موضوع َ
تأمّلی در دعای قنوت نماز عید
1⃣ ابتدا خدا را با 8 عنوان توصیف می کنیم
1و2_اللّهُمَّ اَهْلَ الْکِبْرِیاَّءِ وَالْعَظَمَهِ
3و4_وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ
5و6_وَاَهْلَ الْعَفْوِ وَالرَّحْمَهِ،
7و8_وَاَهْلَ التَّقْوی وَالْمَغْفِرَهِ
خدایا ای اهل بزرگی و عظمت
و ای شایسته بخشش و قدرت
و ای شایسته عفو و رحمت،
و ای شایسته تقوی و آمرزش
2⃣ دو مرتبه( أسألک) آمده
الف_ اَسْئَلُکَ بِحَقِّ هذَا الْیَومِ،،،
ب_اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ،،.
3⃣ دو کارکرد عید(فطر یا قربان)
الف_جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمینَ عیداً
ب_وَلِمُحَمَّدٍ صَلَّی اللّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ ذُخْراً وَشَرَفاً وَمَزِیْداً(و برای محمد صلی الله علیه و آله ذخیره و شرف و فزونی مقام)
4⃣3درخواست در(أسألک)اوّل،:
الف_اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ
ب_وَاَنْ تُدْخِلَنی فی کُلِّ خَیْرٍ
اَدْخَلْتَ فیهِ مُحَمَّداً وَ الَ مُحَمَّدٍ
ج_وَاَنْ تُخْرِجَنی مِنْ کُلِّ سُوَّءٍاَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداًوَالَ مُحَمَّدٍصَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلَیْهِمْ
5⃣محتوای دعا در(أسألک)دوم:
اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ
الف_خَیْرَ ما سَئَلَکَ مِنْهُ عِبادُکَ الصّالِحُونَ
(بهترین چیزی را که درخواست کردند از تو بندگان شایسته ات)
ب_وَاَعُوذُ بِکَ مِمَّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُکَ الْمُخلَصونَ(و پناه برم به تو از آنچه پناه بردند از آن بندگان مخلصت)
6⃣هفت مرتبه نام پیامبر أعظم در دعا ذکر میشود(برای آنکه الگو و اسوه است)
7⃣ نکات دعای قنوت🤲
1_برای استجابت دعا إبتدا أسماء وصفات خدارابیان کنیم
2_ شروع دعا و درخواست اول، صلوات بر پیامبر و آل او را در نظر بگیریم
3_ملاک انتخاب و عمل انسان در هر کاری باید ورود و خروج پيامبر و آل او، درآن کار باشد
4_أدخلت و أخرجت یعنی درس توحید که عنایت و توفیق عمل را فقط از خدا بدانیم و از خدا بخواهیم
5_اول شوال فقط برای اهل اسلام، عید است کسانی که در مقابل خدا اهل اطاعت وتسلیم بودند نه کسانی که بدون عذر نماز و روزه را ترک کردند
6_برخی زمانها هم حق و حرمت پیش خدا دارند باید آن فرصت ها را غنیمت شمرد (بحق هذا الیوم)
7_برای پیامبر به دلیل عصمت،عید نیست چون ایشان گناهی نکرد تا عود کند پس برای او اول شوال ترفیع درجه است(ذُخْراً وَشَرَفاً وَمَزِیْداً)
8_خدا اهل تقوا است چند احتمال معنایی دارد
الف _خدا طالم نیست
ب_نباید خدا مورد نافرمانی قرارگیرد
ج_آنجه که دسنور خدا و رضایت الهی است تقواست نه مطابق نفس
9_بهترین ها را بخواهیم (خیر ما سألک منه)
10_صالحون و مخلصون، که مصداق أکمل آنان اهل البیت علیهم السلام هستند
معیار و الگو هستند نه هر بازیکن و بازیگری
اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
حمیداکبری29رمضان1443
#دعای_قنوت_فطر_قربان
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع : عید حقیقی
✍با تأملی در کلام امیرالمؤمنین علیه السلام، عید حقیقی،مورد تعریف و تصریح، واقع شده است
کُلَّ یَومٍ لَا یُعصَیَ اللهُ تَعالَی فِیهِ فَهُوَ یَومُ عِیدٍ
«هر روزی که در آن معصیت خدا نشود و گناهی انجام نگیرد آن روز عید است
1⃣ چه بسا روزهايي به نام عید، جشن می گیریم اما چون همراه با معصیت هست عید نیست
2⃣ممکن است روز مصیبت کسی،به دلیل مرگ عزیزی یا مریضی و مشکلات دیگر عید باشد، اگر در آن روز معصیت نکرده باشد
3⃣ عید از ریشه عود به معنای بازگشت است،بازگشت به فطرت و طهارت
4⃣ اسلام می خواهد هر روز ما عید و بدون معصیت باشد(کلّ یوم)
5⃣ روز بدون گناه یعنی روز نشاط روز آرامش، روز شادی
6⃣ تعبیر(هو عید) یعنی حصر به این معنا که فقط عید روز بدون گناه هست نه هیچ روز دیگر
7⃣عید فطر، قربان وغدیر هم به جهت آنکه بستر برگشت مردم به فطرت و طهارت فراهم شده است عید است و إلّا در این اعیاد هم کسی گناه کند برای او عید نیست
8⃣ ملاک و محورعیدبودن
کسب رضایت الهی است پس قهرمانی، عروسی، مناسبت های ملی و،،، اگر برای خدا و بندگی خدا باشد باید جشن گرفت
9⃣ بدبخت کسی است که یک بار و یک روز عید را یعنی روزی بدون گناه را تجربه نکرده است
🔟 سبک زندگی اسلامی
یعنی برنامه ریزی در هر کاری به گونه ای باشد که حق الله و حق الناس در آن ضایع نشود تا همیشه در عید زندگی کنیم و عبدالله شویم
اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
حمیداکبری1402/1/1
#عید_فطر_قربان_غدیر
https://eitaa.com/serathamed
6.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تاثیر خطای یک نفر در عملکرد دیگران..گناه یک شخص درجامعه مانند این صحنه است.. بی تفاوت نباشیم.
#آثار_گناه_گناهکار
https://eitaa.com/serathamed
1⃣2⃣. نتیجه جدال
اَلمِراءُ یفْسِدُ الصَّداقَهَ القَدِیمَهَ وَ یحِلِّلُ العُقْدَهَ الوَثیقَهَ وَ اَقَلُّ ما فیه اَنْ تَکُونَ فیها الْمُغالَبَهُ وَ الْمُغالَبَهُ اُسُّ اَسْبابِ القَطِیعَهِ؛ (بحارالانوار، ج۷۵، ص ۳۶۹)
جدال، دوستی قدیمی را تباه میکند و پیوند اعتماد را میگشاید و کمترین چیزی که در آن است، غلبه بر دیگری است که آن هم سبب جدایی است.
2⃣2⃣. درک لذت در کاستی
اَلسَّهَرُ اَلَذُّ لِلْمَنامِ وَ الجُوعُ یزِیدُ فی طِیبِ الطَّعامِ؛ (بحارالانوار، ج۷۵، ص ۳۷۹)
شب بیداری، خواب را لذت بخشتر، و گرسنگی گوارایی غذا را زیاد میکند.
3⃣2⃣. اسیر زبان
راکِبُ الحَروُنِ اَسیرُ نَفْسِهِ، وَ الجاهِلُ اَسِیرُ لِسانِهِ؛ (بحارالانوار، ج۷۵، ص ۳۶۹)
کسی که بر اسب سرکش سوار است، اسیر هوای نفس خویش و نادان اسیر زبان خوش است.
4⃣2⃣. تصمیم قاطع
اَذْکُرْ حَسَراتِ التَّفْرِیطِ بِاَخْذِ تَقْدیمِ الْحَزْمِ؛ (بحارالانوار، ج۷۵، ص ۳۷۰)
افسوس خوردن کوتاهی در انجام دادن کار را، با تصمیمگیری قاطع جبران کن.
5⃣2⃣. خشم و کینهتوزی
اَلْعِتابُ مِفْتاحُ الثِّقالِ وَ العِتابُ خَیرٌ مِنَ الحِقدِ؛ (بحارالانوار، ج۷۵، ص ۳۶۹)
سرزنش و تندی کلید کم مهری است، و سرزنش بهتر از کینه توزی است.
6⃣2⃣. ظهور مقدّرات المقادیرُ تُرِیکَ ما لم یخْطُرْ بِبالِکَ؛ (اعلام الدین، ص۳۱۱)
مقدرات چیزهایی را بر تو نمایان میسازد که به فکرت خطور نکرده است.
7⃣2⃣. خودخواهان مغضوب
مَنْ رَضِی عَنْ نَفْسِهِ کَثُرَ السَّاخِطُونَ علیه؛ (بحارالانوار،ج۷۵،ص ۳۶۸)
هر که از خود راضی باشد، خشمگیران بر او زیاد خواهند بود.
8⃣2⃣. تباهی فقر
اَلْفَقْرُ شِرَّهُ النَّفْسِ وَ شِدَّهُ الْقُنُوطِ؛
(بحارالانوار،ج۷۵،ص۳۶۸.)
فقر مایه آزمندی نفس و سبب ناامیدی زیاد است.
9⃣2⃣ اهمیت اخلاص
لو سَلَکَ النّاسُ وادِیاً وسیعاً لَسَلَکْتُ
وادِی رَجُلٍ عَبَدَ اللهَ وَحْدَهُ خالصاً؛ (بحارالانوار،ج۶۷، ص۱۱۲)
اگر مردم به راههای گوناگون روند، من به راه کسی که تنها خدا را خالصانه میپرستد، خواهم رفت.
0⃣3⃣. آشکار نکردن برنامهها
اِظْهارُ الشی قبل اَنْ یسْتَحْکِمَ مُفْسِدَهٌ له؛
(تحف العقول، ص۴۵۷)
آشکار کردن هر کاری پیش از آنکه به سامان برسد، آفت آن کار است.
صفحه سوم
اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
حمید اکبری1402/4/13قم
#امام_هادی_علیه_السلام
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع : تعداد لعن و گروه های ملعونین در زیارت اميرالمؤمنين در روز عید غدیر توسط امام هادی علیه السلام
1⃣ ظالمان
ألا لعنة الله علی الظّالمین
2⃣ إنکار ولایت و امامت
فلعن الله جاهد ولایتک بعد الإقرار و ناکث عهدک بعد المیثاق
3⃣ حلال شمردن بی احترامی به اميرالمؤمنين و غصب حقّ
فلعن الله مستحلّی الحُرمة منک و ذائدی الحق عنک
4⃣ پایین آوردن شأن اميرالمؤمنين علیه السلام
فلعن الله من ساواک بمن ناواک
تو را با مردم جاهل که از تو دور بودند مساوی کردند
5⃣ همانند دانستن علی علیه السلام با دیگران
لعن الله من عدل بک من فرض الله علیک ولایتک
همانند شمردن علی علیه السلام با کسی که ولایت علی علیه السلام بر آن کس را خدا واجب کرد
6⃣ معارضه و مقابله با اميرالمؤمنين علیه السلام
فالعن من عارضه و إستکبر و کذّب و کفر
کسی که با علی علیه السلام معارضه و مخالفت کند
7⃣ قاتلان انبیاء و اوصیاء
اللّهم العن قتلة أنبیائک و أوصیاء أنبیائک بجمیع لعناتک
8⃣ غاصب حقّ اميرالمؤمنين علیه السلام
و العن من غصب ولیّک حقّه و أنکر عهده و جحده بعد الیقین و إلإقرار بالولایة
9⃣ قاتلان و ظالمان به اميرالمؤمنين علیه السلام
اللّهم العن قتلة اميرالمؤمنين و من ظلمه و أشیاعهم و أنصارهم
🔟 ظالمان و قاتلان امام حسین علیه السلام
اللّهم العن ظالمی الحسین و قاتلیه و المتابعین عدوّه و ناصریه و الرّاضین بقتله و خاذلیه لعنا وبیلا
1⃣1⃣ اولین ظالم در حقّ اهل بیت علیهم السلام
اللّهم العن أوّل ظالم ظلم آل محمد و مانعیهم حقوقهم
2⃣1⃣ اولین ظالم و غاصب در حق اهل بیت علیهم السلام
اللّهم خُصّ أوّل ظالم و غاصب لآل محمد باللعن
اللّهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
حمید اکبری1402/4/15
روستای کمرود نور
#لعن_در_زیارت_غدیر
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع : تأمّلی در زیارت اميرالمؤمنين علیه السلام در روز عید غدیر
✍مقدمه
این زیارت 25صفحه است که توسط امام هادی علیه السلام به ما رسیده و به آن توصیه شده، با تدبّر در این زیارت شناخت عمیق و دقیقی از امیرالمؤمنین علیه السلام پیدا می کنیم چرا که امام را امام توصیف و تعریف کرده است و ده ها آیه در آن برای إثبات امامت و فضیلت امیرالمؤمنین علیه السلام إستناد شده، در این مقاله از نگاه آماری به زیارت پرداخته شده تا اهمیت برخی موضوعات بهتر نشان داده شود
1⃣ تعداد سلام: 9مرتبه
الف_یک مرتبه به پیامبر صلی الله علیه و آله
ب_8 مرتبه به اميرالمؤمنين علیه السلام
2⃣ تعداد لعن: 12مرتبه
3⃣ تعداد فضائل اميرالمؤمنين با حذف تکرار: حدودا 205 مورد
4⃣ دو مرتبه امیرالمؤمنین علیه السلام، به عنوان (دین) معرفی شده
الف_دین الله القویم
ب_الدّین القویم
5⃣ دو مرتبه اميرالمؤمنين علیه السلام به عنوان( المخصوص)
معرفی شده است
الف_المخصوص بمدحة الله، المخلص لطاعة الله، لم تبغ
بالهدی بدلا و لم تشرک بعبادة ربّه احدا
ب_أنت المخصوص بعلم التنزیل و حکم التأویل و نضّ الرسول و لک المواقف المشهودة و المقامات المشهورة و الأیّام المذکورة
6⃣ لفظ اميرالمؤمنين:
8 مرتبه آمده است
7⃣ صراط مستقیم:
که اميرالمؤمنين، مصداق آن معرفی شده :4 مرتبه
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع : فلسفه و حکمت تکریم ویژه نسبت به سادات
1⃣ آیه شریفه مودّت
«... بگو: من هیچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمىکنم جز دوست داشتن نزدیکانم [اهل بیتم].شوری، 23.
ریشه اصلی احترام به سادات، آیه شریفه مودّت است که در مرتبه اول و به طور مستقیم، اهل بیت و عترت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله ) را شامل شده و سادات را که فرزندان با واسطه حضرت زهرا (سلام الله علیها ) بوده و نسب آنان به یکی از ائمه اطهار (علیهم السلام ) می رسد، نیز شامل می شود.
2⃣همچنین در روایات، سفارشات فراوانی به احترام و اکرام به سادات شده است، که در این جا، به برخی اشاره می شود:
1. پیامبر اکرم (ص) فرمود:«چهار دسته را روز قیامت شفاعت کنم، هر چند با گناه اهل دنیا به صحرای محشر حاضر شوند: آن که اولاد مرا یاری کند. آن که از اموالش به اولاد تنگدستم کمک کند. کسی که با زبان و قلب، آنان را دوست بدارد و آن که تلاش کند در انجام حوائج و نیازهای افرادی از ذریه ام که تبعید شده و یا رانده شده اند».ثقة الاسلام کلینی،الکافی، ج4، ص 60،
2. پیامبر اکرم (ص):« اکرام کنید خوبان ذریه مرا از براى خدا و بدان ایشان را براى من».
تفسیر روان جاوید، ج1، ص 523. امام صادق (ع) فرمود:«هر گاه روز قیامت شود منادى فریاد می زند که، اى گروه مردمان! خاموش باشید که همانا محمّد (ص) سخن می گوید. مردم خاموش می شوند؛ پیامبر حرکت مى کند و می فرماید: اى گروه مردمان! هر کس براى او در پیش من دستى و منّتى و نیکى هست باید حرکت کند تا جبران کنم. می گویند چه دست و چه منّت و چه نیکى است براى ما بلکه تمام این ها براى خدا و رسولش بر تمام مردمان است. می فرماید: هر کس یکى از فرزندان مرا پناه داده، نیکى به او کرده، او را از برهنگى پوشیده، او را گرسنه بوده، سیر کرده باید حرکت کند تا جبران کنم. پس بلند می شوند مردمى که این کردار را انجام دادهاند. پس ندا از پیشگاه خداى جلّ و علا می رسد که، اى محمّد! حبیب من! پاداش آنان را به تو واگذار کردم در هر کجاى بهشت که می خواهى آنان را جاى ده. پس آنان را در وسیله جا می دهد مکانى که محمّد و آل محمّد را مىبینند».وسائل الشیعه، ج 16، ص 333.
✍نتیجه
اگر کسی شخصی را دوست داشته باشد منتسبین به او را هم دوست خواهد داشت و مورد احترام قرار می دهد، و همین یعنی احترام و یاد پیامبر اسلام و گرامی داشت اهداف آن حضرت.
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
حمید اکبری1402/4/17قم
#تکریم_سیّد_سادات
https://eitaa.com/serathamed
موضوع : راه کارهای رسیدن به خیر دنیا و آخرت
امام کاظم علیه السلام:
وَاللّهِ ما اُعطِىَ مُومِنُ قَطَّ خَیرَ الدُّنیا وَالآخِرَةِ، اِلاّ
1⃣ بِحُسنِ ظَنِّهِ بِاللّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ رَجائِهِ لَهُ
2⃣ وَ حُسنِ خُلقِهِ
3⃣ وَالکفِّ عَنِ اغتیاب المُؤمِنینَ
به خدا قسم خیر دنیا و آخرت را به مؤمنى ندهند مگر به سبب حسن ظن و امیدوارى او به خدا و خوش اخلاقى اش و خوددارى از غیبت مؤمنان.
بحارالأنوار، ج 6، ص 28، ح29
#خیر_دنیا_آخرت
https://eitaa.com/serathamed