💢خلاصه جامع نظرسنجی رسانه های بینالمللی درباره نگرش به اسرائیل
🔹اسرائیل در انزوای جهانی
1️⃣مؤسسه فوکال دیتا انگلیس
🔹۵۴٪ از جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله بریتانیایی معتقدند «کشور اسرائیل نباید وجود داشته باشد»
🔹۵۰٪ از جوانان، دولت اسرائیل را مقصر اصلی جنگ غزه میدانند.
2️⃣دانشگاه هاروارد
🔹۵۱٪ از جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله آمریکایی معتقدند راهحل نهایی، انحلال اسرائیل و واگذاری آن به حماس است.
🔹۶۰٪ از آنها معتقدند اسرائیل در غزه در حال «نسلکشی» است.
3️⃣مؤسسه گالوپ آمریکا
🔹برای اولین بار در تاریخ، ۶۰٪ از دموکراتها دیدگاهی منفی نسبت به اسرائیل دارند
🔹محبوبیت کلی اسرائیل در میان آمریکاییها به پایینترین حد از سال ۲۰۰۰ رسیده است (۴۱٪ دیدگاه منفی)
4️⃣مرکز تحقیقات پیو آمریکا
🔹۵۳٪ از کل بزرگسالان آمریکایی دیدگاهی منفی نسبت به اسرائیل دارند (افزایش ۱۱ درصدی طی سه سال)
5️⃣مؤسسه یوگاو (در ۶ کشور اروپایی)
🔹 موضوع: سطح حمایت عمومی از اسرائیل در اروپا (بریتانیا، آلمان، فرانسه، دانمارک، ایتالیا، اسپانیا)
🔹حمایت از اسرائیل به پایینترین حد تاریخی رسیده است. بین ۶۳٪ تا ۷۰٪ مردم این کشورها نظری منفی به اسرائیل دارند.
https://eitaa.com/savadrasanehjangshenakhti
💢 جدیدترین شایعات و ادعاهای نادرست فضای مجازی را بررسی و تکذیب کردهایم:
1️⃣سوء قصد به سعید طوسی تکذیب شد
2️⃣شایعه دستگیری بابک زنجانی توسط پلیس فتا تکذیب شد
3️⃣تصاویر جعلی نخست وزیر زن ایتالیایی در سایت های پورن خشم مردم را برانگیخت
4️⃣تکذیب خبر جعلی کمک اطلاعاتی روسیه به اسراییل در حمله به ایران توسط سخنگوی دولت روسیه
5️⃣واکنش فرمانداری دزفول به خبر ترور امام جمعه شمس آباد؛ شمس آباد اصلا امام جمعه ندارد.
https://eitaa.com/savadrasanehjangshenakhti
سواد رسانه و جنگ شناختی
🛑 غیر رسمی: هم اکنون «ترامپ مُرده» ترند پلتفرم X میباشد. https://eitaa.com/savadrasanehjangshenakh
💢 ترفند موج خبری یا پیشانتشار: 《ابزاری پیچیده در #جنگ_شناختی》
🔹 یکی از ترفندهای مؤثر و کلاسیک در جنگ شناختی، ایجاد «موج خبری» یا «پیشانتشار» اخبار غیرمعتبر درباره مرگ یکی از سران مهم و تأثیرگذار در عرصه جهانی در رسانهها و فضای مجازی است.
🔹 این تاکتیک عموماً با چهار رویکرد اجرا میشود.
🔹 رویکرد اول : انحراف افکار عمومی
چنین اخباری آنچنان سریع فراگیر میشوند که می توانند اخبار دیگر را بسرعت به حاشیه برانند و افکار عمومی ،تمرکز بر چیزی را منحرف کند ، مثلا همین خبر می تواند حجم وسیعی از فضای رسانهای که به جنایات اسرائیل معطوف است را برای مدتی به سمت خود بکشاند و پوشش خبری آنها از غزه را کاهش دهد و موارد مشابه دیگر ....
🔹 رویکرد دوم: ارزیابی تأثیر و سنجش سیستم
هدف اصلی در این مرحله، ارزیابی شرایط و سنجش میزان تأثیرگذاری آن فرد بر شاخصهای مهم اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و سیاسی است.
این کار با توجه به میزان محبوبیت، مقبولیت و عملکرد وی در مسند قدرت انجام میپذیرد. در واقع، این اقدام به منزله یک «حمله تستپینگ» یا یک «سناریوی فشارسنج» در مقیاس کلان است تا نقاط ضعف، مقاومت و وابستگی سیستمهای کلیدی به آن شخصیت به دقت سنجیده شود.
واکنشهای خودجوش مردم و نهادهای مختلف به این خبر کذب، دادههای ارزشمندی را در اختیار مهندسان اجتماعی قرار میدهد.
🔹 رویکرد سوم: شبیهسازی بحران و آموزش مدیران
در این مرحله، با شبیهسازی شرایط بحرانی ناشی از مرگ یک فرد مقتدر، به دنبال یافتن نقاط بحرانی و ضعف در پروتکلهای مدیریت بحران هستند.
این شبیهسازی به مدیران بحران این فرصت را میدهد تا در یک محیط کنترلشوده اما واقعنما، اقدامات لازم برای کنترل شرایط را تمرین کنند.
آنها میآموزند که چگونه افکار عمومی و شاخصهای حساس را از یک شوک غیرقابل کنترل نجات دهند.
این رویداد مصنوعی به عنوان یک «آتشبس مصنوعی» یا «بحران ساختگی» برای کشف گلوگاههای ارتباطی و نهادی عمل میکند.
🔹 رویکرد چهارم: بیثباتسازی فوری و سفتهبازی (جنگ شناختی در اقتصاد)
ایجاد رعب و نوسان در اقتصادهای کوچکتر و جوامع هدف اقتصاد استعماری از دیگر اهداف این ترفند است.
گاهی این تاکتیک علاوه بر اهداف بلندمدت، اهداف کوتاهمدت و ملموسی نیز دارد. انتشار چنین خبری میتواند بهصورت عمدی برای ایجاد بیثباتی فوری در بازارهای مالی مانند نوسان در قیمت سهام، نفت و ارز استفاده شود و میزان تاثیر گذاری آن توسط بازار سازها ارزیابی گردد تا در آینده بتوانند از بازخورد بدست آمده درصورت حادث شدن چنین شرایطی منافع خود را حفظ کرده یا حتی سود بدست آورند.
جمعبندی
✍️ چه خبر درست باشد چه نادرست ، ترفند موج خبری یا پیشانتشار، یک ابزار چندوجهی و پیچیده در جنگ شناختی است که هم برای جمعآوری اطلاعات و کسب بصیرت، هم برای آمادهسازی و تمرین مدیران بحران و هم برای ایجاد تأثیرات ملموس و سریع در جهت بیثباتسازی به کار میرود.
مقابله با این پدیده نیازمند ارتقای هوشمندی رسانهای و سواد شناختی در سطح عمومی جامعه است.
💠 کانال مختص آموزش سواد رسانه و جنگ شناختی
https://eitaa.com/savadrasanehjangshenakhti
💢 زیست شبکهای؛ دستورالعمل جنگ سایبری
🔹 در #جنگ_رسانهای و #سایبری باید «شبکهای» عمل کرد. اصل درهمتنیدگی باید در این حوزه مورد توجه قرار بگیرد.
🔹 مفهوم اقدام شبکهای به این معنا است که یک روایت یا یک #تولید_محتوا یا هر محصول دیگر مجازی را در شبکهای از بسترها ارائه داد تا شانس درگیر کردن مخاطب بیشتر شود.
🔹نباید این جملۀ غیراخلاقی گوبلز را فراموش کرد که میگفت: دروغ را آنقدر صریح و باقدرت و بزرگ و پرتکرار بگویید تا قدرت باورپذیری بیشتری داشته باشد.
🔹در #فضای_مجازی اما نه فقط دروغ که روایت درست را هم باید به همین شیوه به مخاطب منتقل کرد.
🔹اما ایجاد قدرت و تکرار در روایت مجازی نیاز به شبکه سازی دارد. ایجاد کانالهای در هم تنیده برای برقراری ارتباط با مخاطب که هر یک بتوانند بخشی از سلایق مخاطب را پوشش دهند، شرط اصلی برای این کار است.
🔹اگر میخواهید #سبک_زندگی خاصی را تبلیغ کنید، در رسانۀ آشپزی خود آن را به گونهای تبلیغ کنید و در رسانۀ سینمایی خود به گونهای دیگر. مهم این است که این شبکهسازی به وحدت در انتقال پیام و تکثر در روشهای انتقال آن پایبند بماند.
🔹شبکه محتوایی شما در فضای مجازی باید یک پیام را به اشکال گوناگون منتقل کند، به گونهای که در یک خانواده، پدر، مادر و فرزندان در سنین مختلف همه به پیام شما وفادار باشند، هر چند هر یک به طریقی به آن پیام رسیده باشند.
منبع: عملیات در موقعیت صفر و یک. مصطفی انتظاری. تهران: انتشارات دافوس. ص 49
💠 کانال مختص آموزش سواد رسانه و جنگ شناختی
https://eitaa.com/savadrasanehjangshenakhti
سواد رسانه و جنگ شناختی
♦️دوره آموزشی سواد رسانهای با محوریت تکنیکهای اقناع 🔹تکنیکهای اقناع مخاطب قسمت هفتم ۶) با من حدس
صدای سیاست تکنیکهای اقناع سازی. کنجکاوی. 7.mp3
زمان:
حجم:
7.67M
♦️دوره آموزشی سواد رسانهای با محوریت تکنیکهای اقناع
🔹تکنیکهای اقناع مخاطب
قسمت هشتم
۷) کنجکاوی
🎧 دکتر حسین امیدیان
#جنگ_شناختی
#سواد_رسانه
💠 کانال مختص آموزش سواد رسانه و جنگ شناختی
https://eitaa.com/savadrasanehjangshenakhti
🤭این همه شایعات توی فضای مجازی.
یه کم منطقینیست...
📡 رسانه ها چی رو میخوان اثبات کنن؟؟؟
به نظرم داره یه موضوعی اتفاق میافته که ذهن ها رو به سمت دیگه ای سوق میدن.
مراقب محیط مجازی تون توی خونواده باشین .
1.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰واقعا دلمان برای انفعال خودمان مقابل این همه رشد بیحجابی خون شد !!!
🔹این فعال یوتیوبر رو میبینید! حتی از روی سن رفتن یه دختر محجبه تولید رسانهای میسازه تا در جنگ شناختی علیه حجاب (که دشمنان حجاب میگن محدودیت هست) بتونه موثر باشه و ادراکهارو تغییر بده !
https://eitaa.com/savadrasanehjangshenakhti
سواد رسانه و جنگ شناختی
♦️دوره آموزشی سواد رسانهای با محوریت تکنیکهای اقناع 🔹تکنیکهای اقناع مخاطب قسمت هشتم ۷) کنجکاوی
صدای سیاست تکنیکهای اقناع سازی. پل طلائی .8.mp3
زمان:
حجم:
7.65M
♦️دوره آموزشی سواد رسانهای با محوریت تکنیکهای اقناع
🔹تکنیکهای اقناع مخاطب
قسمت نهم
۸) پل طلایی
🎧 دکتر حسین امیدیان
(با دور تند هم میتوانید گوشدهید)
#جنگ_شناختی
#سواد_رسانه
💠 کانال مختص آموزش سواد رسانه و جنگ شناختی
https://eitaa.com/savadrasanehjangshenakhti
👨🏫 معرفی استاد دوره "تبیین جنگ شناختی":
🎙 استاد محمدرضا مهدییار
🧾رزومه:
▫️دکتری تخصصی جامعه شناسی سیاسی
▫️محقق و مولف حوزه جنگ شناختی و عملیات روانی
▫️استاد دافوس
⚔️ این نبرد، جنگ اسلحه نیست؛
جـنـگ افـکـار اسـت!
#عملیات_روانی
#جنگ_شناختی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
https://eitaa.com/savadrasanehjangshenakhti
🔰 با توجه به سوال مخاطبین عزیز در خصوص نحوه ثبت نام و شرکت در دوره "تبیین جنگ شناختی" دکتر محمدرضا مهدی یار و در چه بستری خواهد بود؟
عارضم خدمت مخاطبین عزیز ، دوره بصورت مجازی و پخش زنده در پیامرسان ایتا در همین کانال سواد رسانه و جنگ شناختی برگزار خواهد شد.
فرم ثبتنام آنلاین هم همزمان با پخش زنده در کانال ایجاد خواهیم کرد.
❇️ موفق باشید.
20.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 تیزر تبلیغاتی دورۀ تخصصی:
«تـبـیـیـن جـنـگ شـنـاخـتـی»
📅 زمان: ۹ الی ۱۴ شهریور هرشب ساعت ۲۱ الی ۲۲
🖥 شرکت در دوره رایگان بصورت مجازی
💠 کانال مختص آموزش سواد رسانه و جنگ شناختی
https://eitaa.com/savadrasanehjangshenakhti