که این #لاشخور ها را #فالو میکنند هم، میترسم.
📍پ.ن۱: البته من از شب اول قبرِ #خودم و اعمال خودم از همه بیشتر میترسم. از اینکه همین متن و پست را هم برای همین #مسخره_بازی ها گذاشته باشم، نه برای خدا
📍پ.ن۲: هرچند فحشخورِ دعوت به #صلوات و #فاتحه توی #اینستاگرام بالاست اما تمامِ #اموات فقط چشم به راه همینها هستند، نه دعواها و بازیهای مجازیِ ما!
📍پ.ن۳:خدایا ما گاهی چنان #وحشی میشویم که خودمان هم به خودمان رحم نمیکنیم، تو به ما و همهی ماندگان و رفتگانمان رحم کن.
📍پ.ن۴: رَبَّنا لا تُزِغ قُلوبَنا بَعدَ إِذ هَدَيتَنا وَهَب لَنا مِن لَدُنكَ رَحمَةً إِنَّكَ أَنتَ الوَهّابُ
«پروردگارا! دلهایمان را، بعد از آنکه ما را هدایت کردی، (از راه حق) منحرف مگردان! و از سوی خود، رحمتی بر ما ببخش، زیرا تو بخشندهای!
✍ #دکتر_سید_بشیر_حسینی
📲 @savaderesanei
سواد رسانهای
🚦روح #داعش در سینمای خانگی! 📍امروزه بیش از پیش ضرورت ایجاد یک نهاد #تنظیمگری_همگرای رسانهای در کش
🚦 #آقای_وزیر!
🔸ای کاش گاهی برای تفنن هم که شده شخصا به تماشای برخی از فیلمها و سریالهایی که #وزارت_ارشاد شما مجوز ساخت آن را صادر کرده بنشینید تا با همین عینک به ظاهر خیرخواهانه به بررسی تاثیرات مثبت و منفی آنها بپردازید!
🔸البته اگر با مباحث تحلیل پیامهای ارتباطی آشنایی ندارید که احتمالا ندارید! میتوانید از اساتید ارتباطات مشورت بگیرید تا میزان سیاهنمایی و پمپاژ ناامیدی در فیلمهای سینمایی و سریالهای نمایش خانگی را برای شما تحلیل کنند.
📍فارغ از لزوم مهارت و فهم درک پیام در بخشهای صدور مجوز وزارت ارشادِ شما، باید بازبینی اساسی در شیوه نظارت بر ساخت فیلمها و سریالها صورت پذیرد بهگونهای که #نظارت_کیفی در سه مرحله #قبل از تولید، #حین تولید و #بعد از تولید انجام شود. زیرا توقیف یا لغو مجوز فیلم یا سریالی که با میلیاردها تومان سرمایهگذاری بخش خصوصی تولید شده به مراتب سختتر از پیشگیری یا اصلاح در حین تولید آن است.
🔸ایجاد سازوکار موثر برای نظارت کیفی قبل، حین و بعد از تولید میتواند راهکار ایدهآلی برای ولنگاری مدیریتی در حوزه فیلم سینمایی و سریال نمایش خانگی باشد.
📲 @savaderesanei
🚦فرهنگ تماس تلفنی را تمرین کنیم!!!!!
📱 وقتی برای اولین بار با کسی تماس می گیریم، خوب است که قبلش پیام بدهیم و خودمان را معرفی کنیم و بگوئیم امکان تماس گرفتن هست؟ من به شخصه شماره های ناشناس را پاسخ نمی دهم.
📱 وقتی با کسی تماس می گیریم و جواب نمی دهد، به او پیام بدهیم، خودمان را معرفی کنیم و بنویسیم در صورت امکان با ما تماس بگیرد.
📱 این روزها به دلایل مختلف امکان دارد شماره تماس ما در گوشی دیگران پاک شود، اگر زنگ می زنیم و طرف مقابل ما را نمی شناسد نگوییم: بی معرفت! دیگه ما رو فراموش کردی! نارفیق! دوستای تازه پیدا کردی و ...
به جای این حرف ها عذر طرف مقابل را بپذیریم و حرف مان را بزنیم چون هیچ بعید نیست فردا شماره های گوشی خودمان پاک شود.
📱 عمر شوخی هایی مثل «اگه گفتی من کی هستم؟!»، « نه! کمی بیشتر فکر کن ببین صدامو نمی شناسی و ...» به سرآمده، مردم اعصاب و حوصله این چیستان ها را ندارند. سلام و علیک کنیم و خودمان را معرفی کنیم. خلاص!
📱 ما از وضعیت کاری، روحی و موقعیت طرف مقابل خبر نداریم، وقتی تماس می گیریم بعد از معرفی خودمان بپرسیم « الان امکان صحبت کردن را دارید یا نه؟» اگر گفت نه!.. درک کنیم و در یک موقعیت مناسب تماس بگیریم.
📱 اگر رانندگی می کنیم به تلفن پاسخ ندهیم. اگر متوجه شدیم کسی که آنطرف خط ماست رانندگی می کند یا عذرخواهی کرده و قطع کنیم یا تماس را بسیار کوتاه کنیم.
📱اینکه شماره تلگرام کسی را داریم دلیل نمی شود هر پستی که می پسندیم را برایش ارسال کنیم. در ارسال اخبار بد، تلخ و گزنده هم به شدت صرفه جویی کنیم. دلیلی ندارد حال دیگران را بد کنیم. از ارسال صبح بخیرهای کیلویی با عکس دسته گل و فنجان چای هم جداً خودداری کنیم. هیچ جذابیتی ندارد. دستکم برای من ندارد!
📱 اگر کسی در تلگرام آنلاین است یا در اینستاگرام پُست می گذارد دلیل نمی شود حتماً اگر آن لحظه تماس می گیریم وظیفه دارد پاسخ ما را بدهد و اگر ندهد یعنی «دوچمون نداله!» و « ما را تحقیر کرده و به پشیزی فروخته است»! نه! ممکن است دل و دماغ پاسخ دادن نداشته باشد. همدیگر را درک کنیم.
📱 شب، زمان استراحت اکثر انسان هاست. تماس های «کاری» مان را در طول روز بگیریم. آن چند دقیقه را به خودمان و دیگران استراحت بدهیم.
📱 در تاکسی، اتوبوس، مترو یا جاهای عمومی تلفنی حرف نزنیم، اگر می زنیم داد نزنیم، اگر داد می زنیم فحش ندهیم، اگر فحش می دهیم فحش جنسی ندهیم و ...!
📱 .. و دستکم هزار نکته دیگر در مورد یک تلفن زدن ساده. همه ما به یاد گرفتن محتاج هستیم. همه ما بدون هیچ استثنایی.
🔸 #سبک_زندگی_رسانه_ای
✍ #احسان_محمدی
📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦رابطهی طولانی بودن رمز عبور و زمان هک شدن آن!
📲 @savaderesanei
🚦 در تازهترین گزارش مالی، غول استریم یعنی نتفلیکس در سال 2021 مبلغی بالغ بر 17 میلیارد دلار برای ساخت فیلم و سریال هزینه خواهد کرد و پیشبینی میشود این مبلغ در سال 2026 تا 26 میلیارد دلار دلار نیز پیش برود!
📍گزارشهای مشابه درباره فیلیمو و... نیز نشان دهنده تغییرات گسترده در سبد مصرف رسانهای مخاطبین است که بیش از پیش لزوم تغییر آرایش رسانهای جمهوری اسلامی ایران را نشان میدهد.
📲 @savaderesanei
🚦 #رسانه_ها_واقعیت_را_می_سازند
🔸امروزه با رشد و گسترش تکنولوژی، رسانه ها بیش از پیش قادر به خلق واقعیت و ساختن جهانی خیالی برای مخاطبین خود هستند!
#نگاه_انتقادی
📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦 #رسانهها_واقعیت_را_میسازند!
📍سواد رسانهای مبتنی بر #تفکر_انتقادی و آشنایی با #تکنیکهای_رسانهای کمک میکند تا مواجههای فعالانه، هوشمندانه و ایمن با تولیدات رسانهای داشته باشیم!
📲 @savaderesanei
🚦چگونه از تاثیرگذاری رسانههای خارجی کم کنیم؟
🔹داشتن رسانههای داخلی #آزاد و #حرفهای، راه مقابله با رسانههای خارجی است. هر روز که میگذرد بیش از پیش مقامات و مسئولان ایرانی نسبت به خبرها و گزارشهای رسانههای خارجی درباره ایران "واکنش" نشان میدهند. گاه این واکنش، همراه با عصبانیت پنهان است و گاه با دشنام و ناسزاگویی آشکار همراه میشود و گاه بدون نام بردن از رسانه خارجی، درباره سوژه موضعگیری میکنند. این به این معنی است که حتی در واکنش داشتن هم ضعف مفرط داخلی داریم!
🔸صرف "واکنش" به معنی تاثیرگذاری است. راه اصلی مقابله با رسانههای خارجی، بی اثر کردن آنهاست. یعنی تاثیرگذاری آنها در فضای اطلاعرسانی و افکار عمومی داخلی کشور به حداقل ممکن یا نزدیک به صفر برسد. این موضوع هم با تامین کامل نیازهای معلوماتی (نیازهای خبری - تحلیلی) مردم، عملی میشود. این اتفاق هم روی نمیدهد مگر با داشتن رسانههای داخلی آزاد و حرفهای.
🔹 اتفاقی که باید روی دهد این است که مردم ایران، به لحاظ اطلاع رسانی سیراب شوند. یعنی به لحاظ نیازهای اطلاعاتی، هر آنچه را که نیاز داشته باشند بتوانند از رسانههای داخلی دریافت کنند. این موضوع محقق نمیشود مگر اینکه رسانههای داخلی از آزادی کافی برخوردار باشند تا بتوانند در چارچوبهای #اخلاقی، #حرفهای و #قانونی اطلاع رسانی کنند.
🔹 براساس عقیدهای قدیمی و منسوخ شده، شما می توانید برخی خبرهای منفی را پنهان کنید و مانع از انتشار آنها شوید. اما براساس دیدگاههای جدید، شما نمی توانید مانع از انتشار هیچ خبر منفیای شوید. اما، شما می توانید با اطلاع رسانی صحیح، دقیق و سریعِ خبر منفی، به رسانه های داخلی در پوشش این خبر، اولویت دهید. اعتماد مردم / مخاطبان را جلب کنید؛ مانع از ایجاد خبر تحریف شده، غیردقیق و غیرواقعی شوید و از تهیه خوراک خبری برای رسانههای خارجی، جلوگیری کنید.
🔹هر کشور و هر دولت و هر حکومتی در جهان، خبر منفی دارد. اگر کشور و دولت و حکومتی، هیچ خبری منفی نداشته باشد این وضعیت خود یک خبر بسیار منفی است.
🔸هیچ کس نمیتواند خبرهای منفی را پنهان یا مخفی کند. حال انتخاب با ماست. اگر خبر منفی را رسانه و روزنامه نگار داخلی منتشر کنند بهتر است یا رسانه خارجی؟ ترجیح کدام است؟ اگر رسانه داخلیِ آزاد و حرفهای، خبر منفی را منتشر کند قطعا در زمینه صحت و جزئیات آن، وسواس بیشتری نسبت به رسانه خارجی خواهد داشت. در نتیجه مانع از شکل گیری تحریف یا انتشار خبر جعلی خواهد شد.
🔸هر چه رسانه هنگام انتشار خبر از محل اتفاق و بروز حادثه، دورتر باشد احتمال خطا نیز بیشتر میشود.
🔹هم کره شمالی خبر منفی دارد هم کره جنوبی. با این تفاوت که خبرهای منفی کره جنوبی توسط رسانههای همین کشور منتشر می شوند اما خبرهای منفی کره شمالی توسط رسانههای دیگر کشورها. مثال دیگر آمریکاست. اگر خبرهای منفی مربوط به آمریکا را بررسی کنید متوجه میشوید تقریبا و نزدیک به 100 درصد خبرهای منفی این کشور اول بار در رسانههای آمریکایی منتشر شدهاند.
🔹آمریکا یکی از مثالها در زمینه اشباع اطلاع رسانی داخلی است. یعنی چیزی از حوادث امریکا برای پوشش توسط رسانههای خارجی نمی ماند. اشاره به این نکته قابل توجه است که کشورهای دیگر در راه اندازی رسانه و تاثیرگذاری رسانهای برای امریکا موفق نبوده اند یا ناکام شده اند. آخرین و مهمترین نمونه آن تعطیلی شبکه "الجزیره آمریکا" است.
🔹شبکه الجزیره با راه اندازی شبکه جداگانه و مستقلی به نام "الجزیره آمریکا" تلاش میکرد در صحنه آمریکا فعال باشد اما 5 سال قبل با ناکامی، آن را تعطیل کرد. زیرا هر خبری که دارای ارزش خبری باشد قطعا رسانههای آمریکایی آن را پوشش میدهند و دیگر سهمی به "الجزیره آمریکا" نمیرسد.
🔹 دکتر اکبر نصراللهی استاد علوم ارتباطات، در این زمینه این نظر را مطرح می کند که اطلاع رسانی حرفهای و آزادانه رسانههای داخلی، نوعی " #بازدارندگی" داخلی در برابر رسانههای خارجی ایجاد میکند.
🔹علاوه براین، اگر میخواهیم روزنامه نگاران حرفهای و قوی داشته باشیم راهی نیست جز داشتن رسانههای آزاد و حرفهای که بتوانند با رقبای خارجی، رقابت کنند.
✍ #رضا_غبیشاوی/عصرایران
📲 @savaderesanei
🚦با نزدیک شدن به ایام #انتخابات لازم است تا بیش از پیش با #نگاه_منتقدانه به مقایسه شعارهای پر زرق و برق و عملکردهای پیشین کاندیدهای انتخاباتی بپردازیم.
🔸رسانهها با استفاده از تکنیکهای القا، عملیات روانی و اقناع تلاش میکنند تا صرفا مزایای کاندید مورد نظر خود و معایب کاندید رغیب را برجسته کنند اما مواجهه #هوشمندانه و #غیرهیجانی با پیامهای رسانهای به ما کمک میکند تا اسیر بازیهای رسانهای نشویم.
📲 @savaderesanei
🚦حتما تعجب میکنید و حق هم دارید. ولی این خطوط موازی هستند، کافیه از بغل و همسطح با صفحه نمایش بهشون نگاه کنید چون شما دچار #خطای_دید شدید🙂
📍وقتی این روزا حتی به تحلیل ذهنمون درباره بعضی چیزا که با چشمای خودمون میبینیم هم نمیشه به راحتی اعتماد کرد، پس در برابر شنیدهها و نقل قولهای رسانهای هم #زودباور_نباشیم و قبل از لایک و فوروارد کردن، قدری با #نگاه_انتقادی دربارهاش فکر کنیم؛ به خصوص که با داغ شدن تب #انتخابات، بازار #شایعه بیش از پیش در رسانهها داغ میشه!
📲 @savaderesanei
🚦مهارت گفتگو در #گروههای_مجازی
🔸ميل غريزی انسان به گفتگو و ابراز وجود، شايد يكی از دلايل مهم انباشتگی اطلاعات در فضای مجازی است.
گفتگو كردن؛ روشی مهم و كارآمد برای تخليه روانی و رهايی از ناراحتی است.
🔸رشد سريع گروههای مجازی، بيانگر وجود نوعی نياز به ارتباط در فضايی است كه این امكان را به افراد ميدهد تا ضمن بيان دغدغهها، علائق و تجربيات خود، در خصوص تجربيات افراد ديگری كه گاهاً ناشناس نيز هستند، اطلاعاتی را كسب كنند.
🔹️دنیای مجازی فضایی برای ناخودآگاه فرد ایجاد میکند تا تمایلات، تعارضات و دغدغههای خویش را در قالب نوشته، عکس و استیکرها، بروز دهد و بنابراین باید مراقب این ترواش بی مهابای ناخودآگاه بود!
🚨متاسفانه چت كردن، مشاركت مجازی را جایگزین مشارکتهای عاطفی، خانوادگی، سياسی و معاشرت رو در روی اجتماعی كرده و نوعی رابطه غير حقيقی را بر فضای مناسبات ميان افراد حاكم كرده است كه اين امر پيامدهايی چون:
كاهش سرمايههای اجتماعی، انزوا و بريدگی از مشاركتهای محسوس و عينی را در بر داشته است.
🔰 برای انتقال مناسب پیام در دنیای مجازی چه نکاتی را باید مد نظر داشت:
📍1)کلام برای "منعقد شدن" به عناصر: زمان، موقعیت، شخص، شکل و محتوی سخن، صوت، لحن، تماس چشمی(بویژه)، زبان بدن و گفتگوی چهره به چهره نیاز دارد.
بهترین حالت برای "انعقاد کلام" این چنین است:
- انتخاب زمان مناسب
- لحاظ موقعیتی بجا و سنجیده
- گوینده آگاه به موضوع با بیان شیوا، سخن صحیح و در جریان گفتگویی پویا و البته کوتاه.
ماهیت دنیای مجازی، بصورتی است که اصولاً شکلگیری این پیوستار، امکان پذیر نیست!
بنابراین؛ بحث و جدل و مناظره در چنین فضایی ( که اصولاً در شرایط گفتگوی دنیای واقعی، امکان پذیر است) کاری ست بدون نتیجه! که عموماً باعث دلخوری و رنجش افراد میشود.
📍2) ساختار دنیای چت موبایل، جایی است برای پستها، صوت، فیلم و کلیپهای کوتاه و اشاره به لینک و مآخذ مطالب عمیقتر و بلندتر. همچنین کاربرد مناسبی دارد برای تبلیغ و اطلاعرسانی و تبادل لینکهای سودمند.
📍3) در دنیای مجازی حداکثر تمرکز آدمی، به اشارت و لمس انگشت یکی از دستانمان است!
یعنی: سرعت بالا، سیالی و زمان محدود و بنابراین مطالب کوتاه بهتر پاسخ میدهد.
📍4)همچون دنیای واقعی "مدیریت زمان" یک ضرورت برای فضای مجازی ست.
متاسفانه اکثر کاربران در طول شبانه روز و در هر موقعیتی مطلب خود را بارگذاری میکنند!
در حالیکه کسی در رختخواب است! فردی دیگر در پشت میز کار، آقایی در حال رانندگی! و خانمی در کنار خانواده، همه در کلافی در هم تنیده به بحث و جدل و گفتگو مشغولند!
غافل از آنکه هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد..!
📍5) در فضای مجازی در عرض ثانیهای، هزاران مطلب بیسند و مدرک در حال پخش است و کسی هم مسئولیت آن را قبول نمیکند!
مراقب باشیم ما نیز به اشاعه بیشتر #شایعه دامن نزنیم!
📍6) شکل و محتوی پستهای دنیای مجازی، منجر به یک ادراک منسجم و مفهوم از موضوع نمیشود. بلکه مجموعهای از مطالب مجزا و ناهماهنگ در کنار یکدیگر قرار میگیرد که نمیتواند دید کلی فراگیر و علمی را به کاربران بدهد و در این مورد مطلقا با "کتاب" قابل مقایسه نیست.
📍7) گاهی #سکوت در گروه، بهترین شکل پاسخ است.
📍8) گاهی لازم است که خود را در شرایط گوینده یا نویسنده گذاشت تا با همدلی گفتگو ادامه یابد.
📍9) یاد بگیریم که در مورد هر موضوعی اظهار نظر نباید کرد و ارائه نظر و پست قاعدتاً بر اساس نظر کارشناسی باشد.
📍10) برخی چالشهای گفتگوهای مجازی:
- وجود اطلاعات غلط و گمراه کننده.
- اعتیاد آوری.
- عدم تحرک و بروز مشکلات جسمی و روانی.
- بروز هیجانات زیاد و استرس ناشی از آن.
- بیحوصلگی و اشکالات اجتماعی ناشی از ضعف تعامل با افراد در جامعه.
- سرعت بالای دنیای دیجیتال بطور کلی سبب گردیده است تا تمرکز و اندیشه ژرف در افراد دچار نقصان شود.
- تشدید پرخاشگری.
- فرو رفتن در دنیای مجازی و فاصله گرفتن با دنیای واقعی و طبیعت.
✍ #دکترعلیرضاسفیدچیان / #روانپزشک
📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦امروزه #تبلیغات_محیطی یکی از تاثیرگذار ترین شیوههای تبلیغ است که با گذشت زمان و با استفاده از تکنولوژیهای جدید، روز به روز بر جذابیت آن افزوده میشود.
📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦 #رسانه_ها_واقعیت_را_می_سازند
🔸امروزه با رشد و گسترش تکنیکها و تکنولوژها، رسانهها بیش از پیش قادر به ایجاد توهمی از واقعیت برای مخاطبین و کاربران هستند.
#نگاه_انتقادی
📲 @savaderesanei
🚦 #تکنیک_های_انتخاباتی
📍۱- تبلیغات برای رقیب!
🔸 این عنوان شاید خندهدار باشد که چگونه یک فرد حاضر است برای رقیبش تبلیغات کند؟ اما این از مهمترین روشهای ضدتبلیغات در دنیای مدرن است که در آن ستاد نامزد الف به صورت رایگان برای نامزد ب تبلیغات میکند، اما جلوهی بیرونی آن بهگونهای است که هیچکس و حتا ستاد نامزد ب تصور نخواهد کرد که این تبلیغات ضدتبلیغاتی است که از سوی حریف تدارک دیده شده است، اما این تبلیغات دامنهی وسیعی دارد که شامل تبلیغات بد، یعنی سخنان زاویهدار، تصاویر خندهآور، حرفهای تفرقهآمیز، فیلمهای تحریکآمیز، رفتارهای زشت و… خواهد بود که در لابلای مواد تبلیغاتی آن نامزد برجسته شده و ذهنیت مردم را تخریب خواهد کرد. حمایتهای افراد مشکوک و عناصر بدنام، جنایتکاران و ناقضان حقوق بشر و تحرکات بزرگ رسانهای و تبلیغاتی نیز میتوانند از جمله برنامههای تبلیغاتی طراحی شده برای بدنام کردن رقیب باشند.
📎 در #انتخابات زودباور نباشیم!
📲 @savaderesanei
سواد رسانهای
🚦 #تکنیک_های_انتخاباتی 📍۱- تبلیغات برای رقیب! 🔸 این عنوان شاید خندهدار باشد که چگونه یک فرد حاضر
🚦 #تکنیک_های_انتخاباتی
📍2- جهتدار كردن
🔸️گاهی تبلیغات موثر به جاي كذب و دروغ، بر جهتدهي هدفمند اخبار و حوادث وابستهاند، به اين معنا كه با استفاده از تأكيد و ديگر ابزارهاي كمكي بيان منظور، ميتوان بدون تكذيب حقيقت، آن را به نفع خود شكل داده و تأثير مورد نظر را بر ذهن مخاطب گذاشت.
📎بديهي است كه در اين شيوه نيازي به جانبداري مستقيم از موضوعي خاص و يا دور شدن بيش از حد از واقعيت نيست. جهتدار كردن اخبار ميتواند بر اساس موارد زير انجام گيرد:
_ لحن بيان خبر (پرحرارت يا از سر بياعتنايي)
_ القا حس اعتبار، اطمینان یا تجاهل عالمانه در مخاطب
_ نوع تصاویر و نحوه استفاده از آن ها
_ و...
گزارههايي مانند: "در صورتي كه روند دولت فعلی ادامه پیدا کند، تحریم ها علیه ایران شدت خواهد یافت" و يا "اگر شهردار به سرعت دست به كار نشود، همچنان شاهد حوادثي از اين دست خواهيم بود"
📍فراتر از اين، ارباب رسانه با ترويج نوعي بينش جبري، پديدههاي بدفرجام را به عنوان راه حلی مطلوب و اجتنابناپذير در ذهن مخاطبان خود نهادينه ميكنند.
📎 در #انتخابات زودباور نباشیم!
📲 @savaderesanei