📚#معرفی_کتاب
📗فلسفه تاریخ
✍مایکل استنفورد
#حکمت_تاریخ
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
@sch_negah
📚#معرفی_کتاب
📔فلسفه نظری تاریخ
✍مجید کافی
#حکمت_تاریخ
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
@sch_negah
📚#معرفی_کتاب
📔فلسفه تاریخ در قرآن
✍جواد سلیمانی
#حکمت_تاریخ
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
@sch_negah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 ظهور انسان جدید؛ در بستر انقلاب اسلامی پس از گذشت چندصدسال!
📌 پرونده #هویتایرانامروز
📽 بخش اول گفتگوی اختصاصی مدرسه نگاه در فاز اول پرونده #هویتایرانامروز با #دکترمهدیناظمی، پژوهشگر فلسفه و سینما
🔻هویت در کجا شکل میگیرد؟
🔻از زمان صفویه به بعد، بحران هویت به چه شکلی ظهور پیدا کرده است؟
🔻آیا تشدید قومیت، مذهب و... در عصر حاضر، باعث تحول فکری ما ایرانیها شده است؟
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
❇️ به اطلاع کلیه علاقهمندان مباحث علوم انسانی و اسلامی میرساند؛ به مناسبت #عیدسعیدفطر، مدرسه تفکر و نوآوری نگاه #تخفیفویژه ۵۰٪ درصدی را جهت خرید سری گفتگوهای ویژه تاریخ اجتماعی زنان «مستوره»، برای علاقهمندان و دانشپژوهان حوزه علوم انسانی در نظر گرفته است.
⛔️ این تخفیف تا پایان روز یکشنبه ۳ اردیبهشتماه فعال میباشد.
💻 لینک مستقیم خرید دوره از سایت:
http://www.negahschool.ir/product/mastooreh/
#مستوره
#تاریخاجتماعیزنان
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
❇️ به اطلاع کلیه علاقهمندان مباحث علوم انسانی و اسلامی میرساند؛ به مناسبت #عیدسعیدفطر، مدرسه تفکر و نوآوری نگاه #تخفیفویژه ۵۰٪ درصدی جهت خرید درسگفتار شذراتالمعارف، را برای علاقهمندان و دانشپژوهان حوزه علوم انسانی در نظر گرفته است.
⛔️ این تخفیف تا پایان روز یکشنبه ۳ اردیبهشتماه فعال میباشد.
💻 لینک خرید مستقیم از سایت:
http://www.negahschool.ir/product/shazarat/
#شذراتالمعارف
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
❇️ به اطلاع کلیه علاقهمندان مباحث علوم انسانی و اسلامی میرساند؛ به مناسبت #عیدسعیدفطر، مدرسه تفکر و نوآوری نگاه #تخفیفویژه ۵۰٪ درصدی را جهت خرید درسگفتار زیستشهرهای نوین مولد ،برای علاقهمندان و دانشپژوهان حوزه علوم انسانی در نظر گرفته است.
⛔️ این تخفیف تا پایان روز یکشنبه ۳ اردیبهشتماه فعال میباشد.
💻 لینک خرید مستقیم از سایت:
http://www.negahschool.ir/product/zist-shahr/
#زیستشهرهاینوینمولد
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
❇️ به اطلاع کلیه علاقهمندان مباحث علوم انسانی و اسلامی میرساند؛ به مناسبت #عیدسعیدفطر، مدرسه تفکر و نوآوری نگاه #تخفیفویژه ۵۰٪ درصدی را جهت خرید درسگفتار پیدایش و تکوین علوم اجتماعی، برای علاقهمندان و دانشپژوهان حوزه علوم انسانی در نظر گرفته است.
⛔️ این تخفیف تا پایان روز یکشنبه ۳ اردیبهشتماه فعال میباشد.
💻 لینک خرید مستقیم از سایت:
http://www.negahschool.ir/product/peydayesh/
#پیدایشوتکوینعلوماجتماعی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
💠 با توجه به برگزاری درسگفتار بازخوانی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی و همچنین موضوع بحثی که استاد میرباقری در جلسه اول مطرح نمودند، برآن آمدیم تا مطالب مرتبط با زمینههای شکلگیری ایدهی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن را با شما به اشتراک گذاریم.
این فیش ها در دو بخش و باعنوان زمینههای شکلگیری طرح کلی اندیشه اسلامی بارگذاری خواهد شد.
🔰 زمینههای شکلگیری ایده طرح کلی اندیشه اسلامی
✍🏻بخش اول
🔸️چه تعداد خط مبارزاتی در نهضت ایران بوده است؟
یکی از مهمترین ویژگی های نهضت ملی ایران عبارت است از وجود دو خط در این نهضت؛ که تعامل میان این دو خط، تشکیل دهندهی روند تکاملی حرکت به سمت اسلام در این کشور بوده است.
نخست خط مقابلهی دینی با دستگاه حاکم، که برخاسته از عقیدهی دینی بود «خط مقاومت».
دوّم خط بیدارگری فکری و ارائهی برنامهی اسلامی برای زندگی با گفتمانی نو یا به عبارت دیگر: خط نوسازی اندیشهی دینی «خط روشنگری».
🔹️چگونه متحجران عقب ماندند؟
در اوایل، تمرکز نهضت روی مبارزه با دستگاه حاکمهی دینستیز بود. پس از آنکه روحیهی مقاومت دینی در جامعه محکم و استوار شد و نهضت توانست به سمت ارائهی نظریهی اندیشهی اسلامی به نحو مطلوب پیش برود، متحجّران عقب ماندند؛ اما کسانی که بصیرت دینی داشتند و از فکر باز و روشن بهرهای داشتند، در مسیر نهضت ماندند.
🔸️برای ثبت در تاریخ!
رهبر معظم انقلاب در بیانی خود را مظهر توأمان این دو خط برمیشمارند و میفرمایند: در اینجا باید برای ثبت در تاریخ بگویم که من از اندک افراد معدودی بودم که در همهی لحظات نهضت هر دو خط را با هم آمیختم و به این ویژگی معروف بودم، در تمام زندگی مبارزاتی خود همواره هر دو خط «مقاومت» و «روشنگری» را با هم ادامه دادم و معتقدم این دو را کاملاً باهم در آمیختم. نهایت سعی من این بود که دین را چنان که خدای متعال خواسته به عنوان روشی برای رفتار عملی و برنامهای برای زندگی و تغییری مستمر به سوی کمال مطلوب بفهمم و ارائه کنم.
🔹️مقاومت و آگاهی بخشی؛ توأمان یا مجزا؟
به عقیدهی مقام معظم رهبری اگر فعالیت آگاهانهی فکری اسلامی از جنبش و مبارزه جدا شود، خشک و بیروح میشود. روح مبارزهی دینی هم اگر از آگاهی و اندیشه عاری گردد، دچار ارتجاع و تحجّر میگردد. ترکیب مقاومت با آگاهی بخشی و رشد فکری، خط انقلاب اسلامی را تشکیل میدهد.
در چنین فضا و چنین بستری و با چنین مبانی فکری و اندیشههای مبارزاتی بود که ایده طرح کلی اندیشه اسلامی متولد شد.
ادامه دارد... .
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
🔰 زمینههای شکلگیری ایده طرح کلی اندیشه اسلامی
✍🏻بخش دوم
🔸️ ناشناخته بودن واقعیت اصیل اسلام
واقعيت آن است كه اسلام «با همهى وسعت مرز كنونى» دينى ناشناخته و غريب است و برخلاف آنچه برخى سادهدلان، به تبعيت از تبليغات دشمنان مىپندارند، اقامهى مظاهر آن در داخل اجتماعات اسلامى، نمىتواند دليل شناخته شدن و اداى حق آن باشد. در داخل اجتماعات اسلامى، اكثريت مردم مسلمان، هنوز اسلام را عبارت از تشريفات و مراسمى بىارتباط به زندگى میدانند و از مبانى اساسى آن، كه قسمت اعظم اين مكتب حياتى را تشكيل مىدهد؛ غافلاند و هنوز اين آئين الهى را شعائر «آنهم شعائرى بىمغز و نه نمايندهى واقعيات» گمان مىكنند و از اصول اسلامى بیخبر و بىاطلاعاند. آنها هنوز نتوانستهاند بپذيرند كه اسلام، برنامهى زندگى است و تنها عمل به قسمتى از مقررات شخصى آن كافى نيست كه عملكننده را در شمار مسلمانان درآورد.
🔹️چرا دشمنان تلاش زیادی برای بیخبر نگه داشتن مسلمانان از واقعیت اصیل اسلام میکردند؟
پس از به وجود آمدن انقلاب صنعتى و پيدايش كارخانجات عظیم و مصنوعات جديد در اروپا، غربيان چشم طمع به نفت و ساير مواد خام زيرزمينى كه در كشورهاى آسيایى و آفريقایى به وفور وجود داشت دوختند. آنها به معادن كشورهاى شرقى براى بهرهبردارى از مواد خام نيازى مبرم داشتند و اين نياز شديد، مستلزم آن بود كه اين سرزمينهاى سرشار از منابع طبيعى را به كلى تصرف كنند و يا لااقل اراده و اختيار آنها را به هر شكل ممكن در دست گيرند. اين ضرورت بود كه مسئلهى استعمار را به وجود آورد.
از آن تاريخ، دست اندازیهاى غاصبانهى غربيان به ممالك شرقى به صورتهاى گوناگون، آغاز شد و ميسيونهاى مذهبى، كمپانیهاى تجاری، وامهاى طويلالمدت، كمكهاى بلاعوض، مستشاران نظامى و... به اين كشورها سرازير شدند و بدین طریق اين كشورها تيول اربابان غربى قرار گرفت. بالطبع، دولتهاى مهاجم كه چشم طمع به سرزمينهاى غنى و سرشار شرق دوخته بودند، میبايست در اولين قدم، قدرتها و نيروهاى معنوى را كه در داخل اجتماعات شرقى وجود داشت، درهم كوبند و هر عقيده يا روحيه اصيل را كه ممكن بود روزى به صورت حربهاى مؤثر، عليه منافع آنان به كار رود، از ميان اين اجتماعات بردارند.
🔸️تعالیم اسلامی تنها نیروی مبارزه با طاغوت
کشورهای اسلامی با تعلیمات خاصی مانند «بالاتر بودن از همه امتها»، مسلمانان را حزب خدا نامیده و حزب خدا را تنها حزب پیروزمند و رستگار معرفی میکردند.
آنها همچنین با احکام انقلابی و محرکی همچون وجوب جهاد و فداکاری، وجوب امر به معروف و نهی از منکر، ممنوعیت کمک به دشمنان دین و...، دشمنی بزرگ و آشتیناپذیر خود را با استعمارگران آشکار نموده و با همین تعالیم نقشه آنها را نقش برآب میکردند؛ بههمینخاطر طبیعی بود که استعمارگران درصدد برآیند تا این نیروی معنوی را از ملل اسلامی سلب کنند.
🔹️چگونه تهی کردن دین از جنبههای انقلابی صورت گرفت؟
از آنجا که قلع و قمع یک عقیده مذهبی که در طول چند قرن در اعماق روان ملتی ریشه دوانده است، بسیار کار مشکلی است، بنابراین بهترین تدبیر آن بود که ظواهر و تشریفات چشمگیر و پر سروصدای اسلام را حفظ کنند ولی جنبهی انقلابی دین و تعالیمی را که موجودیت واقعی دین بسته به آنهاست و جامعه اسلامی را بر سر راه تجاوزات آنان قرار میدهد، از دین بگیرند و دین را بهصورت موجودی بیتأثیر و مهمل و بیتفاوت نسبت به خود درآورند.
این کار اولا احساسات دینی افراد را ارضاء میساخت و مانع شوریدن آنان بر استعمارگران میشد و ثانیا روحیه انقلابی و محرک اسلام سرکوب میگردید.
در چنین فضا و چنین بستری و برای مبارزه با چنین نگاه استعمارگرانهای ایده طرح کلی اندیشه اسلامی متولد شد.
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
🔰 زمینه و زمانه شکلگیری متن کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی 🔻جلسه دوم بازخوانی کتاب #طرحکلیاندیشهاسل
🔻جلسه دوم بازخوانی کتاب #طرحکلیاندیشهاسلامیدرقرآن
استاد #میرباقری
✍🏻 بخش دوم
💠 انقلاب اسلامی در خلا و بدون آگاهی از ایدههای زمان خود شکل نگرفته است.
انقلاب اسلامی وشکلگیری ایده طرح کلی اندیشه اسلامی با غفلت از تفکرات روشنفکری زمان خود نبوده است. به تعبیر رهبری، انقلاب اسلامی وقتی ایجاد شد که تمام حرفهای لیبرالیستی و مارکسیستی در دنیا دیده شده بود.
💠 انفعال در برابر غرب، فضای غالب جریان روشنفکری است!
«انفعال» فضای غالب دورهی شکلگیری کتاب، بویژه جریان روشنفکری است؛ جریانی منفعل در برابر شعار آزادیِ لیبرالیست و جریانی منفعل در برابر شعارِ عدالتِ مارکسیست، انفعالی که در نهایت آنها را به پذیرش مبانی فکری مادی آنها سوق داد.
💠 مخالفت هایی که با جریان «تجددگرایی» در ایران میشد، متکی بر اندیشه مدون اسلامی نبود.
مخالفتهایی که با جریان «تجددگرایی» در ایران میشد؛ چه در اواخر دوره قاجار و چه در دوره پهلوی، مخالفتهایی سطحی بود که متکی بر اندیشه مدون اسلامی نبود. تنها کار این مخالفان در مقابلِ افراطِ جریان روشنفکری در «تقلید» از غرب، افراطِ در «تحریم» بود.
💠 تمدن مادی هرچه پیشرفت کند، انحرافش بیشر میشود.
نگاه رهبری به تمدن غرب، نگاهِ مثبتی نیست. «تمدنِ غرب بر پایهی ستیز و طرد معنویت بنا شد، توجه به علم نکته مثبت آنها بود اما با معنویت به جنگ برخاستند، این بدو انحراف بود لذا این تمدن مادی هر چه پیشرفت کند انحرافش بیشتر میشود و همهی بشریت را با میوههای زهرآگین خود تلخکام میکند همچنان که تا امروز کرده است.»
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
🔻جلسه دوم بازخوانی کتاب #طرحکلیاندیشهاسلامیدرقرآن
استاد #میرباقری
✍🏻 بخش سوم
💠 شروع نظام فکری با مبحث "ایمان" یک شروع بسیار بدیع است.
شروع با مبحث «ایمان» در کتب کلامی و روایی بیسابقه است. در کتاب شریف "اصول کافی"، مباحث اخلاق با ایمان شروع میشود اما اعتقادات با ایمان شروع نشده است، لذا نوع ورود ایشان، یک ورود بسیار نوآورانه و بدیع است.
💠خاستگاه ایمان گرایش و قلب انسان است، نه دانش و معرفت. لذا انگیزهبخش، عملآفرین و التزامآور است.
بدون ایمان هیچ حرکتی در انسان و جامعه رخ نمیدهد و یا استمرار پیدا نمیکند، لذا ایمان شروع و درگاه ورود به طرح نظام فکری اسلام است. دلیل شروع شدن کتاب با مبحث ایمان ایجاد انقلاب و دگرگونی و حرکت در تودهی جامعه و برانگیختن مردم است که مهمترین و اولین هدف در دوران مبارزه و شکلگیری انقلاب اسلامی است.
💠 ایمان اسلامی، یک ایمان توأم با عمل و تعهدات فردی و اجتماعی است.
ایمان در طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن دارای سه رکن اساسی است:
ایمان اسلامی، یک ایمان توام با عمل و تعهدات فردی و اجتماعی است، نه صرف یک گرایش در گوشهی قلب انسان، بلکه عملزا و تعهدآفرین است. دومین خصلت ایمان، آگاهانه بودن است، ایمان اسلامی گرایشی از روی تعصب و تقلید نیست، بلکه همراه با فهم و تفکر است.
سومین ویژگی ایمان، همه جانبهبودن و همهزمانی بودن تعهدات است، یعنی تعهداتِ ایمان، موسمی و دلبخواهی نیست بلکه تعهداتی همیشگی و در همهی امور است.
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
باسلام
امروز جلسه سوم بازخوانی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی با تدریس استاد میرباقری از ساعت ۱۰ برگزار میگردد.
اطلاعات مرتبط جهت شرکت در کلاس برای دوستانی که ثبتنام کردهاند، در گروه مربوطه قرار داده شده است.
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جلسه سوم درسگفتار طرح کلی اندیشه اسلامی
🔸 استاد محمدمهدی میرباقری
مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
🔰 ظهور انسان جدید؛ در بستر انقلاب اسلامی پس از گذشت چندصدسال! 📌 پرونده #هویتایرانامروز 📽 بخش اول
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 فرهنگ مادرانگی؛ راه عبور جامعه ایرانی از بحران
📌 پرونده #هویتایرانامروز
📽 بخش دوم گفتگوی اختصاصی مدرسه نگاه در فاز اول پرونده #هویتایرانامروز با #دکترمهدیناظمی، پژوهشگر فلسفه و سینما
🔻مادرانگی، فرهنگی است مربوط به عصر بحران که خانوادهی بحران زده را به تأمل، صبر و رواداری دعوت میکند.
🔻شهید سلیمانی، فقدان فرهنگی پدر را برای ما جبران میکرد.
🔻فرهنگ مدرن، فرهنگ مادرستیزی است چرا که اساسا نگاه سوبژکتیو بهطور طبیعی متناسب با خلقوخوی مردانهست.
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
🔰 سالروز شهادت استاد آیتالله مرتضی مطهری و روز معلم گرامی باد.
امام خامنهای: ما همیشه به مطهری نیاز داریم. در شخص شهید مطهری نمیشود متوقف شد. بر پایهی پیشرفتهای فکری و نوآوریهای او باید جامعه و مجموعهی فکرىِ اسلامی ما به نوآوریهای دیگری دست پیدا کند. ما احتیاج داریم مطهریهایی برای دههی ۸۰ و ۹۰ داشته باشیم؛ چون نیازهای فکری نوبهنو وجود دارد!
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