فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟧 اثبات ولایت فقیه و ولایت مطلقه فقیه
📌 اگر فقط از غدیر و ولایت مولا علی(ع) دم بزنیم و از ولایت فقیه سخنی نگوییم
بر مفهوم ولایت و بر شیعیان در عصر غیبت جفا کرده ایم؛ چرا که:
♻️ «ولایت فقیه ادامه ی راه غدیر است...»
♻️ رسالت نبی(ص) با ولایت امام تکمیل، و ولایت امام با ولایت فقیه در عصر غیبت تحقق می یابد...
📌 برای اثبات ولایت فقیه، کتاب ها، بحث ها، دلایل و استدلالات زیادی وجود داره،
اما این پنج دقیقه استدلال ساده و روون از استاد ازغدی هم کافیه تا آنچه باید بدونیم رو بدونیم ...
👌👌👌
#عید_غدیر
#ولایت_علی(ع)
#ولایت_فقیه
#نشر_حد_اکثری
🌀 به ما بپیوندید:
❗️با سواد شو❗️
سواد مدیا👇
@savadmedia1401
➖➖➖➖➖➖➖➖
🔅 برای دوستان خود فوروارد کنید و در افزایش آگاهی جامعه سهیم باشید.
«انتشار به همراه لینک»
🟥 عصبانیت رسانه های معاند از حفظ هویت دینی ملت ایران
🟧 سال گذشته هم زمان با جشن میلیونی عید غدیر در تهران، سایت ضدایرانی صدای آمریکا- ارگان رسانهای کاخ سفید- در مطلبی با عنوان «برگزاری جشن دهکیلومتری در تهران؛ قدرتنمایی یا هدررفت سرمایه و زمان؟» نوشت:
📌 «در حالی که رسانههای وابسته به حکومت اعلامکردند که بیش از ۳ میلیون نفر جمعیت در طول ۱۰ کیلومتری خیابان ولیعصر یا همان خیابان «پهلوی» تهران گرد هم آمده و به جشن و شادی پرداختهاند، گزارشها از پایتخت حاکی است برپایی این جشن مذهبی - حکومتی باعث ایجاد ترافیکهای طولانی و چندین ساعته در مناطق مختلف شهر شد...»
‼️اشک تمساح رسانههای معاند و ضدانقلاب درباره ترافیک در تهران در حالی است که همین جریان رسانهای در سالهای گذشته هر بار که اوباش و آشوبگران به خیابانها ریخته و بانک و اورژانس و آمبولانس و ماشین آتش نشانی و ایستگاه اتوبوس و تاکسی و مغازههای مردم را به آتش کشیده و تخریب میکردند، هلهله کرده و اوباش را به مسدودکردن خیابانهای اصلی شهر تشویق و ترغیب میکردند!!
✅ یکی از فعالین رسانهای در این مورد نوشت:
«ناراحتی ضدانقلاب از جشن میلیونی عید غدیر در تهران، نه ترافیک است و نه شلوغی، ناراحتند که چرا با وجود بمباران تبلیغاتی ۲۴ ساعته در فضای مجازی و ماهواره، مردم اینچنین متحد هویت دینی خود را حفظ کرده و به تعظیم شعائر مشغولند...
#سواد_رسانه
#عید_غدیر
#ولایت_علی(ع)
🌀 به ما بپیوندید:
❗️با سواد شو❗️
سواد مدیا👇
@savadmedia1401
➖➖➖➖➖➖➖➖
🔅 برای دوستان خود فوروارد کنید و در افزایش آگاهی جامعه سهیم باشید.
«انتشار به همراه لینک»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟥 همیشه همینطوره
می خوایم چند دقیقه سر بزنیم، اما کار به ساعت و ساعت ها می کشه...😔
‼️اگه بهتون گفته بشه در سرتاسر جهان ۳۵۰ میلیون معتاد وجود داره که شما، همسر و فرزندانتون ممکنه یکی از اونها باشید،
چه واکنشی نشون می دید؟!
باور نمی کنید ؟!
ناراحت می شید؟
دنبال راه حل می گردید؟!
و ....
✅ این ویدئو را ببینید و به پاسخ سوال هاتون برسید 👌
#سواد_رسانه
#شبکه_های_اجتماعی
#اعتیاد
🌀 به ما بپیوندید:
❗️با سواد شو❗️
سواد مدیا👇
@savadmedia1401
➖➖➖➖➖➖➖➖
🔅 برای دوستان خود فوروارد کنید و در افزایش سواد رسانهای جامعه سهیم باشید.
«انتشار به همراه لینک»
📡🧨📡🧨📡
♨️ آنچه باید از جنگ رسانهای بدانیم 6⃣
🔥بحران سازی و مهم ترین اقدامات رسانه ای دشمن در ایجاد بحران(۱)
📌 راهبرد فشار حداکثری دشمن، استفاده از جنگ ترکیبی است...
با کمک جنگ رسانهای و ورود گروهکهای مجازی و استفاده از روبات به جای انسان، برای تولید و انتشار انبوه پیام در شبکههای اجتماعی،
با پروژهی بلندمدت « مأیوسسازی و بمباران احساس حقارت و بدبختی»،
جوانان را تهییج و به لشکرهای خیابانی تبدیل می کنند.
📌 احساس حقارت در مردم کشور هدف با مأیوسسازی ارتباط تنگاتنگی دارد.
براندازان برای اینکه بتوانند ایدئولوژی خود را بر مردم کشور هدف دیکته کنند، باید کاری کنند تا آنها نسبت به جامعه و تاریخ ملی خود احساس حقارت کنند و خود را مستحق سلطه بدانند...
📌 جوانانی طعمه ی این توطئه میشوند که به جای کسب آگاهی و دانشافزایی، از طریق وقتگذرانی با موسیقی و فیلم و فضای مجازی فرصتسوزی میکنند، در نتیجه از تاریخ گذشته ایران و سابقه و روش استعمار کشورهای سلطهطلب آگاهی ندارند و متعاقب آن تعلقی به فرهنگ خویش احساس نمیکنند...
⚠️ با اعتماد به رسانه های دشمن، پیاده نظام این جنگ نشویم...
#سواد_رسانه
#جنگ_رسانه
💫برای دیدن قسمت های دیگر این مطلب
🌀 به ما بپیوندید:
❗️با سواد شو❗️
سواد مدیا👇
@savadmedia1401
➖➖➖➖➖➖➖➖
🔅 برای دوستان خود فوروارد کنید و در افزایش سواد رسانهای جامعه سهیم باشید.
«انتشار به همراه لینک»
🟡 بی بی سی فارسی
از آموزش سواد رسانه برای فرانسویها تا دروغپراکنی برای ایرانیها‼️
🔺ناآرامیهایی اخیر فرانسه که پس از کشته شدن نوجوان ۱۷ ساله توسط پلیس این کشور آغاز شد، بیش از هرچیزی استانداردهای دوگانه رسانهها و شبکههای ضدایرانی را برای مردم ما آشکار کرد.
🔻بیبیسی فارسی که سال گذشته با پخش شایعات و دروغهای گسترده درخصوص ایران عملکرد متفاوتی از خود به معرض نمایش گذاشت؛ این روزها در حال آموزش سواد رسانه با محوریت ناآرامیهای فرانسه است...😳
شبکههای ماهوارهای فارسی زبان (بیبیسی فارسی، ایران اینترنشنال، منوتو، رادیو فردا و صدای آمریکا) و صفحات مجازی آنها در ۴۶ روز ، از۲۳ شهریور تا ۹ آبان ۱۴۰۱، ۳۸۰۰۳ دروغ درباره اغتشاشات ایران منتشر کردند؛ رسانههایی که دربرابر اتفاقات اخیر فرانسه روزه سکوت گرفته اند و به انتشار اخبار رسمی و حمایتی از فرانسه اکتفا کردهاند.
🔺اما در این میان، بیبیسی فارسی که ادعای حرفهای گری و بیطرفی دارد، سال گذشته بیش از پیش عناد خود با مردم ایران را نشان داد.
این رسانه در حالی این روزها، آموزش سواد رسانهای در حمایت از مردم فرانسه میگذارد و تصاویر نادرست را با برچسب جعلی منتشر میکند که در قبال ایران نه تنها چنین رویکردی نداشت بلکه با دروغپردازی و تحریف به اغتشاشات ایران دامن زد و آتش بیار معرکه شد...🙄🤥
#سواد_رسانه
#رسانه_های_معاند
🌀 به ما بپیوندید:
❗️با سواد شو❗️
سواد مدیا👇
@savadmedia1401
➖➖➖➖➖➖➖➖
🔅 برای دوستان خود فوروارد کنید و در افزایش آگاهی جامعه سهیم باشید.
«انتشار به همراه لینک»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎊🎊 سنت جشن جمعی عید غدیر از اولین سال قرن پانزدهم احیا شد و امسال شاهد دومین سال برگزاری آن بودیم.
خیابانهای کشور در روز جمعه ۱۶ تیر ۱۴۰۲ تا نیمه شب مملو از دوستداران امیرالمومنین حضرت علی مرتضی (علیه السلام) با رنگ و شکل گوناگون بود...
✅ واقعاً این جشن غدیر هم مثل راهپیمایی اربعین از اون برنامه هاییه که تدارکش دست خود خدا و امام زمانه و از مقدمات ظهوره ان شاء الله
برای همینه که رسانه های خارجی تاب و تحمل دیدنش رو ندارن...!
اللهم عجل لولیک الفرج🤲
🌀 به ما بپیوندید:
❗️با سواد شو❗️
سواد مدیا👇
@savadmedia1401
📡🔥📡🔥📡
⁉️ واکنش منوتو، BBC و ایران اینترنشنال به جشن میلیونی غدیر چه بود؟
📌 نوع پوشش سه شبکه BBC فارسی، ایران اینترنشنال و منوتو پیرامون برگزاری پرجمعیتترین جشن عید در تاریخ نشان میدهد که اپوزیسیون خودخوانده در شوک جمعیت دیروز است و معدود پستهای منتشره پیرامون عید نیز صرفاً برای تخلیه فشار ناشی از آن است...
🛑 پستهای منتشره BBC، منوتو و ایران اینترنشنال
📡 شبکه BBC فارسی از ساعت ۱۷ روز جمعه تا ساعت ۹ صبح روز شنبه ۴۴ پست در تلگرام کار کرده است. تنها یک پست درباره جشن میلیونی مردم ایران با تیتر «نذری قیمه و سیرابی تا آتش سوزی» منتشر کرده است. همین پست را نیز در اینستاگرام شبکه منتشر شده است.
📡 شبکه ایران اینترنشنال از ساعت ۱۷ روز جمعه تا ساعت ۹ صبح روز شنبه ۷۱ پست در تلگرام کار کرده است. تنها ۲ پست درباره جشن میلیونی مردم ایران منتشر شده است. همین دو پست در اینستاگرام این شبکه نیز منتشر شده است.
یکی از این پستها مربوط به فردی است که روسری خود را برداشته و در بخشی از جشن حضور پیدا کرده است. نکته جالب این بود که در توضیحات آمده این جشن مربوط به محله تهرانپارس است. این محله خارج از محدوده جشن ۱۰ کیلومتری تهران بود.
‼️ این موضوع نشان داد که مضاف بر جشن ۱۰ کیلومتری پایتخت، مردم نیز به صورت محله محور در حال جشن بودند. نکته دوم این بود که به غیر از این فرد، تقریباً همه حاضرین پوشش مناسب داشتهاند...
📡 شبکه منوتو نیز از ساعت ۱۷ روز جمعه تا ساعت ۹ صبح روز شنبه ۲۱ پست در تلگرام کار کرده است. هیچ پستی درباره جشن میلیونی مردم ایران منتشر نکرده است...
در اینستاگرام نیز ۶ پست کار کرده است که به عنوان نمونه، مضمون یکی از آنها آلودگی صوتی جشن مردم در اصفهان بود! این تیتر در حالی است که که نماد انتخابی اپوزیسیون در آشوبهای پاییز بوق زدن ماشین و جیغ کشیدن بود...!!
🔥نوع تیتر زنی BBC فارسی، ایران اینترنشنال و منوتو مشخص است که اعضای آن، فشار زیادی را به دلیل جشن میلیونی مردم در سراسر ایران تحمل میکنند...
#سواد_رسانه
#رسانه_های_معاند
#سکوت_و_عبور
🌀 به ما بپیوندید:
❗️با سواد شو❗️
سواد مدیا👇
@savadmedia1401
➖➖➖➖➖➖➖➖
🔅 برای دوستان خود فوروارد کنید و در افزایش آگاهی جامعه سهیم باشید.
«انتشار به همراه لینک»
📡🤥♥️🖤🤥📡
⁉️ از دوران پساحقیقت چه می دانیم؟!
دوران برانگیختگی احساسات و از بین رفتن مرز میان واقعیت و دروغ...
📡 «رسانههای خارجی احساسات عمومی را بر می انگیزند و از همین طریق است که دیگر حقیقت دیده نمیشود!
همین امر باعث شده به گفته اندیشمندان ارتباطات، وارد عصر پساحقیقت شویم...»⬇️⬇️
📌دانشمندان ارتباطات عصر کنونی را دوران «پسا حقیقت» نام نهاده اند؛
عصری که بهدلیل تکثر مبادی اخبار و اطلاعات و نیز، توانایی افراد در تولید خبر، «مرزهای بین حقیقت و دروغ از بین رفته است.»
در این عصر مطابق تعاریف، احساسات نسبت به واقعیتهای عینی در بین مردم برتری پیدا میکند، تا جاییکه هرچقدر میزان احساسیبودن خبر بیشتر باشد، میزان مصرف آن افزایش مییابد.
رسانههای خارجی هم از همین حربه استفاده و سعی میکنند احساسات عمومی را برانگیزند و از همین طریق است که دیگر حقیقت دیده نمیشود؛ مثل همین چیزی که در رویدادهای اخیر میبینیم...
📌 در عصر پساحقیقت، هرچقدر میزان «نفوذ در رسانههای اجتماعی» بیشتر باشد، میزان موفقیت هم بیشتر است.
یعنی رسانه ها هر چه بیشتر در افکارعمومی نفوذ میکنند و روایت آنها نیز موثرتر است.
بههمین دلیل است که اینجا سلبریتیها با تعداد دنبالکنندگان بالا، نقش تعیینکنندهای پیدا میکنند!
♨️ در این عصر جوامع، درحال حرکت از یک چرخش خبری تحت سلطه ی روزنامهنگاران، به یک چرخش خبری پیچیده هستند که در آن مردم عادی هم در تولید خبر نقش دارند.
الگوهای پایداری که در حوزه مصرف خبر داشتیم، درحال تبدیل به الگوهای پراکنده و گذرا است.
♨️ هم اکنون خبر، لحظهبهلحظه تولید میشود، انبوهی از خبر که عمق چندانی هم ندارد...
از طرف دیگر، ذائقه مخاطب هم در حال تغییر است. از جمله اینکه فقط تصویر و تیتر خبر را میبیند و رد میشود.
این مصرف خبر ناپایدار، گذرا و تصادفی باعث میشود امکان تولید خبرهای جعلی افزایش یابد. چون مخاطب دقت نمیکند که ببیند یک خبر از چه صفحهای و با چه الگوریتمی تولید میشود...
🚫 به این ترتیب هم بنابر ویژگی های رسانه و هم بنابر ویژگی های مخاطب، این دوران به
«عصر پسا حقیقت»
_ عصر خبرهای احساسی همراه با دروغ _
تنزل یافته و «سواد رسانهای» را از ضروریات زندگی در این عصر ساخته است...
#سواد_رسانه
#عصر_پساحقیقت
#اخبار_جعلی
#احساسات
#رسانه_های_بیگانه
🌀 به ما بپیوندید:
❗️با سواد شو❗️
سواد مدیا👇
@savadmedia1401
➖➖➖➖➖➖➖➖
🔅 برای دوستان خود فوروارد کنید و در افزایش آگاهی جامعه سهیم باشید.
«انتشار به همراه لینک»
🔊🔊🔊
🔴 ورود اپوزیسیون و بلاگرها به عادیسازی مصرف مشروبات الکلی
🚨ضد انقلاب و اپوزیسیون این بار با سناریوی تازهای به میدان آمدهاند.
♨️ پس از سناریوسازیها برای حجاب و تغییر سبک پوشش با کمک بلاگرها و استحاله حجاب با حجاباستایلها، حالا نوبت به عادیسازی مصرف الکل و مشروبات الکلی رسیده است.
سناریوی تازهای که روی اجساد قربانیان الکلهای تقلبی بنا شده و ضمن تلاش برای عادیسازی مصرف الکل میکوشد به جامعه القا کند فقط مشروبات دستساز و تقلبی است که ضرر دارد.
🔺در یک ماه اخیر، اخباری مبنی بر مسمومیت الکلی برخی شهروندان در استانهای مختلف منتشر شد.
هرچند مسمومیتهای اینچنینی هر از چند گاهی در کشور رخ میدهد، اما این بار سریال مسمومیتها به شکل مشکوکی ادامه یافت. سریال مشکوکی که بازتابهایش در شبکههای اجتماعی و از سوی برخی بلاگرهای معروف ابهامات ماجرا را بیشتر کرد.
🔻 اطلاعرسانی درباره الکل و نحوه تشخیص مشروبات اصل از تقلبی نخستین پردهای بود که در واکنش به این ماجرا از سوی برخی فعالان رسانهای و بلاگرها انجام شد.
اطلاعرسانیهایی که در عمل سعی دارند با بهانه افزایش روند مصرف و انفعال دولت در این مساله، به جامعه القا کنند وقتی مصرف مشروبات الکلی افزایش یافته لازم است تا حرام شرعی آن لغو شده، واردات و مصرف آزاد شود تا واردکنندگان و تولید کنندگان، مشروبات را آزادانه و به طور قانونی و معتبر به فروش برسانند تا دیگر شاهد مسمومیت و مرگ هموطنان خود نباشیم؛ و این یعنی نخستین گام برای عادیسازی مصرف مشروبات الکلی در جامعه سنتی و مذهبی ایران، آن هم در شرایطی که در تمام کشورهای دنیا حتی کشورهای اروپایی و آمریکا برای به حداقل رساندن عوارض مصرف الکل میکوشند تا با قوانینی همچون تعیین حداقل سنی برای خرید و فروش و مصرف و همچنین قوانین سختگیرانه برای مصرف الکل پیش از انجام کارهای نیازمند دقت و توجه همچون رانندگی، درتلاشند تبعات اجتماعی مصرف این ماده سکرآور را کنترل کنند.
🔺 با وجود این، اما ما با یک «بازی سیاسی» در خصوص مصرف الکل مواجهیم؛ بازیای که با سریال مرگها و مسمومیتهای الکلی ناشی از مصرف مشروبات الکلی تقلبی آغاز شد تا حساسیتها را نسبت به مصرف الکل در جامعه افزایش دهد...
🟠 ورود اپوزیسیون به ماجرا
🔻پرده دوم این نمایش، اما ورود برخی شبکههای فارسیزبان معاند به ماجرا و ارائه آموزشهایی درخصوص چگونگی تشخیص مشروبات سمی و تقلبی است. برخی بلاگرهای اینستاگرامی این بار هم با سناریوی تازهای وارد ماجرا شدهاند. بلاگرهایی که برای عادیسازی مصرف مشروبات الکلی سراغ عادیسازی واژههای مرتبط با این ماجرا رفتهاند و برای افزایش بازدید ویدئوها و محتواهای خود، به آموزش تهیه یا استفاده از کلیدواژههای مربوط به آن بپردازند و حتی ویدئوهای آموزش تولید مشروبات مخصوص اماکن و مجالس خاص را منتشر میکنند...
⚠️ کنار هم چیدن تکههای این پازل نشاندهنده آن است که این بار برایمان خواب تازهای دیدهاند و در حالی که دنیا به دنبال راهکاری برای کاهش تبعات مصرف و آثار اجتماعی مصرف مشروبات الکلی است، جریان هدفمندی در کشورمان به دنبال عادیسازی مصرف الکل است...
#سواد_رسانه
#عملیات_روانی
#عادی_سازی
#مصرف_الکل
🌀 به ما بپیوندید:
❗️با سواد شو❗️
سواد مدیا👇
@savadmedia1401
➖➖➖➖➖➖➖➖
🔅 برای دوستان خود فوروارد کنید و در افزایش آگاهی جامعه سهیم باشید.
«انتشار به همراه لینک»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 مدیریت مصرف رسانه در خانواده
🗝 با شاه کلید «امن»
📌اگه به این شاه کلید مجهز بشید، مطمئن باشید که خیلی از نگرانی هاتون کم می شه...
✅ فقط شش دقیقه و چند ثانیه،
با ارزش، خصوصا برای پدر و مادرها👌
#سواد_رسانه
#رسانه_و_خانواده
💫برای دیدن قسمت های دیگر این مطلب
🌀 به ما بپیوندید:
❗️با سواد شو❗️
سواد مدیا👇
@savadmedia1401
➖➖➖➖➖➖➖➖
🔅 برای دوستان خود فوروارد کنید و در افزایش سواد رسانهای جامعه سهیم باشید.
«انتشار به همراه لینک»
دوستان عزیز
این پیام های مربوط به رسانه و خانواده رو حتما ببینید و منتشر کنید، دانستن این مطالب برای خانواده ها و والدین خیلی ضروریه...👌👌
هدایت شده از سواد مدیا
#سواد_رسانه
📕 پرسیدن عیب نیست! 📕
🔊 فرض کنید در رسانهای مطرح شود:
« نجف دریابندری مترجم و نویسنده شهیر ایرانی در ۱۵ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ درگذشت»
این خبر جزو اطلاعات واقعی است!
🔊 اما اگر اظهار شود:
« محققین میگویند زنجبیل در درمان سرطان موثر است. »
این خبر میتواند واقعی یا ساختگی باشد...
📕 سواد رسانهای اینجاست که به کمک ما میشتابد!
سواد رسانهای یعنی طرح پرسشهای صحیح، متعدد، به جا و پیگیری آن خبر.
📌کدام محققین؟
📌طبق کدام آزمایش و دادههای آزمایشگاهی؟
📌 آزمایش در کدام کشور، با چه تکنیک و فناوریای و در چه مقیاسی اجرا شده است؟
📌این آزمایش روی چند بیمار انجام شده است؟
📌 استفاده از زنجبیل در چه مدتی باعث بهبود سرطان شده است؟
📌 افراد درمانیافته چه رژیم غذایی داشتند؟ گیاهخوار بودهاند یا همهچیزخوار؟
📌 این افراد چه میزان زنجبیل مصرف کردهاند؟ و ...
📕 متاسفانه دلایل متعددی موجب شده تا معمولا این دسته از پیامها بدون سطحیترین نوع بررسی، در گروههای مختلف خانوادگی و ... دست به دست شوند و حجم زیادی از مخاطبان آن را خوانده و باور کنند؛
در حالیکه یک فرد با سواد [رسانهای!] قطعا باید قبل از بازنشر چنین محتواهایی دست کم یک مورد از سئوالهای فوق را پرسیده و به پیگیری آن بپردازد....
(پایگاه اطلاع رسانی ویرگول)
#سواد_رسانه
🌀 به ما بپیوندید:
سواد مدیا👇
@savadmedia1401
➖➖➖➖➖➖➖➖
🔅 برای دوستان خود فوروارد کنید و در افزایش سواد رسانهای جامعه سهیم باشید.
«انتشار به همراه لینک»
‼️📡‼️📡‼️
✡ تکنیکهای نامحسوس «بیبیسی» در جهتدهی به ذهن مخاطب ⏬⏬
🔹در دل خبرهای خام و در ظاهر بدون تحلیل که رسانهها منتشر میکنند، گاه عبارات و واژهها به گونهای انتخاب میشوند که بتوانند بر ناخودآگاه مخاطب تأثیرگذار باشند و پیام مدنظر آن رسانه را منتقل کنند.
این عبارات و کلیدواژهها اغلب به گونهای هستند که به کارگیری آنها در متن خبر، هیچ شبههای را در مخاطب عام، از باب جهتدار بودن خبر ایجاد نمیکند و مخاطب حتی پس از رؤیت چندباره آن عبارات، تردیدی در باب بیطرفانه بودن متنی که میخواند، پیدا نمیکند. ذهن او به شکلی ناخودآگاه و بیآنکه متوجه این سوگیری شود، به همان سوی مدنظر رسانه منتشرکننده خبر متمایل میشود.
🔹 این مدل اطلاعرسانی به رغم آنکه در متن خود جهتگیری خاص دارد، اما، چون زیرکانه و حرفهای اعمال میشود، مخاطب را به این باور میرساند که رسانه مدنظرش بیطرف است. اما آن رسانه بیطرف نیست و خبر را هم خام منتشر نکرده است بلکه طرفداریاش را چنان حرفهای اعمال کرده که به چشم مخاطب نمیآید. در واقع چنین رسانهای، با یک واژه و یک عبارت تحلیل خودش را ارائه و حتی به ذهن مخاطب القا کرده است.
🔸مدل حرفهای این اقدام را در متن خبرهای بیبیسی فارسی، متعدد میتوان دید. بیبیسی برای جلب اعتماد مخاطب، تلاش میکند بیطرف به نظر برسد، چنانکه اغلب مخاطبانی که سواد رسانهای و روزنامهنگاری ندارند، متوجه زیرکی بیبیسی در تنظیم متن خبر و گنجاندن کلمات تحلیلی و جهتدار در متن آن نمیشوند. نمونههایی از این دست را اجمالاً مرور میکنیم تا مفهوم و مصداق آنچه بیان میکنیم، روشنتر شود:
مثلاً استفاده از عباراتی همچون:
🔺معلم زندانی،
🔻کارگر محکوم شده،
🔺 زندانی اهل سنت،
🔻دانشجوی معترض و...
🔸 این گونه توصیفات از فرد دستگیر شده یک چهرهی موجه میسازد و در واقع او را تطهیر میکند...
از سویی اشاره به گزارههای هویتی یک تروریست که موجه است و نقشی در مجازات او ندارد، باعث میشود مخاطب تصور کند او را بیدلیل گرفتهاند؛
مثلا: یک معلم نباید زندانی شود، این پیامی است که مخاطب از عبارت معلم زندانی دریافت میکند، اما اگر آن معلم اقداماتی ضدامنیتی داشت چطور؟!
یا آنکه قومیت افراد نباید باعث زندانی شدن بشود، دانشجو و کارگر بودن و مذهب هم دلیل زندانی شدن نیست، اما بیبیسی میکوشد گزارههایی از هویت این افراد را بیان کند که معصومانه و بیربط به جرم آنها باشد.
اینگونه او میتواند جمهوری اسلامی را ظالم نشان دهد...
🔹در مورد دیگری مثلاً، بیبیسی برای اخبار پیرامون صادرات بنزین ایران به لبنان از عبارت «بنزین ایران» استفاده میکند، اما درست آن است که بنویسد «بنزین خریداری شده از ایران»...!!
بیبیسی میداند سالها جنگ روانی غرب بر این استوار بوده که پول مردم ایران خرج لبنان میشود و حالا ترجیح میدهد همان ذهنیت را تعمیق کند و به مخاطب نگوید که آن بنزین خریداری شده است...!!!
📌بیسبب نیست که بسیاری از عوام تصور میکنند بیبیسی روایتگر بیطرفی از اخبار است. چه آنکه سوگیری بیبیسی، چنانکه ذکر آن رفت، غیرمحسوس و ناملموس انجام میشود و مخاطبی که دقیق و اهل تحلیل نباشد، متوجه آن نمیشود...
#سواد_رسانه
#عملیات_روانی
#بی_بی_سی
🌀 به ما بپیوندید:
❗️با سواد شو❗️
سواد مدیا👇
@savadmedia1401
➖➖➖➖➖➖➖➖
🔅 برای دوستان خود فوروارد کنید و در افزایش سواد رسانهای جامعه سهیم باشید.
«انتشار به همراه لینک»
♻️ ارزش کنترل نفس
🔅مدیریت نفس، خودکنترلی و تقوای مجازی به دنبال این هستند که ما را از آسیب های فضای مجازی در امان بدارند.
♨️ ما بخواهیم یا نخواهیم در شبکه های اجتماعی و شبکه های پیامرسان
و به شکل کلی در فضای مجازی محتواهایی را میبینیم که شاید از نظر اخلاقی مناسب نباشند
حتی برای یک لحظه...
♨️ فلان فرد با فلان تصویر یک کامنتی را گذاشته یا فلان پست را منتشر کرده است.
بخواهیم و یا نخواهیم درگیر این محتوا هستیم و با لحاظ وجود این محتوا ها در سرتاسر فضای مجازی
تنها کاری که می توانیم انجام دهیم این است که به خودمان و نفسمان مسلط باشیم.
♻️ به این معنا که به میزانی بر نفس خود مدیریت داشته باشیم که روی محتوای نا مناسب کلیک نکنیم...
♨️ اگر به خود کنترلی رسیدیم از آسیب های فضای مجازی در امان خواهیم بود ولی
در غیر این صورت حتما دچار درگیری های ذهنی و روحی می شویم
و حتی گاهی اوقات خود ما تبدیل به یک منتشر کننده این محتوا خواهیم شد...
♨️ اگر خود قطره ای از این رودخانه شدیم، کنترل خود را از دست داده و در جریان آب اختیار خود را از دست می دهیم...
⚠️ تسلط بر خودمان داشته باشیم تا دچار اتفاقات تلخ نشویم...
#سواد_رسانه
#مدیریت_نفس
#تقوا
#فضای_مجازی
🌀 به ما بپیوندید:
❗️با سواد شو❗️
سواد مدیا👇
@savadmedia1401
➖➖➖➖➖➖➖➖
🔅 برای دوستان خود فوروارد کنید و در افزایش سواد رسانهای جامعه سهیم باشید.
«انتشار به همراه لینک»
﷽
#امام_زمان
#سلام_امام_زمانم 🌸🍃
روزها بے تو گذشٺ و غربتٺ تایید شد
چون دعاے فرج ما همہ با تردید شد
بارها نامہ نوشتم ڪہ بیا اما حیفـــــ
معصیٺ ڪردہ ام و غیبٺ تو تمدید شد
💚اللهم عجل لولیک الفرج 💚