eitaa logo
مدرسه‌تـ؋ــکرونوآوری‌ نگاه
4.3هزار دنبال‌کننده
863 عکس
262 ویدیو
4 فایل
مدرسه تفکر و نوآوری نگاه؛ «آگاهی» برای سامانی دیگر سایت مدرسه: www.negahschool.ir ارتباط با ادمین: @sch_negah_admin ارتباط با مسئول سایت: @sch_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
21.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️امید الهیاتی و امید سکولار ▫️چگونه اهل بیت در محدودیت های بی‌پایان، حرکت و امید و حیاتی بی‌پایان داشتند؟ ▫️امید الهیاتی امیدی از جنس ایمان است، در حالی‌که امید در فضای سکولار به مثابه یک مهارت حل مسئله اکنونی است. ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
▪️ما سال ها دچار تحریف بودیم! اگر نگویم در همه مفاهیم و واژه های فرهنگ اسلام باید بگویم در بیشتر آنها در گمان و فهممان دچار تحریف شده بود. ما صبر را نمی فهمیدیم، عبادت را نمی فهمیدیم، توحید را نمی فهمیدیم، نبوت را نمی فهمیدیم، جهاد را نمی فهمیدیم، همه این واژه ها را در قرآن و متون اسلامی می خواندیم، اما مفهومی که از این واژه ها در ذهن ما نقش می بست آن مفهوم ناب اسلامی نبود، یک چیز آمیخته و ناخالص بود. علت چه بود؟ علت این بود که در طول قرن ها این فرهنگ اصیل اسلامی به سبب آمیختگی اش با سنت ها، با عادات، با غرض ورزی ها، با جهالت ها تبدیل به یک شیء دیگر شده بود. علت عمده و اصلی و شاید مهمترین علت این بود که تفکرات اسلامی با فرهنگ های گوناگون دیگر و غالبا بیگانه از روح اسلام آمیخته می شد. متفکر اسلامی با زمینه ذهنی غلط وارد اسلام می شد، پس اسلام را غلط می فهمید. متفکر اسلامی با ذهن آمیخته به تفکرات متکلمین مثلا اشعری یا معتزلی وارد اسلام می شد، با ذهن آمیخته به تفکرات فلسفی یونانی وارد اسلام می شد و اسلام را یک چیز دیگر می فهمید و تدریجا کار به جایی رسید که اسلام انقلابی صحنه گردان، اسلام ابوذرساز و سلمان ساز، اسلامی که پیامبرش و علی اش نصف بیشتر عمرشان را در میدان های پیکار گذرانده اند و یک لحظه با ظلم کنار نیامدند، اسلامی شد در خدمت ظلم، اسلامی شد مؤید همه بدی ها و کجی ها و توجیه کننده همه نابسامانی ها. ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
🔸روز مبارک بعثت، روزی است که آسمانِ زمین، به نورِ رسالتِ پیامبر رحمت روشن شد. آن‌گاه که جبرئیل امین در غار حرا نازل شد و نخستین آیات وحی را بر قلبِ مطهر پیامبر خواند: "اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ" این لحظه، آغازِ دعوتی بود که نه تنها تاریخ را دگرگون کرد، بلکه قلوب انسان‌ها را به سوی نور هدایت و مکارم اخلاق فراخواند. 🔸امروز نیز ما مخاطب بعثتیم. بعثت در میان ما هم هست. همین حالا نبی مکرم اسلام در حال تعلیم و تزکیه‌ی ما است.... پیامبر(ص) امروز نیز ما را دعوت می‌کند. او با این آگاهی، با صبر و حکمت، پیام الهی را به گوش انسان‌ها رساند و ما همان آخرینی هستیم که "لَمَّا یَلْحَقُوا بِهِم" (هنوز به آن‌ها نپیوسته‌اند). 🔸امروز ما به عنوان پیروان پیامبر (ص)، باید از این سیره‌ی نورانی درس بگیریم و اهل دعوت بشویم. چه اینکه باور قلبی و ایمان واقعی زمانی شکل می گیرد که مقیم این جهان نورانی بشویم و با گفت‌وگو، الفت، مهربانی و احترام، یکدیگر را به سوی حقیقت دعوت کنیم. 🔰 دوره جامع بینشی مهارتی: | دعــوت | ارتباط مؤثر و اخلاق کنشگری اجتماعی روحانیت در میدان‌های اجتماعی 👈حضوری| پنج‌شنبه‌ها، به مدت ۵ هفته از ۱۱ بهمن‌ماه 👈 ثبت نام: https://www.negahschool.ir/product/davat/ ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah 🌐 http://www.negahschool.ir
گزارش.pdf
74.96M
آشنایی با فلسفه اخلاق از منظر کتاب و سنت 🔸میراث فکری و تراث اخلاقی 🔸فلسفه اخلاق از منظر معارف وحی 🔸اندیشه‌های معاصر(گزارشی از یک پروژه تحقیقاتی) 📽 در مدرسه بهاره فلسفه اخلاق چه گذشت؟ با مشارکت: @markaztf (ع) 🔻جهت دریافت فایل جلسات از طریق لینک زیر اقدام نمایید: https://www.negahschool.ir/product/falsafeh_akhlagh/ ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
| دعــوت | ارتباط مؤثر و اخلاق کنشگری اجتماعی روحانیت در میدان‌های اجتماعی ▫️حقیقت دعوت و الگوی ارتباط دینی ارائه دهنده: حجت‌الاسلام محسن قنبریان ▫️جدال با تصویر! ارائه دهنده: استاد محمد همایون‌فر ▫️مسئله‌بودگی اخلاق کنشگری اجتماعی روحانيت ارائه دهنده: حجت‌الاسلام حسن بوسلیکی شیوه برگزاری: حضوری | قم، بلوار غدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، طبقه ۴ | زمان: پنج‌شنبه‌ها، به مدت ۵ هفته از ۱۱ بهمن‌ماه 🔻لینک ثبت نام: https://www.negahschool.ir/product/davat/ ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah 🌐 http://www.negahschool.ir
🔰سیره معصومان از آن جهت که عاری از هر خطایی است، می تواند بهترین الگو برای امیدورزی باشد. سیره اهل بیت(ع) چگونه امید را در جامعه اسلامی ترویج کرد؟ 🔻ما در دنیایی زندگی می کنیم که دچار فقدان حضور اهل بیت(ع) است ولی الگوی زیست آنها وجود دارد. از این جهت با وضعیتی دوگانه در موضوع امید روبروایم؛ امید بر آمده از ایمان که الگوی آن اهل بیت(ع) است و امید بدون ایمان که همان «امید سکولار» است. 🔻امید ناشی از الگوی اهل بیت(ع) با الگوی امید در قرآن منطبق است، چرا که هر دو از امیدی متصل به ایمان سخن می‌گویند. از این جهت امید در قرآن به دلیل جایگاهی که قرآن دارد نیز باید مورد واکاوی قرار گیرد. در قرآن تأکید تساوی مفاهیمی چون کفر و ناامیدی، لزوم بررسی مفهوم امید را در نسبت با مفاهیمی مانند کفر و ایمان مهم جلوه می‌دهد. اما اینکه «ایمان به توحید» چگونه می‌تواند امید خلق کند، پرسشی است که باید بدان پرداخت. 🔻در تاریخ تشیع به کرات دیده‌ایم که زمانه‌های عسرتی برای شیعیان رخ داده است و آن‌ها در تنگناهای بسیاری قرار گرفته‌اند. در تمام این لحظات، نیرو و عاملی وجود داشته که آن‌ها را به جریان جدیدی تبدیل کرده و گشایشی در زندگی آنها ایجاد کرده است. آن نیرو، چیزی نیست جز ایمان به غیب که سبب امید و گشایش می‌شود. این نیروی ایمان بود که مسلمانان زیر شکنجه را برای مدت طولانی آماده پذیرش سختی‌ها و عسرت‌های زمانه می‌کرد. 🔻این امر از صدر اسلام و دوران جامعه‌سازی پیامبر اکرم(ص) به عنوان مبدأ حرکت ایمانی در اسلام شروع شد. اینکه پس از شکل‌گیری این جامعه، اعضاء آن، خود را به مثابه دیگری می بینند و حاضرن به عنوان فردی از یک امت همه سختی را تحمل کنند،به امید رهایی امت پیامبر، نشانه‌ای از امید در حین عسرت است. 🔻این تأکید نشان دهنده این است که اگر عسرت و تنگنایی برای جامعه ایجاد شود، از خود گذشتگی‌ها و تحمل مصائب برای افراد ارزشمند می‌شود. لذا به مفاهیمی مثل صبر، استقامت، شهادت باید توجه نمود و هر کدام را به عنوان مختصات جامعه ایمانی در نظر گرفت که شهادت چگونه جان باختن را به مفهومی ایجابی برای فرد امت تبدیل می کند تا راه را برای رسیدن به هدف هموار کند. اینکه جوامع ایمانی مانند لبنان و فلسطین که در حال مقاومت و گذر از این موقعیت سخت تاریخی هستند، چگونه این قدرت را به دست آورده اند، باید جوابش را در باورپذیری آنها از مختصات جامعه ایمانی دانست. آن ایمان به غیب است که اکنون هم جامعه مسلمان را امیدوار به رفع سختی‌های پیش آمده در آینده‌ای نه‌چندان دور و یک امید میانی-امید به فتح و گشایشی که اگرچه دور است اما دست یافتنی است- باورپذیر کرده است. ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
دعوت(ارتباط مؤثر و اخلاق کنشگری اجتماعی روحانیت در میدان‌های اجتماعی) ▫️جدال با تصویر! | استاد محمد همایون‌فر ▫️مسئله‌بودگی اخلاق کنشگری اجتماعی روحانيت | حجت‌الاسلام حسن بوسلیکی ▫️نهاد دعوت | استاد محسن قنبریان ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah 🌐 http://www.negahschool.ir