eitaa logo
پایگاه تحلیلی صراط
9.8هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
3.1هزار ویدیو
68 فایل
پایگاه خبری تحلیلی #صراط رسانه حوزه و روحانیت انقلابی www.seratzanjan.ir راه ارتباطی_ارسال سوژه: @masir1403 صفحه اینستاگرام: https://www.instagram.com/serat_ir1/
مشاهده در ایتا
دانلود
پایگاه تحلیلی صراط
🔰 خاطرات آیت الله جوادی آملی، درباره ابعاد معنوی فدائیان اسلام 🔻 تا آدم اينها را از نزديك نمي‌ديد آ
🔊 ارسالی از مخاطبان 👤 صمد شهبازی: 🔰خاطره آیت‌الله سید جعفر شبیری زنجانی: یادم هست اولین بار که قبل از انقلاب (سال 56 و 57) بود. دختر شهید نواب صفوی را دیدم، برایش مجله‌ای را بردم و گفتم می­‌خواهید اهمیت کار پدرتان را بدانید، این خبر کوتاه را بخوانید. شهادت نواب را روزنامه­‌های آن زمان نمی­‌خواستند تیتر بکنند، نمی­‌خواستند بزرگ کنند. مجله ترقی در صفحه وسط یک خبر کوتاهی نوشته بود، از قول یکی از روزنامه­‌های معروف انگلستان که "نواب صفوی مردی که منافع انگلستان را در خاورمیانه به خطر انداخته بود اعدام شد." این واقعیت کار شهید نواب صفوی را نشان می‌داد. 🔹منافع کشورهای غربی به ضرر خاورمیانه بود. نواب صفوی از این رنج می­‌برد و می‌گفت باید جلوی آن را گرفت، سخنرانی‌هایش در مصر٬ اردن و در عراق تمام همّ‌وغمش این مساله بود و خواسته­‌اش این بود که مسلمانان قیام کنند. @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌀 شورای عالی و برنامه یکسان آموزشی برای آحاد حوزویان!! 📝 لزوم تعیین محتوای آموزشی بر اساس استعداد طلاب 🖋 علی مهدوی 🔸 یکی از مهمترین نکاتی که در سلسله دیدارهای اخیر شورای عالی با مراجع معظم، به اعضای شورا توصیه شده است، لزوم برنامه‌ریزی آموزشی برای طلاب، مطابق استعدادشان است. بدیهی است وقتی در بهترین حالت، فقط ده درصد از موجودی حوزه های علمیه، توان و استعداد و علاقه‌ی نیل به اجتهاد را دارد، عقل حکم می‌کند، نباید با یک برنامه آموزشی واحد حوزه را اداره کرد. ♨️ طی سی سال گذشته نیز رهبری به این مهم اشاره داشته‌اند که در برنامه‌ریزی آموزشی، نیازهای مختلف جامعه به حوزه (اعم از اجتهاد و فقاهت، امامت جمعه، قضاوت، تبلیغ و خطابه و ...) و همچنین استعداد و توان‌مندی طلاب باید در نظر گرفته شود. 🔹 اما مع الاسف، عدم اهتمام به مهم‌ترین نکته در تنظیم برنامه آموزشی، همواره موجب سرخوردگی و ناامیدی بخش قابل توجهی از بدنه حوزه های علمیه شده است و در نتیجه را به حداقل ممکن رسانده است. ❓اما سؤال اساسی اینجاست: براستی چرا با وجود تأکیدات فراوان امام حوزه و همچنین مراجع معظم تقلید، همچنان اراده‌ی مصممی برای تحول بنیادین در برنامه آموزشی حوزه ها دیده نمی‌شود؟! ✅ شاید مهمترین نکته در پاسخ به این سؤال، مطلبی است که امام خامنه‌ای در سال ۱۳۸۶ فرمودند: «کِی می‌تواند شورای عالی این کار [تحول] را انجام بدهد؟ وقتی که افراد محترم شورای عالی برای این کار فرصت کافی بگذارند؛ متفرغ باشند؛ یعنی عضویت در شورای عالی حوزه یک شأنی در کنار شئون اصلی به عنوان شأن فرعی نباشد. خوب شما ببینید یک دانشگاه مدیریتش، یا فرض کنید که دستگاه سیاستگذارش چه جوری عمل می‌کنند؟ حوزه‌ی علمیه‌ی به این عظمت - حالا چه حوزه‌ی قم، چه حوزه‌ی مشهد، چه حوزه‌ی اصفهان – نمی‌تواند به صورت حاشیه‌ای اداره بشود. باید وقت بگذارند.» ❇️ امیدواریم بیانات آیات عظام مکارم شیرازی و سبحانی، صرفا به آرشیو دیدارهای شورای عالی با مراجع منتقل نشود و اعضای محترم آن شورا که از بزرگان و افتخارات حوزه های علمیه هستند، سعی بلیغ خود را در جهت تحقق این مسأله مهم مصروف دارند. 🔺 امروز بدنه حوزه، بیش از هر زمان دیگری نیاز به شنیدن خبرهای امیدوارکننده از سوی شورای عالی دارد./ کانال مناهج @serat_zanjan
18.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥شعرخوانی حاج ولی اله کلامی در ثنای حاج قاسم سلیمانی @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ حتماً شفافیت برای عده‌ای ضرر دارد که در تصویب طرح شفافیت تعلل می‌کنند. 👤حجت الاسلام علیرضا پناهیان؛ 🔹فلسفۀ این است که مشارکت و فعالیت مردم در ادارۀ امور، زیاد بشود. اگر مردم در تصمیم‌گیری‌ها و نظارت و ادارۀ امور، واقعاً قوی شدند؛ فلسفۀ انتخابات محقق شده است. 🔸 ولی اگر انتخابات شد و مردم در این سه وجه تقویت نشدند، معلوم می‌شود که آن انتخابات دچار آسیب شده و باندها آمده‌اند از مردم رأی می‌گیرند و بعد می‌روند سراغ پنهان‌کاری و کار خودشان را می‌کنند. یکی از شاخصه‌های عدم مشارکت حقیقی مردم و آسیب انتخابات، «عدم شفافیت مجلس» است. 🔹شفافیت مجلس، یکی از ارکان نظارت مردم است. مردم می‌خواهند بر دیدگاه‌های نمایندگان مجلس نظارت کنند، ولی نمی‌توانند. مردم و متخصصین می‌خواهند در تصمیم‌گیری‌های مجلس کمک کنند، ولی نمی‌توانند، چون نمی‌دانند آنجا چه کسی برای هر موضوعی چه رأی و نظری می‌دهد؟ 🔸اتفاقاً اگر شما شفاف باشید، همۀ مردم می‌بینند و اگر کار شما درست و منطقی باشد، آن‌وقت مردم مدافع کار کارشناسی شما خواهند شد و وقتی همۀ مردم در جریان باشند، دیگر گروه‌های فشار نمی‌توانند تأثیر بگذارند، مگر اینکه بگویید «همۀ مردم گروه فشار هستند!» 🔹حتماً شفافیت برای یک عده‌ای ضرر دارد که -در تصویب دارند تعلل می‌کنند و طفره می‌روند. دربارۀ این عده می‌شود بیشتر صحبت کرد، ولی باز هم صبر می‌کنیم. @Serat_zanjan
⭕️ استعدادشناسی حوزه 👤 حضرت آیت الله سبحانی در دیدار اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه مطرح کرد؛ 🔺باید مبلغینی را تربیت کرد که بلیغ بوده و جامعه شناس باشند 🔺شورای عالی حوزه باید تلاش بیشتری برای احیای موقوفات داشته باشد 🔹 در حوزه کار بسیار مهم و سنگینی است و از دور دست به آتش بردن کافی نیست؛ بلکه باید در متن جریان فعالیت‌ها قرار گرفت تا متوجه سنگینی آن شد. 🔸 طلبه امروز، طلبه پنجاه سال و صد سال قبل نیست؛ طلاب در گذشته از صرف میر شروع کرده تا به درس خارج می‌رسیدند و تفاوتی میان آنان نبود؛ اما امروز با کثرت بالای طلاب، باید برای آنان برنامه‌ریزی متفاوتی داشت؛ چراکه استعدادها و ظرفیت‌ها متفاوت است و نمی‌توان برای همه این افراد، نسخه واحدی پیچید. 