eitaa logo
سراج علوی ( شبکه هیئات نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی)
5.2هزار دنبال‌کننده
108 عکس
86 ویدیو
12 فایل
هیأت سراج علوی نمونه ای کوچک از هیأت طراز در انقلاب اسلامی در راستای زمینه سازی بستر ظهور منجی عالم بشریت حضرت صاحب عجل الله تعالی فرجه الشریف
مشاهده در ایتا
دانلود
شرح حکمت 60-31-4-1399-حسینیه مجازی-حجت الاسلام مهدوی ارفع.mp3
13.99M
🔈صوت : (۶۵) 🌹 شرح حکمت های شریف. (جلسه شصت و پنجم ) 🗓1399-04-31 ✅ محور بحث : شرح حکمت ۶۰ 🔻عواقب عدم کنترل زبان : 🔺زبان تربیت نشده ، درنده ای است که اگر رهایش کنی می گزد . 🔺مسلمان بگونه ایست کع دیگران از دست و زبان او در امانند (خطبه ۱۶۷ بند ۴) 🔺انچه نمی دانی نگو و آنچه بر تو لازم نیست بر زبان نیاور( نامه ۳۱ بند ۲) 🔺در گذشته برادر دینی داشتم ..... در بیشتر عمرش ساکت بود ... 🔺سخن در بند توست ، تا آنرا نگفته باشی ، و چون گفتی تو در بند آن هستی ، پس زبانت را نگهدار چنان که طلا و نقره خود را نگه می داری ، زیرا چه بسا سخنی که نعمتی را طرد یا نعمتی را جلب کرد ( حکمت ۳۸۱ ) 🔺ایمان بنده ای استوار نگردد تا دل او استوار شودو دل استوار نگردد تا زبان استوار گردد ( خطبه ۱۷۶ بند ۴ ) 🔷 حجت الاسلام 🔶 حسینیه نهضت جهانی 🆔@asaremahdavi_arfae 🆔@hoseyniyemajazi
شرح حکمت 61-1-5-1399-حسینیه مجازی-حجت الاسلام مهدوی ارفع.mp3
14.7M
🔈صوت : (۶۶) 🌹 شرح حکمت های شریف. (جلسه شصت و ششم ) 🗓1399-05-01 ✅ محور بحث : شرح حکمت ۶۱ نیش زن شیرین است . 🔺با صرف یک حکمت نمی توان نگاه اسلام به زن را دریافت کرد و این امر مستلزم نگاه جامع و دقیق در حکمت های مربوطه است . 🔺مبنای نگرش امام علیه السلام این است که زن در عالم هستی ریحانه است . 🔺 بیان امام علیه السلام در این حکمت کنایه است ، اگر نیش است پس چرا شیرین است ؟ (تدبر ) 🔺نکته اینکه اگر نیش ( تذکرات جزعی نگر ) او شیرین است ، همراه بودنش و اطاعت او از همسر در راه اطاعت خدا به مراتب شیرین تر خواهد بود . 🔷 حجت الاسلام 🔶 حسینیه نهضت جهانی 🆔@asaremahdavi_arfae 🆔@hoseyniyemajazi
شرح حکمت 62-2-5-1399-حسینیه مجازی-حجت الاسلام مهدوی ارفع.mp3
9.5M
🔈صوت : (۶۷) 🌹 شرح حکمت های شریف. (جلسه شصت و هفتم ) 🗓1399-05-02 ✅ محور بحث : شرح حکمت ۶۲ 🔺چون ترا ستودند ، بهتر از آنان ستایش کن ، وچون به تو احسان کردند ، بیشتر از آنان ببخش ، به هر حال پاداش بیشتر از آن آغاز کننده است . 🔺ادب از نشانه های عقل است ، و عاقل آداب را رعایت می کند ، بر عکس احمق رعایت ادب نمی کند و مردم از او گریزان هستند . 🔺با مردم آن گونه معاشرت کنید که اگر مردید بر شما اشک ریزند ، و اگر زنده ماندید با اشتیاق سوی شما آیند .( حکمت ۱۰) 🔺سابقوا و سارعوا ، سبقت بگیرید و سرعت بگیرید در خیرات . 🔺از آفات ادب ، غرور و تکبر و خودپسندی است ، و تربیت شده امیرالمومنین علیه السلام با رعایت ادب آخرت خود را می سازد و از این آفات دور است . 🔷 حجت الاسلام 🔶 حسینیه نهضت جهانی 🆔@asaremahdavi_arfae 🆔@hoseyniyemajazi
شرح حکمت 65 و حکمت66-3-5-1399-حسینیه مجازی-حجت الاسلام مهدوی ارفع.mp3
15.91M
🔈صوت : (۶۸) 🌹 شرح حکمت های شریف. (جلسه شصت و هشتم ) 🗓1399-05-03 ✅ محور بحث : شرح حکمت ۶۵ و ۶۶ 🔺تبیین مفهوم غربت ، و مصادیق انسان غریب . 🔺مصداق غربت امام علیه السلام که فرمود : لا رای لمن لا یطاع که در بین امت خود غریب بود که اطاعتش نمی کردند و نیز فرمود : خدا شما را بکشد که ای کاش هر گز با شما آشنا نمی شدم ..... 🔺مصداق دیگر غربت ، فقر است . 🔺نقطه مقابل غربت ، مانوس بودن و داشتن شبکه یاران و نزدیکان و خویشان است که مومن باید از این ویژگیها در راستای ترویج اندیشه اش بهره ببرد . 🔻از دست دادن حاجت بهتر از درخواست کردن از نا اهل است .و تحمل فقر آسان تر است از تحمل ذلت و خواری ، در بعد اجتماعی ما حق نداشتیم به بهانه رفع تحریم عزت ملت خود را معامله کنیم . 🔷 حجت الاسلام 🔶 حسینیه نهضت جهانی 🆔@asaremahdavi_arfae 🆔@hoseyniyemajazi
شرح حکمت 63و حکمت64-4-5-1399-حسینیه مجازی-حجت الاسلام مهدوی ارفع.mp3
7.55M
🔈صوت : (۶۹) 🌹 شرح حکمت های شریف. (جلسه شصت و نهم‌ ) 🗓1399-05-04 ✅ محور بحث : شرح حکمت ۶۳ و ۶۴ تبیین مفهوم شفیع و شفاعت : و تشبیه زیبای امام علیه السلام . 🔺درک واقعی شفاعت ، و ضرورت توجه به آن ، اینکه ضمن تلاش و جدیت در انجام اعمال عبادی ، دلخوش اعمال خود نباشیم که همه ما محتاج شفاعت هستیم . 🔺محبت اهلبیت علیهم السلام ، بزرگترین سرمایه ماست ، فرزندان خود را محب بار بیاوریم و نگران نباشیم که محب شفاعت می شود ( فلسوف یعطیک ربک فترضی یعنی خدا آنقدر شفاعت می پذیرد تا پیامبر و اهل بیت راضی شوند ) 🔺نکته مهم : شفاعت برای کسی است که تلاش خود را کرده است و جایی قصور داشته ، لذا گناه کردن به امید شفاعت مطلقا صحیح نیست . 🔻اهل دنیا ، سوارانی در خواب مانده اند که آنها را می رانند / نو جوانی و بزرگسالی و پیری همه خواب ، در جوانی مستی ، در پیری سستی ، پس کی خداپرستی ، ای که پنجاه رفت و در خوابی مگر این چند روزه دریابی . 🔷 حجت الاسلام 🔶 حسینیه نهضت جهانی 🆔@asaremahdavi_arfae 🆔@hoseyniyemajazi
شرح حکمت 67-5-5-1399-حسینیه مجازی-حجت الاسلام مهدوی ارفع.mp3
14.01M
🔈صوت : (۷۰) 🌹 شرح حکمت های شریف. (جلسه هفتآد) 🗓1399-05-05 ✅ محور بحث : شرح حکمت ۶۷ 🔺از بخشش اندک شرم مدار که محروم کردن کمتر از آن است . 🔺قران کریم : ما عندکم ینفد و ما عندالله باق . 🔺با این نگرش مومن شب و روز مشغول کار خیر است و پر کاراست ، مومنین در روزگار سختی و گشایش حالشان یکسان است و خود را به زحمت می اندازند تا مردم راحت زندگی کنند . 🔺در گذشته برادر دینی داشتم که ..... بعد از شمردن اوصاف در انتها : بدانید بدست اوردن برخی از آن ارزشهای اخلاقی ، بهتر از رها کردن همه است . 🔺توصیه و راهکار : اینکه فرصت و کارهای خیر را کوچک نشمریم و از تمام فرصت ها بهره ببریم . 🔷 حجت الاسلام 🔶 حسینیه نهضت جهانی 🆔@asaremahdavi_arfae 🆔@hoseyniyemajazi
شرح حکمت 68-6-5-1399-حسینیه مجازی-حجت الاسلام مهدوی ارفع.mp3
15.02M
🔈صوت : (۷۱) 🌹 شرح حکمت های شریف. (جلسه هفتاد و یکم ) 🗓1399-05-06 ✅ محور بحث : شرح حکمت ۶۸ 🔺عفت ورزیدن ، زینت فقر ، و شکر گزاری زینت بی نیازی است . 🔺اسلام دین زینت است 🔺عفاف در فقر : یعنی جلو هیجان و خلجان نفس و در نتیجه ان ضعف اعتقادی و سوق به شبهات و در نهایت کفر گرفته شود . 🔺مراتب شکر : شکر قلبی ، شکر زبانی و شکر عملی . 🔺شکر عملی دو جنبه دارد : 1⃣ از نعمت خدا در راه دشمنی خدا و معصیت استفاده نشود . 2⃣ از نعمات در راه خدا ، رضایت خدا بهره گیری شود ، بخشش در راه خدا ، آبرو ، پول ، سواد ، ارتباطات همه و همه در مسیر رضایت خدا باشد و این روش و سیره ریشه در عقلانیت دارد و عاقل کسی است که : فایده زیاد و دائمی را به فایده کوتاه و کم ترجیح می دهد . 🔷 حجت الاسلام 🔶 حسینیه نهضت جهانی 🆔@asaremahdavi_arfae 🆔@hoseyniyemajazi
شرح حکمت69-7-5-1399-حسینیه مجازی-حجت الاسلام مهدوی ارفع.mp3
14.48M
🔈صوت : (۷۲) 🌹 شرح حکمت های شریف. (جلسه هفتاد و دوم ) 🗓1399-05-07 ✅ محور بحث : شرح حکمت ۶۹ 🔺اگر به آنچه می خواستی نرسیدی ، از آنچه هستی نگران نباش . 🔺 این حکمت مهارت های زندگی موفق و رضایتمندی و شادابی و دوری از هرگونه افسردگی و سرخوردگی را بیان می کند. 🔺از ویژگی های دنیا این است که انسان را ناکام می گذارد و دنیا پر است از شکست ها و البته پیروزی ها . 🔺 در نامه ۳۱ حضرت اینگونه آغاز فرمودند : از پدری فانی ..... به فرزندی که امیدوار به چیزی است که به دست نمی آید . 🔺 نکته اینکه هر فردی تلاش خود را باید بکند به بهترین وجه اما توقع اینکه به همه خواسته هایش برسد توقع درستی نیست . 🔺 راهکار : دنیاشناسی ، و اینکه به داشته ها توجه داشته باشیم اگر به صد نرسیدیم به نود که رسیدیم ، و در مسائل مادی پایین تر از خود را ببینیم و شاکر باشیم . 🔷 حجت الاسلام 🔶 حسینیه نهضت جهانی 🆔@asaremahdavi_arfae 🆔@hoseyniyemajazi
غدیر و پیام مهم و باعظمت آن - حجت الاسلام مهدوی ارفع.mp3
13.38M
🔈صوت : و پیام مهم و با عظمت آن 🌹 تراز پذیرش ولایت ، تقوی ناب می خواهد و امروز هم غدیر جاری است . 🗓1399-05-08 ✅ محور بحث : ولایت پذیری و نفاق 🔺پیامبر ( ص) فرمود : سه بار از جبرئیل خواستم مرا از ابلاغ ولایت علی معذور بدارد چون : هر چه در شماه نگاه می کنم اکثریتی منافق می بینم و اقلیتی متقی .( خطبه غدیر ) 🔺امروز در. دامنه ولایت غدیر ، ولایت فقیه است ، و شبیه ترین دوره به دوران ما روز گار امیر المومنین علیه السلام است و امروز روزگار نهج البلاغه است . 🔷 حجت الاسلام 🔶 حسینیه نهضت جهانی 🆔@asaremahdavi_arfae 🆔@hoseyniyemajazi
کیفیت و ارزش زندگی-9-5-1399-حسینیه مجازی-حجت الاسلام مهدوی ارفع.mp3
15.27M
🔈صوت : ویژه برنامه روز عرفه 🌹 توجه به کیفیت به جای کمیت زندگی 🗓1399-05-09 ✅ محور بحث : شاخصه های زندگی با کیفیت : 🔺طول عمر مساله و دغدغه انسانهای موفق نبوده است . 🔺امام سجاد علیه السلام : خداوندا اگر قرار است امتداد عمر من چراگاه شیطان باشد، مرگم را برسان پیش از آنکه غضب تو مرا بگیرد. 🔺در مکتب امام حسین علیه السلام شاخص زندگی مفید این است که هر شخصی : چقدر حضورش و وجودش ، کلامش ، رفتارش ، اعضاو جوارحش و زندگی اش بدرد امام می خورد ، به هر میزان که مفید است برای امام می ارزد . 🔺کیفیت زندگی منوط به نصرت امام زمان خودت است ، از کیفیت به نصرت ، از نصرت به ثبات قدم و از ثبات قدم به معیت و حلت بفنائک صعود می شود نمود و لذا حضرت قاسم بن الحسن و مسلم بن عقیل علیهما السلام را با این شاخصه ها بسنجید نه با طول عمر زندگیشان . 🔺اگر کسی ولی فقیه زمان خود را یاری نکرد ، دروغ می گوید که یار امام زمان (عج )خواهد بود . 🔷 حجت الاسلام 🔶 حسینیه نهضت جهانی 🆔@asaremahdavi_arfae 🆔@hoseyniyemajazi
شرح حکمت 70-10-5-1399-حسینیه مجازی-حجت الاسلام مهدوی ارفع.mp3
9.59M
🔈صوت : (۷۳) 🌹 شرح حکمت های شریف. (جلسه هفتاد و سوم ) 🗓1399-05-10 ✅ محور بحث : شرح حکمت ۷۰ 🔺همواره انسان جاهل را یا تندرو یا کندرو می بینی . 🔺در مکتب ما جهل در مقابل عقل است نه در مقابل اطلاعات و دانش ، عاقل دیگر جاهل نیست ولی ممکن است عالم با وجود علمش جاهل باشد . ( حکمت ۱۰۷) 🔺مواظب باشیم عده ای جهل خود را در پوشش حیله و تزویر تحت عنوان عقلانیت و اعتدال به خورد مردم ندهند. ( تساوی زن و مرد و ....) و یا اینکه خود و افکار و حزبشان را شاخص اعتدال دانسته هرکس از ان پیش برود تندرو بنامند و اگرعقب بماند او را کندرو بدانند، در حالیکه شاخض اعتدال را اسلام مشخص می کند ، اسلام دین عقلانیت و اعتدال واقعی است . برای اینکار باید دین شناس شوید . 🔺نهج البلاغه کتاب عقلانیت : نمونه : در مورد مستحبات و واجبات حکمتهای ۳۱۲ ، ۲۷۹ و ۳۹ 🔺اگر نهضت عقلانیت دینی گسترش پیدا کند ، دیگر عقل و عقلانیت مهجور نخواهد شد و کسی جرات نمی کند جهلانیت خود را گسترش دهد . 🔷 حجت الاسلام 🔶 حسینیه نهضت جهانی 🆔@asaremahdavi_arfae 🆔@hoseyniyemajazi
شرح حکمت 71-11-5-1399-حسینیه مجازی-حجت الاسلام مهدوی ارفع.mp3
15.39M
🔈صوت : (۷۴) 🌹 شرح حکمت های شریف. (جلسه هفتاد و چهارم ) 🗓1399-05-11 ✅ محور بحث : شرح حکمت ۷۱ 🔻چون عقل کامل گردد ، سخن اندک شود . 🔺نهج البلاغه را می توان کتاب العقل والجهل نامیدنه اینکه صرفا کلمه عقل و جهل را در آن جستجو کنیم بلکه تمام مضامین آن بیان و معرفی عاقل و جاهل است . 🔺فرمود : عاقل ان است که هر چیزی را در جای خود می نهد ، گفتند جاهل را بشناسان فرمود : با معرفی عاقل ، جاهل را نیز شناساندم . 🔺یکی از شاخصه های عاقل این است که کم سخن می گوید ، چرا چون عاقل است و به تبعات سخنش می اندیشد . 🔺 در حکمت ۴۰ و ۴۱ نیز به همین مضمون اشاره دارد ، همچنین در حکمت ۲۸۹ . 🔺مصداق دیگر در خطبه ۱۹۲ ، مخفی بودن کبر و غرور شیطان درپشت بظاهر استدلال جاهلانه اش و نیز درخواست قریش از پیامبر که معجزه بفرستد تا به او ایمآن بیاورند که با جهالتی که داشتند با معجزه هم ایمان نیاوردند. 🔷 حجت الاسلام 🔶 حسینیه نهضت جهانی 🆔@asaremahdavi_arfae 🆔@hoseyniyemajazi
شرح حکمت 72-12-5-1399-حسینیه مجازی-حجت الاسلام مهدوی ارفع.mp3
14.33M
🔈صوت : (۷۵) 🌹 شرح حکمت های شریف. (جلسه هفتاد و پنجم) 🗓1399-05-12 ✅ محور بحث : مقدمه از غدیر و شرح حکمت ۷۲ 🔺تلخ ترین جمله پیامبر ( ص) : در روز غدیر که سه بار از جبرئیل خواستم تا مرا از این ماموریت باز بدارد!! چون هرچه به این جمعیت نگاه می کنم اکثریتی منافق می بینم و اقلیتی متقی ، / بدلیل اینکه پذیرش ولایت تقوایی ناب میخواهد بالاتر از تقوای جهاد و نماز و انفاق و .... 🔻دنیا شنلسی : نوع شناخت ما نسبت به دنیا ست که سبب جذب و کشش یا دوری از ظواهر فریبنده آن می شود 🔻کسی که دنیا را خوب نمی شناسد فریب ظاهرش را می خورد اما عاقل می داند که دنیا بر اساس فرمایش امیرالمومنین علیه السلام چون مار سمی است که ظاهری نرم و زیبا و فریبنده دارد اما اگر نزدیکش شوی سمی کشنده دارد . 🔺مابرای شناخت واقعی از دنیا جز نهج البلاغه به چیز دیگری احتیاج نداریم که پر است از معارف دنیا شناسی . 🔺راهکار : بهترین راهکار این که چه کنیم که در دنیا باشیم اما با دنیا نباشیم مطالعه حکمت ۲۶۹ و الگو پذیری از این حکمت شریف . 🔷 حجت الاسلام 🔶 حسینیه نهضت جهانی 🆔@asaremahdavi_arfae 🆔@hoseyniyemajazi
شرح حکمت 73-13-5-1399-حسینیه مجازی - حجت الاسلام مهدوی ارفع.mp3
14.55M
🔈صوت : (۷۶) 🌹 شرح حکمت های شریف. (جلسه هفتاد و ششم) 🗓1399-05-13 ✅ محور بحث : مقدمه از غدیر و شرح حکمت ۷۳ 🔺از ویژگیهای خطبه غدیر اینکه فضایل امیرالمومنین علیه السلام را یکجا و مفصل دارد . 🔺هیچ کس تفسیر قرآن را نمی داند ، جز این کسی که دستانش در دست من است ... پیامبر (ص) می دانست که عده ای با شعار حسبنا کتاب الله اهل بیت علیهم السلام را از قران جدا خواهند نمود . 🔻تاکید حکمت ۷۳ بر ضرورت خودسازی رهبران و مدیران جامعه اسلامی 🔻ای مردم سوگند به خدا من شما را به هیج طاعتی وادار نمی کنم ، مگر آنکه پیش از آن خود عمل کرده ام و از معصیتی شما را باز نمی دارم جز آنکه پیش از آن ترک گفته ام خطبه ۱۷۵بند ۳ ص ۲۶۱. 🔻نامه ۴۵ : هر پیروی را امامی است ... 🔷 حجت الاسلام 🔶 حسینیه نهضت جهانی 🆔@asaremahdavi_arfae 🆔@hoseyniyemajazi
شرح حکمت 74-14-5-1399-حسینیه مجازی-حجت الاسلام مهدوی ارفع.mp3
15.03M
🔈صوت : (۷۷) 🌹 شرح حکمت های شریف. (جلسه هفتاد و هفتم ) 🗓1399-05-14 ✅ محور بحث : مقدمه از غدیر و شرح حکمت ۷۴ 🔺نکته اینکه امام انتصابی از طرف خداست و انتخابی نیست . 🔺معاشر الناس : علی را برتر بدانید چون هیچ نیست در عالم هستی که خدا در من پیامبر احصا کرد و من هم همه را یکجا و کامل به علی ابن ابی طالب اعطا نمودم . 🔺انسان با نفسی که می کشد قدمی به سوی مرک می رود . نه هرنفسی که فرو می رود ممد حیات است و چون بر می آید مفرح ذات (فقط) بلکه علی علیه السلام متذکر می شوند که یک قدم ما را به مرگ نزدیک می کند . 🔺بدترین غفلت ما در دنیا ، غفلت از زمان و عصر است (و ان الانسان لفی خسر) خسران بزرگ‌ ما در این غفلت است و ما سوارانی هستیم که شبانه ما را می برند در حالیکه در خوابیم . 🔺 این حکمت به ما می گوید که بیدار باشیم و غفلت نکنیم از زمان و از لحظه لحظه برای توشه گرفتن بهره ببریم که ناگهان بانگی برامد خواجه مرد . 🔺نگاه ادبی : زیبایی بیان هنری در فضای پیچیده هنری و نگاه غیر مستقیم است که به کسی بر نمی خورد و ماندگاری آن بیشتر است . 🔷 حجت الاسلام 🔶 حسینیه نهضت جهانی 🆔@asaremahdavi_arfae 🆔@hoseyniyemajazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 غدیر روزی است که دشمنان اسلام را مایوس کرد . 🔺 غدیر قاعده اسلام و عامل اصلی یاس دشمنان : 🔹قضیه رهبری جامعه اسلامی است .🔹 🔺غدیر : 🔹قضیه نظام حکومت و امامت🔹 در جامعه اسلامی است . 🔺غدیر: 🔹 وضع قاعده امامت و ولایت🔹 است . 🔺اسلام حکومت های جور را قبول ندارد. قاعده ولایت و امامت را قبول دارد 🆔@asaremahdavi_arfae 🆔@hoseyniyemajazi
غدیر عید الله الاکبر-17-5-1399-حسینیه مجازی-حجت الاسلام مهدوی ارفع.mp3
15.41M
🔈صوت : عید الله الاکبر غدیر 🌹 اطعام غدیر بسیار پسندیده اما تکلیف نهایی ما نیست . 🗓1399-05-17 ✅ محور بحث : تکلیف نهایی ما : مواظب باشیم غدیر به روزمرگی نگذرد 🔻پیام غدیر اطعام مردم نیست بلکه عبارتست از جذب دلها به علی علیه السلام که یکی از راههای ان غذا دادن است . 🔻منحصر کردن غدیر صرفا به اطعام خطاست ،چنانچه غایت و هدف غایی عزاداری امام حسین علیه السلام صرفا گریه و بکا نیست و یا اینکه بخواهیم انتظار فرج را صرفا در دعا خلاصه کنیم و صرفا برای فرج دعا کنیم . 🔺 حالا ممکن است انسان کم اطلاعی پیدا شود و بگوید شما با اطعام غدیر یا گریه بر ابا عبدالله یا دعای برای فرج مخالفیید ! که قطعا اینطور نیست . 🔺هدف نهایی ما باید انتقال پیام غدیر باشد . 🔺خطبه ۱۸۷ : ای مردم .‌‌.. همانا من در میان شما چونان چراغ درخشنده در تاریکی هستم ، که هرکس به آن روی می آورد ، از نورش بهره مند می گردد . 📣 ای مردم سخنان مرا بشنوید و به خوبی حفظ کنید ، گوش دل خود را باز کنید تا گفته های مرا بفهمید . 🔺آشنایی با سخنان امیرالمومنین و ترویج کلام ایشان ( نهج البلاغه شریف و مهجور ) حتی برای یک نفر کفه ترازویش سنگین تر است از اطعام ۸ میلیارد انسان ، علی الخصوص اگر فراگیرنده جوان باشد . 🔷 حجت الاسلام 🔶 حسینیه نهضت جهانی 🆔@asaremahdavi_arfae 🆔@hoseyniyemajazi
غدیر-آشنایی با امام هادی(ع)-شرح حکمت 75-15-5-1399-حسینیه مجازی-حجت الاسلام مهدوی ارفع.mp3
15.36M
🔈صوت : (۷۸) 🌹 شرح حکمت های شریف. (جلسه هفتاد و هشتم ) 🗓1399-05-15 ✅ محور بحث : مقدمه از غدیر ، آشنایی با امام هادی علیه السلام و شرح حکمت ۷۵ 🔺لقب امیرالمومنین به دستور خداوند متعال و اختصاصا برای ایشان است و این لقب راه را بر کسانی که غدیر را به معنی دوستی گرفته اند می بندد و امیر کسی است که صاحب امر است . 🔺اگر فقط از امام هادی علیه السلام همین دعای شریف جامعه به ما رسیده بود می بایست همه عمر شاکر وجودش باشیم دعایی جامع و کبیر که آنرا شناسنامه اهل بیت علیهم السلام لقب داده اند . 🔺هر چیز که شمردنی است پایان می پذیرد و هر چه را که انتظار می کشید خواهد رسید . 🔻هرچه قابل شمارش باشد محدود است آغازی دارد و پایانی مثل عمر ما و متوقع چیزی را گویند که واقع می شود مثل مرگ که بالاخره روزی خواهد رسید . 🔺اثر این حکمت این است که حالا که بالاخره عمر ما پایان می پذیرد ، پشت هم اندازی نکنیم و از فرصت ها خوب استفاده کنیم . 🔷 حجت الاسلام 🔶 حسینیه نهضت جهانی 🆔@asaremahdavi_arfae 🆔@hoseyniyemajazi
شرح حکمت 78-19-5-1399-حسینیه مجازی-حجت الاسلام مهدوی ارفع.mp3
16.04M
🔈صوت : (۸۰) 🌹 شرح حکمت های شریف. (جلسه هشتادم ) 🗓1399-05-19 ✅ محور بحث : شرح حکمت ۷۸ 🔺قضا و قدر ، جبر و اختیار ، بین الامرین 🔺ما وقتی اسلام آوردیم انچه که پیامبر صل الله و قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام آوردند می پذیریم و پس از آن اگر عمیق باشیم به اندازه توان خودبا استدلال و برهان می فهمیم اما اگر مباحث پیچیده بود باید وارد ان نشویم . 🔺از قضا و قدر پرسیدند فرمود : راهی است تاریک آن را مپیمایید و دریایی است ژرف وارد آن نشوید و رازی است خدایی خود را به زحمت نیندازید . 🔺اگر ما مجبور باشیم پاداش و کیفر الهی و بشارت و تهدید الهی ارسال رسل بیهوده خواهد بود .و این ( اعتقاد به جبر ) پندار کسانی است که کافر شدند و وای از اتشی که بر کافران است . 🔺هنر شیعه این است که امر بین الامرین را فهمیده یعنی نه ما مجبور مطلق هستیم و نه مختار مطلق ، و خداوند متعال عالم را با قواعدی و سنت هایی هدایت میکند و ما در چهارچوب آن قواعد و سنت ها اختیار داریم مثال : زمین فوتبال و قواعد و رعایت قواعد آن . 🔷 حجت الاسلام 🔶 حسینیه نهضت جهانی 🆔@asaremahdavi_arfae 🆔@hoseyniyemajazi
شرح حکمت 79 و حکمت80-20-5-1399-حسینیه مجازی-حجت الاسلام مهدوی ارفع.mp3
15.07M
🔈صوت : (۸۱) 🌹 شرح حکمت های شریف. (جلسه هشتاد و یک ) 🗓1399-05-20 ✅ محور بحث : شرح حکمت ۷۹ و ۸۰ ارزش و اهمیت 🔻جایگاه حکمت در قلب مومن است ولی جایگاه علم در ذهن . 🔻حکمت ان کلمه محکمی است که خطا ندارد و امکان خدشه در او نیست . 🔻امر خدا حتمی و محکم است و دعوت پیامبر نیز از روی حکمت است ( خطبه ۹۵) 🔻استفاده از ظرفیت نخبگان و علما( نامه ۵۳ ) 🔻 مومن باید شب و روز عطش حکمت دلشته باشد و حکمت گمشده او باشد . 🔻قلب مومن ظرف حکمت است و حکمت از سوی خدای متعال به اهلش اعطا می شود 🔻ارتباط بین یقین و حکمت در حکمت ۳۱ ارکان ایمان . 🔺نتیجه : ما باید عطش حکمت داشته باشیم تا چشم دلمان روشن شود و حکمت قلب مرده را زنده می کند و احی قلبک بالموعظه ( نامه ۳۱ بند ۲) و دلت را با اندرز نیکو زنده کن . 🔷 حجت الاسلام 🔶 حسینیه نهضت جهانی 🆔@asaremahdavi_arfae 🆔@hoseyniyemajazi
شرح حکمت 81-21-5-1399-حسینیه مجازی-حجت الاسلام مهدوی ارفع.mp3
9.48M
🔈صوت : (۸۲) 🌹 شرح حکمت های شریف. (جلسه هشتاد و دوم ) 🗓1399-05-21 ✅ محور بحث : شرح حکمت ۸۱ قیمت ، قدر و ارزش انسان : 🔻ارزش هر انسان به ان چیزی است که نیکو می داند یا نیکو می شمارد . 🔻برای فهم دقیق ارزش هر انسان به احادیث مشابه با عبارت ( ارزش هر انسان ) مراجعه می کنیم . 🔺نتیجه و جمع بندی در روایات : ارزش هر انسان به روحیه پرسشگری ، دانشجویی و دانایی و معرفت اوست . 🔺در نهج البلاغه : علم ارثی بارزش است (حکمت ۵) 🔺تقسیم بندی مردم براساس علم آنها ( حکمت ۱۴۷ ) 🔺هرگاه خدا بخواهد بنده ای را ( بواسطه اعمالش ) خوار کند دانش را از او دور سازد ( حکمت ۲۸۸ ) 🔺متقین کسانی هستند که : گوش های خود را وقف دانش نافع کرده اند ( خطبه ۱۹۳). 🔺آدمی با علم از مرگ ترسان است ( خطبه ۱۵۶). 🔺لا شرف کالعلم : هیچ شرافتی چون دانایی نیست (حکمت ۱۱۳). 🔷 حجت الاسلام 🔶 حسینیه نهضت جهانی 🆔@asaremahdavi_arfae 🆔@hoseyniyemajazi
شرح حکمت82-22-5-1359-حسینیه مجازی-حجت الاسلام مهدوی ارفع.mp3
8.67M
🔈صوت : (۸۳) 🌹 شرح حکمت های شریف. (جلسه هشتاد و سوم ) 🗓1399-05-22 ✅ محور بحث : شرح حکمت ۸۲ 🔻حکمت ۸۲ گنجی است گرانبها : که اگر برای آنها شتران را پر شتاب برانید و رنج سفر را تحمل کنید سزاوار است . 1⃣ کسی از شما جز به پروردگار خود ، به کسی امیدوار نباشد . ( لا حول ولا قوه الا بالله ) 2⃣ و جز از گناه خود نترسد . 3⃣ و اگر از یکی سوال کردند و نمی داند ، شرم نکند و بگوید نمی دانم . 4⃣ و کسی در آموختن آنچه نمی داند شرم نکند . 5⃣ بر شما باد به صبر ، که صبر : ایمان را چون سر است بر بدن و ایمان بدون صبر چونان بدن بی سر ارزشی ندارد . 🔺با تامل در نکات در می یابیم که این حکمت واقعا گنجی است گرانبها بواسطه این حکمت بسیاری از مشکلات برطرف می شود . مثلا انچه را نمی دانیم بیاموزیم . 🔺ترک گناه آسان تر از توبه است اگر گناه نکنیم ارامش خواهیم داشت و ترسی نداریم . 🔺صبر : ترمز نفس را بکشیم و از جاده ایمان خارج نشویم، صبر در مصیبت ، صبر بر طاعت ، صبر بر معصیت . 🔷 حجت الاسلام 🔶 حسینیه نهضت جهانی 🆔@asaremahdavi_arfae 🆔@hoseyniyemajazi
شرح حکمت 83-23-5-99-حسینیه مجازی-حجت الاسلام مهدوی ارفع.mp3
13.81M
🔈صوت : (۸۴) 🌹 شرح حکمت های شریف. (جلسه هشتاد و چهارم ) 🗓1399-05-23 ✅ محور بحث : مباهله و شرح حکمت ۸۳ پیرامون ستایش و نفاق 🔻در خطبه ۱۹۴ از اوصاف منافقین این است که : در زبان چیزی می گویند که در قلب هایشان نیست . 🔻امیرالمومنین علیه السلام در خطبه ۲۱۶ بند سوم فرمودند : .... خوش ندارم در خاطر شما بگذرد که من ستایش را دوست دارم .... من از شما می خواهم مرا با سخنان زیبای خود مستایید تا از عهده وظائفی که نسبت به خدا و شما دارم بر آیم . 🔻در خطبه۱۴۲ به این نکته اشاره دارد که : کسی که خدمت ریا کارانه می کند مطلقا به نفع او نخواهد بود . اصول و چهارچوب ستایش و ثنا : 🔺ستودن بیش از آنچه که سزاوار است ، نوعی چاپلوسی و کمتر از آن ، درماندگی یا حسادت است .( حکمت ۳۴۷) 🔺 وقتی گروهی امام علیه السلام راستایش کردند فرمود : بار خدایا تو مرا از خودم بهتر می شناسی و من خود را بیشتر از آنان می شناسم ، خدایا مرا از انچه اینان می پندارند نیکوتر قرار ده و انچه را که نمی دانند بیامرز . 🔺در خطبه متقین از اوصاف متقین شبیه حکمت صدم ذکر شده ، ودر نامه ۵۳ از نتایج خدمت خالصانه حاکمان که موجب ستایش مردم می شود . 🔷 حجت الاسلام 🔶 حسینیه نهضت جهانی 🆔@asaremahdavi_arfae 🆔@hoseyniyemajazi
شرح حکمت86-26-5-99-حسینیه مجازی-حجت الاسلام مهدوی ارفع.mp3
12.65M
🔈صوت : (۸۶) 🌹 شرح حکمت های شریف. (جلسه هشتاد و ششم ) 🗓1399-05-26 ✅ محور بحث : حکمت ۸۶ 🔻اندیشه پیر در نزد من از تلاش جوان خوشایند تر است .( و نقل شده که تجربه پیران از آمادگی رزمی جوانان برتر است ) 🔺نکته اول اینکه هم تجربه پیران و هم تلاش جوانان هردو فضیلت اند و اولی به جهاتی برتر است . 🔺در مقایسه ها ممکن است در هر موقعیتی و برای هرشخصی یک ویژگی و صفت مد نظر بوده که ممکن است تحت شرایط دیگر درست برعکس شود . 🔺بعنوان مثال بر اساس نامه ۳۱ در. " پذیرش حق " قطعا جوانان برترند . 🔺مشورت با پیران و مدیریت با جوانان ، اگر شتاب بالا باشد اما فرمان دست کم تجربه ، احتمال خطر و تصادف زیاد خواهد بود . 🔺از پدری فانی ، اعتراف دارنده به گذشت زمان وکوچ کننده به فردا ..... به فرزندی که امیدوار به چیزهایی است که به دست نمی آید ، در دنیا هدف مصائب و بلاها .... 🔺لذا جوان با تلاش فراوان می رود و گاه نمی شود لیکن پیر همه شده ها و نشده ها را تجربه کرده و موانع و راههای موفقیت را بهتر می شناسد ( مثال امروزی. از بورس ). 🔷 حجت الاسلام 🔶 حسینیه نهضت جهانی 🆔@asaremahdavi_arfae 🆔@hoseyniyemajazi