eitaa logo
سواد رسانه‌ای
2.5هزار دنبال‌کننده
373 عکس
305 ویدیو
21 فایل
سواد رسانه‌ای؛ لازمه‌ی مواجهه‌ی هوشمندانه و ایمن با رسانه‌ها
مشاهده در ایتا
دانلود
🚦غیررسمی و بی‌دردسر 📍گزارش صبح‌نو از پست‌های شبه‌تبلیغاتی سلبریتی‌ها 🔹سبک فعالیت بخشی از بازیگران و در صفحات شخصی‌شان در شبکه‌های اجتماعی خصوصا در بحران‌ها و اتفاقات فراگیر ملی، توجه بسیاری را به خود جلب کرده‌ به‌طوری که تبعات واقعی آن‌ها بیرون از فضای مجازی دامان بسیاری از مردم را گرفته است. با این حال فعالیت‌های محدود به اظهار نظرهای شاذ آن‌ها باقی نمانده است. کثرت انواع در صفحات سلبریتی‌ها نشان می‌دهد که نوع تعامل آنان با دنبال‌کنندگان صفحات‌شان تغییر کرده است. 🔸از حدود ۸ میلیون نفری که یک خانم بازیگر چهل‌وچندساله را در اینستاگرام دنبال می‌کنند، دست‌کم باید چندهزار نفری باشند که وقتی عکس پر از آرایش او را با لباسی می‌بینند، ترغیب شوند که بدانند کدام مزون لباسش را طراحی کرده، کدام سالن زیبایی، طراحی گریمش را انجام داده و کیف و کفش و سایر لوازمش را از کجا تهیه کرده است. این انگیزه کافی را برای نزدیک شدن صاحبان این مشاغل به جهان «سلبریتی‌ها» تأمین می‌کند و بالطبع سلبریتی‌ها هم از عواید مالی این تبلیغات استقبال می‌کنند و هم از تجمل چندساعتی خاص و خوش‌ترکیب بودن. 🚨ترفند تبلیغ در متن زندگی 🔸«به مناسبت عید فطر برای عزیزانم سورپرایز دارم» و به‌دنبال آن چندبار اضافه کردن شناسه یک «برند جواهرآلات» به همراه عکسی از حضور در فروشگاه این آرم تجاری. چنین پست‌هایی حاوی مقادیر قابل توجهی از همین ترفندها هستند و یکی از فعال‌ترین سلبریتی‌ها در این حوزه است. تصویری از چهره پر از آرایش خانم بازیگر که روی آن لوگوی استودیوی تصویربرداری به همراه طراح گریم ثبت شده است، قرار گرفتن این مدل پست‌ها در میان انبوهی از پست‌هایی که بازتاب‌دهنده فعالیت‌های روزمره، علایق، خستگی‌ها و نظرات صاحب صفحه هستند، برای دنبال‌کنندگان این تصور را ایجاد می‌کند که این تبلیغات نیز به‌طور انگیخته انجام می‌شوند و این واقعیتی است که پشت نقاب واقعی بودن، پنهان می‌شود. 📍سلبریتی-مدیران، از آرایشگری تا مشاوره خانواده! 🔸پست‌های مشابهی در صفحه از همین ترفند استفاده می‌کنند. مثلاً تصویری از چهره خانم بازیگر درحالی که به دوردست‌ها خیره شده به همراه نوشته‌ای منتشر شده است: A lot of problems in the world, would disappear if we talk to each other instead of about each other...! اما خواننده ناآشنا با این ترفند ممکن است از توضیحات تکمیلی پست تعجب کند؛ «حمیدی» در ادامه یک عکاس و یک آرایشگر را در زیر همین پست منشن کرده است. البته اگر وارد صفحه این آرایشگر بشوید، خواهید دید که بسیاری از دیگر بازیگران هم با او همکاری داشته‌اند. از همین جا زنجیره تبلیغات به هم متصل می‌شود و البته زنجیره تحقیقات هم! ، و هم در تبلیغ برای این آرایشگر سهیم‌اند و نکته هم شاید در همین نام آخر نهفته باشد؛ در موسسه‌ای فرهنگی و هنری که«بهاره رهنما» مدیریت می‌کند و از آموزش شاهنامه‌خوانی و نقالی به کودکان تا مشاوره روان‌شناسی به خانواده‌ها و تا آموزش آرایشگری فعالیت دارد. 📍تبلیغات از نوع مردانه 🔸اگرچه زنان همیشه فرصت‌های بالقوه بیشتری برای قرار گرفتن در جایگاه سوژه تبلیغاتی را دارند اما داستان به صفحات خانم‌های ختم نمی‌شود. ، بازیگری که این روزها نام او بیش از پیش می‌درخشد، در تعداد قابل توجهی از پست‌هایش برای یک طراح لباس تبلیغ می‌کند. هم گهگداری از مربی بدنسازی خود پست‌هایی منتشر می‌کند؛ «داشتن مربی خوب نعمتِ. داشتن رفیق خوب به بهِ» اما نشان دادن صفحه مربی مربوطه در انتهای پست را دیگر نمی‌توان فقط به‌حساب رفاقت و مربیگری گذاشت. ، دیگر بازیگری است که برای طراح لباس و اکسسوری خودش تبلیغ می‌کند اما این تبلیغ را در لفافه تشکر از مخاطبان یا بهانه‌های دیگر می‌پیچد تا از ترفند رایج این روزهای سلبریتی‌ها برای همکاری با فعالان تجاری باز نمانده باشد. 🔸اوج‌گیری این سبک فعالیت‌ها در صفحات شخصی برخی بازیگران در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که رویکرد آنان به شکل تعامل با دنبال‌کنندگان‌شان به‌مرور زمان تغییر کرده است. آنان حالا مخاطبان‌شان را مصرف‌کنندگان بالقوه‌ای می‌دانند که بدون توجه به رسمی یا غیررسمی بودن تبلیغ، به سراغ برندها خواهند رفت و در نتیجه رشد کسب‌وکار این تجارت‌ها، مقادیری هم نصیب تبلیغ‌کنندگان خواهد شد. این شیوه تبلیغات البته این حسن را هم دارد که باتوجه به حواشی، انتقادها و محدودیت‌های تبلیغ‌کنندگان رسمی کالاها و برندهای تجاری، برای سلبریتی دردسری هم ایجاد نمی‌کند و البته با تأثیر ناخودآگاه بر دنبال‌کنندگان صفحات از طریق الگوسازی تجمل، فروش بالاتری را هم میسر می‌کند. ▫️نقد سینما 📲 @savaderessnei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦روند ظهور، رشد و افول شبکه‌های اجتماعی مختلف از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ ! 📍در یک دقیقه، روند فعالیت میلیاردها انسان در طول ۱۵ سال در شبکه های اجتماعی را مرور کنید!! 📲 @savaderesanei
🚦شرکت ادوبی (Adobe)با همکاری محققان حوزه‌ی هوش مصنوعی دانشگاه برکلی، موفق به ساخت ابزاری جدید برای کشف عکس‌ها‌ی دستکاری شده و قابلیت بازگشت عکس به حالت خام آن، شدند. این ویژگی که به ابزار Liquify اضافه می‌شود باعث کاهش خبر‌ها و #شایعه‌ های بی‌اساس وب خواهد شد. #نگاه_انتقادی_به_رسانه‌ها 📲 @savaderesanei
🚦 #خطای_دید 🔸وقتی حتی نمی‌توانیم به چشمان خودمان اعتماد کنیم، چطور به اخبار، تصاویر و کلیپ های فضای مجازی اعتماد می کنیم؟! 📍#نگاه_انتقادی_به_رسانه_ها ▫️گوی‌های موجود در تصویر همگی یکرنگ هستند! 📲 @savaderesanei
🚦هر صفحه‌ای در باز کنید، چشمتان می‌افتد به ژست‌هایی تصنعی، قهوه‌هایی تزیین‌شده، یا لابد غذاهایی رنگ‌وارنگ. اما حالا دیگر دوران این عکس‌ها به سر رسیده. اواسط سال ۲۰۱۸ بود که کارشناسانِ اینستاگرام فهمیدند ذائقۀ بصری کاربران دارد تغییر می‌کند و آن عکس‌هایی ویروسی می‌شوند که ناگهانی‌تر، صمیمی‌تر و شلخته‌تر باشند. حتی بررسی‌ها نشان می‌دهند بعضی اینفلوئنسرهای باهوش عمداً جلوی پس‌زمینه‌ای کثیف می‌ایستند و با نوری نامناسب عکس می‌اندازند تا موقعیتشان طبیعی‌تر جلوه کند. گویا نمی‌شود با سلیقۀ یک سال پیش همچنان در اینستاگرام پیشرفت کرد! ▫️ترجمان علوم انسانی 📲 @savaderesanei
🚦استفاده از گوشی‌های هوشمند قبل از خواب موجب مختل کردن فرآیند خواب و آرامش شما خواهد شد. برای اینکه خواب راحتری داشته باشید و دچار بی خوابید نشید، حتما در ساعات پایانی شب، فیلتر نور آبی گوشی خود را فعال کنید! 📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦تبلیغ دستیار اورژانسی فولکسن واگن با تمرکز بر تکنیک اقناعی 📲 @savaderesanei
🚦اضافه بارِ اطلاعاتی 📍امروزه با حجم وسیعی از اطلاعات گوناگون در رسانه‌ها مواجه هستیم که بدون دسته‌بندی خاصی و درهم به ذهن مخاطبان وارد می‌شود. به ویژه از طریق شبکه‌های اجتماعی که سرشار است از محتواهای غیر‌ضروری و سطحی که هیچ کمکی در تحلیل و درک درست مسائل به مخاطب نمی‌دهد. 📍تحلیل درست و جامع، مستلزم مطالعه‌ی دقیق و عمیق، صرف زمان و دوری از سوگیری‌های احتمالی است. اما کسانی که غرق در استفاده از شبکه‌های اجتماعی هستند و رژیم رسانه‌ای درستی در انتخاب منابع مطالعاتی خود ندارند، به تدریج قدرت تفکر عمیق و انتقادی را از دست می‌دهند و تبدیل به مخاطبانی می‌شوند که به راحتی و با شواهد و استدلال‌های سطحی چیزی را می‌پذیرند و فرآیند copy -paste هرگونه محتوایی را به طور مداوم در فضای مجازی تکرار می‌کنند. 📲 @savaderesanei
🚦ماری شجاع، یک ماهی را از غرق شدن نجات داد! 🔸امروزه رسانه‌ها به گونه‌ای وقایع پیرامون ما را #بازنمایی می‌کنند که در بسیاری از موارد با حقیقت ماجرا متفاوت است! 📍 #نگاه_انتقادی_به_رسانه_ها 📲 @savaderesanei
🚦کجاها سلفی بگیریم؟ 🔸این روزها هر کجا که قدم بگذارید افرادی در حال گرفتن عکس سلفی از خودشان هستند. در خیابان، پارک، اتوبوس و تاکسی و حتی در صف خرید نان (!) می‌توانید افرادی را در حال سلفی گرفتن ببینید. 🔹طبق تحقیق YouGov بیش از ۷۵٪ افراد عکس سلفی در هنگام بازدید از یک مکان توریستی را قابل پذیرش دانسته‌اند. 🔹عکس سلفی هنگام شرکت در مراسم ختم بیشترین نظر منفی را داشته و از نظر ۸۱٪ افراد کاملا یا تاحدی غیرقابل‌پذیرش توصیف شده است. ▫️پایشگر 📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦قدرت جادویی نرم افزارها در خلق آنچه صاحبان رسانه ها می خواهند. 💻 این قسمت: قطار😬 🔸آگاهانه پای رسانه ها بنشینیم 📲 @savaderesanei
5.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚦تبلیغ برند جیپ (اسپانسر یوونتوس) با حضور رونالدو و استفاده از تکنیک اقناعی 🔸این برند ریشه دار، با نشان دادن سیر تحول قهرمانان جهان فوتبال، با استفاده از تکنیک ، خود را هم‌پای ایشان به مخاطب ارائه می کند. 📲 @savaderesanei