eitaa logo
پایگاه تحلیلی صراط
8.4هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
3.7هزار ویدیو
83 فایل
پایگاه خبری تحلیلی #صراط رسانه حوزه و روحانیت انقلابی www.seratzanjan.ir راه ارتباطی_ارسال سوژه: @masir1403 صفحه اینستاگرام: https://www.instagram.com/serat_ir1/
مشاهده در ایتا
دانلود
💻 ⭕️ بازنشر منتخب مواضع روحانیون و طلاب فعال مجازی در هفته اخیر. 👤یحیی جهانگیری: پیشرفت، همیشه و الزاما در پیش رفتن نیست گاه در عقب گرد از تصمیمات نادرست است. اول انقلاب حوزه فقط چهارصد طلبه داشت و امام با آن تعداد، انقلابی جهانی رقم زد. اینک آن عدد به دویست هزار رسیده! 👤حسن شجاعی: پویانفر را از نزدیک می‌شناسم. او به جز مداح، یک کارشناس خبره فرهنگی‌ست و رویکرد فرهنگی‌اش ذیل 👤زین العابدین صفوی: برخی از سخنرانان محترم، برای منتخب مردم، این‌قدر شرط و شروط می‌گذارند که گویی خودشان او را " منصوب" کرده‌اند! آن‌چه را در انتحابات نیافتند، در "حطابات" به ان پای‌می‌فشارند و گویی توقع دارند نامزدهای شکست خورده کابینه را تشکیل دهند؟! 👤علیرضا صیدی: با بررسی اولیه، شاهد افرادی با مواضع و نظریات ضد دین، ضد نظام، رفاقت با محکومان اقتصادی و امنیتی هستیم. 👤موسی آقایاری: سیاست اسلام بر تربیت محوری است یعنی رشد و تعالی انسان را یک امر فرایندی و در گذر زمان و با استفاده از امکانات موجود می داند. این سیاست دنبال ساختن انسان بر پایه تأله و خدایی است. 👤سعید فتحی: هر چند سیره امام (ره) در گریز از مرجعیت، مطابق با سیره بزرگان و مراجع شیعه بوده اما می‌توان آن را با دست و پا زدن برخی از چهره‌های کنونی حوزه برای معرفی خود به عنوان مرجع تقلید مقایسه کرد! 🔻 را دنبال کنید. @serat_ir1
25.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 ویدیوی پربازدید امروز از خاطره سخنگوی سابق سپاه از تماس ظریف از هتل کوبورگ وین حاشیه صراط 🔹این سخنان نشان از وادادگی عمیق جریان غرب‌گرا در داخل کشور است. به نحوی که حتی صحبت از پیشرفت صنایع نظامی که تضمین کننده قدرت ملی و امنیت کشور است این جماعت را عصبی میکند! 🔻 را دنبال کنید. @serat_ir1
هدایت شده از آنتی سکولار
4.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‼️خطر جریان سیاسی که اندیشه سیاسی امام خمینی را نمی داند! 👥 بخشی از مناظره حجت الاسلام علی مهدیان با محمد قوچانی در برنامه شیوه 🌐 را دنبال کنید👇🏻 🆔 @antisecular_ir
22.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جامعه سازی و حلقه های میانی 🔹مهمترین وظیفه حلقه های میانی جامعه اسلامی است... 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 📺 برنامه تلویزیونی رویت برای مشاهده فیلم کامل گفتگو اینجا کلیک کنید 🔻 را دنبال کنید @serat_ir1
6.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👓🔞 ویدیوی تلخی که لحظاتی قبل رسانهٔ فلسطینی «غزه الآن» همزمان با حضور نتانیاهو در کنگره آمریکا منتشر کرد. 🔻 را دنبال کنید @serat_ir1
رکوردزنی «حسینیه معلی» در ۲ سال اخیر تلویزیون مرکز تحقیقات صداوسیما اعلام کرد برنامه «حسینیه معلی» با پخش ۱۳ قسمت از شبکه سه در ایام محرم امسال توانست به مخاطب ۴۳.۵ درصدی دست پیدا کند و پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون در دو سال اخیر باشد. در تابستان ۱۴۰۱ ، آخرین فصل خندوانه با ۳۹.۲ درصد و آخرین فصل عصرجدید با ۴۴.۴ درصد پُربیننده‌های سیما بودند 🔻 را دنبال کنید @serat_ir1
37.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴خروش حسینیون امسال دو هیئت جوانان ثارالله و حیدریون زنجان، رشد چشمگیر و قابل توجهی در برگزاری دسته عزاداری داشتند. 🗨حاشیه صراط؛ این نکته را باید متذکر شد که آنچه دسته جات عزاداری زنجان را از سایر شهر ها متمایز می کند، سبک و نوع برگزاری این مراسمات است که مطابق با اقتضائات عصر حاضر، قدرت اجتماعی جریان مذهبی را به نمایش می گذارد و در مقابل پروپاگاندای رسانه ای غرب، نفوذ میدانی خود را به رخ می کشد لذا مورد توجه جامعه جهانی واقع می شود. 🔻 را دنبال کنید @serat_ir1
استثنائی‌تر از حج به بهانه سالروز برگزاری اولین نمازجمعه بعداز انقلاب 🔸برپایی «نماز جمعه» از اولین اقدامات پربرکت جمهوری اسلامی بعد از پیروزی انقلاب در راستای «الَّذينَ إِن مَكَّنّاهُم فِي الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ» بود. 🔻رهبر انقلاب در توصیف جایگاه نمازجمعه در جامعه چنین می‌فرمایند: 🔸«ما هیچ چیزی شبیه نماز جمعه نداریم. وقتی در عمق کار نمازجمعه وارد می‌شویم می‌بینیم، حتی استثنائی‌تر از حج است. یک خصوصیت این است که دو عامل اساسی حیات طیبه را به هم گره زده؛ این دو عامل چیست؟ یکی ذکراللّه و دیگری حضور مردمی. وقتی یک چنین اجتماعی مانند نمازجمعه وجود دارد که هر هفته جمع کثیری از مردم یک شهر یک جای معیّنی جمع می‌شوند دور هم، این می‌تواند یک قرارگاهی باشد برای همه‌ موضوعات مهم و مطرح یک جامعه. از مسائل فکری تا خدمات اجتماعی تا همکاری‌های مردمی و تا آمادگی‌ها و بسیج نظامی. همه چیز در این اجتماع هفتگی مستمر پشت سر هم تحقق می‌یابد و وجود پیدا می‌کند.» 🔸اما مساله این است که ائمه جمعه در طول این سالها چقدر به این مفاهیم پایبند بودند و نمازجمعه‌ی زنده و تاثیرگذار برگزار می‌کنند؟! شاید این را بشود از کمّیت حضور مردم در طول این سالها خصوصا کیفیت اقبال جوانان نسبت به نمازجمعه و خطبه‌های ائمه جمعه حدس زد... 🔸رهبر انقلاب همچنین خطاب به ائمه جمعه می‌فرمایند: «اجتماع و حضور مردمی یک چیز مهمی است؛ اینجاست که شما باید حسّاس باشید. اگر چنانچه نمازجمعه‌ این هفته‌تان از نمازجمعه‌ مثلاً یک ماه قبلتان جمعیت کمتری دارد، باید احساس نگرانی کنید» 🔻 را دنبال کنید @serat_ir1
1.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برسد به دست سلطنت طلبان و طرفداران ز.ز.آ 📆 پنجم مردادماه سالمرگ محمدرضا پهلوی بود. فردی که به اعتراف دو نفر از وزرایش (وزیر اطلاعات و وزیر بهداری) بر اثر مصرف زیاد داروی تقویت جنسی، سقط شد! 🔻 را دنبال کنید @serat_ir1
تشبیهِ غزّه با کربلا؛ سهل و ممتنع! • نوحه بر غزه و مقایسه‌اش با کربلا، برخی میراث‌گرایان را نگران کرده است! متوقف‌کردنِ عاشورا در سال ۶۱هجری و دفنِ کربلا در کربلا هم عده‌ای از انقلابیان را برآشفته است! و باز دعوا و برچسبِ «افراطی‌ها / هیئت سکولار» و غیره رونق گرفته است! 📌یادداشت حجت الاسلام قنبریان را بخوانید https://eitaa.com/serat_ir1/10695 🔻 را دنبال کنید @serat_ir1
🔰 تشبیهِ غزّه با کربلا؛ سهل و ممتنع! • نوحه بر غزه و مقایسه‌اش با کربلا، برخی میراث‌گرایان را نگران کرده است! متوقف‌کردنِ عاشورا در سال ۶۱هجری و دفنِ کربلا در کربلا هم عده‌ای از انقلابیان را برآشفته است! و باز دعوا و برچسبِ «افراطی‌ها / هیئت سکولار» و غیره رونق گرفته است! ▫️ ادعا: نه کسی با اهل‌بیت علیهم‌السلام قابل مقایسه است (لا یُقاس بآل محمد(ص) من هذه الأمّة أحد)۱ و نه هیچ‌روزی -حتی شهادت ائمهٔ اطهار- در عظمت مصیبت، روزِ حسین علیه‌السلام می‌شود (لا یوم کیوم الحسین)۲؛ لکن غزه، کرب‌و‌بلای حسین(ع) را ارث برده است! ❓ آیا مقایسه‌ناپذیریِ کسی با امیرالمؤمنین علیه‌السلام مجوّز است که حکومت و حکمرانی‌ای غیرعلوی اختیار کند؟! ❗️اینکه عظمت مصیبت هیچکس به «رتبه»ی مصائب حسین(ع) نمی‌رسد، آیا مجوّز است که تشابه و تشبّه به او (با مقیاس‌کردنش) واجب نباشد؟! • حسین(ع) بلندترین «قله»ی فداکاری برای خداست که هم «دامنه»ی پیروان را بالا کشیده و هم «سلسله‌جبال»ِ تأسّی و تشبّه در قبل و بعد از خود را موجب شده است! • پیامبرانی که پیش از او گذرشان به کربلا افتاده، و پیش‌آمد و خون‌آمدی به خود دیده‌اند؛ از خدایشان شنیدند که: «فسال دمُک مؤافقة لدمه»۳: خونت برای تشبّه به خون حسین(ع) جاری شد! ❗️عجب از کسانی که قمه‌زنی با دستان خود -بدون هیچ نصّ شرعی- را تشبّه به شمشیرها بر حسین(ع) می‌شمارند؛ اما تشبّه و تشابه‌خواندنِ خون‌های ریخته‌شدهٔ تأسّی‌کنندگان به حسین(ع)۴ را مقابل یزیدهای زمان، برنمی‌تابند! برخلاف مبنای فقهیِ توقیفی‌بودن شعائر۵، خودزنی با قمه را تشبّه به حسین(ع) می‌شمارند؛ اما بر مبنای وجوبِ تأسّی به سیّد مظلومان و شهید و کشته‌ دادنِ زنان و فرزندان، تشبّه به امامِ شهید نمی‌دانند؟!! • وقتی پوست سر و صورت اسماعیل صادق‌الوعد۶ را کندند، در پاسخ به فرشته‌ای که برای مدد آمده بود گفت: لي أسوة بما یصنع بالحسین(ع)۷: برای من تأسّی به آن چیزی است که با حسین(ع) می‌کنند! اسماعیل به عظمت مصیبت حسین(ع) نرسید اما اگر به کرب‌و‌بلای حسین(ع) هیچ شباهتی نیافته، پس تأسّی چه معنا دارد؟! • ابوذر غفاری وقتی در غربت و تنهایی در تقابل با جریان استئثار (ویژه‌خواریِ أموی) و استبداد به تبعید رفت، تبعیدش را با روز حسین(ع) مقایسه کرد و دوستانِ اندکش را چنین تسلّی داد: ما أیسَر هذا و لکن کیف أنتم إذ قتل الحسین(ع) قتلا (یا: ذبح ذبحاً) والله لایکون فی الإسلام بعد قتل الحسین أعظم قتلا منه ۸: این (تبعید و غربت) آسان است اما شما چه می‌کنید وقتی حسین(ع) را آن‌گونه بکُشند یا ذبح کنند؟! به خدا قسم قتلی بزرگ‌تر از آن در اسلام نیست. ❗️حافظانِ میراث جا دارد نگران باشند تا کسی در «رتبه» با اهل‌بیت(ع) و «روزی در عظمت مصیبت» با روز حسین(ع) مقایسه نشود؛ چون آن مصیبتِ عظما در عالم بالا هم اثر کرده -به حسب روایات صحیح- و آسمان و زمین و همهٔ مخلوقات بر آن گریسته‌اند!۹ امتدادبخشی به میراث هم جای نگرانی دارد تا مبادا حسین(ع) در ۶۱هجری دفن شود و الگو و بالتّبع «شبیه‌ساز» نشود! که وگرنه؛ گریه‌کنانِ امروز با گریه‌کنانِ روز عاشورا بر تلّی در همان کربلا، و در حالِ نظاره بر کشته‌شدن حسین(ع) فرقی نمی‌کنند!۱۰ ازهمین‌رو بود که شهید مطهری فریاد می‌کرد «شمر زمانت را بشناس» و رهبر انقلاب اسلامی از «کربلای غزه» می‌گوید۱۱ و امام موسی صدر در کتاب ارزشمند «سفر شهادت»۱۲ بین عاشورا و فلسطین پیوند می‌زند. • امام رضا علیه‌السلام در روایت معروف «ریّان بن شبیب» هر دونگرانی را برای‌مان به‌زیبایی جمع کرده است: «إنّ یوم الحسین اقرح جفوننا و اسبل دموعنا و اذلّ عزیزنا بأرض کرب و بلاء و اورثنا الکرب و البلاء إلی یوم الانقضاء»۱۳ روز حسین (نه روزها و مصائب دیگر) است که پلک‌های ما را مجروح و سیل اشک از چشمان ما جاری کرده است [همان لقد عظمت الرزیّة و جلّت و عظمت المصیبة] اما هم‌او در ادامه می‌فرماید: به ما «کرب و بلا» تا روز انقضاء(فرج) ارث داده شده است! یعنی همان مضمون: کلّ یوم عاشورا و کلّ ارض کربلا (که سخن مشهوری است و روایت نیست). این کرب و بلا، «ارث» حسین بر حسینیان است؛ همان کرب و بلاست تا ارث‌بودن درست باشد؛ لذا شبیه خواندنش انحراف از میراث نیست. تا وقتی وارث حسین(عج) در مرتبهٔ غیبت و «الذین استضعفوا» است، فرج و گشایش برای مظلومان و مستضعفان نیست و آنها در کرب و بلایند. ❓غزه بدین معنا، چرا کرب‌و‌بلای حسین(ع) نباشد؟! ملّتی که در مقابل ضَیم (ظلمِ ننگ‌آمیز) ایستاده، به سیّد اهل إبای از ضیم۱۴ -یعنی حسین بن علی(ع)- تأسّی کرده است. ❗️این نکتهٔ سهل و ممتنعِ تشبیه غزه با کربلاست! آنچه غزّه از مصیبت می‌بیند، ارثِ کرب‌وبلای ننگ‌ناپذیریِ حسین(ع) است؛ ولو هیچ‌روزی در «رتبه»، روزِ حسین در «عظمت مصیبت» نمی‌شود! ✍️محسن قنبریان 🔻 را دنبال کنید @serat_ir1