eitaa logo
مدرسه‌تـ؋ــکرونوآوری‌ نگاه
4.3هزار دنبال‌کننده
810 عکس
242 ویدیو
3 فایل
مدرسه تفکر و نوآوری نگاه؛ «آگاهی» برای سامانی دیگر سایت مدرسه: www.negahschool.ir ارتباط با ادمین: @sch_negah_admin ارتباط با مسئول سایت: @sch_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مدرسه‌تـ؋ــکرونوآوری‌ نگاه
گزیده‌ای از جلسه اول درسگفتار ، استاد 🔰 ارکــان نظم جهــانی؛ پیمان وستفــالی و اندیشه لیبــرال دموکراسی 🔻نظمـی که اینک برمحیط بین‌الملل حاکم است، دو ویــژگی عمده دارد: اولا برآمده از معاهدات وستفـالیاست و لاجــرم برون‌دادهایش، روح عهدنامه‌های وستفالیایی را منعکس می‌کنند، ثانیا معطــوف به اندیشــه‌ لیبــرال‌دموکراسی‌آمریکایی تکوین پیدا کرده است، لذا فرآیندهایی را تثبیت می‌کند که ماحصل آن غلبه لیبرال دموکراسی بر دیگر اندیشه‌های سیاسی است. 🔻عهدنامه‌ وستفــالیا در ۱۶۴۸م، به‌منظور پایان‌دادن به جنگ‌های ۳۰ ســاله‌‌ مذهبی، میان واحدهای سیاسی اروپا منعقد گردید. در پی این معاهده الگــوهایی به‌تدریج تثبیت شدند و مسائل، روندها و کنش‌گری‌هایی را در طول ۴۰۰سال گذشته تثبیت کردند که ماحصل آن، نظم جهانی موجود است. مقصود این عهدنامه خاتمه‌‌بخشیدن به جنگ‌های مذهبی و سیطره‌ سیاسی کلیسا بود، لذا به‌نحوی تنظیم و تدوین گردید که عرصه‌ عمـــومی را برای بازگشت حاکمیت‌های دینی تنگ نماید‌. برون‌داد این ویژگی گسترش سکولاریسم در جهان بوده است. 🔻به‌تبع شرایط جنگ سرد، به‌تدریج در محیط بین‌الملل، نظم لیبرال دموکراسیِ آمریکامحور، تقویت و توسعه یافت. همگام با اتمام جنگ جهانی دوم (۱۹۴۵م) سازمان ملل شکل گرفت و باصدور اعلامیه‌ جهانی حقوق بشر در سال ۱۹۴۸م، استاندارد مشترک و عامی میان کشورهای عضو این سازمان پدید آمد. این ویژگی مکانیزمی برای تضمین برتری امریکا بر شوروی در جنگ سرد بود؛ امروزه نیز سپری برای دفاع از سیطره‌ نظری لیبرال دموکراسی در مواجهه با دیگر اندیشه‌های سیاسی است. ‌ 🆔️ @sch_negah
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥جلسه دوم درسگفتار نوجهــــان 🔸استاد: دکتــر مجتبی عبــدخدایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ غربت علــــوم پایه و خطر آینـــده کشور 🔸رهبر انقـــلاب در این برش کـوتاه، درباره غربت علـــوم پایه و نامتوازن شدن رشته‌های دانشگاهی کشور هشدار می‌دهند. (۱۳۹۷.۳.۲۰) «علوم پــایه» در کشـــور ما از معضـلی تاریخی رنج می‌برد و آن «نامسـألگی» است. یکی از راهبـــردهای اساسی کشــورهای توسعه‌یافته این است که کشورهایی مانند ایـــران را «مصـــرف‌کننده علم» بار بیـــاورد و از دستیابی به مـــرزهای علم بازدارد. لذا سیـــاست‌هایی را نهــادینه کرده‌اند که دانش‌های پایه بصورت تاریخی از درجه اهمیت پایین‌تری برخوردار باشد و در مقابل، مهندســـان و تکنسین‌ها، قله‌های علمی و پیشـــران حرکت اجتماعی به شمار آیند!! | نامسألگی علوم پایه در ایران | لینک ثبت‌نام: http://www.negahschool.ir/product/na-masalegi/ ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 جلسه دوم درسگفتار ، چهارشنبه ۱۷خرداد ۱۴۰۲ مدرس: ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
مدرسه‌تـ؋ــکرونوآوری‌ نگاه
#گزارش‌تصویری 🔰 جلسه دوم درسگفتار #نوجهان ، چهارشنبه ۱۷خرداد ۱۴۰۲ مدرس: #دکترمجتبی‌عبدخدایی ✨آگـاه
اگرچه درون مرزهای سرزمینی، دولت‌ها صاحب حاکمیت هستند، اما هیچ دولتی ذیل یک حاکمیت برتر از خودش نیست؛ لذا یک آنـــارشی در عرصه بین‌الملل حکم‌فرما می‌شود. این وضعیت آنارشیک، منجر به یک منطق و الگوی رفتاری می‌شود. ✍ گزیده‌ای از جلسه دوم درسگفتار ، دکتر بخش اول یکی از جدی‌ترین و برجستــــه‌ترین دیدگـــاه‌هایی که نسبت به نظم جهـــانی وجود دارد، رویکرد «ساختــــارگرا» به نظم جهانی است. رهیـــافت ساختارگرا، نوع ترکیب‌بندی واحدهای سیاسی در نظام بین‌الملل را بسیـــار حائـــز اهمیت می‌شمرد. ساختـــارگرایان وقتی وجود یک الگوی مستمـــر و پایدار را میان واحـــدهای تشکیل‌دهنده‌ی عرصه بین‌المـــلل احساس می‌کنند، از شکل‌گیری «نظم جهـــانی» سخن به میان می‌آورند. چنین نظمی را می‌توان به‌تبع «قرارداد وستفــــالیا» و پیدایش «دولت» به‌عنوان واحد اصلی نظام بین‌الملل مشاهده نمود. بدین‌ترتیب، دولت‌های سرزمینی به‌عنوان بازیگــــران عرصه‌ی بین‌المــــللی تشخص ویژه‌ای پیدا کردند. این الگو در طی ۲۰۰ سال، به نظم مستمر و پایـــدار در سرتاسر جهان تبدیل شد؛ اکنون نیز در هیچ نقطه‌ای از جهان نمی‌توان جغرافیایی را پیدا کرد که ذیل یک دولت درنیامده باشد. با پیدایش این نظم در جهان، «مرز» معنای خاصی پیدا کرد و حوزه‌ی اختیار هر واحد سیاسی را در سراســــر جهان مشخص نمود. وقتی دولت به‌عنوان واحــــد اصلی نظام بین‌المــــلل، مورد پذیرش همگان قرار گرفت، هر دولتی از حق استقــــلال در اعمال حاکمیت بر سرزمین و جمعیتی مشخص برخوردار شد. معنای این سخن آن بود که در چنین نظمی، اگرچه درون مرزهای سرزمینی، دولت‌ها صاحب حاکمیت هستند، اما هیچ دولتـــی ذیل یک حاکمیت برتر از خودش نیست؛ لذا یک آنـــارشی در عرصه بین‌الملل حکم‌فرما می‌شود. این وضعیت آنارشیک، منجر به یک منطق و الگوی رفتاری می‌شود. به این صورت که هر واحدی توان‌مندی و قدرت بیش‌تری از خود نشان دهد، در عرصه‌ی جهانی ذی‌نفوذتر خواهد بود و منافع خود را در عمــــق گسترده‌تری دنبال خواهد کرد. بنابراین هرمی شکل می‌گیرد که قدرت‌های بزرگ جهـــانی در رأس آن قرار می‌گیرند؛ کشورهای دیگر نیز به تناسب توان‌مندی‌ای که در تأمین منافع خود دارند، به‌ترتیب از رأس هرم به‌سمت قاعده‌ی هرم، منزلتی را در هرم قدرت جهــــانی به خود اختصاص می‌دهند. این هرم، می‌تواند تک‌قطبی یا چندقطبی بوده، و متوازن یا نامتوازن باشد. اگر این هرم از دو قدرت بزرگ تشکیل شود، شاهد یک اسکلت‌بندی معطوف به دو قطـــب بزرگ در جهان خواهیم بود؛ حال آن‌که اگر چند قطب قدرت در جهان وجود داشته باشند، منطق بازی و تقسیم قدرت و شیوه‌ی تأمین منافع، تفاوت آشکاری با شکل دوقطبی خواهد داشت. اگر این قطب‌ها متوازن باشند، مانند آلمان و انگلیس و فرانسه، شاهد گونه‌ای از بازی در عرصه‌ی بین‌الملل خواهیم بود؛ اما اگر یک دولت از توانمندی بالاتری برخوردار باشد، مثل امریکا، شیوه‌ی بازی‌گری‌اش نیز با دیگر بازیگــــران تمایز خواهد داشت. ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ 🆔 @sch_negah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻گزیده‌ای از جلسه هفتم بازخوانی کتاب استاد 🔰 «جامعه‌ی مؤمنیــن علاوه بر روابط عــرضی دارای نظــام روابطی‌ست که توسط «ولی جامعــه» و اراده محــوری، سرپرستی می‌گردد. ولایت با این تقریر نظــریه‌اجتماعی و مدل جامعــه‌پردازی اسلام است.» «ولایت» به‌مثابه‌ی نظریه اجتماعی انبیاء بعد از بعثت درونی به دنبال ساخت جامعه‌ای متناسبات با روابط توحیدی هستند و در راه ساخت این جامعه با جوامع استکباری درگیر می‌شوند. در این میان روشی که انبیاء برای ساخت انسان مطلوب خود در بیش می‌گیرند، «جامعه‌سازی» است. جامعه‌ی توحیدی بستر تربیتی انبیاء برای پرورش انسان‌هاست. در واقع انبیاء به دنبال ایجاد ساختار و مناسباتی هستند که زمینه‌‌ی تربیت جمعی انسان‌ها را فراهم می‌سازد، نه تربیت انفرادی آحاد جامعه. نقشِ ساختارها و مناسبات اجتماعی، نقش تسهیل‌گری برای اقامه‌ی یک نوع ارزش و هنجارهای متناسب با آن است. 🔻جامعه‌ای که انبیاء می‌سازند دارای یک «پیوستگی و اتصال شدید درونی بر محور اهداف نبی» است. این ارتباط اعم از هم‌دلی و تعلق و پیوند‌های روحی است. ضلع دیگر این هماهنگی و تعلق روحی؛ پیوستگی فکری و هماهنگی در نظام اندیشه است و در نهایت هماهنگی در افعال و رفتارهاست. بدون این انسجام همه‌جانبه؛ مؤمنین توان عبور از جامعه‌ی کفار و مقاومت در برابر آنان را ندارند. 🔻رکن دوم جامعه‌ی انبیاء «صف‌بندی، فاصله‌گذاری و عدم وابستگی به جریان معارض» است. نظام استکباری درصدد سیطره بر تمام جهان است لذا جامعه‌ی ایمانی برای هضم و منحل نشدن در برابر آن‌ها نیاز به تبری و صف‌بندی دارد. در ادبیات جدید رهبری این صف‌بندی همان جهاد کبیر، عدم اطاعت از کفار و جهاد نپذیرفتن دستگاه مقابل است. در ادبیات قرآن این اتصال درونی و صف‌بندی بیرونی «ولایت» نام دارد. 🔻رکن سوم جامعه‌ی انبیاء «ولی جامعه» است؛ انسجام و هماهنگی درونی و صف‌بندی بیرونی حول یک اراده محوری شکل می‌گیرد و بدون آن هماهنگی در لایه‌های مختلف ایجاد نمی‌شود. قانون و برنامه، ابزار هماهنگی در جامعه هستند، نه علت و منشا هماهنگی. در واقع جامعه‌ی مؤمنین علاوه بر روابط عرضی دارای نظام روابطی‌ست که توسط ولی جامعه و اراده محوری، سرپرستی می‌گردد. ولایت با این تقریر نظریه اجتماعی و مدل جامعه‌پردازی اسلام است. برشی از درسگفتارِ بازخوانی کتاب طرح‌کلی‌اندیشه‌اسلامی مبحث «ولایت» ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
بــــــزودی . . . ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
مدرسه‌تـ؋ــکرونوآوری‌ نگاه
«علوم پــایه» در کشـــور ما از معضـلی تاریخی رنج می‌برد و آن «نامسـألگی» است. ورود تمــدن مدرن غربی
یادآورے امــــروز آخرین فرصـــت ثبت‌نام در درسگفتــــار «نامسألگی علــــوم پایه» است‌. این دوره را بخصوص به دغدغه‌منـــدان حوزه «علم‌شنـــاسی و تحــــول علمی» و همچنین معلمـــان رشته‌های پایه و علاقه‌مند به «تفکــــر انتقــــادی و مهــــارت‌های اندیشیدن» پیشنهــــاد می‌کنیم. لازم به ذکر است که برنامه بصورت مجــــازی(آنلاین) برگــــزار می‌گردد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیشـــرفتِ‌ مردم‌پایه، همان عــــدالت است. 🔻پیشـــران‌های توسعه در دنیـــای امــروز، «بخش خصــوصی» است که جایی برای عـــدالت نمی‌گذارد. در بهتـــرین حالت یک «عـــدالت پینه‌دوزانه‌‌ی دولـــت رفاهی» تعریف می‌کنند تا عــــدالت را به آن سنجاق کنند. 🔻مسأله‌ی ما «پیشـــرفت‌ِ همراه‌با عدالت» است که درواقع همان «پیشـــرفتِ‌مـــردم‌پایه» است. یعنی «همه‌ی مـــردم ایـــران» در پیشرفت دخیل باشند که این خود همان عدالت است. 🔻مطالبه‌ی رهبری از شـــورای نگهبان مبنی بر تأسیس «مــــرکز رصـــد عدالت» برای سنجـــش عــــدالت در قوانــــین کشور به‌خصوص برنــــامه‌های توســـعه بر زمین مانده است. 📽 برشی از کارگاه یک روزه آشنایی با اصل ۴۳ و ۴۴ و سیاست‌های کلّی اصل ۴۴ قانون اساسی (معنا) ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔 @sch_negah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 چرا با "توسعه" مخالفیم؟ 🔻مسئله‌ی اساسی و اصیل پیش روی ما اقتصاد مردمی است. در نگاه حضرت امام(ره) مردمی سازی به معنای دخیل کردن توده های ملیونی مردم در تولید است، برخلاف ارتکازی که عموما در این موضوع به ذهن می‌رسد که مردمی سازی را در لایه مصرف و یارانه تقلیل می‌دهند. سویه و جهت اقتصاد اسلامی نیز در نگاه ایشان به سمت گسترش مشارکت عمومی مردم است. 🔻 مردم‌پایه بودن بهترین راه حل برای از بین بردن دوگانه عدالت و پیشرفت است. در واقع پیشرفت مردم‌پایه همان عدالت است و دیگر نیاز نیست برای ایجاد عدالت نسبی، دولت رفاه و بیمه اجتماعی شکل بگیرد تا بتواند فقدان عدالت را در برنامه‌های اقتصادی جبران کند. عدالت در نگاه اسلامی صورت نوعیه پیشرفت است نه جزئی منفصل که پینه‌دوزانه آن را به پیشرفت بچسبانیم. 🔻 اساسا مخالفت ما با "توسعه" و تاکید بر "پیشرفت" به همین دلیل است، توسعه مفهومی است که صورت نوعیه خاص خودش را دارد و این صورت‌ها قابل انفکاک از توسعه نیستند. در توسعه یا عدالت توسط پیشران های آن که بخش خصوصی است له می‌شود و یا اینکه عدالت پینه‌دوزانه دولت رفاه را به پیشرفت سنجاق می‌کنند که هیچ‌کدام از ‌آن‌ها مطلوب ما نیست. ♦️ برشی از کارگاه یک روزه آشنایی با اصل ۴۳ و ۴۴ و سیاست‌های کلّی اصل ۴۴ قانون اساسی؛ حجت‌الاسلام محسن (معنا) ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
🔰 اولین جلسه نامســألـــگــی علـــوم پایــه در ایــران «علم همـــواره مدعی این بوده است که جهـــان چیزی برای «اکتشـــاف» دارد و این اکتشـــاف را برای حیات انسان ضروری می‌دانسته است. جهانِ پر از نـــزاع، آشـــوب، بی‌نظمی و جهانِ پر از اتفاقات کاتـــوره‌ای که به‌غایت، بی‌غایت به نظر می‌رسند، اجازه حیـــات را از انسان می‌گیرد. علـــم قرار بوده نشان دهد که چگونه جهـــان جایی برای زندگی انسان است. از همین رو نیز بوده است که چند‌هزار سال است که انســـان‌ها، دانشمندان را تکریم کرده و برای ایشان، از دسترنج خودشان، اسبـــاب امرار معاش و حیات فراهم کرده‌اند و از همین رو چند هزار سال است که جوامع، «نهاد علم» را به رسمیت شناخته‌اند و آرزوی شکل‌گیری دانشمنـــد را تبدیل به آرزوی کودکی و نوجـــوانی فرزندانشان کرده‌اند.» ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah