eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.7هزار دنبال‌کننده
581 عکس
225 ویدیو
14 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
موضوع :جایگاه آمران به معروف ونهی کنندگان از منکر در روایات ✍مقدمه : در احادیث در اهمیت امر به معروف و آمر به آن، نکاتی بیان شده که محرّک بسبار خوبی برای اقدام مؤمنین به این فریضه الهی است 1⃣جانشین خدا و رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) عَنْ رَسُولِ اللّه صلی الله علیه و آله: مَنْ اَمَرَ بَالْمَعْرُوفِ وَ نَهى عَنْ المُنْکَرِ فَهُو خَلیفَةُ اللّه ِ فى أَرْضِهِ و خَلیفَةُ رَسُولِ اللّه ِ.  (تفسیر مجمع البیان/ج 1/ص 484/ذیل آیه104آل عمران رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: کسى که امر به معروف و نهى از منکر کند جانشین خدا و پیامبر در روى زمین است. 2⃣ جزء بهـترین مــردمند عَنْ رَسُولِ اللّه ِ صلی الله علیه و آله: ...آمُرُهُمْ بِالمَعْرُوفِ وَ أَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أَتـْقـاهـُـمْ لِلّهِ.  (مجمع البیان/ج 1/ص 484/ذیل آیه 104 آل عمران) مردى خدمت پیامبراکرم صلی الله علیه و آله آمد: در حالى که حضرت بر فراز منبر بود ـ آمد و پرسید مَنْ خَیرُالنّاسِ بهترین مردم کیست؟ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: آن کس که از همه بیشتر امر به معروف و نهى از منـکر کند و آن کس که از همه پرهیزگارتر باشد. 3⃣هم رتبـه أنبیاء وشهدا عَنْ رَسُولِ اللّه صلی الله علیه و آله: أَلا اُخْبِرُکُمْ عَنْ اَقْوامٍ لَیْسُوا بِأَنْبِیاء وَ لا شُهدَاء تَغْبِطُـهُمْ النّاسُ یَـوْمَ الْقِـیامَةِ ... یَأْمُرُونَهُمْ بِما یُحِّبُ اللّه ُ وَ یَنْهَوْنَهُمْ عَمّا یَکْرَهُ اللّه ُ.  (مستدرک الوسائل/ج 12/ ص 182) رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: گروهى هستند که نه پیامبرند و نه شهید ولى مردم به مقامى که خداوند به خاطر امر به معروف و نهى از منکر به آنان عطا فرموده غبطه مى خورند 4⃣علامت غـیرت مـؤمـن أبى عَبْدِاللّه علیه السلام:  حَسْبُ الْمؤْمِنِ غَیْراً إِذا رَأى مُنْکَراً اَنْ یَعْلَمَ اللّه ُ مِنْ نِیَّـتِهِ أَنـَّهُ لَهُ کارِهٌ.  (وسائل الشیعه/ج 11/ ص 409/ ح 1) امام صادق علیه السلام فرمودند: در غیرتمندبودن مؤمن همین بس که هرگاه کار زشت و ناپسندى مشاهده کرد خداى متعال از نیّتش در مورد ناخوش داشتن آن منکر آگاه باشد 5⃣ پشتیبانی از مؤمنین عَنْ أَميرِالمُؤمِنين عليه السلام: مَنْ اَمَرَ بَالْمَعْرُوفِ شَّد ظُهُورَ الْمُؤْمِنينَ  [غرر الحكم، ج 2، ص 22] على عليه السلام فرمودند:  كسى كه امـر به معـروف كـند پشتِ مؤمنان را محكم كرده است 6⃣ پیروزی و غلبه بر فاسقان عَنْ أَميرِالْمُؤْمِنين عليه السلام:  مَنْ نَهى عَنْ المُنْكَرِ اَرْغَمَ انُوُفَ الْفاسِقين [غرر الحكم موضوعى، ج 2، ص 521] كسى كـه نـهى از منـكر كـند بينى فاسقان و گنهكاران را به خاك ماليده است (و آنها را خوار و خفيف گردانده است 7⃣ اهل نجات از هلاکت عَنْ أَبى عَبْدَاللّه عليه السلام:  فى قَولِهِ تَعالى «فَلَمّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ أَنْجَيْنَا الَّذينَ يَنْهَونَ عَنِ السُّوءِ»[ . سوره اعراف / آيه 165.] قالَ: صِنْفٌ ائْتَمَروُا وَ أَمَرُوا فَنَجَوْا. [وسائل الشيعه، ج 11، ص 418.] امام صادق عليه السلام در مورد نجات يافتگان در اين آيه شريفه مى فرمايند: آنها كسانى بودند كه از كارهاى نيك پيروى مى كردند و مردم را نيز به آن امر مى نمودند اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 4⃣ کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1401/8/22صلوات
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : موانع امربه معروف ونهی ازمنکر ✍مقدمه : با یک تحقیق میدانی در میان مردم و بررسی علل ترک دو فریضه واجب، ده عنوان در گفتار و یا رفتار آنان می توان مشاهده کرد نکته مهم اینکه هیچ کدام از موارد زیر، مانع منطقی نیست وفقط بهانه هائی است برای فرار از تکلیف و باید برطرف شود 1⃣ جهالت الف_جهل به اصل تکلیف امر به معروف، نهی ازمنکر ب_جهل به مصادیق معروف و منکر نکته) جهل باید برطرف شود و جاهل مقصر، مورد عقاب قرار می‌گیرد که چرا در رفع جهل کوتاهی کردی؟! پس جهل، بهانه است نه مانع 2⃣حیاء و خجالت : الحیاء حیائان حیاء عقل و حیاء حمق (ترک امر و نهی بخاطر حیاء،خود یک تصمیم احمقانه است) نباید گفت چون خجالت می کشم نمی توانم و نباید تذکری به خانواده، فامیل، همسایه یا همکارم بدهم!! 3⃣ ترس الف_ ترس و نگرانی از تمسخر ب_ترس از عدم تأثیر کلام وقبول نکردن معروف ترک نکردن منکر ج_ترس از دست دادن مقام و موقعیت د_ترس از فحش و آبرو ریزی ه_ترس از کتک خوردن و_ترس از پیش آمدن اختلاف ✅نکته مهم : باید شرایط تأثیر(مثل زمان و مکان امر و نهی/ لفظ و لحن امر و نهی و در آخر زبان بدن) را فراهم کرد هر جا هم که خطر وضرر جدی جانی و مالی باشد امر و نهی ساقط است بنابراین صرفا هر ترسی مانع امر ونهی نیست وباید با ترس ها مقابله کرد 4⃣ عدم احساس تکلیف: عده ای تصور می کنند امر ونهی فقط وظیفه حاکمیت یا حوزه علمیه است در حالیکه این دو فریضه واجبی است که برعهده همه است وکسی نباید به بهانه آنکه شرایط 4گانه امر به معروف را ندارم خیال خود را راحت کند بلکه باید واجب فوری شرایط را فراهم کند چهار شرط اصلی امر به معروف و نهی از منکر، عبارتند از: علم و آگاهی، احتمال تأثیر، اصرار بر گناه و نبودن ضرر و مفسده؛ شرط پنجم نیز با عنوان عدالت، توسط برخی از فقها بیان شده است. 5⃣تنبلی و کسالت: نداشتن روحیه جهادی و انقلابی امر ونهی نیاز به حرکت و تلاش میخواد برخی چون نمی خواهند جهاد لسانی داشته باشند خود را هزینه نمی کنند هیچ اراده، اقدام و حرکتی برای امر به معروف و نهی از منکر ندارند 6⃣رفاقت و معاشرت با افراد ناصالح: سبب می‌شود خلق وخوی و رنگ و بوی ناصالح را بگیرد ودر نتیجه نسبت به امر ونهی بی تفاوت و حتی خود نیز مبتلا به منکر میشود 7⃣محیط و فضای گناه: می گوید چون گناه فراگیر است امر و نهی ساقط است مثلا می گوید در فرودگاه یا شهر این همه بدحجاب لذا نمیشه ونباید گفت جواب اینکه قرار نیست به همه گفت و نباید چون به همه نمیشه گفت همه موارد را هم ترک کنیم 8⃣خود فرد آلوده و گناه کار است لذا می گوید چون من خودم عامل نیستم پس امر به معروف بر من واجب نیست در حالیکه حتی امر و نهی از کسی که عمل به معروف. نمی کند و منکر را ترک نمی کند ساقط نمی شود 9⃣میل به لاأبالی گری و تسلیم نفس : لذت و تجربه گناه مانع امر و نهی است یعنی چون خود می خواهد منکری انجام دهد اراده و اقدامی برای اصلاح و امر به معروف ندارد 🔟تفکر حجتیه: مبنای تفکر این است که امر و نهی نکنیم تا فحشا وفساد زیاد شود تا امام زمان علیه السلام بیاید!!!! قطعا این تفکر، و ترک دو فریضه خود مانع ظهور موعود هست و منابع و معارف دین ناسازگار است 1⃣1⃣ لجاجت اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی ⃣ صلوات26/ 5/ 1400 1401/10/27ویرایش
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : برکات عمامه داشتن و لباس روحانیت ✍مقدمه : با توجّه به جسارت عده‌ای جاهل به عمامه و لباس روحانیت، و از سوئی سست شدن یا ترس برخی طلاب نسبت به حفظ و پوشش عمامه، روایات فضائل عمامه جمع شد تا همه به اهمیت آن آگاه شوند و هر کس به وظيفه خود عمل کند 1⃣ عزیز شدن: سيوطى در «جامع الصغير» آورده است كه رسول خدا صلى الله عليه و آله گفته است: العمائم تيجان العرب، فاذا وضعوا العمائم وضعوا عزهم.  «عمامه‏ها، تاجهاى عرب مى‏باشند، و بنابراين هر وقت آنها را كنار بگذارند، عزت خود را كنار زده‏اند». 2⃣ حلیم شدن: اعتموا تزدادوا حلما! «عمامه بر سر خودتان بپيچيد! زيرا حلم و بردبارى شما را زياد مى‏كند» . از امام ششم (علیه السلام) روایت است، پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: عمامه تاج عرب است. چون عمامه نهند خداوند عزتشان دهد. و نیز فرمود: عمامه بگذارید تا بر حلمتان افزون شود 3⃣ زیاد شدن ثواب نماز : ركعتان بعمامة خير من سبعين ركعة بلا عمامة. «دو ركعت نماز خواندن، با عمامه بهتر است، از هفتاد ركعت‏بدون عمامه‏» . و از ابن عساكر از عبد الله بن عمر آورده است كه: صلوة تطوع او فريضة بعمامة تعدل خمسا و عشرين صلاة بلا عمامة و جمعة بعمامة تعدل سبعين جمعة بلا عمامة. «يك نماز مستحبى و يا واجبى گزاردن با عمامه، برابر است‏با بيست و پنج نماز بدون عمامه.و خواندن نماز جمعه با عمامه برابر است‏با هفتاد نماز جمعه بدون عمامه‏» . از پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم): دو رکعت نماز با عمامه بهتر است از چهار رکعت بی عمامه. 4⃣ همانندی با ملائکه: عليكم بالعمائم، فانها سيما الملائكة.و ارخوا لها خلف ظهوركم! «بر شما باد به بستن عمامه، چون عمامه داشتن نشانه و علامت فرشتگان است، و كناره آن را به پشت‏هايتان رها كنيد، تا آزاد باشد» . از امام پنجم (علیه السلام): در روز بدر فرشتگان (که به کمک مسلمین آمده بودند) عمامه های سفید (با تحت الحنک ) بر سر داشتند 5⃣ محفوظ ماندن از بلایا: از امام کاظم (علیه السلام): من برای آن کسی که در سفر عمامه بگذارد و تحت الحنک افکند ضمانت می کنم که سه بلا به او نرسد: دزدی اموالش، غرق شدن در آب و آتش سوزی 6⃣ علامت مؤمنین: از على بن ابيطالب عليه السلام روايت كرده است كه قال: قال رسول الله: ان الله ايدنى يوم بدر و حنين بملائكة معتمين هذه العمامة.و العمامة [هى] الحاجز بين المسلمين و المشركين «رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: خداوند در روز غزوه بدر، و غزوه حنين، با فرشتگانى كه بدين عمامه معمم شده بودند مرا يارى كرد، و عمامه حد فاصل ميان مسلمين و مشركين است 7⃣ نور در قیامت : العمامة على القلنسوة فصل ما بيننا و بين المشركين، يعطى يوم القيامة بكل كورة يدورها على راسه نورا. «عمامه را چون بر روى كلاه قلنسوه (فينه و مشابه آن) ببندند، علامت‏شناسائى ما از مشركان خواهد بود.بهر دورى كه عمامه را بر سرش بپيچد، در روز قيامت نورى به او داده مى‏شود» 8⃣مخالفت با امت های قبل اعتموا خالفوا الامم قبلكم! «عمامه بر سرتان ببنديد! و بدين صورت با امت‏هائى كه قبل از شما بوده‏اند مخالفت كرده‏ايد» 9⃣ وقار و هیبت مؤمن: العمائم و قار للمؤمن، و عز للعرب، فاذا وضعت العرب عمائمها وضعت عزها. «عمامه وقار مؤمن و عزت عرب است، و چون عرب عمامه را كنار زند، عزت خود را كنار زده است‏ 🔟 مطابق فطرت انسان: لا تزال امتى على الفطرة ما لبسوا العمائم على القلانس. «پيوسته امت من بر فطرت اسلام هستند، تا وقتيكه بر روى فينه‏هاى خود عمامه ببندند ✅نتیجه : ممکن است اشکال شود که معلوم نيست این احادیث، معتبر باشد جواب اینکه از مجموعه روایات یک نوع تواتر معنوی به دست می آید که به اصل پوشیدن عمامه تأکید شده و یک شبیه شدن و الگو قرار دادن سنّت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله در پوشش است وبا این نوع پوشش، ضمن بهره مند شدن از برکات آن، مردم نیز به یاد خدا می أفتند البته باید اهل علم همراه با حلم و عمل باشند وتنها همین لباس، کافی نیست یعنی به گونه ای باشیم که: 1_با حرف زدن ما، علم و معرفت مخاطبان ما زیاد شود 2_مردم با دیدن ما، به یاد خدا و دین بیأفتند 3_عمل ما به گونه ای باشد که مردم نسبت به امور معنوی و أخروی تشویق و ترغيب شوند اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1401/8/18صلوات
موضوع : عناصر جهاد تبیین (بایدها در تبلیغ مطلوب) ✍مقدمه: باتوجه به وجوب فوری وعینی جهاد تبیین، توسط رهبری عزیز، لازم هست هرکسی که در مقام تبیین قرار می گیرد،باید به موارد زیر توجه داشته باشدتا زمینه تأثیر و إقناع مخاطب فراهم شود 1⃣ علم و آگاهی لازم نسبت به موضوع و مسأله ای که طرح می کند، اگر مطالعه و اطلاع کافی ندارد نباید وارد بحث شود چون دفاع غلط، ضد تبیین است وبیشتر به اسلام و انقلاب ضربه می زند 2⃣ پرهیز از بیان مصادیق و مواردی که ذو وجهین هست و چه بسا همان مورد استناد خصم نیز قرار می‌گیرد چنانچه امیرالمؤمنین علیه السلام به ابن عباس فرمود با قرآن با خوارج وارد بحث نشو، چرا که همان آیه را به نفع خود و بر علیه تو إستناد می کنند 3⃣ نذیر بودن غیر از تهدید و تحکّم است فقط در مواردی که لازم هست هشدار دهنده باشیم 4⃣ طرح پرسش های متعدد و مرتبط با موضوع بحث از مخاطبان شبیه سخنرانی رهبری در خراسان شمالی در مورد سبک زندگی که به طرح سؤالات متعدد پرداختند سائل در علم منطق نسبت به مُجیب غلبه دارد، همین روش(پرسش از مخاطب) نوعی تبیین است که مخاطب را درگیر و باعث تفکر و تذکر او می گردد 5⃣پرهیز از هر رفتار و گفتاری که سبب تمسخر و توهین به مخاطب می‌شود، اگر مخاطب موردتکریم و رعایت ادب قرار نگیرد جلسه تبیین را خراب و یا ترک می کند 6⃣ پرهیز از دادن اطلاعات (آمار، آدرس و منابع)غیر موثق و غیر مستند، چرا که اگر خلاف واقع در بیاید اعتماد مخاطب سلب می شود و به دیگر حرف های حتی حق توجهی ندارد 7⃣ اجازه دادن به مخاطب برای طرح سؤال و پرهیز از خطابه یک طرفه مانند پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله،برای مخاطبان أذُن باشیم 8⃣ نرم خوئی و اخلاق حسنه در رفتار و گفتار، اگر صبر و سعه صدر نداشته باشیم تبيين بحث تحت الشعاع و أبتر قرار می گیرد 9⃣ تعیین موضوع و مسأله و خارج نشدن از آن (پرهیز از طرح موضوعات گوناگون وفرعی و غیر مرتبط که مانع روشن شدن بحث اصلی می شود و علاوه بر روشن نشدن بحث، ممکن است مخاطبان گمان کنند که شما تسلط بر بحث ندارید که موضوع را عوض کردید وحوصله وعلاقه مخاطبان را برای شنیدن از بین می رود که ضد جهاد تبیین هست 🔟 پذیرش وقبول نقد صحیحی که مخاطبان نسبت به موضوع می کنند اگر نقد پذیر نباشیم همه تلاش ها در تبیین بی ثمر خواهد شد، وقتی مخاطب ببیند شما منطقی و منصف هستید تلاش شما در تبيين مؤثر خواهد بود 1⃣1⃣ جهادگر تبيين باید مخاطب شناس باشد قرآن مخاطبان را سه گروه معرفی می‌کند (3تا عین) 1_عقلانی 2_عاطفی3_عصبیّت لذا به تناسب هر مخاطبی، روش و تاکتیک خاصی دارد ادعُ إِلىٰ سَبيلِ رَبِّكَ بِالحِكمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ ۖ وَجادِلهُم بِالَّتي هِيَ أَحسَنُ ۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبيلِهِ ۖ وَهُوَ أَعلَمُ بِالمُهتَدينَ﴿نحل۱۲۵﴾ با حکمت و اندرز نیکو، به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشی که نیکوتر است، استدلال و مناظره کن! پروردگارت، از هر کسی بهتر می‌داند چه کسی از راه او گمراه شده است؛ و او به هدایت‌یافتگان داناتر است. 2⃣1⃣ جهادگر تبیین باید علاوه بر تسلط به پاسخ حلّی گوناگون، جواب های نقضی هم داشته باشد جواب نقضی یعنی ذکر موارد و مصادیقی که پرسش مخاطب را تخریب می کند مثلا مخاطب می گوید آزادی نیست!؟ می گوییم اگر آزادی نبود شما راحت الان با آزادی کامل نمی توانستید حرف خود را بزنید 3⃣1⃣ تعریف صحیح لغوی و اصطلاحی از موضوع و مسأله مورد بحث(مثلا کلمه اصلاح طلب یا اصول گرا، معلوم شودمراد شما از این کلمه چیست) چرا که تا با مخاطبان ، به یک تعریف و تصور مشترک نسبت به موضوعی نرسیم تبیین تحقق پیدا نمی‌کند ✅توصیه و تذکر : بسیار مفید و لازم است که کتاب مناظرات اهل بیت علیهم السلام با افراد متعدد و یا کتاب های متنوع مناظرات علماء مانند شب های پیشاور مورد مطالعه قرار گیرد جهادگر تبيين باید علاوه بر 1⃣تسلط علمی و داشتن مواد(معارف و مسائل)صحیح و مستند (مانند قرآن و احادیث و تاریخ و مباحث جریان شناسی و مسائل روز جهان، آمار و مستندات موثق مثل کتاب صعود 40ساله،یا کتاب خاطرات درباریان شاه) 2⃣باید مهارت إرائه و روش تبیین را هم داشته باشد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1401/9/8صلوات جهادتبیین یعنی تولیدمحتوا
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : شخصیت شناسی گناهکار ✍مقدمه : کسی که گرفتار گناه می شود، دارای ویژگی هایی خواهد شد، توجه به این صفات ممکن است باعث پیشگیری از گناه بشود و از طرفی هم، یاد بگیریم که چگونه با گناهکار مواجه بشویم 1⃣ ظالم(زورگو، متجاوز): قال السجاد علیه السلام إنَّما يَحتاجُ إلَى الظُّلمِ الضَّعيفُ فقط افرادضعیف،محتاج ظلم اند 2⃣ ضعیف(ناتوان): امیرالمؤمنین علیه السلام الغیبة جهد العاجز(غیبت تلاش افراد ناتوان است‏)اگر قوی و شجاع بود پشت سر کسی حرف نمی زد 3⃣ سفیه: (ابله، احمق،بی شعور، بی عقل) امیرالمؤمنین علیه السلام فرض الله،،،، الامر بالمعروف مصلحة للعوام، والنهی عن المنکر ردعا للسفهاء» خداوند متعال امر به معروف را برای إصلاح و مصلحت های جامعه و نهی از منکر را برای راندن بی خردان (نادانان) از گناه، واجب کرد(پس کسی که گناه می کند سفیه وجاهل است) 4⃣ بی شخصیت: 5⃣ شرور،مضرّ، موذی: امام هادی علیه السلام : مَنْ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ فَلَا تَأْمَنْ شَرَّهُ  کسی که برای خودش شخصیت قائل نیست، از شر او ایمن نباش. 6⃣ بی أدب: امیرالمؤمنین (علیه السّلام) فرموده اند: آنکس که ادب بر وی تحمیل شود، و تربیت، نفس سرکش او را مهار نماید گناهان او کم می شود. برعکس، آنکس که ادب و تربیت را کمتر بپذیرد گناهانش بسیار خواهد بود. 7⃣ مأیوس ونا أمید: حضرت امام حسین (علیه السّلام) فرموده اند: کسی که کاری را از راه گناه طلب کند امیدش زودتر فوت می شود و از آنچه می ترسد به آن سریع تر مبتلا می گردد 8⃣ مضطرب و بی قرار: چرا که نگران، اطلاع دیگران یا محکومیت و محرومیت او از به کار گیری اوست 9⃣ منزوی و گوشه گیر: 🔟خود سرزنشی و افسردگی: همینطور که رفتارهای سرزنشی دیگران و سرزنش خود ادامه پیدا می کند، فرد به خاطر عدم رضایت از خود و از اینکه احساس می کند گناهکار است و مدام گناه و اشتباه می کند، کم کم در دام افسردگی می افتد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1401/9/4صلوات جهادتبیین یعنی تولیدمحتوا
موضوع :موارد خیرخواهی خدا ✅مقدمه) اگر خدای سبحان، به کسی بخواهد، عنایت ویژه کند و توفیق خیر برای او، فراهم شود در روایات، مصادیقی از خیر، بیان شده، اگرهر یک از موارد،نصیب کسی شود باید شکرالهی را از این توفیق به جا آورد چرا که هر خیری، سبب کمال و قرب الهی انسان می‌شود، بسیار شایسته است که از خدای کریم این موارد را در دعا بخواهیم 1⃣ عشق به امام حسین علیه السلام و علاقه به زیارت امام عَنْ أَبِی عَبْدِ اللهِ(ع) قَالَ: مَنْ أَرَادَ الله بِهِ الْخَیْرَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَیْنِ (ع) وَ حُبَّ زِیَارَتِهِ وَ مَنْ أَرَادَ الله بِهِ السُّوءَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ بُغْضَ الْحُسَیْنِ (ع) وَ بُغْضَ زِیَارَتِهِ؛ حضرت امام صادق می‌فرماید:کسی که خداوند خیر او را بخواهد، در قلب او محبّت به امام حسین(علیه السلام) و علاقه به زیارت ایشان را در قلب او قرار می دهد و اگر خداوند بدیِ بنده خود را بخواهد، بغض و کینه امام حسین(ع) و زیارت ایشان رادر دل اوقرار می دهد 2⃣ عفّت شکم و شهوت: امیرالمؤمنین علیه ‌السلام «إِذَا أَرَادَ اللَّهُ‏ بِعَبْدٍ خَیْراً عَفَّ بَطْنُهُ وَ فَرْجُهُ»«اگر خداوند خیر بنده‌ اش را بخواهد، شکم و فرجش را عفیف می ‌کند» 3⃣ قلب سلیم: 4⃣ زبان راستگو: 5⃣ أخلاق حسنه: 6⃣ گوش شنوا (مطیع): 7⃣ چشم بینا(بصیرت): رسول خدا صلی ‌الله علیه و آله «إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَيْرًا فَتَحَ لَه قُفْلَ قَلبِهِ وجَعَلَ فِيهِ اليَقينَ وَالصِدقَ وَجَعَلَ قَلبَهُ واعِياً لِما سَلَكَ فِيهِ وَجَعَلَ قَلبَهُ سَلِيماً وَلِسانَهُ صادِقاً وَخَلِيقَتَهُ مُستَقِيمَةً وَجَعَلَ أُذُنَهُ سَمِيعَةً وَعِينَهُ بَصيرَةً» ‌«هنگامی ‌که خدا برای بنده ‌ای خیر بخواهد، قفل دلش را می ‌گشاید و در آن یقین و راستی می ‌کارد، و دلش را پذیرای آنچه در آن است قرار می ‌دهد. قلبش را سلیم، زبانش را راستگو، اخلاقش را درست، گوشش را شنوا و چشمش را بینا قرار می ‌دهد» 8⃣ فهم صحیح وکامل دین: 9⃣ یقین(اطمینان کامل): قال امیرالمومنین عليه السلام إذا أرادَ اللّه ُ بعَبدٍ خَيرا فَقَّهَهُ في الدِّينِ ، و ألهَمَهُ اليَقينَ . هرگاه خداوند خير بنده اى را بخواهد، او را در دين فقيه گرداند و يقين در دلش افكند 🔟 زاه رشد و کمال: قال رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله:إذا أرادَ اللّه بعَبدٍ خَيرا فَقَّهَهُ في الدِّينِ و ألهَمَهُ رُشدَهُ(هرگاه خداوند خوبى بنده اى را بخواهد، او را در دين فقيه گرداندو راه درست و راستش را به او الهام فرمايد) اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 1⃣ کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1401/9/3صلوات صفحه اول/ادامه دارد⬅️
1⃣1⃣ زهد ودل نبستن به دنیا 2⃣1⃣ آگاهی به عیوب خود  عنه صلى الله عليه و آله : إذا أرادَ اللّه ُ بِعَبدٍ خَيرا فَقَّهَهُ في الدِّينِ ، و زَهَّدَهُ في الدنيا ، و بَصَّرَهُ عُيوبَهُ(هرگاه خداوند خوبى بنده اى را بخواهد او را در دين دانا و فقيه گرداند و به دنيا بى اعتنايش سازد ونسبت به عيبهايش او را بينا كند) 3⃣1⃣ عقوبت و بلا در دنیا قال الصّادِقُ علیه السلام :إذا أراد الله بعبد خيراً عجّل له عقوبته في الدنيا و إذا أراد بعبد سوءً أمسک عليه ذنوبه حتّي يوافي بها يوم القيامة(؛هرگاه خدا خير بنده اي را بخواهد، عقوبتش را به دنيامي اندازد و اگر بد بندهاي را بخواهد، گناهانش را نگه ميدارد تاروز قيامت آن‌ها راحسابرسي کند) 4⃣1⃣ فرصت توبه و إستغفار انّ الله اذا اراد بعبد خيراً فاذنب ذنباً اتبعه بنقمة و يذکّره الاستغفار و اذا اراد بعبد شرّاً فاذنب ذنباً اتبعه بنعمة لينسيه الاستغفار؛(هماناخداي متعال آن گاه که خير بندهاي رابخواهد، وقتي آن بنده مرتکب گناهي مي‌شودمشکلي براي وي پديد مي آورد و بدين وسيله استغفار را به ياد وي ميآورد و اگر شرّ بندهاي را بخواهد، وقتي آن بنده گناهي ميکند نعمت‌ها به وي ارزاني مي‌دارد تا استغفار را فراموش کند) 5⃣1⃣هم نشین بادوست صالح  پيامبر صلي الله عليه و آله: مَنْ اَرادَ اللّه ُ بِهِ خَيْرا رَزَقَهُ اللّه ُ خَليلاً صالِحا؛ان نسي ذكره او ذكر اعانه؛(كسي كه خدا خيرش را خواسته، دوستي شايسته روزياش ميكندتا اگر(خدا را)فراموش كرد،به يادش آورد و اگر يادش بود (بر استواري آن) كمكش كند) 6⃣1⃣ اهل قناعت: 7⃣1⃣ همسر شایسته: قال امیرالمومنین علیه السلام اذا اراد الله بعبد خيراً الهمه القناعه و اصلح له زوجه؛(آن گاه كه خدا خير بندهاي را بخواهد، قناعت را به وي الهام كرده و همسرش را براي او شايسته ميگرداند) 8⃣1⃣ حل حوائج مردم: پیامبر رحمت صلی الله علیه و آله«اِذَا اَرَادَ اللهُ بِعَبْدٍ خَیْراً صَیَّرَ حَوَائِجَ النَّاسِ اِلَیْهِ؛ وقتی خداوند برای بنده ای خیر بخواهد، حاجت مردم را در دست او قرار می دهد.» 9⃣1⃣ عمل نیک در آخرعمر قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: إذا أرادَ اللّهُ بعَبدٍ خَيرا اسْتَعْمَلَهُ . قيلَ : كيفَ يَستَعمِلُهُ؟ قالَ يَفتَحُ لَهُ عمَلاً صالِحا بَينَ يَديْ مَوتِهِ حتّى يَرْضى مَن حَولَهُ(هر گاه خداوند خوبى بنده اى را بخواهد، او را به كار مى گيرد، عرض شدچگونه به كارش مى گيرد ؟ فرمود : در هنگام مرگ كار شايسته اى برايش پيش مى آورد، تا آن كه اطرافيانش خشنود شوند. 0⃣2⃣ واعظ درونی: صلى الله عليه و آله : إذا أرادَ اللّه ُ بعَبدٍ خَيرا جَعلَ لَهُ واعِظا مِن نَفْسِهِ يأمُرُهُ و يَنْهاهُ چون خداوند خير بنده اى را بخواهد، واعظى درونى براى او قرار دهد كه به خوبيها فرمانش دهد و از بديها بازش دارد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 2⃣ کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1401/9/3صلوات صفحه دوم/ادامه دارد⬅️
1⃣2⃣ عتاب در خواب: عنه صلى الله عليه و آله إذا أرادَ اللّه ُ بعَبـدٍ خَيـرا عاتَبَـهُ في مَنامِهِ هرگاه خداوند خوبى بنده اى را بخواهد او را در خواب سرزنش مى كند 2⃣2⃣ایمان و اعتقادصحیح: 3⃣2⃣ اخلاق خوب: 4⃣2⃣ بخل نداشتن: عنه صلى الله عليه و آله:يقولُ اللّه ُ تعالى: أيُّما عَبدٍ خلَقْتُه فهدَيْتُه إلى الإيمانِ ، و حَسَّنْتُ خُلقَهُ ، و لَم أبْتَلِهِ بالبُخْلِ ، فإنّي اُريدُ بهِ خَيرا پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند خداوند متعال مى فرمايد: هر بنده اى كه بيافرينم و سپس به ايمان رهنمونش شوم و اخلاقش را نيكو گردانم و به بخل گرفتارش نسازم، خير او را خواسته ام. 5⃣2⃣خوش نام(عاقبت به خیر) قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله إذا أرادَ اللّه ُبعَبدٍ خَيرا عَسَلَهُ . قيلَ:و ما عَسَلَهُ ؟ قالَ : يَفتَحُ لَهُ عمَلاً صالِحا قَبلَ مَوتِهِ ثُمَّ يَقْبِضُهُ علَيهِ . هرگاه خداوند خير بنده اى را بخواهد او را خوش نام و ستودنى كند. عرض شد: چگونه او را خوش نام و ستودنى مى كند؟ فرمود: قبل از مرگش عمل شايسته اى براى او پيش مى آورد و سپس جانش را مى ستاند 6⃣2⃣ پاک شدن قبل از مرگ قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله ـ : إذا أرادَ اللّه ُ بعَبدٍ خَيرا طَهَّرهُ قَبلَ مَوتِهِ . قيلَ : و ما طَهورُ العَبدِ ؟ قالَ : عَملٌ صالِحٌ يُلْهِمُهُ إيّاهُ حتّى يَقْبِضَهُ علَيهِ . چون خداوند خير بنده اى را بخواهد، پيش از مرگ او را پاك مى گرداند . عرض شد : چه چيز بنده را پاك مى كند ؟ فرمود : انجام عمل شايسته اى را به او الهام مى فرمايد و آنگاه جانش را مى ستاند 7⃣2⃣ اقتصاد (صرفه جوئی) 8⃣2⃣ تدبیر نیکو(آینده نگری) 9⃣2⃣ پرهیز از إسراف: إذا أرادَ اللّه ُ بعَبدٍ خَيرا ألهَمَهُ الاقْتِصادَ و حُسنَ التَّدْبيرِ ، و جَنَّبَهُ سُوءَ التّدْبيرِ و الإسْرافَ . امام على عليه السلام : چون خداوند خير بنده اى را بخواهد به او صرفه جويى و حُسنِ تدبير عطا كند و او را از سوء تدبيرى و اسراف، دور سازد 0⃣3⃣ عقل استوار: 1⃣3⃣ عمل صحیح : : إذا أرادَ اللّه ُ بعَبدٍ خَيرا مَنَحَهُ عَقلاً قَويماو عَمَلاً مُستَقيما . امام على عليه السلام : هرگاه خداوند خوبى بنده اى را بخواهد، او را خِردى استوار و عملى درست ببخشد 2⃣3⃣ قلب نورانی: عن الإمامِ الصّادقِ عليه السلام : إنّ اللّه َ تبارك و تعالى إذا أرادَ بَعبدٍ خَيرا نَكَتَ في قلبِهِ نُكْتَةً مِن نُورٍ ، و فَتحَ مَسامِعَ قَلبِهِ ، و وكَّلَ بهِ مَلَكا يُسدِّدُهُ . و إذا أرادَ بعَبدٍ سُوءا نَكَتَ في قلبِه نُكْتَةً سَوْداءَ ، و سَدَّ مَسامِعَ قَلبِهِ ، و وكَّلَ بهِ شَيطانا يُضِلُّهُ . ثُمَّ تلا هذهِ الآيةَ : «فمَن يُرِدِ اللّه ُ أنْ يَهدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ للإسلامِ» . خداوند عزّ و جلّ چون خوبى بنده اى را بخواهد، نقطه اى نورانى در دلش پديد آورد و گوشهاى دلش را بگشايد و فرشته اى راهنما بر او بگمارد . و چون بدى بنده اى را خواستار شود، نقطه اى سياه در دلش ايجاد كند و گوشهاى دلش را ببندد و شيطانى گمراه كننده بر او بگمارد . سپس حضرت اين آيه را تلاوت كرد: «و هر كه را خداوند خواهان هدايتش شود سينه اش را براى اسلام بگشايد قال عليه السلام : إنَّ اللّه َ عزّ و جلّ إذا أرادَ بعَبدٍ خَيرا نَكَتَ في قَلبِهِ نُكْتَةً بَيْضاءَ ، فَجالَ القَلبُ بطَلَبِ الحقِّ ، ثُمَّ هُو إلى أمْرِكُم أسْرَعُ مِن الطّيرِ إلى وَكْرِهِ . خداوند عزّ و جلّ چون خوبى بنده اى را بخواهد، نقطه اى سفيد در قلب او ايجاد كند كه در نتيجه آن ، دل، در طلب حقّ به گردش در آيد و آن گاه شتابانتر از پرنده اى كه به آشيانه اش رسد ، به عقيده شما گرايد 3⃣3⃣ شرح صدر(زبان حقگو)  الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : إنّ اللّه َ إذا أرادَ بعَبدٍ خَيرا شَرحَ صَدرَهُ للإسلامِ ، فإذا أعْطاهُ ذلكَ أنْطقَ لِسانَهُ بالحقِّ ، و عَقَدَ قلبَهُ علَيهِ فعَمِلَ بهِ ، فإذا جَمعَ اللّه ُ لَهُ ذلكَ تَمَّ لَهُ إسلامُهُ . امام صادق عليه السلام : هر گاه خداوند خير بنده اى را بخواهد سينه اش را براى اسلام فراخ گرداند ؛ و چون اين نعمت را به او عطا كند، زبانش به حقّ گويا شود و دلش با حقّ گره خورد و به آن عمل كند و چون خداوند اين امور را در او گرد آورد، اسلامش به كمال رسيده است اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 3⃣ کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1401/9/3صلوات صفحه سوم/إدامه دارد⬅️
4⃣3⃣ قلب نورانی: عن الإمامِ الصّادقِ عليه السلام : إنّ اللّه َ تبارك و تعالى إذا أرادَ بَعبدٍ خَيرا نَكَتَ في قلبِهِ نُكْتَةً مِن نُورٍ ، و فَتحَ مَسامِعَ قَلبِهِ ، و وكَّلَ بهِ مَلَكا يُسدِّدُهُ . و إذا أرادَ بعَبدٍ سُوءا نَكَتَ في قلبِه نُكْتَةً سَوْداءَ ، و سَدَّ مَسامِعَ قَلبِهِ ، و وكَّلَ بهِ شَيطانا يُضِلُّهُ . ثُمَّ تلا هذهِ الآيةَ : «فمَن يُرِدِ اللّه ُ أنْ يَهدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ للإسلامِ» . خداوند عزّ و جلّ چون خوبى بنده اى را بخواهد، نقطه اى نورانى در دلش پديد آورد و گوشهاى دلش را بگشايد و فرشته اى راهنما بر او بگمارد . و چون بدى بنده اى را خواستار شود، نقطه اى سياه در دلش ايجاد كند و گوشهاى دلش را ببندد و شيطانى گمراه كننده بر او بگمارد . سپس حضرت اين آيه را تلاوت كرد: «و هر كه را خداوند خواهان هدايتش شود سينه اش را براى اسلام بگشايد قال عليه السلام : إنَّ اللّه َ عزّ و جلّ إذا أرادَ بعَبدٍ خَيرا نَكَتَ في قَلبِهِ نُكْتَةً بَيْضاءَ ، فَجالَ القَلبُ بطَلَبِ الحقِّ ، ثُمَّ هُو إلى أمْرِكُم أسْرَعُ مِن الطّيرِ إلى وَكْرِهِ . خداوند عزّ و جلّ چون خوبى بنده اى را بخواهد، نقطه اى سفيد در قلب او ايجاد كند كه در نتيجه آن ، دل، در طلب حقّ به گردش در آيد و آن گاه شتابانتر از پرنده اى كه به آشيانه اش رسد ، به عقيده شما گرايد 5⃣3⃣ شرح صدر(زبان حقگو)  الإمامُ الصّادقُ عليه السلام إنّ اللّه َ إذا أرادَ بعَبدٍ خَيرا شَرحَ صَدرَهُ للإسلامِ ، فإذا أعْطاهُ ذلكَ أنْطقَ لِسانَهُ بالحقِّ ، و عَقَدَ قلبَهُ علَيهِ فعَمِلَ بهِ ، فإذا جَمعَ اللّه ُ لَهُ ذلكَ تَمَّ لَهُ إسلامُهُ . امام صادق عليه السلام : هر گاه خداوند خير بنده اى را بخواهد سينه اش را براى اسلام فراخ گرداند ؛ و چون اين نعمت را به او عطا كند، زبانش به حقّ گويا شود و دلش با حقّ گره خورد و به آن عمل كند و چون خداوند اين امور را در او گرد آورد، اسلامش به كمال رسيده است 6⃣3⃣ مدارا کردن: إذا أراد اللّٰه بعبد خيرا رزقهم الرّفق في معايشهم و إذا أراد بهم شرّا رزقهم الخرق في معايشهم. وقتى خداوند براى بندگان نيكى خواهد آنها را در كارهاى زندگيشان با مدارا قرين سازد و هنگامى كه برايشان بدى خواهد آنها را با زياده روى همراه كند 7⃣3⃣حضوردرجمع حق شناس إذا أراد اللّٰه بعبد خيرا جعل صنائعه و معروفه في أهل الحفاظ و إذا أراد اللّٰه بعبد شرّا جعل صنائعه و معروفه في غير أهل الحفاظ. وقتى خدا براى كسى نيكى خواهد سر و كار او با مردم حقشناس مى‌افتد و موقعى كه براى كسى بدى خواهد سرسر و كار او با مردم حق ناشناس مى‌افتد. 8⃣3⃣ حس بی نیازی 9⃣3⃣ تقوای قلب إذا أراد اللّٰه بعبد خيرا جعل غناه في نفسه و تقاه في قلبه و إذا أراد بعبد شرّا جعل فقره بين عينيه. وقتى خدا براى كسى نيكى خواهد ثروتش را در روحش و تقوايش را در قلبش قرار ميدهد و وقتى براى كسى بدى خواهد فقر را پيش چشم او جاى ميدهد. 0⃣4⃣ توفیق دعا اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 4⃣ کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1401/9/3صلوات صفحه چهارم/پایان مقاله جهادتبیین یعنی تولیدمحتوا
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :مهارت تولید محتوا ✍مقدمه رهبری عزیز فرمودند جهاد تبيين یعنی تولید محتوا(و إرائه مناسب و به موقع آن به مخاطبان، قبل از آنکه دشمن، فکر و محتوائی را القاء کند) پرسش این است که مراحل و مهارت تولید محتوا و فکرچیست؟و چطور به دست می آید؟ تا ما هم به توفیق الهی جهادگر تبیین باشیم 1⃣ انتخاب موضوع با اهمیت و دارای أُولویّت و ضرورت : باید موضوعی را کار کرد که الآن مشکل روز جامعه، درد و نیاز مخاطبان باشد واین فهمیده نمی شود مگر باحضور در میدان(بودن درمیان مردم و فضای مجازی) 2⃣ إرائه راهکار و درمان: صرفا بیان درد، کافی نیست باید حل مشکل کرد و گره گشائی کرد،فکر نو و روش جدیدی ارائه کرد 3⃣ تحقیق و بررسی میراث علمی علماء و پژوهش گران گذشته و حال در رابطه با موضوعی که می خواهیم راجع به آن تولید محتوا کنیم چرا که موازی کاری نشود ضمن آنکه با استفاده از تجربیات دیگران تولید محتوای جدید و قوی تری صورت بگیرد 4⃣ بدون مطالعه یک دور تفسیر و منابع روائی مانند اصول کافی، نهج‌البلاغه ،نهج الفصاحه، صحیفه سجادیه، میزان الحکمه و،،،، نمی توان تولید محتوای مفید و قوی تحقق پیدا کند به قول شهید مطهری که تفکر مانند کارخانه است اول باید مواد اولیه مرغوب به او برسانیم تا به ما محصول بدهد(مواد اولیه فکر و تولید محتوا، علم مفید ومعارف دین هست که باید مفکّر، آن را داشته باشد 5⃣ دغدغه و نیّت جهادتبیین و خدمت فرهنگی داشته باشد تا توفیق تولید محتوا پیدا کندچرا که: إن تنصر الله ینصرکم من جاهد فینا لنهدینهم سبلنا رسول اکرم صلی الله علیه و آله: مَن أخلَصَ لِلّهِ أربَعینَ صَباحا ظَهَرَت ینابیعُ الحِکمَةِ مِن قَلبِهِ عَلى لِسانِهِ. هر کس چهل روز خود را براى خدا خالص کند چشمه‏ هاى حکمت از قلب وى بر زبانش جارى مى ‏شود. 6⃣ تقوا و پرهیز از گناه: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقَانًا وَيُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ۗ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ(انفال 29) ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید، برای شما وسیله‌ای جهت جدا ساختن حق از باطل قرارمی‌دهد؛ (روشن‌بینی خاصّی که در پرتو آن، حق را از باطل خواهید شناخت؛) و گناهانتان را می‌پوشاند؛ و شما را می‌زمرزد؛ و خداوند صاحب فضل و بخشش عظیم است! 7⃣ اهتمام به فکر کردن، باید در موضوع و مسأله ای که راجع به آن می خواهیم تولید محتوا کنیم،تمرکز و دقت کنیم وخود را در معرض آن قرار دهیم و به تعبیری کاملا با موضوع درگیر شویم وخود را به چالش بکشانیم و هر چیزی که مانع تفکر است را حذف کنیم(انتخاب زمان و مکان مناسب برای فکر،وپرهیز از تنبلی و بی حوصلگی) 8⃣ موجز و مختصر: با توجه به عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات،و شرایط خاص، حوصله مخاطبان إقتضای بیان طولانی یا متن زیاد نیست باید در جهاد تبيين مطالب لازم، را کوتاه و مختصر إرائه کرد، البته بدون آنکه مبهم شود،و تبیین، تحقق پیدا نکند 9⃣ مطالعه کتاب مؤلفان مُفکّر: مطالعه آثار شهید مطهری و آیة الله مصباح یزدی، استادعلی صفائی(عین صاد)و،،، بسیار مفید ومورد توصیه است، کتاب‌هایی که به فکر انسان، عمق می بخشند، روش تولید محتوا،درضمن مطالعه کتاب های مفید،به دست می آید 🔟 تحصیل علوم لازم برای مدیریت فکر، وتولیدمحتوا بایدمنطق،فلسفه،اصول،درایه و کتاب هایی که به انسان مبنا می دهند را باید فرا گرفت و إلا حرف های بی اساس و پر از تناقض و خلاف عقل و شرع از او صادر می شود (متأسفانه الآن اساتیدی درحوزه و دانشگاه هستند که برخی از آنان حرفی می زنند که عزادار را به خنده و تعجب وا می دارد (ممّا تضحک به الثکلی) اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1401/9/11صلوات
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :راه های قویّ شدن💪مؤمنین ✍مقدمه: به طور کلی در طول تاریخ و مخصوصا این روزها،تاکتیک دشمن ایجاد رعب و نا اُمیدی در جامعه و قلوب مؤمنین هست تا بتواند به اهداف خود دست بیابد وجامعه مذهبی،را سُست نمایند، خدا مؤمن ضعیف را دوست ندارد وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ ۚ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ(انفال60)و در برابر دشمنان آنچه در قدرت و توان دارید از نیرو [و نفرات و ساز و برگ جنگی] و اسبان ورزیده [برای جنگ] آماده کنید تا به وسیله آنها دشمن خدا و دشمن خودتان ودشمنانی غیر ایشان را که نمی شناسید، ولی خدا آنان را می شناسد بترسانید. و هر چه در راه خدا هزینه کنید، پاداشش به طور کامل به شما داده می شود، و مورد ستم قرار نخواهید گرفت. 1⃣دعا وتوسل به اهل بيت امام رضا(عليه‌السلام): الدعاءُ سِلاحُ المُؤمِنِ وَ‌ عمودُ الدّينِ وَ نُورُالسموات وَ الأَرضِ.دعا اسلحه مؤمن و ستون دين و نور آسمان‌ها و زمين است. 2⃣تقویت ایمان وإرتقاء آن وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ(آل عمران139)و [در انجام فرمان هایِ حق و در جهاد با دشمن] سستی نکنید و [از پیش آمدها و حوادث و سختی هایی که به شما می رسد] اندوهگین مشوید که شما اگر مؤمن باشید، برترید. 3⃣وحدت و اتحاد مؤمنین وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا...»آل عمران 103(و همگى به ریسمان خدا، چنگ زنید، و پراکنده نشوید...). يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ(بقره208)ای کسانی که ایمان آورده‌اید همگی در صلح و آشتی درآیید! و از گامهای شیطان، پیروی نکنید؛ که او دشمن آشکار شماست‌ 4⃣ معرفت و آگاهی لازم: العِلمُ سُلطانٌ مَن وَجدَهُ صالَ بِهِ وَ مَن لَم يَجِدهُ صيلَ عَلَيه. امیرالمؤمنین(علیه‌السلام):دانش، سلطنت و قدرت است، هر كه آن را بيابد با آن، يورش برد و پیروز شود، و هر كه آن را نیابد بر او يورش برند و مغلوب گردد. 5⃣ اهمیت به ورزش: داشتن جسم قوی ومهارت رزمی، برای دفع خطر دشمن لازم است و او جرأت جسارت و انجام رفتار ناهنجار را پیدا نمی کند وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ ۖ وَاللَّهُ يُؤْتِي مُلْكَهُ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ(بقره247) خداوند او(طالوت)را برگزیده و در دانش و توانایی و قوت جسم فزونی بخشیده، و خدا ملک خود را به هر که خواهد بخشد، که خدا به حقیقت توانگر و داناست. 6⃣جذب حداکثری: تا آن جا که ممکن است باید با اخلاق نیک و محبت،افراد مخالف را با تبیین حق و واقعیت قلب و ذهن آنان را با خود همراه کنیم و برای حل مشکل اقتصادی و اجتماعی مردم(ماننداصلاح ذات البین)تا حدّ امکان تلاش کنیم تا باعث تألیف قلوب و جذب دلها وتقویت جبهه حق گردد 7⃣ تفکرشهادت طلبی: اگر افراد به این فکر کنند که بهترین نوع مرگ، شهادت است دیگر از چیزی نمی ترسند(یا سیوف خُذینی) 8⃣توجه به نصرت و أجرإلهی: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ(محمد7)ای مؤمنان! اگر خدا را یاری کنید، خدا هم شما را یاری می کند و گام هایتان را محکم و استوار می سازد إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ إِنَّا لَا نُضِيعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلًا(کهف30) مسلماً کسانی که ایمان آوردند و کارهای شایسته انجام دادند [پاداششان داده خواهد شد] زیرا ما پاداش کسانی را که کار نیکوکرده اند، تباه نمی کنیم. 9⃣اُلگوقراردادن افرادقويّ اگر انسان زندگی انبیاء، اولیاء الهی و شهدا را مورد مطالعه قرار دهد ملاحظه می کند که خسته نمی شدند و از اذیت و ملامت هیچ کس هراسی نداشتند، نگاه به این الگوها و قلّه ها به انسان قوّت و حرکت می دهد 🔟 ارتباط قوّی.و معنویت: قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ اسْتَعِينُوا بِاللَّهِ وَاصْبِرُوا ۖ إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُهَا مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ۖ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ(اعراف 128)موسی به قومش گفت: از خدا یاری بخواهید، و شکیبایی ورزید، یقیناً زمین در سیطره مالکیّت و فرمانروایی خداست، آن را به هر کس از بندگانش که بخواهد می بخشد، و سرانجام نیک، برای پرهیزکاران است. وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ۚ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ(بقره45)ازصبر و نماز یاری جوئید؛(و با استقامت و مهارهوسهای درونی و توجه به پروردگار، نیرو بگیرید؛) و این کار، جز برای خاشعان، گران است. حمیداکبری 1401/9/13صلوات https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : علل کتمان حقّ ✅مقدمه : چرا عدّه ای از خواصّ (أساتید حوزه و دانشگاه وچهره های معروف سیاسی، فرهنگی، ورزشی)، از باطل(أراذل و أوباش) حمایت می‌کنند و شعار نه به اعدام مُحارب و قاتل می گویند!!!! (مردم عوام هم گوش به خواص می دهند چون اهل تحلیل و تحقیق نیستند) 1⃣جهالت (عدم معرفت،بصیرت) 2⃣ لجاجت (عنود،غیرمنطقی) 3⃣حقارت (ضعف کرامت نفس) 4⃣ ریاست (مقام طلبی وحبّ قدرت) 5⃣کسالت (تنبلی و راحت طلب) 6⃣ إرادت (نسبت به دشمن،غرب) 7⃣ حمافت(عدم عقلانیت) 8⃣ رذالت(پست و کثافت) 9⃣عداوت (کینه ودشمنی باحقّ) 🔟 شجاعت نداشتن و ترسو ✅نکته و نتیجه : «و قولا بالحقّ.»معنایش این است که «حق بگویید.» حق را بگویید و کتمان نکنید. اگر چیزی به نظرتان حق بود، آن را در جایی که باید بیان کرد، بیان کنید. حق را مکتوم نگه ندارید. آن‌وقتی که زباندارها حق را پنهان و احیاناً باطل را آشکار کردند، یا باطل را به جای حق گذاشتند، اگر حق‌بینان و حقدانان، حق را بگویند، حقْ مظلوم نمی‌شود؛ حق به غربت نمی‌افتد و اهل باطل در نابود کردن حق طمع نمی‌بندند.۱۳۷۲/۱۲/۱۳بیانات رهبری در خطبه‌های نمازجمعه اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1401/9/22صلوات جهادتبيين یعنی تولیدمحتوا