شهادت حضرت عسکری - serrethari.mp3
4.63M
🔻 هم غمگینیم بابت شهادت حضرت عسکری ع و هم خرسندیم در سالروز امامت حضرت حجت عج
📅 تاریخ: ۱۴۰۳/۶/۲۱
🎙استاد احمد فرحانی
🆔 @serrethari
۞ با توجه به روایات عصر ظهور؛
مهمترین تفاوت دوران مهدویت و بعد از ظهور، با دوران قبل از ظهور در «#علم» است.
- امام صادق(ع) میفرمایند:
«علم، بیست و هفت حرف است. همه آنچه تا به امروز رسولان الهی آوردهاند، تنها دو حرف است و مردم بیش از این دو حرف نمیدانند.
هر گاه قائم - عج الله تعالى فرجه الشریف - قیام کند بیست و پنج حرف دیگر را به اضافه آن دو حرف ارائه و در میان مردم اشاعه و آموزش میدهد.» مختصر البصائر، ص ۳۲۰
- لذا احتمالا از اساسیترین و اصلیترین علومی که جامعه بشری پس از ظهور به آن خواهد رسید #علومانسانی در مرحله اجتماعی است.
احمد فرحانی | شناخت شناسی ، ج ۲۷
🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
ظهور یک مَن - serrethari.mp3
2.52M
📻 پادکست | ظهور یک مَن
🔸ظهور حضرت عج، متوقف بر ۳۱۳ نفر نیست. زمانی که جهان بشه "یک مَن" ظهور اتفاق میافتد!
🔺«استاد احمد فرحانی»
🔻گروه/کانال سِرِّثاری:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f
🆔 @serrethari
4_5994511895413920558.mp3
3.99M
پرسش و پاسخ هفتگی/قسمت ۱
ـــ ـ ـ ـــ ـ
📌۱- در خلاصه نویسی آیا متر و معیاری وجود داره؟ درست و غلطی؟
⏱ 00:00
📌۲- امام على ع:
هرگاه مسلمان در تنگنا و سختى افتد، هرگز نبايد از پروردگار عزّ و جلّ خود شكايت كند، بلكه بايد به درگاه پروردگار خويش، كه زمام و تدبير امور به دست اوست، شكايت برد.
شکایت بردن با شکایت کردن چ تفاوتی داره دقیقا؟
⏱ 01:03
📌۳- استاد در جلسات نظامات فکری فرمودند که روش و راه سلوک و تقرب بعد از انقلاب اسلامی تغییر کرده است و به اصطلاح آیتالله جوادی تبدیل به عرفانِ حماسی شده است.
حالا این سخن با سخن رهبری که از جریان آقای قاضی به جریان خاص الخاص تعبیر کردند و آن را الگوی مناسبی می داند چطور قابل جمع است؟
معروفه که سید علی قاضی عبا مینداخته روی سرش که وقتی از کوچه و خیابون رد میشه کسی رو نبینه یا کسی نبینش تا یه موقع ارتباط گرفتن با مردم تأثیر بد نزاره و یا یا سنگ عقیق میزاره توی دهانش تا کمتر صحبت کنه و این حالت با سلوک اجتماعی قابل جمع است؟
حالا این سلوک اجتماعی دستاورد و نتایج دیگهای غیر از شهدا که راه صد ساله رو یه شبه رفتن هم داره؟ که به این حد از از معرفت و عشق و تجرد مثل آقای قاضی یا علامه طباطبایی رسیده باشد؟
⏱ 02:39
📌۴- آیا بین الغا خصوصیت و تنقیح مناط فرق است؟ مایز اصلی چیست؟
⏱ 06:16
ـــ ـ ـ ـــ ـ
- تذکر:
لطفا برای شنیدن پاسخ هر سوال بعد از دانلود صوت کامل، روی زمان مندرج در کپشن کلیک کنید.
- توجه:
برای پرسش سوالات خود از استاد لطفا در ابر گروه سرثاری عضو شوید.
🔻گروه/کانال سِرِّثاری:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f
🆔 @serrethari
پرسش و پاسخ هفتگی _ ۲.mp3
2.76M
پرسش و پاسخ هفتگی/قسمت ۲
ـــ ـ ـ ـــ ـ
📌۵- یکجا استاد بیان فرمودند که اشیا هم وجودشون ترقی پیدا میکنه بر اساس حرکت جوهری. مثلا وسایل حضرت امیر هر کدوم اسم داشتند.
آیا اشیا پایین تر اومدن از مرتبه و جایگاه هم دارند؟ مثل انسان؟
امکان داره که شی خریداری شده برای خانوادهای باشه که مثلا زیاد آهنگ گوش میدهند یا به هر طریقی در معرض گناه هستند، بعد با خرید آن شی در معرض اثرات منفی قرار بگیریم؟!
⏱ 00:00
📌۶- من در حال تحصیل رشته هوش مصنوعی هستم و شناخت شناسی استاد رو نگاه کردم و الان قصد نگاه کردن نظامات فکری رو دارم،
میخواستم بدونم برای منی که به دستور حضرت اقا که فرمودن در هوش مصنوعی باید جز پیشتازان جهان باشیم، چه سیر مطالعاتیای باید داشته باشم که در این زمینه برای من سازنده و مفید باشه؟
⏱ 02:11
📌۷- هستند کسانی که درباره ضرورت علوم انسانی و خود علوم انسانی محتواهایی درست کرده باشند لکن با توجه به عدم اغناء حوزه در این باب طلاب را، تا به حال ندیدم کسی در زمینه چگونگی و نحوه درس خواندن طلاب، اشارهای کرده باشد که در نتیجه آن سیر و روند درسی طلبه غنی بار بیاید در زمینه علوم انسانی لذا استاد چه سیر علمیای رو پیشنهاد میدن (از پایه ۱ و یا حتی خارج از روند حوزه)
⏱ 02:59
📌۸- در تقسیم جوهر به حساس و غیرحساس تا جایی که به انسان میرسد عالم ذر چه میشود؟
⏱ 04:05
ـــ ـ ـ ـــ ـ
- تذکر:
لطفا برای شنیدن پاسخ هر سوال بعد از دانلود صوت کامل، روی زمان مندرج در کپشن کلیک کنید.
- توجه: پرسش از استاد 👇
🔻گروه/کانال سِرِّثاری:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f
🆔 @serrethari
4_5994511895413920560.mp3
2.75M
پرسش و پاسخ هفتگی/قسمت ۳
ـــ ـ ـ ـــ ـ
📌۹- لطفا میشه جواب شبهه لااکراه فی الدین رو برام ارسال کنید؟
اگر جواب کوتاه و قابل فهم برای فردی کم سواد باشه ممنونم میشم
⏱ 00:00
📌۱۰- حضرتعالی در جلسات مختلف فرمودید که برای تسلط و تعمیق در یک علم باید به مبانی و مبادیِ یک علم پرداخت و فقط در حد مسائل آن علم متوقف نبود تا مقلد بار بیایم.
لطفاً در مورد هر کدام از علوم زیر، مجزا بفرمائید مبادی و مبانی آن به طور کلی چیست و چطور باید آنرا دنبال کرد؟
ادبیات عرب
منطق
فقه
اصول
برای مثال برای ادبیات عرب می شود مبانی و مبادی متصور شد؟ و اگر جواب مثبت هست بنده آنرا کجا باید پیگیری کنم؟
⏱ 01:13
📌۱۱- در رابطه با واکسن کرونا بنده از نظر علمی معتقد بودم که خوب و لازم نیست و ضرر داره.
و حتی با مشورت پزشکان مورد اعتمادم مبنی بر مضر بودنش به این اعتقاد رسیدم.
متاسفانه دوستان بنده بر این استدلال که رهبری واکسن زدن و شما نزدی پس پیروی از ولایت نکردی،
ایا این حرف درسته و اگر نه در پاسخشون چی باید بگم؟
⏱ 02:59
📌۱۲- استاد فیلمنامه و شاتها و دیالوگ و اکت بازیگر همه معقولاتن
به عبارتی تصویر و قوه باصره جلوه نازل مفاهیمه
در بحث تصویر تو اثر فاخر جاناتان نولان وست ورد که از یک رمان الهام گرفته
مفاهیم و معقولات در صدره
نظر شریفتون رو مایلم بدونم
⏱ 04:24
ـــ ـ ـ ـــ ـ
- تذکر:
لطفا برای شنیدن پاسخ هر سوال بعد از دانلود صوت کامل، روی زمان مندرج در کپشن کلیک کنید.
- توجه:
برای پرسش سوالات خود لطفا در ابر گروه سرثاری عضو شوید.
🔻گروه/کانال سِرِّثاری:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f
🆔 @serrethari
پرسش و پاسخ هفتگی _ ۴.mp3
2.06M
پرسش و پاسخ هفتگی/قسمت ۴
ـــ ـ ـ ـــ ـ
📌۱۳- در باب نظر حضرت آ جوادی در باب اصالت اثر، با توجه به حیات طبی و طبیعی در عالم ماده،
منظور تشکیک حقیقت و رقیقه ست
یا تفکیک حقیقت و واقعیت؟
⏱ 00:00
📌۱۴- در جلسات نظامات فکری ما به صورت فلسفی و عقلانی به این رسیدیم که هنجارها و باید و نبایدها را انسان کامل باید تعیین کند و ما نیز با منطقِ اعتبارات (اصول فقه امام) باید به دنبال کشف این هنجارها در حوزههای مختلف مانند علم اقتصاد، تعلیم و تربیت و ... باشیم.
یعنی همانطور که در فقه عبادات از طریق منابع، احکامی بدست آمده است در علوم دیگر نیز اگر قرار است احکام اسلامیِ آن علم کشف شود باید به سراغ منابع (قرآن، سنت، عقل و اجماع) برویم؟
یعنی اقتصاد اسلامی، تعلیم و تربیت اسلامی و مانند آن، از قرآن و سنت و عقل و اجماع کشف میشود؟ و نقش امتداد حکمت تا اثباتِ رجوع به انسان کامل برای کشف هنجارها از او (منابع) بود؟
⏱ 00:34
📌۱۵- مفاهیم در ارتباط باهم فقط چهارحالت تباین، تساوی، عموم و خصوص من وجه و مطلق دارند صرفا؟
چطوری میشه مطمئن شد که دو سازه مفهومی دقیقا کدامیک از ارتباطات را دارند؟
از یک طرف باهم اشتراک دارند و در عین حال از لحاظ زبانشناختی به هر حال دو سازه مفهومی متفاوتاند پس برای دو منظور هستند دیگه قاعدتا.
⏱ 03:20
ـــ ـ ـ ـــ ـ
- تذکر:
لطفا برای شنیدن پاسخ هر سوال بعد از دانلود صوت کامل، روی زمان مندرج در کپشن کلیک کنید.
- توجه:
برای پرسش سوالات خود لطفا در ابر گروه سرثاری عضو شوید.
🔻گروه/کانال سِرِّثاری:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f
🆔 @serrethari
• کیفیت خلق اولین انسان ..
- هگل معتقد است:
ذات ماده اتم دارد و اتم شامل الکترون و پروتون بوده و این دو بخاطر تناقض داخلی در حال حرکتاند،
اولین تضاد داخلی بین الکترون و پروتون اولین حرکت را ایجاد میکند، اولین حرکت باعث جذب انرژی پتانسیلی و انرژی پتانسیلی باعث تقسیم شدن دو گاز اولیه از هم شد، دو گاز اولیه با هم جریان همرفتی ایجاد کردند و گرما تولید شد،
بعد از انتشار گرما و بالا رفتن انرژی پتانسیلی و تبدیلش به انرژی گرمایشی دما بالا رفت و #بیگبنگ اتفاق افتاد.
این انفجار سبب تولد بیست و یک گاز شد، از تضارب این بیست و یک گاز هم مایع درست شد و مایع تبدیل به جامد شد.
سپس سیارات و مدارات کهکشانی بر اساس تناقضات داخلی الکترون و پروتون ساخته شدند، لذا تمام سیارات نسل اندر نسل به دور هم میچرخند، یعنی ۲۰ سیاره دور یک سیاره میچرخند و یک منظومه را تشکیل میدهند. و بعد باز هم ۲۰ منظومه دور یک منظومه میچرخند و همینطور ادامه پیدا میکند.
چالههای فضایی نیز سبب اتصال طولی زمان به هم شده و به همین دلیل زمان خم میشود. بر مبنای این نظر چون زمان یک امتداد خم شده است، اگر ابتدا و انتهای آن را به هم بدوزیم از ۱۰۰ سالگی عالم به ۲۰۰۰ سالگی آن میرویم و برمیگردیم.
- از اینجا به بعد را داروین تشریح میکند؛
او معتقد است جهش درونی جامدات باعث تشکیل موجودات زنده شد. مثلا کرهی زمین کاملا از آب بود. سپس تحت فشار مرکزی مرکز آن منجمد شد و بعد آتش گرفت و بعد تبدیل به خاک شد تا جایی که تنها سطح آن را آب فرا گرفته بود،
سپس بخشهایی از سطح کره زمین آرام آرام شروع به خشک شدن کرد(دحو الارض)، سپس آب از طریق جهش مولکولی به جلبک و جلبک به تک سلولی تبدیل شد.
بعد این تک سلولی به ماهی آبشش دار تبدیل شد، این ماهی کم کم به سطح آب آمد و به دوزیست تبدیل شد، دوزیست تبدیل به تمساح شد، تمساح چهار دست و پا داشت و کم کم همینطور به موجوات دیگری تبدیل شد تا نهایتا به میمون و بعد انسان رسید.
- این تقریر هگل و داروین از نحوه ظهور انسان بر کره زمین بود، حال سوال ما
این است که:
• آیا این تقریر درستی است و واقعا میمون به انسان تبدیل شده است؟
• اصلا انسان چگونه روی زمین قرار گرفته است؟
• آیا انسان به صورت دفعی روی زمین ظاهر شده است؟
● احمد فرحانی | شناخت شناسی ، ج ۹
🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
9.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ | کیفیت ظهور اولین انسان
✥ این تقریر هگل و داروین از نحوه ظهور انسان بر کره زمین بود، حال سوال ما این است که:
- آیا این تقریر درستی است و واقعا میمون به انسان تبدیل شده است؟
- آیا انسان به صورت دفعی روی زمین ظاهر شده است؟
- اصلا انسان چگونه روی زمین قرار گرفته است؟
🔺استاد احمد فرحانی
#خلقت | #فیزیک
🔻گروه/کانال سِرِّثاری:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f
🆔 @serrethari
سِرِّثاری
• کیفیت خلق اولین انسان .. - هگل معتقد است: ذات ماده اتم دارد و اتم شامل الکترون و پروتون بوده و
- سوال این است:
نفس انسانی چگونه در زمین آمد؟
به عبارتی سوال اول این است که جسم چگونه درست شد؟ و سوال دوم اینکه روح از کجا به جسم ملحق شد؟
- در حقیقت به دنبال درک جسمانیه الحدوث و روحانيه البقاء نفس هستیم و تا این بحث خوب درک نشود به جایی نمیرسیم!
- ما از اینجا به بعد را میدانیم که:
پدر و مادر غذا میخورند و اسپرم و تخمک شکل میگیرند، اینها لقاح پیدا میکنند و جنين شكل میگیرد.
بعد در چهار ماهگی جنین روح پیدا میکند. حال باید بتوانیم تصور فیزیکی این فرآیند را توضیح دهیم در غیر این صورت اسلام دینی ناقص خواهد بود!
- حال به من بگویید قبلش چه بوده است؟
آیا تصویری که داریم یک تصویر سکولار و پوزیتیویستی نیست؟ که ما بگوییم خدا یک گلی را شکل داد و آدم شد، بعد در آن دمید و زنده شد. آیا واقعا اینگونه است؟
- به عنوان راهنمایی به این آیه دقت کنید:
«إِنَّ مَثَلَ عِيسَى عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ ، خَلَقَهُ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ».
به نحوه خلقت حضرت عیسی(ع) توجه کنید.
- سوال این است حضرت آدم کجا آفریده شد؟
ما حرکت را قبول داریم، همچنین میدانیم غیر از ماده و حرکت و زمان، همه چیز در عالم ماده حدوث زمانی دارند؛
یعنی از یک جایی به بعد بودهاند، اگر حقیقت مادی انسان نیز حدوث زمانی دارد این حدوث از نظر عقلی و برهانی چگونه اتفاق افتاده است؟
● احمد فرحانی | شناخت شناسی ، ج ۹
🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
سِرِّثاری
#کلیپ | کیفیت ظهور اولین انسان ✥ این تقریر هگل و داروین از نحوه ظهور انسان بر کره زمین بود، حال سوال
11.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ | کیفیت خلق حضرت آدم
✥ در حقیقت به دنبال درک جسمانیه الحدوث و روحانيه البقاء نفس هستیم و تا این بحث خوب درک نشود به جایی نمیرسیم!
- سوال این است:
نفس انسانی چگونه در زمین آمد؟
به عبارتی سوال اول این است که جسم چگونه درست شد؟ و سوال دوم اینکه روح از کجا به جسم ملحق شد؟
🔺استاد احمد فرحانی
#خلقت | #فیزیک
🔻گروه/کانال سِرِّثاری:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f
🆔 @serrethari
• بیان نظریه مالتوس و داروین:
- نظریه داروین در حقیقت برای اولین بار توسط مالتوس مطرح شد اما آن را به داروین نسبت میدهند.
- مالتوس با این مقدمه شروع کرد که ابتدا دو دسته تصاعد تعریف نمود:
۱. تصاعد ریاضی: ۲-۴-۶-۸- ...
۲. تصاعد هندسی: ۲-۴-۸-۱۶- ...
- سپس مالتوس این سوال را مطرح کرد که:
رشد جمعیت از جهت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... رشد هندسی است یا ریاضی؟
- او پاسخ میدهد که:
جمعیت با فرض رشد سابق انسانی رشد میکند یعنی اگر پدر و مادری چهار بچه به دنیا آوردند، اینطور نیست که دو پدر و مادر هم تبدیل به چهار پدر و مادر شود،
بلکه اگر پدر و مادر دو تا باشند، و سه یا چهارتا بچه به دنیا بیاورند، هر کدام از آنها هم بعداً سه یا چهارتا بچه به دنیا میآورند.
- لذا مالتوس معتقد بود:
انسان تشکیل تصاعد هندسی میدهد، چه در حیثیتهای اجتماعی و چه در حیثیتهای فردی.
برای همین ما هیچ وقت با فرد انسان مواجه نیستیم بلکه با یک جامعه، با یک شکل انسانی مواجهایم.
- مالتوس این سوال را مطرح کرد که:
با توجه به رشد تصاعدی موجودات زنده چرا ظرفیت کره زمین تکمیل نشد و هنوز جریان حیات منظم پیش میرود؟
به عبارت دیگر چه چیزی سبب میشود که مثلا از ۷ توله سگ ۵ تا بمیرند و ۲ تا باقی بمانند؟
- او خودش جواب این سوال را نداد اما پدربزرگ داروین به این سوال بها داد سپس داروین کتاب تنازع بقا را نوشت و در آن به سوال مالتوس دو جواب داد.
۱. طبیعت انتخاب میکند چه کسی بماند و چه کسی بمیرد.
یک پروفسور انگلیسی هم در تحقیقاتش در کتاب (مستر او سكس / لیگ سکس) این مسئله را مطرح کرد که چطور ممکن است در یک رابطه جنسی از هزاران اسپرم تنها ۱ الی ۲ اسپرم به تخمک میرسند؟
او نیز در پاسخ معتقد بود این طبیعت است که انتخاب میکند کدام اسپرم به تخمک برسد.
۲. در مقابل این پاسخ، پاسخ دیگری توسط پدر بزرگ داروین داده شد. پدر بزرگ داروین گفت: نه! این طبیعتِ سابق نیست که انتخاب میکند چه کسی بماند، بلکه در متولدها آنهایی که قویتر هستند و سازگاری بهتری با محیط پیدا میکنند باقی میمانند. لذا این تنازع بقا است که سبب میشود قوت یکی بر دیگری غلبه کند.
- داروین معتقد بود:
این دو پاسخ در حقیقت یکی است. او معتقد بود هر دو نظر فوق میگویند:
همگام سازی متولد با طبیعت و طبیعت با متولد باعث میشود ریزش و رویش داشته باشیم و در این تنازع بقا که یک کنش و واکنش بین طبیعت و موجودات است، جهش اتفاق میافتد.
مثلا میگوید در آفریقا جهش، باعث سیاه شدن رنگ پوست میشود زیرا آفتاب به گونهای است که انسان برای بقاء نیازمند پوست سیاه است.
- داروین میگوید:
طبیعت همه چیز را به صورت بالقوه داشت. از نظر او تنازع بقا به متولدین یاد داد هر کس چه بخشی از طبیعت را برای خودش بردارد. به عبارت دیگر طبیعت به هر موجود یاد داد که کدام استعداد خود را به فعلیت برساند که زنده بماند.
لذا داروین کتاب انتخاب طبیعت را نوشت و در آن بیان کرد که طبیعت از ابتدا همه چیز را بالقوه داشت و برای فعال کردن قوه هایش تغییر شکل داد به عبارتی طبیعت و متنازعین در بقا برای همگام شدنشان تغییر شکل دادند.
- نظر داروین بر همه چیز منطبق است. مثلا در ابتدا موجودات آبی دائما در آب به دنیا میآمدند و میمیردند. آنهایی توانستند زنده بمانند که در تنازع بقا با جهش ژنتیکی قابلیت داشتن شش را به فعلیت رساندند لذا کم کم موجودات آبی به دوزیست تبدیل شدند و به خشکی آمدند.
- نکته جالب هم آن است که تمام موجودات زنده به جز انسان دارای مولکولهای مشترک در کروموزومهایشان هستند. لذا نظر داروین فقط در مورد انسان صدق نمیکند.
- خلاصه آنکه داروین جواب مالتوس را در قالب تنازع در بقا و انتخاب طبیعت داد به عبارت دیگر این دو اتفاق سبب جهش در طبیعت و تبدیل قوههای طبیعت به فعلیتهایش شد.
لذا سیر داروین از لحظه بیگ بنگ تا انسان غیر ناطق را توضیح میدهد. منظورمان از انسان غیرناطق هم انسانی است که حجم مغزش با مغز شامپانزه هیچ فرقی ندارد.
- آقای طباطبائی به هیچ عنوان نظر داروین را قبول ندارد. آیت الله مصباح هم این نظر را کاملا رد میکند. شهید مطهری تا حدی نظر او را قبول دارد:
ایشان معتقد است داستان آدم و حوا در قرآن یک داستان سمبلیک است و قرآن درصدد تاریخ نگاری نبوده است.
لذا رویکرد آن رویکرد تربیتی بوده و منافاتی ندارد که هم سیر تکامل انسان از نظر داروین را بپذیریم و هم موحد باشیم. حتی کلیسا هم اشتباه میکرد که میگفت نظر داروین با خدا پرستی نمیسازد زیرا تغییر انسان چه دفعی باشد و چه تدریجی به هر حال خالق خداست.
احمد فرحانی | شناخت شناسی ، ج ۱۰
🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی