eitaa logo
سواد رسانه و جنگ شناختی
1.3هزار دنبال‌کننده
320 عکس
145 ویدیو
10 فایل
🧠 هوش مصنوعی (اصلی) #جنگ_شناختی (اصلی) # کانال آموزشی سواد رسانه و ارائه محتوا در راستای #جهادتبیین 🎬اشنایی با سواد رسانه ☠️دشمن شناسی رسانه ای 🎯ارائه مصاديق جنگ شناختی 💻تحلیل های شناختی در حوزه رسانه ارتباط با ادمین @markazfazayemajazi
مشاهده در ایتا
دانلود
سواد رسانه و جنگ شناختی
🔰 شبکه 13 رژیم صهیونی: موضوع مهمی در حال وقوع است.
🔰 جو روانی سنگینی در خصوص تحرکات نظامی هستش تو منطقه منتها تا اتفاق خاصی نیافتاده به عملیات روانی دشمن دامن نزنیم.
🔰گمانه‌زنی‌ها و شایعات رسانه ها درباره اقدام نظامی جدید رژیم صهیونیستی پس از اینکه بنیامین نتانیاهو برنامه عمومی خود را با این جمله که «موضوعی است که نمی‌توان جزئیات آن را توضیح داد» ترک کرده و راهی ساختمان وزارت جنگ رژیم شد، شایعات فراوان در شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته است. با این حال خبرنگاران و رسانه‌های اسرائیلی اعلام کرده‌اند تاکنون هیچ تحول رسمی درباره تقابل با ایران یا هشدار امنیتی در این زمینه اعلام نشده است. اما برخی منابع از احتمال گسترش اقدام نظامی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و کلید زدن پروژه ادغام کرانه باختری به فلسطین اشغالی خبر داده‌اند. این در حالی‌ست که هیچ گمانه‌زنی درباره آمادگی رژیم برای مقابله با اقدام تلافی‌جویانه قطر با حماس مطرح نیست.
🔰 آنچه در جریان است یک بازی گسترده است که بعید است تناسبی با واقعیت داشته باشد، ساعات آینده مشخص خواهد شد همه چیز دوباره ساخته ذهن خبرگزاری‌های دست چندمی تلگرامی و ایتایی است یا خیر؟
🔰 قدرت تصویر؛ یک عکس و هزار سخن 🔸 تا حالا برات پیش اومده یه عکس یا ویدیو انقدر روی تو اثر بذاره که حتی کلمات نتونن اون حس رو منتقل کنن؟ این دقیقا قدرت تصویره. 🔸 مغز ما تصاویر رو حدود ۶۰ هزار برابر سریع‌تر از متن پردازش می‌کنه و همین باعث می‌شه یک عکس یا کلیپ کوتاه، پیام و احساس‌ رو خیلی سریع به ذهن ما منتقل کنه. 🔸 حالا بیایید با هم ببینیم رسانه‌ها چطور از این قدرت استفاده می‌کنن: 🔹 ۱. زاویه دوربین عکس یه سیاستمدار از پایین گرفته بشه؛ قدرتمند و قوی به‌نظر میاد. همون تصویر از بالا گرفته بشه؛‌ ضعیف و درمانده به‌نظر می‌رسه. برای مثال تصاویر رهبران سیاسی در رسانه‌ها معمولا با زاویه‌هایی انتخاب می‌شن که «هیبت» یا «صمیمیت» بسازن. 🔹 ۲.نور و رنگ رنگ قرمز و نارنجی؛ حس هیجان و هشدار میده. رنگ آبی و خاکستری؛ حس آرامش یا اندوه میده. مثلا در تبلیغات فست‌فود، رنگ‌های قرمز و زرد زیاد می‌بینیم چون اشتها رو تحریک می‌کنن. 🔹 ۳.انتخاب و حذف جزئیات موقع زلزله اگه فقط ویرانه‌ها نشون داده بشه؛ حس ترس و ناامیدی ایجاد میکنه. اگه امدادگرها و همدلی مردم نشون داده بشه؛‌حس امید و همبستگی میاره. یعنی هیچ عکسی «بی‌طرف» نیست؛ هر کادر یه روایت خاص داره. 🔹 ۴.موسیقی و حرکت در ویدئو صحنه‌ای با موسیقی پرهیجان؛ حس اضطراب و ماجراجویی میده. همون صحنه با موسیقی غم‌انگیز؛ حس اندوه و همدلی داره. برای همینه که یک کلیپ ساده با تغییر موسیقی می‌تونه کاملا معنای متفاوتی پیدا کنه. 🔸 حالا چرا دونستن اینها مهمه؟ چون تصویر خیلی سریع‌تر از متن روی ما اثر می‌ذاره. مثلا خوندن خبر «کمبود آب در یک شهر» شاید برات صرفا یه آمار باشه؛ اما وقتی عکس صف طولانی مردم کنار تانکر آب یا بچه‌ای که بطری خالی دستشه رو ببینی، همون لحظه بغض می‌کنی. تصویر مستقیما احساس رو فعال می‌کنه و همین باعث می‌شه راحت‌تر قضاوت کنی یا واکنش نشون بدی. 🔸 پس دفعه بعد که یه عکس یا ویدیو دیدی، یادت باشه که تصویر فقط «واقعیت عینی» نیست، بلکه انتخاب و روایت خاصی از واقعیته! 💠 کانال مختص آموزش سواد رسانه و جنگ شناختی https://eitaa.com/savadrasanehjangshenakhti
🔰 شبکه های اجتماعی ؛ ماشین تولید برده‌های فکری 🔺اشتغال ساعات فراوانی در روز به موردی غیر قابل انکار در دنیای امروز است . 🔹 یکی از اصلی‌ترین ابزارهای این برنامه‌ها ، بمباران کاربر با خوراک اطلاعاتی سطحی و پرانشعاب است. این استراتژی منجر به سه آسیب عمده می‌شود: 🔹 ۱. ایجاد اعتیاد دیجیتال : خورده اطلاعات به مثابه مواد مخدر، در فرد باعث ترشح دوپامین می‌شود. این پدیده که این روزها به دوپامین دیجیتال معروف است، یک سرخوشی زودگذر ایجاد می‌کند. کاربر برای تجربه مکرر این حس، به دنبال داده‌های بیشتر می‌رود و در این فرآیند، اراده از وی سلب می‌شود. دقیقاً مانند یک معتاد، او نمی‌تواند وابستگی به این فضا را ترک کند و کنترل خود را بر زمان و توجه از دست می‌دهد. 🔹۲.ایجاد انزوای اجتماعی و فروپاشی روابط صمیمی : اعتیاد به این فضاها افراد را وامی‌دارد تا زمان فراوانی را با تلفن همراه خود سپری کنند. این امر فرد را منزوی می‌سازد، به گونه‌ای که امانش نیست تا کارهایش را به سرعت به پایان برد و همانند انسانی تشنه، بسرعت به سراغ گوشی و فضای مجازی می‌شتابد. این گریز به تنهایی، جمع‌های صمیمی را کمرنگ کرده و از میان می‌برد. امروزه به وضوح شاهد آن هستیم که حتی در مهمانی‌ها، افراد تنها حضوری فیزیکی دارند و هر کدام با گوشی به دست، در دنیای مجازی خود سیر می‌کنند.یا والدین مدتها بدون توجه به فرزندان گوشی بدست در فضای مجازی گشت می‌زنند ، نوجوانان و جوانان از جمع های خاتوادگی گریزان هستند و ترجیح نی‌دهند در گوشهدای تنها به سپری کردن زمان خود در دنیای مجازی بپردازند . 🔹 ۳. ایجاد توهم دانایی: حجم وسیع خورده داده‌ها این تصویر غلط را در ذهن فرد ایجاد می‌کند که او همه چیز را می‌داند، و این در حالی است که هیچ مطالعه عمیقی انجام نداده و مستنداتی در اختیار ندارد. توهم دانایی از بدترین آفات ایجاد شده در افراد معتاد به فضای مجازی است، چرا که فرد را از آموزش‌پذیری و یادگیری واقعی بازمی‌دارد. 🔹این سه مورد، تنها نمونه‌هایی از آسیب‌های بیشمار وابستگی به فضای مجازی هستند. اما سؤال کلیدی اینجاست: چرا چنین فضایی با این همه آسیب، طراحی و فراگیر شده است ادامه...👇👇👇👇
✍️پاسخ در مفهوم جنگ شناختی نهفته است. اربابان استعمار برای به بردگی کشاندن جوامع هدف، نیاز به ابزارهای قدرتمندی دارند. سه مورد ذکر شده، دقیقاً پلکان اهداف جنگ شناختی را دنبال می‌کنند: سلب اراده و تفکر، از میان بردن اتحادها و دوستی‌ها، و آلوده کردن افراد به توهم دانایی برای مقابله با آموزش‌پذیری. 🔹 یک فرد در این پلکان، پله به پله به عنصر مطلوب استعمار در جنگ شناختی بدل شده و در نهایت به یک برده فکر تبدیل می‌شود؛ فردی که به راحتی می‌توان فرمان تفکر و ذهنش را در دست گرفت و او را هدایت کرد، بدون آنکه خود حتی از این موضوع آگاه باشد. 🔹برای درک بهتر و تکمیل این مبحث مهم به ابعاد دیگر جنگ شناختی در این بستر اشاره می‌کنیم : 🔹۱. تضعیف حافظه جمعی و هویت فرهنگی: سیل خوراک‌های اطلاعاتی بی‌ربط و زودگذر، مانع از انتقال عمیق روایت‌های تاریخی، اسطوره‌ها، ارزش‌ها و سنت‌های یک جامعه از نسلی به نسل دیگر می‌شود. این امر ملت‌ها را از ریشه‌های هویتی خود جدا می‌کند و آن‌ها را برای پذیرش هرگونه روایت جایگزین آماده می‌سازد. 🔹۲.تکه‌تکه کردن حقیقت : الگوریتم‌ها هر کاربر را در یک حباب فیلتر شخصی قرار می‌دهند. این کار باعث می‌شود تا یک "حقیقت واحد" و مشترک برای همه اعضای جامعه وجود نداشته باشد. وقتی جامعه بر سر حقایق پایه اجماع نداشته باشد، امکان هرگونه وحدت، هم‌بستگی و حرکت جمعی برای مقابله با مهندسی اجتماعی از بین می‌رود. 🔹۳.کاهش توانایی تمرکز و تفکر انتقادی: همان‌طور که اشاره کردید، خوراک‌های کوتاه و سریع، مغز را به دریافت اطلاعات سریع و سطحی عادت می‌دهد. این امر توانایی افراد برای مطالعه متون طولانی، پردازش مسائل پیچیده، تحلیل عمیق "تفکر انتقادی" را که بزرگ‌ترین دشمن هر مهندس اجتماعی است، به شدت تضعیف می‌کند. 🔹۴.ایجاد بحران‌های ساختگی و انحراف توجه: این پلتفرم‌ها با بزرگ‌نمایی یا ساخت بحران‌های خاص، توجه عمومی را از مسائل کلیدی و واقعی جامعه (مانند مسائل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی) منحرف می‌کنند و آن را به سمت موضوعات حاشیه‌ای و احساسی سوق می‌دهند. این یک تکنیک کلاسیک برای کنترل اذهان است. ✍️ جمع بندی : ما درگیر یک جنگ شناختی تمام‌عیار هستیم که میدان نبرد آن "ذهن" انسان‌هاست و یکی از سلاحهای اصلی آن، پلتفرم‌هایی به ظاهر بی‌آزار مانند شبکه‌های اجتماعی هستند. هدف نهایی، ایجاد "برده‌های فکری" مدرنی است که فکر می‌کنند آزاد هستند، در حالی که امیال، انتخاب‌ها و ترس‌هایشان توسط الگوریتم‌ها طراحی و هدایت می‌شود... 💠 کانال مختص آموزش سواد رسانه و جنگ شناختی https://eitaa.com/savadrasanehjangshenakhti
🔰 اندکی به جامعه خودمان بنگرید ، خوراک را فود بلاگرها ، پوشش را استایل بلاگرها ، ترس را ،مثل همین ترس از جنگ مجدد ، بلاگرهای تحلیل گر و بسیاری موارد دیگر را این فضا به اذهان اکثریت تزریق می کند و فکرها را در بندی نامرئی به هرسو که میخواهد می برد. 🔹 وظیفه محققان و مدرسان حوزه ، افشای این مکانیسم‌ها و آگاهی‌بخشی به جامعه برای مصونیت در برابر این حمله همه‌جانبه به قوه عقلانی و اراده انسان است. 🔹 اما مهمتر این است که فرد آگاه شده با عمل به کنترل نحوه استفاده یا دوری از این ابزارهای استعماری از این آفات رها شده و پس از آن این آگاهی را به دیگران نیز منتقل سازد . 💠 کانال مختص آموزش سواد رسانه و جنگ شناختی https://eitaa.com/savadrasanehjangshenakhti
594.7K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰به مناسبت یازده سپتامبر یادی کنیم از این انیمیشن که توی وایرال شده بود.
21.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰یه روز تو تاکسی با آقا فری…🚕 جایی که اخبار روز، ماجراهای عجیب و مسافرای شگفت‌انگیز همه با هم پیوند می‌خورن و قصه‌های جالبی می‌سازن! 😅 💠 کانال مختص آموزش سواد رسانه و جنگ شناختی https://eitaa.com/savadrasanehjangshenakhti
🔰 هدف اصلی جابه‌جایی ارزش‌ها و حتی واقعیت در ذهن کاربران، نابودی کامل تفکر منطقی و انتقادی و ساختن تصویری تکه‌تکه و جعلی از جهان است؛ واقعیتی مجازی که هیچ نسبتی با واقعیت عینی ندارد. 🔹به عنوان مثال : دولت اسرائیل چند ماه پیش یک کارزار دیجیتال بین‌المللی به ارزش ۱۷۴ میلیون شِکِل برای ترویج روایت خود در جریان جنگ غزه به راه انداخت. 🔹این کارزار اسرائیلی همچنان از طریق گوگل و شبکه‌های مختلف اجتماعی ادامه دارد و هدف آن مقابله با اخبار مربوط به قحطی در غزه است. 💠 کانال مختص آموزش سواد رسانه و جنگ شناختی https://eitaa.com/savadrasanehjangshenakhti
🔰 نقش رسانه ها در سیاست بیش از ۱۳۰۰ فیلمساز سرشناس جهانی، از جمله اولیویا کلمن، اما استون، خاویر باردم، تیلدا سوینتون، مارک رافالو و کن لوچ، خواستار موسسات فیلمسازی اسرائیل، به جرم همدستی در « و علیه فلسطینیان شدند. 💠 کانال مختص آموزش سواد رسانه و جنگ شناختی https://eitaa.com/savadrasanehjangshenakhti
🔰 کمتر در شبکه‌های اجتماعی = روان سالم‌تر 🔹 پژوهش تازه دانشگاه استنفورد روی ۳۵هزار نفر نشان داد: کنار گذاشتن اینستاگرام و فیسبوک، اثری مشابه روان‌درمانی دارد. 🔽 یافته‌ها: • افراد شادتر شدند و اضطراب و افسردگی کمتری داشتند. • ترک فیسبوک = ۱۵٪ اثربخشی روان‌درمانی • ترک اینستاگرام = ۲۲٪ اثربخشی روان‌درمانی 🔹 نکته مهم: آن‌ها گوشی را کنار نگذاشتند، فقط از شبکه‌های اجتماعی فاصله گرفتند. یعنی آسیب اصلی مربوط به خود شبکه‌های اجتماعی است. 🔹توصیه‌ها برای استفاده سالم‌تر: 1️⃣ زمان‌بندی برای حضور در شبکه‌های اجتماعی 2️⃣ جایگزین‌کردن پیاده‌روی، ورزش و مطالعه با اسکرول بی‌پایان منبع: دانشگاه استنفورد 💠 کانال مختص آموزش سواد رسانه و جنگ شناختی https://eitaa.com/savadrasanehjangshenakhti