⭕️انسان عصر انتظار
جهت بررسی و تحلیل بحث، در ابتدا به عنوان مقدمه ضروری به تبیین مفهوم «عصر انتظار» میپردازیم.
🔹عصر انتظار مقطعی متکامل از تاریخ دین و دینداری است که در آن بر اساس حکمت و مشیت الهی، امام معصوم از دیدهها پنهان است و دینداران میبایست با اتکاء به خرد متکی به وحی یعنی اجتهاد در نصوص و ظواهر دینی و بر اساس نظام امامت و ولایت و هدایت عالمان دین، خود به تنظیم امور معاش و معاد خویش بپردازند.
❌انتظار در ترکیب واژگانی «عصر انتظار» به معنای توقع بدون حرکت، و نگاهی خیالپردازانه به آینده نیست؛
❌انتظار به معنای رهاشدگی انسان و وانهاده شدن به عقل خودبسنده نیست؛
❌انتظار به معنای ناتوانی از فهم دین و عدم امکان ساماندهی زندگی به واسطه دین نیست؛
❌انتظار به معنای سکوت و سکون و رضایت به تحكم سلطهگران، مفسدان و فتنهگران و بدعتگزاران نیست. این نوع انتظار از منظر عقل و شرع مذموم است و ناپسند.
✔️انتظار، چشم دوختن به آیندهای درخشان با ظهور مصلح جهانی و اصلاح امور است؛
✔️انتظار حرکت است و تلاش و امید، قانع نشدن به وضع نامطلوب موجود در تمام سطوح؛
✔️انتظار، داشتن عزم و ارادهای محکم برای ساختن گامبهگام آیندهای مطلوب در حد توان است؛
✔️انتظار بهرهگیری از خرد و دین برای ترسیم سامان زندگی بر مدار وسائط فیض الهی و نظام تعریف شده از سوی آنان است؛
✔️انتظار بکارگیری نیرو برای شکوفا نمودن استعدادهای نهفته آدمیان و زمینه سازی برای انقلابی بزرگ و شگرف در گسترهای جهانی است؛
❇️فلسفه انتظار، پایداری در مسیر حق و استمرار مبارزه با باطل تا ظهور مصلح كل است؛
این انتظاری است ممدوح و ستودنی که نه مباین عقل است و نه مخالف دین.
🔻ادامه مطلب
https://eitaa.com/serat_zanjan/2469
#صراط_زنجان
❌نقد تیپهای چهارگانه از انسان عصر انتظار
دکتر فیرحی با طرح سئوالی در این باب که انسان عصر انتظار چگونه انسانی است؟ به ارائه چهار تیپ خیالی از انسان عصر انتظار میپردازد و خود یکی از این تیپها را بر میگزیند، بدون آنکه به منطق ارائه هر تیپ و نقد آن اهتمامی داشته باشد. چهار تصویر ایشان از انسان عصر انتظار عبارتند از:
الف) انسان منفعل؛
ب) انسان رادیکال؛
ج) انسان فعال و ستیزهجو؛
د) انسان مداراگر، متحیر و در حال تقیه
🔸اشکال این نوع رویکرد، فقدان پشتوانه نظری فلسفی برای طرح بحث، و نیز گزینش غیر مبتنی بر منابع و ادله فقهی یا قرآنی و روایی است. به نظر میرسد سه تیپ معرفی شده در یک دسته، جا میگیرند.
🔻انسان عصر انتظار را میتوان به یکی از دو دیدگاه غالب فهم کرد و مورد بحث قرار داد:
الف) دیدگاه نخست آن است که وی را انسانی مسلمان رها شده به حال خود، بیقرار و متکی به عقل خویش بدانیم که بدون هرگونه هدایت معصوم و برنامه روشنی از ناحیه او، متحیرانه در تلاش برای ساماندهی زندگی خویش است که این خود سه حالت دارد یا انزوا طلبانه کار خود را پی میگیرد یا خود را با وضع موجود منطبق میکند و یا به حکومتی حداقلی تحت سلطه بسنده میکند.
ب) بر اساس دیدگاه دوم انسان عصر انتظار از آن رو که منتظر ظهور امامی معصوم با ویژگیها و اهدافی خاص در سطح جهانی است، انسانی مسلمان است که نه منزوی است، نه تسليم وضع موجود است و نه به حداقل بسنده میکند. او در مییابد که نقشهای راهبردی از ناحیه خداوند منطبق با نظام امامت و ولایت برای او وجود دارد و او مأموریت دارد که در حد توان در اجرا و تحقق آن تا ظهور امام منتظَر بکوشد.
🔻عضو صراط زنجان شوید.
https://eitaa.com/serat_zanjan
4_5879521069550799846.mp3
زمان:
حجم:
6.79M
🟢 انسان عصر انتظار
🎙#داود_فیرحی
✍️نقد دکتر مهدی امیدی، دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بر قرائت سکولار از «انسان عصر انتظار» توسط دکتر فیرحی را از اینجا بخوانید. 🔻🔻
https://eitaa.com/serat_zanjan/2467
#صراط_زنجان
⭕️سپاه منافع غیر ملی ندارد!
#تحلیل
✍️ حسین رحمتی
🔰چند روزی است که مصاحبه وزیر خارجه کشور، با شبکه خبر صدا و سیما بسیار حاشیهساز شده است.
🔺مصاحبهای که وزیر خارجه در بخشی از آن در مورد مذاکرات وین و سپاه سخن میگویند.
📌البته بماند که شیطنت برخی رسانهها در مخابره این مصاحبه، بیش از آنکه پوشش خبری باشد شبیه به رپرتاژ است.
🔹اظهارات امیرعبداللهیان در مورد سپاه چند نوع واکنش در پی داشت.
✔️برخی از سیاسیون که در جناح مقابل دولت هستند از این فرصت نهایت سوءاستفاده را کرده و آن را مستمسک برای کوبیدن عملکرد و سیاستهای خارجی دولت قرار دادند و برای کارهای نکرده دولت متبوعشان در حوزه سیاست خارجی کارنامهها ساختند!
✔️عدهای از اصولگرایان اما - هرچند از سر دلسوزی برای کشور و دولت مستقر - دست به تخریب شخصیت وزیر خارجه زده و او را شخصیتی ضعیف و پایین از حد وزارت خواندند که این هم به نظر بیانصافی است. بله نقد عملکرد و اشتباهات همه مسئولین، ممکن بلکه مطلوب است اما بخاطر اشتباه یک شخص، شخصیت او را تخریب کردن کار صحیحی نیست.
✔️اما طیفی دیگر ظاهرا در دام رپرتاژ رسانهای افتاده و از روی هجمه رسانهای ایجاد شده قضاوت کرده و سخن میگویند.
🔸البته روشن است که مقام مسئول باید در سخنان خود و گزینش کلمات و جملات خود بسیار حساسیت به خرج دهد تا زمینه سوءتفاهمات و سوءبرداشتها پیش نیاید.
🔹آنچه که در سخنان جناب امیرعبداللهیان قابل نقد است...
▪️https://eitaa.com/serat_zanjan/2473
.
🔻سپاه منافع غیر ملی ندارد!
صفحه 2 از 2
🔹آنچه که در سخنان جناب امیرعبداللهیان قابل نقد است، تلقی دوگانگی بین منافع مردم و منافع سپاه پاسداران می باشد که در فرمایشات رهبر انقلاب نیز، ایجاد دوگانگی بین مردم و حاکمیت یا بخشی از حاکمیت بازی در زمین دشمن است.
🔘منافع سپاه غیر از منافع ملت و میهن نیست و جز برای اعتلای پرچم مقدس جمهوری اسلامی نمیکوشند.
💢پیوند بین تجارت بینالملل و امنیت آن برای اقتصاد ملی و یا رابطه سیاست خارجی و امنیت کشور، جایگاه ویژه سپاه در مذاکرات وین را میرساند.
🔸به نظر میرسد نکتهای که آقای امیرعبداللهیان و حتی تمامیت دولت مستقر باید به آن توجه لازم داشته باشند بهرهگیری از مشاوران حاذق است، تا با کمک آنها هم جلوی ایجاد بازیهای رسانهای مخالفین گرفته شود و هم انرژی خود دولت برای رفع این سوءتفاهمات صرف نشود.
🔻عضو صراط زنجان شوید.
https://eitaa.com/serat_zanjan
⭕ آخرین جمعه ماه شعبان
عَنْ عَبْدِ السَّلَامِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي الْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا علیه السلام فِي آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَعْبَانَ فَقَالَ لِي يَا أَبَا الصَّلْتِ إِنَّ شَعْبَانَ قَدْ مَضَى أَكْثَرُهُ وَ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْهُ فَتَدَارَكْ فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ تَقْصِيرَكَ فِيمَا مَضَى مِنْهُ وَ عَلَيْكَ بِالْإِقْبَالِ عَلَى مَا يَعْنِيكَ وَ تَرْكِ مَا لَا يَعْنِيكَ وَ أَكْثِرْ مِنَ الدُّعَاءِ وَ الِاسْتِغْفَارِ وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ وَ تُبْ إِلَى اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِكَ لِيُقْبِلَ شَهْرُ اللَّهِ إِلَيْكَ وَ أَنْتَ مُخْلِصٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا تَدَعَنَّ أَمَانَةً فِي عُنُقِكَ إِلَّا أَدَّيْتَهَا وَ لَا فِي قَلْبِكَ حِقْداً عَلَى مُؤْمِنٍ إِلَّا نَزَعْتَهُ وَ لَا ذَنْباً أَنْتَ مُرْتَكِبُهُ إِلَّا قَلَعْتَ عَنْهُ وَ اتَّقِ اللَّهَ وَ تَوَكَّلْ عَلَيْهِ فِي سِرِّ أَمْرِكَ وَ عَلَانِيَتِكَ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْراً وَ أَكْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ فِيمَا بَقِيَ مِنْ هَذَا الشَّهْرِ اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِي مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يُعْتِقُ فِي هَذَا الشَّهْرِ رِقَاباً مِنَ النَّارِ لِحُرْمَةِ شَهْرِ رَمَضَانَ.
عبد السلام بن صالح هروى می گوید:
در آخرين جمعه ماه شعبان، خدمت امام رضا عليه السلام رسيدم.
ایشان به من فرمود:
اى اباصَلْت! بيشترِ شعبان گذشته است و اين، آخرين جمعه از آن است. پس در آنچه از آن مانده، كوتاهىهايت را در آنچه گذشته است، جبران كن. به كارى روى آور كه برايت مفيد باشد و آنچه را بيهوده است و به تو مربوط نيست، واگذار.
زياد دعا و استغفار و تلاوت قرآن داشته باش و از گناهانت به درگاه خدا توبه كن، تا در حالى ماه خدا سوى تو آيد كه براى خدا خالص شده باشى.
هيچ امانتى را بر عهده خويش باقى نگذار، مگر آن كه ادا كرده باشى، و هيچ كينهاى را در دلت نسبت به مؤمنى نگاه مدار، مگر آن كه از دل به در آورده باشى، و هيچ گناهى را كه مرتكب مىشدى، رها مكن، مگر اين كه از آن، دست برداشته باشى.
از خدا پروا كن و در نهان و آشكار كارت، بر او توكّل كن و هر كس بر خدا توكّل كند، او برايش بس است. خداوند، فرمان خويش را پيش خواهد برد. به يقين، خداوند براى هر چيزى اندازهاى قرار داده است.
و در باقىمانده اين ماه، زياد بگو:
«خدايا! اگر ما را در آنچه از شعبان گذشته است، نيامرزيدهاى، پس ما را در باقىمانده آن ببخشاى!»
همانا خداوند متعال، در اين ماه به احترام ماه رمضان، بسيارى را [از آتش] آزاد مىكند.
عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج2 ص51
#حدیث
🔻عضو صراط زنجان شوید.
https://eitaa.com/serat_zanjan
7.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥کلیپ
بمناسبت ۱۰فروردین سالروز وفات مرجع بزرگ شیعه آیتاللهالعظمی #بروجردی "ره"
🔸از بیانات آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
درباره استادشان:
از بعضی از افراد شنیدم آقای بروجردی زمانی که در بروجرد بودند، ماههای رجب و شعبان را روزه میگرفتند یعنی با ماه رمضان، سه ماه متوالی #روزه میگرفتند. ایشان در قم در همان سال وفات (در ۸۶ سالگی) تا آخر ماه رمضان روزه گرفت.
یک وقتی ما شنیدیم که فرمود: من از اول تکلیف تا حالا -لا للسفر و لا للمرض- روزهام قضا نشد. البته حدود دو سال بعد از این سخن در خود ماه رمضان مریض شد که شاه هم به عیادتش آمد و ایشان روزه آن روز را افطار کرده بود. ولی همان سالی که وفات کرد، تمام ماه رمضان را روزه گرفت.
📚 جرعهای از دریا، ج1، ص579
🔻عضو صراط زنجان شوید.
https://eitaa.com/serat_zanjan
روایت #آیتالله_شبیری از #مرجعیت_گریزی #آیت_الله_بروجردی
زمانی که آیت الله بروجردی در مشهد ساکن بودند، از نظر علمی کمتر از اقازاده و حاج آقا حسین قمی نبودند، ولی چون آنها در مشهد دارای موقف و جایگاه بودند، دستگاهی پهن نکردند تا به جایگاهشان ضربه ای وارد نشود.
(جرعه ای از دریا، ج۳، ۴۹۴)
🔻عضو صراط زنجان شوید.
https://eitaa.com/serat_zanjan
⭕️آيتالله العظمي بروجردی(ره) در بیان مقام معظم رهبری
❇️اين #شخصيت_عاليقدر_و_كمنظير، مرجع عام شيعه در زمان خود و استاد فقيهان و مراجع معاصر، حضرت آيتالله العظمي مرحوم حاج آقاحسين بروجردي(اعليالله مقامه و رفعالله اعلامه)...
علم و تقوا و اخلاص و روشنبيني و بزرگمنشي و كياست و نوآوري و جامعنگري و خستگيناپذيري و بسي خصلتهاي كمياب و نفيس ديگر، از اين مرد بزرگ و ذخيرهي الهي چنان شخصيت ذوابعاد و عظيمي فراهم آورده بود كه نظير آن را در فقهاي صاحبنام و برخوردار از زعامت، بندرت ميتوان يافت.
💢او در فقاهت، مبتكر شيوهاي جديد، و در رجال و حديث، صاحب سبك بود و در تدريس و تربيت شاگرد و تعليم كار دستهجمعي، بر زمان خود سبقت داشت. بينش وسيع او، از مرزهاي حوزهي قم و حوزههاي علميه و چهارچوب كشور ايران و جهان تشيع فراتر ميرفت و بر جهان اسلام و همهي مذاهب مسلمين پرتو ميافكند. زعامت او، نه تنها به ادارهي امور درسي و معيشتي حوزهها، كه به مسايل #سياسي و #اخلاقي آن، و نه تنها به امور حوزه، كه به امور ديني و شعاير اسلامي در سراسر كشور و در سطح #بينالمللي شمول مييافت. حوزهي علميهي تحت زعامت او، پرورشگاه و خاستگاه افكار نو و گوهرهاي درخشاني شد كه به بركت آن در سالهاي بعد، #نهضت_روحانيت پي ريخته شد و حركتي كه در اوج آن، #انقلاب عظيم و شكوهمند اسلامي به رهبري مجدد بزرگ اسلام حضرت امام خميني(قدسالله نفسهالزكيه) بود، سر برآورد.
♨️با اين همه، در مجموع شخصيت آن بزرگمرد، آنچه بيش از همه درخشنده و چشمگير بود، اخلاص و تقوايي بود كه وي در همهي امور خود از آن بهره ميگرفت.
(پيام به مجمع يادوارهى فقهى سىامين سالگرد ارتحال آيةاللَّه العظمى بروجردى(ره) ۸ /اردیبهشت/۱۳۷۰ )
🔻عضو صراط زنجان شوید.
https://eitaa.com/serat_zanjan