#گزیده_درسگفتار
⬅️#جلسهاول
درسگفتار: #حکمتتاریخ
مدرس: استاد #احمدرهدار
🔶 تاریخ در اندیشه الهیاتی محصول دیالکتیک میان انسان و خداست.
🔰 در اولین جلسه بازخوانی کتاب حکمت تاریخ به توضیح مقدماتی در باب فلسفه تاریخ و شرح مقدمه کتاب پرداخته شد که در ادامه به برخی نکات اشاره میشود:
💠 دیدگاههای فلسفهی تاریخی متفکران معاصر ما، مانند مرحوم شهید مطهری و شهید صدر در واکنش به «فلسفه تاریخِ مارکسیسم» شکل گرفتهاند. لذا بعد از شکست سیاسی مارکسیسم، فلسفهی تاریخ به محاق رفت تا جایی که حتی کرسیهای فلسفه تاریخ در دانشگاههای غرب نیز از میان برداشته شد.
💠 اگر در تاریخنگاریهای صورت گرفته در سنت اسلامی به روششناسی تاریخی قرآن و مدل پرداخت آن به حوادث تاریخی توجه میکردیم، حتما بحثهای فلسفهتاریخی در آن جای میگرفت و سیرتاریخی متفاوتی را ارائه میدادیم، مانند کتاب «الصحیح من سیرةالنبی».
💠 برخلاف دیدگاههای غربی که «تاریخ»، جبری و محصول دیالکتیک میان انسان و طبیعت است، در اندیشه الهیاتی، تاریخ دیالکتیک میان انسان و خداست.
✍🏻 گزارش تفصیلی این درسگفتار را در ادامه مطلب بخوانید.
ادامه مطلب
مجازی / حضوری
🕟 یکشنبهها ساعت ۱۶ الی ۱۷:۳۰
آگاهے براے سامانے دیگر
#مدرسهتفکرونوآورینگاه
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 غربزدگی از دریچه نگاه مرحوم آیةالله شاهآبادی
به روایت استاد فلاح شیروانی
🔰 "غرور به حیات و زندگانی دنیوی امروزه که از رَشَحات حیات دشمن است، منشا تحویلدادن ابوابِ صنایع و حِرَف و طُرُق اِعاشه به آنها شده و این حیات، همان حیات حیوانات مذبوح است که دوامی نخواهد یافت."
برشی از کتاب شذرات المعارف
#غرب_زدگی
#شذراتالمعارف
#برش_درسگفتار
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🔰 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
استاد فیاض بخش - فضیلت ماه رجب.mp3
5.85M
🔰 تجربهای متفاوت از ماه رجب امسال
💠 والله العظیم من بهتون قول میدم ماه رجب امسال با سالهای دیگهتون متفاوت باشه اگه... .
از زبان استاد فیاض بخش بشنوید.
⭐⭐⭐
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🔰 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
📌 معرفی پرونده هزارتوی صنعت سرگرمی
❓سرگرمی چیست؟
نیاز انسان به سرگرمی ریشه در کدام ساحات وجودی او دارد؟!
❓چگونه انسانی در هزارتوی صنعت سرگرمی بازتولید میشود؟
❓ چگونه نظام سرمایهداری با صنعت سرگرمی تداوم و بقا یافته است؟
❓ نگاه صاحبنظران و اندیشمندان حوزه ارتباطات و مطالعات فرهنگی-اجتماعی به صنعت سرگرمی چیست؟
❓ صنعت سرگرمی و ابعاد توسعه آن در ایران و جهان چگونه است؟
❓ روندهای مهم و مؤثر در آیندهی صنعت سرگرمی و پدیدههای نوظهور آن کدامند؟
❓ سرگرمی در معارف اسلامی و ادبیات دینی چگونه بازنمایی و صورتبندی میشود؟
❓ تجربهی ما در مواجهه با مقوله صنعت سرگرمی از دریچه انقلاب اسلامی و انسان مطلوب آن چگونه ارزیابی میشود؟
❓ امکان انقلاب اسلامی برای رهایی و مواجهه فعال با این صنعت چیست؟ آیا میتوان در نسبتی آگاهانه با این صنعت، به لوازم و اقتضائات آن تن نداد؟
و ....
🔰 این پرسشها و پرسشهای مشابه، سرآغاز تلاشی است در مدرسه نگاه برای فهم دقیقتر ابعاد مسألهی سرگرمی در دنیای امروز ما و یافتن راهی برای برقراری نسبتی آگاهانه با آن.
