🔰 ماجرای شهرسازی در جهان
🔸 چکیدهای از روند تحولات شهرسازی و معماری از دوره پیشاشهرسازی تا پساپست مدرنیسم
🔻 ۱۰ و ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۱، دوره فشرده «زیستشهرهای نوین مولد» ذیل پرونده ««ایدههایی برای پیشرفت ایران» با ارائه اساتید حوزه و دانشگاه در مدرسه نگاه برگزار شد. در ادامه بخشهایی از ارائه #دکترشکوهی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران را میخوانید.
💠 پیشاشهرسازی: تحولات شهری پس از انقلاب صنعتی در اروپا منجر به تغییر بورگ به سیتی و اضافه شدن ماشین به شهر شده بود. شهرهای صنعتی وضعیت فقر، بهداشت و محیط زیست را بدتر از پیش کرده بودند، فلذا دو جریان در نقد شهر صنعتی شکل گرفت؛ ترقیگراها بر لزوم استفاده بیشتر از صنعت برای شهرسازی تأکید داشتند و فرهنگگرایان راه حل را در گذشتهای که شهرها صنعتی نبودند دنبال میکردند. اما با پشتیبانی دولت از ترقیگراها، روند صنعتی شدن شهرها با سرعت بیشتری پیگیری شد.
💠 مدرنیسم: در این دوره چون معماری را سازنده سبک زندگی میدانستند، معمارها در رأس هرم قدرت قرار گرفتند. شعار مدرنیستها «خانه ماشین زندگی است» و سپس «خانه سلول است» بود.
💠 پست مدرنیسم و پساپست مدرنیسم: اینجا نگاههای آرمان شهری و متمرکز، به نگاههای غیرمتمرکز و ضدآرمانشهری رسید و بعدها مواجهههای انتقادیای با دوره پست مدرن شد که موجب پیدایش دوره پساپست مدرن گشت.
✍️ گزارش مختصر جلسه در ادامه مطلب.
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
🔰 فضا، کالبد و عاملیت زنانه
🔸 تأثیرات پیدا و پنهان معماری و شهرسازی بر کاهش عاملیت زنان
🔻۱۰ و ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۱، دوره فشرده ««زیستشهرهای نوین مولد» ذیل پرونده «ایدههایی برای پیشرفت ایران» با ارائه اساتید حوزه و دانشگاه در مدرسه نگاه برگزار شد. در ادامه بخشهایی از ارائه #دکترمنصوری عضو علمی گروه علوم اجتماعی مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران را میخوانید.
💠 عاملیت زنان در گذشته با محوریت خانه رقم میخورد. شهرهای مستور، قدرت عاملیت زنان در خانه را دوچندان میکرد.
💠 با تغییر کالبد شهر و خانه، عاملیت زنان دستخوش تغییر گشت؛ کاهش مساحت خانهها، با سلب قدرت مانور زنان، آنها را به صحنهی جامعه کشاند، نابودی مفهوم محله که وطنی کوچک فهمیده میشد، محیط تفریح و کار زنان را از بین برد و آپارتماننشینی، حریم خصوصی را خدشه دار کرد تا زیست عفیفانه زنان سختتر شود.
💠 چگونگی تأمینِ عاملیتِ مولّدانهِ زنان در عین توصیه به خانهنشینی و مستور بودن آنها بهعلاوهی مکشوف بودن شهرهای کنونی که اصرار بر عریانی همه چیز دارند، بخشی از چالشهایی است که شهرسازی برای تأمین عاملیت زنان با آن مواجه است.
💠 دست برداشتن از تراکمسازی و کمک به بهینه کردن سازهها به نحوی که جنسیتمدار باشند و به عاملیت زنان در نقش مادری و همسری کمک کنند، از جمله راههایی است که برای کاهش چالشهای مذکور ضروری مینماید.
✍️گزارش مختصر جلسه در ادامه مطلب.
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
🔰 فضا، کالبد و نظریه اجتماعی
🔸 تعارضِ طبیعت و صناعتِ جامعه در ایران و زایش بیماری دوقطبی اجتماعی
🔻 ۱۰ و ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۱، دوره فشرده «زیستشهرهای نوین مولد» ذیل پرونده «ایدههایی برای پیشرفت ایران» با ارائه اساتید حوزه و دانشگاه در مدرسه نگاه برگزار شد. در ادامه بخشهایی از ارائه #حجتالاسلاممهدیزاده، مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی را میخوانید.
💠 خواجه نصیرالدین طوسی معتقد است طبیعتِ جامعه، حقیقت اصلی آن است و اگر طبیعت جامعه محبت باشد، قوانین و صناعت جامعهی متغلبه در آن کارایی ندارد. جامعه استیلاء طبیعت را بر فرمانده و فرمانبردار نهاده است و جامعه بازار طبیعت سودمحوری را پدید آورده، اما ظاهراً درستترین طبیعت برای جامعه محبت است و استفاده از صناعت جامعه استیلاء یا بازار در این جامعه کارایی ندارد.
💠 فضای شهری که متناسب با جامعه مصرفی و سرمایهداری طراحی شود، قناعت را تحقیر و مصرفگراییِافراطی یا اسراف را تمجید میکند و در نتیجه یک شهروند دچار نظامهای ارزشی مختلفی میشود؛ از سویی فرهنگ متعالی دینی او را به ارزشهای دینی و اخلاقی توصیه میکند و از سوی دیگر کالبد شهری و فضا او را به مصرفگرایی میکشاند. نتیجه آنکه این انسان و جامعه دچار بیماری دوقطبی شده و فرو میریزد.
💠 ما در نظریه اجتماعی خود قائل هستیم که جامعه، طبیعتِ محبت دارد و باید روابط عمودی خود را بر مبنای ولایت و روابط افقی خود را بر مبنای اخوت شکل دهد.
✍️ گزارش مختصر جلسه در ادامه مطلب.
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
🔰 موافقان و مخالفان بلندمرتبهسازی چه میگویند؟
🔸 مروری بر عوامل شکلگیری بلندمرتبهسازی، دلایل موافقان و مخالفان و راهکارهای رفع آسیبهای بلندمرتبهسازی
🔻۱۰ و ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۱، دوره فشرده «زیستشهرهای نوین مولد» ذیل پرونده «ایدههایی برای پیشرفت ایران» با ارائه اساتید حوزه و دانشگاه در مدرسه نگاه برگزار شد. در ادامه بخشهایی از ارائه #دکترعمرانزاده، رئیس پژوهشکده شهید صدر دانشگاه جامع امام حسین (ع) را میخوانید.
💠 برخی دلایل موافقان بلندمرتبهسازی
۱.راهحل طبیعی برای اسکان مردم و پاسخ به رشد جمعیت شهرهای بزرگ
۲.صرفهجویی در هزینه ساخت و کاهش قیمت تمام شده هر واحد مسکونی
۳.صرفهجویی در استفاده از زمین
۴.امکان استفاده بیشتر از زمین خصوصا در مراکز شهرها و مناطق پرتراکم
۵.صرفههای اقتصادی ناشی از تجمع
۶.تامین بهتر امنیت و خدمات برای ساکنان
💠 برخی دلایل مخالفان بلندمرتبهسازی
۱.جداسازی انسانها از یکدیگر و ایجاد زمینهی وقوع جنایات
۲.تنزل کیفیت زندگی شهری
۳.عدم تناسب با ارزشها و سنتهای قدیمی در کالبد و سیمای شهرها
۴.تنزل مفهوم مسکن به عنوان محل آرامش خانواده
۵.ایجاد تراکم بیش از حد و ازدحام جمعیت در مناطق شهری خاص و افزایش ترافیک
۶. افزایش تنشهای اجتماعی بهعلت عدم هماهنگی گروههای قومی و نژادی مختلف
۷.کاهش حریم سکنه
۸.انزوای اجتماعی و آسیبهای هویتی
۹.ایجاد اخلال در عملکرد کامل واحدهای اجتماعی مهمی چون خانواده و محله
✍️گزارش مختصر جلسه در ادامه مطلب.
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
🔰ابرشرکتهای سرمایهداری و استعمار ملتها
🔸مروری بر وضعیت اقتصاد سرمایهدارانه در ایران و تجارب ضد سرمایهدارایِ موفق در جهان
🔻۱۰ و ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۱، دوره فشرده «زیستشهرهای نوین مولد» ذیل پرونده «ایدههایی برای پیشرفت ایران» با ارائه اساتید حوزه و دانشگاه در مدرسه نگاه برگزار شد. در ادامه بخشهایی از ارائه #مهندسکمالی، مدیر عامل موسسه خانه کار و مدیر اجرایی اندیشکده زیست شهر را میخوانید.
💠 برخی تجارب جهانیِ موفق و ضد سرمایهداری در عرصه اقتصاد:
🔻۳۷% ساعتسازی لاکچریِ سوئیس در کارگاه های زیر ۵ نفر انجام میشود.
🔻۹۹/۰۶% از بنگاههای آلمان خانوادهمحور هستند؛ با این کار تمام دانش و مهارت یک حرفه در خانواده تثبیت میشود.
🔻۷۰% توپهای فوتبال در کارگاههای کوچکمقیاس پاکستان تولید میشوند.
🔻در جهان حدود ۲۹۰۰ کارخانه و کارگاه ماشینسازی داریم که در مراکز کوچکمقیاس به تولید مشغولند.
💠 از منظر آیتالله جوادی دو نوع توسعه وجود دارد؛ توسعه کوثری که کسی اجیر دیگری نیست و هر کسی برای خود کار میکند. دیگری اما توسعه تکاثری است که یک نفر بهعنوان اصل وجود دارد و مابقی اجیر آن هستند و این نوع اخیر در اسلام بسیار مذموم است.
💠 برخی از ضرورتهای تحقق توسعه کوثری عبارتند از:
🔻تولید غیرمتمرکز
🔻تنظیم چرخه دانشی مبتنی بر RND وقف؛ یعنی دانش فقط مختص به چند کمپانی بزرگ نباشد تا از طریق آن به بدنه جامعه تزریق شود.
🔻نظام تولید احسانبنیان
✍️گزارش مختصر جلسه در ادامه مطلب.
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
🔰مقدمهای بر ایده زیستشهرهای نوین مولّد بهعنوان الگویی همافزا
🔸 ضرورت تسهیلگریِ جریان محبت اجتماعی در شهرسازی ایرانی_اسلامی از نظر تا عمل
🔻۱۰ و ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۱، دوره فشرده «زیستشهرهای نوین مولد» ذیل پرونده «ایدههایی برای پیشرفت ایران» با ارائه اساتید حوزه و دانشگاه در مدرسه نگاه برگزار شد. در ادامه بخشهایی از ارائه #دکترجهانبخش، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان را میخوانید.
💠 انتزاعی دیدن امور، اصلیترین مشکلی که پدید میآورد همین است که با گفتن شهر، شهر است و برای بودایی و مسلمان یکسان است، ما را به دام تکنوکرات بودن میاندازد. درحالیکه شهر به عنوان یک کالبد، بایستی تناسب با محور فرهنگ مورد مطالبه داشته باشد.
💠در طرحهای TOD که به عنوان نسخهای برای رفع آسیبهای شهرسازی استفاده میشود، عموما با پهنهبندی تفکیکی مواجهیم که محل اسکان را از محل اشتغال و تفریح جدا میکند و در نتیجه شکلی از آمایش سرزمینی را پدید میآورد که متناسب با محورهای فرهنگی جامعه بازار است. یعنی در راس جامعه، سرمایهداران مینشینند و سودجویی و رقابت تسهیل میشود.
💠با ترکیب کردن محل اسکان، اشتغال، تفریح و ساخت خانههای دارای کاربریهای متعدد، آمایش سرزمینی متفاوت شده و زمینه برای اجرای فرهنگ ایرانی اسلامی با محوریت محبت تسهیل میشود.
💠ما با محاسبه سرعت و هزینه به این نتیجه رسیدیم که افقیسازی نسبت به عمودیسازی به مراتب ارزانتر و با سرعت بیشتر قابلیت اجرا دارد.
✍️گزارش مختصر جلسه در ادامه مطلب.
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🆔@sch_negah
🌐http://www.negahschool.ir
#نوروز۱۴۰۲
#مهارتورم_رشدتولید
باعرض تبریک سال نو وتقارن بهارطبیعت و بهارمعنویت سالی پرازبرکت، موفقيت و آرامش برای شما عزیزان آرزو داریم.
#مدرسهتفکرونوآورینگاه
@sch_negah
🔰مهار تورم، رشد تولید و مسئله مسکن
⏱زمان مطالعه: ۳ دقیقه
🔻در شرایطی که سال جدید سال مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده است بایستی به نقش اساسی مسکن در تحقق این شعار توجه ویژه شود زیرا هماکنون مسکن بیشترین سهم در تورم کشور را دارد به نحوی که در برخی مناطق شهری، سهم مسکن از سبد هزینههای خانوار حتی تا ۷۰ درصد را شامل میشود.
تولید مسکن از معدود راهکارهایی است که میتواند علاوه بر افزایش تولید و به تبعش رشد اقتصادی، همزمان زمینه کاهش تورم را نیز فراهم کند البته به یک شرط مهم که آن هم عرضه گسترده زمین است تا بتوان علاوه بر رساندن سهم هزینه زمین به عدد صفر، زمینه مردمیسازی را نیز میسر نمود.
هماکنون در کلانشهرها بیش از ۵۰ درصد از هزینه تولید مسکن مربوط به هزینه زمین است که عرضه گسترده زمین به مردم، علاوه بر حذف این هزینه کلان، چند فایده مهم دارد:
🔸 اولا: در صورت عدم عرضه گسترده زمین، تولید مسکن نمیتواند منتج به کاهش تورم شود زیرا طبق پژوهشهای معتبر، روشهای قبلی یعنی بارگذاریهای مازاد و اعطای تراکم مازاد ساختمانی در داخل شهرهای بزرگ و کلانشهرها برای مسکنسازی، با توجه به ارزش افزودهای که به دنبال دارد، زمینهساز تورم زمین و افزایش بیشتر قیمتها میشود. به این معنا که برخلاف تصور اولیه، افزایش عرضه مسکن در دهههای گذشته در محدوده پایتخت و سایر کلانشهرها، نه تنها به کنترل قیمت مسکن کمک نکرده است بلکه تاثیر معکوس بر قیمت مسکن داشته است (هم در پایتخت و هم به تبعش در سایر شهرهای کشور) و به افزایش قیمت مسکن و افزایش نرخ تورم دامن زده است. جالب آنکه طبق آمار موجود، طی دهههای اخیر بیشترین افزایش تورم مسکن در مناطقی از کلانشهرها اتفاق افتاده است که بیشترین تراکم فروشی و عرضه مسکن در همانها اتفاق افتاده و این یعنی لزوم تجدید نظر در روشهای اشتباه قبلی.
🔸 ثانیا: در صورت عرضه گسترده زمین، امکان مردمیسازی و مشارکت مردمی در تولید مسکن میسر میشود. این نوع مردمیسازی میتواند منتج به مهار نقدینگی و جمعآوری بخش قابل توجهی از نقدینگی جامعه برای ساخت مسکن توسط خود مردم شود که قاعدتا تاثیر بهسزایی در کاهش نرخ تورم خواهد داشت. اما روشهای فعلی و عرضه قطرهچکانی زمین سبب شده است تولید مسکن غالبا با الگوی توسعه عمودی و انبوهسازی میسر باشد و بدیهی است که این مسیر علاوه بر تعارض با سبکزندگی اسلامی ایرانی، در تعارض با مردمیسازی نیز میباشد؛
لیکن اگر زمین به صورت گسترده عرضه شود تا امکان ساخت مسکن ویلایی برای مردم میسر شود، خود مردم وارد عرصه ساخت خواهند شد و در چنین صورتی علاوه بر اثر مثبت در کنترل تورم، هم حس تعلق بیشتری به مسکنهای جدیدالإحداث ایجاد خواهد شد (زیرا محور کار خود مردم خواهند بود) و هم شاهد تطبیق بیشتر الگوی ساخت با سبکزندگی اسلامی ایرانی خواهیم بود؛ در چنین صورتی مسکن صرفا کالایی اقتصادی نخواهد بود بلکه به دلیل ارزش افزودهای که در زمینه افزایش حس تعلق و تقویت سبکزندگی اسلامی ایجاد میکند، به پدیدهای فرهنگی ارتقاء مییابد.
🔸 ثالثا: در صورت عدم عرضه گسترده زمین توسط دولت، عمودیسازیها و انبوه سازیهای قبلی تداوم خواهد یافت که این روش تاثیر قابل توجهی بر افت تولید مسکن دارد زیرا در این روش، لازمه تولید مسکن در بلوکهای چندخانواری و پرجمعیت، مشارکت همه آنها در تامین مالی پروژه و پرداخت اقساط است و عدم پرداخت اقساط توسط برخی از آنها میتواند منتج به توقف پروژه و تاخیر در تکمیل پروژه شود (شبیه به اتفاقی که در برخی پروژههای مسکن مهر شاهد بودیم و برخی بلوکها بعد از سالها هنوز تکمیل نشدهاند)؛ لذا این روش میتواند منتج به کاهش تولید شود که در تعارض با شعار امسال است. عنایت بفرمایید که اینجا فقط بحث خود مسکن نیست زیرا دهها رسته شغلی مختلف، وابسته به رونق تولید مسکن هستند و لذا افت تولید مسکن، بر کاهش تولید در همه این مشاغل تاثیرگذار است.
🔻یادداشت را با بخشی از سخنرانی نوروزی امسال رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر رضوی به پایان میبرم که چنین فرمودند:
"بزرگترین نقطه ضعف کشور، اقتصاد آن است و بزرگترین مشکل اقتصادی، تصدیگری افراطی دولت است. دولت تصدیگری و دخالت را باید کم کند و نظارت را باید زیاد کند؛ ... من به تمام علاقهمندان به سرنوشت کشور توصیه میکنم برای ورود مردم به عرصه اقتصاد چارهاندیشی کنند، هر جا مردم وارد صحنه شدند ما پیروز شدیم. باید نقشه ورود مردم در حوزه اقتصادی را به آنها نشان داد".
باتوجه به این فرمایش ایشان جا دارد مدیران مربوطه بیاندیشند که نسبت عمودیسازیها و انبوهسازیها با مردمیسازی چیست؟ و آیا تداوم سیاستهای اشتباه قبلی در عرصه مسکن و شهرسازی میتواند سبب تحقق شعار امسال مبنی بر مهار تورم و رشد تولید شود؟
✍محمدمنانرئیسی
🆔@baladetayyeb
🆔@sch_negah
🔰 تعطیلاتِ عیدانه و مطالعاتِ شبانه
💢 ما هرچقدر هم که اهل مطالعه کتابها، خواندن مقالات و یا رصد اطلاعات باشیم، اما در ایام عید و تعطیلات، محذورات متعددی سراغمان میآید تا کیفیت مطالعات ما را فروبکاهد، زمان ما را ضیق کند، دقت ما را تقلیل دهد و نهایتا ما را بیزار از کار علمی یا فکریِ جدی کند. در این بین اما شبها شاید فرصت و خلوتی پیدا شود تا بتوانیم با بهرهگیری از #چکیدهمحتواهایی که حرف آخرشان را سریع و ساده به ما ارائه میکنند، میانبری برای وصل شدن به ساحت علم و اندیشه بزنیم و این کندهشدگیِ خودمان از ساحت علم و اندیشه در تعطیلاتِ عیدانه را جبران کنیم.
💠 بههمین منظور ما در مدرسه نگاه سعی کردیم در این تعطیلاتِ عیدانه برای شما عزیزان فهرستهای تفصیلیای را طراحی کنیم تا از طریق آنها بتوانید #چکیدهمحتوای دلخواه خودتان را سریع و آسان بیابید و به مطالعه یا تماشای آن بنشینید. همچنین با این فهرستها شما میتوانید بیش از پیش با ابعاد فعالیتهای ما در مدرسه نگاه آشنا شوید.
🔻 فهرستهای تفصیلی بهزودی منتشر خواهند شد ...
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
🔰 فهرست تفصیلی برای دسترسی آسان و سریع
🏷 گروه علم و اندیشه
🏷 قسمت اول
📁 پرونده بازخوانی منتخب آثار متفکرین اسلامی
معرفی پرونده
📖 بازخوانی شذرات المعارف ، استاد فلاح شیروانی
معرفی درسگفتار و ثبتنام
شذرات المعارف، طرحی از جامعه مطلوب شیعی است
غربزدگی از دریچه نگاه مرحوم آیةالله شاهآبادی به روایت استاد فلاح شیروانی
خلاصه جلسات درسگفتار:
۱. شذرات المعارف، طرحی اجمالی از ولایت فقیه
۲. بیماریهای جامعه مسلمین
۳. شرط تحقق مرام اسلام، استحکام روابط مذهبی است
۴. اسلام تماما سیاسی است
۵. اعظم سیاسات، تربیت نیروی انسانی است
📖 بازخوانی حکمت تاریخ ، استاد رهدار
معرفی درسگفتار و ثبتنام
عکس نوشتهای درسگفتار
بدون فلسفهتاریخ کلانترین مسئلهها بیپاسخ میماند
غفلت از نگاه منظومهای به دین
خلاصه جلسات درسگفتار:
۱. تاریخ در اندیشه الهیاتی محصول دیالکتیک میان انسان و خداست
۲. غلبهٔ فلسفه محض و انتزاعی شدن فلسفه های مضاف
۳. تولید نظریهی فلسفه تاریخی، علاوه بر توصیفِ حرکت تاریخ، به تجویز و راهِ ایجاد حرکت تاریخ نیازمند است.
📖 بازخوانی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ، استاد میرباقری
معرفی درسگفتار
ثبتنام در درسگفتار
خلاصه جلسات درسگفتار:
۱. نیاز جامعه امروز ارائه تصویری شورانگیز از دین است
___________
♻️ با انتشار مطالب جدید، این فهرست را برای شما بهروزرسانی خواهیم کرد.
___________
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
🔰 فهرست تفصیلی برای دسترسی آسان و سریع
🏷 گروه علم و اندیشه
🏷 قسمت دوم
🔻 درسگفتار کلانروایتهایی از پیدایش و تکوین علوماجتماعی مدرن
معرفی درسگفتار و ثبتنام
خلاصهای از جلسات درسگفتار:
۱. همزادی علوم اجتماعی مدرن با دولت مدرن
دکترمهدیمعافی
۲. ظهور ماکیاولی و تغییر منطق تقسیمبندی علوم، ریشۀ پیدایش علوم اجتماعی مدرن
دکترسجادصفارهرندی
۳. جامعهشناسی مدرن، جانشین الهیات در غرب
دکترمحمدرضاقائمینیک
۴. علوم اجتماعی مولود تمدن سرمایهدارانه غربی است
دکترمحسنصبوریان
___________
♻️ با انتشار مطالب جدید، این فهرست را برای شما بهروزرسانی خواهیم کرد.
___________
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
🔰 فهرست تفصیلی برای دسترسی آسان و سریع
🏷 گروه جامعه و پیشرفت
🏷 قسمت اول
📁 پرونده هویت ایران امروز
معرفی پرونده
♨️ فاز اول گفتگوها؛ شاخصها و روایتها
۱. دکتر موسی نجفی
وضعیت جامعه ایران؛ چالش یا بحران؟ (متن)
وضعیت جامعه ایران؛ چالش یا بحران؟ (ویدئو)
ناتوانی جامعه شناسی از تحلیل حوادث اخیر
حاکمیت نیازی به خشونت ندارد
افسانه نفوذ چین و روس
۲. دکتر سیدجواد میری
وضعیت هویتی جامعه ایران؛ یکسان انگاری یا تکثرگرایی؟ (متن)
وضعیت هویتی جامعه ایران؛ یکسان انگاری یا تکثرگرایی؟ (ویدئو)
هویت سیال انسانی
داد و ستدی بودن مقوله هویت
از گفتمان انقلاب تا گفتمان نظام
۳. حجت الاسلام علی محمدی
«امامت_ملت» ایده گذار به سوی تمدن اسلامی
هویت ایران امروز و چگونگی تبدیل ارزش های دینی به خواست عمومی جامعه
۴. دکتر مهدی مظفری نیا
تنهایی انسان معاصر و بحران هویتی بشر جدید
الهیات و بحران تنهایی
۵. دکتر مهدی ناظمی
مادرانگی؛ گوهر مفقود در جامعه ایران
📚 معرفی کتابها
هویت شناسی
___________
♻️ با انتشار مطالب جدید، این فهرست را برای شما بهروزرسانی خواهیم کرد.
___________
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
🔰 فهرست تفصیلی برای دسترسی آسان و سریع
🏷 گروه جامعه و پیشرفت
🏷 قسمت دوم
📁 پرونده هویت ایران امروز
♨️ ویژه برنامه واگویه (بمناسبت ایام پیروزی انقلاب اسلامی)
۱. دکتر حسن بنیانیان:
تحول فرهنگی و سبکزندگی، ریشه در تحول نظام اداری و مدیریتی دارد.
بیش از ۷۰درصد تحولات فرهنگی از طریق تحولات اقتصادی، سیاسی و اداری به ما تحمیل میشود.
۲. حجتالاسلام دکتر سیدسجاد ایزدهی:
چالش جمهوری اسلامی در آزادی، فقدان سامانۀ تبدیل آرمانها به سبکزندگی است.
آزادی جنسی ، حربۀ غرب برای حکمرانی بر مردم.
۳. دکتر علی مصطفوی:
بدون شاخصهای بومی پیشرفت و عدالت، در حکمرانیِ جهانیِ شاخصها هضم میشویم.
عدالت و جنگ شاخصی.
۴. دکتر سیدمجید امامی:
اتفاقات بزرگ جامعه ایران در ۱۵ سال گذشته، متأثر از طبقه متوسط جدید شهری بوده است.
فرهنگ ما بیش از نظام فرهنگی، از وضعیت و ریخت شهری، تصمیمات اقتصادی، صنعتی و کشاورزی تاثیر میپذیرد.
۵. حجتالاسلام دکتر محمدعلی رنجبر:
وقتی تصمیم میگیرید در بالاترین سطح سیاست جهانی بازی کنید، لوازم خودش را میطلبد.
موفقیت در عرصه واقعیت و ناکامی در روایت.
۶. حجتالاسلام دکتر علیرضا پیروزمند:
تاب آوری در برابر فشار طاقت فرسای جبهه کفر، معیاری مهم در سنجش دین داری مردم.
هنر بزرگ انقلاب، ارتقاء مقیاس دین داری.
۷. دکتر حمیدرضا مقصودی:
واقعیت اقتصاد ایران از بازار تا نابازار.
شاخصهای اقتصاد «بازاری» توان اندازه گیری اقتصاد ایران را ندارند.
___________
♻️ با انتشار جدیدترین محتواها این فهرست را برای شما بهروزرسانی خواهیم کرد.
___________
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
🔰 فهرست تفصیلی برای دسترسی آسان و سریع
🏷 گروه جامعه و پیشرفت
🏷 قسمت سوم
📁 پرونده تاریخ اجتماعی زنان
معرفی پرونده
تبیین نظم جنسیتی حاکم بر جامعه و روایت گری تاریخی
♨️ برنامه مستوره
معرفی برنامه مستوره: تاریخ اجتماعی زنان و پرسش از نظم جنسیتی
خلاصه گفتگوهای مستوره:
۱. دکتر علی جنادله
دوگانۀ مرکز_پیرامون، راه عبور از روایت گری های مرسوم
نظم جنسیتی و روایتگری تاریخ اجتماعی زنان
۲. دکتر وحید شالچی
خوانش پدرسالاری و ابژگی جنسی زنان
۳. دکتر محمدتقی کرمی
پدرسالاری جریان مسلط تاریخ اجتماعی زنان در ایران
۴. دکتر میثم مهدیار
واره؛ فرهنگ یاریگری و ظهور عاملیت زنانه
۵. حجت الاسلام دکتر مجید دهقان
نظم جنسیتی در نگرش متألهین عصر قاجار
📚 معرفی کتابها
«شصت»؛ شکر، صبر و تلاش
___________
♻️ با انتشار مطالب جدید، این فهرست را برای شما بهروزرسانی خواهیم کرد.
___________
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
🔰 فهرست تفصیلی برای دسترسی آسان و سریع
🏷 گروه جامعه و پیشرفت
🏷 قسمت چهارم
📁 پرونده ایدههایی برای پیشرفت ایران
♨️ درسگفتار معرفی ایدهٔ زیستشهرهای نوین مولِّد
معرفی دوره و ثبتنام
ایدهای برای گذر از ذهنیت و عینیت فرسوده در مسکن و شهرسازی
خلاصهای از جلسات درسگفتار:
۱. ماجرای شهرسازی در ایران
۲. ماجرای شهرسازی در جهان
۳. فضا، کالبد و عاملیت زنانه
۴. فضا، کالبد و نظریه اجتماعی
۵. موافقان و مخالفان بلندمرتبهسازی چه میگویند؟
۶. ابرشرکت های سرمایه داری و استعمار ملت ها
۷. مقدمهای بر ایده زیستشهرهای نوین مولّد بهعنوان الگویی همافزا
📁 پرونده مسائل ایران امروز
در متن و حاشیه دیدار بانوان با رهبری
مهار تورم، رشد تولید و مسئله مسکن
___________
♻️ با انتشار مطالب جدید، این فهرست را برای شما بهروزرسانی خواهیم کرد.
___________
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
💢 نقشهٔراه مدرسه تفکر و نوآوری نگاه
🔰 شاید از گسترهٔ فعالیتها و تنوع موضوعات در مدرسه نگاه، احساس پراکندگی کرده باشید و هنوز چیستی مدرسه نگاه، اهداف، مأموریت و ویژگیهای آن برای شما محل پرسش باشد. ما برای پاسخ به این سؤالات، مجموعه ویدئوهایی را باعنوان «نیم نگاهی به نگاه» برای شما آماده کردهایم. امیدواریم با تماشای این ویدئوها بتوانیم شما را بیش از پیش با مدرسه نگاه آشنا کنیم.
🎬 نیم نگاهی به نگاه:
معرفی ویدئویی مدرسه تفکر و نوآوری نگاه
۱. ساخت آینده
۲. تلاوت تکرار
۳. مدرسه نگاه چه چیز نیست؟
۴. مدرسه نگاه چه چیز هست؟
۵. بای بسم الله
🔆 از ابتدای شکلگیری مدرسه نگاه، طراحی برنامههای آن در سه دستهبندی موضوعی با عناوین: «علم و اندیشه»، «جامعه و پیشرفت»، «هنر و زندگی» انجام شده است. لازم به ذکر است که تمامی این برنامهها براساس مطالعات و رصدهایی در این دستهها انجام گرفته و در فرمهای متنوعی نظیر درسگفتار، کارگاههای آموزشی، گفتگوهای اختصاصی و ... طراحی و اجرا یافته است. جهت اطلاع شما از این برنامهها، عناوین آنها برای شما آورده شده است. همچنین فهرست تفصیلی هر حوزه برای دسترسی سریع شما نیز مهیا شده است.
💠 گروه علم و اندیشه
فهرست تفصیلی: قسمت اول ، قسمت دوم
🔻 پرونده بازخوانی منتخب آثار متفکرین اسلامی
شذرات المعارف با استاد فلاح
بازخوانی حکمت تاریخ با استاد رهدار
طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن با استاد میرباقری
🔸درسگفتار کلان روایت هایی از پیدایش و تکوین علوم اجتماعی مدرن
💠 گروه جامعه و پیشرفت
فهرست تفصیلی: قسمت اول، دوم، سوم و چهارم
🔻 پرونده هویت ایران امروز
گفتگوهای اختصاصی فاز اول؛ شاخصها و روایتها
ویژه برنامه واگویه به مناسبت ایام پیروزی انقلاب اسلامی
🔻 پرونده تاریخ اجتماعی زنان
برنامه مستوره؛ تاریخ اجتماعی زنان و پرسش از نظم جنسیتی
🔻 پرونده ایدههایی برای پیشرفت ایران
درسگفتار معرفی ایده زیستشهرهای نوین مولّد
🔻پرونده مسائل ایران امروز
کارگاه یک روزه اصول سیاستها و نهادهای اقتصادی جمهوری اسلامی
💠 گروه هنر و زندگی
🔸کارگاه نویسندگی
___________
♻️ با انتشار مطالب جدید، این فهرست را برای شما بهروزرسانی خواهیم کرد.
___________
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
🔰 زمینه و زمانه شکلگیری متن کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی
🔻جلسه دوم بازخوانی کتاب #طرحکلیاندیشهاسلامیدرقرآن
استاد #میرباقری
✍🏻بخشاول
💠این کتاب در دوران قبل از انقلاب اسلامی وشرائط تسلطِ تمدن مادی غرب بر جهان و از جمله دنیای اسلام و ایران شکل گرفته است؛ اعم از غربی که تحت سلطه لیبرالدموکراسی است و غربمارکسیستی.
در ایران آن دوران نیز،این دو قطب فعال بودند، اما باشروع انقلاب امام درسال ۴۲، فضای کلی تغییر کرد و جریان انقلابیون اسلامگرا به جریانی فعال در مبارزه بر ضدحکومت تبدیل شد.
💠انفعال فضای غالب آن دوران بویژه اندیشه جریان روشنفکری بود؛ منفعلان در برابر شعار آزادیِ لیبرالها و منفعلان در برابر شعارِ عدالتِ مارکسیستها. این انفعال آنها را به پذیرش مبانی فکری مادی آنها سوق داد.
💠جریان دیگری که در نقطه مقابل جریان روشنفکری در آن دوران وجود دارد، جریانِ «سنتی» است که اساسا اعتقادی به مبارزه با تهاجم همه جانبهی غرب ندارد، مگر در قالب مبارزات فرهنگی. جریان دیگری هم که از دیگر بیانات ایشان فهمیده میشود، جریانی است که اهل مبارزه و اقدام است ولی واجد یک اندیشه مدون اسلامی نیست.
💠بنابراین نظام اندیشهای که در این کتاب سعی در تبیین آن شده، نظامی است که در مقابل جریانهای مخرب و مهاجم باشد و بتواند بهعنوان رقیب در برابر پایگاههای روشنفکری داخل کشور و پایگاههایی که منفعل در برابر غرب هستند، نیروهای مؤمنین را وارد میدان عمل کنند، تحرک آفرین باشد، تحرکی که پاسخی در تراز تمدن مادی غرب با تمام ابعادش باشد.
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🆔 @sch_negah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 پدرسالاری و ابژگی جنسی زنان
📌پرونده #تاریخاجتماعیزنان
🔹 گفتگوی اختصاصی مدرسه تفکر و نوآوری نگاه با دکتر #وحیدشالچی ، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
🔻آیا فهم ما از جایگاه زن بر اساس مطالعات و پژوهشها شکل گرفته یا بدون هرگونه تحقیق، نظم پدرسالار را مفروض قرار دادهایم؟
🔻 چه اشکالاتی در دو نگاه رایج نسبت به زنان وجود دارد؟
🔻 آیا گفتمان شرقشناسانه توانایی ترسیم جایگاه زن در خانوادهی ایرانی را داراست؟
🎦 #برنامهمستوره؛ تاریخ اجتماعی زنان و پرسش از نظمجنسیتی
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir