eitaa logo
سواد رسانه‌ای
2.4هزار دنبال‌کننده
294 عکس
234 ویدیو
21 فایل
سواد رسانه‌ای؛ لازمه‌ی مواجهه‌ی هوشمندانه و ایمن با رسانه‌ها
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦قدرت جادویی نرم افزارها در خلق آنچه صاحبان رسانه ها می خواهند. 💻 این قسمت: قطار😬 🔸آگاهانه پای رسانه ها بنشینیم 📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦تبلیغ برند جیپ (اسپانسر یوونتوس) با حضور رونالدو و استفاده از تکنیک اقناعی 🔸این برند ریشه دار، با نشان دادن سیر تحول قهرمانان جهان فوتبال، با استفاده از تکنیک ، خود را هم‌پای ایشان به مخاطب ارائه می کند. 📲 @savaderesanei
🚦حرف‌هایی که نمی‌زنیم مهمترین حرف هایی است که می‌زنیم! 📍وقتی کسی با من حرف می‌زند بیش از آنکه به واژه‌هایی که می‌گوید دقت کنم، حرف‌هایی که نمی‌زند را می‌شنوم! جان کلام آدم‌ها در حرف‌هایی است که نمی‌زنند. پنهان می‌کنند، یا معنای اصلی‌شان در آنها نهفته است، یا در سوال‌هایی است که می پ‌پرسند. 🔸با تمرین و تجربه و مطالعه اندک، متوجه مقدمه چینی آدم‌ها می‌شوم. وقتی حرف می‌زنند، مثالی به میان می‌آورند، به در می‌گویند تا دیوار بشنود. برخلاف تصورشان من متوجه می‌شوم که حرف اصلی‌شان چیزی نیست که می‌گویند بلکه آن چیزی است که نمی‌گویند و گمان می‌کنند من متوجه نمی‌شوم و البته خیلی اوقات کمک‌شان می‌کنم که حس کنند موفق شده‌اند و من نفهمیده‌ام! 🔸این به معنای آگاهی تام من نیست. چون این راه پایانی ندارد و من در حال آموختنم. کتاب و جزوه خاصی هم ندارد. فقط باید دقت کرد. با صبوری گوش داد و آماده یاد گرفتن بود. 🔸وقتی در یک جمع قرار می‌گیرم سریع سعی می‌کنم به لحن افراد، واژه‌هایی که به کار می‌برند، تکیه کلام‌ها، دامنه لغات و حتی زبان بدن‌شان را کشف کنم. رابطه‌ای که با نفرات دیگر دارند. نحوه نشستن‌شان. نوع لباس پوشیدن‌شان، اینکه به حرف دیگران گوش می‌دهند یا فقط حرف می‌زنند. اینکه وقتی حرف می‌زنند دنبال تایید گرفتن یا انتقال مفهوم هستند یا برایشان صرفاً حرف زدن مهم است. 🔸خیلی‌ها فکر می‌کنند شیک حرف زدن و جمله‌بندی بی پ‌نهایت اهمیت دارد. البته که مهم است اما مطالعات نشان می‌دهد وقتی با کسی حرف می‌زنیم این نسبت‌ها برای انتقال معنا و مقصودمان بیشترین نقش را دارند: 1️⃣ واژه‌ها و کلمات تنها 7 درصد نقش دارند. 2️⃣ 38 درصد مربوط به لحن صدای ماست. 3️⃣ و 55 درصد دیگر مربوط به زبان بدن است. دست تکان دادن، نگاه دزدیدن، لبخندهای سرد و تصنعی یا گرم و پرشور و ... 🔸وقتی تلفنی با کسی حرف می‌زنید عملاً 55 درصد ارتباط را از دست می‌دهید اما هنوز لحن را دارید. به فراز و فرود کلام، به مکث‌ها یا سریع جواب دادن‌ها، به تمایل طرف برای ادامه دادن جملات یا اشتیاقش برای پایان دادن به صحبت دقت کنید... 📍همه این‌ها آموختنی است. هر لحظه سعی می‌کنم از هر کسی بیاموزم. هر کسی تکنیک خودش را دارد، لحن و سبک و شیوه خودش را برای انتقال مفاهیم دارد. از هر کسی می شود آموخت. ✍ 📲 @savaderesanei
🚦مروری بر عوامل شیوع و پذیرش در مردم! 🔹️دو شرط «اهميت» و «ابهام» یک موضوع، در تولید و انتقال شايعه، بسیار تأثيرگذار است! 🔹️با تحقیق بیگانه‌ایم! سیستم آموزشی ما مبتنی بر تحقیق نیست؛ لذا ما روش تحقیق و شناخت درست از غلط را یاد نگرفته‌ایم. ما عادت کرده‌ایم که اطلاعات ورودی درست هستند. براحتی می‌پذیریم و براحتی انتقال می‌دهیم. در قریب به اتقاق شایعات به هیچ منبعی اشاره نشده، ولی آن را قبول می‌کنیم. 🔹️تنفر! آدمی هنگامی كه از كسی متنفر است، تصورات خود را به‌گونه‌‌ای زشت درباره آن ترسیم می‌كند و بدون هیچ دلیلی هر خبر منفی را درباره او می‌پذیرد. 🔹️بیگانه با مطالعه هستیم! براحتی می‌شود جملاتی را به یک کتاب یا نویسنده نسبت داد و ما می پذیریم. 🔹️اختلاط باورهای اعتقادی با خرافه! 🔹️عدم اطلاع رسانی صحیح و بموقع اخبار و رویدادها به مردم 🔹️منابع مورد اعتماد را نمی شناسیم و یا به آن دسترسی نداریم! 🔹️تعداد معدود رسانه‌های مستقل و مورد اعتماد! 🔹️تحلیل احساسی و متعصبانه و غیر منطقی مسائل ناشی از حب و بغض ما به موضوع شایعه! شایعاتی که برایمان خوشایند است باور می کنیم و چیزهایی که دوست داریم واقعی باشند بدون تحقیق می پذیریم. 🔹️علاقه به داستان های محیرالعقول عامه پسند! 🔹️حس شیرین قرار گرفتن در مرکز توجه! کسی که شایعه ای را بازنشر میکند به سرعت مورد توجه عوام قرار میگیرد. 🔹️اسطوره سازی! دوست داریم یک انسان را بسیار خاص معرفی کنیم و در مقابل این ابرقهرمانان همیشه ضدقهرمان هایی می سازیم. 🔹️پذيرش شايعه برای توجيه خود! هنگامی كه بدترين چيزها را درباره ديگران باور می‌كنيم، در واقع در حال تلاش برای توجيه خود هستيم. اما اگر خود را هم مسئول بدانيم، آن وقت كمتر مستعد پذيرش شايعه خواهيم بود. 🔹️کمبود سواد رسانه ای! 🔹️حس حقارت! فرد می خواهد كمبود خود را از طريق تخريب ديگران جبران كند. 🔹️پرخاشگري و دشمنی! بهتان، غيبت و شايعه می‌تواند به علت پرخاشگری و دشمنی با فرد يا جماعتی كه به هر علتی دوستشان نداريم، بيان شود. 🔹️عدم اطلاع از پیامد انتشار شایعه! ما به پیامدهای احتمالی انتشار شایعات توجه نمی‌کنیم. فکر نمیکنیم اگر کسی شایعه را جدی تلقی کند چه اتفاقی خواهد افتاد. بسیاری از شایعات تبعات جدی جانی، مالی و روحی روانی دارند. ✍ گردآوری: (روانپزشک) 📲 @savaderesanei
🚦 🚫آیا به اینترنت اعتیاد دارید؟ 🚫اینترنت تاکنون به چه اندازه به زندگی شما ضربه زده است؟ 🚫آیا برای خانواده، روابط کاری و درسی تان، مشکلی ایجاد کرده است؟ 🔵در این پست، یکی از تست‌های معتبر سنجش اعتیاد اینترنتی که توسط دکتر کیمبرلی یانگ ابداع شده است، معرفی می شود تا میزان اعتیاد به اینترنت را بسنجید. ⚫در این آزمون بیست پرسش وجود دارد که برای هر پرسش پنج جواب در نظر گرفته شده استکه هر کدام از یک تا پنج امتیاز دارند: 1)شامل حال من نمی‌شود 2)به ندرت 3)گاهگاهی 4)اغلب 5)همیشه در مقابل هر سوال عدد مربوط به جواب خود را نوشته و در پایان تمامی‌اعداد را با هم جمع بزنید. 1)چقدر بیشتر از آنچه قصد دارید در اینترنت می‌مانید؟ 2)چقدر به خاطر آنلاین ماندن، اعضای خانواده را نادیده گرفتید؟ 3)چقدر اینترنت را به بودن با خانواده، همسر و یا دوستان نزدیکتان ترجیح می‌دهید؟ 4)چقدر از طریق اینترنت با کاربران دیگر رابطه ایجاد می‌کنید؟ 5)چقدر دیگران از شما به خاطر میزان آنلاین بودن‌تان شاکی هستند؟ 6)چقدر به خاطر اینترنت، نمرات، اوضاع تحصیلی و حتی اوضاع کاری و مالی‌تان افت کرده است؟ 7)چقدر ایمیل‌هایتان را پیش از کارهای ضروری دیگرتان چک می‌کنید؟ 8)چقدر عملکرد کاری، شغلی و بهره‌وری شما به خاطر استفاده از اینترنت آسیب دیده است. 9)وقتی که از شما می‌پرسند که چه کارهایی را به صورت آنلاین انجام می‌دهید، چقدر در موضع تدافعی یا پنهان کاری قرار می‌گیرد؟ 10)چقدر افکار آزار دهنده در زندگی را با افکار آرامبخش در اینترنت خنثی می‌کنید؟ 11)چقدر فکر می‌کنید وقتی که در اینترنت هستید، توانایی پیش‌بینی همه امور را دارید. 12)چقدر فکر می‌کنید که زندگی بدون اینترنت، چیزی کسالت بار، تهی و بی لذت است؟ 13)وقتی آنلاین هستید اگر فردی مزاحم شما شود، چقدر غر می‌زنید، فریاد می‌زنید و یا حتی عصبانی می‌شوید؟ 14)چقدر به خاطر دیسکانکت نکردن اینترنت، دچار بی‌خوابی هستید؟ 15)چقدر فکر می‌کنید که در حالت آفلاین حواس پرتی دارید و در حالت آنلاین بهتر هستید؟ 16)چقدر وقتی آنلاین هستید این جمله را به کار می‌برید: «فقط چند دقیقه مونده، الان میام» 17)چقدر سعی کرده‌اید از میزان آنلاین بودن خود بکاهید و البته موفق هم نشده‌اید؟ 18)چقدر سعی دارید، میزان آنلاین بودنتان را از دیگران مخفی سازید؟ 19)چقدر میزان آنلاین بودنتان را با بیرون رفتن و گشت و گذار با دوستانتان ترجیح می‌دهید؟ 20)چقدر وقتی آفلاین هستید، احساس افسردگی و عصبیت دارید که با آنلاین شدن این احساس از بین می‌رود؟ . . 👇👇 پاسخ 👇👇 . . 🔸️اگر جمع نمراتتان بین(20تا49)بود، اعتیادتان خفیف است و به عنوان یک کاربر معمولی محسوب می‌شوید. گرچه دارید کمی ‌در استفاده از اینترنت افراط می‌کنید. اما هنوز به رفتار خود مسلط هستید و جای امیدواری برایتان وجود داشته و می‌توانید میزان اینترنت خون‌تان را کنترل کرده تا افزایش نیابد! 🔸️اگر جمع نمراتتان بین(50تا79)بود، دچار اعتیاد متوسط شده‌اید. مواظب باشید که این مقدار استفاده از اینترنت در زندگی شما تاثیر نگذارد. 🔸️اگر جمع نمراتتان بین(80تا100)بود، متاسفانه شما بعنوان یک معتاد شدید محسوب شده و نیاز به درمان جدی و فوری برای ترک اعتیاد به نت دارید! ✍ (روانپزشک) 📲 @savaderasanei
🚦سلبریتی‌ها چگونه در سیاست پیروز شدند؟ 🔸روسو جایی نوشته بود: «بازیگران نباید نامزد انتخابات شوند، چون شاید بدون هیچ تخصصی و صرفاً با استفاده از تکنیک‌های متقاعدکننده کنترل مملکت را به دست بگیرند». جای روسو خالی. چندی پیش، وقتی کسی در کنسرتِ کانیه وست باعصبانیت کفشی به‌سمت او پرتاب کرد، کانیه هم آن را برداشت، امضا کرد و برایش پس فرستاد. او گرچه نامزد انتخابات نیست، اما کارش برای سیاست‌مدارانِ سلبریتی الگوست: منفور یا محبوب، نمایشی حرفه‌ای راه بینداز، کاری کن در رسانه‌ها دیده شوی، و دست‌آخر قدرتمندترین فرد جهان شو. ▫️ترجمان علوم انسانی 📲 @savaderesanei
🚦یکی از کارکردهای فضای مجازی امکان داشتن هویت چندگانه است. افراد می‌توانند با نقاب‌های مختلف و شخصیت‌های حتی گاه متضاد با دیگران در ارتباط باشند. 📍فقدان اعتماد به نفس، میل به پنهان‌کاری، لذت کنجکاوی و سرک کشیدن به دنیای دیگران با حفظ محرمانگی، سرگیجه هویتی و ... از جمله علل این رفتار هستند. 🎨 طرح از: شهاب جعفرنڗاد ✍ #احسان_محمدی 📲 @savaderesanei
🚦 آیا شما نیز از چاقی اطلاعات در رنج هستید؟ 🔸در دنیای دور و بر ما، اتفاقات بد زیادی می‌افتد و واقعاً جای تامل دارد که دانستن این همه اطلاعات ناگوار، به چه کارمان می آید که باید از آنها آگاه بود! این «اتفاقات بد» شامل جنایات، قحطی، گرسنگی، جنگ، خشونت، ناآرامی‌های سیاسی، بی‌عدالتی و.. است. 🔸از طرفی رسانه‌ها، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، تمایل سیری ناپذیری برای احساسی کردن اخبار خود داشته و صرف نظر از کم بودن احتمال وقوع، آنها را پررنگ می سازند و با هیجانی کردن داستان خبر، از هر موقعیتی در جهت جلب توجه مخاطبین، سودجویی و گاهاً ایجاد رعب و وحشت استفاده میکنند. 📍سوال مهم این استکه: از بین هزاران هزار گزاره خبری که در یکماه گذشته خوانده یا شنیده‌اید، کدامیک از آنها توانسته است در تصمیم بهتر برای امور مهم و تاثیرگذار زندگی یا مثلا کسب ‌و کار بهترتان، نقش داشته باشد و دردی از شما دوا کند! 📍براستی اخبار با ذهن ما چه می کند؟ 🔸وقتی غذایی پرحجم و متضاد، سیستم گوارش انسان را بهم میریزد، این حجم هله‌هوله‌های خبری نیز ذهن و مغر آدمی را از هم گسیخته میکند! بی تردید، شکل و محتوای هر خبری، بر سلامت روانی ما تاثیرگذار است. تاثیرات مستقیم بر روحیه ما و در نتیجه، تفکر و رفتار ما تغییر میکند. 🔸تکرار روزانه اخبار، بویژه درباره موضوعات و وقایعی که امکان اثرگذاری از طرف فرد بر روی آن نیست، بالاخره او را منفعل میکند. این اخبار چنان فرد را تحت فشار می گذارد که در نهایت، دچار یک جهان‌بینی بدبینانه، بی‌احساس، نیشدار و جبری میشود! 🔹عنوانی که از آن به «بی‌پناهی اکتسابی» یا Learned Helplessness یاد می شود! 📍همراه با حالاتی چون: ▫️افزایش هیجانات کاذب ▫️قضاوت های سطحی و ناصحیح ▫️دوری از دنیای واقعی و انزواطلبی ▫️فاجعه سازی و بزرگنمایی از وقایع ▫️خلاصه‌خوانی و بی‌توجهی به مطالب عمیق و در نهایت «کم عمق شدن اندیشه‌ها» ▫️تاثیر پذیری افراطی از اطلاعات ارسالی از منبع خبر ▫️افزایش امکان ابتلا به برخی از مشکلات روانپزشکی چون: ترس،اضطراب،افسردگی و پرخاشگری ▫️تحریک مفرط منطقه Limbic مغز و ترشح مواد بیوشیمایی که در نهایت موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن میشود.به عبارتی، بدن همیشه خود را در وضعیت استرس مزمن احساس میکند. 🚨چه باید کرد؟ ▫️انتخاب آگاهانه خبر و پرهیز از دانلود هر بسته صوتی یا تصویری ▫️مدیریت زمان حضور در فضای مجازی ▫️توجه به فعالیت های هدفمند در دنیای واقعی(بویژه: فعالیتهای ورزشی، هنری و اجتماعی) 🚨بشدت مراقب خبری باشید ✍ (روانپزشک) 📲 @savaderesanei
4_5994505349883758150.pdf
9.3M
🚨 🚦محتوای آموزشی جهت یادگیری و تدریس بحث 📲 @savaderesanei
1_90773456.pdf
616.9K
🚦 🔸پرسیدن سوال‌های به‌جا 📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦واقعا امروزه یه لحظه غفلت در برابر رسانه‌ها و نداشتن به راحتی ما رو طعمه مغالطه‌ها، عملیات روانی و... خواهد کرد! 🔸شبیه همین کلیپ که به راحتی توی تدوین، طرف مقابل تصادف رو حذف کردن 📲 @savaderesanei
🚦سهم رسانه‌های مختلف از تبلیغات در سطح جهان 🔸 مقایسه سال ۲۰۱۸ با ۲۰۱۹ 📲 @savaderesanei
🚦در چه شرایطی باید از گذاشتن عکس و فیلم کودک در خودداری کرد؟ 🔸رضایت والدین شرط اول و لازم است. 🔸در حال پوشک گرفتن، دستشویی رفتن و حمام کردن! اين تصاوير در آینده مي‌تواند باعث تمسخر و تحقیر او شود. 🔸استفاده ابزاری در جهت تبلیغ شرکت‌ها (کودکان کار مجازی) 🔸تصاویر گروهی (در این مواقع چون رضايت سایر والدین گرفته نشده است، کاری غیر‌اخلاقی و غیرقانونی تلقی می‌شود.) 🔸چشم و هم‌چشمی و تفاخر (شوآف) بسیاری از والدین دچار مقایسه شده و گاهاً بدلیل شرایط نامناسب، خجالت زده می‌شوند. 🔸وقتی کودک درحال انجام كار خطرناكی است! 🔸کودک در هیجانات شدید و عدم تعادل رفتاری باشد. (مثل: پرخاشگری، قشقرق، قهر، گریه شدید) 🔸زمانی که کودک احساس حقارت و ضعف می‌کند. 🔸تصاویر با زمینه کودک آزاری! 📍آرایش کودک که اصولاً کاری غلط بوده و در دنیای واقعی هم توصیه نمی‌شود (چه برسد به انتشار در فضای مجازی) این کار عواقب نامناسبی دارد. چون: عوارض پوستی، کاهش اعتماد به نفس، مقایسه خود با دیگران، نارضایتی از بدن خود، غرور کاذب و گاهی بلوغ زودرس 📍از انتشار جزئیات زندگی کودک و خانواده مثل: مکان زندگی، آدرس مهد و مدرسه، محل بازی و خرید و.. در هر شرایطی باید خودداری کرد. (مرتبط با مسئله کودک آزاری، رُبایندگی و سوءاستفاده جنسی) ✍ (روانپزشک) 📲 @savaderesanei
🚦لینک کانال سواد رسانه ای در https://t.me/savaderasanei 🚦لینک کانال سواد رسانه ای در sapp.ir/savaderasanei 🚦لینک کانال سواد رسانه ای در https://eitaa.com/savaderesanei
30.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚦چند وقتی می‌شود که سریال به پایان رسیده اما هنوز حواشی آن تمام نشده است. ‌ 🔺 از فعالان فرهنگی این را به دلیل پخش صحنه‌های خشن و قتل‌های خشونت آمیز، نماد فعالیت جریان نفوذ در صدا وسیما دانست. او اگرچه نقد خود را به طور کلی به ساختار صداوسیما وارد کرده اما جلیلی مشخصا در خصوص «بوی باران» یک عامل را علت مخالفت خود با این سریال می‌داند؛ نمایش خشونت و افزایش فشار روانی بر مردم آن هم در شرایط نامناسب اقتصادی. ‌ 🔺آیا واقعا سریال‌هایی مثل بوی باران بر روان ما موثر هستند؟‌ روان‌شناسان و اساتید ارتباطات پاسخ می‌دهند. ‌ 📲 @savaderesanei
🚦معاون رئیس دفتر اصناف چندوقت پیش چندین بار در توضیحاتش در مورد گران شدن نان به گوینده رادیو گفت نگید نان شده، کلمه گرانی را بکار نبرید، صورت گرفته! 🔸این دقیقا تکنیک اقناعی است؛ یعنی برای رساندن منظور خود از کلماتی استفاده کنید که بار معنایی مثبتی داشته باشد تا از موضع گیری و مواجهه منفی مخاطب جلوگیری کند! 🚨اما اتفاقی که در واقعیت افتاده چیزی نیست جز شدن قیمت نان! 📲 @savaderesanei
🚦 معتاد گوشی‌تان هستید؟ خب نباشید — نیر ایال که روزگاری دفترچۀ راهنمای معتادکردن آدم‌ها به فناوری را نوشته، حالا به دنبال پادزهر است 📍نیر ایال روزگاری نه چندان دور، به شرکت‌های فناوری مشاوره می‌داد که چطور اپلیکیشن‌هایشان را شبیه مواد مخدر کنند. چیزهایی که خلاصی از دست آن‌ آسان نباشد. اما یک‌بار که خودش مشغول ور رفتن با گوشی‌اش بود، دختر کوچکش بارها تلاش کرد با او حرف بزند ولی موفق نمی‌شد. ایال ناگهان متوجه شد و شدیداً تحت تأثیر وضعیتی قرار گرفت که خودش یکی از مسببان آن بود. حالا او مروج راه‌حلی‌هایی برای خلاصی از اعتیاد دیجیتال است. 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: http://tarjomaan.com/barresi_ketab/9556/ 📲 @savaderessnei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦وقتی رسانه ها در برنامه سازی از ایده های نو در فرم و محتوای مطلوب برای جذب مخاطب عاجز باشند، ناگزیر رو به سوی خواهند آورد. جذابیت هایی از جنس جاذبه های جنسی، لودگی و چیزی شبیه آنچه این مجریان به نمایش گذاشتند... 🔸مرگ تدریجی رویای یک رسانه؛ رویای قرار گرفتن در قله مرجعیت و تاثیرگذاری! 📲 @savaderesanei
🚦سرعت و شدت تغییرات تکنولوژی‌های رسانه‌ای! 📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦‏تصورکنید در حالیکه در ایران هستید و به زبان فارسی صحبت می‌کنید، یک نسخه از شما همزمان در ژاپن و به زبان ژاپنی سخنرانی کنه. در این ویدیو، مایکروسافت از Azure صحبت می‌کنه که با وجود ‎هولولنز یک ‎هولوگرام در ابعاد واقعی از فرد می‌سازه! 📍عدم توجه به باعث میشه آینده برای بشر ترسناک باشه! 📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦مشکل بیکاری به رسید! گاهی یک ایده باعث رشد درآمدی چند برابر می‌شود. 🔸استفاده از چند تکنیک ساده جهت مخاطب: ▫️ ▫️ 📍 مخاطب، شرط لازم برای اقناع اوست؛ لذا در دنیای پر زرق و برق رسانه‌ای شده، به خلاقیت در کار خود بیندیشید! 📲 @savaderesanei