#صنعت_سرگرمی
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🔰 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 غفلت از نگاه منظومهای به دین
🔰 برشی از درسگفتار #حکمت_تاریخ با تدریس استاد #احمد_رهدار
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🔰 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
📌 مدرسه تفکرونوآوری #نگاه برگزار میکند:
|مستوره|
گفتگوهای تخصصی با موضوع:
تاریخ اجتماعی زنان و پرسش از نظم جنسیتی
جهت آشنایی بیشتر با برنامه به لینک زیر مراجعه نمائید:
معرفی پرونده تاریخ اجتماعی زنان
💠 محل برگزاری گفتگوها بستر اسکایروم میباشد. لینک شرکت آنلاین:
https://www.skyroom.online/ch/sch_negah/mastoore
#برنامهمستوره
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🔰 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
#گفتگویاول از سری گفتگوهای «تاریخ اجتماعی زنان و پرسش از نظم جنسیتی»:
🔰 نظم جنسیتی و روایتگری تاریخ اجتماعی زنان (نقد روش شناسانه رویکردهای موجود)
🔶️ پرسشهای مورد بررسی در این گفتگو:
❓آیا تاریخِ اجتماعی توان روایتگری بیطرف از وضعیت زنان را دارد؟
❓تاریخِ اجتماعی، روایت ناشنیدهها و مغفولماندگان یا ابزاری برای بسط نظریات؟
❓تحلیل نظمِ جنسیتی ایدهای مقدم بر روایتگری تاریخی یا نتیجه روایتگری تاریخی؟
❓ایده نظمِ جنسیتی تاریخنگار تا چه حد در روایت تاریخِ اجتماعی او اثر گذار است؟
جهت آشنایی بیشتر با برنامه به لینک زیر مراجعه نمائید:
معرفی پرونده تاریخ اجتماعی زنان
🗓یکشنبه ۹ بهمن
ساعت ۱۰ الی ۱۲
🖥 محل برگزاری گفتگوها بستر اسکایروم میباشد. لینک شرکت آنلاین:
https://www.skyroom.online/ch/sch_negah/mastoore
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🔰 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
📌 پرونده #هویتایرانامروز
🔰 مدرسهی نگاه در چهارمین گفتگوی اختصاصی خود پیرامون هویت ایران امروز با #دکترمهدیمظفرینیا، مدیر مؤسسه روزگارنو و مسئول گروه توسعه اندیشکده پسین به گفتگو نشسته است.
در بخشی از این گفتگو چنین میخوانیم:
💠 انسان معاصر تنهایی شدیدی را تجربه میکند که ریشه در بیمعنایی گستردهی موجود در جهان دارد. تولید معنا توسط دین در جهان به یک بحران تبدیل شده و عجیب، بیتوجهی حاکمیت به این مسئله است.
💠 نگاههای فقهی فردگرایانه به دین در شرایط کنونی، نهتنها امکان هویتبخشی و معناسازی را از دین خواهد گرفت، بلکه مردم را نسبت به دین بدبین کرده و آن را تنها ابزار قدرت تلقی میکنند.
💠 فراموشی سیاستهای حمایتگری دینی مثل صدقه، انفاق، خمس، زکات و همچنین تضعیف حمایتگریهای اجتماعی توسط حاکمیت و سنتهای اجتماعی، تنهایی انسانها را دوچندان کرده است. آنها برای هویتیابی مجبور به پذیرش آزادی مصرفی و اقتضائات آن شدهاند که تعارضات جدیای با هویت دینی آنها ایجاد کرده است.
✍🏻 گزارش تفصیلی این گفتگو را در ادامه مطلب بخوانید.
ادامه مطلب
#مدرسه
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🔰 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 پرونده #هویتایرانامروز
🔰 الهیات و بحران تنهایی
💠 گفتگوی اختصاصی مدرسه تفکر و نوآوری نگاه با دکتر #مظفرینیا پیرامون:
1️⃣ نگاههای فقهی فردگرایانه با درک مردم از دین چه می کند؟
2️⃣ آیا الهیات موجود ظرفیت حل بحران تنهایی انسان معاصر را دارد؟!
3️⃣ بحران هویتی انسان ایرانی از چه تعارضی نشات گرفته است؟
4️⃣ چگونه می توانیم ذخایر هویتی خود را برای هویت سازی فعال کنیم؟
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🔰 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
🔰 ویژه برنامه ایام پیروزی انقلاب اسلامی
گفتوگوهایی درباره ایران امروز و معیارهای ارزیابی وضعیت آن
❓صاحبنظران و کارشناسان، چه نگاهی به روند تحولات ایرانِ پس از انقلاب در عرصههای گوناگون دارند؟
❓نگاه عموم مردم و نخبگان به ایران امروز چیست؟ آیا این تصویر، نمایانگر عملکرد نظام در همهی بخشها و حوزههاست؟
❓شواهد کنونی، تحقیقات علمی و آمار، تا چه میزان گویای اطلاعات و حاوی شاخصههای مهم و بومی ارزیابی و توصیف جامعهی ایرانی است؟
❓آیا اساسا دستیابی به روایت و توصیفی صحیح و منصفانه از وضع موجود با معیارها و شاخصهای جهانی توسعه ممکن است؟ ملاحظات، معیارها و سنجههای بومی و هویتی ما برای روایت و ارزیابی وضع موجود چیست؟
❓سمت و سوی تحولات آینده ایران چگونه است؟ چه دلیلی وجود دارد که به عبور از معضلات و رسیدن به ایران نوین اسلامی بیاندیشیم؟
🎴مروری بر این پرسشها در
... برنامهی #واگویه ...
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🔰 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
الا کرم ز تو مشهور یا امام جواد
کلام توست همه نور یا امام جواد
ائمه اند جواد و توئی جواد همه
که گشته جود تو مشهور یا امام جواد
سزد ز لعل لب حضرت رضا ریزد
به مدح تو دُر منثور یا امام جواد
اگر چه نزد شما آبروی نیست، مرا
مکن ز درگه خود دور یا امام جواد
#ولادت_امام_جواد_علیه_السلام
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🔰 @sch_negah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سیمافکر منتشر کرد ...
🔰آخرین لحظات سلطنت در ایران
از رفتنِ بیبازگشت شاه تا سقوط مرغِ طوفان
♦️ تصاویری که میبینید، درباره رویکار آمدن دولت شاپور بختیار است؛ دولت مستعجلی که آخرین تلاش ناکام محمدرضا پهلوی برای اداره ایران بود.
اما در نهایت مقاومت دولت شکست و ناکامی دولت در مذاکره با امام خمینی و خالیشدن عقبهاش منجر به پیروزی انقلاب در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ شد.
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🔰 @sch_negah