#ایدههاییبرایپیشرفتایران
#گزارشتصویری
🔰 روز دومِ دورهٔ فشردهٔ «زیستشهرهای نوینِ مولّد»، پنجشنبه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۱
🔻 موضوعات بررسی شده در جلسات:
۱. فضا و نظریهٔ اجتماعی
#حجتالاسلاممهدیزاده
۲. فضا و عاملیت زنانه
#دکترمنصوری
۳. زیستشهرهای نوینِ مولّد؛ الگویی همافزا
#دکترجهانبخش
۴. مجتمعهای زیستی_معیشتی؛ تولید غیرمتمرکز، کشاورزی معیشتی، امنیت غذایی
#مهندسکمالی
۵. امکانسنجی، آثار و الزاماتِ ایده، همراه با گفتگو و پرسش و پاسخ
#دکترجهانبخش و #مهندسکمالی
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسه تفکر و نوآوری نگاه
🆔️ @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
✨ نیمه شعبان ، شب میلاد حضرت حجه بن الحسن العسکری عجل الله تعالی فرجه الشریف مبارک.
🆔️ @sch_negah
🔰 نیاز جامعهی امروز ارائه تصویری شورانگیز از دین است
🔻جلسه اول درسگفتار بازخوانی کتاب #طرحکلیاندیشهاسلامیدرقرآن
مدرس: استاد #آیتاللهمیرباقری
💠 نیاز ضروری جامعه امروزِ ما، ارائه «تصویری شورانگیز» از دین است، تصویری که هم بتواند نسل جدید را برای «مقاومت» در این درگیری تمام عیار پشتیبانی کند و هم بتواند تصویری «آگاهیبخش» و «کارآمد» از دین در ذهن نسل جدید پدید آورد. آسیبهایی که امروز در نسل جوان مشاهده میشود بهعلت نبود این تصویر از دین است.
💠 نظام اندیشهی اسلامی که در این کتاب ارائه شده، یک طرح شفاف و منسجم و کارآمد است که دارای سه ویژگیِ «آگاهیبخشی»، «جامعیت» و «شورانگیز بودن» است.
💠 در مواجهه جهان اسلام با غرب، دو رویکرد «انزوا و تحجر» و «انفعال و غربزدگی» شکل گرفت؛ به تعبیر رهبری در مقدمه کتاب اسلام و مشکلات تمدن، خودباختگی در برابر غول تمدن غرب، بزرگترین معضل جامعه اسلامی است لذا خط انقلاب اسلامی در تقابل با تمدن غرب، متشکل از حرکتِ توأمان «نوسازی تفکرِدینی» و «مقاومت و مبارزه اجتماعی» است.
✍ گزارش مختصر این درسگفتار را در ادامهمطلب بخوانید.
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسه تفکر و نوآوری نگاه
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
🔰مادرانگی؛ گوهر مفقود در جامعه ایران
🔻 بخشهایی از پنجمین گفتگوی اختصاصی مدرسه نگاه در فاز اول پرونده #هویتایرانامروز با #دکترمهدیناظمی، پژوهشگر فلسفه و سینما را در ادامه بخوانید.
💠 پرسش از جایگاه دین و مذهب در نسبت با اقتضائات زندگی مدرن در اواخر عصر قاجار به بحرانی تبدیل شده بود که موجب پیدایش قرائتهای نوظهور مذهبی مثل بهائیت، کسروی و سنگلجی شد و در زمان پهلوی با روشنفکرانی مثل زرینکوب، رسما ادبیاتی برای تفکیک ایران از اسلام پیدا کرد که به دنبال گذشتهای بدون دین برای ایرانیان میگشت تا خاطرهسازیِ جدیدی برای ما رقم زند. نهایتا در دورهٔ پهلوی تفکیک ایرانیت از اسلامیت به باور عمومی مبدَّل گشت.
💠 فرهنگ مادرانه راه عبور جامعه در دورههای بحرانی خود است. مادرانگی فرهنگی، خانوادهی بحران زده را به تأمل، صبر و رواداری دعوت میکند. این روحیه و نحوهی تعامل، امکان زیستِ اعضای خانواده را در کنار هم فراهم میکند. اگر مادرانگی فرهنگ نباشد، بحران ما را نابود میکند.
💠در بحرانها و اغتشاشات باید فرهنگ صبر و سلم را گسترش داد و جامعه را متقاعد کرد که دوگانهی مزدور یا انقلابی، تفسیر درستی از وضعیت ما نیست.
💠 شهریار شاعر مادرانگی بود. وی متوجه وضعیت بحرانی فرهنگ ایران در این مقطع تاریخی شده بود و راه برونرفتِ کوتاهمدتی هم برای آن نمیدید، فلذا سعی در مادرانگی کردن برای فرهنگ ایران داشت.
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 موفقیت در عرصه «واقعیت» و ناکامی در «روایت»
💠 گفتگوی اختصاصی مدرسه تفکر و نوآوری نگاه با #حجتالاسلامدکتررنجبر پیرامون:
1⃣ موقعیت ژئوپلیتیک ایران در جهان و منطقه
2⃣جایگاه ایران در جهان قبل و بعد از انقلاب اسلامی
3⃣ مقاومت اسلامی و افول آمریکا
📽 ویدئوی کامل این گفتگو، بزودی در نگاه
#واگویه
#بینالمللومنطقه
#هویتایرانامروز
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🔰 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
#گزیده_درسگفتار
🗓جلسهسوم
درسگفتار: #بازخوانیکتابحکمتتاریخ
مدرس: استاد #احمدرهدار
🔰تولید نظریهی فلسفه تاریخی، علاوه بر توصیفِ حرکت تاریخ، به تجویز و راهِ ایجاد حرکت تاریخ نیازمند است.
🔸 استاد رهدار در این جلسه ضمن تبیین محتوای کتاب، خوانشی انتقادی از آن ارائه دادند:
🔻کتاب «حکمتِتاریخ» نوعی «الهیات تاریخی» و تبیین «تاریخ قدسی» است که از دریچهی کتاب و سنت به توصیف حرکتِ تاریخ میپردازد. ادبیات کتاب در عین اتکاء به سنت کاملا بدیع است و در روزگاری که همه در اسارت اصطلاحات علوم جدید هستند، با ادبیاتی که ریشه در فرهنگ و سنت ما دارد به بحث میپردازد.
🔸 ورود به فلسفه تاریخ از دریچهی علم کلام و سنت شیعی، در تحقیقات امروز بسیار کمرنگ است. تفاوتِ بازگشت به سنت در اندیشه شیعی با سلفیت در اهل سنت در نگاه به گذشته است که تشیع برخلاف اهل سنت که عقب گرد می کنند، با نگاه به گذشته، به دنبال ارتقاء امروز و فردا است.
🔻 این کتاب صرفا به توصیف حرکت تاریخ پرداخته، لکن فیلسوف تاریخ باید علاوه بر توصیف به تجویز و راه ایجاد حرکت در تاریخ بپردازد. به همین دلیل، کتاب یک نظریهی کاملِ فلسفهی تاریخی ارائه نمیدهد. مثلا مفهومی مانند "ابتلاء" که از محرکاتِ اصلی تاریخ هستند مغفول مانده است. همچنین کتاب به جنبههای اجتماعی قصص انبیاء مانند حکومت حضرت سلیمان و یوسف که در "تبیین پایان تاریخ" و "حکومتِ امامزمان" تاثیر مهمی دارد، کمتر پرداخته و بیشتر به جنبههای فردی زندگی انبیاء توجه نموده.
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴زنده | درسگفتار طرح کلی اندیشه اسلامی
🔸استاد: سیدمحمدمهدی میرباقری
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴زنده | درسگفتار طرح کلی اندیشه اسلامی
🔸استاد: سیدمحمدمهدی میرباقری
#پروندهبازخوانی
#گزارشتصویری
🔰 دومین جلسه درسگفتار بازخوانی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، پنجشنبه ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۱
مدرس: #آیتاللهسیدمحمدمهدیمیرباقری
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🆔️ @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
🔰 ماجرای شهرسازی در ایران
🔸 مروری بر روند تبدیل زمین و مسکن به کالای سرمایهای تا پیدایش اختلاف طبقاتی
🔻 ۱۰ و ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۱، دوره فشرده زیستشهرهای نوین مولد ذیل پرونده ایدههایی برای پیشرفت ایران با ارائه اساتید حوزه و دانشگاه در مدرسه نگاه برگزار شد. در ادامه بخشهایی از ارائه #دکتررئیسی، عضو هیئت علمی دانشگاه قم را میخوانید.
💠 سال ۱۳۲۰ شمسی، نقطهی عطف شهرسازی در ایران است که محمدرضاشاه به دنبال سیاست مدرنیزاسیون پهلوی اول، شهرسازی را متحول نمود. پس از آن، با عمودی و انبوهسازیهای دهه ۳۰ و تصویب قانون تملک آپارتمان و قانون نوسازی، تسریع و تثبیت شد. شهرکسازی در اطراف شهرهای بزرگ در دهه ۴۰، ایده شهرهای جدید دهه ۶۰، مسکن های حداقلی دهه ۷۰، مسکن مهر دهه ۸۰، مسکن اجتماعی دهه ۹۰ و سیاست نهضت ملی مسکن در روزگار کنونی، همه در امتداد همان اتفاق دهه ۲۰ هستند.
💠 نتیجه سیاست پیش گفته، سرمایهای شدن زمین و مسکن بود که اختلاف طبقاتی شدیدی را رقم زد و سیاستگذاران برای حل این چالش، سراغ ازدیاد عرضه رفتند تا از این طریق قیمت مسکن را متعادل سازند و بدین منظور تراکمفروشی توسط شهرداریها آغاز شد. اما چون مسکن کالای سرمایهای بود با عرضهی فراوان، قیمت مسکن نهتنها کاهش پیدا نکرد که افزایش چشمگیری یافت. همچنین رفتهرفته سود شهرداریها از این تراکمفروشی به نفع سرمایهداران کاهش پیدا کرد که این نوعی یارانه شهرداریها به سرمایهداران به حساب میآید.
✍️ گزارش مختصر جلسه در ادامه مطلب.
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
🔰 ماجرای شهرسازی در جهان
🔸 چکیدهای از روند تحولات شهرسازی و معماری از دوره پیشاشهرسازی تا پساپست مدرنیسم
🔻 ۱۰ و ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۱، دوره فشرده «زیستشهرهای نوین مولد» ذیل پرونده ««ایدههایی برای پیشرفت ایران» با ارائه اساتید حوزه و دانشگاه در مدرسه نگاه برگزار شد. در ادامه بخشهایی از ارائه #دکترشکوهی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران را میخوانید.
💠 پیشاشهرسازی: تحولات شهری پس از انقلاب صنعتی در اروپا منجر به تغییر بورگ به سیتی و اضافه شدن ماشین به شهر شده بود. شهرهای صنعتی وضعیت فقر، بهداشت و محیط زیست را بدتر از پیش کرده بودند، فلذا دو جریان در نقد شهر صنعتی شکل گرفت؛ ترقیگراها بر لزوم استفاده بیشتر از صنعت برای شهرسازی تأکید داشتند و فرهنگگرایان راه حل را در گذشتهای که شهرها صنعتی نبودند دنبال میکردند. اما با پشتیبانی دولت از ترقیگراها، روند صنعتی شدن شهرها با سرعت بیشتری پیگیری شد.
💠 مدرنیسم: در این دوره چون معماری را سازنده سبک زندگی میدانستند، معمارها در رأس هرم قدرت قرار گرفتند. شعار مدرنیستها «خانه ماشین زندگی است» و سپس «خانه سلول است» بود.
💠 پست مدرنیسم و پساپست مدرنیسم: اینجا نگاههای آرمان شهری و متمرکز، به نگاههای غیرمتمرکز و ضدآرمانشهری رسید و بعدها مواجهههای انتقادیای با دوره پست مدرن شد که موجب پیدایش دوره پساپست مدرن گشت.
✍️ گزارش مختصر جلسه در ادامه مطلب.
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
🔰 فضا، کالبد و عاملیت زنانه
🔸 تأثیرات پیدا و پنهان معماری و شهرسازی بر کاهش عاملیت زنان
🔻۱۰ و ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۱، دوره فشرده ««زیستشهرهای نوین مولد» ذیل پرونده «ایدههایی برای پیشرفت ایران» با ارائه اساتید حوزه و دانشگاه در مدرسه نگاه برگزار شد. در ادامه بخشهایی از ارائه #دکترمنصوری عضو علمی گروه علوم اجتماعی مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران را میخوانید.
💠 عاملیت زنان در گذشته با محوریت خانه رقم میخورد. شهرهای مستور، قدرت عاملیت زنان در خانه را دوچندان میکرد.
💠 با تغییر کالبد شهر و خانه، عاملیت زنان دستخوش تغییر گشت؛ کاهش مساحت خانهها، با سلب قدرت مانور زنان، آنها را به صحنهی جامعه کشاند، نابودی مفهوم محله که وطنی کوچک فهمیده میشد، محیط تفریح و کار زنان را از بین برد و آپارتماننشینی، حریم خصوصی را خدشه دار کرد تا زیست عفیفانه زنان سختتر شود.
💠 چگونگی تأمینِ عاملیتِ مولّدانهِ زنان در عین توصیه به خانهنشینی و مستور بودن آنها بهعلاوهی مکشوف بودن شهرهای کنونی که اصرار بر عریانی همه چیز دارند، بخشی از چالشهایی است که شهرسازی برای تأمین عاملیت زنان با آن مواجه است.
💠 دست برداشتن از تراکمسازی و کمک به بهینه کردن سازهها به نحوی که جنسیتمدار باشند و به عاملیت زنان در نقش مادری و همسری کمک کنند، از جمله راههایی است که برای کاهش چالشهای مذکور ضروری مینماید.
✍️گزارش مختصر جلسه در ادامه مطلب.
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir