🔰 بررسی ابعاد فقهی _ بین المللی ممنوعیت سلاح های کشتار جمعی
#یادداشت
✍حجت الاسلام یحیی جهانگیری(قیداری)، عضو تحریریه نشریه صلح پژوهی اسلام:
[صفحه 1 از 2]
📍آیا داشتن سلاح هسته ای چه حکمی دارد؟ مباح است ، حرام است یا مکروه ؛ دوم اینکه انباشت آن چه حکمی دارد و در نهایت استفاده از سلاح اتمی چه حکمی خواهد داشت.
🔻حال اقوال را بررسی می کنیم، ابتدا نظر مقام معظم رهبری حال اقوال را بررسی می کنیم، ابتدا نظر مقام معظم رهبری (مدظله) که همه را حرام می دانند و کاملا واضح است.
🔹️سایر اقوال مفروض در این بحث نیز از این قرار است. (ممکن است قولی قائل هم نداشته باشد)
اول: قول به جواز مطلق در هر سه حالت تولید، انباشت و استفاده؛
دوم: اطلاق در عدم جواز در هر سه حالت تولید ، انباشت و استفاده ؛
سوم: تولید و انباشت مجاز است اما در استفاده به طور مطلق مجاز نیستیم.
🔻#ادامه_مطلب:
▪️https://eitaa.com/serat_zanjan/1914
پایگاه تحلیلی صراط
🔰 بررسی ابعاد فقهی _ بین المللی ممنوعیت سلاح های کشتار جمعی #یادداشت ✍حجت الاسلام یحیی جهانگیری(قید
⭕️ بررسی ابعاد فقهی-بین المللی ممنوعیت سلاح های کشتار جمعی
[صفحه 2 از 2]
🔹️اولین دلیل موافقان سلاح هسته ای استناد به آیه 60 سوره انفال " وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ " است، آنان معتقدند در این آیه "اعدوا" اطلاق دارد و "قوه" هم بصورت نکره آمده است و این دو اطلاق نشان می دهد که ما هرگونه آمادگی را می توانیم داشته باشیم.
🔰 برای رد کردن این دلیل می توانیم از شأن نزول آیه استفاده کنیم که در آن آمده است ، آیه فوق الذکر بعد از جنگ بدر و امداد غیبی خداوند نازل شده است و به مسلمانان گوشزد می کند که همیشه منتظر امداد های غیبی نباشد ، و خودتان را آماده کنید، این طلب گویای این مسئله است که در این آیه خداوند به دنبال بیان جواز در تهیه هر گونه سلاحی نیست بلکه به دنبال نهی از کم کاری است.
🔹️نکته دوم اینکه در ادامه آیات این سوره بیان می کند که کافران به این تصور هستند که با جمع کردن سلاح به دنبال تضعیف شما هستند و بیان می کند که هرچه سلاح جمع کنند نمی توانید خدا را ضعیف کنند، پس ما چرا در تهیه سلاح بین خودمان باید رقابت کنیم و هر سلاحی را به هر قیمتی تهیه کنیم.
🔸️نکته سوم ، "قوه" نکره است ولی موصوف است ، قوه ای که ارهاب ایجاد کند، پس نباید دنبال هر سلاحی باشیم ، فرق است بین ارهاب و اخاف ، قرآن بیان می کند، به سراغ سلاحی برویدکه ارهاب آور باشد یعنی میل به تولید در آن ایجاد نشود؛ نه اینکه با آن مردم را بترسانید، ما اگر سلاح هسته ای درست کنیم دشمن بیشتر تولید می کند پس ارهاب و عدم رغبت به تولید محقق نشده و این نقض غرض است.
🔹️نکته چهارم ، اگر این را پذیرفتیم که این آیه اجازه تولید سلاح کشتار جمعی را می دهد، با توجه به آیات دیگر قرآن ، شارع هیچ وقت اجازه نمی دهد که ما با سلاح کشتار جمعی حرث و نسل را نابود کنیم (آیه 205 سوره بقره).
🔸️نکته پنجم، "قوه" را به سلاح معنی کردند و گفتند که در گذشته شمشیر بوده و الآن شامل سلاح هسته ای می شود، اما با کمی دقت معنا شناسی می فهمیم که اصلا سلاح هسته ای اساسا و جنس و ماهیتش با سلاح های عادی متفاوت است برای مثال در رسانه ، ما رسانه های جدید را نمی توانیم در کنار رسانه هایی مثل کتاب بگذاریم این دو اصلا با هم قابل جمع نیستند.
نکته ششم، ضمیر موجود در "تُرْهِبُونَ" به دشمن بر می گردد، پس باید سلاحی داشته باشیم که دشمن را ارهاب کند اما سلاح هسته ای نه فقط دشمن بلکه همه را می ترساند ، در تعابری رهبری این جمله را درخصوص سلاح هسته ای داریم که : " استمرار كابوس هستهای در جهان " یا این جمله که " این سلاح تهدید علیه بشریت است" این ها برگرفته از مبانی فقهی می باشند.
🔹️بخاطر کوتاهی زمان فقط به یکی از ادله مخالفین سلاح هسته ای اشاره نمودند و آن: آیه "وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى" است که به صراحت استفاده از این گونه سلاح ها را نفی می کند زیرا موجب خسرات در نسل می شود، در این باره به خاطره ای از امام خمینی (ره) نیز اشاره کردند که : از امام خمینی (ره) برای مقابله به مثل و یک مورد هم در مقام دفاع درخواست کردند که اجازه دهند تا از سلاح کشتار جمعی استفاده کنند و ایشان هر دو مورد را اجازه ندادند.
🔻 عامل اصلی ممانعت فقه شیعه در باره تولید انباشت و استفاده از سلاح هسته ای، عامل درونی است نه بیرونی ، یعنی شیعه بخاط دشمن این کار را حرام نمی داند، بلکه این فتوا بخاطر درون مایه معرفتی دینی شیعه است و نکته دوم هم این است که باید بکوشیم تا فقه شیعه و فقه اهل بیت (ع) را برجسته کنیم که چقدر فاخر و دقیق و با ظرافت به تبیین چنین موضوعاتی می پردازد.
@serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ تبعیض در پرداخت حقوق و دستمزد، چگونه کینه و نفرت را در جامعه زیاد میکند؟
🔹طلبه اهل بهبهان در شبکه افق ، برنامه ثریا
📌کاش از نظرات تخصصی روحانیت در زمینه های مختلف بیشتر در رسانه ملی استفاده بشود.
@serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻افسانهپردازی برای مشتری بیشتر هیئت!
🎙سید مهدی حسینی (مداح اهل بیت): میبینیم مداحی میخواهد هیجان کاذب به مراسمش بدهد، درباره اهل بیت(ع) افسانهپردازی و مجلس را نورپردازی میکند و کارهای این چنینی؛ به چه قیمتی میخواهیم جذب کنیم؟ محبت اهل بیت(ع) نیاز به این زرق و برقها ندارد.
@serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰در جنگ بیامانِ حق و باطل، در کجا ایستادهای؟
🎥 بخشی از بیانات رهبر معظّم انقلاب در دیدار مداحان اهلبیت علیهمالسلام(۱۴۰۰/۱۱/۰۳)
🔹گفتیم #جهاد_تبیین؛ خب پس بنابراین قوام هیئت به جهاد است؛ جهاد یعنی چه؟ جهاد یعنی تلاش در مقابلهی با دشمن؛ هر تلاشی جهاد نیست. خیلیها تلاش میکنند، تلاشهای علمی زیادی میکنند، تلاشهای اقتصادی میکنند که خوب و بهجا است، امّا جهاد نیست.
🔸جهاد یعنی تلاشی که هدفگیری در مقابل دشمن در آن وجود داشته باشد؛ این جهاد است. در اصطلاح اسلامی و منطق اسلامی، جهاد این [کاری] است که در مقابل دشمن انجام میگیرد. شما [اگر] کار اقتصادی بکنید برای مقابلهی با دشمن، میشود جهاد؛ کار علمی و تحقیقی بکنید برای مقابلهی با دشمن، میشود جهاد؛ حرف بزنید، تبیین کنید برای خنثی کردن وسوسهی دشمن، میشود جهاد؛ اینها همه جهاد است.
🔻پس مهم این است که ما عرصهی جهاد را تشخیص بدهیم که در هر زمانی در چه عرصهای باید جهاد کرد؛ این خیلی مهم است.
#جهاد_تبیین
@serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر معظم انقلاب: مداحی، موسیقی پاپ نیست
@serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 هر تلاشی «جهاد» نیست.
📝 شرح معنای «جهاد» در منطق اسلام
🎥 گزیدهای از بیانات رهبر معظّم انقلاب در دیدار اخیر مداحان اهلبیت علیهمالسلام
۱۴۰۰/۱۱/۰۳
#امام_حوزه
#امام_جامعه
#جهاد_تبیین
@serat_zanjan
⭕ مهدی صدرالساداتی با حکم دادگاه ویژه روحانیت خلع لباس شد!
🔹 سید مهدی صدرالساداتی با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود، خبر خلع لباس دائم خود از روحانیت داد.
🔹 سید حسن آقامیری هم ، در کامنت این پست، بهش تبریک گفته.
@serat_zanjan
💢 حکم انتصاب حاج ابوالقاسم
#خبرتحلیلی
🔹در حکمی از سوی سید ابراهیم رئیسی، حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم به عضویت شورای هماهنگی ارتباطات ریاست جمهوری با حوزه و روحانیت منصوب شد.
🔹رئیس جمهور به منظور تحکیم و تقویت ارتباط ریاست جمهوری با مراجع عظام تقلید، ائمه جمعه، علمای بلاد، حوزههای علمیه و سایر شخصیتهای روحانی، در احکام جداگانهای حجتالاسلام و المسلمین سید رضا تقوی و حجتالاسلام و المسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی را به عضویت شورای هماهنگی ارتباطات ریاست جمهوری با حوزه و روحانیت منصوب کرد.
@serat_zanjan
⭕️ محکومان پرونده شهرداری زنجان دوران حبس خود را طی میکنند.
#خبر_تحلیلی
👤حجتالاسلام محسن کرمی، دادستان زنجان در جمع خبرنگاران:
🔹این افراد در رأی دادگاه بدوی، محکوم بودند اما با توجه به اعتراضی که داشتند، مورد رسیدگی در دادگاه تجدید نظر قرار گرفت.
🔹وی با اشاره به اینکه افرادی هم بودند که به رأی دادگاه بدوی معترض بودند اما اعتراض آنها رد شد، افزود: بسیاری از محکومان پرونده شهرداری زنجان هماکنون در تحمل دوران حبس خود هستند.
🔸دادگاه تجدید نظر، تعداد معدودی از محکومان را مستحق برائت دانست و رأی داد و رأی دادگاه تجدید نظر، قطعی است و امکان تغییر آن وجود ندارد مگر به طرق فوقالعاده که آن هم مجاری خود را دارد.
❌ آنچه که در رسانهها نسبت به فروش ماشینآلات شهرداری گفته میشود، متفاوت با واقعیت است و در بحث فروش ماشینآلات و تجهیزات شهرداریها هم خود رسانهها و هم مسئولان مربوطه نتوانستند به جمعبندی برسند.
⭕️در بارش اخیر به عنوان مدعیالعموم، ورود داشتیم و تفاوت وضعیت برفروبی در روزهای دوم و سوم بارش با روز اول، احساس شد هر چند ایرادات زیادی در این زمینه وجود دارد.
@serat_zanjan
⭕ هر امام جماعت، یک شبکه مردمی
#خبرتحلیلی
👤حجت الاسلام علیرضاپناهیان در نشست ائمه جماعات:
🔹️اصلیترین کار امام جماعت، ترویج ولایت عرضی و تشکیل شبکه مردمی است.هر امام جماعتی باید یک شبکه مردمی را شکل بدهد.
🔹️هیچگاه تبلیغ از عمل جدا نبوده و صحنه عمل در موارد بسیاری همان صحنه تبلیغ بوده است. اکثر مواقع رفتارها موجب دعوت مردم به دین شده که در سیره اولیا خدا نیز همین رویه جاری بوده است.
🔸️رابطه تنگاتنگ تبلیغ و عمل موضوعی قابل تأمل است، دین را باید در عرصه عمل تبلیغ کرد. اما قدرتمندان به دلیل مخالفت با اولیا خدا، با دخالت دین در صحنه عمل نیز مخالفت دارند.
⭕ صنف طلاب نسبت به صنوف دیگر بیشترین آمار شهدا را دارد و امروز نیز تبلیغ معطوف به صحنه عمل، سختتر از آن چیزی است که تاکنون بوده است. هرچه جامعه جلوتر میرود، امتحان الهی در صحنه عمل نیز دشوارتر میشود و ما امروز در معرض امتحان سختتری نسبت به گذشته قرار داریم.
🔹️امروز عرصه تبلیغ از جهاتی دشوارتر از دوران #انقلاب، #دفاع_مقدس و دوران #مشروطه است. این دشواری طبیعی است، چراکه لازمه پیشرفت است.
@serat_zanjan
⭕ آموزش عقاید نباید نقطه آغاز آموزشهای دینی باشد.
#خبرتحلیلی
👤حجت الاسلام علیرضاپناهیان در نشست ائمه جماعات:
🔸️اثر روانشناختی شروع آموزش دین با اصول عقاید این است که افراد تصور میکنند، مسئله اصلی معتقد شدن به فضایل اولیا خداست و این تلقی موجب میشود که افراد، معتقدبودن خود را کافی بدانند؛
🔹️ در صورتی که یقین، هرچند در مرحله عالیتری از اعتقاد قرار داد، اما قرآن کریم هیچگاه یقین و ایمان را عامل عاقبت به خیری اعلام نکرده، بلکه آن چیزی که در قرآن ملاک عاقبت بخیری بیان شده، تقوا است.
@serat_zanjan
⭕️ در فضای سایبر، دینداری به معنای سنتی، معنی خودش را از دست میدهد.
#خبر_تحلیلی
👤 حجت الاسلام قائمی نیا نویسنده کتاب #الهیات_سایبر:
🔹 ازنظر من رابطه میان عالم واقعی و #فضای_مجازی یک طیف و درامتداد هم هستند. اینکه فکرکنیم یکطرف فضای واقعی و طرف دیگر فضای مجازی است دیدگاه درستی نیست به نظر من فضای سایبر یک لایه ای از فضای واقعیت است و هیچوقت نباید فکر کنیم که این فضا یک فضای توهمی و خیالی است.
🔸 فضای سایبر فضای رد و بدل اطلاعات است در این جهان معرفت به معنای سنتی دیگر معنا نمی دهد. در #فضای_سایبر چون با مجموعه ای از اطلاعات مواجه هستیم دنبال راست یا دروغ بودن آنها نیستیم.
🔹در فضای سایبر دینداری به معنای سنتی معنی خودش را از دست میدهد چون مناسبات خاص خودش را دارد و خصلت این فضا اینگونه است که اطلاعات در آن سیال است و تکثر اطلاعات وجود دارد.
🔸نظریه ای که من در کتاب مطرح کردم، نظریه «انسان مجازی و ایمان سیال» است و در سال ۱۳۹۵ به ذهن من خطور کرد. آن زمان هنوز کرونا نیامده بود ولی من در سفرهای خارجی که میرفتم می دیدم که در کشورهای اروپایی آنقدری که ما از شبکه های مجازی استفاده می کنیم آنها استفاده نمی کنند و آنقدری که برای ما جذابیت دارد برای انها ندارد که این موضوع نیاز به تحلیل جامعه شناسی دارد اما کرونا به عنوان یک کاتالیزور عمل کرد و این امر را در جهان تسهیل کرد و امروز انسان مجازی در کل جهان حاکم شده است.
🔹تاکید می کنم باید از مزایای این فضا استفاده کنیم کما اینکه خود من هم از آن استفاده می کنم.
@serat_zanjan
⭕️ علت موفقیت چشمگیر نظامی در انقلاب اسلامی
#خبر_تحلیلی
👤حجت الاسلام والمسلمین دکتر رهدار، عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع):
🔸تجربه انقلاب اسلامی نشان میدهد که نظامی ها بیشترین فرمانبری را از رهبر انقلاب داشته اند و به همان میزان نیز موفق بوده اند؛ اما به عنوان مثال دانشگاهها به بحث اسلامیسازی علوم انسانی بی توجه کردند، و الان نیز دستاوردی نداشته اند.
🔹سوگیری های رهبران انقلاب اسلامی در جهت پیشرفت کشور است و یکی از این سوگیری هایی که حتماً باید دنبال شود، عدم اعتماد به بیگانگان است؛ عدم اعتماد به بیگانگان عبرتی است که از زمان مشروطه کسب شده؛ در آن زمان قشر مذهبی به یکی از سفارت خانههای غربی پناه بردند و دیدیم که در اثر این اقدام، چه بلایی بر سر انقلاب مشروطه آمد.
🔰پ.ن:
روشن است که حوزه های علمیه هم اگر از رشد و تعالی مورد انتظار عقب مانده اند که مانده اند، مشمول همین تذکار جناب استاد هستند... فتأمل جیدا!
@serat_zanjan
⭕️ عدالت انگلستانی، مطلوب سینمای روشنفکری/ سوده بنی همدانی؛ الگویی از عدالتخواهی دینی!
#خبر_تحلیلی
👤 حجت الاسلام قنبریان در جشنواره فیلم عمار مطرح کرد؛
🔰امام خمینی (ره) می فرماید #عدالت در جامع ترین معنای خود که از فرد تا جمع ، قسط اجتماعی و اسما را شامل شود استقامت بر صراط مستقیم است. پس هر کس بر روی زمین عدالت گستری کند و برای قسط و #عدل اجتماعی تلاش کند، دارد صفت حضرت حق را بر روی زمین بسط میدهد.
🔹مثلاً در فیلم #خروج تمایزهایی در آن است، که مرا جذب کرد و طبقه #روشنفکر را جذب نکرد!
🔸سینمای روشنفکری ما اگر بخواهد به عدالت بپردازد دوست دارد کنش طبقه #بورژوا و متوسط را با طبقه حاکم تصویر کند که در این دیالکتیک ثروت بتواند قدرت را تعدیل کند. او #عدالت_انگلستانی را دوست دارد. از ثروت برای تعدیل قدرت استفاده میکند.
▫️اما اگر در فیلمی کشاورزان و دهقانان برای محیط خودشان، جسارت نقد کردن قدرت سیاسی را داشته باشد، به مرام روشنفکران ما خوش نمی آید. اینکه محروم بخواهد با پریدن است از #طبقه_متوسط و بورژوا، حاکمیت را نقد کند خوشش نمی آید به خلاف دین ما که به شدت با این کنش موافق است.
🔹دین ما اینجا الگوی سوده بنی همدانی دارد که زنی بلند شود از قبیله خود در بنی همدان، به کوفه بیاید حکم عزل بگیرد و برگردد. #امیرالمومنین حکم عزل را دست این آدم می دهد؛ نمی فرمایند شما برو ما رسیدگی میکنیم. امروز در نظامهای اداری ما این کار منکوب است و عنوان می کنند که دیگران را جسور می کند. این چیزی است که ما باید به آن بپردازیم!
@serat_zanjan
⭕️ یک شیخ شیعه در انگلیس از کجا پول آورده و شبکه راه انداخته است.
#خبر_تحلیلی
👤حجتالاسلام و المسلمین شهریاری، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی:
❌ سوال از فرانسه، انگلیس و آمریکا این است که آثار تمدنی ما چطور از کشور شما سر درآورده است؟
این کشورها ایران بزرگ را به دهها کشور، عثمانی و هند را نیز به چند کشور تقسیم کردند تا ثروت ملی ما را غارت کنند.
🔺 تقابل آنها با ایران به دلیل این است که از ما ترس دارند تا مانع این #غارت شویم، به موضوع عراق اگر نگاه کنیم ده سال دیگر همین آثار تمدنی که #داعش مثلاً تخریب کرد را در موزههای آنها خواهیم دید، ما باید به عقلانیت اسلامی برسیم.
🔹 ما پروژه شیعهسازی نداریم بلکه به دنبال #امت_اسلامی هستیم، چهار کتاب بزرگ شیعه از سه شخصیت بزرگ به نامهای شیخ صدوق، شیخ طوسی و کلینی بوده است که هم اساتید اهل سنت و هم شاگردان اهل سنت داشتند،
❌ اگر تاریخ غرب را بخوانیم میبینیم که قومی وحشی بودند، فقط در جنگ جهانی حدود ۸۰ میلیون انسان از خود را کشتند تا منافع کسب کنند، این کشورها امروز برای ما پز #حقوق_بشری میدهند.
چرا باید سرمایه کشورهای اسلامی در فلان تیم اروپایی هزینه شود؟
این «اشدا علی الکفار» است؟
❌در رسانه هم این چنین است؛ پشت برخی از شبکههای ماهوارهای و کانالهای فضای مجازی که مدام به مقدسات اسلامی توهین میکنند قطعاً آمریکا و انگلیس قرار دارند.
⭕️یک شیخ شیعه از کجا در بریتانیا پول آورده و شبکه افتتاح کرده است تا به «امهات المؤمنین» توهین کند؟
@serat_zanjan
⭕️ جامعه امروز نیاز به عالم جامع الاطراف دارد.
#خبر_تحلیلی
👤آیت الله شب زنده دار:
🔻برای اینکه مورد عنایت ویژه حق تعالی و پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) باشیم به دو چیز باید اهتمام بالا داشته باشیم؛ امر اول، زندگی و رفتار و کردار ما الهی باشد، یعنی هر طلبه و فاضل حوزوی واقعاً مذکر معنویت و خداوند متعال باشد، یعنی هر کسی وارد حوزههای علمیه بشود استشمام معنویت و ارزشها بکند اگر به خانه طلاب و فضلا سر بزنند آن خانهها را نورانی ببینند.
🔸 اگر مراجع و رهبری معظم انقلاب این طور در دلها نفوذ دارند و حرفشان را میپذیرند، مرهون این حیث است. مطلب دوم جامعه ما جامعه با سوادی است و با چهل پنجاه سال قبل فرق دارد امروز اطلاعات در دسترس معمول افراد است و اگر کسی میخواهد توفیق داشته و کلامش نفوذ داشته باشد باید وقت زیادی بگذارد و متمرکز باشد.
🔹 امروزه کار روحانیت به خاطر رسالتش و به خصوص بعد از انقلاب خیلی مشکل شده است. ما امروز به عالِم جامعالاطراف نیاز داریم و اگر کسی میخواهد جامعالاطراف شود، امروز حداقل به بیست سال نیاز دارد.
@serat_zanjan
⭕️ابراهیم زنجانی، تحت تاثیر اندیشه ماسونی
#جریان_شناسی
🔹استقرار در تهران، انقلاب بزرگی در وضع زنجانی ایجاد کرد. [آنچنانکه خودش در خاطراتش آورده است]: «گویا پس از آمدن به طهران، تولد جدید و عالمی، غیرعالم گذشته طی کردهام.»
🔸عضویت در محافل ماسونی و آشنایی با چهرهای مرموز و جذاب به نام اردشیر ریپورتر نقش اصلی را در این «تولد جدید» ایفا نمود.
🔸زنجانی، هیچگاه در خاطرات خود به طور مستقیم از اردشیر نام نبرد و تنها دوبار به صورت تلویحی، به عضویت خویش در مجامع ماسونی اشاره کرد.
🔻زنجانی در اواخر عمرش نوشت:
▪️https://eitaa.com/serat_zanjan/1939
🔻زنجانی در اواخر عمر خود می نویسد:
🔹«بعد از همه اینها، یکی از سران آزادی و وطنخواهان مشهور تمام ایران گردیده و برای اولین مجلس شورای ملی ایران به اتفاق آرای عموم هموطنان، منتخب گردیده و در چهار دوره مجلس از نمایندگان و مشهورترین ایشان بوده و داخل احزاب و جمعیتها گردیده و عضو یک مجمع عالی جهانی شدهام.»
🔸از زنجانی، یک رساله و یک رمانگونه مفصل، متعلق به دوران سلطنت محمدعلی شاه در دست است، که در هر دو، شخصیت اردشیر ریپورتر، قهرمان اصلی است. در یکی، اردشیر جی در قالب شخصیتی به نام نورالانوار حضور مییابد و در دیگری، با نام مسیو کارنجی.در رساله نورالانوار، زنجانی از پارسیان هند که گویا در اوایل دوران اسلامی از ایران به هند مهاجرت کردند؛ برای بازگشت به ایران دعوت میکند، دوران اسلامی در تاریخ ایران را سلطه سیاهی، تباهی و ذلت میشمرد و از زبان نورالانوار از اسلام به عنوان عفریت بدمنظر نام میبرد:
🔹«عرض کردم: ای نواده علم و ادب و ای زاده کمال و حسب و ای نور تربیت عالم و ای روح حیات بنیآدم.... آیا خواهد شد؛ که حال ما از این ذلت رو به عزت شود و روزی را خواهیم دید؛ که سعادت رفته، عود نماید؟ آیا چنان خواهد شد؛ که این سرزمین قابل سکون شما شود و این ظلمتسرا به نور شما روشن گردد؟»
🔸«آن محبوبه عالم و مایه سعادت بنیآدم، با کمال رافت و نهایت رقت جواب داد:... در این وطن شما مادامی که ما همسایه این امت و هممایه این ملت بودیم، نور سعادت را در این ملک منتشر مینمودیم. این بدبختان، جهالت را پسندیدند و آن عفریت بدمنظر را در جای دلبر ماهپیکر در آغوش کشیدند. ما را بیقدر ساختند و به خاک راه انداختند، لابد از این ملک بار بربستیم.»
🔹دیدگاههای اردشیر، مبانی استواری برای نظریه نژادی زنجانی فراهم ساخت. طبق این نظریه زنجانی قائل بود؛ «بعد از غلبه اسلام، اساس آن نژاد ایرانی از بیخ متزلزل گردیده، نمیتوان سکنه حالیه ایران را نژاد ایرانیان قدیم دانست. اولا، اعراب مثل مور و ملخ با آن غلبه و فاتحیت، عادات و اخلاق خود را حمل کرده، در این خاک یادگار گذاشته، با مزاوجت، مخلوط خون و گوشت ایرانیان کردند. آن حسد و بغض و کینه عرب و آن کثافت، کبر، طمع و درشتی ایشان در این زمین نمو کرده.»
@serat_zanjan
پایگاه تحلیلی صراط
❌ محقق داماد و تعبیر وارونه یک رویا #نقد_اندیشه ✍جناب محقق! رفتار "کج دار و مریز" آیت الله حائری ب
⭕️ انگلیس میخواهد اسلام را خفه کند.
🔸سید مصطفی محقق داماد، حاج شیخ عبدالکریم یزدی را صاحب موضع جدایی دین از سیاست خطاب میکند، در حالی که سید محسن صدرالاشراف در کتاب خاطراتش، چیز دیگری میگوید.
@serat_zanjan
پایگاه تحلیلی صراط
❌ محقق داماد و تعبیر وارونه یک رویا #نقد_اندیشه ✍جناب محقق! رفتار "کج دار و مریز" آیت الله حائری ب
38.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 صد سالگی حوزه در سایه تحجر غربی
🔹 اخیرا برنامه ای با عنوان صد سالگی حوزه در تهران با حضور برخی افراد برگزار می شود که در محتوای این جلسه و اظهارات برخی افراد در آنجا رد پای تحجر غربی دیده می شود که با حقیقت حوزه فرسنگ ها فاصله دارد./خبرگزاری رسا
@serat_zanajn
🔰 واشکافی نسبت میان حوزه های علمیه و ساختار حاکمیت.
#مناظره
♨️در برنامه #زاویه مطرح شد:
👤استاد قاضیزاده: حوزه باید ناصح و ناظر حکومت باشد
🔹در اینکه اسلام، نظام اقتصادی و سیاسی دارد، با امام خمینی مخالفم.
👤حجت الاسلام پیروزمند: اقامه دین وظیفه روحانیت است/تقریر شما از امام خمینی تحریف ایشان است!
🔻قاضی زاده:
🔹حوزه ما مقابل حاکمیت نه توجیهگر و تابع حاکمیت که باید مستقل و ناصح حاکمیت باشد و روی این کلید واژه #استقلال_حوزه_علمیه باید تأکید جدی داشت.
🔸آیت الله سیستانی به آیت الله امینی گفته بودند، شما هم کمتر در کار مردم دخالت کنید، بگذارید حاکمیت و جامعه در اختیار مردم باشد و خودتان را دست برتر نگیرید!
🔻پیروزمند:
🔹انتظار دارم آقای قاضی زاده به آیات مکرر قرآن رجوع کنند که اقامه قسط، مسؤولیت انبیاست و باید ادامه آن را توضیح داد که سهم روحانیت از اقامه قسط چیست؟ بنده معتقد نیستم همه چیز در اختیار روحانیت باشد؛میخواهم عرض کنم تقریر شما از امام خمینی تحریف ایشان است...
🔻در این مناظره شاهد تقابل دو دیدگاه در بین حوزویان بودیم.
1️⃣دیدگاهی که معتقد به لزوم حضور روحانیت در بخش هایی از حاکمیت برای اقامه دین است.
2️⃣دیدگاهی که خواهان حضور حداقلی روحانیت در ساختار حاکمیت به جهت حفظ شأن نصیحتی است.
🔹آقای قاضی زاده سعی دارد از سیره آیات عظام سیستانی، شبیری و صافی در جهت فاصله گرفتن از امور حکومتی، به عنوان سیره مورد قبول امام راحل یاد کند که با مقاومت پیروزمند مواجه می شود.
#ببینید
https://tv4.ir/episodeinfo/286119
@serat_zanjan
هدایت شده از لب المیزان
ج47_بهترین فرصت وباقی ماندن برعهدوفاداری به انقلاب.mp3
10.38M
📚 #رهنمودهای_سلوکی_و_اخلاقی
✅بهترین فرصت و باقی ماندن بر عهد وفاداری به انقلاب
🔮استاداصغرطاهرزاده
🕕جلسه47 (1400/09/29)
🌐https://lobolmizan.ir/sound/820
کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan