بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع :
بازتاب نوع تعامل با خالق
✍مقدمه :
امام هادی علیه السلام إنعکاس رفتار ما با خدای سبحان را تبیین کرده اند هر فردی اگر می خواهد بفهمد که نتایج رفتارش با خدا چیست بداند که:
1⃣مَنْ اتَّقی الله یُتَّقی،
هرکس از خدا حساب ببرد وحرمت خدا راحفظ کند،خدا کاری می کند که مردم از او حساب ببرند و به دلیل تقوائی که دارد در نزد مردم دارای هیبت می شود
خشیّت از خدا و خوف از عذاب و عقوبت گناه، سبب می شود، دیگران جرأت گناه در نزد او را نداشته باشند
2⃣مَنْ اطاعَ لله(أللّه)یُطاع
هر کسی که خالصانه مطیع خدا باشد خدا همه چیز را در تحت فرمان او قرار می دهد همه سرباز و گوش به فرمان او خواهند شد حتی حیوانات و جمادات
3⃣و من اطاعَ الخالق لم یبال سَخَطَ المَخْلُوقین،
هر كه آفريدگار را فرمان برد ، از خشم و ناخشنودى مخلوق پروايى به دل راه ندهد
از ملامت و تمسخُر دیگران نمی ترسد و نگران منزوی شدن نیست چون ملاک کسب رضایت خداست که با اطاعت او به دست می آید حتی اگر عدّه ای از مردم از سبک زندگی مؤمنانه انسان ناراضی باشند
با اطاعت و توکل الهی انسان از هر کسی و هر چیزی بی نیاز می گردد
4⃣و مَنْ اَسْخَطَ الخالق فَلییقَنَ ان یحِلَّ به سَخَطَ المَخلوقین؛ (بحارالانوار، ج۶۸، ص۱۸۲)
و هر که خالق را به خشم آورد، باید یقین کند که به خشم مخلوق دچار میشود
اگر در زندگی گرفتار خشم خانواده و جامعه می شویم چه بسا نتيجه این باشد که خدا را با فکر و عمل خود به خشم آورده ایم
همه چیز و هرکسی مأمور غضب الهی می گردند حتی ممکن است انسان بی تقوا با خشم حیوانی مواجه شود
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#نتیجه_رفتار
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع :
راه گرفتن همه حوائج
✍مقدمه :
در اهمیت و آثار زیارت ابا الحسن علیّ بن موسی الرضا عليه السلام همین بس که مانند زیارت اباعبدالله الحسین علیه السلام دعا و درخواست تحت قبه ایشان مستجاب است
🌹امام هادی علیه السلام فرمودند
مَن کانَت لَهُ اِلَی اللهِ حاجَةٌ فَلیَزُر قَبرَ جَدِّیَ الرِّضا† بِطوُسٍ وَ هُوَ عَلی غُسلٍ وَلیُصَلِّ عِندَ رَأسِهِ رَکعَتَینِ وَلیَسئَلِ اللهَ حاجَتَهُ فی قُنوُتِهِ فَاِنَّهُ یَستَجیبُ لَهُ ما لَم یَسئَل مَأثَماً أو قَطیعَةَ رَحِمٍ
کسی که از خدا حاجتی را میخواهد؛ قبر جدم حضرت رضا علیه السلام را در طوس با غسل، زیارت کند و دو رکعت نماز بالای سرش بخواند و در قنوت نماز، حاجت خویش را طلب نماید در این صورت حوائج وی مستجاب میشود، مگر آن که انجام گناه و یا قطع رحم را طلب کند. (وسائل الشیعه، ج14،ص569
اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
حمید اکبری 1402/3/8قم
#زیارت_حاجت_دعا
https://eitaa.com/serathamed
موضوع : گزیده ای از احادیث امام هادی علیه السلام
✍مقدمه
ابوالحسن امام علی النقی الهادی علیهالسلام پیشوای دهم شیعیان، در نیمه ذی حجه سال ۲۱۲ هجری قمری در اطراف مدینه در محلی به نام «صُریا» به دنیا آمد. پدرش پیشوای نهم، امام جواد علیهالسّلام و مادرش بانوی گرامی سمانه است که کنیزی با فضیلت و با تقوا بود. مشهورترین القاب امام دهم، نقی و هادی است و به آن حضرت ابوالحسن الثالث نیز میگویند. امام هادی علیهالسّلام در سال ۲۲۰هجری پس از شهادت پدر گرامیشان که هنوز بیش از هشت سال نداشت، به امامت رسید
1⃣. فروتنی
التواضع اَن تعطی الناس ما تُحِبُّ ان تُعطاهُ؛ (الکافی، ج۲، ص۱۲۴)
فروتنی آن است که با مردم چنان رفتار کنی که دوست داری با تو چنان باشند.
2⃣ نقد پذیری
عاتِبْ فلاناً و قل له ان الله اذا اراد بِعَبْدٍ خیراً اذا عُوتِبَ قَبِلَ (وسائل الشیعه، ج۲، ص۱۸)
امام هادی(علیه السلام ) به یکی از دوستانش فرمود: فلانی را توبیخ کن و به او بگو: خداوند چون خیر بندهای خواهد، هر گاه توبیخ شود، بپذیرد (و در صد جبران نقص براید).
3⃣جایگاه اجابت دعا
اِنَّ للهِ بقاعاً یحِبُّ اَن یدْعی فیها فَیستَجیبَ لِمَن دَعاهُ و الحَیرُ منها؛ (بحارالانوار، ج۹۸، ص۱۱۳.)
همانا برای خداوند بقعههای است که دوست دارد در آنها به درگاه او دعا شود و دعای دعا کننده را به اجابت برساند، و حائر حسین(علیه السلام ) یکی از آنهاست
4⃣ دنیا جایگاه آزمایش
ان الله جَعَلَ الدنیا دار بلوی و الآخره دار عقبی، و جَعَلَ بَلْوَی الدنیا لِثوابِ الاخرهِ سَبَباً و ثوابَ الاخرهِ مِنْ بَلْوی الدنیا عِوَضاً (بحارالانوار، ج۷۵،ص۳۵۶.)
همانا که خداوند دنیا را سرای امتحان و آزمایش، و آخرت را سرای رسیدگی، و بلای دنیا را وسیله ثواب آخرت، و ثواب آخرت را عوض بلای دنیا قرار داده است.
5⃣. ارزش بردباری
اِنَّ الظالِمَ الحالِمَ یکادُ اَنْ یعضی علیه بِحِلْمِهِ، و انَّ المُحِقَّ السَّفیه یکادُ ان یطْفِیءَ نُورَ حَقِّهِ بِسَفهِهِ (تحف العقول، ص۲۹۸.)
6⃣انسان بیشخصیت
مَنْ هانَتْ علیه نَفْسَهُ فلاتَأمَنْ شَرَّهُ (بحارالانوار، ج۷۲، ص۳۰۰.)
کسی که خود را پست شمارد، از شر او در امان مباش.
7⃣نتایج رذایل اخلاقی
اَلْحَسَدُ ماحِقُ الحَسَناتِ، وَ الزَّهْوُ جالِبُ المَقتِ، وَالعُجْبُ صارِفُ عَنْ طَلَبَ الِعِلْمِ داعٍ اِلی الغَمْطِ وَ الجَهْلِ، وَ البُخْلُ اَذَمُّ اْلاَخْلاقِ وَ الَّطَمَعُ سَجیهٌ سَیئَهٌ؛ (بحارالانوار، ج۶۹، ص۱۹۹.)
حسد نیکوییها را نابود سازد، و فخر فروشی دشمنی آورد، و خودپسندی مانع از طلب دانش است و به سوی خواری و جهل فرامیخواند، و بخل ناپسندیدهترین خلق و خوی است، و طمع خصلتی ناروا و ناشایست است
8⃣. حکمت ناپذیری دل فاسد
اَلْحِکْمَهُ لا تَنْجَعُ فی الطّباع الفاسِدَهِ (بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۷۰.)
حکمت، اثری در دلهای فاسد نمیگذارد.
9⃣.نتایج خدا ترسی
مَنْ اتَّقی الله یتَّقی، وَ مَنْ اطاعَ لله یطاع، و من اطاعَ الخالق لم یبال سَخَطَ المَخْلُوقین، و مَنْ اَسْخَطَ الخالق فَلییقَنَ ان یحِلَّ به سَخَطَ المَخلوقین؛ (بحارالانوار، ج۶۸، ص۱۸۲)
هر کسی از خدا بترسد، مردم از او بترسند، هر که خدا را اطاعت کند، از او اطاعت کنند، و هرکه مطیع آفریدگار باشد، باکی از خشم آفریدگار ندارد، و هر که خالق را به خشم آورد، باید یقین کند که به خشم مخلوق دچار میشود.
🔟 تبعیت از خیرخواه
مَنْ جَمَعَ لَکَ وَدَّهُ وَ رایهُ فَاجْمَعْ له طاعَتَکَ؛ (تحف العقول، ص۴۸۳.)
هر که دوستی و نظر نهاییاش را برای تو همه جانبه گرداند، طاعتت را برای او همه جانبه گردان.
اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
1402/4/13قم مقدسه
#امام_هادی_علیه_السلام
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
صفحه اول⬅️ ادامه دارد
1⃣1⃣نتیجه بی اعتنایی به مکر خدا
من اَمِنَ مَکرَ الله و الْیمَ اَخْذِهِ، تَکَبَّرَ حَتی یحِلَّ به قضاؤه و نافَذَ اَمْرُهُ، وَ مَنْ کان علی بینَهِ مِنْ رَبَّهِ هانَتْ علیه مَصائِبُ الدنیا و لو قُرِضَ و نُشِرَ؛ (تحف العقول، ص۴۸۳.)
هر که از مکر خدا و مؤاخذه دردناکش آسوده باشد، تکبر پیشه کند تا قضای خدا و امر نافذش او را فراگیرد، و هر که بر طریق خدا پرستی محکم و استوار باشد، مصائب دنیا بر وی سبک اآد؛ اگر چه (بدنش) قیچی شود و ریز ریز گردد.
2⃣1⃣شکرگزار و شکر
اَلشَّاکِرُ اَسْعَدُ بِالشُّکْرِ مِنْهُ بِالنِّعْمَهِ الَّتِی اَوْجَبَتِ الشُّکْرَ لِاَنَّ النِّعَمَ مَتاعٌ وَ الشُّکْرَ نِعَمٌ وَ عُقْبی؛ (بحارالانوار، ج۷۱، ص۴۱۷.)
شخص شکرگزار به سبب شکر، سعادتمندتر است تا به سبب نعمتی که باعث شکر شده است؛ زیرا نعمت کالای دنیاست و شکرگزاری، نعمت دنیا و آخرت است.
3⃣1⃣. دنیا جایگاه سود و زیان
اَلدُّنْیا سُوقٌ رَبِحَ فیها قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَروُنَ؛ (بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۶۶)
دنیا بازاری است که گروهی در آن سود برند و دستهای زیان بینند.
4⃣1⃣. پرهیز از تملق
قال ابوالحسن الثالثُ(علیه السلام ) لِرَجُلٍ و قَدْ اَکْثَرَ مِنْ اِفْراطِ الثَّناءِ علیه اَقْبِلْ علی شَأنِکَ، فَاِنَّ کَثْرَهَ المَلَقِ یهْجُمُ علی الظِّنَّهِ و اذا حَلَلْتَ مِنْ اَخِیکَ فی مَحَلِّ الثَّقَهِ، فَاعْدِلْ عَنِ المَلَقِ الی حُسْنِ النِّیهِ؛ (بحارالانوار، ج۷۰، ص۲۹۵.)
امام هادی(ع) به کسی که در ستایش از ایشان افراط کرده بود، فرمودند: از این کار خودداری کن؛ زیرا تملّق بسیار، بدگمانی به بار میآورد هنگامی که در نزد برادر مؤمنت مورد اعتماد و وثوق هستی، از تملق او دست بردار و حسن نیت نشان بده.
5⃣1⃣جایگاه حسن ظن و سوءظن
اذا کان زَمانٌ العَدْلُ فیه اَغْلَبُ مِنَ الجَوْرِ فَحَرامٌ اَنْ تَظُنَّ بِاَحَدٍ سُوءاً حتی یعْلَمَ ذلک منه، و اذا کان زمانٌ الجَوْرُ اَغْلَبُ فیه من العدل فلیس لِاَحَدٍ اَنْ یظُنَّ بِاَحَدٍ خیراً مالم یعْلَمْ ذلِکَ مِنْهُ؛ (بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۷۰)
هر گاه در زمانهای عدل بیش از ظلم رایج باشد، بدگمانی به دیگری حرام است، مگر آنکه (آدمی) بدی از کسی ببیند. و هر گاه در زمانی ظلم بیش از عدل باشد، نباید به کسی خوشبین باشد، مگر اینکه به نیکی او یقین کند.
6⃣1⃣. زیباتر از زیبایی
خَیرٌ مِنْ الخیر فاعِلُهُ، و اَجْمَلُ من الجمیل قائِلُهُ، و اَرْجَحُ من العلم حامِلُهُ، وَ شَرٌّ مِنَ الشَرِّ جالِبُه، وَ اَهُوَلَ مِنَ الهَوْلِ راکِبُهُ؛ (بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۷۰)
بهتر از نیکی، نیکوکاری است، و زیباتر از زیبایی، گوینده آن است، و برتر از علم، حامل آن است، و بدتر از بدی، عامل آن است، و وحشتناکتر از وحشت، آورنده آن است.
7⃣1⃣. توقع بیجا
لاتَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنُ کَدَرْتَ علیه، وَلاَ الْوَفَاء لِمَنْ غَدَرْتَ به، و لا النُّصحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ الیه، فَاِنَّها قَلْبُ غَیرِکَ کَقَلْبِکَ له؛ (بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۷۰)
از کسی که بر او خشم گرفتهای، صفا و صمیمیت مخواه، و از کسی که به وی خیانت کردهای، وفا طلب نکن، و از کسی که به او بدبین شدهای، انتظار خیرخواهی نداشته باش که دل دیگران برای تو همچون دل تو برای آنهاست
ادامه دارد
8⃣1⃣نتیجه عاق والدین
اَلعُقُوقُ یعَقِّبُ القِلَّهَ اِلَی الذِّلَّه؛ (بحارالانوار،، ج۷۵، ص۳۱۸)
نارضایتی پدر و مادر، کمی روزی را به دنبال دارد و آدمی را به ذلت میکشاند.
9⃣1⃣شوخی بیهوده
اَلْهَزْلُ فُکاهَهُ السُّفَهاءِ وَصَناعَهُ الْجُهّالِ؛ (بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۶۹)
مسخرگی، تفریح سفیهان و هنر جاهلان است.
0⃣2⃣. زمان جان دادن
اَذُکُرُ مَصْرَعَکَ بَینَ یدَی اَهْلِکَ و لا طَبِیبٌ یمْنَعُکَ و لا حَبیبٌ ینْفَعُکَ؛ (بحارالانوار، ج۷۵، ص ۳۷۰)
وقت جان دادنت را نزد خانوادهات یاد کن که در آن هنگام طبیبی نیست که جلوی مرگت را بگیرد و نه دوستی که به تو نفع رساند.
اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
1402/4/13قم مقدسه
#امام_هادی_علیه_السلام
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
صفحه دوم⬅️ ادامه دارد
1⃣2⃣. نتیجه جدال
اَلمِراءُ یفْسِدُ الصَّداقَهَ القَدِیمَهَ وَ یحِلِّلُ العُقْدَهَ الوَثیقَهَ وَ اَقَلُّ ما فیه اَنْ تَکُونَ فیها الْمُغالَبَهُ وَ الْمُغالَبَهُ اُسُّ اَسْبابِ القَطِیعَهِ؛ (بحارالانوار، ج۷۵، ص ۳۶۹)
جدال، دوستی قدیمی را تباه میکند و پیوند اعتماد را میگشاید و کمترین چیزی که در آن است، غلبه بر دیگری است که آن هم سبب جدایی است.
2⃣2⃣. درک لذت در کاستی
اَلسَّهَرُ اَلَذُّ لِلْمَنامِ وَ الجُوعُ یزِیدُ فی طِیبِ الطَّعامِ؛ (بحارالانوار، ج۷۵، ص ۳۷۹)
شب بیداری، خواب را لذت بخشتر، و گرسنگی گوارایی غذا را زیاد میکند.
3⃣2⃣. اسیر زبان
راکِبُ الحَروُنِ اَسیرُ نَفْسِهِ، وَ الجاهِلُ اَسِیرُ لِسانِهِ؛ (بحارالانوار، ج۷۵، ص ۳۶۹)
کسی که بر اسب سرکش سوار است، اسیر هوای نفس خویش و نادان اسیر زبان خوش است.
4⃣2⃣. تصمیم قاطع
اَذْکُرْ حَسَراتِ التَّفْرِیطِ بِاَخْذِ تَقْدیمِ الْحَزْمِ؛ (بحارالانوار، ج۷۵، ص ۳۷۰)
افسوس خوردن کوتاهی در انجام دادن کار را، با تصمیمگیری قاطع جبران کن.
5⃣2⃣. خشم و کینهتوزی
اَلْعِتابُ مِفْتاحُ الثِّقالِ وَ العِتابُ خَیرٌ مِنَ الحِقدِ؛ (بحارالانوار، ج۷۵، ص ۳۶۹)
سرزنش و تندی کلید کم مهری است، و سرزنش بهتر از کینه توزی است.
6⃣2⃣. ظهور مقدّرات المقادیرُ تُرِیکَ ما لم یخْطُرْ بِبالِکَ؛ (اعلام الدین، ص۳۱۱)
مقدرات چیزهایی را بر تو نمایان میسازد که به فکرت خطور نکرده است.
7⃣2⃣. خودخواهان مغضوب
مَنْ رَضِی عَنْ نَفْسِهِ کَثُرَ السَّاخِطُونَ علیه؛ (بحارالانوار،ج۷۵،ص ۳۶۸)
هر که از خود راضی باشد، خشمگیران بر او زیاد خواهند بود.
8⃣2⃣. تباهی فقر
اَلْفَقْرُ شِرَّهُ النَّفْسِ وَ شِدَّهُ الْقُنُوطِ؛
(بحارالانوار،ج۷۵،ص۳۶۸.)
فقر مایه آزمندی نفس و سبب ناامیدی زیاد است.
9⃣2⃣ اهمیت اخلاص
لو سَلَکَ النّاسُ وادِیاً وسیعاً لَسَلَکْتُ
وادِی رَجُلٍ عَبَدَ اللهَ وَحْدَهُ خالصاً؛ (بحارالانوار،ج۶۷، ص۱۱۲)
اگر مردم به راههای گوناگون روند، من به راه کسی که تنها خدا را خالصانه میپرستد، خواهم رفت.
0⃣3⃣. آشکار نکردن برنامهها
اِظْهارُ الشی قبل اَنْ یسْتَحْکِمَ مُفْسِدَهٌ له؛
(تحف العقول، ص۴۵۷)
آشکار کردن هر کاری پیش از آنکه به سامان برسد، آفت آن کار است.
اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
1402/4/13قم مقدسه
#امام_هادی_علیه_السلام
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
صفحه سوّم⬅️پایان مقاله
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع:معیار راستی محبت
✍مقدمه :
راه راستی آزمایی افرادی که إدّعای محبّت و إظهار دوستی می نمایند چیست؟ از کجا معلوم که دروغ نمی گوید؟ با تأمّلی در کلام حکیمانه امام محمد باقر (علیه السلام) نکاتی به دست می آید
اعرِفِ المَودّةَ لكَ في قلبِ أخيكَ بما لَهُ في قلبِكَ .
دوستی قلبی برادرت را از اندازه دوستی قلبی خودت نسبت به او بفهم.
📚تحف العقول،ص304
1⃣ اگر کسی می خواهد بفهمد خدا، نبیّ مکرم و اهل بیت علیهم السلام و إمام عصر علیه السلام چقدر او را دوست دارند ببیند واقعا چقدر در قلب خود به أولیاء دین عشق و إرادت دارد
2⃣ اگر فردی را دوست دارید(البته طبق مبنای عقل و شرع) بدانید او هم شما را دوست دارد حتی اگر إظهار دوستی نکند
3⃣ میزان سنجش دوستی، قلب است نه اختلافات پیش آمده، گاهی بین دو نفر اختلاف هست اما در قلب، یکدیگر را دوست دارند پس به ظاهر اختلاف همسران نباید قضاوت کرد
4⃣ حتی اگر کسی بگوید از تو نفرت دارم اما اگر تو او را دوست داری بدان که او هم تو را دوست دارد اما چون اکنون کاری کردی که از تو عصبانی شده است
5⃣ راه شناخت منحصر به علم، عقل، وحی نیست بلکه قلب هم راه معرفت هست که به انسان دروغ نمی گوید(اما قاضی نمی تواند از راه قلب کسی را قضاوت کند)
6⃣ قلب ها ممکن است در أثر حوادث، اشتباه کنند، امّا قلب اگر خالی از رذائل اخلاقی باشد چیزی جز حق نمی گوید
7⃣ بسیار اتفاق افتاده که افرادی، إظهار عشق و دوستی می کنند اما قلب انسان، قبول نمی کند
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#قلب_دوستی
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
موضوع :
جیغ بنفش أحمق ها
✍ مقدمه :
بعد از انتقام سپاه، عده ای از احمق ها، سلبریتی های نادان، برخی اصلاح طلبان غرب گدا و برخی آدم های نمک نشناسی که استخدام در همين نظام هستند، و حقوق و مزایا می گیرند و همیشه معترض اند، لگد و جفتک می زنند، این روزها اینگونه چرت و پرت می گویند
1⃣ چرا باید خرج موشکها کنیم و در داخل فقیر داریم؟
2⃣ حمله ما باعث می شود آمریکا به ما حمله کند و وضع ما بدتر می شود
3⃣ اگر انتقام گرفته نشود، می گویند چرا در ایران ترور و بمب گذاری می شود؟
4⃣ هیچ تلاشی برای قوّت کشور و خدمت به مردم در حوادث نمی کند اما إدّعای دوست داشتن ایران و افتخار ایرانی بودن می کند
✍ نکته و نتیجه :
قال الصادق عليه السلام
عيسى بن مريم فرمود :
إنّ عيسى بنَ مَريمَ عليه السلام قالَ: داوَيْتُ المَرْضى فشَفَيتُهُم بإذنِ اللّه ِ ، و أبْرَأتُ الأكْمَهَ و الأبْرَصَ بإذنِ اللّه ِ ، و عالَجْتُ المَوْتى فأحْيَيتُهُم بإذنِ اللّه ِ ، و عالَجْتُ الأحمَقَ فلَم أقْدِرْ على إصْلاحِهِ .
بيماران را طبابت كردم و به اذن خدا آنان را درمان كردم ، كورانِ مادر زاد و مبتلايان به پيسى را به اذن خدا بهبود بخشيدم ، و مردگان را به اذن خدا زنده كردم، اما احمق را نتوانستم اصلاح كنم(الإختصاص۲۲۱
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
##أحمق
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: تاج و تاراج
✍ مقدمه:
در سالروز فرار شاه ملعون در26دی سال 57 مناسب است ویژگی های این پسر(محمدرضا)و پدر(رضاخان)بیان شود
الگوی تربیتی رضاخان باعث شد که او نسبت به زیردست، خشن و بیرحم باشد و به بالادست کاملاً تمکین نماید. چنانچه نسبت به انگلیس و آمریکا در تمام سلطنتش چنین بود.
1⃣ غصب حکومت
حاکمیت بدون رأی، دموکراسی
2⃣تصرف و غصب اموال مردم
اموال خصوصی و عمومی
3⃣ شهوت رانی و زنا
بیماری شاه،مسأله جنسی بود
تجاوز به ده ها زن حتی یک دختر دبیرستانی
4⃣ عادت به شراب خواری
5⃣ ترسو
6⃣ ذلیل در مقابل إستکبار
دست بوس سه ملکه بود
7⃣ بی غیرت و دیوث
نسبت به محارم ونوامیس خود
8⃣ سست اراده و بی تدبیر
9⃣ سوء مدیریت،بی عرضگی
واگذاری،جدائی بحرین از إیران
🔟 عقده محبت، تملّق خواه
تربیت درخانه ومحیط دیکتاتور
الگوی تربیتی رضاخان باعث شد که شاه نسبت به زیردست، خشن و بیرحم باشد و به بالادست کاملاً تمکین نماید. چنانچه نسبت به انگلیس و آمریکا در تمام سلطنتش چنین بود.
✅ نکته
رضا خان از سال ۱۳۰۴ تا ۱۳۲۰ پادشاه ایران بود. او پیشتر، از سال ۱۳۰۰ تا ۱۳۰۴ وزیر جنگ و از سال ۱۳۰۲ تا ۱۳۰۴ نخستوزیر ایران بود.(16سال)
محمد رضا هم از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷ آخرین پادشاه ایران بود.(37سال)
هر انسان عاقل و منصفی، شخصیت وعملکرد این پدر و پسر را با سبک زندگی إمامین انقلاب مقایسه کند
البته مقایسه آفتاب وماه با خس و خاشاک غلط است
هر چند با حکومت عالی امام عصر علیه السلام فاصله داریم اما بایدهمه تلاش کنیم ومطالبه گر باشیم اما فقط با نق زدن کار درست نمی شود
علت بسیاری از مخالفت ها با نظام جمهوری اسلامی، برخی جهالت، برخی لجاجت و برخی عداوت و نمی خواهند پیشرفت و قدرت نظام را ببینند چون منافع خود را در خطر می بینند
✍ درآخر دعا می کنیم
خدایا دوستداران شاه را هدایت کن و اگر إصرار به حمایت و تأئید از شاه و خاندان پهلوی را دارند آنها را با شاه ملعون و پدر ملعونش محشور بفرما
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#شاه_تاج_تاراج
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
1401/10/26 قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع :
راهکارهای ایجاد دغدغه
✍مقدمه :
مثلا کسی که نماز صبح او قضا می شود یا فلان واجب را ترک می کند چون دغدغه ندارد، دغدغه نداشتن برای موضوع و مساله ای باعث، إهمال کاری، عدم إهتمام، بی نظمی در أمور و عدم توفیق نسبت به انجام کارها می شود که نتیجه آن محرومیت و خسارت است
در این مقاله راهکارهایی برای إیجاد دغدغه إرائه می شود
1⃣دعا و درخواست خالصانه از خداوند سبحان : اللهم وفقنا لما تُحبُّ و ترضی
2⃣شناخت صحیح و کامل از موضوع و مسأله(چرا که اگر اهمیت آن کار معلوم بشود إهمال کاری نمی کند)
قال اميرالمؤمنين علیه السلام :الناس أعداء ما جهلوا
3⃣ معاشرت و رفاقت با افراد دغدغه مند و با همّت بلند( المعاشرة مؤثرة)
4⃣ مطالعه سیره عملی أولیای الهی(1_انبیاء2_اهل بیت علیهم السلام 3_علمای ربّانی4_شهدا)
5⃣ تفکر و تعقل در تجربه خود و دیگران، نسبت به اموری که دغدغه مند نبودند و با چه آثار و پیامدهای بدی مواجه شده اند
6⃣حذف موانع و زمینه های از بین رفتن دغدغه مثلا :
الف_نپرداختن به کارهای غیر ضروری
ب_ مشغول شدن به برنامه های غیر اولویت دار
ج_پذیرفتن کارها و مسئولیت های متعدد
باعث می شود دغدغه نسبت به برخی کارها و یا همه آنها کم بشود
7⃣پرهیز از تنبلی و کسالت (ایاک و الكسل) باید قویّ و با همّت بود ) با ورزش،تغذیه مناسب،تفریحات سالم،خواب کافی، با نشاط و با اراده شد
8⃣جهان بینی و نگرش صحیح داشتن یعنی:
الف_ فقط نفع خود را نبیند
ب_دنیائی و مادی محاسبه نکند
ج_شخصی،جزئی نگر و سطحی نباشد بلکه کلان نگر باشد
(در این صورت زمینه إقدام و عمل در هر کاری پیدا می کند مانند امور عبادی یا و هر کاری مثل إهتمام به إزدواج آسان، تکثیر نسل و ...)
9⃣عدم یأس و نااُمیدی
نباید خود را ضعیف و ناتوان ببیند
🔟 داشتن مُربی و یا الگوی مطلوب
هلک من لیس له حکیم یُرشده
✍ نتیجه :
دغدغه یعنی اگر 5 صبح، بلیط پرواز مشهد یا نجف داشته باشیم حتی اگر دیر بخوابیم، ساعت کوکی هم نگذاریم به کسی هم نسپاریم که مرا بیدار کن
چون دغدغه جا نماندن از پرواز داریم،به موقع از خواب بیدار می شویم، بنابراین چون ما دغدغه نداریم نسبت به خیلی از کارها تنبلی و ترک می کنیم
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#دغدغه
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
1399/5/2 قم مقدسه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بعد از حمله سپاه
چی می چسبه:چائی