هدایت شده از نگارخانه طلبگی تا اجتهاد
اقدامی نکردند
ما ابن سینا داشتیم که هنوز که هنوز است کتابش مرجع درسی و مهم پزشکی دانشگاههای دنیاست، یا رازی را داشتیم یا دیگرانی از این قبیل را، چرا بایستی امروز به خودکفائی علمی کشور امید نبندیم؟ من در چند سال قبل در اوایل انقلاب، سال 1359 بود یک سفری با یک هیأتی به هند رفته بودم. آنجا مأمورین وزارت خارجه به ما اطلاع دادند که یک بیمارستان گیاه درمانی وجود دارد. من خیلی علاقمند شدم که آنجا را ببینم و رفتم دیدم از نزدیک، بیمارستان بسیار وسیع و مفصلی بود، اسم فارسی هم برایش انتخاب کرده بودند به نام همدرد. با اینکه هند بود. در دهلی نو مرکزش بود و در استانهای مختلفی از هند شعبه داشت که این فقط یک بیمارستان نبود، هم بیمارستان بود هم مرکز تحقیقات، بلکه یک دانشکده بود که تدریس در آنجا میشد، ما در آنجا کارهای گیاهی درمانی را دیدیم. بنده آنجا به ذهنم آمد که میبایستی این (گیاه درمانی) را در ایران پیگیری کنیم، وقتی از هند به ایران آمدم با مسؤولین آن وقت صحبت کردم و از آنها قول گرفتم که به طور قطعی دنبال این قضیه باشند، ولی اقدامی نکردند..من امیدوار هستم تا چند سال دیگر فصل جدیدی در مسئله درمان از سوی محققان ایرانی باز شود. (بیانات در دیدارجمعی از پزشکان 5 شهریور 63)
نگارخانه طلبگی تا اجتهاد
@tt_ej_poster
هدایت شده از نگارخانه طلبگی تا اجتهاد
بند دوازدهم...
بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه نمودن طب سنتی ایران. (بند دوازدهم سیاست های کلی سلامت ابلاغ شده ی امام خامنه ای در 18 فروردین 93 )
1-12 ترویج کشت گیاهان دارویی تحت نظر وزارت جهاد کشاورزی و حمایت از توسعه نوآوریهای علمی و فنی در تولید و عرضه فرآوردههای
دارویی سنتی تحت نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
2-12 استاندارد سازی و روزآمد کردن روشهای تشخیصی و درمانی طب سنتی و فرآوردههای مرتبط با آن.
3-12 تبادل تجربیات با سایر کشورها در زمینه طب سنتی.
4-12 نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر ارائه خدمات طب سنتی و داروهای گیاهی.
5-12 برقراری تعامل و تبادل منطقی میان طب سنتی و طب نوین برای همافزایی تجربیات و روشهای درمانی.
6-12 اصلاح سبک زندگی در عرصه تغذیه.
نگارخانه طلبگی تا اجتهاد
@tt_ej_poster
هدایت شده از نگارخانه طلبگی تا اجتهاد
دغدغه ی قلبی...
انرژی هستهای مال آنها (یعنی غربی ها) بوده است که ما آن را گرفته و به خوبی از پس آن برآمدیم. دغدغه قلبی امروز من طبّ ایرانی-اسلامی است، به آن بپردازید.
نقل قول محمدحسن طریقت منفرد وزیر اسبق بهداشت در سخنرانی پیش از خطبههای نماز جمعه تهران مهر 1394
از بیانات امام خامنه ای مورخ نوروز 1391 در دیدار با هیأت دولت در جوار حرم رضوی
نگارخانه طلبگی تا اجتهاد
@tt_ej_poster
هدایت شده از نگارخانه طلبگی تا اجتهاد
باب جدید...
گیاهان دارویی و طبّ سنتی از جمله کارهایی است که میتواند باب جدیدی در مسایل کلان مربوط به بهداشت و درمان بگشاید. توجه و اهتمام جناب عالی در این کار بسیار مفید خواهد بود.
بخشی از نامه امام خامنه ای به ریاست محترم جمهور در سال 1386
نگارخانه طلبگی تا اجتهاد
@tt_ej_poster
هدایت شده از نگارخانه طلبگی تا اجتهاد
او را علاج کرد...
امروز در تمام کشور ایران یک نفر که قانون بوعلی را بفهمد معلوم نیست باشد و این ضربتی است که این کشور از دست اجانب بهوسیله زمامداران بیخرد ما خورد... همه شنیدید در زمان تصدی رضاخان همین شاه کنونی (محمدرضا) به تیفوئید مبتلا شد، در وقتی که تمام دکترهای درجه اول کشور از درمان آن مأیوس شدند، طبیب طالقانی با دستور طب قدیم او را علاج کرد. خوب بود با چنین امتحانی رضاخان با زمامداران آن روز به فکر این بیفتند که طب کشور خود ما نیز باید دست کم در حساب بیاید لکن بقدری اینها خود را باختند و انگاره را از دست دادند که حاضر نیستند برای خود جزیی فضیلتی قائل شوند و با حسن و هوش خود هر طور شده است مبارزه میکنند که مبادا بر خلاف اروپا سخنی بگویند.
(کشف الاسرار حضرت امام خمینی ص 280 و 281)
نگارخانه طلبگی تا اجتهاد
@tt_ej_poster
هدایت شده از نگارخانه طلبگی تا اجتهاد
این بالاتر است...
پیگیری این طب سنتی واقعا مژده ای است برای ما، این جزو مهم ترین کارهاست. یک علتش این است که ما به خودکفایی نزدیک می شویم، یک جهت دیگر این است که ثروت های ناشناخته فراوانی در داخل کشور که مهمل مانده و مورد استفاده قرار نگرفته، مورد استفاده قرار خواهد گرفت. یک استفاده این است که طبیب ایرانی و محقق ایرانی احساس می کند که از درون خودش می جوشد و می تواند به خودش متکی باشد که این غیر از بی نیازی دارویی است! این خودکفایی علمی است و خودکفایی علمی از خودکفایی دارویی بالاتر است.
(از بیانات حضرت امام خامنه ای به نقل از روزنامه کیهان مورخ پنجشنبه 18 مرداد 1386، شماره 18871 )
نگارخانه طلبگی تا اجتهاد
@tt_ej_poster
هدایت شده از نگارخانه طلبگی تا اجتهاد
دسیسه ها سبب شد...
نه اينكه ما نمى دانيم كه علومى كه در شرق بود، دسيسه ها اسباب اين شد كه عقب بزنند آنها را، و به جاى او علوم غرب را بياورند. دانشهايى كه در شرق بود و اروپا از آن تقليد مى كرد، دستهايى آمد و آنها را عقب زد و محتوا را از ما گرفت، الآن وضع ما وضعى شده است كه خيال مى كنيم كه هر چه هست، در غرب است و ما هيچ چيز نداريم. محتواى خودمان را گرفتند. يعنى مغزهاى ما را شستشو كردند؛ جايش يك مغز ديگرى گذاشتند كه از همان غرب ارتزاق مى كند. و اين يك مطلب مهمى است كه بايد بتدريج اين مملكت از زير آن بار بيرون برود. يكى هم از مسائل، همان مسئله طب قديم است. آنها همه اين دردهايى كه الآن هست با همين دواهاى علفى معالجه مى كردند و معالجه شان يك معالجات اساسى بود و اروپا از طب بو على تا همين آخر استفاده مى كردند. كتاب بو على تا همين آخر، شايد حالا هم مورد نظر آنها باشد، بروزش نمى دهند. (بیانات حضرت امام در تاریخ 17 تير 1358، نقل از صحيفه امام، ج9، ص 7 و 8)
(کشف الاسرار حضرت امام خمینی ص 280 و 281)
نگارخانه طلبگی تا اجتهاد
@tt_ej_poster
هدایت شده از نگارخانه طلبگی تا اجتهاد
او را نمی شناسیم...
فلاسفه غرب الآن هم محتاج به اين هستند كه از فلاسفه شرق ياد بگيرند. كتابهاى ابو على الآن هم، من گمان مىكنم تا چند وقت پيش از اين و الآن هم همين طور، مورد استفاده اطباى غرب است. قانون بو على رسماً تدريس مى شده آنجا؛ استفاده از آن مى شده. لكن اين تحفه شرقى رفته غرب، غرب از آن استفاده كرد و ما خودمان گم كرده ايم خودمان را، بو على را نمىشناسيم.
( از بیانات حضرت امام خمینی در تاریخ 12 شهريور 1358 به نقل از صحيفه امام، ج9، ص 392)
نگارخانه طلبگی تا اجتهاد
@tt_ej_poster
هدایت شده از نگارخانه طلبگی تا اجتهاد
کارشان اساسی بود...
فلاسفه غرب الآن هم محتاج به اين هستند كه از فلاسفه شرق ياد بگيرند. كتابهاى ابو على الآن هم، من گمان مىكنم تا چند وقت پيش از اين و الآن هم همين طور، مورد استفاده اطباى غرب است. قانون بو على رسماً تدريس مى شده آنجا؛ استفاده از آن مى شده. لكن اين تحفه شرقى رفته غرب، غرب از آن استفاده كرد و ما خودمان گم كرده ايم خودمان را، بو على را نمىشناسيم.
( از بیانات حضرت امام خمینی در تاریخ 12 شهريور 1358 به نقل از صحيفه امام، ج9، ص 392)
نگارخانه طلبگی تا اجتهاد
@tt_ej_poster
هدایت شده از نگارخانه طلبگی تا اجتهاد
ایرانی با همت...
دوستان عزیزم! چرا جهت معالجات امراض از گیاهان دارویی ایران استفاده نکنیم؟ چرا طب سنتی و شیوه گیاه درمانی و طریقه استفاده از ادویه جات مورد استفاده ما ایرانی ها قرار نگرفته؟ چرا وزارت بهداري و دست اندرکاران تا به حال در گسترش و احیاي طب سنتی و گیاه درمانی قدمی برنداشته اند؟ چرا ما ایرانی ها با داشتن گنجینه هاي طبی همیشه باید در چنگال داروهاي خارجی اسیر و عاجز باشیم؟ چرا بعضی از داروهاي فرنگی در ایران بازار سیاه پیدا کرده و تا چند صد برابر قیمت اصلی به فروش می رسد؟ آیا خودمان مقصر هستیم که زیر بار داروهاي گیاهی نرفته ایم و یا داروهاي فرنگی در علاج امراض معجزه گر بوده اند؟! آیا تبلیغات و زرق و برق داروهاي فرنگی ما را به طرف خود کشیده و یا داروهاي گیاهی را مصرف نموده ایم و نتیجه نگرفته ایم؟... بله.... این چراها وقتی جوابش داده خواهد شد که انشاالله در رأس این امر، یک ایرانی با همت و معتقد قرار گیرد.
بخشی از سخنرانی مرحوم شهید بهشتی در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران، 1/7/1359
نگارخانه طلبگی تا اجتهاد
@tt_ej_poster
هدایت شده از نگارخانه طلبگی تا اجتهاد
یک تابلو است...
منحصر کردن مباحث طب اسلامی در تغذیه و روش های درمانی به هیچ عنوان به نفع جریان طب اسلامی نیست. در واقع طب اسلامی یک تابلو است که راه رسیدن به تمدن اسلامی را نشان می دهد و مبلّغی است که از معارف و مفاهیم ناب اسلامی تبلیغ می کند. طب اسلامی فقط نیامده است که بگوید برای درمان فلان بیماری انجیر بخورید!؛ آمده است بگوید راه حقیقی رشد و کمال بشر در هر زمینه ای بازگشت به آموزه های الهی است و برای رسیدن به علومی که نافع حقیقی بشر است راهی جز دین وجود ندارد. طب اسلامی می خواهد بگوید که برای شناخت انسان که موضوع علم طب است هیچ راهی جز سؤال از خدایی که خالق انسان است وجود ندارد و راه های دیگر بیراهه هایی هستند که دشمنان حقیقت و ائمه ضلالت برای انحراف انسان از صراط مستقیم ساخته و پرداخته اند. طب اسلامی عرصۀ مبارزه ایست برای احیاء هویت گمشدۀ انسانی در پس حیوان انگاری های شیطانی مدرنیسم. (سخنرانی در دیدار مدیران روابط عمومی دانشگاه های کشور، اسفند 1386)
نگارخانه ی طلبگی تا اجتهاد
@tt_ej_poster
هدایت شده از محسن بهرامی و بانو
بسم الله الرحمن الرحیم
امام بزرگوار خیلی هوشمند بودند یعنی از زیرک ترین های روزگار بودند.... در فضای سیاست مهمترین نکته در مورد هوش ایشون اینه که مکرر دو قطبی کاذب جلوی پای امام می گذاشتند ولی ایشون هیچ وقت گرفتار نشد... قبل از انقلاب بحث شمس آبادی و شهید جاوید و شریعتی و ... رو بارها مطرح کردند ولی حتی وقتی صریحا هم از ایشون سوال می پرسیدند ایشون می فرمودند هیچ وقت در این موارد اظهار نظر نمی کنم و بعد از انقلاب هم همان اوایل انقلاب یه عده میان خدمت ایشون که بحث طب اسلامی و طب غربی رو مطرح کنند و ایشون رو گرفتار مسائل فرعی و دو قطبی های کاذب کنند تا تو بحبوحه ی تثبیت نظام در اوایل انقلاب، ایشون رو دچار مسائل فرعی و حاشیه سازی کنند... احتمال زیادی می دم که با مطالعه کشف الاسرار این دوگانه رو انتخاب کرده بودند چون توی کشف الاسرار ایشون چند جا نشون میده که به طب غربی نظر مثبتی نداره و طب سنتی رو ترجیح میده ... اما ایشون خیلی زیرکانه از این تله خودشون و نظام نوپای اسلامی رو نجات دادن ... در ادامه سخنان ایشون در این جلسه تقدیم دوستان میشه.... دوقطبی طب غربی و طب اسلامی دو قطبی دشمن سازه وگرنه خرد حکم میکنه که همه به وحی و تجربه و عقل احترام بذارن و هر مطلب طبی که با وحی و عقل و تجربه سازگاره پذیرفته بشه...الان دشمن می خواد با ایجاد درگیری بین طرفداران طب غربی و سنتی مسئولین و مردم رو از مبارزه با کرونا که احتمالا سرباز بیولوژیک دشمنه منصرف کنه تا این ویروس منحوس کشته های بیشتری از کشور عزیزمون بگیره...
هدایت شده از محسن بهرامی و بانو
سخنرانى [در جمع دانشجويان شيراز و پزشكان (تدوين قانون اساسى)]
زمان: 17 تير 1358/ 13 شعبان 1399
مكان: قم
موضوع: ضرورت تدوين قانون اساسى- انتخاب رئيس جمهور
حضار: دانشجويان، كاركنان دانشگاه شيراز و پزشكان طب سنّتى
بسم اللَّه الرحمن الرحيم
تلاش همگانى در حلّ مشكلات اساسى كشور
يك مسائل اساسى داريم كه بايد فكر آن مسائل اساسى باشيم. در يك همچو موقعى كه اين مسائل اساسى مطرح هست، طرح مسائل ديگر اشتباه است. من كراراً گفتهام كه اگر چنانچه يك زلزلهاى بيايد و يك خانههايى را خراب كند و يك مردمى زير آوار باشند، هيچ شما به خودتان اجازه مىدهيد كه بنشينيد راجع به مسائل طب صحبت كنيد، يا مسائل رياضى، يا مسائل ديگر مطالعه كنيد؟ يا همه بايد هجوم بياوريد و اين زلزله زدهها را بيرون بياوريد؟ ما الآن يك مملكتى داريم كه يك خرابىهايى دارد اساسى، و يك مسائلى ما الآن داريم كه اين مسائل، اساس مملكت ماست. مسائل اساسى را ما الآن بايد طرح كنيم و همه با هم دنبال اين مسائل اساسى باشيم، بعد كه اين مسائل اساسى را درست كرديم و اساس مملكتمان را مستقر كرديم، آن وقت شما برويد سراغ طب سنتى؛ آنها هم بروند سراغ طب وارداتى. امروز روزى نيست كه شما صرف كنيد همه قوايتان را در اينكه آيا طب اسلامى، به اصطلاح شما، يا طب سنّتى ابو على «1» و رازى «2» بايد عمل بشود، يا طبهاى ديگر، اين الآن نبايد مطرح بشود. الآن شما در يك وضعى واقع هستيد كه بين وجود و عدم كشورتان، بين وجود و عدم مذهب و اسلامتان
صحيفه امام، ج9، ص: 7
واقع شدهايد، سر دو راهى الآن واقع شدهايد. گمان نكنيد كه حالا كه رژيم سابق را عقب زديد ديگر مسائل تمام است. الآن شما ملاحظه مىكنيد كه در اين مملكت ريشههايى از همان رژيم سابق هست كه مشغول فعاليتاند. يك اشخاصى از خارج آمدهاند، با اسمهاى مختلف، آنها هم مشغول فعاليتاند. مىخواهند نگذارند كه اين مملكت رژيمش مستقر بشود. سابق با رفراندم مخالفت مىكردند، بعد با طرح قانون اساسى مخالفت مىكنند، بعد هم هر قضيهاى را كه پيش بياوريد. يك قشرى هستند كه از عمّال خارجىها هستند و مخالفت مىكنند، در يك روزى كه راجع به اساس مذهب، راجع به اساس كشور، ما مواجه با مخالفين هستيم، همه ما بايد توجه به همين معنا بكنيم. چه طور آن روز كه مىخواستيد اين رژيم را خارج كنيد هيچ طرح نمىكرديد مسائل خودتان را، گرفتاريهاى خودتان را با اينكه آن وقت هم گرفتارى داشتيد، لكن مىديديد كه الآن وقت طرح اين نيست، الآن هم همان طور است. الآن وقت طرح اينكه دانشگاه وضعش چه طور است، طب سنتى يا طب جديد وضعش چه جور است؟ يا ساير چيزهايى كه ما احتياج داريم و همه خرابيهايى كه الآن گذاشتند و رفتند، الآن وقت طرح اينها نيست، اينها يك وقتى دارد. الآن ما يك دولت متزلزل انتقالى داريم، استقرار پيدا نكرده است الآن رژيم ما، استقرار پيدا نكرده حكومت ما. ما قانون اساسى مىخواهيم كه اساس يك مملكتى بر قانونش هست، بعد از آن، رئيس جمهور مىخواهيم كه الآن نيست، بعد از آن، مجلس شوراى ملى مىخواهيم كه با رأى مردم تحقق پيدا كند. بعد كه مجلس تحقق پيدا كرد و رئيس جمهورى تحقق پيدا كرد و دولتى تحقق پيدا كرد، يك دولت مستقرى، و دست اينها و طمع اينها از اين مملكت بريد، آن وقت، وقت اين است كه من مشكلاتى كه دارم بگويم، شما مشكلاتى كه داريد، آقايان هم مشكلاتى كه دارند. نه اينكه ما نمىدانيم كه مشكلات زياد است.
رهايى از سلطه فرهنگى غرب
و نه اينكه ما نمىدانيم كه علومى كه در شرق بود، دسيسهها اسباب اين شد كه عقب بزنند آنها را، و به جاى او علوم غرب را بياورند- دانشهايى كه در شرق بود و اروپا از
صحيفه امام، ج9، ص: 8
هدایت شده از محسن بهرامی و بانو
آن تقليد مىكرد، دستهايى آمد و آنها را عقب زد و محتوا را از ما گرفت، الآن وضع ما وضعى شده است كه خيال مىكنيم كه هر چه هست، در غرب است و ما هيچ چيز نداريم. محتواى خودمان را گرفتند. يعنى مغزهاى ما را شستشو كردند؛ جايش يك مغز ديگرى گذاشتند كه از همان غرب ارتزاق مىكند. و اين يك مطلب مهمى است كه بايد بتدريج اين مملكت از زير آن بار بيرون برود. يكى هم از مسائل، همان مسئله طب قديم است. آنها همه اين دردهايى كه الآن هست با همين دواهاى علفى معالجه مىكردند و معالجهشان يك معالجات اساسى بود و اروپا از طب بو على تا همين آخر استفاده مىكردند. كتاب «1» بو على تا همين آخر، شايد حالا هم مورد نظر آنها باشد، بروزش نمىدهند. من نه اين است كه ندانم اينها را، مىدانم اشكالات زياد است، لكن همه چيز اين طور است، همه مسائل اين طور است كه به ما اين طور فهماندند كه خودتان هيچ چيز نيستيد، و همه چيز آنها هستند و اينها مىخواستند همچو ما را از صحنه انسانيت بيرون بكنند، بگويند ما اصلًا هيچ چيز نداريم. الآن هم شما مىبينيد كه ما طبيب داريم، معالج داريم، لكن تا يك كسى يك مرضى پيدا مىكند، مىرود به انگلستان، مىرود به امريكا، همين جا مىتواند معالجه كنند؛ لكن اينها مىروند به آنجا، بعد از مدتى كه ديدند آنجا هم معالجهشان نكردهاند، گاهى هم معالجه كردند. اين از باب اين است كه ما را جورى الآن بار آوردند كه خيال مىكنيم كه غير از آنجا چيزى نيست در كار، و حال آنكه نه، هست. اينجا هم هست در كار در هر صورت، ما همه اشكالات را مىدانيم؛ لكن وقت دارد اينها. الآن شما بايد تمام همّتان را صرف اين معنا بكنيد كه اين مراحلى كه ما داريم، و دارند با آن مخالفت مىكنند، اين مراحل را ما طى بكنيم.
تشكيل مجلس خبرگان
الآن ما احتياج داريم كه قانون اساسىمان را بررسى بكنند و تصويب بكنند يك عدّه آدم مطّلع، خبير، مجلس خُبرگان پيدا بشود. بايد همه افكار را متوجه اين بكنيد كه يك
صحيفه امام، ج9، ص: 9
اشخاص صحيحى، يك اشخاص مسلمانى، يك اشخاص متعهد به اسلام، يك اشخاص معتقد به اينكه اين مكتب است كه مىتواند ما را مستقل قرار بدهد، يك همچو اشخاصى را تعيين بكنيد. تا بروند به مجلس و ان شاء اللَّه قانون اساسى را آنها چه بكنند و بعد هم رفراندم گذاشته بشود و اين مرحله را ما طى بكنيم. در همين مرحلهاى كه ما هستيم الآن ما مخالف داريم. الآن همين حرفهايى كه شما مىزنيد من احتمال مىدهم كه يك كسى بيخ گوشتان [گفته] خودتان هم متوجه نيستيد. گفتيد كه ببين طب ما از بين رفته؛ بياييد برويم آنجا طرحش بكنيم، وقت طرح نيست الآن، الآن وقت اين نيست كه ما بنشينيم بگوييم طب ما چه جور است؛ دانشگاه ما چه جور است. همه اينها اشكال دارد. دادگسترى ما چه جور است. همه اينها بايد متحول بشود، اما موقعش وقتى است كه ما يك حكومت صحيح پيدا بكنيم؛ ما بتوانيم در دنيا بگوييم كه اين مملكت ما، اين رژيم ما، اين قانون ما، اين رئيس جمهور ما، اين مجلس ما، كه مردم، كه دنيا ما را بپذيرد به اينكه ما يك رژيم تام العيارى هستيم. بعد از اينكه اين طور شد، آن وقت بياييم سراغ اين خردهريزهايى كه چه شده است. چه عقب افتادگيهايى داريم، چه گرفتاريهايى براى ما اين رژيم منحوس سابق درست كرده است؛ همه چيزها را به هم ريختند و رفتند.
ان شاء اللَّه خداوند همهتان را تأييد بكند و به وظيفه فعلىتان توجه پيدا كنيد. و شماى دانشگاهى و آن طب سنتى و ديگران، همه اين خواهرهاى محترم، و شما برادرها و همه ايران، همه با هم الآن بايد توجه به همين مسيرى داشته باشيم كه نهضتمان در راه هست. اين نهضت را بايد همه زنده نگه داريد تا اين مسائل بگذرد. اگر يك سستى بكنيد و برويد سراغ كارهاى ديگر، آن بگويد من خانه ندارم و آن بگويد طب من چه طور است و آن بگويد دانشگاه من چه طور، در بين راه، ما مىترسيم كه يك وقتى يك حايلى پيدا بشود، يك مانعى پيدا بشود، و همه اين حرفهاى شما بشود ديگر هيچ! و تمام بشود و تا آخر ديگر باز ما زير بار همان مسائل باشيم. خدا همهتان را ان شاء اللَّه حفظ كند.
هدایت شده از موکب چهلمین روز / The40thDay
🔹🔷#مدافعان_سلامت در خیابان های #قم در حال مبارزه
موکب های سلامت جهت آموزش مردم، ضد عفونی و توزیع اقلام بهداشتی مشغول فعالیت در سطح شهر قم هستند.
هیات های مذهبی قم با همکاری قرارگاه مردمی کریمه اهل بیت اقدام به برپایی موکب های سلامت در بیش از ۲۰ نقطه شهر قم کرده و در تلاش برای مبارزه با کرونا و کمک به مردم هستند.
از جمله فعالیت های هدفمند این موکب ضدعفونی کردن بدنه و درون خودرو ها و وسایل نقلیه شهری، ضدعفونی معابر، تب سنجی، پخش برشور آموزشی و ... است
بچه های جهادی با طراحی ضد عفونی مکانیزه بدنه خودروها یک کار بزرگ را این روزها در شهر قم رقم زده است.
#مدافعان_سلامت
#قرارگاه_کریمه_اهل_بیت
#کرونا_را_شکست_میدهیم
🔰قرارگاه مردمی کریمه اهل بیت(علیهم السلام)
@karimehahlebait
🔺ایتا
https://eitaa.com/joinchat/1177419811Cdc608e03a3
🔺اینستاگرام
https://instagram.com/karimehahlebait?igshid=1125fbhhek8k7
هدایت شده از دبستان پسرانه قرآنی اباصالح (عج) -شعبه میثم
💎 اینگونه بخوانید...
🔆 آقا از روش مناسب تلاوت قرآن میگویند.
هدایت شده از اسماعیل فخریان
چارهای جز خواندن #نماز_شب نداریم
بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین.
وَ بِالاِسنادِ قالَ: حَدَّثَنَا الحُسَینُ بنُ اَحمَدَ بنِ اِدریسَ قالَ: حَدَّثَنا اَبی قالَ: حَدَّثَنِی مُحَمَّدُ بنُ عَلیٍّ، عَن مُحَمَّدِ بنِ الحُسَینِ بنِ اَبِی الخَطّابِ، عَن اَبی داوُدَ المُستَرِقِّ وَ اسمُهُ سُلَیمَانُ بنُ سُفیانَ، قالَ: قالَ الصّادِقُ جَعفَرُ بنُ مُحَمَّدٍ "عَلَیهِمَا السَّلامُ": یَقومُ النّاسُ عَن فُرُشِهِم عَلى ثَلاثَةِ اَصنَافٍ: فَصِنفٌ لَهُ وَ لَا عَلَیهِ، وَ صِنفٌ عَلَیهِ وَ لا لَهُ، وَ صِنفٌ لا لَهُ وَ لا عَلَیهِ؛ فَاَمَّا الصِّنفُ الّذی لَهُ وَ لا عَلَیهِ فَهُوَ الَّذی یَقومُ مِن مَنامِهِ وَ یَتَوَضَّأُ وَ یُصَلّی وَ یَذکُرُ اللهَ "عَزَّ وَ جَلَّ"، وَ الصِّنفُ الَّذی عَلَیهِ وَ لا لَهُ فَهُوَ الَّذی لَم یَزَل فی مَعصیَةِ اللهِ حَتّى قامَ فَذلِکَ الَّذی عَلَیهِ وَ لا لَهُ، وَ الصِّنفُ الَّذی لا لَهُ وَ لا عَلَیهِ فَهُوَ الَّذی لا یَزالُ نائِماً حَتّى یُصبِحَ فَذلِکَ الَّذی لا لَهُ وَ لا عَلَیه.
عَن اَبی داوُدَ المُستَرِقِ قالَ: قالَ الصّادِقُ جَعفَرُ بنُ مُحَمَّدٍ "عَلَیهِمَا السَّلامُ": یَقومُ النّاسُ عَن فُرُشِهِم عَلى ثَلاثَةِ اَصنَافٍ: فَصِنفٌ لَهُ وَ لَا عَلَیهِ، وَ صِنفٌ عَلَیهِ وَ لا لَهُ، وَ صِنفٌ لا لَهُ وَ لا عَلَیه
شما که صبح از خواب بیدار میشوید و از بستر خود بیرون میآیید، سه جور هستید؛ [یعنی] مردم دنیا که صبح از خواب برمیخیزند بر سه نوعند:
یک دسته هستند که این بیدار شدن از خواب و بیرون آمدن از بستر برای آنها خیر است و شرّی ندارد؛ به «لَهِ» آنها است و «عَلیهِ» آنها نیست؛ این، یک صنف.
یک دستهی دیگر هستند که بیرون آمدنشان از بستر، عَلیهِ آنها است و به نفعشان نیست؛ «لَهِ» آنها نیست. یک دستهی دیگری هم هستند که [وقتی] از خواب بلند میشوند و از رختخواب بیرون میآیند، این بیرون آمدن، نه «لَهِ» آنها است، نه «عَلیهِ» آنها است. پس [مردم] سه جور هستند.
فَاَمَّا الصِّنفُ الّذی لَهُ وَ لا عَلَیهِ فَهُوَ الَّذی یَقومُ مِن مَنامِهِ وَ یَتَوَضَّأُ وَ یُصَلّی وَ یَذکُرُ اللهَ (عَزَّ وَ جَلّ)
ظاهراً از ادامهی حدیث این جور فهمیده میشود که مراد از «یُصَلّی»، صلاة صبح نیست؛ چون آن صنف سوّم را هم در آنجا ذکر میکند که خب نماز صبح باید بخواند، اگر نخواند که [کلّاً] علیه است؛ پس بنابراین، اینجا مراد از نمازی که خوانده میشود، نماز صبح نیست، نماز یا نافلهی صبح است یا نافلهی شب است که این بیدار شدن، به نفع او است، به ضرر او نیست. [این] خیلی مهم است.
نقل کردند از قول مرحوم آقای طباطبائی "رضوان الله علیه" که ایشان اوایلی که وارد نجف شده بودند، با مرحوم حاج میرزا علی آقای قاضی تازه آشنا شده بودند؛ یک روز ایشان را در کوچه میبیند و حاج میرزا علی آقای قاضی -آن عارفِ بزرگِ نامدار(رضوان الله تعالیعلیه)- به او میگوید که پسرم! اگر دنیا میخواهی، نماز شب بخوان؛ اگر آخرت میخواهی، نماز شب بخوان! نماز شب و تهجّد این جوری است. برای امثال ماها که روز مشغولیم و گرفتاریم و مشکلات داریم و سر و کلّه به این بزن، کار با آن بکن، در بین این همه گرفتاریها، در محیط زندگی سخت است اگر بخواهیم یک رابطهی خوبی، یک استغاثهای، یک تضرّعی داشته باشیم؛ چاره منحصر است در همین که انسان سحر بلند شود؛ این [عبارت] ظاهراً آن سحر را بیان میکند. این، یک صنف.
وَ الصِّنفُ الَّذی عَلَیهِ وَ لا لَهُ فَهُوَ الَّذی لَم یَزَل فی مَعصیَةِ اللهِ حَتّى قامَ فَذلِکَ الَّذی عَلَیهِ وَ لا لَه
[دستهی بعدی] در خواب و در بستر خواب هم با معصیت الهی -حالا معصیتهای قلبی، جوارحی، جوانحی- مشغول است تا بلند میشود که این بیدار شدن، به ضرر او است؛ چون بیدار هم که بشود، آن معصیت را ادامه میدهد.
وَ الصِّنفُ الَّذی لا لَهُ وَ لا عَلَیهِ فَهُوَ الَّذی لا یَزالُ نائِماً حَتّى یُصبِحَ فَذلِکَ الَّذی لا لَهُ وَ لا عَلَیه
[دستهی سوّم] که این بیدار شدن نه به نفعش است، نه به ضررش است، میخوابد تا صبح -حالا علیالظّاهر مراد از صبح، اوّلِ اذان است، اوّلِ فجر است؛ اما حالا یک خُرده دستِکم بگیریم، بگوییم که مثلاً [اینجا] صبح یعنی همین بینالطّلوعَین از خواب پا میشود- [بعد] نماز صبحش را میخواند، امّا «لا لَهُ وَ لا عَلَیه»؛ یک فریضهای است که بر عهدهی او است، واجب است، باید به جا بیاورد، آن را به جا میآورد، [امّا] دیگر خیری از این بلند شدن نمیبیند.
۹۸/۱۱/۱۴ رهبر انقلاب اسلامی
@ostad_fakhrian
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
آدمهایی که ایمان ندارند، باوری ندارند، فقط چون دیگران رفتند، اینها هم احتیاطاً میروند، اینها در حوزه قلمرویِ فکر اسلامی داخل نیستند.
#کتاب_طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#کتاب_اول_سیر_مطالعاتی
#جلسه_سوم
@ketabetarhekoli
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
هیچ کاری در دنیا بدون تشکیلات پیش نمیرود. انقلاب اسلامی ایران هم بدون تشکیلات پیش نرفت و پیروز نشد.
۱۳۶۰/۱۰/۲۷
#کتاب_نهم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_تشکیلات
@ketabetashkilat
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
خدای متعال ایمان ناآگاهانه را قبول ندارد و ارج و ارزشی برایش قائل نیست و این چنین ایمانهایی را به شدت توبیخ میکند.
#کتاب_طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#کتاب_اول_سیر_مطالعاتی
#جلسه_سوم
@ketabetarhekoli
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
غرب با این همه فسادهایی که دارد، باید اصلا مضمحل میشد و مثل دود به هوا میرفت. اما علت اینکه دود نشد و به هوا نرفت چند عنصر حسابی بوده. نظم، خستگی ناپذیری وپرکاری از عناصر مثبت و مطلوب فرنگ غرب است. اینها را البته باید یاد گرفت و استفاده کرد.
#کتاب_هفتم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_دغدغههای_فرهنگی
#فصل_سوم
@daghdaghehayefarhangi
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
اساس کار تشکیلات است. بدون سازماندهی و بدون تشکیلات، مدیریت امکان ندارد، کارهم پیش نمیرود.
۱۳۸۹/۴/۲۰
#کتاب_نهم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_تشکیلات
@ketabetashkilat
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
هر ایدئولوژیِ زندگی ساز، نقطه اساسیاش این است که من اینجا برای کاری هستم، اگر معتقد به خداست، میگوید مرا برای کاری آوردند.
#کتاب_طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#کتاب_اول_سیر_مطالعاتی
#جلسه_سوم
@ketabetarhekoli
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
هدایت شده از نشریه عبرتهای عاشورا
🇮🇷امام خامنه ای:
♦️ «جمهوری اسلامی، از لحاظ معنای تحت اللفظی بر دو پایه استوار است: یکی جمهور مردم؛ یعنی آحاد مردم و جمعیت کشور، این ها هستند که امر اداره کشور و تشکیلات دولتی و مدیریت کشور را تعیین می کنند، و دیگری اسلامی؛ یعنی این حرکت مردم، بر پایه تفکر اسلام و شریعت اسلامی است. این یک امر طبیعی است. در کشوری که اکثریت قریب به تمام آن مسلمان هستند، آن هم مسلمان مؤمن و معتقد و عامل، که در طول زمان، ایمان عمیق خودشان را به اسلام ثابت کرده اند و نشان داده اند، در چنین کشوری، اگر حکومتی مردمی است، پس اسلامی هم هست.»
♦️«مردم اسلام را می خواهند. این از روز اوّل گفته شد و در طول سال های متمادی نیز تجربه گردید. امروز هم واضح ترین حقیقت در نظام ما این است که آحاد و توده مردم از نظام حاکم بر کشور می خواهند که مسلمان باشد... و اسلام را در جامعه تحقق ببخشد. این حکومت و این نظام، با این نام در دنیا اعلام شد و تشکیل گردید. مردم هم رأی دادند، و نام جمهوری اسلامی را حاکی از اسلام دانستند لذا آرایشان را به نام جمهوری اسلامی در صندوق ریختند.
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش