eitaa logo
کانال گلبرگی از احکام (سراج)
3.5هزار دنبال‌کننده
548 عکس
90 ویدیو
26 فایل
احکام شرعی پرکاربرد و مبتلابه به صورت خلاصه، جذاب، مختصر و آسان، طبق فتوا و نظر #چندین و چند مرجع تقلید گلبرگ نماز، روزه رمضان، طهارت و نجاست، خمس، زنان، معاملات، حق، ازدواج، طلاق و.. گلبرگی از احکام
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ابرفقه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«امید دانا» از فعالین زرتشتی خارج از کشور در حمایت از موضع رهبر آزادگان عالم، در ممنوعیت ورود آمریکایی و انگلیسی و فرانسوی: 🌹«خدایا از عمر من بگیر و به عمر آقای خامنه ای اضافه کن. 💐الحمد لله که رهبرمان فراتر از عرصه های مذهبی و حتی دینی، قلبها را تسخیر کرده است و افسوس بر کسانی که اسم شان شیعه است و ولیّ خود را نمی شناسند یا به حکمتش باور ندارند. 🇮🇷 @abarin
نظر مراجع عظام درباره داخل گوشت آیت الله ❓آیا خوردن خون باقی مانده در گوشت حیوان ذبح شده، حلال است؟ 🔹جواب: اگر پس از ذبح، به صورت طبیعی از حیوان خون خارج شود، خونی که داخل بدن باقی می‌ماند گرچه نجس نیست، ولی خوردن آن حرام است، مگر آنکه هنگام پخت در غذا مستهلک شود یا به صورتی در گوشت باشد، که جزء آن محسوب شود. آیت الله ❓خونی که بعد از ذبح حیوان در بدن او باقی می ماند، نجس است؟ 🔹پاسخ :هرگاه حيوانی (اعم از حلال گوشت یا حرام گوشت) را ذبح کنند (اعم از ذبح شرعی یا غیر شرعی) و خون آن به مقدار معمول بيرون آيد خونى كه در بدنش باقى مى‏ماند پاك است. مگر اين‏كه سر حيوان را در جاى بلند قرار دهند و خون به بدن حيوان بر گردد و اگر به علّت نفس كشيدن، خون برگردد نيز احتياط واجب، اجتناب است. البته خون سگ و خوک در هر صورت نجس است. کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
نظر مراجع عظام درباره حد نصاب گندم جو خرما کشمش آیت الله 🔹زكات گندم و جو و خرما و كشمش وقتى واجب مى‏شود كه به مقدار نصاب برسند و نصاب آنها من تبريز و مثقال كم است كه 847 کیلو و 207 گرم میشود. آیت الله ❓شرط وجوب زکات گندم، جو، خرما و کشمش و نصاب آن را بیان فرمایید؟ 🔹پاسخ :زكات گندم و جو و خرما و كشمش وقتى واجب است كه به حدّ نصاب برسد و نصاب آنها «288 من تبريز، 45 مثقال كمتر» است كه حدود «847 كيلوگرم» برآورد شده (كمى كمتر ازسه‏خروار). آیت الله 🔹زکات گندم و جو و خرما و کشمش وقتی واجب می‌شود که به مقدار نصاب برسند، و نصاب آنها (300) صاع است که به گفته عده‌ای تقریباً (847) کیلوگرم می‌شود. کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتا از آیت الله درباره استفاده از سهم اینترنت دیگران ❓سؤال: آیا استفاده از اینترنت بی سیم دیگران، جایز است؟ با ذکر این نکته که مالک آن با وجود اینکه می تواند بر روی آن رمز بگذارد اما این کار را نکرده و فرکانسی است که در فضا منتشر است و ما بدون زحمت می توانیم از آن استفاده کنیم. 🔹جواب: بدون علم یا اطمینان به رضایت مالک، این کار جائز نیست و مجرد قرار ندادن رمز، مجوز انجام این کار نیست . کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتا از آیت الله ❓آیا عضویت در شبکة مجازی و حضور درگروههای همکار، مانند همکاران زن موجود در گروه خاص، اشکال دارد یا خیر؟ 🔹ج( به طورکلی استفاده از شبکههای اجتماعی اگر مستلزم مفسده )مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل( بوده یا خوف ارتکاب گناه باشد و یا موجب تقویت دشمنان اسالم و مسلمین شود یا خالف قوانین و مقررات نظام جمهوری اسالمی باشد، جایز نیست.(استفتائات جدید) کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتا از آیت الله مخلوط شدن رطوبت دست با رطوبت صورت 28/ دی/ 1399 سؤال: اگر هنگام مسحِ سر، دستمان با تری موی جلوی سر یا پیشانی برخورد کند، برای وضو اشکال دارد؟ جواب: اشکال ندارد، ولی نباید با رطوبتی که از موی سر یا پیشانی به دست رسیده است، مسح پا را انجام دهید.
نظر مراجع عظام درباره خوردن در غذا 🔹آیت الله ❓ اگر كشمش را در روغن سرخ كنيم پاک است يا نجس؟ اگر نجس است طريقه صحيح پخت عدس پلو چيست؟ در مورد خرما چطور؟ ج) در هر دو مورد پاک است. 🔹آیت الله ❓اگر مویز یا کشمش در غذا بریزند و بجوشد چه حکمی دارد؟ پاسخ :هرگاه مويز و كشمش را در غذا بريزند و بجوشد، به طورى كه آب به داخل آن نفوذ كند و آب داخلش نيز بجوشد حرام مى‏شود امّا نجس نيست و مى‏توان آنها را جدا كرد و غذا را خورد. ولى در حال سرخ كردن و دم كردن در برنج و امثال آن مانعى ندارد. و در مورد خرما نيز اگر آب آن در غذا وارد شود و بجوشد و مستهلك شود مانعى ندارد. ولى اگر مقدار آن به قدرى باشد كه بجوشد ولى مستهلك نشود نمى‏توان آن را خورد. آیت الله ❓خوردن کشمش سرخ کرده جایز است؟ پاسخ: جایز است کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتا از آیت الله آیا عضویت در شبکة مجازی و حضور در گروه های همکار، مانند همکاران زن موجود در گروه خاص، اشکال دارد یا خیر؟ ج) به طور کلی استفاده از شبکه های اجتماعی اگر مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده یا خوف ارتکاب گناه باشد و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود یا مخالف قوانین و مقررات نظام جمهوری اسالمی باشد، جایز نیست. (استفتائات جدید) کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
✳️ حکم بازی مافیا ❓ حکم بازی هایی مانند مافیا که مبنای بازی بر دروغ گفتن و مخفی کردن میباشد چیست ؟ لازم به ذکر است تمامی حضار و مخاطبین از دروغ گفتن ها و مخفی کاری ها مطلع هستند، زیرا شیوه بازی اینچنین است. ✅ جواب 🔹 : بازي مافيا اگر مفسده اي دارد (مثل اينكه باعث ترويج و عادت به دروغگويي شود) و يا همراه با شرط بندي (برد و باخت به گونه اي كه از بازنده چيزي به برنده داده شود) باشد، جايز نيست. 🔹 : بنابر احتياط واجب بايد از دروغ به شوخى كه شوخى بودن آن معلوم است اجتناب گردد. 🌷🌷🌷 کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
نظر مراجع عظام درباره قرآن خواندن بانوان در ایام حیض آیت الله ❓ اگر زنى داراى عادت ماهانه حيض باشد، آيا قرآن خواندن براى آن زن جايز است؟ ج) خواندن قرآن به‌جز آياتى كه سجده واجب دارد براى حائض جايز است اگر چه كراهت دارد. آیت الله ❓آیا زن حائض می تواند قرآن تلاوت نماید؟ پاسخ :خواندن آياتي که سجده واجب دارد بر چنين اشخاصي حرام است ولي قرائت آيات ديگر جايز است آیت الله ❓آیا بانوان حائض می توانند بیشتر از هفت آیه از قرآن بخوانند به جز آیات سجده و اگرچنان کاری جایز و مکروه باشد معنی کراهت آن چیست؟ پاسخ: خواندن بیش از هفت آیه از قرآن که سجده واجب ندارد جایز است و به گفته جمعی از فقها کراهت دارد و معنای کراهت در اینجا کمتر بودن ثواب می باشد کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتا از آیت الله ❓تکلیف کسانی که مطلب انحرافی مخالف عقاید دینی یا باورهای مکتبی در فضای مجازی مشاهده میکنند و احتمال انحراف برای سایر اعضاء کانال میدهند، چیست؟ ج: پاسخ به شبهاتی که باعث انحراف میشود واجب کفایی است و اگر نتوانند خود پاسخگو باشند، میتوانند به متخصصان در آن رشته مراجعه کنند، تا آنان اقدام به جواب صحیح و متقن نمایند. کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
کانال گلبرگی از احکام (سراج)
استفتا از آیت الله #خامنه_ای ❓تکلیف کسانی که مطلب انحرافی مخالف عقاید دینی یا باورهای مکتبی در فضا
البته رعایت مساله چند روز قبل که حضور در شبکه های اجتماعی را مشروط به چهار امر کرده بود نیز لازم است.
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
✍️ آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: ✅ سالم‌سازی جامعه و صیانت آن از خطرات ضد اخلاقی، بر همگان واجب است ◻️واحد فقه و احکام پژوهشکده بلیغ و مطالعات اسلامی، چند استفتاء در مورد، شبکه ملی اطلاعات و شبکه های اجتماعی از حضرت آیت الله صافی گلپایگانی نموده است که عینا در ادامه خبر درج می‌گردد. 🔻سلام با عرض سلام ❓۱- با توجه به ضرورت سالم سازی و حفظ امنیت همه جانبه فضای مجازی کشور و نیز حفظ حریم خصوصی آحاد جامعه و مقابله موثر با نفوذ و دست اندازی بیگانگان در عرصه فضای مجازی، از سال ۱۳۸۴ تصمیم گرفته شده است که راه اندازی شود، متاسفانه بعد از گذشت ۱۵ سال در سایه سهل انگاری مسئولین ذی ربط هنوز این شبکه راه اندازی نشده است، با توجه به وجود زیرساخت آیا بر مسئولین ذی ربط واجب است برای تامین امنیت اخلاقی و اطلاعاتی مردم هر چه سریعتر این شبکه را راه اندازی نمایند؟ ❓۲- با توجه به اینکه شبکه‌های اجتماعی و پیامرسان‌های خارجی مضراتی از قبیل تهدید امنیت اخلاقی، امنیت اجتماعی و اطلاعاتی دارند: الف- آیا برای مقابله با این تهدیدات بر دولت مردان واجب است از پیامرسان‌های داخلی حمایت کنند و آنها را تقویت نمایند؟ ب- آیا بر نهادهای دولتی و مردم واجب است به خاطر حمایت از پیام رسان های داخلی، از این پیام رسان ها به جای پیام رسان های خارجی استفاده نمایند؟ ✍️ جواب: علیکم السلام و رحمت الله بطور کلی سالم‌سازی جامعه و صیانت آن از خطرات ضداخلاق و ضداعتقاد صحیح، به‌نحو واجب کفایی بر همگان است و بر صاحب منصبان در این عرصه که توان مقابله با این خطرات را دارند واجب است بقدر تمکن در این امور کوشش کنند تا خدای ناکرده در محضر حضرت حق جل و علا و حضرت صاحب الامر علیه السلام مقصر نباشیم. موفق باشید ۲۳ ربیع الاول ۱۴۴۲ @HawzahNews | حوزه‌نیوز
استفتا از مراجع عظام درباره خواندن یک نماز وحشت برای دو آیت الله مستحب است برای میت در اولین شب دفن او، نماز هدیه خوانده شود که به "نماز وحشت" معروف است در حدیث نبوی آمده است: «هیچ ساعتی برای میّت، شدیدتر از شب اول قبر نیست، پس با صدقه دادن به اموات خود رحم کنید و اگر چیزی برای صدقه نداشتید، یکی از شما دو رکعت نماز برای میت بخواند.» کیفیت نماز وحشت: دو رکعت است که به یکی از دو روش خوانده می شود: روش اول: در رکعت اول سوره حمد و آیة الکرسی و در رکعت دوم سوره حمد و ده مرتبه سوره انا انزلناه می خواند و بعد از نماز می گوید: «اللهمّ صَل علی محمّدٍ و آل محمّد وَ ابْعَثْ ثوابَها إلی قَبر فُلان بن فُلانْ (به جای "فلان بن فلان" نام میّت و پدرش را ببرد). احتیاط آن است که در آیة الکرسی هر ۳ آیه تا «هُم فیها خالدون» خوانده شود. روش دوم: در رکعت اول، یک مرتبه سوره حمد و دو مرتبه سوره توحید و در رکعت دوم یک مرتبه سوره حمد و ده مرتبه سوره تکاثر می خواند و بعد از سلام می گوید: «اللهمّ صل علی محمّدٍ و آل محمّد وَ ابْعَثْ ثوابَها إلی قَبر فُلان بن فُلانْ (به جای "فلان بن فلان" نام میّت و پدرش را ببرد). توجه: یک نماز هدیه برای یک میّت کفایت می کند. خواندن یک نماز برای چند میت یا خواندن چند نماز برای یک میت، به امید مطلوبیت و ثواب، اشکال ندارد. آیت الله خواندن یک نماز وحشت برای چند میّت چه حکمی دارد؟ پاسخ :این عمل به قصد ورود اشکال دارد(زیرا در اصل باید برای هر میّت یک نماز لیلة الدفن خوانده شود)، ولی این عمل به قصد رجاء(یعنی به امید رسیدن به ثواب) مانعی ندارد. کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتا از آیت الله ❓نگاه کردن تصاویر در فضای مجازی که زنان بیحجاب هستند چه حکمی دارد؟ 🔹 نگاه کردن به تصویر زن نامحرم، حکم نگاه کردن به خود زن نامحرم را ندارد، بنا بر این اگر نگاه از روى لذّت نبوده و خوف افتادن به گناه نباشد و تصویر هم متعلّق به زن مسلمانى که بیننده آن را میىشناسد نباشد، اشکال ندارد و بنابر احتیاط واجب نباید به تصویر زن نامحرم که به طور مستقیم از تلویزیون پخش مىشود، نگاه کرد ولى در پخش غیرمستقیم تلویزیونى اگر ریبه و خوف افتادن به گناه نباشد، نگاه کردن اشکال ندارد.(اجوبه، س 1183) کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
هدایت شده از جواد جاویدنیا
⭕️ واردات واکسن آسترازنکا انگلیسی با دورزدن دستورات صریح رهبری 🔹وزارت بهداشت رسما واردات واکسن انگلیسی سوئدی استرازنکا را البته به نام سوئدی تایید می‌کند. حال آن‌که ماهیت انگلیسی این واکسن علاوه بر بسیاری سایتهای فارسی، حتی در BBC و رادیوفردا مشخص است. 🔸سفارت انگلیس با توهین به مقام معظم رهبری این خبر را تایید می‌کند و سایت ایران‌اینترنشنال سعودی با خوشحالی خاصی از دهن‌کجی مسئولان به اوامر رهبری این خبر را پوشش می‌دهد. 🔹بعیدی‌نژاد برجامی، سفیر ایران در انگلستان واردات از انگلیس را تکذیب می‌کند. 🔸 این در حال است که ده روز پیش رادیو فردا هم صراحتا از احتمال واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی از مبدا سایر کشورها یعنی دورزدن دستورات رهبری صحبت کرده است. 🔹 توسط آکسفورد (دانشگاه انگلیس)، با حمایت مالی یک میلیارد دلاری دولت ایالات متحده و بریتانیا طراحی و توسط کمپانی انگلیسی آسترازنکا مستقر در کمبریج انگلستان در حال تولید است "واکسن سوئدی آسترازنکا" نامیدند. در حالی که آسترازنکا در همه جای جهان به عنوان یک کمپانی انگلیسی شناخته می‌شود و صرفاً تعدادی مرکز تحقیقاتی در سوئد به علت ادغام با کمپانی «Astra AB» دارد. 🔸وقاحت امروزه به جایی رسیده‌است در روز روشن خلاف دستور صریح رهبری عمل می‌شود و نه‌تنها صدایی از کسی بلند نمی‌شود بلکه خبرگزاری‌های رسمی و صداوسیما بدون هیچ توجهی اخبار آن را پوشش می‌دهند. 💠✍کانال 🆔 @Dr_Javidnia
استفتا از مراجع عظام درباره پا با نازک آیت الله ❓س 114: بعضی از زنها ادعا می‏کنند که وجود رنگ روی ناخن مانع وضو نیست و مسح روی جوراب نازک هم جایز است. نظر شریف جنابعالی در این‌باره چیست؟ 🔹ج: در صورتى که رنگ داراى جرم باشد، مانع از رسيدن آب به ناخن مى‏باشد و وضو باطل است و مسح بر جوراب هر قدر هم نازک باشد، صحيح نيست. آیت الله ❓پرسش :آیا مسح بر روی جوراب و کفش صحیح است؟ 🔹پاسخ :مسح بايد روى پوست و لمس دست بر پا باشد و مسح كردن روى جوراب (ولو نازک ) و كفش فايده ندارد، مگر در حال تقيّه و اگر به واسطه سرماى شديد يا ترس از دزد و درنده‏ و مانند آن نتواند كفش يا جوراب را بيرون آورد كافى است روى آنها مسح كند و اگر روى كفش نجس است، بايد چيز پاكى بر آن بيندازد و بر آن چيز مسح کند آیت الله 🔹مسح كردن از روی جوراب و كفش باطل است ولی اگر انسان به علّت سرمای شدید یا ترس از دزد و درنده و مانند این‌‌ها نتواند كفش یا جوراب را بیرون آورد، احتیاط واجب آن است كه مسح بر جوراب و كفش نموده و تیمّم نیز بنماید و اگر تقیه خوفیّه در بین باشد مسح بر جوراب و كفش كافی است کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
📚 رعایت حجاب برای شخصیت های پویانمایی 💠 سؤال: آیا رعایت برای شخصیت های فیلم های پویانمایی (نقاشی سه بعدی ساخته ذهن هنرمند)، لازم است؟ ✅ جواب امام خامنه ای: در فرض سؤال اگر چه حفظ حجاب فی نفسه لازم نیست، لکن به لحاظ تبعات ترک آن، رعایت حجاب در پویانمایی هم لازم است. @leader_ahkam کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتا از مراجع عظام درباره داشتن ها هنگام وضو آیت الله ❓استفاده از لاک توسط خانم‌ها در ناخن های دست و پا هنگام وضو و غسل چه حکمی دارد؟ 🔹جواب: تمام ناخن های ‌دو دست در هنگام وضو باید از لاک و هر مانع دیگری پاک باشند، ولی اگر از ناخن های پا، یک ناخن پاک باشد و روی آن مسح کشیده شود، وضو صحیح اسـت اما در هنگام غسل، تمام ناخن های دست و پا باید پاک باشند آیت الله ❓حکم استفاده از لاک در انگشان برای وضو چیست؟ 🔹پاسخ :در وضو انگشتان دست بايد از لاک پاک شود، ولي در انگشتان پا اگر يک انگشت خالي از لاک باشد (غير از انگشت کوچک) و بر روي آن مسح بکشند صحيح است آیت الله 🔹اگر چیزی به اعضای وضو چسبیده، در صورتی كه مانع از رسیدن آب است مانند لاک، چسب و رنگ روغنی، باید آن را برطرف كند و در صورتی که مانع نیست مانند رنگ حنا، اشكال ندارد. کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتا از آیت الله درباره اموال جامانده دیگران کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتا از مراجع عظام درباره انواع امام 🔹اقسام ربا ۱. ربای قرضی: قرض دادن به شرط زیادی که توضیح آن در بحث قرض می آید. ۲. ربای معاملی: معامله­‌ای که شرایط ذیل در آن باشد، ربوی است. شرایط ربای معاملی ۱. عرفاً یک جنس در مقابل چیزی از همان جنس معامله شود. ۲. جنس مورد نظر، وزن­ یا پیمانه‌ کردنی باشد. به خلاف آنچه­ با مشاهده یا شمردن فروخته می­‌شود. ۳. جنس فروخته شده کمتر یا بیشتر از عوض آن باشد. توضیحاتی در مورد هم­جنس بودن دو کالا: ۱. گندم و جو از یک جنس است. بنابراین فروش صد کیلو گندم در عوض پنجاه کیلو جو، ربا و حرام است. ۲. هر اصلی با چیزی­‌که از آن به­ دست می­‌آید، از یک جنس محسوب می­‌شود؛ مانند کنجد و روغن آن، شیر و پنیر یا دوغ، خرما یا انگور و سرکه آن، و همچنین دو چیزی­‌که از یک اصل به­ دست می­‌آید، یک جنس محسوب می­‌شود؛ مانند پنیر و کشک. ۳. شیر گاو و شیر گوسفند از یک جنس نیست؛ چون از دو نوع حیوان گرفته می­‌شود. همچنین گوشت گوسفند با گوشت گاو از دو جنس است. لذا می­‌توان دو کیلو گوشت گاو یا شیر آن را در عوض یک کیلو گوشت یا شیر گوسفند خریداری کرد. ۴. در صورتی­ که اصل از چیزهای وزن­ یا پیمانه­‌ کردنی باشد، ولی چیزی­ که از آن به­ دست آمده شمردنی باشد یا به عکس، فروش یکی در مقابل دیگری جایز است؛ مثلاً فروش یک کیلو پنبه یا کتان در عوض دو پیراهن. چند مثال­‌ دیگر معامله ربوی ۱ پرتقال اعلا در مقابل همان پرتقال، اما کمی خراب ۲ طلای ساخته در مقابل طلای نساخته ۳ برنج مرغوب در مقابل برنج نامرغوب ۴ روغن حیوانی در مقابل پنیر ۵ میوه رسیده در مقابل میوه نارس احکام ربا ۱. معامله ربوی باطل است؛ یعنی هر یک از متعاملین مالک آن چیزی­ که در معامله ربوی به دست آمده، نمی­‌شوند و باید آن را به مالکش برگردانند. ۲. ربا بین پدر و فرزند (چه پسر و چه دختر) و همچنین بین زن و شوهر اشکال ندارد. اما بین مادر و فرزند جایز نیست. (۱۶۲۴) آیت الله ❓انواع ربا و مفهوم آن چیست؟ 🔹پاسخ : ربا یعنی زيادت و اضافه. ربا بر دوگونه است: نخست رباى در قرض؛ یعنی سود گرفتن در برابر قرض دادن. دوم رباى در معامله: و آن اين است كه مقدارى از جنسى را كه با وزن يا پيمانه می فروشند، به زيادتر از همان جنس بفروشد، مثلًا يك من گندم (مرغوب) را به يك من و نيم (گندم نامرغوب) بفروشد. کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتا از آیت الله عقد در زمان ❓لطفاً بفرمایید ازدواج و خواندن خطبه عقد چه دائم و چه موقت در ایام و زمان هایی که نحس هستند یا قمر در عقرب هستند به چه صورت است و چگونه می توان اگر اثری بر زندگی دارند، این اثر را برطرف نمود؟ 🔹پاسخ :قمر در عقرب، واقع شدن ماه در صورت فلکي عقرب است. براي اطلاع از اين مواقع، مي توانيد به تقويم هاي نجومي مراجعه نماييد. مطابق برخي روايات، آنچه درباره قمر در عقرب مي نويسند داراي آثاري است که براي برطرف کردن تاثير سوء آن، مي توان از صدقه و دعا استفاده کرد. کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتا از مراجع عظام درباره خرید و فروش طلا به صورت آیت الله ❓آیا خرید و فروش طلا به صورتی که امروزه در بازار رایج است، از نظر شرعی صحیح است؟ (یعنی مشتری طلای دست دوم را داده و در مقابل طلای نو می‌خرد.) 🔹ج. اگر طلای دست دوم را به قیمت معیّنی به او بفروشید، و بعد طلای نو را به قیمت معیّن بخرید، اشکال ندارد. تبصره: اگر معامله جداگانه‌ای برای طلای دست دوّم و معامله دیگری برای طلای نو صورت می‌گیرد، صحیح است. ولی اگر طلای دست دوّم در مقابل طلای نو معاوضه بشود، گرفتن طلا یا پول اضافی جایز نیست. مثلاً معاوضه ۵ گرم طلای کهنه در مقابل ۴ گرم طلای نو صحیح نیست، و همچنین معامله ۵ گرم طلای کهنه و پرداخت مقداری پول در مقابل ۵ گرم طلای نو جایز نیست و ربا می‌شود. ❓اگر طلا فروش قیمت طلای کهنه مشتری را حساب نموده و طلای انتخاب شده از سوی مشتری را هم حساب نموده، و بگوید من این طلای شما را برمی‌دارم، و علاوه بر آن شما باید ۱۰۰هزار تومان دیگر به من بدهید؛ آیا چنین معامله برای مشتری صحیح است ؟ 🔹ج. اگر مشتری متوجه است که، فروشنده قیمت طلای نو و کهنه را محاسبه نموده و تفاوت قیمت دو معامله را ذکر می‌کند صحیح است، اگر چه از جزئیات معامله اطلاع نداشته، و به سخن فروشنده اعتماد می‌کند. آیت الله ❓لطفا راهکار صحیح تعویض طلا را بیان فرمایید؟ 🔹پاسخ :چنانچه به صورت دو معامله جداگانه انجام شود اشکالي ندارد يعني طلاي کهنه را به قيمت معين بفروشد و طلاي نو را به قيمت بالاتر بخرد. کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
ختم قرآن پذیرفته می شود. مسافران بهشتی آن سو چشم به راه هدیه هستند. یادی کنیم از گذشتگان تا فردا یادمان کنند. ختم قرآن کریم به نیابت از شما و اموات شما، توسط طلبه مورد اعتماد کانال «گلبرگی از احکام». 🌺 هدیه ختم قرآن توافقی 🌺 جهت درخواست به نشانی زیر مراجعه نمایید eitaa.com/yavahhab