🕯 نامه معنوی مرحوم علامه آقاسیدعلی قاضی به شاگردانش در آغاز ماه رجب المرجب
۸۶ سال پیش، در روز شنبه پنجم شهریورماه ۱۳۱۷ و یک روز مانده به آغاز ماه رجب، مرحوم قاضی (آیتالله سیدعلی قاضی استاد علامه طباطبایی) نامهای معنوی به شاگردان خود نوشت و در آن به اهمیت، عظمت و معنویت ماه رجب( ماه امیرالمؤمنین ع) پرداخت.
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد للّٰه رب العالمین، و الصلاة و السلام علی الرسول المبین و وزیره الوصیّ الأمین و أبناءهما الخلفاء الراشدین و الذریة الطاهرین و الخلف الصالح و الماء المعین(صلّی الله و علیهم أجمعین)
هشدار: اکنون در ماههای حرام هستید
تیقّظ کن! تا زاد و توشهات بیفزاید و این فرصت را غنیمت شمار.
شبهایش را اقامه بدار و روزهایش را روزه بگیر،
تا شاکر پروردگاری باشی که در فضل و لطفش کامل و سرشار است.
در شبها بسیار کم بخواب، بلکه بیدار بمان و شبزندهداری کن.
چه بسیار عاشقانی که شب را در بیداری میگذرانند و نمیخوابند.
قرآن کتاب حقیقت را با صوتی نیکو و حزین بخوان،
که نورش تاریکیها را روشن میکند.
و هیچ محتوایی نمیتواند مانند آن باشد.
کسی که غیر از این ادعا کند، خطا کرده است.
۱. توبه کنید:
بهویژه شب جمعه یا روز یکشنبه پیش از شروع ماه رجب، نماز توبه را بهجای آورید. پس از توبه، باید از گناهان کبیره و صغیره اجتناب کنید. بر اساس شرایط، بار دیگر نماز توبه را در دومین روز ماه رجب بخوانید.
۲. محاسبه و مراقبه:
هماهنگ با شرایط، بر مراقبهی کوچک و بزرگ، محاسبه اعمال و معاقبه (خودتنبیهی برای لغزشها) همت گمارید، چراکه این زمینهساز رشد برای کسانی است که میخواهند بیدار شوند و خشیتی در دل داشته باشند.
۳. اقامه نماز و نوافل همراه با حضور قلب:
نمازهای واجب را در بهترین اوقات خود بهجا آورید (به همراه نوافل، که در مجموع ۵۱ رکعت است). اگر توان انجام همهٔ آنها را ندارید، ۴۴ رکعت را به جا آورید و اگر باز هم موانع اجازه نمیدهند، به نماز «اوّابین» اکتفا کنید.
۴. نماز شب:
هیچ راه گریزی برای مؤمنان از نماز شب وجود ندارد. عجیب است اینکه کسی کمالات را جستوجو کند، اما شبزندهداری نکند. هیچکس بدون شبزندهداری به مرتبهای از کمال نرسیده است.
۵. تلاوت قرآن:
قرآن را شبها با صدایی حزین و بهگونهای نیکو بخوانید، زیرا این شراب مؤمنان است.
۶. دعای فرج و استغفار:
دعای فرج حضرت ولیعصر (عج) را در قنوت نماز وتر یا هر روز بخوانید. همچنین بر استغفار تمرکز داشته باشید تا عیوب و گناهانتان را جبران کنید.
۷. ذکر بعد از نماز:
پس از نمازهای واجب، تسبیحات حضرت فاطمة الزهرا (س) را ترک نکنید. این یکی از بزرگترین ذکرهاست و باید حداقل در هر مجلس یک دور آن را انجام دهید.
۸. زیارت اهل قبور:
قبور مؤمنان را مرتب زیارت کنید، اما زیارت در شب را ترک کنید و فقط روزانه انجام دهید.
۹. ارتباط با مؤمنان و اهل خیر:
ارتباط خود را با برادران مؤمن و نیکوکار حفظ کنید و این روابط را غنیمت شمارید، زیرا آنها یارانی در مسیر سخت هستند.
۱۰. زیارت مساجد و اماکن مقدسه:
مسیر خود را برای زیارت مشاهد مشرفه یا مساجد مقدس تغییر دهید. شخص مؤمن در مسجد همچون ماهی در آب است.
هشدار درباره دنیا:
خود را فریب ندهید! دنیا ما را به خود مشغول ساخته، ما را فریفته و به بیراهه کشانده است. امّا دنیا از آنِ ما نیست؛ خوشا به حال مردانی که وجودشان در ناسوت است، ولی دلهایشان در ملکوت! اینان همانهایند که در ظاهر کم شمار؛ ولی در حقیقت بسیارند.
📚صفحاتٌ من تاریخ الأعلام فی النجف الأشرف، ج۱، ص۱۸۵–۱۸۸.
گزارش حال و هوای کشور
✍🏼جواد محدثی
🌩آب و هوای کشور، نامناسب است .
ریزگرد های دروغ و تهمت و شایعه، سبب کاهش دید شده است .
تابلوهای راهنما را جابهجا کرده اند و مردم را به بیراهه می فرستند .
🌨دریای ارز و دلار،موّاج است و غیر قابل اطمینان.
ذخیرۂ آب و آبرو در پشت سدّ بعضی مسئولان به کمترین میزان رسیده، و بیشترین گزارشها از بارش فساد و تبعیض و گناه،از مناطق مرکزی و شمال و سواحل و جنگلهاست .
نزولات بانکی، موجب آب گرفتگی در مسیرهای تولید شده است.
هوای آلوده هم، تنفس را برای افراد سالم مشکل ساخته است.
❄️تردد در بزرگراه «تقوا» به کندی صورت می گیرد و گذرگاههای ایمان، لغزنده است.
با ریزش بهمن های تزویر، راه صداقت و صراحت ،مسدود شده و افراد عجول، از مسیرهای قابل دسترسی دیگری مثل: پارتی، رانت، توصیه و تملّق به مقصد و مقصود می رسند.
☀️گرمترین نقطه، «بازار شایعات» و جزایر سه گانه «طمع» ،« تزویر » و« تکاثر » است .
زباله های «فساد اداری» مشام همه را می آزارد،
ساخت و ساز های غیر مجاز روی «گسل نفاق»، بالأخره روزی نشست خواهد کرد .
«زمستان تخریب» می گذرد، ولی رو سیاهی برای ذغال های حزبی و جناحی و باندی می ماند!
🌦و اما پیش بینی حال و هوا:
جادۂ انقلاب، بن بست نیست ،
کف ها و زباله ها مثل چهار دهه گذشته از بین خواهد رفت.
حفظ محیط زیست انقلاب، وظیفه همه است.
«عطر خدمت خالصانه» مشام جان را معطّر می کند.
ما امیدواریم و آیا صبح زیبا و روشن مهدوی نزدیک نیست ؟؟؟
أ لیس الصبح بقریب !؟؟
🕌زیارت امام حسن عسكرى(عليه السّلام) در روز پنجشنبه
🔆السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللَّهِ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللَّهِ وَ خَالِصَتَهُ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا إِمَامَ الْمُؤْمِنِينَ
وَ وَارِثَ الْمُرْسَلِينَ
وَ حُجَّةَ رَبِّ الْعَالَمِينَ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكَ وَ
عَلَى آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ
🔆يا مَوْلايَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ أَنَا #مَوْلًى لَكَ وَ لِآلِ بَيْتِكَ
وَ هَذَا يَوْمُكَ وَ هُوَ يَوْمُ #الْخَمِيسِ
وَ أَنَا #ضَيْفُكَ فِيهِ وَ #مُسْتَجِيرٌ بِكَ فِيهِ، فَأَحْسِنْ ضِيَافَتِي وَ إِجَارَتِي بِحَقِّ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ.
🕯التماس دعای مخصوص🕯
🕋مجاهدان مخلص راه خدا و شهیدان راه حق و فضیلت بویژه #پاسداران_و_مدافعان حریم ولایت و مظلومان #لبنان_غزه را در #ثواب# زیارتتان شریک فرمائید.🕋
https://eitaa.com/sebqat14
🦋بفرمائید مسجد سبقت در خیرات🦋
🔴 زیارت امام زمان (علیه السلام) پس از نماز صبح!
🔵 اَللّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلاىَ
صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِ
عَنْ جَمیعِ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ
فى مَشارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغارِبِها
وَ بَرِّها وَ بَحْرِها
وَ سَهْلِها وَ جَبَلِها
حَیِّهِمْ وَ مَیِّتِهِمْ
وَ عَنْ والِدَىَّ وَ وُلْدى وَ عَنّى
مِنَ الصَّلَواتِ وَالتَّحِیَّاتِ
زِنَةَ عَرْشِ اللَّهِ وَ مِدادَ کَلِماتِهِ
وَ مُنْتَهى رِضاهُ
وَ عَدَدَ ما اَحْصاهُ کِتابُهُ
وَ اَحاطَ بِهِ عِلْمُهُ؛
اَللّهُمَّ اِنّى اُجَدِّدُ لَهُ
فى هذَا الْیَوْمِ وَ فى کُلِّ یَوْمٍ
عَهْداً وَ عَقْداً وَ #بَیْعَةً فى رَقَبَتى؛
🌹 اَللّهُمَ کَما شَرَّفْتَنى بِهذَا التَّشْریفِ وَ فَضَّلْتَنى بِهذِهِ الْفَضیلَةِ
وَ خَصَصْتَنى بِهذِهِ النِّعْمَةِ،
فَصَلِّ عَلى مَوْلاىَ وَ سَیِّدى
صاحِبِ الزَّمانِ
وَاجْعَلْنى مِنْ اَنْصارِهِ
وَ اَشْیاعِهِ وَالذّآبّینَ عَنْهُ،
وَاجْعَلْنى مِنَ #الْمُسْتَشْهَدینَ
بَیْنَ یَدَیْهِ، #طائِعاً غَیْرَ مُکْرَهٍ
فِى الصَّفِّ الَّذى نَعَتَّ اَهْلَهُ
فى کِتابِکَ فَقُلْتَ:
#صَفّاً_کَاَنَّهُمْ_بُنْیانٌ_مَرْصوُصٌ
عَلى طاعَتِکَ وَ طاعَةِ رَسوُلِکَ
وَ آلِهِ عَلَیْهِمُ السَّلامُ؛
🌹 اَللّهُمَّ هذِهِ #بَیْعَهٌ لَهُ فى عُنُقى اِلى یَوْمِ الْقِیامَة.
https://eitaa.com/dorusheidarifar
🌹عوامل استحکامخانواده درقرآن(۲)🌹
1⃣گذشت و یادآوری محاسن🌸
وَأَن تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ وَلَا تَنسَوُا الْفَضْلَ بَيْنَكُمْ
ﻭ ﮔﺬﺷﺖ ﻭ ﺑﺨﺸﺶ ﺷﻤﺎﺑﻪ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﻱ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ . ﻭ ﻓﺰﻭﻥ ﺑﺨﺸﻲ ﻭ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﻱ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻧﻜﻨﻴﺪ.(بقره ٢٣٧)
2⃣حق مداری و پذیرش اشتباه 🌸
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَىٰ أَنفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ
ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻗﻴﺎم ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺑﻪ ﻋﺪﻝ ، ﻭ ﮔﻮﺍﻫﻲ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﺷﻴﺪ ، ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺑﻪ ﺯﻳﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﻳﺎ ﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭ ﻳﺎ ﺧﻮﻳﺸﺎﻧﺘﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ (نساء ١٣٥)
3⃣توجه به دین مداری خانواده 🌸
وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا
ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﻣﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﻫﻤﺴﺮﺍﻥ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻧﻤﺎﻥ ﺧﻮﺷﺪﻟﻲ ﻭ ﺧﻮﺷﺤﺎﻟﻲ ﺑﺨﺶ ، ﻭ ﻣﺎ ﺭﺍ ﭘﻴﺸﻮﺍﻱ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﺍﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻩ .(فرقان٧٤)
4⃣توجه به رفاه خانواده🌸
لِيُنفِقْ ذُو سَعَةٍ مِّن سَعَتِهِ
ﺑﺮ ﺗﻮﺍﻧﮕﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺗﻮﺍﻧﮕﺮﻱ ﺍﺵ ﻫﺰﻳﻨﻪ دهد.(طلاق٧)
🔹🔹🔹🔹🔹
❇️❇️ به مناسبت سالگرد رحلت مرحوم علامه مصباح
❌❌ دروغ بزرگ در مورد دوری آیت الله مصباح از مبارزه و داشتن تفکرات انجمن حجتیه
پس از تبعید امام خمینی رحمت الله علیه و شرایط خفقانبار آن دوره، در روز یکشنبه 29 آذرماه 1343 که مصادف با سالگرد میلاد حضرت ولیعصر عجلاللهتعالی فرجهالشریف بود، ناگهان نشریهای در قطع دفترچهای و به صورت فتوکپی تایپ شده، در گوشه و کنار حوزه قم و برخی مساجد تهران و شهرستانها دیده شد که عنوان «انتقام» بر آن بود و در بالای صفحه اولش، بخشی از آیه 22 سوره سجده، «إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنْتَقِمُونَ» (ما از جنایتکاران جدا انتقام میگیریم) نقش بسته و در گوشه سمت چپ آن نوشته شده بود:« ...ای تودههای رنجدیده و استعمار زده، روشنفکران، دانشجویان، آزادیخواهان، کارگران، دهقانان، رنجبران.... گمشده خود را تنها در پرتو تعالیم نورانی اسلام بجویید و به منظور برقراری حکومت اسلامی آزاد، همه با هم در راه یک جهاد مقدس و خستگیناپذیر علیه استعمار و استبداد متحد شویم...»
سرمقاله نشریه با عنوان «آغاز انتقام» به ضرورت چاپ و انتشارچنین نشریه و اهداف آن پرداخته بود که در بخشی از آن چنین آمده بود: « ... هدف ما، روشن کردن افکار تخدیر شده- بیدار نمودن عواطف مذهبی خفته – زنده کردن احساسات سرکوب شده – بیان احکام سیاسی و دفاعی اسلام– تحکیم پیوندهای مبارزین – تقویت همبستگی تودههای مجاهد و رزمنده – ایجاد وحدت کامل میان نیروهای ملی و مذهبی و بسیج همگانی با سلاح ایدئولوژیک ایمان در یک جهاد پیگیر و خستگیناپذیر علیه استعمار و استبداد به سوی یک هدف مقدس یعنی استقلال و حاکمیت ملت شریف ایران در سایه تعالیم حیاتبخش اسلام است...»
بقیه مطالب نشریه به مقالاتی از جمله تبیین مبانی و مفاهیم انتظار حضرت صاحبالزمان در مبارزه علیه طاغوت و استعمار و همچنین تحلیل برخی از مسائل سیاسی روز پرداخته بود، مانند روشنگری درباره کابینه وابسته حسنعلی منصور و لایحه خفت بار کاپیتولاسیون، مطلب کنایهآمیز و افشاگرانهای درباره فریبکاریهای رژیم شاه به نام «فرهنگ اصطلاحات انقلاب سفید» و مقاله مفصلی براساس آیات قرآن مجید و روایات که مردم را به پایداری و مقاومت در مبارزه با شاه و آمریکا در زمان تبعید رهبری نهضت فرا میخواند که در بخشی از آن مطلب نوشته بود: « ... خوشبختانه رهبر دینی ما حضرت آیتاللهخمینی مبارزه با دستگاه جبار حاکمه را واجب و تقیه را حرام و سکوت را از گناهان کبیره شمردهاند. به علاوه، وجوب دفاع از اساس اسلام یک حکم اجتماعی است...»
پاسخ به منطقهای استعماری
در بخشی دیگر از مطلب یاد شده، شبهات برخی افراد ظاهرالصلاح را پاسخ میداد که مبارزه برای سرنگونی ظلم و برپایی حکومت اسلامی را به دوران ظهور حضرت ولی عصر عجلاللهتعالی فرجهالشریف موکول میکردند و مطالبی نسبت به ادامه مبارزه در غیبت آن حضرت، ذکر کرده بود:«... اعتقاد به پر شدن زمین از ظلم و ستم در آخرالزمان و همچنین پر شدن آن از عدل و داد بعد از ظهور امام دوازدهم (عج) هیچگاه وظیفه شرعی را تغییر نمیدهد و این که بعضی از کوتهنظران میگویند در فکر اصلاح نباشید که ظهور حضرت به تاخیر میافتد، یک منطق احمقانهای است که مورد سوءاستفاده استعمارگران واقع شده و خدا میداند که ترویجکنندگان این منطقهای غلط استعماری چه خیانت عظیمی را مرتکب میشوند و چه ضربت بزرگی بر پیکر اسلام و مسلمین وارد میکنند....»
اما طی همه آن سالها تا پیروزی انقلاب و حتی پس از آن هیچکس نمیدانست، چه فرد یا افرادی نشریه «انتقام» را تهیه و به چاپ میرساندند. انگار که گروه عظیمی در کار تهیه و نشر و توزیع آن دست داشتند و حتی از میان مبارزین و انقلابیون آن زمان هم کسی اطلاع دقیقی از منشاء و منبع نشریه نداشت. حتی آنهائی که در چاپ و توزیع نشریه انتقام فعالیت میکردند هم از محور اصلی انتشار این نشریه بیخبر بودند، بعضا فکر میکردند گروهی از طلاب و یا از اعضای هیئتهای موتلفه اسلامی هستند.
اما در اول بهمن 1343 که حسنعلی منصور، نخستوزیر شاه، به مجازات رسید و سپس تقریبا همه اعضای اصلی و فرعی موتلفه دستگیر یا فراری شدند، اما باز هم نشریه «انتقام» منتشر و توزیع گردید! حتی شماره سوم آن، مدتی بعد از مجازات منصور که مزدوران شاه، دیوانهوار به هجوم علیه طلاب انقلابی و مبارزان پیرو امام دست زده بودند، در 8 اسفند 1343 منتشر گردید که مطالبی هم درباره مرگ منصور و بازتاب آن در نشریات مختلف چاپ کرده بود که در آن شرایط بدون تردید میتوانست برای نویسندگان و انتشاردهندگان آن، حکم اعدام داشته باشد.
شگفت آنکه پس از پیروزی انقلاب نیز تا سالها، از نقش اصلی چاپ و انتشار نشریه انتقام اطلاعی در دست نبود تا اینکه مرحوم حجتالاسلام سیدهادی خسروشاهی واقعیت را پس از تحقیقات و بررسیهای مختلف در مقدمه کتابی که درباره نشریه «انتقام» که در سال 1379 به چاپ رسید، شرح داد که چگونه مرحوم آیتالله مصباح یزدی همان عامل پنهان و محور اصلی انتشار نشریه بود. هنگامی مرحوم خسرو شاهی با ایشان تماس گرفت تا از همکاران ایشان و نحوه انتشار نشریه سؤال کند، آیتالله مصباح چنین پاسخ داد:
«... در مورد همکاران باید عرض کنم که در آمادهسازی این نشریه از نوشتن مقالات تا تهیه مقدمات و تکثیر و حتی سیم زنی و بستهبندی، تنها بودم و همکار رسمی در این رابطه نداشتم و به همین دلیل نشریه انتقام ارگان هیچ سازمان و تشکیلاتی نبود بلکه در واقع نشریه حوزه علمیه قم بود و البته برخی از دوستان در توزیع آن شرکت داشتند که اجرهم علیالله...».
مرحوم خسروشاهی درباره این که پس از 35 سال متوجه نقش اصلی ایشان در نشریه «انتقام» شد، توضیح داد:«... روش استاد مصباح از همان دوران، مخفیکاری و رازداری و عدم تظاهر بود، بهویژه که ایشان در هیچ زمینهای (زمینههای علمی، فلسفی، سیاسی و...) مایل نبود که خودی نشان بدهد و همواره طبق معتقدات و باورهای خود به کار مبارزه ادامه میداد».
لیلة الرغائب به چه معناست؟
آیت الله جوادی آملی:
ليلةالرغائب به معناي شب آرزوها نيست، بلکه شب رغبتها و گرايشها و مجذوبشدنهاست؛ آن را گرايش و ميل و شوق ميگويند .
خدای سبحان جنّاتی دارد كه ما را به آنها ترغيب كرده و برای روح ما هم بهشتی دارد كه ما را به آن هم ترغيب كرده است.
مؤمنین متوسط, رغبتشان در ليلةالرغائب به (جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ) است و مؤمنین مقرب گذشته از اينكه ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ را طالب هستند ﴿فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ را هم مورد رغبت و ميل و گرايش خود قرار ميدهند.
آنگاه درباره چنين گروهي گفته ميشود: ﴿وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ﴾ هم جنّت بدن است هم جنّت جان است؛ هم لذّت روح است هم لذّت تن است؛ كه ـ انشاءالله ـ در ليلةالرغائب به اين رغبتها بار بيابيم.
فرمایش علامه جوادی آملی حفظه الله مستند به کلام دانشمندان لغت عرب است.
اهل لغت در مورد معنای «رغائب» چنین می گویند:
چيزي که مورد ميل و رغبت انسان است.
صلاة الرغائب یعنی نمازی که به سبب ثواب بسیار آن مورد میل و رغبت بندگان است.»
همان طور که ديديم هيچ يک از اين دو معنا، ارتباطی با "آرزو کردن" ندارد و موضوع اين معانی مربوط به هدف خلقت جن و انس و "عبادت خدا" است.
⚠️ صدا و سیمای ایران که فراوان احکام ضروری و معارف متواتر کتاب و سنت را مخفی داشته و نشر دهنده غنا ترانه خوانی زن (در برنامه های کودک) و برخی منکرات دیگر است، در نشر مطالب بی سند و عامه پسند به نام دین ید طولایی دارد؛ مانند لیلة الرغائب یا شب آرزوهاست که ترجمه رغائب به آرزوها از اشتباهات صدا و سیماست.
هیچ اسم و اثر و نام و نشانی از لیلة الرغائب جز یک روایت عامی در احادیث ما نیست. با سندی به غایت ضعیف به روایت متهمی صوفی از 8 طبقه مجهول از شخصی عامی از انس بن مالک که وی از کذابین شمرده شده است!
خود عامه هم راوی حدیث را متهم به جعل همین حدیث می دانند. (الجرح و التعديل ،ج3 ، ص 219 و ر.ک الموضوعات ابن الجوزی) حتی برخی نماز لیله الرغائب را که از میان خودشان برخاسته، بدعت می دانند. (ابن جوزی، الموضوعات، ج2، ص129؛ ابن تیمیه، الفتاوی الکبری، ج2، ص262 و ج5، ص344 و عجلونی، کشف الخفاء، ج2، ص410؛ لخمی شاطبی غرناطی(م790)، الاعتصام، ج1، ص122؛ فتنی، تذکرة الموضوعات، ص44؛ شربینی، الاقناع، ج1، ص108 و ملییاری هندی(م987)، فتح المعین، ج1، ص312؛ نووی، شرح صحیح مسلم، ج۸، ص۲۰.)
عالمانی مانند آقایان امینی، تستری، سبحانی و میلانی هریک به نوعی عامی و ساختگی بودن آن را پذیرفته اند. (امینی، الغدیر، ج5، ص245؛ همو، الوضاعون و احادیثهم، ص228؛ تستری، النجعة فی شرح اللمعه، ج3، ص103؛ سبحانی، موسوعة طبقات الفقهاء، ج7، ص116 و میلانی، سید علی، شرح منهاج الکرامة فی معرفة الامامة، ج3، ص303.)
علامه مجلسی نیز آن را غیر معتمد می داند و به عمل به آن اشکال می کند. (زادالمعاد ص42)
این خبر در منابع شیعه در إقبال الأعمال (ط - القديمة)، ج2، ص: 632 بدون ذکر سند و در بحار الانوار، ج 95، ص 395 به نقل از اجازات علامه با همان سند عجیب عامی آمده است. مرحوم سید در اقبال از این گونه مسامحات فراوان دارند، چنانکه خود ایشان اشاره فرموده اند آن را با نام احتیاط آورده اند!
بعضی از باب ادله تسامح به آن اخذ کرده اند؛ اما برخی فقهای قدیم و بسیاری از محققان معاصر در دلالت این ادله نسبت به این گونه اخبار اشکالات فراوانی بیان کرده اند.
(رک: شیخ یوسف بحرانی, الحدائق الناضرة في أحكام العترة الطاهرة؛ ج4، ص: 197 ؛ شیخ محمد جواد فاضل در باره قاعده تسامح در ادله سنن: yon.ir/bAZwI و «اخلاق اسلامي و كاربست قاعده تسامح در ادله سنن» نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و...)
شاید بدعت و سنت بودن این نامگذاری، دلیل روشنی نداشته باشد؛ اما احتیاط در اجتناب از اعتقاد به خصوصیت شرعی این شب است.