eitaa logo
سن تکلیف و بیداری اسلامی (احکام)
49 دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
502 ویدیو
27 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
نود پیامهای آیات فوق⇧‌⇩: 1- پيشوايان كفر، هم به گمراهى خود اعتراف مى‌كنند و هم مسئوليّت اغفال و گمراه كردن پيروان خود را مى‌پذيرند. «فَأَغْوَيْناكُمْ» ولى مسئوليّت قهر و غلبه و سلطه را نمى‌پذيرند. «ما كانَ لَنا عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطانٍ» 2- زمينه و عامل انحراف، از درون منحرفان است نه بر اثر فشار بيرون. «كُنْتُمْ قَوْماً طاغِينَ» 3- بالاخره پيشوايان شرك در روز قيامت به توحيد و ربوبيّت الهى اعتراف مى‌كنند. «قَوْلُ رَبِّنا» 4- در دنيا وعده و وعيد خداوند به گوش سران شرك رسيده است و از روى تعمّد منكر شده‌اند. «قَوْلُ رَبِّنا» 5- انسان موجودى آزاد از جبر اجتماعى و فرهنگى است. «بَلْ كُنْتُمْ قَوْماً طاغِينَ» 6- گمراه بودن، زمينه‌ى گمراه كردن است. «فَأَغْوَيْناكُمْ إِنَّا كُنَّا غاوِينَ» 7- خداوند در عذاب پيشوايان و پيروان كفر عادل است. «فِي الْعَذابِ مُشْتَرِكُونَ» 8- مردم عادى هم در پديد آمدن نظام و يا افراد فاسد و هم در رشد و تقويت و بقاى ظلم آنان مؤثّرند. زيرا اگر سهم يا اثرى نداشته باشند در عذاب شريك نمى‌بودند. «فِي الْعَذابِ مُشْتَرِكُونَ»
⚫️⚪️⚫️⚪️⚫️ ☑️پرسش: فلسفه عزاداري براي امام حسين(علیه السلام) چيست ؟ چه اشکالی دارد عزاداری نکنیم؟ ◾️ پاسخ: ما براي مصيبت هاي وارده بر اهل بيت گريه مي کنيم چون به آن ها علاقه و محبت داريم، شان و عظمت آن ها را مي دانيم و به خاطر رنجي که به آن ها وارد شد، اندوهگينيم. ▪️علاوه بر اين، اين گريه ي ناشي از محبت و يا تلاش بريا ابراز محبت، باعث توجه و محبت متقابل و افزون مي شود و اين محبت، و قرب حاصل از آن، يکي از مهمترين عوامل پيشرفت معنوي و حرکت در مسير کمال است چرا که آن ها مظاهر کمال و واسطه هاي فيض الهي و اسباب دستگيري خداوند از بندگان هستند . 🌱از جهت ديگر، همه ي افراد، در مقابل کساني که براي بيداري و بهبود زندگي آنان تلاش و جان فشاني کرده اند، وظيفه شکرگزاري (تشکر) دارند و مجالس عزاداري حسين بن علي (علیه السلام) و بقيه ي اهل بيت علیهم السلام به نوعي تشکر و قدرداني از رنج ها و مرارت هايي است که آن حضرات و يارانش در راه بيداري و بصيرت بشريت متحمل شدند. ☘️علاوه بر اين، مجالسي که به منظور تعظيم و بزرگداشت و عزاداري اهل بيت ع به خصوص سالار شهيدان کربلا همه ساله در سراسر جهان برگزار مي شود، داراي آثار و برکاتي همچون ايجاد وحدت بين صفوف پيروان آن حضرت، آشنا شدن مردم با راه و رسم ائمه (علیهم السلام)، ايجاد پيوند قلبي با حجج الهي، اصلاح منکرات و ظلم هاي موجود در هر جامعه و ...مي باشد که تعطيل شدن چنين مراسمي موجب محروم شدن از چنين مواهبي است.
18.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓گوشه ای از فضیلت ها و زیبایی های حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام کانال
⚫️ شخصی به امام صادق (علیه‌السلام) عرض كرد: آقای من فدايت گردم، مردم برای كسی كه مرده، بعد از مرگ يا كشته شدنش برای مدت كوتاهی عزاداری می‌كنند ولی من ميبينم كه شما و شيعيانتان از اول ماه مجلس ماتم و سوگواری برای (علیه‌السلام) برپا می‌كنيد، چرا ؟! (علیه‌السلام) فرمودند: ای مرد هنگامی كه هلال ماه ديده می‌شود، ملائكه پيراهن (علیه‌السلام) را در آسمان باز می‌كنند در حاليكه آن از ضربت شمشيرها پاره پاره و به خون آغشته و رنگين است، پس ما و شيعيانمان آن را با چشم بصيرت نه با چشم سر ميبينيم و اشكهايمان سرازير می‌شود و چشمه اشک ما جوشان می‌شود. 📚 ثمرات الأعواد، صفحه ۳۶
🌷بسم‌الله الرّحمن الرّحیم🌷 ❣ محرم ❣ 🏴 احکام عزاداری 🕯 🚩 عَلَم عزاداری ⁉️ 2⃣. استفاده از عَلَم در مراسم عزاداری سیدالشهدا علیه‌السّلام یا قرار دادن آن در مجلس عزا و یا حمل آن در دسته عزاداری چه حکمی دارد؟ ✅ آیات عظام امام، تبریزی، فاضل، مکارم و سیستانی: اشکال ندارد.(1) ✅ آیةالله خامنه‌ای: فی نفسه اشکال ندارد، ولی نباید این امور جزء دین شمرده شود.(2) ✅ آیةالله صافی: حمل عَلَم بعید نیست از تعظیم شعائر محسوب شود و بی‌اشکال باشد.(3) ✅ آیةالله نوری: استفاده از آن در حد متعارف اشکال ندارد.(4) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📚: پرسش‌ها و پاسخ‌های دانشجویی، مطابق با نظر ده تن از‌ مراجع عظام؛ ، (جلد ۱۳)، ص ۳۲۸. گروه مؤلفان. 📚:1- امام، استفتاءات، ج ۲، مکاسب محرمه، س ۷۲؛ مکارم، استفتاءات، ج ۱، س ۵۷۹؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۲۱۷۴؛ تبریزی، استفتاءات، س ۲۰۰۷؛ سیستانی، سایت، شعائر دینی، س ۶. 📚:2- خامنه‌ای، اجوبة الاستفتاءات، س ۱۴۴۴. 📚:3- صافی، جامع الاحکام، ج ۲، س ۱۵۹۵. 📚:4- نوری، استفتاءات، ج ۲، س ۵۹۸ و ۶۰۴. @senne_taklif_va_bidari_islami http://sapp.ir/senne_taklif_va_bidari_islami https://telegram.me/joinchat/A7FI8z_-E416pH-ZAOZRag
☝️📰 📰☝️ ❌ حکم حضور‌ فرد مبتلا به ، در مراسمات عزاداری امام حسین (علیه‌السلام) احکام شرعی مورد نیاز @senne_taklif_va_bidari_islami
⁉️ پرسش: چرا دهه ي اول محرم عزاداري ميکنيم؟ 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 ✍ پاسخ: ✅ آیت‌الله غروی در پاسخ به چرایی شروع عزاداری امام حسین (ع) از اول محرم گفت: این سؤال بر برخی از معصومین (ع) از جمله امام صادق (ع) نیز عرضه شده است. وی ادامه داد: ائمه در پاسخ به این سؤال در کنار پاسخ‌های ظاهری، برخی مضامین غیبی را نیز عنوان می‌کنند. به عنوان مثال حضرت صادق (ع) در این خصوص فرموده است: «در عالم غیب پیراهن خونین امام حسین (ع) را فرشتگان بنا به خواست حضرت فاطمه سلام الله علیها از اول محرم پهن می‌کنند که این باعث غم‌آلودگی دل شیعیان و پیروان آن حضرت می‌شود.» این استاد حوزه افزود: علاوه بر جنبه‌های غیبی، می‌توان جنبه‌های ظاهری در پاسخ به این سوال را نیز مد نظر قرار داد. این‌که شیعیان به پیروی از امامانشان و پیشوایانشان مراسم سوگواری را از این زمان شروع می‌کردند؛ یعنی این پیروان به دنبال آن پیشوایان این چنین کردند. متن معینی که از ناحیه امام معصوم در این‌ باره باشد، متنی است که از امام رضا (ع) نقل شده است. بر اساس این نقل، امام هشتم می‌فرمایند: «پدرم موسی‌بن‌جعفر (ع) وقتی ماه محرم وارد می‌شد، دیگر خندان دیده نمی‌شد و روز به روز غم و اندوه وی افزوده می‌شد تا روز دهم محرم که آن روز، روز گریه و ناله آن حضرت بود. ایشان در این روز می‌گریستند و می‌فرمودند: این روز، روزی است که جدم حسین‌بن‌علی (ع) را همراه هجده تن از رجال بنی‌هاشم در کربلا شهید کردند و امام حسین (ع) را از پشت سر بریدند.» این متن، روایت قابل اطمینان و موثقی است که از امام رضا (ع) به نقل روش پدر بزرگوارشان حضرت موسی‌بن‌جعفر (ع) به دست ما رسیده است. وی تاکید کرد: البته این‌که روایت یاد شده را حضرت رضا (ع) از پدرشان نقل می‌کنند به معنای این نیست که صرفا خبری را نقل می‌کنند و خودشان بر خلاف مفاد این خبر عمل می‌نمایند، بلکه به طور ضمنی به این موضوع اشاره می‌نمایند که خود من نیز این گونه هستم؛ چراکه پدرم این گونه بودند. این مسأله بیانگر این است که روش و سبک و سیره معصومین بعد از شهادت امام حسین (ع) این گونه بوده است؛ یعنی از دوران امامت حضرت زین‌العابدین (ع) این گونه عمل می‌کردند. غروی در ادامه با بیان این موضوع که شیعیان به تاسی از ائمه از اول محرم به عزاداری سیدالشهدا (ع) می‌پرداختند، افزود: اما این‌که چرا خود ائمه (ع) از روز اول آن گونه اقدام و عمل کردند موضوع دیگری است که باید به آن توجه کرد. وی ادامه داد: ما یک بار سؤال را از ناحیه فقهی جواب می‌دهیم و یک بار از ناحیه علت و حکمت این کار. جواب این است که ظاهرا اگر می‌خواستند از خود روز شهادت یادبود بگیرند، این صرفا یادبود عاطفی می‌شد؛ در حالی‌ که فلسفه حرکت امام عمدتا به پیش از شهادت ایشان برمی‌گردد؛ حرکتی که جای سؤال دارد؛ جای توقف و تأمل دارد؛ برای این‌که رهرو ببیند که رهبر یا پیشوایش چه کرده و چه گفته، حرکت و قیام خود را به چه بیانی تعبیر کرده است و این آگاهی مایه عمل پیرو از رهبر شود. وی تصریح کرد: به همین دلیل ائمه معصومین (ع) از پیروان خود خواسته‌اند از روز اول محرم به حرکت سیدالشهدا (ع) توجه کنند. ده روز پیش از شهادت حضرت (ع) زمان خوبی برای تأمل و اندیشه درباره این است که چرا حضرت از مدینه به مکه ‌رفتند؟ چرا از مکه به سوی عراق رفته و چرا از بین شهرهای عراق کوفه را انتخاب ‌کردند؟ چرا سر از کربلا در آوردند؟ بیانات حضرت برای دوستان و دشمنان یا هر کسی که در میانه راه با او روبه‌رو شدند چه بوده است؟ ایشان در ادامه با تاکید بر توجه به علل حرکت امام حسین (ع) به عنوان اصلی‌ترین دلیل شروع عزاداری سیدالشهدا (ع) از اول محرم، خاطر نشان کرد: تمامی زوایای حرکت حضرت قابل تامل و تفکر است؛ این که چرا حضرت در ایام عرفه که تمامی حاجیان در مکه حضور دارند آن‌جا را ترک می‌کند در حالی که خودش فرزند منی و مکه است و مناسبات را به طور کامل درک می‌کند؟ تمامی این‌ها مواردی هستند که توجه عمیق‌تر به حرکت ایشان را ضروری می‌نماید. ایشان تاکید کرد: در خلال حرکت امام حسین (ع) سؤال‌هایی نیز از ناحیه دوست و دشمن پرسیده می‌شود، حضرت بر اساس فهم و معرفت طرف مقابل به آن‌ها پاسخ می‌دهد و دلایل اقدام و حرکت خود را تبیین و تشریح می‌کند. مطالعه و تامل در این اتفاقات و پرسش و پاسخ‌ها موجب می‌شود ابعاد مختلف حرکت حضرت امروز برای ما قابل فهم باشد. @senne_taklif_va_bidari_islami http://sapp.ir/senne_taklif_va_bidari_islami https://telegram.me/joinchat/A7FI8z_-E416pH-ZAOZRag
┄┅─✵💝✵─┅┄ اِلهی یا حَمیدُ بِحَقِّ مُحَمَد یا عالی بِحَقِّ علی یا فاطِرُ بِحَقِّ فاطمه یا مُحْسِنُ بِحَقِّ الحسن یا قدیمَ الاِحسان بِحَقِّ الحُسَیْن عَجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَجَ صاحبَ العصرِ والزَّمان
‌‌‌‌‌‌‌┄✦۞✦‌‌✺‌﷽‌‌‌✺✦۞✦┄ ✨حضرت محمد (صلے‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: مقام حسین بن علی(ع) در آسمان بالاتر از مقام او در زمین است. ✨
نود و یکم پیامهای آیات فوق⇧‌⇩: 1- در جهان بينى الهى، آفرينش هدفدار است. ما خَلَقْنَا ... باطِلًا و در بينش غير الهى، آفرينش بى هدف است. 2- چون نظام هستى بر اساس حقّ است پس داورى نيز بايد بر اساس حقّ باشد تا نظام قانون با نظام آفرينش همسو باشند. 3- در تمام هستى، هيچ ذرّه‌اى بيهوده خلق نشده است. 4- كفّار براى اعتقادات خود دليل ندارند بلكه تكيه‌گاهشان ظن و گمان است. 5- چون آفرينش هدفدار است، هرگز رها نمى‌شود و تا روز قيامت و رسيدن مؤمن و مفسد به پاداش و كيفر ادامه دارد. 6- دليل معاد، حكمت و عدالت الهى است. حكمت: هيچ چيزى بيهوده خلق نشده است. امّا عدالت: آيا ما فجّار و متّقين را يكسان قرار مى‌دهیم؟ 7- تقوا، كناره‌گيرى و گوشه‌نشينى نيست، بلكه به ميدان آمدن و كار كردن است، البتّه كار نيك. الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ‌ ... الْمُتَّقِينَ‌ 8- فساد، تنها قتل و جنايت نيست، بلكه گناه نوعى فساد است. 9- اگر كسى صالحان و مفسدان را به يك چشم بنگرد، گويا هستى را باطل شمرده است. أ