💠 آشنایی با برخی از اصطلاحات فضای مجازی
🔹ترول
ترول (Troll) واژهای انگلیسی است و ریشه در اسطورههای اسکاندیناوی دارد.
ترول به غولی کوچک گفته میشد که در غار زندگی میکرده و از قدرت جادویی برخوردار بوده است.
این غولها انسانها را دشمن خود میدانسته و از هر فرصتی برای ترساندن و آزاردادن آنها استفاده میکردهاند.
این لغت به شیوهای از ماهیگیری هم اطلاق میشود که در آن قایق، در حال حرکت با طعمه، ماهیان را صید میکند.
در فضای اینترنت هم ترول به کسی گفته میشود که با رفتارها و پیامهای منفی خود، باعث آزار و اذیت دیگران میشود.
او به دنبال جلب توجه یا برهمزدن تمرکز دیگران با ایجاد حاشیه است و در همین راستا هم کردارهای مخربی از خود نشان میدهد.
برای مثال، کامنت توهینآمیز میگذارد، احساسات دیگران را تحریک میکند، به مشاجرهها دامن میزند، جنجالآفرینی میکند یا مسیر گفتوگو را در جهت منفی تغییر میدهد.
https://eitaa.com/sawadresane
💠 ۷ راه حل برای مقابله با ترول ها
▪️آنها را نادیده بگیریم: ترولها میخواهند دیده شوند و از واکنش و ناراحتی ما لذت میبرند.
پس با بیاهمیتی میتوانیم منبع سوخت آنها را از بین میبریم.
▪️آنها را بلاک کنیم: خوشبختانه اغلب شبکههای اجتماعی و پیامرسانها قابلیت بلاککردن دیگران را به ما میدهند.
▪️به مدیر سایت یا انجمن اطلاع دهیم یا در شبکههای اجتماعی آنها را ریپورت کنیم: گاهی لازم است شخصی از جایگاه بالاتر شرایط را مدیریت کند.
مدیر رسانه یا پلتفرم، اگر تشخیص به درستی موضوع دهد، میتواند ترول را حذف کند.
▪️خطمشی و قوانین مشخصی را برای رسانۀ خود تعیین کنیم: وقتی یک رسانه قوانین خود را در همان ابتدا مشخص میکند، اعضای آن خطوط قرمز خود را میدانند.
این کاری است که همۀ شبکههای اجتماعی هم انجام میدهند و سختگیرانه به رعایت آن نظارت میکنند.
▪️با دلیل و آمار با آنها صحبت کنیم: ترولهایی را که آگاهی ندارند و فقط به فکر ایجاد تشویش و تحریک احساسات دیگران هستند، میتوان با مدرک و آمار مستدل کنار زد.
▪️با پیام ترول شوخی کنیم: کسبوکارها اغلب نمیتوانند ترولها را نادیده بگیرند.
در این شرایط میتوانیم با طنز از شدت پیام ترول بکاهیم و اجازه ندهیم بحثی نامرتبط پیش آید.
▪️آنها را به دیگران معرفی کنیم: میتوانیم پیام توهینآمیز و غیرواقعی ترول را در استوریها، پست یا رسانهای که در اختیار داریم منتشر کنیم.
ممکن است این کار باعث شرمزدگی و توقف او شود.
https://eitaa.com/sawadresane
💠 منظور از اسپم (spam) چیست؟
اسپم (spam) استفاده از سیستم پیام رسانی برای ارسال پیام به عده زیادی از افراد بدون درخواست خودشان است که با هدف پخش تبلیغات بازرگانی، آگاهی بخشی غیر تجاری و یا اهداف غیر قانونی (اکثرا تلاش برای بدست آوردن اطلاعات شخصی یا مالی افراد) انجام می پذیرد.
اگرچه شناخته شدهترین شکل spam، اسپم ایمیل است که به آن هرزنامه نیز گفته می شود، اما این اصطلاح در مورد سوء استفادههای مشابه در سایر رسانهها نیز به کار برده می شود.
اسپم در رسانههایی مثل پیامرسانی فوری، گروههای خبری، موتور جستجوگر وب، در وبلاگها، پیامک، انجمنهای اینترنتی، اپلیکیشنهای موبایلی و تبلیغات تلویزیونی نیز درست مثل اسپم ایمیل یا (هرزنامه) صدق می کند.
برای انتشار اسپم اهداف متفاوتی وجود دارد.
اگرچه برای اهداف سیاسی، مذهبی و حتی کلاهبرداری نیز بکار برده شده است، اما امروزه عمده اسپمها با اهداف تجاری و تبلیغاتی منتشر میشوند.
هدف اصلی استفاده از اسپم، کسب سود است.
https://eitaa.com/sawadresane
💠 اعتیاد به فضای مجازی ، شبکه های اجتماعی و اینترنت ارتباطی به سن ، جنسیت ، تحصیلات ، شغل و ... نداشته و ممکن است هر فردی را مبتلا و گرفتار کند .
https://eitaa.com/sawadresane
💠 رسانه و اصل مدیریت مکان
🔹یکی از آسیبزاترین مسایل در مدیریت رسانه، مکان استفاده از رسانه است.
فرزندان در استفاده از انواع رسانه نباید تنها باشند و نحوۀ استفادۀ آنها از رسانه، باید قابل رصد باشد.
https://eitaa.com/sawadresane
💠 غفلت نکنیم...
🔹امیرالمومنین حضرت امام علی علیهالسلام: اگر خواهان نجات هستيد، غفلت و سرگرمی را دور افكنيد و به كوشش و جدّيت چنگ زنيد.
📚 غررالحكم ، حدیث ۳۷۴۱
https://eitaa.com/sawadresane
💠 مکث میکنیم ...
🔹 رسانه های اجتماعی سبب شده اند در اغلب کارهایمان مکث کنیم!
به لحظه برگزاری جشن برای فرزندتان فکر کنید.
به جوش و خروش و لذتی که اکنون جای خود را به تفکر و تلاش برای ثبت این لحظه و اشتراک گذاری در فضای مجازی داده است.
در همین لحظه کوتاه تأمل و مکث برای انتخاب تصویر، متن و اشتراک گذاری آنها در فضای مجازی، لحظه مهم تعامل و ارتباط با کودک را از دست می دهیم.
https://eitaa.com/sawadresane
1_8009552338.mp3
6.63M
🎵موسیقی
🎙نام اثر / به کی بگم
🔘 اثری از امید افخم
https://eitaa.com/sawadresane
💠 اینستاگرام به فراهمسازی بستر برای آزار جنسی کودکان متهم شد
🔹 به گزارش والاستریت ژورنال، شکایت جدیدی از سوی دادستان کل نیومکزیکو علیه متا ثبت شده است. این دادخواست ادعا میکند که متا و مدیر عامل آن، مارک زاکربرگ، به فیسبوک و اینستاگرام اجازه دادهاند تا به «بستری برای آزارگران جنسی کودکان» تبدیل شوند. طبق این شکایت الگوریتمهای متا محتوای جنسی را به کودکان توصیه میکنند.
🔹 دادستان کل نیومکزیکو، مدعی شد که متا خطراتی که کودکان در این پلتفرم با آن مواجه هستند را کماهمیت جلوه میدهد و همچنان تعامل و درآمدهای تبلیغاتی خود را به امنیت آسیبپذیرترین اعضای جامعه ترجیح میدهد.
https://eitaa.com/sawadresane
💠 مقایسه میکنیم
🔹فضای مجازی ما را وادار به مقایسه فرزندمان با همسالان خود می کند.
نمایش موفقیت های همسالان در فضای مجازی مانند قبولی در مدارس خاص، توانایی حفظ الفبا در سنین کم و صحبت کردن به زبانی غیر از زبان مادری، از جمله این نمایش هاست که غالباً موجب مقایسه ناصحیح کودک با سایر همسالان میشود.
این یک نبرد مخفی میان ارتباط والدین و کودکان است که با بمباران اطلاعات نمایشی بر شیوه فرزند پروری اثر می گذارد.
علاوه بر این، بسیاری از والدین نیز شیوه والدگری خود را با سایر والدین مقایسه می کنند و به نوعی حس شکست و استرس در آنها بوجود می آید.
اکثراً آنچه در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود، تصویری است مطلوب از درخشان ترین روزهای زندگی نه آن چه حقیقتاً و دائماً در حال رخ دادن است.
مطالعات جدید نشان می دهند این شبکه ها در ارتباط با فرزند پروری و والدگری برای مادران استرس زا هستند.
https://eitaa.com/sawadresane
💠 مارپیچ سکوت
🔹ضرب المثل «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو» را حتما شنیده اید.
خلاصه اش این است که اگر نمی خواهی دردسر برای خودت درست کنی ، هر چه بقیه میگویند را تو هم بگو .
درست و غلطش هم مهم نیست .
هر چه باشد بهتر از این است که رسوای جماعت شوید .
https://eitaa.com/sawadresane
💠 آشنایی با برخی از اصطلاحات فضای مجازی
🔹 ایموجی/ شکلک
ایموجیها همان شکلکهای جذاب اینستاگرام یا سایر پیام رسان ها هستند.
ایموجیها در فضای مجازی و در اینستاگرام کاربرد زیادی دارند.
از ایموجیها برای بیان احساسات و اشاره به حیوانات، طبیعت، غذا، اشیا و فعالیتها کمک میگیرند.
https://eitaa.com/sawadresane
💠 ترس از آنفالو شدن و مارپیچ سکوت
آنفالو شدن در فضای مجازی همان طرد شدن از قبیله است .
خیلی از ما ممکن است از یک پست یا ویدئو خوشمان بیاید ، اما از ترس اینکه آنفالو شویم ، سکوت کنیم .
مثلا در موضوع غزه و جنایات رژیم صهیونیستی ، موضع ما این است که اسرائیل جنایتکار است ، اما از ترس اینکه در اقلیت قرار گرفته ، طرد شده ، مورد انتقاد و تهاجم قرار بگیریم یا آنفالو شویم ؛ ممکن است از بیان نظر خود پرهیز کنیم .
این همان مارپیچ سکوت است.
https://eitaa.com/sawadresane
💠 سواد رسانه در کلام خانم بازیگر
۲ جا تحمیل سکوت را دیدم
شادی بعد از گل در جام جهانی، شرکت در جشنواره فجر
✍خانم الهام حمیدی بازیگر سینما و تلویزیون در صفحه اینستاگرام خود نوشت:
اخيرا خيلى بحث توهين هاى كامنتى به شخصيت ها تو رسانه توسط افراد مختلف مطرح شده.
گفتم بد نيست بگم من هم تحميل سكوت رو ٢ جا ديدم:
يكبار وقتى فوتباليست هامون تو جام جهانى حق شادى بعد از گل نداشتن
و يكبار هم وقتى بازيگرامون بعد شركت تو جشنواره فجر كلى فحش خوردند
ظاهرا اشاره به هر اتفاق اميدواركننده اي سيل توهين تو كامنت ها و دايركت رو به همراه داره
آيا واقعا صاحب اين اكانت هاي توهين كننده مردم با فرهنگ ايرانى ان ؟
https://eitaa.com/sawadresane
💠 خودمان را در شبکههای اجتماعی با دیگران مقایسه نکنیم
🔹واقعاً سخت است که در رسانههای اجتماعی حضور داشته باشید، ولی خودتان را با سایر افراد مقایسه نکنید.
بدن شما آنقدر که باید خوب نیست، لباسهایتان از مد افتادهاند، خانهی شما خیلی مدرن و خاص نیست ؛ شاید حتی فکر کنید که خودتان هم در مجموع کافی و خوب نیستید.
این موضوع عجیب نیست و تقریباً اکثر افراد با تماشای زندگی زیبا و موفق این افراد هیجانزده میشوند.
اگر مراقب نباشیم، ممکن است ساعتها از وقتمان در طول روز و هفته را صرف تماشای گوشهوکنار زندگی آنها کنیم.
هرچه وقت بیشتری در این رسانهها بگذرانیم، اطلاعات بیشتر و جدیدتری از سبک زندگی این افراد به دست میآوریم و این باعث میشود که احساس خوبی نسبت به خودمان نداشته باشیم.
تمام این موضوعات از مقایسه کردن زندگی آن افراد با زندگی خودمان سرچشمه میگیرد.
مقایسه کردن، احساس شادی و سلامت فکری را از زندگی میگیرد.
اگر از مقایسه کردن خود با دیگران دست برندارید، تمام عمر از پول و یا انرژی خودتان هزینه میکنید تا اینکه فقط پابهپای آنها حرکت کنید.
در واقع، هیچ استقلال فکری و تصمیمگیری نخواهید داشت و تنها هدف شما این خواهد بود که با همان استانداردها و روشها زندگی کنید.
مقایسه کردن را میتوان نوعی بازی دانست که هرگز در آن برنده نخواهیم بود.
بنابراین حتماً باید سعی کنید دست از مقایسه خود با دیگران در رسانههای اجتماعی بردارید.
https://eitaa.com/sawadresane
1_8043532486.mp3
8.49M
🎵موسیقی
🎙نام اثر / آتش عشق
🔘 اثری از سالار عقیلی
https://eitaa.com/sawadresane
💠اصول محتوایى رسانه از دیدگاه قرآن
قرآن رسانهای الهی است که پیام خدا را بر بشر ابلاغ میکند.
از این رو خود قرآن بزرگترین الگوی رسانههای مکتبی و ارزشی است.
اما چه اصولی بر این رسانه حاکم است؟
1. حق محوری
رسانه از نگاه دینی و قرآنی باید در محتوا و هدف، حق محور و عدالتمدار باشد.
عظیمترین رسانه دینی ما (قرآن کریم)، خود دارای این ویژگی است.
در دهها آیه خداوند با عباراتی چون: (أَنّهُ الْحَقّ مِنْ رَبِّهِمْ) / ( نَزّلَ الْکِتابَ بِالْحَقّ) / ( إِنّ هذا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقّ) / ( نَتْلُوها عَلَیْکَ بِالْحَقّ) از این ویژگی قرآن کریم یاد کرده است.
هدف قرآن نیز حق است و بر اساس آن به طراحی، تبلیغ، موعظه، ابلاغ، انذار، تبشیر و ... میپردازد و از همه ابزارهای رسانهای و شیوههای ابلاغ در مسیر آن هدف بهره میگیرد.
اگر رسانه دینی در هدف و محتوا «حق محور» باشد، نوبت به آن میرسد که در شیوهها و ابزارها هم حق را مقدم بدارد و با استحکام، اتقان و استدلال در عرصه خبررسانی، خبرسازی و... گام بردارد.
در این صورت، رسانه توان هدایتگری خود را بدون آسیب به ظهور خواهد رساند .
قرآن کریم از این جهت که دارای استحکام، برحق بودن و اتقان است، فاقد هر نوع نقطه ضعف در امر هدایتگری است.
اگر محتوای رسانهها بر مدار حق باشد، هیچ منطقی در برابر آن تاب مقاومت نخواهد داشت و بلکه سر تسلیم فرود خواهد آورد.
اگر استواری و سدید بودن قرآن، به دلیل «بر حق بودن» آن باشد، پس رسانههای دینی نیز در هر عصری که تداوم بخش مسیر قرآنیاند، باید واجد این ویژگی باشند: (وَ قُولُوا قَوْلاً سَدیدًا)؛
«سخن استوار بگویید».
بر حق بودن و استدلالی بودن محتوای رسانه دینی، باعث میشود تا بتواند رسانههای رقیب و انحراف گستر را به مبارزه بطلبد و مخاطبان هم میتوانند با آگاهی یافتن از محتوای همه رسانهها، به «رسانه دینی»، یقین و اعتماد کنند: ( قُلْ هاتُوا بُرْهانَکُمْ هذا ذِکْرُ مَنْ مَعِیَ)؛
«بگو برهانتان را بیاورید. این سخن کسانی است که با من هستند».
به این ترتیب، رسانه دینمدار نیازی به استفاده از ابزارها و شیوههای غیر متقن و غیر حق ندارد.
استفاده از شیوههای تبلیغی نادرستی چون انواع مغالطات، شارلاتانیسم مطبوعاتی و هیاهو و غوغا سالاری مطبوعاتی، ایجاد فضاهای روانی مجازی، قلب واقعیتها و واژگون نمایی حوادث، تحلیلهای غلط و غرضآلود و دهها حقه مطبوعاتی و رسانهای، از نشانههای رسانههایی است که بر محور دین نیستند.
مشکل اصلی زمانی پیش میآید که اهدافی مخالف حق و عدالت طراحی میگردد و آن گاه رسانه به عنوان ابزار رسیدن به آن یا تسهیل کننده وصول به این اهداف، مورد توجه قرار میگیرد؛ مانند آنچه امروز به نام «جنگ نرم» مطرح میشود و رسانهها قبل از تهاجم نظامی، با هجوم خبری، فرهنگی و... عقبههای کشورهای دیگر را سست و ناپایدار میسازند.
اما اگر رسانهای محوریت دین را بپذیرد، از این آسیب در امان خواهد ماند.
استفاده ابزاری گاه با کتمان اخبار و وقایع، زمانی با «جهتدهی به آن» یا مبالغه، کم اهمیت جلوه دادن، پنهان کردن واقعیت در لایههای خبری و ... صورت میگیرد.
قرآن کریم در آیات متعددی استفاده ابزاری از رسانه را در جهت اهداف غیر حق، منع کرده است .
https://eitaa.com/sawadresane
💠 در دنیای مجازی به احساسات خود توجه کنید
🔹به این نکته توجه داشته باشید که لازم است در برابر افکار منفی و حسرتباری که هنگام استفاده از فضای مجازی به ذهن هجوم میآورند ، از خودتان مراقبت کنید.
ما زمان زیادی را در پلتفرمی مانند اینستاگرام میگذرانیم.
در آنجا با عکسهای مختلفی از دوست و آشنا، حتی کسانی که شاید شناخت خیلی کمی از آنها داریم مواجه میشویم.
یکی از دوستانمان به تازگی ازدواج کرده است، دوست دیگری بیزنس شخصی خود را راه انداخته، کسی دیگر وزن زیادی را کم کرده و خوش اندام شده، دیگری به یک سفر لوکس و هیجان انگیز رفته، شخص دیگری لباسهای گرانقیمتی خریده و فرد دیگری باز هم مشغول خوشگذرانی با دوستانش است.
با دیدن این تصاویر و فیلمها، موجی از احساس تنهایی، شکست، عدم موفقیت، اضطراب و عقب افتادن از زندگی در ما شکل میگیرد.
این حس برای همه ممکن است پیش بیاید و خیلی از ما تا به حال اسیر آن شدهایم.
در چنین موقعیتهایی برای این که سلامت روان و آرامش خود را حفظ کنید، خوب است سریعاً از این فضا خارج شوید.
سعی کنید زمان آنلاین بودن خود را کاهش دهید و وقت خالی خود را با فیلم دیدن، کتاب خواندن، گوش دادن به پادکست و موسیقی یا انجام کارهای دیگر سپری کنید.
شما حتی می توانید افرادی که با عکسها و پستهای خود آرامش خاطر شما را به هم میریزند، دنبال نکنید.
این نکته را به خاطر داشته باشید که سلامت روان شما از هر چیزی مهمتر است .
فراموش نکنید که هیچ کس دقیقا همان چیزی نیست که در فضای مجازی نشان میدهد و ما شاهد تنها لحظاتی از زندگی آنها هستیم.
https://eitaa.com/sawadresane
💠 اگر سواد رسانه ندارید، والدین کاملی نیستید
🔹سواد رسانهای یکی از مهارتهای پایه در آموزش والدین امروزی به نسل آینده محسوب میشود .
در صورت فقدان این آموزش ، گویی یکی از مهارتهای ضروری و پایه نادیده گرفته شده است.
به گفته کارشناسان ، پدر و مادرها اگر سواد رسانه ندارند، والدین کاملی نیستند.
https://eitaa.com/sawadresane
💠 نوجوانان و مخاطرات دوستی های مجازی
🔹به کودکان و نوجوانان خود بیاموزیم فضای مجازی محل مناسبی برای ایجاد روابط دوستانه نیست .
🔹رابطه با افراد غریبه و همچنین ارسال و انتشار اطلاعات شخصی در این فضا ، می تواند زمینه ساز وقوع اتفاقات ناگواری برای فرزندان ما باشد .
https://eitaa.com/sawadresane
💠تلویزیون پرستار بچه نیست!
خانوادههایی که به علت مشغله زیاد، مسائل کاری، بیماری و مواردی از این دست نمیتوانند وقت کافی برای کودک خود بگذارند، از تلویزیون کارکردی معادل «پرستار بچه» انتظار دارند.
https://eitaa.com/sawadresane
💠 ورزش و علایق آفلاین فرزندتان را تشویق کنید
🔹فرزندتان را به انجام فعالیتهای بدنی و سرگرمیهایی که باید برای انجامشان با افراد مختلف در دنیای واقعی تعامل داشته باشد تشویق کنید.
با این کار نه تنها اوقات فراغت او را پر کردهاید، بلکه باعث شدهاید که از شبکههای اجتماعی دوری کند.
ورزش برای از بین بردن اضطراب و استرس، تقویت عزت نفس و بهبود خلقوخو مفید است .
حتی میتوانید به شکل خانوادگی ورزش کنید تا ارتباط بین اعضای خانواده هم تقویت شود.
هرچه بیشتر فرزندتان در حالت آفلاین باشد، روحیه و احساس ارزشمند بودنش کمتر به تعداد لایک و کامنت پستهای شبکههای اجتماعیاش وابسته خواهد بود.
https://eitaa.com/sawadresane
💠 رسانه و اصل آموزش و آگاهسازی
🔹مطابق آموزه های دینی، آموزش آحاد جامعه برای در امان بودن از آسیبها و تهدیدات، ضرورت دارد.
امیر المؤمنین(ع) میفرمایند: بهترین کمک برای اینکه عقل و خرد انسان پرورش پیدا کند، تعلیم است.
یکی از موارد ضروری در آموزش اجتماعی، آموزش چگونگی تعامل با رسانه و فضای مجازی است.
https://eitaa.com/sawadresane
💠 تبلیغات و پدیده اثر خفته
🔹اغلب ما تصور میکنیم که تبلیغات بر ما اثر ندارد و اسیر شانتاژهای تبلیغاتی و سیاسی نمیشویم، اما در عمل اینگونه نیست.
مغز ما به سرعت فراموش میکند اطلاعات را از کجا آورده است.
برای مغز، پس از مدتی، منبع پیام بیاهمیت شده و تنها به محتوای آن توجه میکند.
در روانشناسی به این پدیده «اثر خفته» میگویند و تبلیغات از همین طریق عمل میکند.
یعنی ما با اینکه میدانیم فردی که در لباس پزشک یک شامپو را تبلیغ میکند، صرفاً یک بازیگر تبلیغاتی است، باز هم تحت تأثیر این تبلیغ قرار میگیریم.
ما فقط فکر میکنیم که تبلیغات بر ما اثر ندارد.
https://eitaa.com/sawadresane
💠 کارکرد کاریکاتور
کاریکاتور رسانهای است که خصلت انتقادی داشته و هشدار دهنده است.
وقتی یک جامعه در شرایط پرخطر یا بحرانی قرار میگیرد، هنرمندان کاریکاتوریست قادر خواهند بود با اسکنی که از وضعیت جامعه انجام میدهند ، سیگنالهایی هشداردهنده با زبان هنر، هم به عامه مردم و هم به سیاستمداران و دولتمردان داده و کمک کنند همه افراد در شرایط نامتعین و پیچیده جامعه بهتر تصمیم بگیرند و درست عمل کنند.
https://eitaa.com/sawadresane
💠 فضای مجازی مملو از پیام هایی است که واقعیت نداشته و با اهدافی همانند تشویش اذهان عمومی ، شبهه افکنی ، ایجاد ترس و واهمه ، کسب منافع نامشروع اقتصادی ، ایجاد اختلافات قومی و ... منتشر می شوند .
در مواجهه با پیام ها و اخبار ، منفعل و زود باور نباشیم .
https://eitaa.com/sawadresane
https://eitaa.com/sawadresane
💠 بازی های رایانه ای زمینه ساز خشونت در کودکان
🔹بازیهای رایانهای که در آن نشانههای خشونت و خونریزی شخصیتهای رایانهای دیده میشود، باعث بیقراری و اضطراب کودکان میشود.
https://eitaa.com/sawadresane
💠 جنگ ترکیبی به زبان ساده
🔹 فرض کنید بین شما و یکی از همسایه هاتون اختلاف و دشمنی پیش بیاد
اگر این همسایه فرضی از روش هایی مثل ضرر زدن اقتصادی ، ایجاد ترس ، بدگویی کردن از شما پیش سایر همسایه ها ، بد نام کردن ، ایجاد مزاحمت ، توهین کردن ... برای جنگیدن با شما استفاده کند ؛ در حقیقت یک جنگ ترکیبی بر علیه شما به راه انداخته است .
https://eitaa.com/sawadresane
💠 ۸ مولفه جنگ ترکیبی
🔹كنفرانس امنيتي مونيخ در سال 2015(1394) نقطهي عطفي در پذيرش جنگ هيبريدي بهعنوان يك مدل جنگي بود.
اين كنفرانس چنان اعتباري يافته است كه به آن «داووس امنيتي» ميگويند.
در اين كنفرانس گفته شد كه جنگهاي تركيبي شامل مؤلفههاي مختلف جنگي است.
جنگ اقتصادي، حملهي سايبري، جنگ با نيروهاي منظم، جنگهاي نامنظم (چريكي)، جنگ اطلاعاتي و تبليغاتي، حمايت از ناآراميهاي داخلي و ديپلماسي، هشت مؤلفهي ارائه شده دربارهي جنگ تركيبي بوده است.
https://eitaa.com/sawadresane