eitaa logo
مدرسه‌تـ؋ــکرونوآوری‌ نگاه
4.3هزار دنبال‌کننده
876 عکس
265 ویدیو
4 فایل
مدرسه تفکر و نوآوری نگاه؛ «آگاهی» برای سامانی دیگر سایت مدرسه: www.negahschool.ir ارتباط با ادمین: @sch_negah_admin ارتباط با مسئول سایت: @sch_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آه از آن رفتگــانِ بی‌برگشت دکتــر محمدحسین ، از فعـالان عرصه فکـر و اندیشــه بودند که اکنــون، دو سال می‌شود که جایشان در بین‌ اهالی حوزه اندیشه، خالی است. یادش گــرامی و راهش پر رهــرو. فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @fekrat_net ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دوره‌جامـع‌مستــوره ۲ درسگفتــار شبستان(حرمســرا) در عصــر قاجار ارائه‌دهنده: سرکــار خانم نویسنده‌وپژوهشگر حوزه جامعه‌شناسی و تاریخ‌اجتمــاعی امــروز؛ دوشنبه ۱۹ تیــرماه، ساعت ۱۶:۳۰ ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
دوره‌جامـع‌مستــوره ۲ درسگفتــار اخلاق‌ِجنسی حاکم بر جامعه دوره قاجــار ارائه‌دهنده: سرکــار خانم عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده امــروز؛ دوشنبه ۱۹ تیــرماه، ساعت ۱۸ ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درسگفتــار شبستان(حرمســرا) در عصــر قاجار ارائه‌دهنده: سرکــار خانم نویسنده‌وپژوهشگر حوزه جامعه‌شناسی و تاریخ‌اجتمــاعی
دوره‌جامـع‌مستــوره ۲ واکـاوی زن در عصــر قاجـار به‌همراه نگاه انتقـادی به سریال جیــران ارائه‌دهنده: حجت‌الاسلام محمدصــادق ابوالحسنی پژوهشگـر تاریخ و مدیر دفتــر نشر آراء‌وآثار استاد منــذر(ره) امــروز؛ سه‌شنبه ۲۰ تیــرماه، ساعت ۱۶:۳۰ ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
ارائـه‌ونقد‌ دیدگــاه افسانه نجم‌آبــادی دکتر زهره عضــو هیئت‌علمی پژوهشکده زن‌وخانواده 🔻تاریخ‌نگـاری خانم افسـانه نجم‌آبــادی ترکیبی از اندیشه‌های موج سـوم فمینیسم و اندیشـه‌های تبارشناسـانه فوکو است. تاریخ‌نگـاریِ جنسیت موضوع خودش را نه «زن» بلکه «جنسیت» قرار می‌دهد. این روش برای اولین بار توسط خانم اِسکات در آمریکا آغاز می‌شود. اِسکات بیان می‌کند که جنسیت نسبی و تاریخ‌منــد است، لذا به رد تفاوت‌های بیولوژیکی می‌پردازد و مرد یا زن بودن را برساخت اجتماعی می‌داند. او همچنین در بررسی جنسیت رجوع به تاریخ را ناممکن و بی‌اعتبار می‌داند چرا که برای انکار جنسیت طبیعی زن و مرد علاوه بر رد ریشه‌ی طبیعی و بیولوژیکی، باید ریشه‌های تاریخی آن را رد کرد. این دیدگاه تحت تاثیر اندیشه‌های پساساختارگرایی فوکو است. 🔻خانم نجم‌آبــادی در کتاب «زنان سیبیلو و مردان بی‌ریش» سعی می‌کند تا به انکار جنسیت طبیعی زن و مرد بپردازد. او معتقد است که تاریخ از عقلانیت‌های مختلف در هر زمان و مکانی ساخته شده است و ما باید سازوکارهای عقلانیتی که جنسیت را در جامعه ایجاد می‌کند، بازیابی کنیم. سؤالی که نجم‌آبادی در آثار خود مطرح می‌کند این است که تاریخ‌نگاری بر مبنای کدام عقلانیت نگاشته شده و مشروعیت پیدا کرده است؟ 🔻نجم‌آبــادی در پارادایم اِسکات شروع به تحلیل تاریخ زنان می‌کند که این روش دارای دو ویژگی است: اینکه جنسیت از جنس ایجاد نمی‌شود، ریشه‌ی بیولوژیک ندارد و برساخته اجتماعی است. ویژگی اسکات در تاریخ‌نگاری جنسیت این است که جنسیت نمادی از قدرت در جامعه است و ذیل قدرت در جامعه فهم می‌شود که این گزاره را نجم‌آبادی بیشتر در کتاب «دختران قوچان» بحث می‌کند. طبق روایت خانم نجم‌آبادی فروش دختران قوچان به ترکمنان در خدمت مشروطه‌خواهی قرار می‌گیرد تا استبداد طرد شده و مشروطه طلب شود‌. 🔻نجم‌آبــادی در کتاب زنان سیبیلو و مردان بی‌ریش معتقد است که با ورود مدرنیته روابط و امیال جنسی در جامعه‌ی ایران تطور و تحول یافته است. او بیان می‌کند که ایرانیــان قبل از مدرنیته هم‌‌جنس‌خواهی داشتند و با ورود مدرنیته این هم‌خواهی به دگرجنس‌‌خواهی تبدیل می‌شود. در این کتاب نجم‌آبادی علاوه بر برساختی بودن زن و مرد، به برساختی بودن روابط بین دو جنس بعد از مدرنیته نیز اشاره می‌کند. ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔 @sch_negah
ارائـه‌ونقد‌ دیدگــاه افسانه نجم‌آبــادی دکتر زهره عضــو هیئت‌علمی پژوهشکده زن‌وخانواده 🔰نمی‌توان در مسئله «جنسیت» با گفتمـان غربی به فهم گفتمـان شرق پرداخت. 🔻تاریخ‌نگـاری خانم نجم‌آبــادی از زوایای مختلفی قابل نقد است. تاریخ‌نگــاری ایشان از نوع تاریخ‌نگــاریِ فمنیستی است. تاریخ‌نگاری فمنیستی در دو موضوع زن و جنسیت بحث می‌کند که در اولی به دیدگاه‌ها و تجربیات زنانه می‌پردازد و در دومی موضوعات تاریخی فراتر از یک جنس خاص بررسی می‌شود که اگر با آگاهی‌های فمنیستی و اندیشه‌های پست مدرن همراه باشد، خطرناک است. 🔻علاوه بر نقد به روش ایشان، نوع گزینش روایت‌های ایشان هم قابل نقد است. در بحث روایت‌ها باید روایت‌های اخلاقی و ضدخلاقی و روایت‌های تاریخی و اسنــادی را از هم جدا کرد و نباید روایت تاریخی با اسنادی یکسان انگاشت. 🔻نجم‌آبــادی در کتاب‌های خود از منابعی غیر از تاریخ یعنی از سفرنامه‌ی مستشرقان استفاده کرده است. بسیاری از روایت‌های گزارش‌شده از کردار جنسی ایرانیــان، ناشی از عدم شناخت فرهنگ جامعه‌ی ایرانی و فقدان پیش‌فهم فرهنگی اروپاییان نسبت به ایرانیان است که نجم‌آبادی آن‌ها را گزینش کرده است. 🔻ایشان برخلاف اینکه سعی می‌کند براساس اندیشه‌های پست‌مدرن بحث کند، در ارتباط با جامعه‌ی ایرانی تحلیلی یکنواخت ارائه می‌کند و می‌گوید کردارهای جنسی ایرانیان، همه به صورت یک‌دست و شبیه هم است در حالی که باید به این مسئله توجه می‌شد که جامعه‌ی ایرانی دارای ساختارهای فرهنگی مختلف، گفتمان‌ها و کردارهای جنسی متفاوت است. از طرف دیگر نمی‌توان با گفتمان غربی به فهم گفتمان شرق پرداخت چراکه جنسیت امری گفتمانی است و این اقدام او به نوعی ضدِروش محسوب می‌شود. ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔 @sch_negah