⭕️ جامعه امروز نیاز به عالم جامع الاطراف دارد.
#خبر_تحلیلی
👤آیت الله شب زنده دار:
🔻برای اینکه مورد عنایت ویژه حق تعالی و پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) باشیم به دو چیز باید اهتمام بالا داشته باشیم؛ امر اول، زندگی و رفتار و کردار ما الهی باشد، یعنی هر طلبه و فاضل حوزوی واقعاً مذکر معنویت و خداوند متعال باشد، یعنی هر کسی وارد حوزههای علمیه بشود استشمام معنویت و ارزشها بکند اگر به خانه طلاب و فضلا سر بزنند آن خانهها را نورانی ببینند.
🔸 اگر مراجع و رهبری معظم انقلاب این طور در دلها نفوذ دارند و حرفشان را میپذیرند، مرهون این حیث است. مطلب دوم جامعه ما جامعه با سوادی است و با چهل پنجاه سال قبل فرق دارد امروز اطلاعات در دسترس معمول افراد است و اگر کسی میخواهد توفیق داشته و کلامش نفوذ داشته باشد باید وقت زیادی بگذارد و متمرکز باشد.
🔹 امروزه کار روحانیت به خاطر رسالتش و به خصوص بعد از انقلاب خیلی مشکل شده است. ما امروز به عالِم جامعالاطراف نیاز داریم و اگر کسی میخواهد جامعالاطراف شود، امروز حداقل به بیست سال نیاز دارد.
@serat_zanjan
⭕️ابراهیم زنجانی، تحت تاثیر اندیشه ماسونی
#جریان_شناسی
🔹استقرار در تهران، انقلاب بزرگی در وضع زنجانی ایجاد کرد. [آنچنانکه خودش در خاطراتش آورده است]: «گویا پس از آمدن به طهران، تولد جدید و عالمی، غیرعالم گذشته طی کردهام.»
🔸عضویت در محافل ماسونی و آشنایی با چهرهای مرموز و جذاب به نام اردشیر ریپورتر نقش اصلی را در این «تولد جدید» ایفا نمود.
🔸زنجانی، هیچگاه در خاطرات خود به طور مستقیم از اردشیر نام نبرد و تنها دوبار به صورت تلویحی، به عضویت خویش در مجامع ماسونی اشاره کرد.
🔻زنجانی در اواخر عمرش نوشت:
▪️https://eitaa.com/serat_zanjan/1939
🔻زنجانی در اواخر عمر خود می نویسد:
🔹«بعد از همه اینها، یکی از سران آزادی و وطنخواهان مشهور تمام ایران گردیده و برای اولین مجلس شورای ملی ایران به اتفاق آرای عموم هموطنان، منتخب گردیده و در چهار دوره مجلس از نمایندگان و مشهورترین ایشان بوده و داخل احزاب و جمعیتها گردیده و عضو یک مجمع عالی جهانی شدهام.»
🔸از زنجانی، یک رساله و یک رمانگونه مفصل، متعلق به دوران سلطنت محمدعلی شاه در دست است، که در هر دو، شخصیت اردشیر ریپورتر، قهرمان اصلی است. در یکی، اردشیر جی در قالب شخصیتی به نام نورالانوار حضور مییابد و در دیگری، با نام مسیو کارنجی.در رساله نورالانوار، زنجانی از پارسیان هند که گویا در اوایل دوران اسلامی از ایران به هند مهاجرت کردند؛ برای بازگشت به ایران دعوت میکند، دوران اسلامی در تاریخ ایران را سلطه سیاهی، تباهی و ذلت میشمرد و از زبان نورالانوار از اسلام به عنوان عفریت بدمنظر نام میبرد:
🔹«عرض کردم: ای نواده علم و ادب و ای زاده کمال و حسب و ای نور تربیت عالم و ای روح حیات بنیآدم.... آیا خواهد شد؛ که حال ما از این ذلت رو به عزت شود و روزی را خواهیم دید؛ که سعادت رفته، عود نماید؟ آیا چنان خواهد شد؛ که این سرزمین قابل سکون شما شود و این ظلمتسرا به نور شما روشن گردد؟»
🔸«آن محبوبه عالم و مایه سعادت بنیآدم، با کمال رافت و نهایت رقت جواب داد:... در این وطن شما مادامی که ما همسایه این امت و هممایه این ملت بودیم، نور سعادت را در این ملک منتشر مینمودیم. این بدبختان، جهالت را پسندیدند و آن عفریت بدمنظر را در جای دلبر ماهپیکر در آغوش کشیدند. ما را بیقدر ساختند و به خاک راه انداختند، لابد از این ملک بار بربستیم.»
🔹دیدگاههای اردشیر، مبانی استواری برای نظریه نژادی زنجانی فراهم ساخت. طبق این نظریه زنجانی قائل بود؛ «بعد از غلبه اسلام، اساس آن نژاد ایرانی از بیخ متزلزل گردیده، نمیتوان سکنه حالیه ایران را نژاد ایرانیان قدیم دانست. اولا، اعراب مثل مور و ملخ با آن غلبه و فاتحیت، عادات و اخلاق خود را حمل کرده، در این خاک یادگار گذاشته، با مزاوجت، مخلوط خون و گوشت ایرانیان کردند. آن حسد و بغض و کینه عرب و آن کثافت، کبر، طمع و درشتی ایشان در این زمین نمو کرده.»
@serat_zanjan
پایگاه تحلیلی صراط
❌ محقق داماد و تعبیر وارونه یک رویا #نقد_اندیشه ✍جناب محقق! رفتار "کج دار و مریز" آیت الله حائری ب
⭕️ انگلیس میخواهد اسلام را خفه کند.
🔸سید مصطفی محقق داماد، حاج شیخ عبدالکریم یزدی را صاحب موضع جدایی دین از سیاست خطاب میکند، در حالی که سید محسن صدرالاشراف در کتاب خاطراتش، چیز دیگری میگوید.
@serat_zanjan
پایگاه تحلیلی صراط
❌ محقق داماد و تعبیر وارونه یک رویا #نقد_اندیشه ✍جناب محقق! رفتار "کج دار و مریز" آیت الله حائری ب
38.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 صد سالگی حوزه در سایه تحجر غربی
🔹 اخیرا برنامه ای با عنوان صد سالگی حوزه در تهران با حضور برخی افراد برگزار می شود که در محتوای این جلسه و اظهارات برخی افراد در آنجا رد پای تحجر غربی دیده می شود که با حقیقت حوزه فرسنگ ها فاصله دارد./خبرگزاری رسا
@serat_zanajn
🔰 واشکافی نسبت میان حوزه های علمیه و ساختار حاکمیت.
#مناظره
♨️در برنامه #زاویه مطرح شد:
👤استاد قاضیزاده: حوزه باید ناصح و ناظر حکومت باشد
🔹در اینکه اسلام، نظام اقتصادی و سیاسی دارد، با امام خمینی مخالفم.
👤حجت الاسلام پیروزمند: اقامه دین وظیفه روحانیت است/تقریر شما از امام خمینی تحریف ایشان است!
🔻قاضی زاده:
🔹حوزه ما مقابل حاکمیت نه توجیهگر و تابع حاکمیت که باید مستقل و ناصح حاکمیت باشد و روی این کلید واژه #استقلال_حوزه_علمیه باید تأکید جدی داشت.
🔸آیت الله سیستانی به آیت الله امینی گفته بودند، شما هم کمتر در کار مردم دخالت کنید، بگذارید حاکمیت و جامعه در اختیار مردم باشد و خودتان را دست برتر نگیرید!
🔻پیروزمند:
🔹انتظار دارم آقای قاضی زاده به آیات مکرر قرآن رجوع کنند که اقامه قسط، مسؤولیت انبیاست و باید ادامه آن را توضیح داد که سهم روحانیت از اقامه قسط چیست؟ بنده معتقد نیستم همه چیز در اختیار روحانیت باشد؛میخواهم عرض کنم تقریر شما از امام خمینی تحریف ایشان است...
🔻در این مناظره شاهد تقابل دو دیدگاه در بین حوزویان بودیم.
1️⃣دیدگاهی که معتقد به لزوم حضور روحانیت در بخش هایی از حاکمیت برای اقامه دین است.
2️⃣دیدگاهی که خواهان حضور حداقلی روحانیت در ساختار حاکمیت به جهت حفظ شأن نصیحتی است.
🔹آقای قاضی زاده سعی دارد از سیره آیات عظام سیستانی، شبیری و صافی در جهت فاصله گرفتن از امور حکومتی، به عنوان سیره مورد قبول امام راحل یاد کند که با مقاومت پیروزمند مواجه می شود.
#ببینید
https://tv4.ir/episodeinfo/286119
@serat_zanjan
هدایت شده از لب المیزان
ج47_بهترین فرصت وباقی ماندن برعهدوفاداری به انقلاب.mp3
10.38M
📚 #رهنمودهای_سلوکی_و_اخلاقی
✅بهترین فرصت و باقی ماندن بر عهد وفاداری به انقلاب
🔮استاداصغرطاهرزاده
🕕جلسه47 (1400/09/29)
🌐https://lobolmizan.ir/sound/820
کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
⭕️ حضور طلاب در مدرسه
#خبر_تحلیلی
🔻حجتالاسلاموالمسلمین ملانوری، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزههای علمیه در برنامه دیشب تلویزیون اینترنتی پاسخ، ضمن اشاره به موفقیت طلاب در مدارس آموزش و پرورش بیان داشت:
🔹 حوزه هرگز قصد نهال فروشی ندارد ولی در شرایط فعلی حضور طلاب در مدارس واجب است.
🔹ما در شرایطی هستیم که جوان ها و نوجوان هایمان تحت تاثیر تهاجم شبهات و ...قرار می گیرند.
@SERAT_ZANJAN
⭕️ ورود فقهی به مسائل جدید مانند متاورس...
#خبر_تحلیلی
👤استاد ابوالقاسم علیدوست:
🔹اگر فقیه بخواهد یک گزاره شرعی را بیان کند، بدون بیان موضوع نمیشود. هر گزاره شرعی، یک مبتدا، نهاد و خبر دارد، مثلاً وقتی گفته میشود که بخش خاصی از موسیقی حرام است هم حکم بیان شده و هم موضوع. متأسفانه به راحتی حتی در کلمات فضلا بین موضوعشناسی و مصداقشناسی خلط و آمیختگی نادرستی ایجاد میشود.
🔹ورود به مسائل نوپدید از منظر فقهی بایستههایی دارد که بیتوجهی به آنها باعث ایجاد مشکلاتی خواهد شد. فقیه باید میان موضوع و مصداق فرق قائل شود و در همه موارد وارد تعیین مصادیق نشود و اجازه دهد که موضوع نوپدید به حدی از استقرار برسد که بتوان در مورد آن موضع گرفت.
🔹برخی موضوعات نیازمند گفتمان مخصوص به خود است. گاهی بنده ورود به مسائل فقهی را اتمیک و غیرنظاموار میبینم و ماحصل آن همین نظام بانکی است که نه مردم راضی هستند و نه اقتصاددانها و نه فقها و احساس میکنم.
@serat_zanjan
⭕️ چرا امام نامه بازرگان را پاره کرد؟!
#جریان_شناسی
♦️بازرگان نامهای به امام نوشت که با بسمالله شروع نشده بود. به جای انقلاب اسلامی هم از لفظ «انقلاب ایران» استفاده کرده بود.
♦️امام در جا نامه را پاره کردند و فرمودند: «بگویید به ایشان فلانی نامه را پاره کرد. چند بار من به شما بگویم که انقلاب، «انقلاب اسلامی» است. انقلاب در ایران کار نکرد، این اسلام بود که کار کرد»
📚 کتاب «حاشیههای مهمتر از متن»، ص 239 / به نقل از «برداشت هایی از سیره امام خمینی (ره)»، ص 33
@serat_zanjan