بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع :راهکارهای ایجاد کرامت در فرزندان
✅مقدمه:
یکی از مباحث بنیادین در تربیت، إیجاد و احساس شخصیت در انسان هست چرا که
امیرالمؤمنین علیه السلام
مَن كَرُمَت عَلَيهِ نَفسُهُ هانَت عَلَيهِ شَهوَتُهُ.
هر كس براى خودش ارزش قائل باشد، شهوتش نزد او بى ارزش مىشود و :
مَن كَرُمَت عَلَيهِ نَفسُهُ، لَم يُهِنها بِالمَعصِيَةِ.
هر كس براى خودش ارزش قائل باشد، آن را با معصيت، بىارزش نمىسازد
امام سجاد علیه السلام:
مَن كَرُمَت عَلَيه نَفسُهُ هانَت عَلَيهِ الدُّنيا.
هر كس براى خودش ارزش قائل باشد، دنيا نزد او خوار مىشود
✍در این مقاله تلاش شده که عوامل حس ّکرامت و شخصیت در فرزندان، تبیین شود
1⃣دعا وتوسل
أکرمنا.اکرمته،اکرمتنی و..
2⃣شخصیت والدین
اهل علم، ایمان،وعمل صالح
3⃣ اسم نیکو(وفامیلی مناسب)
4⃣تشویق به موقع وبه اندازه(البته نبایدجایزه محور بشود
5⃣کودکی کردن با کودک(با آنان بازی وهمراهی کردن)
6⃣ تغافل وچشم پوشی از خطا وگناه در بعضی موارد
7⃣ انتقاد از فعل وکار زشت نه از فاغل وفرزند
8⃣با تعظیم واحترام اسم او را یاد کنیم +تکریم رفتاری
9⃣فرق نگداشتن بین فرزندان(هردو را ببوسیم)
🔟.مقایسه نکردن کسی با او بلکه طبق روایات صرفا با تشویق دیگران می شود فرزندرا تنبیه و تذکر داد
1⃣1⃣فریاد ویا کتک زدن ممنوع بلکه فقط با قهر کوتاه
2⃣1⃣ معانقه.بوسیدن.ودرآغوش کشیدن و محبت کردن
پیامبر أعظم صلی الله علیه و آله فرمودنگاه محبت آمیز پدربه فرزندعبادت است وبرای هر بوسه درجه ای در بهشت دارد
3⃣1⃣ از فرزند نظر خواهی کنید
4⃣1⃣به نظرات فرزند توجه کردن وگوش دادن
5⃣1⃣ عدم تحقیروتنبیه فرزندنزد کسی حتی خود فرد
6⃣1⃣عدم تخریب پدرومادریا هرکسی از عزیزان نزد فرزند
7⃣1⃣دادن مسئولیت به فرزند در حد توانایی و تناسب
8⃣1⃣دروغ نگفتن به فرزند(چراکه حس بی اعتمادی می دهیم وغیر مستقیم به فرزندو شخصیت اواحترام نگذاشته ایم)
9⃣1⃣ رفاقت و مصاحبت فرزندان با افراد صالح
0⃣2⃣ انتخاب رشته وشغل مناسب
شغل و رشته نامناسب فرزند یا والدین گاهی سبب تحقیر فرزند در جامعه می شود یعنی اگر ضرورت نداشت هر شغلی انتخاب نکند
صفحه اول، ادامه دارد⬅️
اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
حمید اکبری/قم
#کرامت_فرزندان
https://eitaa.com/serathamed
✍ ادامه بحث ایجاد کرامت در فرزندان
1⃣2⃣ نوع بازی(برخی بازی ها، سبب تحقیرشخصیت است مثلا کولی دادن)
2⃣2⃣ قضاوت نکردن بین فرزندان(جریان مسابقه امام حسن وامام حسین علیهما السلام وپاره کردن گردن بند توسط حضرت زهرا سلام الله علیها)
3⃣2⃣رفتار والدین تکریم آنان از یکدیگر( اموزش عملی)
4⃣2⃣ نوع لباس(رنگ ومدل و..لباس،نباید انگشت نما و برای اهل ذلت باشد مثلا پاره یا عریان و،،،
5⃣2⃣ محله وهمسایه
محیط زندگی در شخصیت انسان مؤثر است
6⃣2⃣وفای به عهدی که به فرزند داده اند چون اگر خُلف وعده بشود بچه احساس می کند جایگاه و احترامی ندارد
7⃣2⃣تعلیم قرآن وآشنائی با روایات اهل بیت علیهم السلام
8⃣2⃣آموزش عقاید(جهان بینی و تفکرصحیح)
9⃣2⃣ إعطای مالکیت در بعضی موارد، مثلا اتاق جداگانه من .کمد ورختخواب من و...(حس مالکیت سبب احساس هویت و شخصیت است)
0⃣3⃣سالروز تولد را جشن گرفتن، البته نه به سبک غربی
1⃣3⃣اعتماد به ادعای فرزندونسبت دروغ به او ندادن
2⃣3⃣ استقلال و آزادی در انتخاب وعمل داشته باشد (البته در چار چوب خود)
یعنی نباید والدین برای هرچیزی وهر کاری نظرخود را بر فرزندبه طور محسوس تحمیل کنند تا به اصطلاح فرزندبچه ننه بار بیایدحتی نتواندبعد از ازدواج از خوداراده ای داشته باشد
3⃣3⃣دوستی با فرزند و ایجاد فضائی امن .ارامش. برای او اگر فرزند احساس کند والدین دشمن اویند همه چیز حتی محبت والدین نسبت به خودرا دشمنی تلقی می کندفصای بی محبتی وبدون عاطفه و نا امن باعث عقده حقارت و او را تشنه محبت و نهایتا إنزوا طلبی یا عصبی ویا جذب به نا اهل می کند
4⃣3⃣ عریان نکردن فرزند در حمام و تعویض لباس جلوی دیگران همچنین عریان نبودن در نزد فرزند، تا بجه احساس شخصیت کند
5⃣3⃣ اجتماعی نمودن فرزند(غیراز دادن مسئولیت است) یعنی حضور در اجتماع البته با نظارت مثلا مسجد، میهمانی و،،،
6⃣3⃣ عدم سرزنش تکرارتذکر وعیب باعث لجاجت می شود(طبق روایت)
7⃣3⃣ مسخره نکردن وفراهم نکردن اسباب تمسخر در فرزند
8⃣3⃣ وقت گذاشتن برای فرزندو مدیریت وکشف علاقه واستعداد فرزند ( گاهی عدم توجه والدین مسیر زندگی فرزند تغییر می کند) چراکه فرزندمورد حمایت قرار نمی گیرد واحساس کوچکی، ناچیزی و شکست می کند
9⃣3⃣ هدیه دادن به فرزند
(مخصوصا درمناسبتهای مذهبی یا
تولد)محبت در فرزند،احساس وشخصیت وبزرگی تولید می کند.
0⃣4⃣ تحمیل نکردن ( اجبار و اکراه نباشد) چرا که اگرفرزند گمان کنداز خود اراده و اختیاری ندارد بدون علاقه کاری( مانند عبادت،نظافت و....)انجام دهد اثر تربیتی بسیار منفی دارد چون با کرامت او سازگار نیست
صفحه دوم، ادامه دارد⬅️
اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
حمید اکبری /قم
#کرامت_فرزندان
https://eitaa.com/serathamed
✍ ادامه بحث ایجاد کرامت در فرزندان
1⃣4⃣ ایجاد و تولید محبت خدا، نبیّ و اهل بیت علیهم السلام در قلب فرزندان
ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله
وقتی فرزندخودش را وصل به امام حسین علیه السلام ببینداحساس بزرگی و شخصیت می کند.مجالس روضه بسیار مناسب است/هدیه درایام موالید
2⃣4⃣ ایجاد شجاعت
اسباب ترس حدف شود، الگوی شجاعت از والدین واطرافیان (مانند دائی و .....)به صورت ارثی و کسبی منتقل می شود وقتی اطرافیان شجاع باشداحساس کرامت وشخصیت می کند.انما یحتاج الی الظام الضعیف سختگیری و تنبیه های زیاد و بر خوردهای سنگین غیر منطقی با فرزندباعث ایجاد رُعب وترس و در نتیجه ضعف در انگیزه و استعداد او خواهد شد
3⃣4⃣ ایجاد عزت در فرزند
پیامبر لا یکدب الکاذب الا لمهانة نفسه
مرحوم امام خمینی: از صفات همسر شایسته عزیز بودن است
عزت درمقابل ذلت است اگر کسی درخودوپیش دیگران عزیز ومحترم باشدسبب رشدومانع رفتار ناشایست است، نمونه ایجاد عزت تعلیم قناعت است(عزّ من قنع)
4⃣4⃣ بیان عاطفی و لطیف نه آمرانه ودستوری چرا که امر ونهی از منکر با توهین و تحمیل باعث می شود فرصت اندیشدن را نمی یابد و یک موجودطفیلی و پیرو بار می ایدوگمان می کندنباید اندیشه واراده و ابتکاری داشته باشد
5⃣4⃣ به پرسش های فرزند اهمیت دادن و پاسخ در شأن داد
الفاظی مانندفعلا برات زوده! .بتو چه؟! .وبعد می فهمی و غیره....خلاف است نبایدبه شوخی ویا به دروغ نیز پاسخ داده شود چرا که خلّاقیت و ابتکار در او می میرد
6⃣4⃣ تقویت روحی دینی وانجام اعمال عبادی
7⃣4⃣مراقبتها و نظارتهای غیر لازم یا همان تربیت عروسکی ممنوع، چرا که نمی گذارد بچه غذا بخورد یا مثلابچه فقط در یک گوشه بنشیند
8⃣4⃣ احساس خود در بیان کنید مثلا نگویید تو بی نطمی!
مثلابگویید از اینکه لباس هایت را می ریزی ناراحت می شوم یعنی انتقادبه نحوه صحیح باشد
9⃣4⃣ عدم تکرار نصیحت
تذکر دائمی،وگاهی نماز یا کار مثبت را برسر فرزندان کوبیدن، بسیار مُضر به شخصیت فرزندان است
0⃣5⃣ ادامه دارد
اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
حمید اکبری1402/3/7قم
#کرامت_فرزندان
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: مدینه فاضله
10میم، برای تشکیل شهر آرمانی
✍مقدمه:
برای تشکیل آرمان شهر و اجتماع ایده آل و مورد رضایت الهی، ده عنوان باید اصلاح شود، هر یک از موارد مانند یک قطعه از پازل یا یک وسیله در یک سیستم اگر دارای عیب و نقص باشد کل مجموعه معیوب، و نتیجه مطلوب نمی دهد
1⃣ منابع معتبر
۱_ کتاب الله ۲_ عترتی اهل بیتی
⬅️فلسفه دو میراث پیامبر گرامی اسلام
الف_معرفت جامع و کامل برای تغییر نگرش
ب_معیار قانون گذاری ،برنامه ریزی برای تدبیر
2⃣ مربیان و معلمان
⬅️ انظر الی طعامک( باید انسان ببیند از چه کسی علم را می گیرد
هر کتابی و هر کانالی، قابل اعتماد نیست
3⃣ منازل
⬅️خانواده نقش مهمی در تربیت افراد و تشکیل مدینه فاضله دارد
4⃣ مدارس
⬅️ یزکیهم ویعلمهم ( پرورش مقدم بر آموزش است)
5⃣ مساجد
⬅️مساجد باید محل رشد و تربیت بشود نه جای اختلاف وفتنه
6⃣ مراکز
⬅️ نهادهای تصمیم گیر در حوزه فرهنگ وتربیت باید فکر ودغدغه داشته باشند
7⃣ محله ها
⬅️ نقش محیط در تربیت بسیار مؤثر است بایدبستر لازم در محلات فراهم شود
8⃣ مدیران ،مسؤلین
⬅️الناس علی دین ملوکهم
9⃣ مجالس و محافل
⬅️ مهمانیها،روضه ها،وهیأت هاوعقد وعروسی ها،دور همی ها، باید اصلاح شوند
🔟 مردم
⬅️انّ الله لایغیّر ما بقوم حتی یغیر ما بانفسکم
✍ نتیجه
انتظار تشکیل حکومت صد در صد اسلامي، بدون اصلاح اجزاء و اعضاء شدنی نیست
اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
حمید اکبری1402/3/8
#مدینه_فاضله
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: آفت های رفاقت
✍مقدمه
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود
عاجز کسی است که دوستی ندارد و عاجز تر کسی است که دوستی که دارد را از دست بدهد (یعنی توانائی تعامل مثبت ندارد)
در این مقاله، آسیبهایی که ممکن است باعث سوء استفاده از دوستی یا ظلم به دوستان به يکديگر میشود عبارت اند از
1⃣ تعارف: رودربایستی وخجالت برای نه گفتن .
2⃣ مرید ومراد شدن
3⃣ محور والگوی کامل اورا قرار دادن
4⃣ اعتماد کامل وگفتن همه اسرار به او
5⃣ تفاوت های غیر منطقی(تفاوت سنّی، فکری،مذهبی و،،، :المعاشرة مؤثرة )
6⃣ توقع بيجا :(مثلا دیده شد که برا هر کاری باید از دوستش اجازه بگیرد یا توقع دارد وسائل شخصی را به او بدهد ماشین، موتور،و....به اوبدهد
7⃣ پشت کردن به دوست با پیدا کردن دوست جدید
8⃣ خیانت درامانت دوستان (افشای اسرار،تصرف دراموال وتجاوز به ناموس )
9⃣ کوتاهی درحق دوست
در جائی که توانایی کمک دارد
🔟 خیرخواه نبودن
حسادت و کینه و تکبر نسبت به دوستان ممنوع
✍نتیجه
يَا وَيْلَتَىٰ لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا
ای وای، کاش من فلانی را [که سبب بدبختی من شد] به دوستی نمی گرفتم،(فرقان28)
الف_نباید با هر کسی رفاقت کرد
ب_در رفاقت با آدم های خوب، مواظب افراط و تفریط باشیم
ج_رفقای خوب را حفظ کنیم و آنها را از دست ندهیم
اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
حمید اکبری1402/3/8قم
#آسیب_شناسی_دوستی
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع :
راه های کسب بصیرت َسیاسی و تقویت آن
✍مقدمه :
به مناسبت دهه بصیرت (9 دی تا 19 دی) مقاله ای برای راه یابی به بصیرت لازم تقدیم می شود
1⃣دعا وتوسل
والبصیره فی دینی...
2⃣ تقوا
من یتّق الله یجعل لکم فُرقانا
3⃣ اخلاص
چهل روز اخلاص باعث جاری شدن حکمت بر زبان است
4⃣ مطالعه
الف. احزاب(جریان شناسی)
ب.اشخاص(کتاب بازگشت)
ج.انقلاب(تاریخ مشروطیت به بعد)
5⃣ تعریف و حمایت دشمنان از افراد و افکار کسی یا دشمنی کردن نسبت به مسئولی معیاری برای شناخت و بصیرت است
6⃣ کلان نگری ( جزئی وشخصی ندیدن )حوادث،برنامه ها و...
مثلا برخی می گویند چرا به غزّه کمک می کنیم وقتی خودمان فقیر داریم؟!، این یعنی بی بصیرتی
7⃣معاشرت و مصاحبت با چه کسانی دارد
المرء علی دین خلیله و قرینه
(مگس کجا پیدا می شود؟)
اطرافیان و حامیان فرد چه کسانی اند
8⃣ تطابق و موافقت رفتار و گفتارافراد با
الف.عقل
ب.شرع
ج.قانون
9⃣ شناخت زمان و موقعیت ها ( تفاوت زمان رهبری و امام )
العالم بزمانه لاتهجم علیه اللوابس
🔟دریافت خبر از منبع مطمئن
اِن جاءَکم فاسق بنباً فتبیّنوا
1⃣1⃣شناخت سوابق افراد و توجّه به حال فعلی آنان
2⃣1⃣ اولویّت بندی کردن مسائل
مانند مساله مشائی (زمان احمدی نژاد)رهبری فرمود طرح بحث آن اولویت ندارد
3⃣1⃣ تفکر دین سالاری
یا مردم سالاری، سکولاری، ملی گرائی، اومانیستی و لیبرالی
4⃣1⃣ زاویه نداشتن با اهداف انقلاب و نظام
ممکن است کار مسئولی، خلاف قانون نباشد اما با اهداف کلی نظام اسلامی زاویه دارد
مثلا ملاقات مسئولی با افراد خاص و ضد انقلاب و مساله دار یا مذاکره با دشمن، یا مخالف با مرگ بر آمریکا
5⃣1⃣ اشداء علی الکفار و رحماء بینهم
حُبّ به اولیاء و دوستان آنان وبُغض به اعداء ودوسان آنان
رهبری فرمود :جوانان حزب اللهی را تند رو نخوانید
6⃣1⃣روحیّه و عملکرد اشرافی گری،سرمایه داری و اسراف دارد
7⃣1⃣کار فتنه می کند
گفتارش
رفتارش
کتابش
براساس اتحاد ووحدت عمل نمی کند
8⃣1⃣ آشنائی با مبانی و منظومه فکری امام و رهبری
مطالعه مباحث کلیدی صحیفه نور،وصیّت نامه امام و پی گیری مطالبات و سخنان رهبری
9⃣1⃣ اُنس با قرآن و روایات و تفکر و تدبّردر آنها
0⃣2⃣شرکت درنماز جمعه واهل مسجدو ارتباط با عالم و حکیم
اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
قم مقدسه ۹۸/۱۱/۱۴
#بصیرت_سیاسی
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع :
عوامل تغییر دستگاه محاسباتی
✍مقدمه
رهبر بزرگوار، بارها به مسئولین و مردم تأکید فرمودند که مواظب باشید دشمن دستگاه محاسباتی شما را تغییر ندهد
تغییر دستگاه محاسباتی یعنی دشمن کاری با ذهن و فکر انسان می کند که منکر را معروف بدانیم و معروف را منکر، دروغ را راست و راست را دروغ بدانیم!
در این مقاله چگونگی تغییر دستگاه محاسباتی مورد تحلیل قرار می گیرد
1⃣ تهدید و تحریم و قویّ نشان دادن خود در عرصه علم، فن آوری و تسلیحات
2⃣ تضعیف جبهه حقّ و القای باور غلط که شما کشور جهان سومی، عقب مانده و حتی وحشی هستید ( که حمله به کشورها را توجیه کند،تا استعمار و استکبار داشته باشد)
3⃣ اَشرافی گری را تبلیغ و سبک زندگی مادی و حبّ دنیا را ترویج می کند
4⃣ اومانیسم و انساان محوری را مبنای فکر و قانون و عمل قرار دادن ( که نتبجه آن تصمیم و عمل اشتباه است یعنی هر چه انسان بخواهد حتی همجنس بازی)
5⃣ اقتصاد بیمار و ترویج مال حرام در معاملات که باعث تغییر در انتخاب می گردد(ربا خواری بدون تلاش و تولید، مصرف گرائی و اسراف)
6⃣روحیه تنبلی و کسالت را با تبلیغ در قرعه کشی ها و امید برنده شدن، لذت طلبی ها ( غذاهای لاکچری، مُدگرائی درلباس ها) گ افراد را از کار و روحیه انقلابی و جهادی بیرون می کند( و مانند عربستان که می گوید دشمن نوکری ما می کند و ما پولش را می دهیم دیگر نمی فهمد که گاو شیرده شده است!)
7⃣ تهاجم فرهنگی وترویج منکر و فراوانی آن برای عادی شدن منکر و حتی تبدیل به معروف شدن آن از سوی نگاه افراد جامعه (تا اینکه می گوید آتش زدن پرچم امریکا یا مرگ بر آمریکا چرا)یعنی آمریکا و انگلیس و اسرائیل و،،، را دولت های إستکبار نمی داند
8⃣ القای شبهات و سئولات فراوان در فضای مجازی و افکارعمومی راجع به قوانین و دین که فرد را در جهل و شک می اندازد و بعد تبدیل به دشمن دین و نظام اسلامی می گردد
فاستخفّ قومه فاطاعوه
9⃣دروغ،تهمت به مسئولین ویا مراجع(إلقای کار خودشونه)
ویااصناف و افراد مذهبی مانند طلاب و روحانیِت که مثلا فلان کارخانه مال فلانی است
یا فلان قشر از همه بیشتر در آمد دارند
و یا صیغه می کنند لذا به رو حانیت بدبین می شوند
( دشمن آدرس غلط می دهد )
🔟 تکرار و استمرار دشمنی والقای ترس و رعب که گزینه نظامی روی میز است تا محاسبات ذهنی ما تغییر یابد، و تن به ذلت یا مذاکره به هر قیمتی بدهیم
1⃣1⃣ نشان دادن اتحاد و انسجام دشمن وکثرت خودی، و بالعکس قلیل ،تنها و دارای اختلاف نشان دادن ما__کم مِن فئة قلیلة غلبت فئة کثیرة
اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
حمید اکبری1402/3/8قم
#تغییر_دستگاه_محاسباتی
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع:4نقطه ضعف انسان امیرالمومنین علیه السلام
الْبُخْلُ عَارٌ،وَالْجُبْنُ مَنْقَصَهٌ
وَالْفَقْرُ یُخْرِسُ الْفَطِنَ عَنْ حُجَّتِهِ وَالْمُقِلُّ غَرِیبٌ فِی بَلْدَتِهِ.
بخل ننگ است و ترس مایه نقصان، فقر شخص زیرک را از بیان دلیلش گنگ میسازد و آنکس که فقیر و تنگدست است حتی در شهر خود غریب است.
1⃣در این حکمت به چهار نقطه ضعف اخلاقی و اجتماعی انسان اشاره میکند و آثار سوء هر یک را بر میشمرد تاهمگان برای دفع و رفع این آسیب ها تدبیر وتلاش کنند
2⃣ بخل فقط مالی نیست بلکه شامل علم، جان،و آبروی اجتماعی(برای حل مشکل و خدمت به مردم) هم می شود
یعنی هر بخلی،باعث ننگ و بی آبروئی انسان می گردد چرا که:
امیرالمؤمنین عليه السلام فرمود
الْبُخْلُ جَامِعٌ لِمَسَاوِئِ الْعُیُوبِ وَ هُوَ زِمَامٌ یُقَادُ بِهِ إِلَی کُلِّ سُوءٍ؛ بخل تمام عیوب را در بر دارد و انسان را به سوی هر بدی و زشتی میکشاند»
3⃣انسان بخیل،آبرویش را میدهد ولی از مالش نمیگذرد و یادر بیماریها آنقدر خسیس است که درد را تحمل می کند و حتی حاضر است جسم و جانش به خطر بیأُفتد اما مالش کم نشود که این کار او سبب خاری و تحقیرش میشود
4⃣کسی است که در زمان لزوم قُوّت قلب، دلش ضعیف باشد و به دفاع از دین، ناموس و آبروی خوداقدام نمی کند و در هر جایی که لازم است با شجاعت اقدام کند، بر جان خود بیمناک است پس کسی که شجاعت ندارد، نقصی بزرگ در شخصیت والای انسانی او وجود دارد
5⃣ناداری مانند بار سنگینی در پشت شخص حمّال است که به ستون فقرات او فشار می آورد. از این جهت است که نداری و بی پولی را «فقر» و به شخص بی مال،«فقیر» می گویند. کلمۀ مُقلّ از ماده قلّت، یعنی کمی است. پس «مُقلّ» کسی است که «کم» دارد.
6⃣بعضی میان فقیر و مُقِلّ این فرق را گذاشتند که فقیر به کسی میگویند که در عین فقر، فقر خویش را نیز اظهار میکند و مقل کسی است که با وجود شدت نیاز، إظهار توانگری و غنی می کندیعنی فقیر است اما عزیز وخویشتندار
7⃣در جمله سوم تأثیر سوء روانی در فقیر و در جمله چهارم سوء تأثیر اجتماعی آن در او ذکر شده است. فقر و ناداری، آدم زیرک را از بیان دلیل و حجت خود، لال میکند. چون فقیر از موضع ضعف به دیگران نگاه می کند، در برابر دیگران احساس ذلت و سستی میکند
اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
حمید اکبری 1402/3/9
#نقطه_ضعف
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: آثار غسل زیارت
1⃣🌹شفای بیماری در غسل زیارت امام رئوف ابا الحسن علیّ بن موسی الرضا علیه السلام
2⃣🌷پاک شدن از گناهان
✍ مقدمه
با دقت در متن أدعیه و زیارات به نکات عالی دست می یابیم که جهل، غفلت و فراموشی نسبت به معارف اهل بیت علیهم السلام، باعث محرومیت و خسارت است
فإذا أردت زيارة النبي صلی الله علیه و آله فاغتسل و كذا إذا أردت زيارة أحد من المعصومين علیهم السلام و قل في أثناء غسلك
هنگامی که اراده کردی پیامبر صلی الله علیه و آله را زیارت کنی، غسل کن و همچنین هنگامی که اراده کردی یکی از معصومین علیهم السلام را زیارت کنی و بگو هنگام غسل کردن:
🌺اللَّهُمَّ طَهِّرْ قَلْبِي
🌸(وَ اشْرَحْ لِي صَدْرِي)
🌼وَ أَجْرِ عَلَى لِسَانِي مِدْحَتَكَ وَ الثَّنَاءَ عَلَيْكَ
🌻اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ لِي طَهُوراً وَ شِفَاءً وَ نُوراً إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
وَ تَقُولُ بَعْدَ الْفَرَاغِ
و می گویی هنگامی که غسل تمام شد:
🌹اللَّهُمَّ طَهِّرْ قَلْبِي
🌺 وَ زَكِّ عَمَلِي
🌸 وَ اجْعَلْ مَا عِنْدَكَ خَيْراً لِي
🌼اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنَ التَّوَّابِينَ
🌻 وَ اجْعَلْنِي مِنَ الْمُتَطَهِّرِينَ
وَ يُسْتَحَبُّ أَنْ تَدْعُوَ بِهَذَيْنِ الدُّعَاءَيْنِ فِي جَمِيعِ الْأَغْسَالِ الْمُسْتَحَبَّةِ
و مستحب است که این دعا در تمام غسل های مستحب خوانده شود
اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
حمید اکبری1402/3/8قم
#غسل_زیارت_شفاء
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: اهداف و فلسفه قیام امام حسین علیه السلام
✍مقدمه
مطابق منابع دین، و تحلیل علماء، اهدافی برای قیام امام حسین علیه السلام بیان شده، خلاصه آن:
1⃣ نجات از جهالت
(و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة)
2⃣ امر به معروف و نهی از منکر
3⃣ دعوت مردم کوفه ( حمایت مردمی)
4⃣ شهادت طلبی
5⃣ تشکیل حکومت
6⃣ اصلاح امت پیامبر
7⃣ عمل به سیره پیامبر
( اسیر بسیرة جدّی)
8⃣ عدم بیعت با یزید
( مثلی لا یبایع مثله و هبهات منّا الذّلة)
9⃣ صرفأ دفاع بوده نه قیام
🔟 مقابله با اسلام طاغوتی:
چرا که اگر بیعتی رخ میداد یا حتی اگر درخواست بیعتی نبود در مقابل بدعت گذار وکسی که باعث محو دین است وظیفه عالم اظهار علم ومقابله است.
🔺نکات و نتایج مهم
1⃣ اهداف میتواند قابل جمع ودر طول یکدیگر باشد و هیچ منافاتی با هم ندارد
2⃣ برخی اهداف در عرض یکدیگرند اما هر یک در صورت تحقق،نیکو و مطلوب است مانند شهادت یا حکومت
قرآن میفرماید ( إحدی الحسنیین یکی از دو نیکویی)
3⃣ برخی اهداف اصلی و برخی فرعی و زمینه هدف اصلی است
مثلأ نامه های کوفی یا دفاع هدف فرعی و اصلاح جامعه هدف اصلی می باشد
اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
حمید اکبری۹۶/۴/۳۱ قم
#فلسفه_قیام_أهداف
https://eitaa.com/serathamed