eitaa logo
سواد رسانه‌ای
2.4هزار دنبال‌کننده
228 عکس
168 ویدیو
20 فایل
سواد رسانه‌ای؛ لازمه‌ی مواجهه‌ی هوشمندانه و ایمن با رسانه‌ها
مشاهده در ایتا
دانلود
🚦اینستاگرام و خرده سلبریتی‌ها 🔸رسانه‌ها نقش مهمی در خلق و برجسته سازی شهرت دارند. افراد مشهور را نیز می‌توان به گروه‌های مختلفی تقسیم‌بندی کرد: گروه نخبگان و متخصصان علمی، مذهبی و سیاسی؛ گروه سلبریتی‌های مشهور مانند فعالان حوزه ادبی، هنری و ورزشی؛ و گروه دیگر کسانی هستند که به واسطه رسانه‌ها و کمپانی‌ها به شهرت رسیده‌اند. 📍 قهرمانان اغلب خیالی زندگی روزمره هستند؛ یعنی کسانی که می‌خواهند از زندگی روزانه شان عرصه نمایش بسازند. 🔹نظام ستارگی سنتی، که تا پیش ازاین بر سلسله مراتب و هنجارهای خاص رسانه‌های جمعی مبتنی بود، اکنون دچار تحول شده است و رسانه‌های اجتماعی، به ویژه اینستاگرام، نقشی بنیادی در ستاره‌سازی دارند. از تبعات این تحول ورود افراد معمولی به جرگه ستارگان است. 🔺درواقع، اینستاگرام شهرت و ستارگی را دموکراتیزه کرده است. لذا در بازنمایی و برجسته‌سازی چهره های مشهور گروه نخبگان، سلبریتی‌های مشهور و سلبریتی شده‌ها، رسانه‌های جمعی نقش بنیادی دارند و شبکه‌های اجتماعی ابزاری برای استفاده چهره‌ها از شهرت هستند؛ درحالیکه خرده سلبریتی‌های اینترنتی شهرت خود را صرفا از طریق شبکه‌های اجتماعی و به طور خاص از اینستاگرام به دست آورده اند. 📲 @savaderesanei
🚦درباره صحبت‌های این میهمان برنامه که خیلی حاشیه‌ساز شده باید بگم ایراد اصلی به عوامل برنامه برمی‌گرده. وقتی جانباز قطع نخاعی که با در ارتباط بوده رو ایام شهادت حاج قاسم دعوت می‌کنید، چرا بحث باید بره به این سمت و سو و جلوش هم گرفته نشه. چرا نباید قبل از برنامه میهمان توجیه بشه؟ همه به کنش‌های علی دایی منتقدیم، همون کنش‌ها رو باید نقد کنیم، افتخارات ملی رو بزنیم که خودزنی کردیم. 📍این جانباز عزیز ده ساعتم از خاطرات خودش تو سوریه و یا حاج قاسم بپرسی بازم وقت کم میاد، چرا برنامه باید به سمت دیگری برده بشه؟ هزینه این مسأله‌سازی‌ها رو کی باید بده؟ کماکان نظام باید هزینه بده؟ لطفا فقط فضای ایتارو نبینید، تو اینستاگرام و جاهای دیگه ولوله‌ شده، چقدر به این جانباز بی‌احترامی شده، تا جایی که اکثر روزنامه‌‌های امروز درباره‌ش خبر کار کردن. این یعنی هزینه‌سازی. ✍حسین‌دارابی 📲 @savaderesanei
🚦 به عمر تلویزیون پایان می‌دهد؟ 📍برخی از کارشناسان محیط‌های مجازی هشدار می‌دهند که شرکت‌های تلویزیونی برای حفظ بقایشان باید خود را با دنیای سرگرمی‌های آنلاین که به سرعت در حال توسعه هستند، هماهنگ کنند. 🔸شبکه‌های تلویزیونی هم‌اکنون در حال نبرد با غول‌های هستند تا توجه مخاطبان جوان و در پی آن دلارهای تبلیغاتی را جلب کنند. چشم‌انداز نهایی این رقابت است، اصطلاحی ساده که به محیط‌های مجازی سه بعدی آنلاین اطلاق می‌شود. این محیط‌های رو به رشد در حال حاضر توانسته‌اند میلیون‌ها کاربر را به خود جذب کنند. به گزارش یورونیوز بر اساس اعلام سایت استاتیستا، در حالی که هنوز مسن‌ترها به سنتی علاقه دارند اما بینندگان زیر ۳۵ سال طی یک دهه به نصف کاهش یافته‌اند. از همین رو پیش‌بینی می‌شود که با توسعه متاورس، از شمار بینندگان تلویزیون به شدت کاسته شود. 🔹فردریک کاوازا، یکی از بنیانگذاران شرکت فرانسوی سیسک که در حوزه دیجیتال فعال است، می‌گوید: جوانان از تلویزیون به تبدیل شده‌اند و از نمایشگرها به گوشی‌های هوشمند روی آورده‌اند. بنابراین شبکه‌های تلویزیونی برای جلب جوانان باید با پلتفرم‌های بازی آنلاین مانند «فورتنایت»، «روبلاکس» و «ماینکرفت» که به عنوان پیش‌آهنگان متاورس تلقی می‌شوند، رقابت کنند که در حال حاضر موقعیتی برتر به دست آورده‌اند. 