🔹 استعداد شناسی از ضروریات امروز حوزه است و باید از طلاب و فضلا متناسب با ظرفیت آنان استفاده کرد و بهره برد. 🔸مدیریت حوزه نمی‌تواند سنتی محض باشد؛ از آن طرف هم نمی‌تواند بی توجه به اصالت‌ها باشد؛ بلکه باید تلفیقی از مدیریت سنتی و جدید را در حوزه پیاده کرد؛ داشتن نیروی زیاد با مدیریت‌های امروزی همخوانی ندارد و باید علاجی برای این مسئله داشت. 🔹 هم از دیگر موضوعاتی است که شورای عالی حوزه باید تلاش بیشتری برای این مسئله داشته باشد تا از مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، بکاهیم؛ البته در کنار این مسئله، باید روح قناعت در طلاب تقویت شود. @serat_zanjan
⭕️ دشمن شماره یک آمریکا 👤 دبیر کل جنبش اسلامی عهد الله طی سخنانی مطرح کرد؛ دشمن شماره یک آمریکا حضرت امام خامنه‌ای و جمهوری اسلامی است 🎙سید هاشم الحیدری: 🔹اگر از نمرود می‌پرسیدی دشمن شماره یک تو کیست؟ جواب می داد: “ابراهیم”! 🔸اگراز یزید می‌پرسیدی اولین دشمن تو کیست؟می‌گفت: “حسین”! و همین طور ادامه بدهید تا به امروز! ➖حالا سوال این است که اگر در حال حاضر از آمریکا، اسرائیل، آل سعود، وهابی‌ها و تکفیری‌های داعش سؤال شود، چه خواهند گفت؟! 🔹اگر ما بخواهیم بدانیم آمریکا و اسرائیل که دشمنان خدا هستند با چه کسی دشمنی می‌کنند؟ به یک کلمه خواهیم رسید که دومی ندارد. با تمام احترام، تعظیم و اجلالی که برای تمام مراجع، علما، جریان‌های سیاسی، احزاب و فرزندان‌مان قائل هستیم، دشمن شماره یک آمریکا فقط یک نفر است و او ولی فقیه یعنی حضرت امام خامنه‌ای و جمهوری اسلامی است. 🔸این حقیقتی است که نه می‌توانیم و نه باید از آن فرار کنیم. هنگامی که به تاریخ نگاه می‌کنیم همه چیز واضح است. ولی الان ما کجاییم؟ این که ما شمر و یزید و معاویه و فرعون را بشناسیم کافی نیست. درست آن است که تکلیف‌ امروزمان را بشناسیم و عمل کنیم. 🛎درباره‌ امروز از ما سوال خواهد شد. در قیامت از ما در مورد کربلا و سال ۶۰ هجری سوال نخواهند کرد. از اتفاقات بعد از وفات پیامبر سوال نخواهند کرد. از کربلا، از آتش ابراهیم، از زندان امام کاظم و … سوال نخواهند کرد. ما را نگه می‌دارند و از زمان خودمان سوال خواهند کرد. دو جبهه وجود دارد که سومی ندارد. وسط این دو جبهه قرار گرفتن ممکن نیست. @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
محقق داماد و تعبیر وارونه یک رویا جناب محقق! رفتار "کج دار و مریز" آیت الله حائری با رضاخان در راستای خارج کردن حوزه از وضعیت ضعف بود تا با ادامه کار، روحانیت دانشمند و کارآمدی برای آینده ایران و دنیای اسلام پرورش یابند. لطفا بنای عقیم سازی پروژه فکری ایشان را نگذارید. 🔻یادداشت را در زمینه اندیشه سیاسی آیت الله حائری یزدی بخوانید: https://eitaa.com/serat_zanjan/1879
محقق داماد و تعبیر وارونه یک رویا ▪️سیدمصطفی محقق داماد، اخیرا در نشست بررسی کتاب «صدسالگی حوزه قم و مسائل جامعه ایران» گفته است: ❌مرحوم حائر‌ی معتقد بود که اگر طلاب وارد سیاست شوند دوباره همان بدنامی های زمان مشروطه و استبداد ایجاد می شود. بعد از این چهل سال ما درستی تحلیل ایشان را می بینیم. 🔰ظاهرا جناب محقق داماد اصرار دارند در تبعیت از برخی حوزویانی که قائل به تفکیک دین از سیاست هستند، شخصیت آیت الله حائری (موسس) را اساساً غیرسیاسی تلقی کنند. 🔻درحالیکه با بررسی دقیق مقتضیات زمانی و نوع مواجهه ایشان به این نکته پی می بریم که؛ 🔹️رویۀ سیاسی شیخ عبدالکریم بر اساس مصالح و مفاسد و تدبیر دورنگرانه و با هدفی کاملاً متعالی دنبال شده است. در واقع ایشان در وهلۀ اول به دنبال حفظ اصل دین بوده و در گام بعدی به امور مسلمین اهتمام داشته اند. 🔸️در واقع آیت الله حائری بین دو موضوع اهم و مهم درگیر بود؛ موضوع اول این بود که با رضاخان درافتد که در این صورت قتل عامی نظیر مسجد گوهرشاد رخ می داد و در نتیجه، باقی ماندۀ مردم نیز صحنه را رها می کردند و روحانیت شیعه شکست می خورد و سازمان حوزۀ علمیۀ قم برچیده می شد. 🔹️موضوع دوم این بود که کج دار و مریز با رضاخان رفتار شود، تا با ادامۀ کار حوزۀ علمیۀ قم، مردان دانشمند و کارایی برای آیندۀ ایران و دنیای اسلام پرورش یابند (شعبانی، 26- 27) 🔹البته این نکته را باید به جناب محقِّق متذکر شد که کار سیاسی همیشه با ورود مستقیم به معرکۀ سیاست محقق نمی‌شود؛ چرا که در این صورت دیگر اکثر ائمه اطهار(ع) را نمی‌توان طبق فرازهای زیارت جامعۀ کبیره "ساسه العباد" نامید. 🔹️سیاست امری است که نیازمند هوشمندی و تدبیر است؛ به همین جهت امام خمینی فرموده بود: ▪️اگر مرحوم حاج شیخ در حال حاضر بودند، کاری را انجام می‌دادند که من انجام دادم و تأسیس حوزۀ علمیه در آن روز، از جهت سیاسی، کمتر از تأسیس جمهوری اسلامی در ایران امروز نبود. ❗️جناب محقق! لطفا بنای عقیم سازی پروژه فکری آیت الله حائری را نگذارید. چطور شخصی که در اعتراض مردم مبنی بر اینکه چرا قیام نمی کنید، می فرمود: "کسی که می خواهد قیام کند باید طرف دار داشته باشد، باید همه قیام کنند و..." از ورود روحانیت در سیاست ممانعت می کند. البته طبق توضیحات یاد شده، بعید نیست که ایشان به صورت موقت، از ورود طلاب، تا زمان استحکام حوزه ممانعت به عمل آورده باشند.کما اینکه آیت الله خاتم یزدی می‌گوید: مرحوم امام، در یکی بودن راهش با مرحوم شیخ عبدالکریم فرموده بود: طریقۀ ما همان طریقه شیخ است؛ منتهی شیوۀ برخورد ما با ایشان، به جهت تغییر در اوضاع و احوال زمانه، مقداری متفاوت است. 🔹شعار «جدایی دین از سیاست» چیزی غیر از توطئه اجانب نیست، آنچنانکه امام ره فرموده اند: اولین و مهم‏ترین حرکت، القای شعار «جدایی دین از سیاست» است که متأسفانه این حربه در حوزه و روحانیت تا اندازه‏‌ای کارگر شده است تا جایی که دخالت در سیاست، دون شأن فقیه و ورود در معرکه سیاسیون، تهمت وابستگی به اجانب را دنبال می‏‌آورد... @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا