✖️العامری: به هر قیمتی شده ما این نتایج ساختگی را نمیپذیریم.
🔻فارس/ «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح عراق، امروز (سهشنبه)، در ارتباط با نتایج انتخابات این کشور بیانیهای صادر کرد.
🔹بر اساس گزارش خبرگزاری «ناس نیوز»، رئیس ائتلاف الفتح عراق اعلام کرد: «به هر قیمتی که شده، ما این نتایج ساختگی را نمیپذیریم و از آرای نامزدهای خود و رأیدهندگانمان با تمام قدرت دفاع خواهیم کرد».
🔹در بیانیه احزاب مذکور آمده بود: «در راستای پافشاری چارچوب هماهنگکننده بر درستی روند دموکراتیک و تحقق الزامات انتخابات زودهنگام که مرجعیت دینی خواستار آن شد و تأکید کرد که باید آزاد، امن و منصفانه باشد و از سوی دیگر در راستای پشت سر گذاشتن شبهات و مشکلات بزرگی که در انتخابات سال ۲۰۱۸ ایجاد شد و به یک بنبستی سیاسی انجامید و در نتیجه با وقوع رویدادهای تأسفباری در سال ۲۰۱۹ پایان یافت و همچنین به منظور حمایت از روند دموکراتیک و بیطرفی در انتخابات، ما تمام نکات فنی را به کمیساریای انتخابات ارائه کردیم».
🔸در ادامه عنوان شد: «کمیساریا متعهد شد که تمام مشکلات را با گامهایی عملی مرتفع کند؛، اما این نهاد به تمام آن اقدامات قانونی که اعلام کرده بود، پایبند نبود. بر این اساس، ما اعتراض خود را به نتایج و عدم قبول آن را اعلام میکنیم و برای جلوگیری از دستکاری در آرای رأیدهندگان اقدامات لازم را اتخاذ خواهیم کرد».
@serat_zanjan
May 11
#توئیت
✍️ تقی دژکام:
مهمترین بازیگر سیاسی این روزهای ایران، مرحوم آیتالله #مهدوی_کنی است و بس!
💢پ.ن
فارغ التحصیلان دانشگاه #امام_صادق (ع) الان، وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی و رئیس بورس هستند./کانال صدای حوزه
@serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آقای قاضی برای همه، هم #علما، هم طلاب، هم مردمالگوست!!
🔹مرحوم میرزا علی آقای قاضی یکی از #حسنات دهر است؛
یعنی واقعاً شخصیت برجستهی علمی و عملی مرحوم آقای قاضی، حالا اگر نگوییم بینظیر، حقّاً در بین بزرگان کمنظیر است.
❗️ خب، ایشان علاوه بر مقامات معنوی و عرفانی خودشان، شاگردان زیادی را هم تربیت کردند که این خیلی با ارزش است؛ شخصیتهای بزرگی که ما بعضی از اینها را ملاقات کردیم، زیارت کردیم: مرحوم آقای طباطبائی، مرحوم آقای آسید محمدحسن الهی - اخوی ایشان - مرحوم آقای آمیرزا ابراهیم شریفی - که داماد مرحوم آقای قاضی بودند، در زابل بودند و جزو شاگردان برجستهی آقای قاضی بودند - مرحوم آقای حاج شیخ عباس قوچانی، و در این اواخر هم مرحوم آقای بهجت
❗️ مهمترین مسئله در این باب، این است که ما در بین سلسلهی علمی #فقهی و حِکمی خودمان در حوزههای علمیه - در این صراط مستقیم - یک گذرگاه و جریان خاصالخاص داریم که میتواند برای همه #الگو باشد، هم برای علما الگو باشد، علمای بزرگ و کوچک - هم برای آحاد مردم و هم برای جوانها؛ میتوانند واقعاً الگو باشند.
🔹 اینها کسانی هستند که به پایبندی به ظواهر اکتفاء نکردند، در طریق معرفت و طریق سلوک و طریق توحید تلاش کردند مجاهدت کردند کار کردند، و به مقامات عالیه رسیدند. و مهم این است که این حرکت عظیم سلوکی و ریاضتی را نه با طرق مندرآوردی و تخیّلی - مثل بعضی از سلسلهها و دکانهای تصوّف و عرفان و مانند اینها -بلکه صرفاً از طریق شرع مقدّس آنهم با خبرویت بالا، بدست آوردند.
📆 سالروز درگذشت عارف بالله آیتالله سید علی قاضی رحمهالله علیه
@serat_zanjan
مقتدا صدر و کفران نعمت
🔺مواضع اخیر #مقتدا_صدر نشان داد که امور مهمترین همسایه ایران روز به روز بيشتر به دست شخصیتی نامتعادل و خطرناک افتاده است!
🔹تضعیف جریان مقاومت عراق و خصوصا #حشد_الشعبی قهرمان، ممکن است به قیمت ناامنیهای سریالی جدید و در معرض خطر قرار گرفتن اعراض و دما مردم عراق تمام شود.
🔸برخی کانونهای حوزوی پردهنشین نجف در سناریوی خطرناک صدریها سهیماند و در روز بروز خطر، آتش فتنه و نا امنی بیش از همه دامنگیرشان خواهد شد.
🔻کفران نعمت نسبت به مقاومت، برای عراق هزینههای سنگینی خواهد داشت که فروپاشی انسجام ملی، افول اقتصادی و وابستگی سیاسی حداکثری به بیگانهگان (مثلث شوم غربی_عربی_عبری) از آن جمله است.
@serat_zanjan
♨️ ما با "گذشته" و "آینده"، "حال" می سازیم!!
💢 پاسخ تلمیحی حجت الاسلام اسلامی تنها، به یادداشت انتقادی دکتر زین العابدین صفوی با عنوان (ما با "گذشته" و "آینده"، "حال" می کنیم!!")
🔸️بنظر شما کدام تحلیل از واقعیت برخوردار است؟!
🔻جهت مطالعه هر دو یادداشت، کلیک کنید.
▪️https://eitaa.com/serat_zanjan/1075
هدایت شده از برداشتها
ما با "گذشته" و "آینده"، "حال" میکنیم!!
معرکهگیرهای تَردست، در فضاییباز سفرهای باز میکردند و مردم را گِرد خود میآوردند و ماری از جعبه برون میکردند و با صدایی گرم، بازار خود را گرمتر میکردند و شعاع میدان را بزرگ میگرفتند تا کسی به رمز و رازشان پینبَرَد واگر در آن میان کسی تیزبینی میکرد، او را با این بهانه که جلوی نگاه تماشاگران را گرفته است عقب میراندند و یا تماشاگران را وامیداشتند تا کلاه او را از سرش بردارند و به پشت جماعت پرتاب کنند و او را برای جستجوی کلاه، به پس معرکه بفرستند!
بسیاری از معرکهگیران سیاسی نیز چنیناند."حواسپَرتی" مردم، برای آنها، سرمایه ای گرانبها است.اینان نیز از آدمهای "حواسجمع" متنفرند.توده را بر ضد خردمندان میشورانند. پاسخگو نیستند.و رفتارشان ناشفاف است و...یکی از ترفندهایشان این است که مردم را ازمسائل زمان و جامعه خودشان غافل کنند.
ذهن مردم را یا به اعماق تاریخ میبرند یا به آیندهای ناپیدا هرچه دورتر، بهتر! "گذشته" را زیبا نقاشی میکنند و "آینده" را زیباتر. اما از "حال"مردم هیچ نمیپرسند!
جامعهای که "حال"اش خوب و قابل دفاع نباشد، ناچار است از تاریخش دفاع کند و به گذشتههایش دلخوش باشد. ملتی که از معاصرانش بیخبر بماند باید با "گذشته" و "آینده"اش، "حال" کند! ناچار است در پسِمعرکه تاریخ دنبال کلاهش بچرخد و اسطورهها را بهتر از مسئلههای معاصرش بلد باشد و حواسش هرجا باشد جز "امروز" و"اینجا"
این معرکهگیران سیاسی برای مردم اخبار خارجی و روایات تاریخی را آنچنان برجسته میکنند و افکار عمومی را آنقدر به افقهای دوردستها پرتاب میکنند تا مردم نتوانند "درون را بنگرند و حال را"
طُرفه آنکه این تردستان، خود با "امروز" حال میکنند. آنها نه با ریزهکاریهای آغاز و پایانجهان کاری دارند نه با سرزمینهای دور. نه با تاریخ، و نه با جغرافی! بلکه تنها، کتاب حساب و حساب و کتاب را میشناسند و همیشه شمرده شمرده فکر میکنند!
۱۴۰۰/۷/۱۳
سید زینالعابدین صفوی
@zeinoddin43
اینستاگرام:
seyed_zeinolabedin_safavi
هدایت شده از همشناسی(تعارف) فرهنگی الگوی ارتباطات میان فرهنگی
✨ما با «گذشته» و «آینده»، «حال» میسازیم.
🔻ما کیستیم؟ و حال چیست؟ آیا ما انسان نیستیم همان «سین» که بین دو «ان» است؟(ان-س-ان)، سین سیر است و حرکت، و ما سائریم و در حرکت مدام از «الف تا نون» و از «نون تا الف» در دو قوس عالم، بین دو «آن» زمان.
آیا «حال» همان زمانی نیست که اکنون گذشت و همان آینده نیست که اکنون آمد. آیا حال همان برزخ میان پایان گذشته و آغاز آینده نیست؟ در تبیین هستی و چیستی «حال» نه فقط ادیبان بلکه فیلسوفان نیز تشویش دارند. سیبویه حال را «ما هو کائن لم ینقطع» می داند یعنی زمانی که قطع نشده و هنوز ادامه دارد. تفتازانی نیز می گوید «المراد بالحال اجزاء من طرفی الماضی و المستقبل، یعقب بعضها بعضا من غیر فرط مهلة و تراخ»یعنی مقصود از حال اجزایی از زمان گذشته و آینده است به گونه ای که به هم متصل باشند و بین آنها فاصله نیافتد. یعنی حال چیزی جز گذشته و آینده نیست؟
🔻نمی دانم اما آنچه مسلم است این است که انسان و جامعه ای که گذشته و آینده ای ندارد یا گذشته گریز و آینده ستیز است و یا گذشته فراموش است و آیندهای را منتظر نیست؛ حال ندارد بلکه او گرفتار و «گیر حال» است یا بیکار و «حال گیر» و به ویژه «حال گیر سیاسی» .
🔻برای «گیرحال سیاسی» «بدحالی» مردم ، بهانه ای بی پایان است برای «حالگیری سیاسی». او با آدمهای "گذشته گرای آینده گشای باحال" #همشناسی نمی کند. اگر معرکه گیران سیاسی توده را بر ضد خردمندان میشورانند حال گیران سیاسی خردمندان را در معرکه سیاست، عامه پسند و توده مند می خواهند. خود پاسخگو نیستند اما پاسخ طلب چرا. رفتارشان ناشفاف است اما شفافیت دیگران را فریاد می کنند. یکی از ترفندهای کنونی شان این است که با نقدهای روزمره، مردم را گرفتار مسائل زمانه و زمینه کنونی خودشان کنند. ذهن و روان مردم را یا در چاله و چوله های حال میاندازند یا به اکنونی آشنایی زدایی شده می برند هرچه نزدیکتر، بهتر! با فن آشنازدایی «اکنون» را زشت تصویر میکنند و «حال» را زشت تر. مدام از «حال» مردم میپرسند بی آنکه از گذشته مسبب آن بپرسند یا برای آینده بهگشت آن فکری کنند!
🔻می گویند جامعهای که «حال»اش خوب و قابل دفاع باشد، نیازی نیست از تاریخش دفاع کند و به گذشتههایش دلخوش باشد. بله ملتی که مشاهیر گذشته اش را فراموش می کند و به فکر آیندگانش نیست، باید با «معاصران» و «معاشران» شهره اش، «حال» کند! ناچار است در میدان زندگی روزمره با کلاهش بچرخد؛ شهرگان و مسئلههای روزمره را بهتر از اسطورهها، ریشه ها و اصول اش بلد باشد و حواسش «همینجا» باشد نه «دیروز» و نه «فردا».
🔻این حال گیران سیاسی برای مردم اخبار حوادث و روایات روزمره را آنچنان برجسته میکنند و افکار عمومی را آنقدر به چاله های پیش پاهایشان مشغول میکنند تا مردم نتوانند «از گذشته عبرت گیرند و افق را بنگرند و مسیر حرکت را اصلاح».
طُرفه آنکه این گذشته گریزان و آینده ستیزان، خود نیز با «امروز» حال نمیکنند. آنها نه با ریزهکاریهای آغاز و پایانجهان کاری دارند نه با سرزمینهای دور. نه با تاریخ، و نه با جغرافیا! بلکه تنها، نقد مدنی زیستگاه را میشناسند و همیشه در لحظه فکر میکنند!
🔻امروز در سرزمین ما، آنان با دو گفتمان مواجه اند. در یک سو گفتمان گام دوم مدرنیته است که به چنین کسانی توصیه می کند کتابهای روان درمانگران اگزیستانس چون اکهارت تول یا هستی شناسان اجتماعی لحظه حال چون میشل فوکو را بخوانند تا « نیروی حال» را کشف کرده و با «تمرین نیروی حال»، «شکوه زندگی در لحظه حال» را تجربه کنند شاید «طلوع زمینی نو» پاداش آن باشد.
و در سوی دیگر، گفتمان گام دوم انقلاب اسلامی که به آنان توصیه می کند اخبار زندگی و سوانح حیات را از «یوم الشهاده» تا «یوم الدین»، از «یوم البعثة» تا «یوم الظهور» با فصل های درخشان «غدیر و عاشورا» و روز های شکوهمند «۲۲بهمن» و «۳خرداد» و خاطرات روزمره روایت فتح را در شاهنامه و امام نامه بخوانند تا «نیروی گذشته» تجربه شده را دوباره حس کنند و با «تذکر نیروی گذشته»، «شکوه زندگی در لحظه دوم انقلاب» را روایت کنند شاید «ظهور زمانه ای نو» پاداش آن باشد.
🔻اگر علامه آملی ما را به عصر ملکوت، «یوم الامانه» و «یوم اللقا» می برد اگر حکیم خامنه ای ما را به عصر رسالت، یوم الظهور و ایام الله اسلام و انقلاب ارجاع می دهند نه برای گم شدن در تاریخ و پیشاتاریخ بلکه برای راهیابی در تاریخ و فراتاریخ است با تذکر به نشانه ها و آیات. اینان اهل تفکیک و تجرد نیستند بلکه اهل #تعارف و تاهل اند. مبشران و منذران آیات قرآنی اند تا مردم «درون را بنگرند و حال را» و راه آمده را گم نکنند و «حال» را با اعتبار «گذشته» و افق «آینده» بسازنند که «جامعه قرآنی» و «جمهوری تقوا» ساخته شدنی است ما ملت امام حسینیم وامت امام خمینی. ما میتوانیم به حوله و قوته.
۱۴۰۰٫۷٫۱۶
✍️علی اصغر اسلامی تنها
🆔@hamshenasi
⭕️مجلس انقلابی در یک اقدام مهم که نقطه عطفی در قانونگذاری ایران است رانتی که در گذشته برای نمایندگان ایجاد شده بود را حذف کرد
از این پس نمایندگان و قضات اگر میخواهند وکیل شوند باید در آزمون شرکت کنند و دیگر سابقه نمایندگی و قضاوت جایگزین آزمون وکالت نیست
🔻 پینوشت: اینکه خودت علیه خودت قانون تصویب کنی و بخاطر حق مردم، خودت را از امتیاز ناحق منع کنی، نکتهای است که بسیار جای تقدیر دارد./حوزه توئیت
@serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کنایه رئیسی به شیوه مدیریت روحانی: مدیر در میدان میتواند کار کند نه در اتاق کارش یک فیلمی برایش بگذارند که نمیداند چه خبر است
🔺رئیس جمهور در استان فارس:
عده ای می گویند سفرهای استانی هزینه دارد، من به آن ها می گویم اگر من به کارخانه ای که 8 سال منتظر تسهیلات مانده سر نزنم چگونه مشکل حل خواهد شد؟ شنیدن کی بود مانند دیدن؟ ما مصمم به حضور در بین مردم هستیم و رفع مشکلات را در این حضور میبینیم
@serat_zanjan
💢 قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْکَری، علیه السلام: لَیْسَتِ الْعِبادَهُ کَثْرَهُ الصّیامِ وَالصَّلاهِ، وَ إنَّمَا الْعِبادَهُ کَثْرَهُ التَّفَکُّرِ فی أمْرِ اللهِ.
🔸 عبادت در زیاد انجام دادن نماز و روزه نیست، بلکه عبادت با تفکّر و اندیشه در قدرت بی منتهای خداوند در امور مختلف میباشد.
📚مستدرک الوسائل، ج. ۱۱، ص. ۱۸۳، ح. ۱۲۶۹۰
#شهادت_تسلیت
@serat_zanjan
پایگاه تحلیلی صراط
💢 قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْکَری، علیه السلام: لَیْسَتِ الْعِبادَهُ کَثْرَهُ الصّیامِ وَالصَّلاه
💢 آمادهسازی شیعیان برای عصر غیبت
🔸️برخی از منابعی که به تحلیل وقایع تاریخی عصر امام عسکری (ع) پرداختهاند، معتقدند که ایشان اقداماتی برای آمادهسازی ورود شیعه به عصر غیبت و خودکفاکردن جامعه شیعیان انجام دادند: سخن گفتن امام عسکری (ع) با اصحاب خود از پسِ پرده و اینکه بیشتر فعالیتهای مربوط به امام، توسط وکیلان او انجام میگرفت را از جمله این اقدامات دانستهاند.[۱]
🔸️ مدرسی طباطبایی بر این باور است که امام عسکری برای آموزش نحوه حل مسائل علمی، گاه پاسخ سوالهای فقهی را به صورت کامل بیان نمیکرد[۲] و گاه نیز به بیان قاعدهای کلی میپرداخت تا فقها بتوانند به کمک آن، به پاسخ برسند.[۳] بعضی اوقات نیز امام برای پاسخ به پرسشهای فقهی مراجعه به کتابهای حدیثی شیعه را پیشنهاد میداد.[۴]
🔸️ با اینگونه اقدامات، جامعه شیعه آموزش میدید تا مشکلات و مسائل فقهی و عقیدتی خود را بدون نیاز به مراجعه به امام حاضر حل کند.[۵]
#منابع
۱) پورسید آقایی ودیگران، تاریخ عصر غیبت، ۱۳۷۹ش، ص۱۶۸ـ۱۶۹.
۲) نگاه کنید به: کلینی، الکافی، ۱۴۰۷ق، ج۶، ص۳۵.
۳) برای نمونه نگاه کنید به: کلینی، الکافی، ۱۴۰۷ق، ج۷، ص۴۵.
۴) مدرسی طباطبایی، مکتب در فرآیند تکامل، ۱۳۷۴ش، ص۹۹.
۵) مدرسی طباطبایی، مکتب در فرآیند تکامل، ۱۳۷۴ش
@serat_zanjan
پایگاه تحلیلی صراط
💢 آمادهسازی شیعیان برای عصر غیبت 🔸️برخی از منابعی که به تحلیل وقایع تاریخی عصر امام عسکری (ع) پرد
🔺️ آموزههای خاص امام
🔹️با توجه به پیچیدگیها و ابهامات مربوط به تعیین امام در آن دوران، در سخنان و نامههای امام حسن عسکری(ع)، به این آموزه برمیخوریم که زمین از حجت خالی نمیماند [۱] و اینکه اگر امامت با انقطاع رو به رو شود و اتصال آن مخدوش گردد، امور خداوند مختل خواهد شد.[۲] و حجت خدا بر روی زمین نعمتی است که خدا به مؤمنان داده و آنان را با این هدایت، اکرام کرده است. [۳]
🔹️یکی دیگر از آموزههایی که به اقتضای فشارهای موجود بر شیعیان در آن عصر به تکرار در سخنان آن حضرت دیده میشود، دعوت به صبر و باور به فرج و انتظار برای آن است.[۴]
🔺️همچنین در احادیث آن حضرت بر #تنظیم_روابط_درونی_جامعه_شیعه و معاشرت با برادران دینی نیز تاکید ویژهای دیده میشود.[۵]
#ر_ک
۱) برای نمونه: مسعودی، اثبات الوصیه، ۱۴۰۹ق، ص۲۷۱
۲) برای نمونه: شیخ صدوق، کمال الدین، ۱۳۹۰ق، ص۲۲۲
۳) برای نمونه: کشی، رجال کشی، ۱۳۴۸ش، ص۵۴۱
۴) برای نمونه: ابن شهرآشوب، مناقب آل ابیطالب، ۱۳۷۶ق، ج۳، ص۵۲۷
۵)ابن شهرآشوب، مناقب آل ابیطالب، ۱۳۷۶ق، ج۳، ص۵۲۶
@serat_zanjan
🔹مدیر در میدان می تواند کار کند نه در اتاق کارش
رئیس جمهور در استان فارس:
🔸عده ای می گویند سفرهای استانی هزینه دارد،اگر من به کارخانه ای که ۸ سال منتظر تسهیلات مانده سر نزنم چگونه مشکل حل خواهد شد؟شنیدن کی بود مانند دیدن؟
@serat_zanjan
💢 یادواره شهدای روحانی استان زنجان
با سخنرانی حجت الاسلام حاج صادقی، نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران
دوشنبه 1400/7/26
ساعت : 8:30 صبح
مصلی نماز جمعه زنجان
@serat_zanjan
[حاضرم این اعتقادم را روی کفنام بنویسند!/ تا میتونید از این افشاها بکنید!]
#بخوانید
▪️https://eitaa.com/serat_zanjan/1088
پایگاه تحلیلی صراط
[حاضرم این اعتقادم را روی کفنام بنویسند!/ تا میتونید از این افشاها بکنید!] #بخوانید ▪️https://eit
⭕ یک مرید به مریدان تو افزوده شد!
👤رضا امیرخانی نویسنده کتاب «جانستان کابلستان»:
🔹️سال ۸۸ سفری به افغانستان داشتم که بعضی قسمتهاش رو در کتاب «جانستان کابلستان» نوشتم؛ در اون سفر دیداری با یکی از مشاوران حامد کرزی و یکی از مشاوران وزیر خارجه وقت افغانستان داشتم.
🔸️از هر دری سخنی شد تا بحث به مراسم ۹ ربیع و لعن بزرگان اهلسنت رسید. من هی سعی میکردم با دیدگاه وحدت اسلامی حرف بزنم، اما هر چی میگفتم مشاور کرزی یه فیلم بلوتوثشده توی گوشیش نشون میداد از مجالس لعنی که فلان سخنران معروف در اون صحبت میکرد. دیدم قبول نمیکنند.
🔹️️گفتم براتون خاطرهای تعریف میکنم: «مدتی پیش که در یک مراسمی نزد رهبر انقلاب بودم، بعد از مراسم سوالی از ایشون داشتم و ایستاده بودم تا نوبتم بشه. یک حاجی بازاری متدین به آقا گفت: از موقعی که شما برگزاری مجالس ۹ ربیع رو ممنوع کردید، خودم دم در خونه میایستم و هر گوشی و ضبط صوتی که مدعوین دارن میگیرم ازشون و نمیذارم هیچ فیلم و صوتی از این مجالس بیرون بره. حاجی، توقع داشت مورد تحسین رهبری قرار بگیره؛ آقا گفت: «این که من لعن بزرگان اهلسنت رو ممنوع کردم، به خاطر عواقب اینطوریش نیست! این اعتقاد قلبی منه و حاضرم این اعتقاد رو روی کفنام بنویسن!»
🔸️️وقتی این خاطره رو برای اون دو مشاور نقل کردم، مشاور کرزی گفت: وقتی رفتی ایران به خامنهای بگو «یک مرید به مریدان تو افزوده شد!»
🔺️من چندی بعد در دیداری با رهبری این رو تعریف کردم و گفتم من افشای سرّ کردم. آقا فرمودند: «تا میتونید از این افشاها بکنید!»/کانال عباس طاهری
@serat_zanjan
▪️سروش و تجدید نظر در ایده اسلام رحمانی
#قسمت_دوم
👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/serat_zanjan/1090
سروش و تجدیدنظر در ایده #اسلام_رحمانی
📌 در واقع، مقصود اصلی نظریه پردازان اسلام رحمانی این بود که با طرح این ایده، اسلام سیاسی را به حاشیه بکشانند ولی خود و پیروان شان گرفتار طرد شدگی و به حاشیه رفتن شدند. در نتیجه، اسلام سیاسی بی آنکه مجبور به کار فکری زیادی شود، در میدان جامعه و سیاست به کنشگر سیاسی بلا منازع تبدیل شد. بطوری که اسلام سیاسی، پس از سالها صبر و مقاومت، اکنون توانسته محور مقاومت را در سطح منطقه عینیت ببخشد.
📌 به نظر می رسد، عبدالکریم سروش که روزگاری به منظور هویت بخشی به مولود جدید ( روشنفکری دینی)، کتاب " رازدانی و روشنفکری و دینداری" را نوشته است، اکنون ناظر بر محاق رفتن روشنفکری دینی است. او به خوبی متوجه مشکله هویتی روشنفکری دینی شده است. مساله اساسی روشنفکری دینی این است که فاقد نظریه قدرت است.
📌 اساساً مفهوم قدرت در اندیشه روشنفکری دینی حضور جدی و پر رنگی ندارد. ستیز این جریان با اسلام سیاسی با استناد بر نظریه قدرت نیست بلکه عمدتاً از روی انفعال و خصومت ورزی های کور است. پس، اگر برای بازگشت مجدد به متن؛ چاره ای از اخذ قوه و قدرت در اندیشه روشنفکری دینی و همراه کردن آن با ایده اسلام رحمانی نیست.
📌 از این رو، سروش در باز خوانی مجدد از رابطه دین و قدرت به این نتیجه می رسد که اسلام یک دین اقتدار گرا است. او این معنا و فهم جدید از اسلام را بواسطه قیاس اسلام رحمانی و اسلام سیاسی دریافته است. البته ممکن است سروش این معنا را از قیاس اسلام رحمانی با اندیشه سیاسی سکولار نیز دریافته باشد. اما به هر حال، دکتر سروش متوجه این نکته مهم شده است که روشنفکری دینی به دلیل بد فهمی از ایده اسلام رحمانی، راه را اشتباه رفته است. روشنفکر دینی هر روز بیشتر از گذشته با جامعه و سیاست فاصله می گیرد. راه درست در دیدن قدرت در متن دین است، در تولید نظریه قدرت است. یعنی همان کاری که روحانیت شیعی قمی در دهه چهل توسط امام خمینی ره بدان التفات پیدا کرد و نظریه ولایت فقیه را از متن آموزه های امامیه، استنباط و استخراج کرد.
📌 آری، روزگاری بود که عبدالکریم سروش بر هر کوی و برزنی که می نشست، چنین دعوی داشت که اسلام سیاسی و اصل ولایت مطلقه فقیه از فقر تئوريک رنج می برد. اما حالا، در اثر خوانش رابطه دین و قدرت و ارزیابی های انتقادی، به این نتیجه رسیده است که ایده اسلام رحمانی از فقر تئوری سیاسی رنج می برد.
❗شاید برخی ها گمان کنند که باز اندیشی رابطه دین و قدرت از سوی سروش منجر به بازگشت و حضور رقیب دیرینه اسلام سیاسی به متن جامعه و سیاست شده اسباب تشدید منازعات گفتمانی خواهد شد. لکن جای نگرانی نیست بلکه گفتمان اسلام سیاسی از احیای منازعه علمی گفتمانی استقبال می کند و این امر را موجب رشد و ترقی دانش سیاسی در ایران می داند. با وصف این، گمان هم نمی رود که اساساً چنین منازعه ای پیش آید بلکه ممکن است زمینه های وفاق نظری شکل بگیرد. چون با التفات روشنفکری دینی به رابطه دین و قدرت، معلوم می گردد که سه دهه خصومت ورزی علیه اسلام سیاسی معلول سوء تفاهم ها و کژ فهمی بوده است.
⁉️ شاید برخی ها که نزدیکی روشنفکری دینی به اسلام انقلابی/ سیاسی را بر نمی تابند، از بحث دین و قدرت ِ سروش، همین احتمال را داده اند که بر ایشان هجمه برده او را مجبور به سکوت کردند. زیرا آنان خوب می دانند که اگر روشنفکری دینی از نظریه قدرت برخوردار شود، آنگاه است که سطح منازعه گفتمانی از بحث کبروی به بحث صغروی تقلیل می یابد. و ثمره تقلیل منازعه گفتمانی، کاهش تنش در میدان است.
@serat_zanjan
هدایت شده از خبرگزاری فارس
رئیسی: به شبهات کرونایی پاسخ علمی و منطقی داده شود
🔹واکسیناسیون عمومی باید با قوت ادامه یابد. بازگشاییها با برنامهریزی و نظارت دقیق باشد تا سلامت مردم به خطر نیفتد.
🔹در مقابله با کرونا سیاست ما باید اقناعی باشد نه اجباری، به شبهات درباره کرونا پاسخ علمی و منطقی داده شود.
@Farsna
🔸محرمانه بودن اموال مسئولان تصمیم مجلس هشتم است نه مجلس یازدهم
محمد باقرقالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی:
🔹مجلس یازدهم برای محرمانه بودن اموال مسئولان هیچ مصوبه ای نداشته است،فرآیند تصویب قانون در مجلس کاملا مشخص است ونمایندگان در این خصوص تصمیمی نگرفته اند،این تصمیم مربوط به #مجلس_هشتم است.
@serat_zanjan