🔺به گفته برخی از متخصصان، شرکت‌های تلویزیونی زمان مناسبی برای تطبیق خود دارند اما در ارائه محصولاتشان به افراد مسن که برنامه‌های سنتی را تماشا می‌کنند، افراد میانسالی که به پخش برنامه‌ها روی آورده‌اند و جوانانی که خواهان سرگرمی‌های تعاملی و اجتماعی هستند، با چالش بزرگی مواجه هستند. 🔸کتی برم، رئیس بخش نوآوری تلویزیون فرانسه گفت: اگر می‌خواهیم برای مخاطب جذاب بمانیم، باید خودمان را در زمینه همه این کاربردها تقویت کنیم. شبکه‌های ملی هنوز در حالت تحقیق در این زمینه هستند هرچند در نهایت بزرگ‌ترین چالش ممکن است مالی باشد. 🔹تاکنون شرکت‌های تلویزیونی از تحولات در عرصه فناوری مصون بوده‌اند، زیرا برخلاف سایر رسانه‌های سنتی مانند روزنامه‌ها، درآمد تبلیغاتی‌شان چندان تحت تأثیر قرار نگرفته است. اما وارنفورد معتقد است که این روند می‌تواند سریع‌تر از تصور عموم تغییر کند. 🔺بر اساس گفته او، انتقال تبلیغات تلویزیونی به دنیای بازی در گذشته سخت بود، زیرا آنها توسط شرکت‌های خاص ایجاد می‌شدند اما اینک با میدان بازتر متاورس، مارک‌ها دامنه بسیار بیشتری برای تبلیغ خود و فروش مستقیم کالاهایشان به کاربران خواهند داشت. ✍ 📲 @savaderesanei
🚦چشم و دل سیرها! (نگاهی به آمار پورنوگرافی در آمریکا) 📍بازدید از سایت‌های پورن در آمریکا، بیش از مجموع بازدیدهای سایت‌های نت‌فلیکس، آمازون و توئیتر در طول یک ماه است! 📲 @savaderesanei
🚦تکنیک اقناعی گواهی اجتماعی 📍تاثیرگذاری و نفوذ به واسطه رسانه‌های جمعی برای افراد نیازمند فرمول‌هایی است که بتواند اعتماد مخاطبان، کاربران یا مشتریان را جلب کند. 🔸این جلب اعتماد می‌تواند برای دعوت به تماشای یک فیلم باشد یا خرید یک کالا یا حمایت از یک جریان سیاسی-اجتماعی. 🔹 : برای آشنایی با یکی از قواعد تاثیرگذاری و نفوذ به بررسی تکنیک «گواهی اجتماعی» که رابرت چالدینی مطرح کرده است می پردازیم. 🔸گواهی اجتماعی به ما می‌گوید: مواقعی که در انجام یک عمل یا اتخاذ تصمیم دچار تردید هستیم، احتمالا تصور می‌کنیم که افراد پیرامون ما اطلاعات بیشتری در اختیار دارند. در واقع به تجربیات اکثریت و دیگران اعتماد می‌کنیم. 🔹به تعبیر دیگر در دنیای حقیقی، افراد در مواقع انتخاب و تصمیم‌گیری رفتار خود را مطابق با آنچه دیگران انجام داده تطبیق می‌دهند. 🔸مثلا وقتی صفی از مشتریان را می‌بینیم که منتظر غذاخوردن در یک رستوران هستند یا عکسی از یک سلبریتی که در حال نوشیدن یک مارک قهوه خاص است را می‌بینیم. مجاب می‌شویم که آن رستوران یا قهوه خاص حتما کیفیت بهتری دارند. ما ناخودآگاه به نظرات کاربران اعتماد می‌کنیم زیرا آن محصول یا خدمات را تجربه کرده‌اند. 📍به طور کلی شش نوع گواه اجتماعی وجود دارد: ۱.کارشناسان: استفاده از توصیه متخصص و کارشناسان مربوطه. ۲.سلبریتی‌ها: استفاده و بهره‌گیری از چهره‌های مشهور در تبلیغات، فراخوان‌ها، حمایت از یک رویداد یا جریان خاص ۳. کاربران: افرادی که در سایت مورد نظر عضو فعال هستند و براساس تجربیات خود نظر می‌دهند. (مثال: تعریف مثبت یا منفی کاربران در شبکه‌های اجتماعی، سایت‌ها پخش فیلم و آنلاین‌شاپ‌ها.) ۴.گواه عمومی: هنگامی که گروه بزرگی از مردم تایید و دنبال کنند. (مثال: داشتن هزاران مشتری یا میلیون‌ها دنبال کننده در پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی.) ۵. دوستان و آشنایان: توصیه، تایید یا رد افراد فامیل و دوستان نزدیک. ۶. نشان اعتباری: هنگامی که توسط یک چهره یا برند معتبر مهر تایید داده می‌شود. مثال تیک آبی در اینستاگرام، گواهی افتخارات و مدارج، دستاوردها در مسابقات و جشنواره‌ها. 🔸مخاطب همواره به آنچه که دریافت میکند اعتماد کامل ندارد و ناخودآگاه به‌دنبال دلایلی ترغیب کننده برای تکمیل اعتماد خود است. 🔹این دلایل از طریق انواع فنون اقناع مانند تکنیک گواه اجتماعی فراهم می‌شود. بنابراین هرفعالیت و رویدادی در بستر رسانه‌های نوین برای جلب نظر، رقابت و پایداری به تکنیک مجاب‌کننده‌ای چون گواه اجتماعی نیاز دارد. ▫️مسیررسانه 📲 @savaderesanei
🚦 ترفندهای مغالطه در بحث و رسانه 📍 ۱_ 📲 @savaderesanei
🚦رویکرد جدید بریتانیا در تنظیم‌گری VOD 📍گام‌های بریتانیا برای نزدیک‌کردن مقررات VOD به مقررات برودکست 🔸در بریتانیا، قواعد و استانداردهای متفاوتی برای انواع برنامه‌های صوتی-تصویری (برودکست یا VOD) وجود دارد که این تفاوتِ قواعد ممکن است برای بینندگان گیج‌کننده باشد. 🔹به همین دلیل دولت بریتانیا اوایل سال جاری وایت‌پِیپِری منتشر کرد که در آن گفت: دولت اختیاراتی را به می‌دهد تا پیش نویس یک قانون جدید VOD، شبیه به «قانون برودکست»، را نوشته و اجرا کند تا اطمینان حاصل شود که محتوای تلویزیون‌مانند (TV-like content)، صرف‌نظر از اینکه مخاطبان چگونه آن را تماشا کنند (درخواستی یا برودکست)، مشمول استانداردهای یکسانی باشد. 👈متن کامل این یادداشت را در [زاویه](https://zaviehmag.ir/?p=3397) بخوانید ✍ 📲 @savaderesanei
🚦نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که مردم خبر زده شده‌اند! 📍 نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که این روزها افراد بیشتری از اخبار اجتناب و کمتر به آن اعتماد می‌کنند. 🔸به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، تعداد فزاینده‌ای از مردم به شکل خودخواسته و انتخابی از اخبار مهم مانند همه‌گیری ویروس کرونا، حمله روسیه به اوکراین و بحران‌های اقتصادی اجتناب می‌کنند. 🔹موسسه مطالعه روزنامه‌نگاری رویترز در گزارش سالانه اخبار دیجیتال خود گفت: در حالی که اکثر افراد مورد بررسی به طور منظم اخبار را دنبال می‌کنند، ۳۸ درصد از آنها گفتند که اغلب یا گاهی اوقات از خواندن اخبار اجتناب می‌کنند. 🔸این در حالی است که این آمار در سال ۲۰۱۹ معادل ۲۹ درصد بوده است. همچنین حدود ۳۶ درصد از افراد به ویژه افراد زیر ۳۵ سال می‌گویند که اخبار ، روحیه آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 🔹اعتماد به اخبار نیز در حال کاهش است و در ایالات متحده به کمترین میزان رسیده است. به طور متوسط، ۴۲ درصد از مردم گفته‌اند که بیشتر اوقات به اخبار اعتماد دارند! این رقم تقریباً در نیمی از کشورهای این گزارش کاهش یافته و تنها در هفت کشور افزایش یافته است. 🔸"راسموس کلیس نیلسن" مدیر موسسه رویترز در این گزارش که بر اساس یک نظرسنجی آنلاین از ۹۳ هزار و ۴۳۲ نفر انجام شده است، نوشت: تعداد زیادی از مردم رسانه‌ها را در معرض نفوذ سیاسی ناروا می‌دانند و تنها اقلیت کوچکی معتقدند که اکثر سازمان‌های خبری بهترین را برای جامعه می‌خواهند و آن را بر منافع تجاری خود ترجیح می‌دهند. 🔹طبق این گزارش، مخاطبانِ جوان‌تر به طور فزاینده‌ای از طریق پلتفرم‌هایی مانند "تیک‌تاک" به اخبار دسترسی پیدا می‌کنند و ارتباط ضعیف‌تری با خبرگزاری‌های معتبر و مطرح دارند. 🔸هر هفته ۷۸ درصد از جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله از طریق خبرخوان‌ها و جمع آوری کننده‌های خبر، موتورهای جستجو و رسانه‌های اجتماعی به اخبار دسترسی دارند. ۴۰ درصد از این گروه سنی هر هفته از "تیک‌تاک" استفاده می‌کنند و ۱۵ درصد گفته‌اند که از آن برای یافتن، بحث یا اشتراک گذاری اخبار استفاده می‌کنند. 🔹رشد تعداد افرادی که برای اخبار آنلاین، پول پرداخت می‌کنند ممکن است در حال کاهش باشد، به طوری که بخش بزرگی از اشتراک‌های دیجیتال به چند خبرگزاری ملی اختصاص دارد. 🔸در ۲۰ کشوری که پرداخت هزینه برای دریافت اخبار، رایج است، ۱۷ درصد از پاسخ دهندگان در نظرسنجی برای هر خبر آنلاین پول پرداخت کرده‌اند که رقمی مشابه با سال گذشته است. 📲 @savaderesanei
🚦ترفندهای مغالطه در بحث و رسانه 📍۲_ 📲 @savaderesanei
🚦هوش مصنوعی OpenAI احتمالاً جایگزین برخی مهندسان نرم‌افزار این شرکت می‌شود 🔸شرکت OpenAI در سکوت خبری، صدها پیمان‌کار بین‌المللی را برای آموزش هوش مصنوعی خود در زمینه‌ی مهندسی نرم‌افزار استخدام کرده است. 🔹 برخی پیمان‌کاران OpenAI در ۶ ماه گذشته از مکان‌هایی مثل آمریکای لاتین و اروپای شرقی به استخدام این شرکت درآمده‌اند. براساس گزارش‌های اخیر، این پیمان‌کاران وظیفه‌ی ایجاد داده‌های موردنیاز برای آموزش هوش مصنوعی و یاد دادن وظایف ساده‌ی مهندسی نرم‌افزار به آن بوده است. 🔸شرکت OpenAI قبلاً محصولی به‌نام Codex را توسعه داده است که می‌تواند زبان طبیعی را به کدهای کاربردی رایانه‌ای تبدیل کند. اکنون استخدام پیمان‌کاران جدید نشان می‌دهد این شرکت به‌دنبال پیشرفته‌تر کردن فناوری تولید کد با هوش مصنوعی است و احتمالاً آن را جایگزین برخی مهندسان نرم‌افزار خود خواهد کرد. ▫️زومیت 📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦نگاهی به چگونگی پوشش اخباربحران توسط شبکه‌های خبری ترکیه پس از زلزله 📍اگر در چندروز گذشته شبکه‌های خبری، ازجمله شبکهtrt1 ترکیه را دیده باشید، متوجه استراتژی خاص آنها در امیدبخشی و افزایش همدلی در پوشش اخبار بحران می‌شوید. 🔸با آنکه بعد از هر حادثه، همه معمولا انتظار مواجهه با تصاویر نشان‌دهنده میزان آسیب‌های جدی و تلفات را دارند، اما نحوه پوشش خبری در اینکه این حوادث چه احساسی در مردم ایجاد کنند، اهمیت بسیار زیادی دارد. 🔹این که بعد از بروز حوادث، احساس ناراحتی زیاد و به‌خصوص، احساس ناکارامدی دولت و مسئولین در مردم ایجاد شود، یا اینکه حس قدردانی، مسئولیت اجتماعی و همدلی پیدا کنند، به طرز قابل توجهی به نحوه پوشش خبری آن اخبار و عملکرد خبرنگاران بر می‌گردد. 🔸در این چندروز، بارها این تصاویر از شبکه‌های خبری ترکیه پخش شده که هربار با بیرون آمدن هر فرد زنده از زیر آوار، همه دست می‌زنند و صدای تکبیر، نشان از موفقیت وپیروزی آنها دارد.تاکیدبرزنده بیرون آمدن فردی که درحال نمازبوده،زنی که برای بیرون آمدن از آوار صبرمی کندتا روسری به اوبرسانند،تاکیدبرنمازودعابرای مردم،عبارات وجملات امیدبخش امدادرسانان به افراد درحال نجات یابازمانده،تاکیدبرعباراتی مثل"نگران نباش،من اینجام،پیش تو هستم"،صدای دست زدن وشادی باهرنجات،پخش تصاویر نجات به جای تصاویرحمل جنازه،گریه و..همگی نشان ازاستراتژی امیدبخشی وافزایش حس همدلی وامید ازطریق اخبار به مردم دارد. 🔹خوب است اصحاب رسانه وخبرنگاران مابادید یک کلاس آموزشی،پوشش خبری بحران درترکیه رامشاهده کنند ✍لیلا وصالی،دکترای علوم ارتباطات 📲 @savaderesanei
🚦 «سقوط» آزاد هزارتوی تنظیم‌گری صوت‌وتصویر فراگیر ♦️ به احتمال زیاد، شما نیز مناقشه اخیر میان سازمان صداوسیما و پلتفرم فیلیمو در خصوص سریال «سقوط» را شنیده‌اید. البته این اولین باری نیست که فیلیمو برای دریافت مجوز از ساترا استنکاف می‌کند، اما پیش‌بینی آینده چندان نیازمند سناریونویسی نیست؛ 🔸هرچند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیما هنوز در مواردی با یکدیگر اختلاف‌نظر دارند، اما درمورد سریال و پخش زنده اِجماع حاصل شده و طبق بیان مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این وزارتخانه کاملاً پذیرفته است که مسئولیت تنظیم‌گری سریال و پخش زنده با ساترا است. 🔸اِصرار ساترا برای تنظیم‌گری سریال می‌تواند علل مختلفی داشته باشد، اما یکی از علل اصلی این است که با توجه به حکم قانون بودجه مصوب سال ١٤٠٠ مجلس شورای اسلامی و تفاهم حاصل‌شده میان دو نهاد، اگر ساترا به تنظیم‌گری سریال اقدام نکند، ترک فعل رخ داده و مستحق مجازات می‌شود. 📍متن کامل این یادداشت را در [زاویه](https://zaviehmag.ir/?p=4197) بخوانید ✍علی زرودی (دکتری فرهنگ و ارتباطات و پژوهشگر فضای مجازی) 📲 @savaderesanei
🚦نباید با محدودیت و مسدودسازی و ناامنی برای پلتفرم‌ها پمپاژ نگرانی کرد 📍رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی گفت که صداوسیما به دلایل مختلف داخلی و تخریب خارجی و ناکارآمدی با افت شدید بیننده در جذابیت برنامه‌های تولیدی مواجه شده است. 🔸 در جلسه علنی در جریان بررسی بندی از لایحه بودجه در خصوص تهیه آئین نامه رسیدگی به تخلفات سکوهای انتشار صوت و تصویر فراگیر گفت: براساس نظرسنجی‌های معتبر نهادهای دولتی، متاسفانه صداوسیما به دلایل مختلف داخلی و تخریب خارجی و ناکارآمدی با افت شدید بیننده در جذابیت برنامه‌های تولیدی مواجه شده است؛ جای خالی برنامه‌های تبیینی، تفریحی، طنز، سرگرمی، فیلم و سریال‌های فاخر، جذاب و با کیفیت به وضوح حس می‌شود. 🔹وی ادامه داد: در چنین شرایطی باید بخش فعال خارج از صداوسیما را حمایت کرد که اهداف نظام مقدس و مطالبات و نیاز جامعه پاسخ می‌دهند پس نباید با محدودیت و مسدودسازی و ناامنی و پمپاژ نگرانی برای این بخش اقدام کرد که این بی‌مهری‌ها به هیچ وجه توجیه ندارد. 🔸وی در پایان گفت که وزارت ارشاد با همکاری صدا و سیما این بحث تنظیم مقررات، صدور مجوز و نظارت را داشته باشد اما باید در مراحل بعدی نهادهای فراقوه‌ای مثل شورای عالی فضای مجازی هم حتما دیده شوند؛ نظارت بر این حوزه وقتی دقیق و کارشناسی خواهد بود که همه فعالین اعم از شورای عالی فضای مجازی، فعالین بخش خصوصی، صاحبان پلتفرم‌های بومی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صداوسیما در تنظیم مقررات، صدور مجوز و نظارت نقش داشته باشند. تاکید کنم رعایت اخلاق و چارچوب‌های نظام اسلامی در این سکوها از دغدغه‌های اصلی مجلس انقلابی است. 📲 @savaderesanei
🚦اینترنت چگونه ما را به ماشین تولید محتوا بدل کرده است؟ 📍محتوا عبارت است از مواد دیجیتالی که «صرفاً با این قصد منتشر می‌شوند که منتشر شوند» 🔸در ژانویه ۲۰۱۹، یک حساب کاربری عکس تخم مرغی معمولی را در اینستاگرام بارگذاری کرد و پویشی راه انداخت تا آن را به پرلایک‌ترین تصویر تاریخ اینترنت تبدیل کند. ظرف ده روز شمار لایک‌های تخم‌مرغ از مرز سی میلیون گذشت و تا همین اواخر هم پرطرفدارترین تصویر اینترنت بود. اما یک سوال: آن تخم مرغ واقعاً چیست؟ کیت آیشهورن، مورخ رسانه و استاد دانشگاهِ نیو اسکول، معتقد است که این تخم‌مرغ اینستاگرامی نمایندۀ چیزی است که ما «محتوا» می‌نامیمش، واژه‌ای که همیشه همه‌جا هست اما تعریف چندان روشنی از آن نداریم. 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: https://b2n.ir/k98833 ▫️ترجمان 📲 @savaderesanei
🚦ابراز نگرانی هنری کیسینجر از توسعه هوش مصنوعی 🔸هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه آمریکا در دوره ریچارد نیکسون و جرالد فورد و نویسنده کتاب نظم جهانی، بر این باور است که سیستم‌های به سبک «ChatGPT» می‌توانند آگاهی انسان را نابود کنند، موج جدیدی از عرفان‌های مذهبی فناورانه به وجود بیاورند و اساساً واقعیت را تغییر دهند. 📍متن کامل را در [زاویه](https://zaviehmag.ir/?p=5078) بخوانید. 📲 @savaderesanei
Digital 2022.pdf
11.7M
🚦گزارش ۲۰۲۲ بررسی روندی تغییرات دیجیتال در دنیا 📲 @savaderesanei
🚦مشهور نیستی اما همه تو را می‎‌شناسند: داستانِ کودکان پرطرفدار اینستاگرامی 📍پنج‌هزار دلار درآمدی نیست که روزانه نصیب هر کسی شود. اما کودکانِ اینفلوئنسر و اینستاگرامی «هر کسی» نیستند. والدین آن‌ها می‌توانند عکسی از فرزند خود بیندازند و، بابت تبلیغات تجاری، از شرکت‌های بزرگ و سرمایه‌دار پول هنگفتی بگیرند. البته هر چه این عکس‌ها خودمانی‌تر و غیرتجملاتی باشند، تأثیر بیشتری بر مخاطبان می‌گذارند. به همین دلیل، اصلاً وسایل زیادی برای صحنه‌پردازی لازم نیست: پس‌زمینه‌ای رنگی، چند لباس معمولی، شاید یک عکاس و نهایتاً کودکی که مؤثرترین استراتژی برای فروش است. 📍ادامۀ مطلب را در لینک زیر : https://b2n.ir/s59183 📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦چرا ایلان ماسک و بسیاری از بزرگان فناوری معتقد هستند که فناوری باید جمع یا محدود شود؟! 📲 @savaderesanei
🚦 ، ، و / تکنولوژی ترکیب سرگرمی با پیام 📍در حوزه برنامه‌‌سازی در صداوسیما در طول زمان یک مرزبندی شکل گرفته بود، که گویا حوزه اخبار و برنامه‌های معارفی مختص افراد مذهبی جامعه ساخته می‌شود و برنامه‌های سرگرمی و فیلم و سریال دایره انحصاری سلیقه و ذائقه طبقه غیرمذهبی یا نهایتا قشر خاکستری است. این مرزبندی به تدریج سلیقه مخاطب را نیز شکل داده بود. 🔸برنامه‌‌هایی مانند ، ، و در واقع در صحنه این روزهای صداوسیما به دنبال مرزشکنی این فرهنگ سکولار هستند. 🔹طبیعتا این برنامه‌ها بدون اشکال نیستند ولی نفس این که تکنولوژی ترکیب سرگرمی با محتوا و پیام در سیما شکل گرفته است، بسیار ارزشمند است و با اطمینان می‌توان گفت این تکنولوژی به تدریج ارتقا هم خواهد یافت و در جذب مخاطب غیر مذهبی نیز موفق خواهد شد. 🔸یکی از استراتژی‌های پایه بازاریابی بر این اصل استوار است که حفظ مخاطب (مشتری) موجود یا تبدیل مخاطب عادی به مخاطب وفادار، مقدم بر جذب مشتری جدید است و با هزینه‌ای بسیار کمتر قابل انجام است. در واقع این مخاطبان وفادارند که می‌توانند به مجرای جذب مخاطب جدید نیز بدل شوند. 🔹اشتباه مهم گذشته صداوسیما این بود که در سودای جذب طبقه غیر مذهبی ذائقه‌ای را در مخاطب بالفعل خود شکل داد که به راحتی می‌توانست آن را با برنامه‌هایی سازگارتر در ماهواره و شبکه‌های اجتماعی ارضا کند و همین مسئله ریزش مستمر مخاطب وفادار ( حتی جامعه مذهبی و انقلابی) را موجب شده بود. 🔸در واقع تبدیل به سازمانی شده بود که برای بخش اصلی مخاطب خود ( خانواده‌های مذهبی) هیچ برنامه خاصی در حوزه سرگرمی نداشت. در نتیجه نه تنها نتوانست مخاطب جدیدی را اضافه کند که به تدریج همان مخاطب موجود را نیز به ماهواره و شبکه‌های اجتماعی باخت. ♦️جسارت صداوسیما در شکستن این مرزبندی کاذب قابل تقدیر است؛ اگر چه در این مسیر به طور طبیعی هم در برابر قشری که اساسا با هر نوع تلفیق مفاهیم دینی با سرگرمی مخالفند قرار خواهد گرفت و هم همان طبقه‌ای که با بروز مفاهیم دینی در هر قالبی مخالف است. ✍ 📲 @savaderesanei
🚦انتقاد پدر تلفن همراه از اعتیاد به گوشی‌های هوشمند: «مردم عقل‌شان را از دست داده‌اند» 🔸مارتین کوپر از وسواس زیادی که مردم به گوشی‌های هوشمند خود دارند شوکه شده است. به عقیده‌ی کوپر، مردم زمان بسیار زیادی را به موبایل اختصاص می‌دهند و در دنیای گوشی‌های هوشمند گیر می‌کنند: «وقتی می‌بینم شخصی که در حال عبور از خیابان است به گوشی‌اش نگاه می‌کند، سرخورده می‌شوم. آن‌ها عقل‌شان را از دست داده‌اند.» ▫️زومیت 📲 @savaderesanei
🚦اگر هنوز به قدرت شک دارید یا آن‌ را ابزاری برای تسهیل کارهای روزمره انسان متصورید... 📍سریال «هیچی برای همیشه» سریالی ۲۴ساعته و همیشگی‌ست که با استخراج پترن‌های گوناگون از اپیزودهای سریال محبوب ساینفیلد توسط هوش مصنوعی، نوشته و تولید شده است و حتی صدای خنده‌ی مخاطب (مانند فرندز) با تشخیص هوش مصنوعی کم و زیاد می‌شود. 🔸این سریال در پلتفرم توییچ در حال پخش است و شما می‌توانید با جستجوی watchmeforever این سریال را در هرساعت از شبانه‌روز ببینید. 🔹این سریال در هر روز با الگوریتم‌های مختلف یادگیری ماشین، کیفیت تصاویر، جذابیت فیلم‌نامه و میزان کمدی بودن موقعیت خود را افزایش میدهد تا مخاطب را بیشتر از قبل راضی نگه دارد! 📲 @savaderesanei
🚦در پوست شیر! سلبریتی‌ها در ایران چگونه به اپوزیسیون بدل می‌شوند؟ 🔸فرهنگ شهرت اگر از شما بپرسند می‌خواهید چه کاره شوید، چه چیزهایی در ذهن‌تان نقش می‌بندد؟ آیا حتی لحظه‌ای ناچار به تفکر در مورد نقش‌تان در عالم هستی یا جامعه خواهید شد؟ شاید کمتر کسی به این موضوع بیاندیشد که نقش من تا چه میزان در جامعه موثر است!؟ در بدترین حالت این سوال را خنده دار می‌دانید و در بهترین حالت نقش‌های مدنظر خودتان را تعدیل می‌کنید، چرا که آن هدفی که متصورید را دوردست می‌دانید. سوال مهم‌تر این است که چرا عموم مردم به نقش ماندگار خود در اثرگذاری بلندمدت به دیده تردید می‌نگرند؟ در واقع شما جهت پذیرش نقش‌هایی که قرار است برای خود متصور شوید امتیاز در نظر گرفته‌اید. قدرت، شهرت یا ثروت؟ چه انگیزه‌هایی محرک تصمیم گیری و شناخت از نقش ماست؟ شاید شما بگویید انگیزه‌هایی فراتر از این سه وجود دارد. اما آنچه در فرهنگ عمومی در حال گسترش است، علی الظاهر چیزی جز فرهنگ شهرت نیست! اگر راهی برای رسیدن به هر سه این‌ها باشد، چه کسی است که آن را نپذیرد؟ شهرت زمینه‌ای برای رسیدن به قدرت و ثروت خواهد بود. همان چیزی که ریگان، آرنولدشوارتزنگر و زلنسکی را از شهرت بازیگری به عرصه قدرت می‌رساند یا اینفلوئنسرها را از همین رهگذر به ثروت های هنگفتی میرساند. شهرت! یک انتخاب به ظاهر تضمیمنی که ممکن است جامعه را از استعداد، هدف و هویت واقعی‌شان دور کند و تنوع نقشی را از جامعه بگیرد. اگر ابزار شهرت در گذشته مختص عده‌ای خاص بود، امروزه اینطور بنظر می‌رسد که با ورود شبکه‌های اجتماعی، ابزار شهرت عمومیت بیشتری یافته است و جامعه پس از مشاهده افرادی که از این طریق ثروتمند شده‌اند به این نتیجه میرسند که شهرت به هر شکل ممکن، مقدمه رسیدن به ثروت و قدرت خواهد بود! 🔹واسطه‌های اجباری اتفاق دیگری که در نظام شهرت‌طلبی رخ می‌دهد تولد سلبریتی‌ها و چهره‌های شناخته شده‌ای است که با جلب توجه جامعه، توجه حاکمیت را نیز درگیر خود می‌کنند. در واقع با پدرخواندگی شهرت، فرزندخوانده‌های آن (سلبریتی‌ها) واسطه‌ بین مردم و حکومت خواهند بود. واسطه‌های اجباری که شاید خودشان هم گمان نمی‌کردند تا این حد جدی گرفته شوند! واسطه‌هایی که گاه جای‌گزین یک معلم، سیاستمدار، سخنگو و حتی اندیشمند و تئوریسین می‌شوند! البته ما مسئله‌ای با اندیشمندی که به شهرت رسیده نداریم، بلکه مشکل از جایی آغاز می‌شود که هر ‌فرد با هر روشی بیشتر توجه شما را جلب کند تبدیل به واسطه بین قدرت و توجه می‌شود. اینجاست که دلالی بین جامعه و حکومت شکل می‌گیرد و متاسفانه کارپردازی فرهنگی در غفلت مردم و مسئولان شکل توجیه پذیری به خود می‌گیرد! ♦️سکه‌ها را دنبال کن در فضایی که سلبریتی‌ها سردمدار کامنت‌گذاری بر جدی‌ترین موضوعات جامعه هستند و مسئولان گمان می‌برند که می‌توانند از این قبیله به سود خویش بهره ببرند، نه زمینه ساز وساطت آن‌ها در زمینه‌های جدی و تخصصی شده‌اند، بلکه به این نوع واسطه‌گری را نیز رسمیت بخشیده‌اند! سلبریتی‌های داخلی در حوادث و بحران‌ها نشان داده‌اند که به هیچ چیز جز سود خود نمی‌اندیشند! حاضرند اعتراض کنند و حتی دستگیر شوند چرا که نه تنها دستگاه‌ قضا برخورد پرهزینه‌ای با آن‌ها نخواهد داشت بلکه از این رهگذر شناخته‌تر نیز خواهند شد! حاضرند با دستگاه‌های دولتی و حکومتی قرارداد ببندند و حتی برخلاف ایده خودشان اثری خلق کنند و فردای آن روز همه چیز را انکار کنند، چرا که حاکمیت فرهنگی را وابسته به شهرت خود می‌دانند! جماعت سلبریتی و شهرت پرستان حاضرند در هر قامت و شکلی ظاهر شوند تا نانشان آجر نشود و چه کاری آسان‌تر از تبدیل شدن یک‌شبه به اپوزیسیون در ایران وجود دارد؟ در واقع چه کاری از این بهتر شما را به شهرت، ثروت و قدرت خواهد رساند که حاشیه امن وسیعی را نیز به دنبال داشته باشد؟ بنظر می‌رسد، مهم‌ترین راه‌کار برای خنثی سازی دلالی کاسبان فرهنگ و شهرت عبور از آن‌هاست! قرار نیست با همه اهالی فرهنگ و هنر قطع رابطه کرد! بلکه باید به طور شفاف و آزادانه به ماجرای فرهنگ و هنر نگریست و هیچ دلالی را به عنوان واسطه بین مردم و حاکمیت نپذیرفت! نا امیدی از کاسبان شهرت قطعا مقدمه خوبی برای عدم سواستفاده آن‌ها از اعتماد عمومی خواهد بود. افرادی که تنها با انگیزه کاسبی، مدعی هستند که خطر اپوزیسیون بودن را به جان خریده‌اند! اپوزیسیون بودن با این سبک و سیاق،میانبری است برای همه سلبریتی هایی که هنوز به ثروت و شهرت مدنظر خود نرسیده اند! خری که در پوست شیر بیافتد، شاید مدتی ظاهر فریبنده‌اش همه را به خطا بیاندازد و خودش نیز بهترین راه برای برتری را همین بداند، اما با اولین صدای نابهنجاری که با هیجان از دهانش بیرون می‌پرد، خودش را لو خواهد داد! ✍ 📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦با استفاده از ، رسانه‌ها بیش از پیش می‌توانند واقعیت را بسازند! 📍بنابراین: 1⃣ باید از منابع مطمئن و رسمی برای کسب خبر و اطلاعات در فضای مجازی استفاده کنیم. 2⃣ قبل از پذیرش یا بازنشر محتواها (به خصوص در مورد مسائل حساس و مهم) باید به خوبی در مورد آنها تحقیق کنیم و از صحت آنها مطمئن شویم. 3⃣ بیش از پیش به ارتقا سواد رسانه‌ای و کسب مهارت‌های آن نیازمندیم. 4⃣ و با قدری در مواجهه با محتواهای فضای مجازی درنگ کنیم. ♦️اگرچه تجربه‌های تاریخی نشان می‌دهد که همواره تکنولوژی‌های نوین به مرور قواعد خود را بر جوامع کرده‌اند، اما در مواردی مثل می‌توان انتظار داشت که با استفاده از امکان‌های خودِ هوش مصنوعی، به تدریج بتوان محتوای فیک را به راحتی شناسایی کرد. 📲 @savaderesanei
📌 جذب 🚦یک نهاد دولتی از میان دانش‌آموختگان ارشد و دکتری با شرایط زیر، سرباز امریه می‌پذیرد: 🔸دارا بودن شرایط عمومی جذب امریه 🔸علاقه‌مندی و تخصص در موضوعات و مسائل فرهنگی و اجتماعی 🔸حداقل 5 ماه از معافیت تحصیلی باقی مانده باشد 🔸دارای تجربه فعالیت در تشکل‌های دانشجویی و مدیریت اجرایی 🔸ترجیحا گرایش‌ یا حقوق عمومی 🔸ساکن تهران 🔸بدون کسری خدمت دوستانی که دارای شرایط فوق هستند، رزومه خود را به این آی‌دی ( @hossein_kia ) ارسال بفرمائید