eitaa logo
پایگاه تحلیلی صراط
8.8هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
2.9هزار ویدیو
67 فایل
پایگاه خبری تحلیلی #صراط رسانه حوزه و روحانیت انقلابی www.seratzanjan.ir راه ارتباطی_ارسال سوژه: @masir1403 صفحه اینستاگرام: https://www.instagram.com/serat_ir1/
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ پاسخ نهایی آیت‌الله علیدوست به حجت‌الاسلام‌والمسلمین عابدینی ◻️با این تناقض و ناهمسویی در گفتار هیچ مفاهمه‌ای برقرار نمی‌شود، انفتاح باب اجتهاد به معنای بی ‌بنیانی و بی‌ضابطگی نیست. متاُسفم از از باز نشدن بابی برای نقد و نظر با شما که به صدد گشودن آن بودم. 🔹 چندی پیش آیت الله ابوالقاسم علیدوست با انتشار نوشتاری نسبت به برخی سخنان طرح شده از سوی حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدینی واکنش نشان داده و از وی دعوت کرد این نظرات را در کرسی‌های آزاداندیشی حوزه و جلسات تخصصی طرح کنند. حجت الاسلام والمسلمین عابدینی نیز در چند ویدئو نسبت به دعوت آیت الله علیدوست مطالبی را مطرح کرد که در صفحات اجتماعی در فضای مجازی منعکس شد. آیت الله علیدوست پاسخ‌ نهائی را به حجت الاسلام والمسلمین عابدینی داده است که متن آن به این شرح است:👇 https://hawzahnews.com/xbMSV 🔻عضو صراط شوید. @serat_zanjan
پایگاه تحلیلی صراط
✍️ پاسخ نهایی آیت‌الله علیدوست به حجت‌الاسلام‌والمسلمین عابدینی ◻️با این تناقض و ناهمسویی در گفتار
🔻در قسمتی از این پاسخ آمده است؛ جناب عابدینی، بپذیرید بخشی از دین گریزی های برخی از جوانان هم حاصل حمله‌هایی است که ناموجّه به حوزه های علمیه، علمای دین ، فقه و فقاهت می‌شود و البته بر این کارناپسند نام زیبا نهاده می‌شود. جناب آقای عابدینی متأسفم از باز نشدن بابی برای نقد و نظر با شما که به صدد گشودن آن بودم. 🔻عضو صراط شوید. @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥آیا جمهوری اسلامی در خط عدالت است؟ ✍️حسن بیات در واکنش به یادداشت های اخیر برخی روحانیون، نوشت؛ 🔻عده ای با انتشار بعضی از فرمایشات هشدار دهنده شهید بهشتی عزیز (که عاشق شخصیت ایشون هستم) میخوان به نوعی ایشون رو منتقد این روزای انقلاب نشون بدن و القاء کنن که انقلاب از مسیرش منحرف شده. درحالیکه اگه ایشون در همین اوضاع و شرایط انقلاب حضور داشتند یکی از مدافعان سرسخت انقلاب بودند. 🔹همچنین یکی از شخصیت هایی بودند که مانند زمان حیات ظاهری شان هدف آماج تهمت و بی مهری و دروغ و افتراء قرار میگرفتند. البته توسط همین هایی که ابتدای نوشته عرض شد.. علمداران حق را در زمان خودش شناختن هنر داره نه اینکه بعد از رفتنشون ثناگوی آنها باشیم. 🔻عضو صراط شوید. @serat_zanjan
هدایت شده از پایگاه تحلیلی صراط
🔰امام جواد؛ مبتکر «بحث آزاد اجتماعی» 🔆مقام معظم رهبری: 🔹درس بزرگ (امام جواد علیه السلام) این است که در هنگامی که در مقابل قدرتهای منافق و ریاکار قرار میگیریم، باید همت کنیم که هوشیاری مردم را برای مقابله‌ی با این قدرتها برانگیزیم. 🔹متن کامل این یادداشت را در اینجا بخوانید. @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️ صراط توئیت کرد؛ شهید بهشتی(ره): 🔹روحانی اگر می خواهد در نقش امامت و پیشوایی نقش ایفا کند باید دو روز و سه روز و ده روز و یک ماه و یک سال هم از جامعه اش جلوتر باشد. 🔹باید دور هم بنشینید بحث کنید، که مسئله ای که فردا برای مردم ما مطرح می شود کدامست، ما امروز جواب او را آماده کنیم. مسئله دینی، اعتقادی، عملی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، تربیتی، اقتصادی و هرگونه مسئله دیگر. 📎حاشیه صراط؛ اگر حوزه و روحانیت امروز به فکر نیاز های امروز و فردای ملت نباشد فردا باید کنجی بنشیند و جولان مکاتب دیگر را نظاره کند! 🔻عضو صراط شوید. @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ فساد سیستماتیک در جمهوری اسلامی حجت الاسلام راجی؛ ⁉️ فرق فساد سیستمی با فساد رشوه پذیر چیست؟ 🔹ما در جمهوری اسلامی فساد سیستماتیک نداریم. 🔻عضو صراط شوید. @serat_zanjan
🔻 ایران تنها کشوری است که مسیر قدرت را تصاعدی طی می‌کند. 👤پناهیان در مراسم بزرگداشت شهید بهشتی و شهدای ۷ تیر: 🔹 با وجود تمام مشکلات تحریم‌ها، تهدیدها و ضعف‌های داخلی، ایران تنها کشوری است که مسیر قدرت را در تمام عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و... تصاعدی طی می‌کند. در آینده ایران پیشرفته‌ترین کشور جهان خواهد بود. 🔻عضو صراط شوید. @serat_zanjan
🔻نمایندگان مجلس در عزل و نصب‌ها دخالت نکنند. رئیس مجلس در نشست اعضای مجمع نمایندگان استان خوزستان: 🔹از تأکیدات به نمایندگان این است که درعزل و نصب‌ها دخالت نکنند و این مربوط به وظایف مجلس است اما برای مجلس قابل قبول نیست که تخصیص‌های بودجه بی‌حساب و کتاب باشد، لذا در این موضوع نظارت دقیق انجام می‌شود و نباید کوتاه بیاییم. 🔻عضو صراط شوید. @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻پرواز تا اوج قفس!؟ 🔰قبلا در مورد ضرورت و چگونگی اصلاح ساختار حوزه مطالبی بیان کردیم. امروز می‌خواهیم بگوییم که اصلاح حوزه نباید فقط در جنبه ذاتی حوزه(یعنی افراد حوزه) باشد بلکه جنبه تکلیفی حوزه(یعنی مسئولیت نسبت به جامعه و امت اسلامی) نیز باید مد نظر اصلاح قرار بگیرد. ❗️وجود تکلیفی حوزه به مراتب از وجود ذاتی آن مهم‌تر است چون حوزه به عنوان یکی از دستگاه‌های اسلام است و در رابطه با مسلمانان و امت اسلامی عمل می‌کند. 🔹در نگاه متفکر ژرف اندیش سید محمدباقر صدر این گمان که اصلاح جنبه ذاتی حوزه به تنهایی برای اصلاح جنبه تکلیفی آن نیز کافی است و اگر حوزه ذاتاً اصلاح شود جنبه تکلیفی آن هم اصلاح می‌شود نادرست است زیرا هیچ رابطه علّی و معلولی بین این برقرار نیست. هرچند اصلاح ذاتی یکی از شروط و مقدمه اصلاح تکلیفی حوزه است. 🔸لذا باید در کنار تربیت انسانی و اصلاح شخصی افراد حوزه آنها را از حیث تکلیفی هم فرد صالحی بار آورد به این معنی که او نسبت به نقش تکلیفی‌اش و روابطش با امت اسلام آگاه گردد و در این باره داده شود. و این بحث بسیار مهم و استراتژیکی برای حوزه علمیه است که به جهت اصلاح جامعه و پیاده‌سازی نظام اسلامی در آن، باید برای آموزش نیروهایش برنامه دقیقی داشته باشد. ♨️چقدر بسیارند مردمان خوب و پاکی که این خوبیشان در وجود تکلیفی‌شان منعکس نمی‌شود چون وجود تکلیفی نیازمند نوعی تمرین و تکمیل است. و حوزه علمیه نباید از این مهم غفلت داشته باشد که خسارت اجتماعی بزرگی در پی خواهد داشت. 📚برگرفته از کتاب حوزه و بایسته ها، سید محمدباقر صدر 🔻عضو صراط شوید. @serat_zanjan
🔊 در چه گذشت؟ (1) ✍️علی احسان زاده؛ در پی گفت‌وگوهایی که در مراسم سالگرد شهید صدوقی در مسجد روضه‌ی محمدیه یزد (حظیره) انجام شد، برخی خواسته‌اند با تحریف و نادیده‌گرفتن اصل ماجرا و تمسک به گوشه‌ای از آن، ماجرا را به نفع خود روایت کنند. روایت کامل ماجرا چنین است: که به دعوت بیت صدوقی به این مراسم دعوت شده بود، مقدماتی را در سخن خود به هم پیوست: - از «الی کوهِن» گفت که جاسوس یهودی بود و خود را انقلابی تند جا زده بود و دیگران را متهم به انقلابی‌نبودن می‌کرد و در نهایت اعدام شد. - از رابطه‌ی ده‌ساله‌ی خود با گفت. - از اخلاق و معنویت شهید بهشتی سخن‌ها گفت. - گفت بهشتی مظلوم بود و کسانی که خود را انقلابی می‌دانستند او را متهم می‌کردند. - از نفوذ در کشور گفت و نمونه‌ی آن را کاترین شکدم دانست و ضمناً اطلاعات سپاه پاسداران را در این زمینه متهم کرد. - گفت که به نظام و انقلاب و رهبری معتقد است، هرچند انتقادهایی دارد. و در نهایت مؤکداً نتیجه گرفت که: - امروز هم «الی کوهن»ها و «شکدم»ها در کشور زیادند که بزرگان و انقلابیون اصیل را متهم می‌کنند. - خدا را شاهد گرفت که بعضی از کسانی که امروز در یا ممنوع‌التصویرند، از دل‌سوزترین‌ها هستند. - خدا را شاهد گرفت که هاشمی رفسنجانی نزدیک‌ترین یار رهبر معظم انقلاب بوده و هیچ‌کس به اندازه‌ی او به ایشان نزدیک نبود. و در نهایت نتیجه گرفت که این بزرگان که بعضی هم از این استان‌اند، توسط تندروها به فتنه‌گری متهم شده‌اند و من با شناخت نزدیکی که از آن‌ها دارم، این اتهام واهی است و نشان از مظلومیت ایشان. * هنگامی که نتیجه‌گیری تمام شد، برخاستم و با صدای بلند گفتم: «آقای مهاجری! سؤال دارم.» و با مهلت ندادن او، این خواسته را تکرار کردم. در نهایت، سکوت کرد و من شروع کردم. سؤالاتی ساده داشتم که می‌توانست گره‌گشا باشد: - بالاخره آیا در سال 88 فتنه‌ای رخ داد یا نه؟ - آیا میرحسین موسوی و کروبی و خاتمی در این فتنه نقش داشتند یا نه؟ - شما گفتید که رهبر انقلاب را قبول دارید. آیا رهبر انقلاب، رفتار این افراد را نامیدند یا نه؟ - آیا توبه‌ی اجتماعی (تبیین و اصلاح) نیاز دارد یا نه؟ - آیا این افراد توبه کردند؟ - آیا در فتنه‌ای که آن‌ها به راه انداختند، ده‌ها نفر بی‌گناه کشته شدند یا نه؟ آیا تحریم‌های فلج‌کننده در پی فتنه انجام شد یا نه؟ در نهایت پرسیدم: شما گفتید که تندروها بزرگان و سابقه‌داران انقلاب را متهم می‌کنند و به آنان ظلم می‌کنند؛ چه کسی و چه روزنامه‌ای در دهه‌ی 70 آیت‌الله آذری قمی را ضد انقلاب و ضد ولایت فقیه خواند؟ **** مهاجری چون پاسخی نداشت، دعا کرد و از منبر فرود آمد. با جمعیت به سمت او رفتم تا پیش از خروج از مسجد، او را مجاب کنم تا پاسخ‌گوی آن‌چه بر فراز منبر گفته، باشد. در نهایت و علی‌رغم میل تیم امنیتی و نیز هواخواهان فتنه، مجبور شد تا بر زمین بنشیند و پاسخ دهد. سؤال‌ها را در همهمه‌ی کسانی که از روشنگری واهمه داشتند، تکرار کردم. گفتم چه کسی فتنه را به راه انداخت؟ گفت احمدی‌نژاد. گفتم آیا موسوی در حالی که هنوز انتخابات در حال برگزاری بود، اعلام پیروزی نکرد؟ گفت اگر این‌چنین کرده، بد کرده.(!) گفتم آیا میرحسین بیانیه نداد و به‌جای مطالبه از طریق قانونی، مردم را دعوت به حضور خیابانی نکرد؟ به جای پاسخ‌گویی، گفت رهبر انقلاب گفته‌اند که من بعید می‌دانم که این‌ها خودشان این کار را کرده باشند. (!) گفتم: مدرک این سخن رهبری کجاست؟ پاسخی نداشت. گفت: من این‌ها را از نزدیک می‌شناسم و می‌دانم که آن‌ها ارادت قلبی به رهبر انقلاب دارند. گفتم: ارادت در پستو هیچ فایده‌ای ندارد. دیگر پاسخی نداشت و برخاست و رفت. 🔻ادامه https://eitaa.com/serat_zanjan/3055
🔊 در چه گذشت؟ (2) بعد از رفتنش، هواخواهان فتنه، اعتراض به من را افزایش دادند. از جمله رئیس شورای سابق شهر یزد و استاندار دوران اصلاحات. گفت چرا بقیه‌ی مجالس امام حسین را به هم نمی‌زنی. در مقام جدل با او، گفتم که برای من افراد مهم نیستند، هرکس بر منبر دروغ بگوید، با او مخالفت می‌کنم. بعد هم لابلای حرف‌ها گفتم که این است و باید تخریب شود. انتشار این حرف، موجب برخی سوءتفاهم‌ها شد. در همان‌جا توضیح دادم که منظورم از مسجد، ساختمان مسجد نیست، بلکه آن هویتی است که در مسجد جریان دارد و آن هویت، تابع امام و مدیر مسجد است. اگر این مسجد در اختیار باشد، پایگاه انقلاب است و قلب شهر، ولی اگر امسال مسیح مهاجری بر منبر آن بالا رفتند، مسجدی است که پیامبر با آن می‌ستیزد و امیرالمؤمنین از حضور در آن منع می‌کند. البته اصراری بر تعبیر ندارم و برای رفع سوء تفاهم، آن را پس می‌گیرم. چندی نفری سخن از وحدت گفتند، و رفتار بنده را تفرقه‌آمیز و به زیان جامعه خواندند. همان‌جا عرض کردم: وحدتی که همه در آن رو به گمراهی باشند، مطلوب نیست. و البته اساساً وحدتی وجود نداشت، نشانه‌اش آن‌که بسیاری افراد در همان مجلس با بنده هم‌نظر بودند و آن را پس از اعتراض من اظهار کردند. وحدت آن‌گاه مطلوب است که بر مدار حق باشد، بگذریم. از دیشب تا به حال، بسیاری از دوستان و آشنایان اظهار لطف نموده‌اند. آن‌چه رخ داد، صحیحش لطف خدا بود و خطایش ناشی از کاستی این بنده. این پیام‌ها و دست‌مریزادها نشان می‌دهند که یزد نه پایتخت اصلاحات بلکه شهر و است. راستی فراموش نکنیم، همان کسی است که به آیت‌الله‌العظمی خویی نامه‌ی سرگشاده نوشت و مورد هجمه قرار گرفت، با ریاست‌جمهوری بنی‌صدر مخالفت کرد و مطرود بسیاری از دوستان شد، از حضور شیخ محمود حلبی در مراکز تجمع شهر منع کرد، از جولان نیروهای مجاهدین در یزد مانع شد، از سخنرانی در یزد جلوگیری کرد، و ... صدوقیِ یزد این است، نه آن‌چه برخی منتسبان روایت می‌کنند... 🔻عضو صراط شوید. @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‏🔻کینه "مصباح" چه‌ها که نمی‌کند؟! 🔰اخیرا برخی جیره‌خوار های اصلاحاتی، بخاطر کینه‌ای که از مرحوم آیت‌الله مصباح دارند با انتشار مطلب تحریف شده‌ای از عبارات شهید بهشتی شروع به توهین و تخریب آیت الله مصباح و شاگردانش کرده اند. ❗تحریف گران، انتقادهای شهید بهشتی به برخورد برخی طلاب نسبت به شریعتی را در کنار نقد ایشان به مرحوم مصباح قرار می دهند تا نتیجه ای که خودشان میخواهند را اینبار از بهشتی گرفته باشند. 🔻جمله ای که بیشتر از آن، سوء استفاه می شود اینست؛ «مدرسه‌اى که بخواهد یک مشت انسان لجوج، پرخاشگر بى‌جا، متعصب تربیت کند که نتوانند با هم دوکلمه حرف بزنند چه ارزشى دارد؟ در این صورت چه خدمتى به اسلام و به حق کرده‌اند؟ به چه انگیزه‌اى؟ من می‌گویم شرط اول خدمت در مدرسه این است که انسانِ منصف، اسلام و تشیع انصاف‌آور در مدرسه پا بگیرد...» ❌ تحریف گران مدعی اند این عبارات در کتاب «شریعتی؛ جست‌وجوگری در مسیر شدن» و در پاسخ‌ بهشتی به انتقادهای مصباح از شریعتی آمده است. 🔺درحالیکه این عبارات به واکنشها در مورد افکار شریعتی که به مدرسه حقانی (و بین طلاب) کشیده شده بود بر میگردد و همانجا مرحوم بهشتی تاکید میکند که روی صحبتش با آقای مصباح نیست بلکه با طلبه هاست. ‏‎ 🔻متن زیر از همان کتاب هست... در ادامه بخوانید https://eitaa.com/serat_zanjan/3058
پایگاه تحلیلی صراط
‏🔻کینه "مصباح" چه‌ها که نمی‌کند؟! #رسوایی 🔰اخیرا برخی جیره‌خوار های اصلاحاتی، بخاطر کینه‌ای که از م
‏🔻کینه "مصباح" چه‌ها که نمی‌کند؟! ‏‎ 🔻متن زیر از همان کتاب هست... «چرا باید مسئله‌ای كه لااقل میان من و جناب آقای مصباح به صورت دو برداشت قابل طرح است، به این شكل درآید؟» شهید بهشتی صحبت‌هایشان را با همین جملات شروع کرده و از کسانی که‏ در دو سویه میدان حاضر نبودند و نیز کسانی که می‌کوشیدند تا از کاه، کوه بسازند، انتقاد کرده و آنان را یک مشت لجوج، پرخاشگر بی جا، متعصب و ولنگار توصیف می کند. 🔹سپس برای اینکه منافقان این عبارات را دستمایه ایجاد اختلاف بین بهشتی و مصباح قرار ندهند متذکر می شود؛ «بحث من در اینجا، بحث جناب آقای مصباح نیست. بحث من در اینجا با شما طلاب است.» سپس از دوستی خود و آیت‌الله مصباح سخن می گوید که: «چون ما با ایشان دوستی هستیم که با هم صریح حرف می زنیم. همین حالا هم همین طور است. همین حالا هستم. دارم حرف می زنم، حرفی است که دوست با دوست می زند.» 💢 علاوه بر این کتاب، توجه به نامه‌های شهید بهشتی به آیت الله مصباح و حمایت از نقد ایشان از شریعتی نیز خود گویای حقیقت ماجراست. «مگر همین شما دوستان نبودید که من در اولین یا دومین دیدار به شما انتقادکردم و گفتم چرا در برابر انتقاد منطقی جناب آقای مصباح از کارهای دکتر شریعتی، حساسیت بی‌جا نشان می‌دهید؟ مگر یادتان رفته؟» 🔻عضو صراط شوید. @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️نمونه‌ای از «تفسیر به رأی» فیرحی (9) ✍️علیرضا جوادزاده استادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰از جمله ایراداتی که بر مرحوم داود فیرحی توسط اساتید علوم انسانی و فقه وارد می‌شود «تفسیر به رأی» با مصداق «تحمیل نظریه بر نص» توسط ایشان است. ✔️نمونه‌ای از رويکرد «تفسير به رأي گزاره‌ها و تُراث شيعي با محوريت انديشه آزادي» در آثار دکتر فيرحي ذکر مي‌شود. 💢يکي از روش‌هاي دکتر فيرحي، خارج کردن موضوع‌شناسي از دست فقيه و سپردن آن به کارشناس و عرف، و سپس تحليل نظرات کارشناسي در فضای مدرن است. 🔹اثبات حاکميت حزبي در کتاب «فقه و حکمراني حزبي» ، از جمله با همين روش صورت گرفته است. وي در اين کتاب ـ که از آثار متأخر ايشان بوده و مي‌توان آن را برجسته‌ترين نوشته فقهي وي دانست ـ از یک سو، سراغ باب «سبق و رمايه»(1) در فقه مي‌رود و به ديدگاه تعميمي يکي از فقها تمسک مي‌کند که قائل بود هر بازیِ داراي منفعت عقلايی و بدون لهو و لعب، مشروعيت دارد؛ 🔺از سوي ديگر، با رجوع به علم سياست غربي که «نظريه بازی‌ها»(2) در آن طرح شده است، رقابت حزبي را نوعي بازي بيان مي‌کند؛ زيرا اين رقابت نيز نوعي مسابقه است که براي کسب قدرت صورت مي‌گيرد. بدين ترتيب، از باب «سبق و رمايه» حکم به جواز حکمراني حزبي مي‌کند! 🔸ايراد چنين استنباطي روشن است؛ زيرا موضوع «بازي» در باب «سبق و رمايه» در فضايي کاملا متفاوت از «نظريه بازي‌ها» در علم سياست غربي قرار دارد و رقابت و حکمراني حزبي، تخصصا از سبق و رمايه بيرون است. 🔻عضو صراط شوید. @serat_zanjan
پایگاه تحلیلی صراط
⭕️نمونه‌ای از «تفسیر به رأی» فیرحی #ماجرای_فکر_فیرحی(9) ✍️علیرضا جوادزاده استادیار موسسه آموزشی و پ
🖇پاورقی: 1) در اصطلاح فقه، «سبق و رمایه» به عقد مسابقه، اسب سواری و تیراندازی به منظور آمادگی برای پیکار و جهاد با دشمنان اسلام گفته می‌‌شود. 2) زیرمجموعه‌ای از علم ریاضیات است که می‌کوشد با استفاده از طراحی و تحلیل سناریو، رفتارها و نتایج تصمیم گیری موجوداتی را که حق انتخاب دارند، در تعامل با یکدیگر پیش بینی کند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بریکس در تقابل با برجام! 🔹قادری، کارشناس امور سیاسی: کشورهایی که در بریکس حضور دارند به آنها اقتصادهای نوظهور در جهان گفته می‌شود. پیمان‌نامه‌های مالی جدا از چرخه دلار در بریکس بحث و بررسی می‌شود. 🔹کشورهای عضو بریکیس (بزریل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) ظرفیت‌های اقتصادی را برای ایران فراهم می‌کنند. 🔻عضو صراط شوید. @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دختر شهید حجت الاسلام سید علی زنجانی، در حال خواندن سرود در لبنان 🔹شهید زنجانی، پدری ایرانی و مادر و همسری لبنانی داشتند و به دست نیروهای اشغالگر ترکیه، در شمال سوریه به شهادت رسیدند. 🔻عضو صراط شوید. @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻دل در گِرو غرب ✍️یکی از اختلافات هاشمی رفسنجانی با رهبران انقلاب، اختلاف در مبانی نظری و اصول اندیشه‌ای است. 🔰برخلاف تصویری که مرحوم هاشمی از رابطه عمیق خود با امام(ره) و بعضا رهبری به نمایش گذاشته بنظر میرسد دیدگاهش نسبت به مساله ولایت فقیه و جایگاه سیاسی‌آن، یک نگاه صرفا عرفی بوده که همین امر موجب شده که رویکرد متمایزی از امام و رهبری را از وی شاهد باشیم. 💢در این نگاه، وقتی در مورد حکومت و حاکميت سخن رانده میشود، مبنایش عرف، عقلانیت، مقبوليت و تجربه بشری است. حتی فقه هم به دستگاهی برای موجه سازی مبانی فکری مدرنیته و مفاهیمی که در دانش سیاسی آن وجود دارد،تبدیل میشود. 🔹گره‌ای که در پشت پرده ذهنی هاشمی او را می‌آزُرد و مانع میشد بعضا در مباحث نظری با امام و نظریه ولایت فقیه همراه شود، توجه بیش از حد او به عرف و عقلاء بود. همین امر موجب میشد برداشت او از "جمهوری اسلامی" هم، برداشتی به سبک عقلاء و عرف غرب باشد. 🔻هاشمی در مصاحبه اش با ایسنا، از این دیدگاه پرده برداشته که : «اسلام غیر از زمان پیامبر (ص) و دوازده امام معصوم (ع) نوع حکومت را تعیین نکرده. راه تعیین نوع حکومت، عرفی است. البته همه انواع حکومت به خواست مردم بر‌می‌گردد. پس اسلام، جمهوری و انتخابات همه با هم هماهنگ‌اند.»11/11/83 🔰در حالیکه در منظر امام و رهبری، پیوند اسلام و رجوع به مردم، بصورت یک ترکیب انضمامی نیست بلکه جمهوریت، حقیقتا از دل اسلام فهمیده میشود.«مردم‌سالاریِ ما از دل اسلام جوشید ...اسلام این راه را به ما نشان داده است»(14/6/92). ✍️مرتضی توکلی 🔻عضو صراط شوید. @serat_zanjan
پایگاه تحلیلی صراط
🔻دل در گِرو غرب #پاشنه_آشیل_هاشمی ✍️یکی از اختلافات هاشمی رفسنجانی با رهبران انقلاب، اختلاف در مبان
🖇پاورقی * در توضیح باید گفت: مراد از نگاه عرفی در اینجا، در سطح دین است و مقصود از آن، تحولاتی است که در خود دین در سطح ذهنیات و با ساختارها به وقوع می‌پیوندد و به اجزاي دین اعم از جوهر و فحوا، اهداف و آرمان‌ها، تعالیم و آموزه‌ها، حیطه و دامنه و حتي ريشه و منشأ آن ناظر است که پيامد این تحولات، گاه در قالب زوال دین از زیست حیات اجتماعي و گاه در قالب خروج از حریم قدسي و پا نهادن در عرصه عرفي و دنيوي همراه با نوعي فرسایش ارزش‌هاي قدسي تحقق مي‌یابد. @serat_zanjan