eitaa logo
مدرسه‌تـ؋ــکرونوآوری‌ نگاه
4.3هزار دنبال‌کننده
902 عکس
266 ویدیو
6 فایل
مدرسه تفکر و نوآوری نگاه؛ «آگاهی» برای سامانی دیگر سایت مدرسه: www.negahschool.ir ارتباط با ادمین: @sch_negah_admin ارتباط با مسئول سایت: @sch_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 جلسه دوم درسگفتــار «انسان معاصر و مشکل نظام اجتماعی» استــاد: حجت‌الاسلام سید امید ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
«إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ» ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔 @sch_negah
13.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️دین در یک سو و سکولاریسم در سوی دیگر ❓انسان معاصر سرانجام کدام را انتخاب می‌کند؟ ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔 @sch_negah
💠 دو بال پروژه‌ی شهید صدر هیمنه‌‌ی فکری جریانات لیبرالیست و مارکسیست در عصر شهید صدر به اندازه‌ای سنگین و قدرتمند بود که تصور اسلام در قامت یک مکتب اجتماعی امری محال به نظر می‌رسید. اما پدیداری و پایداری انقلاب اسلامی بزرگترین ضربه را به هیمنه‌ی فکری و تسلط ذهنی تمدن غرب نسبت انسان مسلمان ایرانی وارد ساخت، به شکلی که انسانِ پسا انقلاب، به سختی می‌تواند این همینه‌ی فکری و تاثیر آن در جزء جزء ادراکات و معرفت و حتی لایه‌ی عواطف و خیالات بشری را احساس کند و کاملا از آن عبور کرده است. شهید صدر علی‌رغم بروز ظاهری متفاوت و اختلافات جریان لیبرالیسم و مارکسیسم، ریشه‌ی هر دو جریان را ماتریالیسم می‌دانستند و معتقد بودند نباید این دوگانگی مارا از ریشه‌ی این تفکر اروپایی منحرف سازد و تنها راه مبارزه با چپ و راست چیزی جز رد ماتریالیسم و اثبات غیب و نظام اجتماعی اسلامیِ مبتنی بر آن نیست. لذا شهید صدر به جای تکرار شعار "اسلام دین نجات بخش است" مکتب اجتماعی و اقتصادی و فلسفی اسلام را طراحی کرد. بال دیگر طراحی و تثبیت مکتب اجتماعی اسلام، نفی جریان ماتریالیسم به عنوان هسته مرکزی و نقطه‌ی اشتراک لیبرالیسم و مارکسیسم بود، در واقع ایده‌ی شهید صدر این نبود که اسلام راهی در کنار دیگر راه‌‌ها برای سعادت انسان است، بلکه اسلام در نگاه ایشان تنها راه سعادت انسان است. لذا ایشان توامان به اثبات اسلام در قواره‎ی مکتب اجتماعی و نفی دیگر مکاتب اجتماعی در سعادت سازی برای انسان پرداختند. 🔻برشی از جلسه سوم درسگفتار ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔 @sch_negah
💢 مراحل سکولاریسم و معانی آن از منظر چارلز تیلور ۱. تهی‌شدگی فضاهای عمومی از دین و مفهوم خداوند؛ یعنی در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی هیچ ارجاعی به باور مذهبی و خداوند صورت نمی‌گیرد. مبنای عمل در هر عرصه، عقلانیتِ موجود در همان عرصه است. در این مرحله، سکولاریسم لزوما منجر به حذف دین نمی‌شود. ۲. کاهش هر نوعی از سلوک مذهبی و باور مذهبی؛ در این معنا مردم با دین و سلوک مذهبی قهر می‌کنند و شاهد سکولاریسمی از نوع الحاد هستیم. ۳. تبدیل شدن باور به خداوند به گزینه‌ای در میان هزاران گزینه دیگر؛ گاهی در شرایطی، گزینه‌های در دسترس برای دین داری یا بی‌دینی محدود است و رقبای زیادی وجود ندارد اما طبق این معنا شاهد شرایطی هستیم که رقبای بسیار زیادی برای دین پدید آمده‌اند. نفسِ شلوغی و ازدحام برآمده از تکثرِ گزینه‌ها، شما را به لحاظ روانی در وضعیت عدم استقرار قرار می‌دهد. یعنی شما به لحاظ ایمانی نمی‌توانید استقرار پیدا کنید زیرا پیرامون شما شلوغ شده است و دائما استدلال هایی لَه و علیهِ باورهای دینی مطرح می‌شود که شما اولا فرصت و توان پردازش تمام آنها را ندارید و ثانیا به لحاظ روانی هر گزینه جدیدی برای شما، مقداری در ایمانتان سوال ایجاد می‌کند، آشکار باشد یا ذهنی. حال هرچه این گزینه‌ها متنوع شود، به حاشیه رانده شدن دین بیشتر می‌شود. ▫️تیلور معنای سوم از سکولاریسم را درباره جامعۀ امریکا تحقق یافته می‌داند اما درباره جوامع اسلامی عقیده دارد که چنین وضعیتی وجود ندارد یا هنوز به وجود نیامده است. یعنی در جوامع اسلامی هنوز رقبای معنوی و فکری و فلسفی‌ای به وجود نیامده است که بتوانند شرایطی متنوع و متکثر ایجاد کنند تا سبب تاخت و تاز علیه دین شده و آنرا به حاشیه برانند. 🔻برشی از جلسه دوم درسگفتار ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ 🆔 @sch_negah 🌐 http://www.negahschool.ir