eitaa logo
سراجِ بصيرت
376 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
3.6هزار ویدیو
13 فایل
ياصاحبَ الزمان أدركني، ياصاحبَ الزمان أغِثني کانال سراجِ بصیرت جهت افزایش معرفت در عرصه های فرهنگی و اخلاقی و سیاسی راه اندازی شده است. اللهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَجَ ادمین= @MAHDY_72 https://eitaa.com/joinchat/2995650867Ca0783c65f9
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 نُهم‌ ربیع مناسبتی برگرفته از فرهنگ غالیان ✍ مهدی مسائلی روز نهم‌ربیع‌الاوّل نزد بعضی از شیعیان به روز کشته شدن خلیفهٔ دوم شهرت یافته است. اما با رجوع به کتاب‌های تاریخی به این مطلب می‌رسیم که تمامی آن‌ها به اتفاق اواخر ماه ذی‌الحجه را به‌عنوان ایام کشته‌شدن خلیفه دوم معرفی نموده‌اند و هیچ منبع تاریخی، ماه دیگری را برای این واقعه ثبت نکرده است. افزون بر این بسیاری از بزرگان و علمای شیعه نیز هنگام بحث از قتل خلیفهٔ دوم، تاریخ آن را در ماه ذی‌الحجه دانسته‌اند و حتی بعضی با صراحت قتل او در روز نهم‌ربیع‌ را نادرست دانسته‌اند. (برای مطالعه بیشتر به کتاب نهم‌ربیع جهالت‌ها خسارت‌ها مراجعه شود) اعتقاد به کشته‌شدن خلیفه دوم در روز نهم‌ربیع مستندی جز روایتی معروف به «رُفع‌القلم» ندارد. این روایت به یکی از اصحاب امام هادی(ع) به نام احمد بن اسحاق نسبت داده شده است و از قول امام فضیلت‌هایی را برای این روز بر می‌شمرد. ❌ در ارزیابی این روایت باید گفت که این روایت در کتب روایی قدماء شیعه نیامده،بلکه در کتبی که مربوط به بعد از قرن هفتم و هشتم هستند آمده است. ❌ سند این روایت نیز از جهات مختلفی ضعیف و غیرقابل‌ اعتماد است و افزون بر وجود راویان ناشناخته‌ای که منحصر به این روایت هستند، افتادگی تعدادی از راویان نیز بر ضعف آن می‌افزاید. ❌ اما نکته مهم این‌که طبق تحقیقات انجام شده، روایت نهم‌‌ربیع برگرفته از کتاب‌های غالیان نُصیریه است که امروزه به اسم علویون در سوریه شناخته می‌شوند. شواهدی در متنِ آن نیز این مطلب را تأیید می‌کنند. یادکرد از نهم‌ربیع در منابع نُصَیریه مربوط به قرن سوم قمری و اوایل پیدایش این فرقه است. یکی از منابع متقدم نُصَیریه که به تفصیل به این موضوع پرداخته است، کتابی معروف به «مجموع الاعیاد» نوشته ابی‌سعید میمون بن قاسم طبرانی نُصیری( 358-426هـ / 970-1035م) است. وی در ابتدای این کتاب نهم‌ربیع را در کنار نوروز و مِهرگان(جشنی باستانی در شانزدهم مهرماه) از اعیاد فارسی برمی‌شمارد... و روایت «رفع القلم» را ذکر میکند که احتمالا روایتِ مشهورِ رُفِع‌َالقَلَم از این کتاب به برخی کتب شیعه راه یافته است...(طبرانی، مجموع‌الاعیاد، ص۱۳۱-۱۴۸) ❌ با دقت در متن این روایت، خصوصیات مربوط به غُلات نُصَیریه در آن مشهود است... افزون بر این، می‌دانیم که غُلاة در کنار ترویج اعتقاد به خداباوری امامان، به ترویج فرهنگ گذر از شریعت و لااُبالی‌گری نیز می‌پرداختند!!. در فرازی از این روایت که نام‌گذاری‌اش به رفع‌القلم نیز بدین‌‌خاطر است، به نقل از پیامبر(ص) به خدای متعال چنین نسبت می‌هد: «به فرشتگان نویسندهٔ اعمال دستور دادم به مدت سه روز قلم را از همهٔ خَلق کُلُّهُم بردارند و هیچ چیزی از گناهان آنان را ننویسند، به کرامت تو و وصیت.!!» بر اساس این فرازِ غالیانه قلم تکلیف از تمام خلق، چه مسلمان و چه غیر مسلمان، سه روز برداشته می‌شود و هیچ کدام از گناهان و خطایای آن‌ها ثبت نمی‌شود!!. ❌ متأسفانه بعضی که به مناسبت پایه‌گذاری شده توسط این روایت دل‌بسته‌اند، تلاش زیادی در توجیه این تعبیر غالیانه دارند، و بدون توجه به منبعِ اصلی آن، گاهی آن را با عنوان مهلت در توبه توجیه می‌کنند و گاهی آن را با شفاعت تطبیق می‌دهند!. مواردی که نه با ظاهر این فراز هم‌خوانی دارد و نه با سایر نصوص قرآنی و روایی موافقت دارد. ❌ در مجموع باید گفت از همان ابتدای پیدایش جریان غالیانه‌ٔ نُصیریه، نهم‌ربیع در میان آنها به عنوان یک عید معروف بوده است و سپس به مرور به آثار شیعه وارد شد. در زمان صفویه، با بالاگرفتن منازعات مذهبی شیعه و سنی، ترویج این مناسبت قوت بیشتری در شیعه پیدا کرد و با حمایت پادشاهی صفوی، بعضی از عالمان نیز به دفاع از آن پرداختند، به گونه‌ای کم‌کم مناسبتی با عناوینی همچون عیدالزهراء، و... در فرهنگ مذهبی شیعه نفوذ پیدا کرد. البته در سالیان اخیر آگاهی و هوشمندی جامعه شیعه جلوی تبلیغ بیشتر آن را گرفته است. 👈 با تلخیص مختصر 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۲۴ شهریور ۱۴۰۳
6.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💐 از دست خودمان به چه کسی شکایت کنیم!؟ 🔹 مشکل این است که می توانیم سلمان و ابوذر شویم، اما اختیارا نمی‌خواهیم سلمان و ابوذر شویم! (ره) 🌱 کلیپ پر محتوا و زیبائی هست، از دست ندهید. @seraj123
۲۵ شهریور ۱۴۰۳
🔴مدیرمسئول روزنامۀ کیهان: متأسفانه شاهد حضور شماری از افراد ناشایسته و زاویه‌دار در برخی از مسئولیت‌های حساس و کلیدی هستیم. ⏪مدیرمسئول روزنامۀ کیهان: قرار بوده و هست که رئیس‌جمهور محترم پست‌های کلیدی و نقش‌آفرین را به افرادی که با نظام و انقلاب زاویه دارند نسپارند؛ چراکه افرادی ازاین‌دست نه فقط نمی‌توانند برای رئیس‌جمهور و دولت ایشان همراهان همدلی باشند، بلکه زمینه‌ساز آسیب‌های جدی و خسارت‌های جبران‌ناپذیر به دولت و نظام و منافع ملی نیز خواهند بود. 🔹این واقعیت تلخ نمی‌تواند و نباید از نگاه جناب پزشکیان پنهان بماند ولی متأسفانه برخلاف آنچه انتظار می‌رفت، شاهد حضور شماری از افراد ناشایسته و زاویه‌دار در برخی از مسئولیت‌های حساس و کلیدی هستیم. 🔹در کجای دنیا و در کدام فرهنگ سیاسی و اجتماعی، سپردن مسئولیت‌های حساس و تعیین‌کننده به افرادی که با نظام حاکم زاویه دارند، «‌وفاق ملی‌» نامیده می‌شود؟ 🔹آیا جناب پزشکیان می‌دانند «سرپرست امور اطلاع‌رسانی دولت» سابقۀ بازداشت از سوی دستگاه امنیتی و محکومیت ۵ سال زندان دارد؟ او خودش در کلیپی می‌گوید: «من‌ تو انتخابات (مجلس) از نظر مالی اشباع شدم. با نمایندگان بستم که بعد ورود به مجلس، مجازی‌شان دست ما باشد. من تیم دارم و باید به آنها پول بدهم. از همه پول گرفتم‌». 🔹در مَثَل مناقشه نیست و مَثَل اگرچه عین مُمَثل نیست ولی به درک بهتر موضوع کمک می‌کند. گفته‌اند و حکیمانه نیز هست که «‌کفش دزد را پیش‌نماز نمی‌کنند‌».
۲۵ شهریور ۱۴۰۳
8.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ آیا یا عمرکشون سند تاریخی دارد؟! حقیقت ماجرای عیدالزهرا و چیست؟ https://eitaa.com/joinchat/4115923139Ca9fa4b8f8d
۲۵ شهریور ۱۴۰۳
❌ ایشون شروین حاجی پور خواننده مضامین جنسی و سگ باز ، در دولت پزشکیان، شده مدیر روابط عمومی وزارت ارشاد!!!! ❌ البته شروین در ستاد انتخاباتی پزشکیان فعالیت می کرد و ترانه ای هم برای پزشکیان خوانده بود و امروز این مسولیت مزد ترانه اش بود!. 📌 پ ن 👇 قابل توجه ساده لوح هایی که فریب اسب تراوای «وفاق ملی» رو خوردند... https://eitaa.com/joinchat/4115923139Ca9fa4b8f8d
۲۵ شهریور ۱۴۰۳
14.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 شرح حدیثی از امام حسن عسکری (سلام الله علیه) «إِنَّ الْوُصُولَ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ لَا يُدْرَكُ إِلَّا بِامْتِطَاء اللَّيْلِ» 📚 بحار الأنوار، ج۷۵،ص۳۸۰ @seraj123
۲۵ شهریور ۱۴۰۳
💐 چگونگی خواندن صد لعن و سلام زیارت عاشورا ⁉️ آیا می‌توان زیارت عاشورا را در زمانی کوتاه اما به کمال خواند؟! روایاتی از معصومین (علیهم السلام) نقل شده است که می توان این زیارت را بصورت کوتاه تر و مختصرتری خواند. ❌ زیارت عاشورا را می‌توان به سه شیوه قرائت کرد: 1⃣ شیوه مشهور و کامل بعد از قرائت زیارت، وقتی به عبارت لعن و سلام رسیدیم، هر یک از آن عبارات را به‌طور کامل ۱۰۰ بار تکرار کنیم. این شیوه، همان شیوه مشهور و کامل می‌باشد.   2⃣ شیوه خلاصه تر بعد از زیارت، وقتی به عبارت لعن و سلام رسیدیم، بعد از خواندن عبارت: «اللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ آخِرَ تابِعٍ عَلَی ذلِکِ، اللّهُمَّ الْعَنْ الْعِصابَهَ الَّتی جاهَدَتِ الْحُسَیْنَ وَ شایَعَتْ و بایَعَتْ و تابَعَتْ عَلَی قَتْلِهِ، اللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً»، ۹۹ بار دیگر می‌گوئیم: «اللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً» و بعد از خواندن عبارت: «السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ وَ عَلَی الْاَرْواحِ الَّتِی حَلَّتْ بِفِنائِکَ، عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللهِ اَبَداً مابَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ، وَلاجَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنیّ لِزِیارَتِکُمْ، السَّلامُ عَلَی اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَوْلادِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ»، ۹۹ بار دیگر می‌گوئیم: «السَّلامُ عَلَی اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَوْلادِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ»   3⃣ سریعترین شیوه قرائت -گفتن «تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّهً» بعد از لعن و سلام بعد از قرائت زیارت، وقتی به عبارت لعن و سلام رسیدیم، چنین می‌گوئیم:  «اللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ آخِرَ تابِعٍ عَلَی ذلِکِ، اللّهُمَّ الْعَنْ الْعِصابَهَ الَّتی جاهَدَتِ الْحُسَیْنَ وَ شایَعَتْ و بایَعَتْ و تابَعَتْ عَلَی قَتْلِهِ، اللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً» «اللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّةً»  «السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ وَ عَلَی الْاَرْواحِ الَّتِی حَلَّتْ بِفِنائِکَ، عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللهِ اَبَداً مابَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ، وَلاجَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنیّ لِزِیارَتِکُمْ، السَّلامُ عَلَی اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَوْلادِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ» «السَّلامُ عَلَی اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَوْلادِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّةً» ❌ اما این سه نوع قرائت از کجا آمده است؟ آیت الله سیّد علی موحّد ابطحی در پاورقی کتاب «شفاء الصّدور فی شرح زیارت العاشور» نوشته‌اند؛ آیت الله حاج میرزا ابوالفضل طهرانی (متوفی ۱۳۱۶) روایت شریف زیر را در شیوه خواندن زیارت عاشورا نقل می‌نمایند: عَنْ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْهادی (علیهِ السِّلامُ) اَنَّهُ قالَ: مَنْ قَرَءَ لَعْنَ زِیارَةِ الْعاشُوراء الْمَشهُورَهِ مَرَّةً واحِدَةً ثُمَّ قالَ:  «اللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّةً» کان کَمَنْ قَرَئه مأةً مَرَّةً؛ وَ مَنْ قَرَءَ سَلامَها مَرَّةً واحِدَةً ثُمَّ قالَ: «السَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ، وَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ، وَ عَلَی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ، و عَلَی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّةً» کانَ کَمَنْ قَرَئَهُ مُأةً تامَّةً مِنْ اَوَّلِهِما اِلَی آخِرِهِما. سپس آیه الله موحّد ابطحی در توضیح روایت چنین می‌فرمایند: وَ قَدْ ذُکِرَ لِهذِهِ الرِّوایَهِ اِحْتِمالانِ: ۱ ـ اَنْ یَکوُنَ «تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّةً» بَیاناً لِعَدَد. ۲ ـ اَنْ یَکوُنَ تَتِمَّةً لِلَّعْنِ وَ السَّلامِ، وَ عَلَیْهِ یُقْرَءُ هکَذا: «اللّهُمَّ الـعَنْهُمْ جَمیعاً تِسْعاً وَ تِسعینَ مَرَّةً» وَ فِی الَّسلامِ یَقوُلُ: «السَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّةً» وَ یَکُونُ نَظیرَ التَّهلیلاتِ الْوارِدَهِ فی اَیّامِ ذِی الحَجَّهِ: «لا اِلهَ اِلاّ الله عَدَدَ اللّیالی وَ الدُّهُور»، وَ اللهُ الْعالِمُ." 📚 شفاء الصدور، ج۱، ص۱۱۰ @seraj123
۲۵ شهریور ۱۴۰۳
💐 دو گروهی که خدا به آنها چک سفید داده است!! 🔸خدا در قرآن به دو گروه چک سفید داده و فرموده است خودتان مبلغش را بنویسید! 🔘 یک گروه کسانی هستند که بر مصیبت‌ها صبر می‌کنند. چون این افراد ثابت کرده‌اند که حقیقتا خدا را می‌خواهند. «إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسَابٍ» (زمر/ ۱۰) 🔘 گروه دوم هم افرادی هستند که نماز شب می‌خوانند. «فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَا أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ»(سجده/ ۱۷) خداوند می‌فرماید هیچ‌کس نمی‌تواند بفهمد برای نماز شب خوان ها چه آماده کرده‌ام.! 🖋 حجت‌الاسلام عاملی @seraj123
۲۶ شهریور ۱۴۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐 میوه ای که داخل آن شبیه قلب و ریه و شرائین انسان است! 👆 سبحان الله! نشانه های آفرینش @seraj123
۲۶ شهریور ۱۴۰۳
8.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💐 حدیث «کَذِبَ الوَقّاتُون» را درست معنی کنیم! ❌ این حدیث که می گوید ؛ تعیین کنندگان وقت ظهور دروغ می گویند، برای این صادر نشده که بگوئیم هیچ علامتی برای ظهور نداریم.! ❌ در طول این هزار و چند صد سال غیبت هیچگاه به اندازه این ۵۰سال اخیر علامات ظهور وجود نداشته است ... 🎙آیت الله حائری (ره) @seraj123
۲۶ شهریور ۱۴۰۳
27.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 پشت پرده هولناک واردات قرص‌های ضد بارداری!! 📌با اقدامات یک ابرجاسوس آشنا شوید 🔹با توجه به اینکه جمعیت یکی از مؤلفه‌های قدرت به شمار می‌رود،‌ دشمنان اسلام از ترس افزایش جمعیت مسلمانان و به ویژه شیعیان،‌ تصمیم گرفتند با استفاده از شیوه‌های مختلف و بخصوص بیوتروریسم، به نسل‌کشی نامحسوس مسلمانان اقدام ورزند.! 👈 کلیپ تکان دهنده ای هست، از دست ندهید @seraj123
۲۶ شهریور ۱۴۰۳
✨❧🔆✧ ﷽ ✧🔆❧✨ ❣مهدے جان! ▪️ما اعتقاد داریم تو حاضری و ناظر، اما چنان زندگی می‌کنیم که گویی تو نه حاضری و نه ناظر!. این تضاد ریشه در پای لنگ ایمانمان دارد!. ▫️ کاش حال ایمانمان زودتر خوب می‌شد. بار شرمندگی از تو حسابی رو دوشمان سنگینی می‌کند. ▪️ دعا کن زودتر برسد آن روزی که حتی اگر غایب از نظرهایی، اما چنان رفتار کنیم که گویی عیان‌تر از تو هیچ چیز و هیچ کسی را نمی‌بینیم. وقتت بخیر حاضرتر از همه! جهت سلامتی امام زمان (عجل الله فرجه) صلوات 📌محسن‌عباسی‌ولدی 💌 اللهم‌عجل‌لولیک‌الفرج =صَــــدَقِہ جاریِہ ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄  أین صاحِبُــنا؟! ╔═🍃══════════╗ @ayna_sahebona110 ╚══════════🍃═╝
۲۶ شهریور ۱۴۰۳