#گزارش_تصویری
#روز_دوم
🔰دوره جامع مستوره(۲)
سهشنبه، ۱۳ تیرماه ۱۴۰۲
#عصر_زنان
#مدرسه_فکرت
#دانشگاه_باقرالعلوم
#پژوهشکده_باقرالعلوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
#گزارش_درسگفتار
پوشش زنــان در عصــر قاجار
دکتر #مجیــد_دهقــان
🔰پوشش زنــان قاجــار به دلیل مواجهــه با دُوَل خارجی، به سمت یکشکــل شدن میرود.
🔻مهمتــرین مسئلهی اندیشــه دینی در ارتباط با زنان دورهی قاجــار، «حجــاب» است. برای فهم حجاب باید زنانگی، مردانگی و ارتباط این دو در فضای اجتمــاعی را درک کنیم. اولین و مهمترین منبــع ما در بحث پوشش زنان قاجــار، موزههای مربوط به پوشش زنــان قاجار و سفــرنامههای موجود از عصر قاجار است. عکسهای قدیمی موجود از اوایل دوره قاجــار و سفرنامههای آن دوره خبر از تنــوع پوشش در تهــران و سایر شهرهای بزرگ و همچنین روستاها و شهرهای کوچک میدهد و به مرور به دلیل مواجهه با دُوَل خارجی، پوشش زنان در تهران و شهرهای بزرگ به سمت یک شکل شدن میرود.
باور رایج این است که مسئله حجــاب از دورهی رضاخــان سیاسی شد، اما در واقــع سیاسیشدن مسئله حجاب از زمان اولیــن مواجه ایرانیان با دُوَل خارجی بوده است.
🔻به طور کلی مسئله زنان و حجاب از همان ابتدای آشنــایی با تجدد، از جمله مهمترین مسائل اندیشمنــدان دینی ما بوده است. مفهوم حجاب در دوره قاجــار با پهلوی متفاوت است، وقتی از حجــاب در دورهی قاجار صحبت میشود، منظور «پوشش صورت» و «خانهنشینی زن» است. نزاع اندیشمنــدان دینی قاجار تنها بر سر پوشش صورت است و به هیچ عنوان سخنی از پوشش بدن در این دوره مطرح نیست.
🔻تجددی که اندیشمند دینی آن دوره فهم میکند، تجددی است که با دین همراه است و دین آن را میپذیرد. اما اندیشمندان دینی مسئلهی زنان را استثناء میدانند و با ادلههایی از خود اندیشمندان غربی به این نتیجه میرسند که تمدن اروپایی در زمینه زنــان، ایدهی صحیحی ندارد؛ بنابراین اندیشه دینی در حوزه زنان ذیل اندیشه دینی سنتی قرار میگیرد و تحولات زنان در تجدد را برای جامعهی ایران نمیپذیرد.
زنانگی در اندیشه دینی آن دوره چندان مفهوم مطلوبی نیست و زن به ابــژهی جنسی زن تقلیل پیدا کرده است؛ البته نه به آن غلظتی که در مطالعات فمینیستی جدید آمده است، اما به طور کلی در معرض ارتباطات و آسیبهای جنسی است.
#عصر_زنان
#مدرسه_فکرت
#دانشگاه_باقرالعلوم
#پژوهشکده_باقرالعلوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
دورهجامـعمستــوره ۲
ارائــه و تحلیل آثــار زننگــار
🔸کتاب جریدهی فریده
🔸کتاب خاطرات تاجالسلطنه
ارائهدهنده:
سرکــار خانم #معصــومه_فاطمی
نویسندهوپژوهشگر مطالعاتاسلامی زنــان
فردا؛ پنجشنبه ۱۵ تیــرماه، ساعت ۹ صبح
#عصر_زنان
#مدرسه_فکرت
#دانشگاه_باقرالعلوم
#پژوهشکده_باقرالعلوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
دورهجامـعمستــوره ۲
ارائه و نقد دیدگـــاه
نقدوبررسی دیدگاه خانم افســانه نجمآبـــادی
ارائهدهنده:
سرکار خانم #زهــرهباقــریان
عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده
فردا؛ پنجشنبه ۱۵ تیرماه، ساعت ۱۰:۳۰
#عصر_زنان
#مدرسه_فکرت
#دانشگاه_باقرالعلوم
#پژوهشکده_باقرالعلوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
دورهجامـعمستــوره ۲ ارائــه و تحلیل آثــار زننگــار 🔸کتاب جریدهی فریده 🔸کتاب خاطرات تاجالسلطنه
#معرفی_کتــاب| جریـدهی فریـده
«شکوفـه» از نخستین روزنـامههای ایــرانی بود که به انتشار طـرح و کاریکـاتور در مطبوعـات پرداخت و این نشان از شجــاعت و تیزهــوشی مدیر آن در سالهایی دارد که هنــوز مطبــوعات بهصـورت امــروزی تعریف دقیقی از تصویر و تأثیــر آن در ارتبـــاط با مخاطب نداشت.
بررسی این نشریه بدون توجه به سردبیـــر آن یعنی «مریم عمید» ملقب به مزینالسلطنه امکانپذیر نیست. مریم عمید دختر میرسیدرضیسمنانی ملقب به رئیسالاطباء، پزشک قشون ناصــرالدین شاه و خواهر میرزا ابراهیم عمیدالسلطنه؛ اولین نماینده سمنان و شاهرود در مجلس شورای ملی بود. مریم عمیــد با انتشار روزنـــامه شکوفه در زمینهی آمــوزش و آگــاهسازی زنان و دختــران تلاش میکرد.
کتــاب جریده فریــده به معــرفی بخشهای ثابت روزنامه شکوفه پرداخته و همچنین طــرحها و کاریکــاتورهایی از این روزنامه منتشــر کرده است.
این کتاب توسط نشـــراطراف به چاپ رسیده و به روزنامهنگـــاران، پژوهشگـــران تاریخ مطبوعات و رســـانهها در ایـــران و همچنین علاقهمندان به تاریخ، حقوق و جامعهشناسی زنان توصیه میشود.
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
#معرفی_کتــاب| خاطــرات تاج الســلطنه
با به جـریانافتادن خاطـرهنگاری در اواسـط عصـر ناصـری، زنــان هم سهم خود را در این زمینه ادا کردند. از مهمتــرین آثــار موجود، کتاب «خاطــرات تاجالسلطنه» است. این کتــاب قدیمیتــرین اثر خاطــرهنویس زن ایــرانی است که مکتوب شده است. تاجالسلطنه، دوازدهمین دختر ناصـرالدین شاه قاجار از مدافعــان انقــلاب مشــروطه و عضو انجمن حریت نســوان بود و علاقه خاصی به نوشتن خاطــرات خود داشت. بخشهایی از کتــاب خاطـرات تاجالسلطنه در سال ۱۳۶۲ با نظارت منصوره اتحــادیه و سیــروس سعدوندیان در تهران منتشــر شده است. او در این خاطرات، عقاید خود را درباره مشروطیت، حقــوق زنان، آزادی، بــرابــری و قانــون نوشته است.
کتــاب خاطــرات تاجالسلطنه دارای ارزش تاریخشنــاختی بسیاری است زیرا اطلاعات روشنی درباره ۵ سال آخــر سلطنت ناصــرالدین شاه و دربار ناصــری و مظفــری دارد و درباره رویــدادهای مهمی مانند واقعه رژی، قتــل ناصــرالدین شــاه، غارت خــزانه پس از او، سلطنت مظفرالدین شاه، نقش سیدجمــالالدین اسدآبادی و امین السلطـــان نوشته است.
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
دورهجامـعمستــوره ۲ ارائه و نقد دیدگـــاه نقدوبررسی دیدگاه خانم افســانه نجمآبـــادی ارائهدهن
«افســانه نجمآبـادی» نویسنده، پژوهشــگر و استاد رشته مطالعــات زنان، جنسیت و تاریخ دانشگــاه هاروارد است. او نوه شیخ هــادی نجمآبادی از روحانیان مشــروطهخواه است.
او سالها مدیر گروه مطالعــات جنسیت دانشگاه هاروارد بوده است. پژوهــشهای اخیــر این پژوهشگــر بیشتر بر روی بررسی شیوههای تاریخنگــاری جنسیت و سکســوالیته در تاریخ ایرانِ قرن نوزدهم و دوران معاصــر متمرکز است.
نجمآبــادی تاکنون تألیفــات و پژوهشهای بسیاری به زبان انگلیسی و فارسی منتشر کرده است. کتاب او با عنوان «زنــان سیبیلو و مردان بیریش؛ نگرانیهای جنسیتی در مدرنیته ایرانی» یکی از مهمترین آثار اوست که با نگــاهی جدید به تغییر مقــولات جنسیت و تمایلات جنسی بر اثر مدرنیته در عصــر قاجار میپردازد. کتاب «چرا شد محو از یادِ تو نامم؟» با ترجمۀ شیرین کریمی نیز دیگر کتاب اوست. بحث غالب مقــالات حاضر در این کتاب بازخوانی دوبــارۀ تاریخ برای یافتن رد و نشــان زنان در تاریخ معاصــر ایران و همچنین بررسی بازنماییهای میل زنــان در داستانهای شناختهشدۀ ایــرانی است.
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
#گزارش_تصویری
#روز_سوم
🔰دوره جامع مستوره(۲)
پنجشنبه، ۱۵ تیرماه ۱۴۰۲
ارائه و تحلیل آثار زننگار
سرکار خانم معصومه #فاطمی
نقد و بررسی دیدگاه خانم دکتر افسانه نجمآبادی
سرکار خانم دکتر زهره #باقریان
#عصر_زنان
#مدرسه_فکرت
#دانشگاه_باقرالعلوم
#پژوهشکده_باقرالعلوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
مسـألهی غدیــر نقطه اوج ترکیب دیـن و سیــاست است.
غدیــر را فقط در حدّ یک نصــب یا معــرفی ســاده که پیغمبــر اکرم کسی را معــرفی کرد، تلقّی نکنیــد. البته پیغمبــر، امیــرالمؤمنین را در حضــور جمعِ چند ده هــزارنفری مسلمـــانها به خلافت منصــوب کرد... این چیزی نیست که کسی بتواند آن را انکـــار کند؛ اما قضیه در این حد متوقّف نمیماند. مســـأله این است که از دوران حضــرت آدم که رشته نبــوّتها و رســالتها شروع شد و بارها و بارها حکومتهای نبـــوی در طول تاریخ تشکیل گردید، آن جایی که ترکیبِ بدیــع و شیــوای دین و سیــاست در اوج خود بهصورت یک سنّت ماندگــار درآید و هدایت جامعــه را تضمین کند، در قضیه غدیــر اتّفاق افتاد.
رهبــر انقـــلاب ۱۳۸۰/۱۲/۱۲
عید غدیــر، عیدُاللّه الاکبَــر، عید امامــت و ولایتِ امیــرالمؤمنین علی علیــهالســلام بر همگی مبارک 🌸🌸🌸
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah