فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦شبکه های اجتماعی چگونه پس از 300 لایک شما را بهتر از همسرتان می شناسند؟
▫️سایبر وان
📲 @savaderesanei
🔸لینک کانال سواد رسانه ای در پیام رسان
#تلگرام
https://t.me/joinchat/AAAAAEAhfcQRUAUy1IFOFg
🔸لینک کانال سواد رسانه ای در پیام رسان
#سروش
http://sapp.ir/savaderasanei
🔸لینک کانال سواد رسانه ای در پیام رسان
#ایتا
https://eitaa.com/savaderesanei
🚦ان شاءالله از این پس، محتواهای این کانال به صورت همزمان در پیام رسان های سروش و ایتا هم منتشر می شود
🚦توئیت رئیس خبرگزاری صداوسیما و کامنت #دکترنصراللهی:
"...ای کاش میدان را #واگذار نمی کردید و همزمان با حضور در پیام رسان های داخلی و کمک به تقویت آن ها، در تلگرام می ماندید"
📲 @savaderesanei
🚦میزان فعالیت در کانالهای فارسی عمومی تلگرام در پنج ماه گذشته بر مبنای دادههای آزمایشگاه شبکههای اجتماعی دانشگاه تهران.
تلگرام کلا رو به نزول هست؛ البته با شیب ملایم
📲 @savaderasanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦اين گربه در اسطبلِ اسبهای نمایشی زندگی میكند و حالا شبيه اسبها راه میرود و میدود!
🔸محیط پیرامون، بر سبک زندگی و عادات ما موثر است. چه در فضای حقیقی و چه در #فضای_مجازی
📲 @savaderesanei
🚦آگهی خلاقانه و تاثیرگذار سازمان ایمنی جاده آلمان:
کمربند ایمنی را ببندید!
🔸تکنیک اقناعی #ترس
📲 @savaderesanei
🚦شبکههای اجتماعی سیلابی از اختلافنظر را بر روابط انسانی روانه کرده است. صبح تا شب یا خودمان مشغول جدل با دیگرانیم یا شاهد مجادلات سایرین هستیم. این وسط، آنچه قربانی شده، بحثهای سازنده و معنادار است. آناتول رپوپورت معتقد است برای نجات از این آشوب باید دو اصل را محور هر بحثی قرار بدهیم: اولاً مدعای رقیب را در کاملترین صورت خود درک کنیم و ثانیاً نقاط اشتراکمان با طرف مقابل را آشکارا تصدیق کنیم
📍ترجمان علوم انسانی
📲 @savaderesanei
🚦 آسیب های حضور طولانی در فضای مجازی
▫️تحت تاثیر اطلاعات غلط و گمراه کننده قرار گرفتن
▫️اعتیاد آوری
▫️عدم تحرک
▫️مشکلات جسمی
▫️اختلالات روانپزشکی از جمله افسردگی
▫️تضعیف تعامل با افراد
▫️اشکال در تمرکز و حواسپرتی
▫️آسیب جدی به فرآیند اندیشه عمیق
▫️پرخاشگری
▫️استرس و بی حوصلگی
▫️تخریب باورها
▫️افزایش وسواس فکری
▫️تشدید افکار بدگمان و سوءظن
▫️افزایش شایعه و تلقین پذیری
▫️عواطف شکننده
▫️آسیب جدی به سرانه مطالعه *کتاب*
▫️فاصله گرفتن از دنیای واقعی
🖌 #دکترعلیرضاسفیدچیان(روانپزشک)
#سواد_فضای_مجازی
📲 @savaderesanei
🚦توی این ایامی که تب #نمایشگاه_کتاب داغ داغ، خوبه که هدفمند کتاب #بخریم و #بخونیم!!!
📲 @savaderesanei
🔸لینک کانال سواد رسانه ای در پیام رسان
#تلگرام
https://t.me/joinchat/AAAAAEAhfcQRUAUy1IFOFg
🔸لینک کانال سواد رسانه ای در پیام رسان
#سروش
http://sapp.ir/savaderasanei
🔸لینک کانال سواد رسانه ای در پیام رسان
#ایتا
https://eitaa.com/savaderesanei
🔸لینک کانال سواد رسانه ای در پیام رسان
#گپ
https://gap.im/savaderasane
🚦ان شاءالله از این پس، علاوه در تلگرام، محتواهای کانال سواد رسانه ای به صورت همزمان در پیام رسان های سروش، ایتا ، گپ هم منتشر می شود
🚦گمانهزنیهایی وجود دارد دربارۀ اینکه مارک زاکربرگ، مخترع فیسبوک، درصدد است تا در انتخابات سال ۲۰۲۰ نامزد ریاستجمهوری آمریکا شود. او مداوماً سفر میکند و در سخنرانیهایش وعده میدهد که برای همهچیز راهحلهای فنی دارد. اما سابقۀ رئیسجمهور شدنِ یک مهندس در ایالات متحده، سابقۀ روشنی نیست. اولین و آخرین رئیس جمهور مهندس آمریکا، هربرت هوور، آدمی بود بسیار شبیه به زاکربرگ: بیروح، بدون توان همدلی، ناتوان در سخنرانی و البته احمق در سیاست.
▫️ترجمان علوم انسانی
📲 @savaderesanei
🚦 #سواد_رسانه_ای_برای_اصحاب_رسانه
📍 #رسانهها برای حفظ امنیت ملی، ایثار حرفه ای داشته باشند!
🔹راهبردی که رسانهها در قبال رویدادها می توانند داشته باشند انکار، سکوت، کوچک نمایی، بزرگ نمایی یا واقع نمایی است که معمولا بسته به سیاست ها و مالکیتی که دارند و با توجه به منافع خود یکی از این راهبردها را در مواجهه با رویداد بر می گزینند.
🔹رسانهها موظفند برای کمک به مردم در تصمیم گیری درست در مواقع حساس، صرف نظر از تعلقات سیاسی، جناحی، ملی و صنفی سعی کنند وقایع را آنگونه که هست بیان کرده و بازتاب و پوشش دهند.
🔹اما در شرایطی که دشمنان برخلاف توافقات و قوانین بین المللی با طرح موضوعات منفی امنیت جامعه و امید مردم را هدف قرار داده اند نباید برای جذب مخاطبان راهبرد بزرگنمایی برخی مشکلات و حمله به یکدیگر برای بهره برداری سیاسی را اتخاذ کرد.
🔸راهکارهای خروج از در شرایط کنونی که آمریکا با اتخاذ راهبرد پمپاژ تنش و نا امیدی، امنیت اقتصادی ایران را هدف قرار داده است، رسانه های مسئول و مردمی باید استراتژی پمپاژ آرامش و امید و ارائه راهکار برای خروج از شرایط جدید را در دستور کار خود قرار دهند.
🔸رسانههای داخلی در شرایط کنونی ضمن بیان واقعیت و ایجاد آمادگی در مردم، لازم است اهداف و سناریوهای محتمل دشمن را پیش بینی و برای مواجهه با هر یک از سناریوهای آمریکا برنامه داشته باشند.
🔸هدف آمریکا در صورت خروج یا ماندن در برجام، ایجاد خلل در اقتصاد کشور و جنگ روانی است که از مدتها قبل شروع کرده و تا حدودی هم با کمک بعضی رسانه ها و کنشگران سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی به هدف خود رسیده است.
🔸یکی از وظایف رسانهها در شرایط کنونی را شناسایی سوژه های امیدبخش و پرداختن به آنها به منظور ایجاد آرامش در کشور یاد کرد.
🔸یکی از حالات احتمالی، برگشت به سالهای قبل از برجام است با این تفاوت که ایران به تمام دنیا فهماند کشوری قانونمند است و به تعهدات بین المللی تمکین می کند.
🔸علاوه بر این ایران با برجام و پایبندی به آن تصویر منفی را که رسانههای غربی به ویژه آمریکایی ها از ایران ساخته بودند، تصحیح و تصویر واقعی آمریکایی را برملا کرد.
🔸رسانهها باید این خط را دنبال و خلف وعده و اقدامات آمریکا در زمینه بر هم زدن توافقات بین المللی را برملا کنند.
🔸رسالت دیگر رسانهها در شرایط کنونی ترسیم این وضعیت برای مردم است که اقتصاد مقاومتی چاره کار است و باید به توانمندی دانشمندان و جوانان خود متکی باشند.
🔸رسانهها باید ضمن مصاحبه با کارشناسان و متخصصان راههای جایگزین، مکمل و برون رفت و خروج از این وضعیت را به مردم نشان داده و بازنمایی کنند تا مردم تصور نکنند تنها راه ادامه حیات و زندگی، پذیرش شرایط ناعادلانه آمریکایی است.
🔸علاوه بر این باید سوابق تاریخی مواجهه هنرمندانه، هوشمندانه و موفقیت آمیز ایرانیان با بحران های قبلی را که عمدتا کشورهای غربی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی برای ایران ایجاد کرده بودند همانند تحریم ها و جنگ تحمیلی را بازتولید و شرایط سخت گذشته و تجربه موفق خروج از آنها را به مردم بازگو و یادآوری کنند.
🔸رسانهها ضمن بیان این وضعیت در عین واقع نمایی و بهره گیری از تجربیات موفق گذشته، آمادگی خروج از شرایط سخت احتمالی را در مردم ایجاد و راه های آن را اطلاع رسانی کنند.
🔸رسانهها باید دقت کنند به دنبال بیشتر دیده شدن رسانه و توجه به اخبار منفی، جعلی و نادرست و بزرگ نمایی برخی مشکلات و وضعیت جدید نباشند و باعث نا امیدی بخشی از مردم نشوند.
📍این هم یک گردنه مسیر و مانعی است که یقینا با لطف خدا و تدبیر و مقاومت مردم و مسئولان با موفقیت پشت سر گذاشته خواهد شد و می تواند تجربه ای ارزشمند برای خود مردم و درس عبرتی برای همگان در اثبات غیر قابل اعتماد و محور شرارت بودن آمریکا
✍ #دکتر_اکبر_نصراللهی
📲 @savaderesanei
🚦 #اعتیاد_بی_فرجام_رسانه_ای
🔸 از شدت پرکاری، یا شاید بیکاری، وقتی حوصلهٔ هیچ چیز را نداریم، احتمالاً تنها کاری که به ذهنمان بیاید بازکردن اینستاگرام یا توییتر باشد. اینجاست که دو ساعت انگشتکشیدن بر روی صفحهٔ موبایل شروع میشود. از روزمرگی بیرون میآییم و میافتیم درون تکرار و ملالتی دیگر. اما این دو ملالت با هم یک تفاوت دارند، در تکرار و خستگیِ دوم همه چیز یادمان میرود: اسکرولکردن، مثل عوضکردن کانالِ تلویزیون، هر آنچه را مربوط به ماست برای چند دقیقه نابود میکند.
▫️ترجمان علوم انسانی
📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦دستیار حیرت انگیز #گوگل!
🔸دستیار صوتی گوگل با یک آرایشگاه تماس میگیرد تا برای صاحبش وقت بگیرد. آرایشگر متوجه نمیشود که در حال صحبت کردن با #هوش_مصنوعی است...!
📲 @savaderesanei
🚦مردان بور، زنان چشم زاغ از کجا به تبلیغات تلویزیون آمدهاند؟
🔸این روزها برنامههای تلویزیونی شبیه ولههایی هستند که لابهلای تبلیغات تلویزیونی پخش میشوند.
🔸حتی گاهی دقایقی از یک بازی بسیار مهم ورزشی که میلیونها ایرانی منتظر دیدن آن هستند زیر لبه تبلیغات دفن میشود!
🔸ساختهشدن و پخش برخی از برنامههای تلویزیونی منوط به اخذ اسپانسر و تبلیغات است و تبلیغات اصولا یکی از مهمترین منابع درآمدی تلویزیون است. این قاعده را همه پذیرفتهاند.
🔸سالهاست بسیاری از چهرههای سرشناس اقدام به ساخت تیزرهای تبلیغاتی میکنند گرچه اسمشان ذکر نمیشود.
🔹مرحوم #علی_حاتمی، سعدی سینمای ایران قبل از انقلاب برای یک برند دستمال کاغذی تبلیغ ساخت و #ابراهیم_حاتمیکیا هم این کار را برای یک شرکت خودروسازی انجام داد تا نشان دهند در این عرصه چهرههای سرشناس هم آثاری به جا گذاشتهاند که گرچه نام چندانی برای آنها به همراه نیاورده، اما نان دارد.
🔸تبلیغی مثل #تک_ماکارونی که توسط نیما فلاح و سحر ولدبیگی با آن صدای خاصشان تولید شد روی فروش این محصول تاثیری خیرهکننده داشت.
🔸کفش نهرین و «گام به گام با کفش گام»، بستنی میهن و جمله «مامان جون بستنیاش خوشمزهتره» و... هم در یادها مانده است. در چند سال اخیر این عرصه تنوع تازهای پیدا کرده و در مواردی هم باعث شگفتی شده است.
📍یکی از مواردی که آزاردهنده است استفاده مکرر از مردان، زنان و کودکان #بور و #چشم_زاغ در تبلیغات تلویزیونی است. از ماست و خمیردندان بگیر تا بانک و پارکت!
آنقدر که بچه بور و مرد چشم رنگی در تلویزیون هست در کل ایران نیست!
📍درک میکنم که تیزرهای تبلیغاتی با هدف بیشتر دیدهشدن و جلب توجه ساخته میشوند و در آن #تمایز و #تفاوت یک اصل است، اما اینجا اروپا نیست.
🔸نژاد ایرانی بور و بلوند و چشم رنگی نیست. موارد استثنا را تعمیم کلی ندهیم و دست به تغییر ذائقه و تصور مردم نزنیم و آنها را متوهم نکنیم.
🔸تبلیغات تلویزیون فقط فروش کالاها را افزایش نمیدهند بلکه بهخاطر تکرار در ساعات طلایی و پربیننده، کوتاه و اثرگذار بودن، استفاده از رنگ و... روی ذائقه و #سلیقه بصری مردم تاثیر میگذارد.
🔹برای همین پدر و مادری که پوست تیره و چشمهای سیاه دارند این روزها وقتی بچهشان در #زایشگاه بهدنیا میآید انتظار دارند مثل قوطی شانسی یک دفعه یک بچه بور و بلوند و موطلایی موفری و چشم رنگی از کار در بیاید!
📍چه اصراری بر استفاده از این همه کاراکتر با ظاهر اروپایی وجود دارد وقتی زن و مرد ایرانی با چشم سیاه و چهره گندمگون و نمکین جذابیت خیرهکنندهای برای مخاطب غربی هم دارد و اصولاً این شبه بازیگران چقدر با زندگی واقعی ما جور درمیآیند و در خیابان و مدرسه و دانشگاه آنها را میبینیم؟!
📍این همه تلاش برخی از دختران و زنان برای بلوند و بورشدن و استفاده از لنزهای رنگی و گرایش پسرها به سمت مدلها و مانکن شدن شبیه آنچه در فیلمهای اروپایی میبینند شاید «یکی»- تکرار میکنم- «یکی» از ریشههای آن را در تبلیغات کالا در تلویزیون بتوان یافت.
🔸دوست روزنامهنگاری که به #کرهجنوبی سفر کرده بود و سفرنامه ظریف و دقیقی از آنجا نوشته بود تعریف میکرد در این کشور که اتفاقاً بالاترین سرعت اینترنت را در دنیا دارد و اصولاً گرفتار مباحثی مثل #تهاجم_فرهنگی و جدال با فرهنگهای وارداتی نیست، داوطلبانه در تبلیغات اصرار بر این بود که از چهرههای شرق آسیا استفاده شود.
🔹مضحک است که ما برای تبلیغ #سامسونگ و #ال_جی که کره ای ها می سازند با بازیگر موبور و چشم زاغ در شمایل اروپایی تلاش می کنیم مخاطب ایرانی را وسوسه کنیم که خریدار شود!
🚨برخی از فعالان مباحث انسانی در دنیا در حال تلاش برای پاککردن کلیشه مانکن باریکاندام هستند و آن را ظلم به انسان میدانند و ما در حال بازآفرینی کلیشههای دست چندم غربی!
✍ #احسان_محمدی
📲 @savaderesanei
🚦باگ عجیب #تلگرام!
🔸به تازگی مشخص شده است پروتکل MTProto که تلگرام در حال آزمایش آن برروی نسخه دسکتاپ و iOS بوده است باعث میشوند کاربران به طور ناخواسته در کانالهایی عضو شوند!
🔸این پروتکل مانند Socks مبتنی بر سرورهایی است که تلگرام دسترسی به آنها ندارد و ارائه دهندگان سرور این پروتکل میتوانند کاربران را در کانالهای مدنظر خود عضو کنند.
▫️مدیرسوشال
📲 @savaderesanei
🚦اگر می خواهید از پیامرسان های ایرانی روی گوشی اندرویدتون یک نسخه دیگه هم با شماره موبایلی جدید داشته باشید که بتونید از یک اکانت دیگه هم استفاده کنید از برنامه parallel space استفاده کنید. با این نرم افزار می تونید به راحتی از هر برنامه ایی که رو گوشیتون دارید یک نسخه دیگه هم داشته باشید.
🔹دانلود از پلی استور در لینک زیر 👇👇👇
goo.gl/KNm6N2
📍البته واضح است که این برنامه میتونه به اطلاعات شما در پیام رسان های داخلی دسترسی داشته باشه!
📲 @savaderesanei
🚦گوگل آینده را به شما میفروشد؛ با اطلاعاتی که از خودتان کسب کرده است!
🔸به گزارش NBCnews، دوهفته پیش مدیر #گوگل روی صحنه آمد تا محصولات جدید شرکتش را بر پایه پیشرفتهترین فنآوریها معرفی کند؛ مثل دستیاری که میتواند خودکار برایتان با تلفن وقت ملاقات بگیرد یا ابزاری که کمک میکند تا جملهتان را به هنگام نوشتن ایمیل کامل کنید. همه اینها ثمره یک چیز هستند: اطلاعات عظیمی که گوگل هر روز از میلیاردها نفر جمع میکند.
🔸گوگل ۷ سرویس عمده دارد (نظیر یوتیوب، گوگل مپ یا گوگل درایو) که هر کدام هر ماه دستکم به اطلاعات شخصی ۱ میلیارد کاربر دسترسی دارند.
سرویس جستجوی گوگل همینطور به طور پیوسته در حال جمع کردن میلیاردها گیگابایت اطلاعات شخصی کاربران است که در قبال عرضه مجانی خدمات انجام میشود.
👈 بخشی از این اطلاعات صرف تبلیغات هدفمند میشود و درآمد ۳۱ میلیارد دلاری گوگل، فقط در سه ماه نخست سال جاری، از همین راه به دست آمده است
▫️سایبر وان
#نگاه_انتقادی
📲 @savaderesanei
🚦 #سانسور
🔸شیوۀ معیار سانسور برای دههها چنین بود:
گلوگاههای اصلیِ انتشار خبر را شناسایی و مسدود کن!
📍حالا این شیوه بیشتر خندهدار است تا ترسناک. دیگر گلوگاهِ اصلیای وجود ندارد، و خبرها در شبکهای عظیم از ارتباطات فردیِ مجازی دست به دست میشود. آدمی گمنام با یک گوشی همراه، میتواند به اندازۀ سی.ان.ان در جریان یک واقعه اثرگذار باشد.
🔹اما سادهلوحانه است اگر گمان کنیم جهتدهی به افکار در این سیستمِ هولناک از میان رفته است.
▫️ترجمان علوم انسانی
📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦ویدیو تبلیغاتی جدید #کوکاکولا به مناسبت ماه #رمضان
🔸تبلیغات خاص، در ایام خاص، برای مخاطب خاص
📲 @savaderesanei
🚦روشنفکر و #سلبریتی
🔸هر کدام از سلبریتیهایی که در ایران مرجعیت پیدا کرده اند در فضاهای موقتی به وجود می آیند و در دوره موقتی کار خودشان را می کنند و سیاست به معنای کنش پیگیر و ادامه دار جایش را به فضاها و هنجارهای موقت داده است و از اینجاست که چهره ها به جای کنشگرها آمده اند.
🔸زمانی کنشگرهایی بودند که منتقدان جدی بودند الان به جایشان چهره ها آمده اند، به جای اندیشه های والا، شاهد انبوه و غوغا هستیم. همان بحث انبوهگی و غلبه فرهنگ پاپ بر فرهنگ والا.
🔸به نظرم نتیجه این شده که الان به جای اینکه شاهد کنش های روشنفکرانه وعمیق سیاسی باشید شاهد سلبریتیزه شدن سیاست و فرهنگ و دانشگاه و حتی روشنفکری هستیم. برخی از این جماعت سیاسی و روشنفکری نیز اتفاقا ستاره بازی درمیآورند و ادا و اطوار سلبریتی کم وبیش از خود نشان میدهند و در روزنامه ها و محافل و شبکه ها دست و پا می زنند تا حس مبهم بحران را بر خود هموار سازند.
▫️هفته نامه صدا، شماره 130
📲 @savaderesanei
🚦 #رسانههای_اجتماعی در اصل به عنوانِ ابزارهایی برای ایجاد ارتباط با دیگران و بیرون از آمدن از تنهایی طراحی شدهاند، اما در واقع، تجربۀ حضور در آنها معمولاًحسی از تنهایی و انزوا به ما میدهد. شاید دلیل این تناقض، محدودیتِ این رسانهها در بازنمایی کاملِ زندگی انسانی باشد. شبکههای اجتماعی ظرفیتی برای بیان غمها، تردیدها و کاستیهای ما ندارد و در مقابل، آندسته از گرایشهایی را تقویت میکند که از اساس با همدلی در تضاد است.
▫️ترجمان علوم انسانی
📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦تبلیغات جذاب آدیداس برای جام جهانی و حضور ستاره های فوتبال از جمله زیدان، مسی، مورینیو و ...
🔸تکنیک اقناعی #استفاده_از_ستاره_ها
📲 @savaderesanei