🔰 چرا با "توسعه" مخالفیم؟
🔻مسئلهی اساسی و اصیل پیش روی ما اقتصاد مردمی است. در نگاه حضرت امام(ره) مردمی سازی به معنای دخیل کردن توده های ملیونی مردم در تولید است، برخلاف ارتکازی که عموما در این موضوع به ذهن میرسد که مردمی سازی را در لایه مصرف و یارانه تقلیل میدهند. سویه و جهت اقتصاد اسلامی نیز در نگاه ایشان به سمت گسترش مشارکت عمومی مردم است.
🔻 مردمپایه بودن بهترین راه حل برای از بین بردن دوگانه عدالت و پیشرفت است. در واقع پیشرفت مردمپایه همان عدالت است و دیگر نیاز نیست برای ایجاد عدالت نسبی، دولت رفاه و بیمه اجتماعی شکل بگیرد تا بتواند فقدان عدالت را در برنامههای اقتصادی جبران کند. عدالت در نگاه اسلامی صورت نوعیه پیشرفت است نه جزئی منفصل که پینهدوزانه آن را به پیشرفت بچسبانیم.
🔻 اساسا مخالفت ما با "توسعه" و تاکید بر "پیشرفت" به همین دلیل است، توسعه مفهومی است که صورت نوعیه خاص خودش را دارد و این صورتها قابل انفکاک از توسعه نیستند. در توسعه یا عدالت توسط پیشران های آن که بخش خصوصی است له میشود و یا اینکه عدالت پینهدوزانه دولت رفاه را به پیشرفت سنجاق میکنند که هیچکدام از آنها مطلوب ما نیست.
♦️ برشی از کارگاه یک روزه آشنایی با اصل ۴۳ و ۴۴ و سیاستهای کلّی اصل ۴۴ قانون اساسی؛ حجتالاسلام محسن#قنبریان
#دبیرخانههماندیشیپیشرفتاسلامی
#مرکزعلومنویناسلامی(معنا)
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
🔰 اولین جلسه #درسگفتار
نامســألـــگــی علـــوم پایــه در ایــران
«علم همـــواره مدعی این بوده است که جهـــان چیزی برای «اکتشـــاف» دارد و این اکتشـــاف را برای حیات انسان ضروری میدانسته است. جهانِ پر از نـــزاع، آشـــوب، بینظمی و جهانِ پر از اتفاقات کاتـــورهای که بهغایت، بیغایت به نظر میرسند، اجازه حیـــات را از انسان میگیرد. علـــم قرار بوده نشان دهد که چگونه جهـــان جایی برای زندگی انسان است. از همین رو نیز بوده است که چندهزار سال است که انســـانها، دانشمندان را تکریم کرده و برای ایشان، از دسترنج خودشان، اسبـــاب امرار معاش و حیات فراهم کردهاند و از همین رو چند هزار سال است که جوامع، «نهاد علم» را به رسمیت شناختهاند و آرزوی شکلگیری دانشمنـــد را تبدیل به آرزوی کودکی و نوجـــوانی فرزندانشان کردهاند.»
#علیرضا_شفاه
#علوم_پایه
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
🔰 دومین جلسه #درسگفتار
نامســألـــگــی علـــوم پایــه در ایــران
در جامعه ما، مهمترین توجیهی که در پس نگاه ابزاری به علم مطرح می شود، «انگیزه خدمت به مردم و رفع درد مردم» است. با این حال، این سؤال جای بسی تأمل دارد که اگر والاترین درد بشری، کسب حقیقت است تا بدانجا که انسان، برای آن، حتی حاضر است جان خویش را برای نیل به آن بدهد، به راستی آیا وقتی علم و فعالیت علمی از ماهیت حقیقتجویانه خویش انصراف دهد و صرفا به نگاهی ابزاری تقلیل یاید، آیا میتواند دردی از دردهای بشری را تسکین بخشد؟ آیا فعالیت علمی در این وضعیت، رافع آلام بشری است یا مضاعف کننده آن؟
#محمدرضا_قائمینیک
#علوم_پایه
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
🔰 درباره انگاره «خدمتکردن به مردم» از طریق نگاه ابزاری به علم
✍دکتر محمدرضا #قائمینیک
🗒 #یادداشت
📌بخش اول
🔻میشل فوکو در گفتگویی با نوام چامسکی در ۱۹۷۱، متذکر شد که برخلاف تصور رایج، دستگاه قدرت از طریق نهادهای رایجی نظیر پلیس، ارتش یا نهادهای اجرایی اِعمال قدرت نمیکند بلکه از طریق نهادهایی که ظاهراً خنثی و بیطرف هستند، سلطه بر افراد جامعه شكل میگیرد. کار سیاسیِ واقعی، نه نقد نهادهای آشکارا سیاسی، بلکه نقدِ این نهادهای قسم دوم ظاهرا خنثی است.
🔻در یکی دو دهه اخیر در میان نهادهای علمی کشور مباحثات و منازعاتی میان «نظریه پردازان» علم سکولار غربی و «نظریه پردازان» علم اسلامی-ایرانی در گرفته است که مسئله ارتباط هر یک از این دو با نهادهای قدرت و سیاست نیز یکی از نکات محل بحث بوده است. با این حال به نظر می رسد ورای این دوگانه، قلمروی از فعالیت علمی بسیار گسترده در ایران به شکلی ناآشکار در حال استمرار و بقاء است که از قضا، بسیاری از مشکلات مربوط به فعالیت علمی، نه محصول فعالین و «نظریه پردازان» علم سکولار و نه برآمده از فعالیت «نظریه پردازان» علم دینی است، بلکه محصول قلمرویی از فعالیت علمی است که به جهت بهره مندی از بودجههای پژوهشی-آموزشی یا دسترسی به امکانات یا ارتباط با نهادهای قدرت و بهطور کلی همۀ امور محل منازعه، به مقدار بیشتر از دو طرف منازعه مذکور، تأثیر بسیار زیادی در مشکلات فعلی فعالیت علمی در ایران دارد.
🔻این قلمرو سوم را میتوان با تعابیر مختلفی، قلمرو «مصرفی»، «کاربردی»، «معطوف به کسب شغل و درآمد و پول» یا حتی «استعماری» فعالیت علمی نامید. این قلمروی به لحاظ کمی گسترده، عمدتاً مصرف کننده علم است؛ علم را تنها برای apply کردن و کاربرد محض آن در زندگی روزمره می خواهد. در این قلمرو، علم، ابزاری برای کسب درآمد، شغل یا حداكثر منزلت اجتماعی بالاتر و بیشتر است و در نهایت، این نگاه به علم، استعماری است. زیرا به علم، نه بهمثابه طریقی برای کشف حقیقت و نیل به آن، بلکه به مثابه ابزاری برای طلب عمران و سازندگی تکنیکی می نگرد. شاید همۀ این ویژگیها را بتوان در کنار نهادن درک علم به مثابه طريق كشف حقیقت در مقابل تعریف علم به مثابه تکنیکی جهت کنترل خلاصه کرد.
🔻مصداق این قلمرو در جامعه ایرانی، کرور کرور علم ورزانی است که در قالب دانشجو یا استاد یا حتی اخيراً بنگاههای چاپ مقاله و کتاب، بیتفاوت نسبت به ماهیت، تاریخ تحولات و پیشفرضهای علم و از همه مهمتر، ویژگی حقیقت جویانهٔ علم، صرفاً نگاهی ابزاری به علم دارند. در اینجا تفاوتی ندارد که علم دینی باشد یا سکولار؛ سنجه مهم علم در این نگاه ابزاری بودن آن برای هدفی خاص است که البته اغلب مادی است.
ادامه دارد👇👇
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
📌بخش دوم
🔻با این حال آنچه این نگاه به علم را مرتبط با قدرت سیاسی میکند، ویژگی «منع پرسش» از حقیقت، تاریخ و ماهیت علم است. در این نگاه به علم، مخصوصاً در چینش سرفصلهای درسی یا سازوکارهای بوروکراتیک علم، اساساً امکان طرح پرسش از ماهیت آن علم، نقطهٔ آغاز و تاریخ تحولات آن و قلت و ان قلت آن را (فارغ از دینی یا سکولار) نمییابیم؛ آنچه در این نگاه مهم است، عدم پرسش از این موضوعات و اتکای صرف به نگاه ابزاری به علم است. بنابراین دقیقا همین ویژگی «منع پرسش» از ماهیت، تاریخ و تحولات علم است که این نگاه به علم را ابزاری برای اعمال قدرت سیاسی و کنترل قرار میدهد و آن را از ماهیت حقیقت جویانهاش، منصرف می سازد. این در حالی است که در عمل، مشغولان به این شیوۀ علمورزی، چه بسا بسیار بیشتر از نظریه پردازان علم دینی یا علم سکولار، از امکانات علم بهره می برند و با نهادهای قدرت مسلط نیز همراهی دارند.
کرور کرور دانشجویان علوم کاربردی در پژوهشگری اجتماعی، مشاوره و روان شناسی، وکالت و قضاوت، ارتباطات و رسانه، مهندسی های برق و عمران و مکانیک و IT، مدیریتهای دولتی و بازرگانی و MBA، پزشکیها و دندانپزشکی و داروشناسی و ... همه و همه، زمانی که انتظارشان از ،علم کسب درآمد و شغل و منزلت اجتماعی و به طور کلی چیزی جز حقیقت است، پای در این قلمرو نهادهاند.
در این نگاه، اساساً گویا مسئله حقیقت کاوی علم به کلی فراموش شده و هرگونه طرح پرسشی از آن، منع میشود. علم، مفید هیچ حقیقتی جز کاربرد، رفع نیاز و شاید افزودن نیاز و البته در پس همۀ اینها، کسب موقعیت اقتصادی و سیاسی نیست. سرفصلهای رایج دروس مهندسی، پزشکی، علوم اجتماعی، حقوق و نظایر آنها اساساً فرصتی برای طرح پرسش از تاریخ تحولات این علم، خواه در شکل دینی و خواه در شکل سکولارش را نمیدهند.
🔻در جامعه ما، مهمترین توجیهی که در پس این نگاه ابزاری به علم مطرح می شود، «انگیزه خدمت به مردم و رفع درد مردم» است. با این حال، این سوال جای بسی تأمل دارد که اگر والاترین درد بشری، کسب حقیقت است تا بدانجا که انسان، برای آن، حتی حاضر است جان خویش را برای نیل به آن بدهد، به راستی آیا وقتی علم و فعالیت علمی از ماهیت حقیقتجویانه خویش انصراف دهد و صرفا به نگاهی ابزاری تقلیل یاید، آیا میتواند دردی از دردهای بشری را تسکین بخشد؟ آیا فعالیت علمی در این وضعیت، رافع آلام بشری است یا مضاعف کننده آن؟
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰«بهشتی» با چه طـرحی میخواهد ایـــران را از ایدههای اقتصـادی چپ و سرمـــایهداری خلاص کند؟
📽 برشی از کارگاه یک روزه آشنایی با اصل ۴۳ و ۴۴ و سیاستهای کلّی اصل ۴۴ قانون اساسی
#اقتصاد_تعاونی
#دبیرخانههماندیشیپیشرفتاسلامی
#مرکزعلومنویناسلامی(معنا)
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🔰 سومین جلسه #درسگفتار
نامســألـــگــی علـــوم پایــه در ایــران
علمگرایی مصداق عقلانیت دوره مدرن است. روش علمی یکی از محورهای اصلی مباحث فلسفه علم است. در خصوص روش علمی آراء و گمانههای مختلفی از جمله اثباتگرایی، استقراءگرایی، تاییدگرایی، ابدالگرایی و غیره اظهار شده است. همه این روششناسیها در یک عنصر اساسی با هم اشتراک دارند و آن همان عنصری است که از آن به طبیعیگرایی تعبیر میشود. حداقل شرط لازم برای اینکه یک روش علمی به حساب بیاید این است که معیار طبیعی گرایی را رعایت کند. طبیعیگرایی به این معنا است که در کار علمی باید به گونهای رفتار کنیم که گویی هیچ هویت فراطبیعی وجود ندارد. به تعبیر دیگر در تبیین هویتهای طبیعی از هیچ هویت فراطبیعی استفاده نکنیم و هویتهای طبیعی را باید صرفا بر اساس هویتهای طبیعی دیگر تبیین کرد.
#روزبه_زارع
#علوم_پایه
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
🔰بازسازی بردهداری مدرن در نظام بینالمللی
✍ گزیدهای از جلسه سوم درسگفتار #نوجهان
دکتر #عبدخدایی
🔻نگرش سوم در مطالعات نظم جهانی، که غالبا متفکران مارکسیست آن را مطرح کردهاند، معطوف به مقولهی اقتصاد است. این نگرش بر این نکته تاکید دارد که ماهیت نظمی که در یک فرآیند تاریخی شکل گرفته و و در برههای از زمان خود را در سیمای واقعیتهای محسوس و ملموس جهانی آشکار نموده است، تابع ساختارهای اقتصادی است؛ مهمترین کارکردی هم که نظم جهانی دارد، کارکرد اقتصادی است. طرفداران این رهیافت معتقدند اگرچه بعد ساختاری و فرآیندی در شکلگیری نظام بینالملل حائز اهمیت است، اما مهمترین و تعیینکنندهترین بعد، معطوف به هدفی است که اساسا نظم بهخاطر آن شکل گرفته است. این هدف در نظم فعلی، حفظ و بسط و توسعهی اقتصاد سرمایهداری در جهان است.
🔻اگرچه این نظامِ نو در ظاهر آزادی را برای شهروندانش به ارمغان آورده است، اما در باطن، با حاکمساختن یک سیستم پیچیدهی اقتصادی، کار انسانها را به کالا تبدیل نموده و به استثمار کمدردسرتر این کالای پرارزش میپردازد.تفکر سرمایهداری در دوران مدرن، شکلِ بازسازیشدهی بردهداری سنتی است؛ همانگونهکه در نظام بردهداری قدیم، جان و مال انسانها تحت تملک تعداد محدودی از بردهداران قرار میگرفت، در نظام سرمایهداری نیز «کار» و «تولید» و «ارزشافزوده»ی انسانها در اختیار عدهی معدودی از سرمایهداران جهانی قرار میگیرد.
🔻بهعبارتدیگر، نظام سرمایهداری بهجای اینکه انسان را بهعنوان کالا به اسارت خود درآورد، جنبههای مفید و پرسود انسان، یعنی کار و ارزشافزودهی کار او را در سیستم خود به خدمت گرفت و جنبههای چالشزای او را به خود ایشان وانهاد. ازآنجاییکه در این سیستم جهانی، ثروت و سرمایه و ابزارهای تولید در دست مالکان باقی مانده و انحصار جدیدی را رقم زده است، بردههای آزادشدهای که شهروندان این نظام محسوب میشوند، باز هم ناگزیرند برای تمشیت امور زندگی در استخدام اربابان تغییرچهرهدادهی خود باقی بمانند؛ بیآنکه دست به شورش بزنند یا هزینههای زندگی روزمرهشان را بر آنها تحمیل نمایند.
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
در روزگـــاری بهســر میبریم که روایــتهای متعددی از سرشــت و سرنوشت زن ایــرانی ارائه میشود. زنی پرمــاجرا که میخواهد خودش باشد، و در کشاکش الگــوهای شرق و غرب گــونهی متفاوتی از «حضـــور» و «بودن» را تجربه کند. این که این شخصیت چه هویتــی داشته و در تاریخ بدنبال چه منــزلتی بوده که این همه مـــرارت را به جان خریده، از قصــههای جذاب و کمتر گفته شده تاریخ سرزمیـــن ماست.
بنا به روایتی نقطه شروع زن ایـــرانی معاصر، دوره قاجار است؛ دورهای که به دلیل همزمانی با ورود مدرنیته به زیستجهـــان ایرانیان بخش زیادی از زندگی او را متـــأثر از خود کرده است. زمانی زن ایرانی خواهد توانست جایگاه خود را در جهـــان پرتلاطم کنونی بیابد که روایتی واقعی و مستندتر از آنچه بر او گذشته و در طلبش بوده، ارائــه شود.
#دورهجامـــع
| مستـــوره (۲) |
پیــدا و پنهـــان زن ایــرانی در دوره قاجــار
سرفصـــلها
• درسگفتـــار • ارائـه و تحلیـل آثـار زننگـــار
• نقد دیــدگاه • نقد کتـــاب • نقــد فیـــلم
شروع دوره: ۱۲ تیـــرماه ۱۴۰۲
🎴شیوه اجرا: حضورے و مجازے
🎁 شرکتکننـــدگان بعد از اتمام دوره بصورت رایـــگان در کارگاه مهارتی روایـــتنویسی شرکت خواهند کرد.
✅ با مشــارکت
پایگاه تخصصی عصــر زنــان . دانشــگاه باقـــرالعلوم . مدرســـه فکـــرت . پژوهشـــکده باقـــرالعلوم
لینک ثبــتنــام
http://www.negahschool.ir/product/mastoore-2/
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2450981038C684782fb42
#پروندهبازخوانی
#آثارمنتخبمتفکراناسلامی
شهیدآیتاللهبهشتی:
کارگـــران! کشــاورزان! تحصیلکـــردههای برومنـــد و علاقهمند به اســـلام!
تز اقتصـــادی ما برای بیــــرونبردن جامعه از بنبست فقــــر و محـــرومیت این است که دولت جمهــــوریاسلامی در برابر هر انسانی که میخواهد کار مــــولّد انجام بدهد، وظیفه دارد «سرمــــایه و ابــــزار کار» فراهم کند تا در اختیار او باشد.
#درسگفتــــار
|نظام اقتصـــادی در اسلام(مباحث نظری)|
استاد: حجتالاســــلاموالمسلمین قنبــــریان
تعدادجلسات: ۳ جلسه ۹۰ دقیقهای
شروع: ۴ تیرماه
🎴شیوه برگزاری: حضورے و مجازے
لینک ثبــتنــام
http://www.negahschool.ir/product/nezam-eghtesadi/
🎁 پیش از ثبتنام تخفیفها را ببینید.
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2450981038C684782fb42
در روزگـــاری بهســر میبریم که روایــتهای متعددی از سرشــت و سرنوشت زن ایــرانی ارائه میشود. زنی پرمــاجرا که میخواهد خودش باشد، و در کشاکش الگــوهای شرق و غرب گــونهی متفاوتی از «حضـــور» و «بودن» را تجربه کند. این که این شخصیت چه هویتــی داشته و در تاریخ بدنبال چه منــزلتی بوده که این همه مـــرارت را به جان خریده، از قصــههای جذاب و کمتر گفته شده تاریخ سرزمیـــن ماست.
#درسگفتـــار
| مستـــوره |
پیــدا و پنهـــان زن ایــرانی در دوره قاجــار
شروع: ۱۲ تیـــرماه ۱۴۰۲
🎴شیوه اجرا: حضورے و مجازے
🎁 شرکتکننـــدگان بعد از اتمام دوره بصورت رایـــگان در کارگاه مهارتی روایـــتنویسی شرکت خواهند کرد.
✅ با مشــارکت
پایگاه تخصصی عصــر زنــان . دانشــگاه باقـــرالعلوم . مدرســـه فکـــرت . پژوهشـــکده باقـــرالعلوم
لینک ثبــتنــام
http://www.negahschool.ir/product/mastoore-2/
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2450981038C684782fb42
مطالعه آثار زننگـــار در دوره قاجــار، یعنی ارتباط با تاریـــخ. یعنی نشستن پشت خطـی که در آنسو زنی از عهــــد قاجار با ما به مکالمــه مینشیند. از مهمترین دستـــاوردهای این گفتگوی با زنان تاریخ ایــــران، شکستن ذهنیتی است که تا هماکنـــون زن آن دوره را به عنوان موجــودی درجه دو، بیدستوپا، بیکـــاره و هیچکاره و وابستــه به مرد تصـــویر میکند.
ارائـــه و تحلیل آثار زننگـــار
| مستـــوره |
پیــدا و پنهـــان زن ایــرانی در دوره قاجــار
شروع دوره: ۱۲ تیـــرماه ۱۴۰۲
🎴شیوه اجرا: حضورے و مجازے
🎁 شرکتکننـــدگان بعد از اتمام دوره بصورت رایـــگان در کارگاه مهارتی روایـــتنویسی شرکت خواهند کرد.
✅ با مشــارکت
پایگاه تخصصی عصــر زنــان . دانشــگاه باقـــرالعلوم . مدرســـه فکـــرت . پژوهشـــکده باقـــرالعلوم
لینک ثبــتنــام
http://www.negahschool.ir/product/mastoore-2/
#دورهجامـــعمستـــوره
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2450981038C684782fb42
قلهی تاریــخ اجتمــاعی زنــان در عصــر قاجار، آنجایی نیست که ما برای اولین بار کشــف یا فتح کرده باشیم. پیش از این افراد بسیاری در دامنهی وسیع آن و یا بر فــراز آن ایستادهاند. اما متاسفــانه این تلاشها بدون ایراد نیست.
مهمتــرین اختــلال آنکه زمینی که آنها برای تاختن تاریخ طــراحی کردهاند، هرچند از پروداکشــن عظیمی برخوردار است و همانند تابلویی مینیــاتوری فربهی جزئیات در آن به چشم میآید، اما جامعه ایــرانی در این صحنهپردازی، دیالــوگ تام و کاملی با سنت، دین و تجــدد ندارد.
ارائـــه و نقد دیدگــاه، کتــاب، فیــلم
| مستـــوره |
پیــدا و پنهـــان زن ایــرانی در دوره قاجــار
شروع: ۱۲ تیـــرماه ۱۴۰۲
🎴شیوه اجرا: حضورے و مجازے
🎁 شرکتکننـــدگان بعد از اتمام دوره بصورت رایـــگان در کارگاه مهارتی روایـــتنویسی شرکت خواهند کرد.
✅ با مشــارکت
پایگاه تخصصی عصــر زنــان . دانشــگاه باقـــرالعلوم . مدرســـه فکـــرت . پژوهشـــکده باقـــرالعلوم
لینک ثبــتنــام
http://www.negahschool.ir/product/mastoore-2/
#دورهجــامعمستــوره
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2450981038C684782fb42
بنا به روایتی نقطه شروع زن ایـــرانی معاصر، دوره قاجـــار است؛ دورهای که به دلیل همزمانی با ورود مدرنیته به زیستجهـــان ایرانیان بخش زیادی از زندگی او را متـــأثر از خود کرده است. زمانی زن ایـــرانی خواهد توانست جایگاه خود را در جهـــان پرتلاطم کنونی بیابد که روایتی واقعی و مستندتر از آنچه بر او گذشته و در طلبـــش بوده، ارائــه شود.
#دورهجامـــع
| مستـــوره (۲) |
پیــدا و پنهـــان زن ایــرانی در دوره قاجــار
سرفصـــلها
• درسگفتـــار • ارائـه و تحلیـل آثـار زننگـــار
• نقد دیــدگاه • نقد کتـــاب • نقــد فیـــلم
📌بروشـــور معرفـــی دوره
شروع دوره: ۱۲ تیـــرماه ۱۴۰۲
🎴شیوه اجرا: حضورے و مجازے
🎁 شرکتکننـــدگان بعد از اتمام دوره بصورت رایـــگان در کارگاه مهارتی روایـــتنویسی شرکت خواهند کرد.
✅ با مشــارکت
پایگاه تخصصی عصــر زنــان . دانشــگاه باقـــرالعلوم . مدرســـه فکـــرت . پژوهشـــکده باقـــرالعلوم
لینک ثبــتنــام
http://www.negahschool.ir/product/mastoore-2/
پیش از ثبتنام تخفیفها را ببینید.
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2450981038C684782fb42
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مثل چمـــران بمیـــرید ...
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🔰جلسه ۵
نامســألـــگــی علـــوم پایــه
🔻وقتی میشنویم که دستهبندی داخلی علوم پایه به علوم محض و علوم کاربردی، در حال حرکت خالصسازی به سمت علوم کاربردی است، قاعدتا احساس میکنیم گوینده خبر در حال هشدار دادن است. اما خطری که گوینده خبر قصد دارد متذکر آن شود، به سادگی شنیدنی نیست.
در شرایط تاریخیای که ما و حتی به طور عمومی کشورهای جهان در آن قرار دارند، صحبت از اینکه ریاضی و فیزیک هم باید صرفا از آن جنبه که به درد زندگی روزمره ما میخورند، ارزشگذاری شوند، حرف نابجایی به نظر نمیرسد. بنابراین چرا باید نگران حذف ریاضی محض، فیزیک محض، شیمی محض و دیگر علوم محض باشیم؟
🔻آیا نگه داشتن دپارتمانهای علوم محض، یک فضیلت فرهنگی یا تمدنی است که ما در تداوم تاریخمان یا در رقابت فرهنگی و تمدنی با دیگر اقوام و تمدنها، باید بدان تن بدهیم؟ یعنی نگهداشتن دپارتمانهای ریاضی محض در دانشگاهها، چیزی شبیه حفاظت از میراث فرهنگی است؟ انگار با زبان بیزبانی گفته باشیم کشوری با مختصات تاریخی ایران، زشت است دپارتمان ریاضی محض نداشته باشد کما اینکه ممکن است درباره دپارتمان فلسفه نیز چنین ملاحظاتی در جریان باشد.
🔰اما این مهم نیست که در واقعیت سیاسی کشور، چه چیزی همچنان علوم محض را زنده نگه داشته است. مهم این است که بدانیم واقعا چرا یک کشور زنده و مستقل، ضرورتا باید به علوم محض اقبال نشان دهد؟ اقبالی که علوم محض را با ملاحظات بیرونی (اعم از مادی یا معنوی) نسنجد بلکه ضرورت علوم محض در تکوین اراده انسان برای برپا ایستادن در جهان را مدنظر داشته باشد.
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