eitaa logo
ایثارگران بدانند
3.6هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
635 ویدیو
14 فایل
هدف کانال، آگاهي بخشي ،تحليل و بررسی تخصصی قوانین ومقررات،پيگيري مطالبات قانوني ايثارگران ودفاع از ارزشهای انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
سراج: شهردار تهران هم باید پست خود را ترک کند به گزارش رجانیوز به نقل از خبرگزاری صداوسیما، رئیس سازمان بازرسی: شهردار تهران هم به طور قطع مشمول اصلاحیه قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان می‌شود و باید پس از دو ماه محل خدمت خود را ترک کند. قاضی ناصر سراج، افزود: بازنشستگان باید ظرف مدت 60 روز از تاریخ ابلاغ این قانون، سمت وپست خدمت خود را ترک کنند و در غیر این صورت تصرف در اموال دولتی کردند و مجازات حبس دارند. وی درباره شهردار تهران نیز گفت: استثنایی در قانون منع بکارگیری بازنشستگان داشتیم که این استثنائات موسع بود و قانون جدید آن را مضیق کرده و آن را به سه چهار مورد تقلیل داده مانند وزراء، معاونان وزراء و استانداران. سراج افزود: براساس قانون قبلی هم طرازان اینها می توانستند پست بگیرند و بلامانع بود و شهردار تهران براساس مصوبه هیئت وزیران هم طراز وزراء و یا معاون رئیس جمهور بود اما در این طرح اصلاحیه هم طراز حذف شد و شهرداری به عنوان موسسه عمومی غیر دولتی محسوب و به طور قطع شهردار هم مشمول این قانون می شود و پس از دو ماه باید محل خدمت خود را ترک کند. https://t.me/setad1395
از خاطرات سرهنگ عراقی صبار فلاح اللامی: آری، هجوم برق آسای بسیجیان به مواضع ما، شباهت بسیاری به حرکت اسکی بازان داشت که در یک چشم به هم زدن ، از نقطه ای به نقطه دیگر جابه جا می شدند. من با چشمان خود دیدم که آنان ردای مرگ را چون زرهی به تن کرده بودند و با چابکی بسیار به جلو حرکت می کردند و از یکدیگر سبقت می گرفتند. گویا با هم مسابقه می دادند تا زودتر از دیگری به هدف خود یعنی شهادت، برسند. من با مشاهده این صحنه ها و دیدن مردانی عزم آهنین و پرچمهای برافراشته در دستانشان، دچار احساسات عجیبی شدم. آنان به پیش می آمدند تا خرمشهر را با قدرت و صلابت از ما پس بگیرند و ما هر چه تلاش کردیم بخشی از خرمشهر را نگه داریم ، نتوانستیم؛ چرا که آنان در پس گرفتن شهرشان مصمم تر بودند. https://t.me/setad1395
دور زدن قانون ممنوعيت بكارگيري بازنشستگان در بنياد شهيد شنيده ها حاكي است با احتمال تغيير مديركل حوزه رياست بنياد به دليل بازنشستگي ، رياست بنياد قصد دارد ايشان را به جاي آقاي سفاهن به صندوق قرض الحسنه شاهد بفرستد و بهانه ايشان براي اين تخلف قانوني اين است كه صندوق مستقل است و زير مجموعه بنياد نيست تا مشمول قانون ممنوعيت بكارگيري بازنشستگان باشد. از همان ابتدا بارها گفته ايم كه بخش هاي اقتصادي و مالي بنياد حيات خلوت مديران شده است و براي فرار از قانون مورد بهره برداري قرار مي گيرد. اگر صندوق كه سرمايه آن متعلق به ايثارگران و حق عضويت آنان است مشمول قانون نمي شود چرا بايد اختيار انتصاب مدير عامل آن و ساير مديرانش با بنياد باشد و اعضاي ايثارگر كه تشكيل دهند مجمع آن هستند هيچ نقشي در آ ن نداشته باشند . اين موضوع قابل توجه تشكلهاي ايثارگري ،‌سازمانهاي نظارتي و نمايندگان مجلس باشد و مصرانه پيگيري شود تا منافع ايثارگران دستخوش سليقه مديريت بنياد نباشد . https://t.me/setad1395
چگونه برخی مدیران در مقاطع مختلف از امتیاز جانبازی برای گرفتن تسهیلات و مزایا سوء استفاده کرده اند؟ پدیده مدیران جانباز قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان با همه موهبت‌های خودش، پرده از یک اتفاق ویژه در کشور هم برداشته است؛ اتفاقی که زیرپوست جامعه در جریان بوده و آن سوءاستفاده برخی مدیران ولو مسئولان جبهه‌ندیده از سهمیه جانبازی است. براساس اصلاحیه قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان که 6شهریورماه در مجلس به تصویب رسید، جانبازان بالای 50درصد، آزادگان با 3 سال اسارت و فرزندان شهدا می‌توانند بعد از بازنشستگی همچنان در شغل خود به‌کار ادامه بدهند. اتفاقا درباره مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال که این‌روزها نام او بر سر زبان‌ها افتاده و گفته می‌شود برای نگاه داشتن پستش ‌به‌دنبال افزایش درصد جانبازی خودش بوده، تخلفی صورت نگرفته است. به‌گفته منابع روزنامه همشهری، تاج دارای 45درصد جانبازی است وخیلی قبل‌تر از اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگی درخواست تجدیدنظر در وضعیت جانبازی خود کرده بود. کار به جایی رسیده که غلامرضا طائبی، مدیرکل کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران روز یکشنبه در نشست خبری درباره شایعاتی مبنی بر اینکه برخی مدیران بازنشسته که جانباز هستند برای اینکه مشمول طرح عدم‌اشتغال افراد بازنشسته نشوند، دنبال افزایش درصد جانبازی هستند، اظهار داشت: از زمانی که قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی به تصویب رسیده، هیچ پرونده جدیدی برای افزایش درصد جانبازی به ما ارجاع داده نشده و هیچ فردی از مدیران فعلی درخواستی در این خصوص ارائه نداده است. شایعه جابه‌جایی درصد جانبازی برای نگاه داشتن پست‌های مدیریتی از سوی برخی مدیران چنان در شهر پیچیده که امیر خجسته، نماینده مردم همدان و رئیس هیأت تحقیق و تفحص از بنیاد شهید از نامه جمعی از نمایندگان به سران قوا خبر داده و گفته است: در این نامه به‌دنبال آن هستیم که هشدارهای لازم را برای اجرای هرچه سریع‌تر این قانون به تمامی نهادها و دستگاه‌ها بدهیم و همچنین اجازه ندهیم برخی بخواهند قانون را دور بزنند. به‌طور مثال، شنیده‌ایم برخی ‌مقامات با مراجعه به بنیاد شهید به‌دنبال افزایش درصد جانبازی خود هستند تا از این قانون مستثنی شوند درحالی‌که ما خطاب به بنیاد شهید می‌گوییم که تحت فشار این افراد قرار نگیرند. با این حال، در سال‌های گذشته و در بزنگاه‌های مختلف قانونی اگر درباره ارائه تسهیلات به جانبازان و ایثارگران در مجلس گذارده شده است، برخی مدیران جبهه‌ندیده این قوانین را به نفع خودشان مصادره کرده‌اند. مثلا تعیین معافیت از مالیات بردرآمد برای جانبازان زیر 25درصد باعث می‌شود در مقاطعی برخی مسئولان برای گرفتن درصد جانبازی حتی به میزان 5درصد به بنیاد امور ایثارگران و جانبازان مراجعه کنند. به گفته طائبی، فقط در سال96، 7هزار و 800نفر برای نخستین‌بار به کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران مراجعه کرده‌اند تا درصد جانبازی بگیرند. او اگرچه می‌گوید «امکان نفوذ برای افزایش درصد جانبازی در بنیادشهید وجود ندارد» اما منابع مطلع همشهری می‌گویند امکان خطا در این‌باره وجود دارد و بعضا تلاش‌هایی برای جعل سند در این‌باره صورت گرفته است. غلامعلی جعفر‌زاده ایمن‌آبادی، عضو هیأت رئیسه فراکسیون ایثارگران مجلس که خود از جانبازان دفاع‌مقدس است هم دیروز در گفت‌وگو با ایسنا از تلاش برخی مدیران بازنشسته برای افزایش درصد جانبازی جهت مستثنی‌شدن از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان انتقاد کرده و گفته است: قطعا تمام کسانی که درصد جانبازی‌شان بعد از تأیید این قانون افزایش پیدا کند، شبهه‌برانگیز است و در خوشبینانه‌ترین حالت رانت ویژه‌ای است که بنیاد شهید به آنها داده است. https://t.me/setad1395
یوسف مجتهد، معاون سابق تعاون و امور اجتماعی بنیاد جانبازان از تخلفات در اعطای جانبازی گفت صیانت از حریم ایثارگری اصلاحیه قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان اگرچه جلوی بسیاری از استثناها و تفسیرها از اجرای قانون را گرفته، اما معاف بودن جانبازان 50درصدی، برخی مدیران را به فکر استفاده از این تبصره انداخته است. یوسف مجتهد، معاون سابق تعاون و امور اجتماعی بنیاد جانبازان و مسئول هیأت تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران با سابقه‌ای که در احراز صحت پرونده‌های جانبازی دارد، می‌گوید: بدانید از همین حالا بسیاری از مدیران به‌دنبال افزایش درصد جانبازی خودشان می‌افتند تا بتوانند از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان معاف شود. او راهکار را دقت‌نظر هر چه بیشتر نهادهای نظارتی و افراد دخیل در بررسی پرونده‌ها می‌داند. بحث سوءاستفاده مدیران از ماده و تبصره‌های مرتبط با جانبازان و ایثارگران ازجمله در قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان بار دیگر پررنگ شده است. گفته می‌شود مدیرانی در کشور به‌دنبال آن هستند تا خودشان را به سقف درصد جانبازی معاف از قانون برسانند و بتوانند همچنان بر پست‌ها و مسئولیت‌های خودشان باقی بمانند. این اتفاق از کجا نشأت می‌گیرد و چرا انگیزه افزایش درصد جانبازی را در برخی مدیران زنده می‌کند؟ واقعیت مطلب این است که این از گذشته هم وجود داشته است، اما وقتی به سطح مدیران می‌رسد، دقت نظر بیشتری طلب می‌کند. زمانی معیار خدمات ما به جانبازان، جانبازی 25درصد به بالا بود، بعد در قانون جامع و قوانین بعدی که به تصویب رسید، این درصد از امتیازات حذف و اعلام شد که هرکس 5 یا 10درصد هم داشته باشد از امتیازات برخوردار خواهد شد. همان زمان خدمت آقای لاریجانی رئیس مجلس رسیدیم و بحث امتیازات و تسهیلات مطرح شد؛ گفتم آقای لاریجانی می‌دانید چرا برخی آقایان به سمت استفاده از این درصد هجوم آورده‌اند؟ به‌خاطر اینکه این 5 تا 15درصد برای یک فرد معمولی مزیتی ایجاد نمی‌کند اما برای فردی که معاون وزیر است از خدمتی که در قالب حقوق و مستمری به یک فرد 70درصد هم می‌دهیم بیشتر ارزش دارد؛ چون این فرد به‌راحتی از معافیت مالیاتی بهره‌مند می‌شود. از مقامات و مدیران زیاد مراجعه می‌کردند؟ بله. بعضی‌هایشان حقیقتا جانباز بودند که تا آن زمان نیامده بودند، بعضی هم آمدند تا بالأخره یک چیزی را درست کنند. میانگین پرداختی ما در آن زمان به یک جانباز 70درصد نخاعی 700هزار تومان بود، اما یک وزیر، معاون وزیر، نماینده مجلس و مدیرکل شاید میانگین دریافتی‌شان 4میلیون تومان به بالا بود. معافیت مالیاتی مدیر در چنین حالتی از پرداختی ما به یک جانباز 70درصدی هم بیشتر می‌شد. تخلفات سوءاستفاده و پرونده‌سازی در جانبازی بیشتر در کجاها اتفاق می‌افتند؟ تخلفات پرونده‌ها ممکن است در 3جا به‌وجود بیاید. نمونه‌های این موارد را زیاد داشته‌ایم که منجر به انسداد پرونده‌ها می‌شد و وقتی رسیدگی صورت می‌گرفت منجر به برخورد می‌شد. این هم برای افراد عادی بود و هم برای برخی مدیران و افراد چهره و شناخته شده. زمانی هست که اصلا پرونده از ابتدا جعلی است، یعنی واقعی نیست و مستندات و مدارکش ساخته شده است. متأسفانه مراکزی از ما به‌ویژه در جنوب و غرب کشور محل صدور مدارک جعلی بوده‌اند که نمی‌خواهم از آنها اسم بیاورم. حتی صدور برخی گواهی‌ها از مراکز متولی بدون دقت یا براساس تخلف و بده بستان صورت گرفته است؛ پرونده‌ای تشکیل شده، سال‌ها طرف بهره‌مند بوده و وقتی متوجه شدند، پرونده مسدود شده است. بنابراین برخی پرونده‌ها از ابتدا جعلی است؛ طرف با مهارت هم جعل می‌کند. چه نمونه‌هایی را به‌خاطر دارید؟ به‌عنوان مثال یک‌بار در خلال رسیدگی به چند پرونده متوجه شدم مدارک پزشکی یک پرونده مشابه پرونده دیگری است که قبلا دیده‌ام. حساس شدم، برگشتم، بررسی کردم و متوجه شدم 7 یا 8پرونده از یک استان یک مدرک هستند که برابر اصل شده ولی عنوان افراد تغییر کرده است؛ تنها اسم و فامیل‌ها تغییر کرده بودند و منشأ صدور آنها نیز از یک مرکز بود. از کدام مراکز صادر می‌شد؟ گواهی نیروهای مردمی از طرف استانداری‌ها و فرمانداری‌ها صادر می‌شود. پرونده آنهایی که از نیروهای مسلح اعزام شده‌اند معمولا متقن‌تر و دقیق‌تر است و کمتر داخلش تخلف صورت می‌گیرد. جعل خنده‌دار دیگری هم صورت گرفته بود. فردی از بیمارستان شهید چمران مدارک آورده بود ولی سوابق جانبازی‌اش مربوط به قبل از تاریخ شهادت شهید چمران بود. این موارد زیاد بود و باید دقت می‌کردیم. پس خطا وجود دارد؟
بله. وجود دارد و باید آن را بپذیریم. در کمیسیون‌های معتبر دنیا مثل کمیسیون آمریکا که از لحاظ ابزار پزشکی از ما جلوتر بودند، می‌گفتند آمریکا 30درصد در تعیین درصد کهنه‌سربازانش خطا دارد و تلاش دارد آن را به 5درصد برساند. این نشان می‌دهد ما باید درصد خطایی را بپذیریم، اما متأسفانه جاهایی تخلف صورت می‌گیرد. مدیران چگونه از این ضوابط سوءاستفاده می‌کنند؟ چطور چانه‌زنی می‌کنند؟ امکان دارد در کمیسیون به‌واسطه ملاحظاتی که در گذشته هم داشته‌ایم تخلفی صورت گیرد که چه بسا فردی هم از این مسیر ارتزاق می‌کرده است. بحث سومی که از آن غفلت می‌شود این است که ممکن است درصد طرف واقعی خورده باشد ولی در مسیر صدور گواهی برای او تخلف صورت گیرد. توصیه می‌شود درارتباط با قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان حتما درباره جانبازان بالای 50درصد استعلام شود. اینکه گفته می‌شود بعد از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان عده‌ای مدیر به‌دنبال افزایش درصد جانبازی خودشان هستند چقدر صحت دارد؟ این وضعیت به‌وجود خواهد آمد. با قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان به‌طور حتم عده‌ای هجوم خواهند آورد. من نمونه‌ای در حد بالاترین مقام یک دستگاه سراغ دارم که به کمیسیون می‌رود. پرونده عارضه‌اش درست است یعنی حادثه‌ای در منطقه برایش رخ داده است. کمیسیون بررسی می‌کند و برای او 35درصد می‌زند ولی چون فرد ذی‌نفوذ بوده می‌گوید 35درصد به درد من نمی‌خورد و هفته بعد دوباره به کمیسیون می‌برند و برایش 50درصد می‌زنند. یک نکته مثبت قانون این است که افراد بازنشسته باید ظرف مدت 2ماه تسویه حساب کنند و فرصت این قبیل کارها را کمتر دارند. برای قانون جدید چطور می‌توان جلوی تخلفات را از همین الان گرفت؟ الان نسبت به گذشته این حسن را دارد که اینگونه تخلفات سریع رسانه‌ای می‌شود. فضای مجازی و رسانه‌ها به کمک این قضیه آمده‌اند. نماینده‌ها نیز کمک کردند و گفتند اگر نیاز باشد تحقیق و تفحص مجدد می‌کنیم. این یک واهمه ایجاد می‌کند تا مشکل کنترل شود اما اگر رها شود، مجددا امکان دارد یک عده به سمتش بروند. در بند11 از سیاست‌های 12گانه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بر واژه صیانت تصریح شده است. دستگاه قضایی باید سازوکارهایی را طراحی کند تا از ایثار و ایثارگری صیانت کند. یکی از جاهایی که باید صیانت شود همین‌جاست. اصلاحیه قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان چقدر جلوی استثنائات در بحث جانبازی را گرفته است؟ قانون قبلی همترازی داشت و امکان همترازی را فراهم می‌کرد، یعنی دولت می‌توانست مصوبه بگذارد و افراد را همتراز کند. این همترازی در مصوبه جدید برداشته شده و یکی از نقاط مثبت قانون است. این کار دیگر امکان ندارد. تنها جایی که امکان سوءاستفاده وجود دارد در همین بحث جانبازی است. ما توصیه‌های بسیار زیادی در این قضیه داشته‌ایم. به‌عنوان مثال درباره مدیرعامل برق یکی از استان‌های هم‌مرز با عراق توصیه شده بود به‌علت مأموریت‌های زیادی که رفته دچار مشکلات اعصاب و روان شده و به همین جهت باید درصد جانبازی بگیرد. ما باید مراقب باشیم این افراد از مراجع مدرک درست نکنند. همچنین باید مراقب باشیم که افراد به بهانه تشدید ضایعه و عارضه به‌ویژه در موضوعات شیمیایی و اعصاب و روان درخواست تجدیدنظر ندهند، چون در این حالت مدیران 35 تا 45درصدی راحت‌تر می‌توانند خودشان را به 50درصد برسانند. درصد غیرواقعی اعطای درصد جانبازی در 2حالت غیرواقعی است؛ نخست اینکه اشتباهی صورت بگیرد، به‌ویژه در عوارضی که اندازه‌گیری آن به آسانی امکان ندارد. درباره قطع اعضا وضعیت کاملا روشن است، یعنی حتی اگر پزشک هم نباشد طبق جدول و کدینگ‌های دسته‌بندی ضایعات، امتیازات مشخص می‌شود. مثلا قطع پا از زیر زانو درصد مشخصی دارد، اما عوارض شیمیایی و ضایعات اعصاب و روان جزو مواردی هستند که بالا و پایین رفتن درصدش امکان خطا زیاد دارد. اینجاست که ممکن است اندکی تساهل و تسامح صورت بگیرد. جالب است که برخی افراد نیز از این درصدها می‌گیرند. ما می‌گوییم اگر برخی افراد از این درصدها می‌گیرند باید در مدیریت‌شان شک کرد. من نمی‌توانم درصد اعصاب و روان بالا داشته باشم و پشت فرمان بنشینم. https://t.me/setad1395
حجت الاسلام والمسلمین شهیدی: بنیاد هیچ گونه توصیه و اعمال فشاری را برای افزایش درصد جانبازی نمی‌پذیرد نماینده ولی فقیه، معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران هیچ گونه توصیه و اعمال فشاری را برای افزایش درصد جانبازی نمی‌پذیرد. حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی شهیدی روز دوشنبه 26 شهریورماه در نشست شورای معاونان و مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران ، با اشاره به تأیید طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران در موضوع افزایش درصد جانبازی تابع قوانین و مقررات است و هیچ نوع توصیه و اعمال فشاری بر اجرای وظایف قانونی بنیاد تأثیر نمی‌گذارد و مسئولان بنیاد اجازه هیچ اعمال نفوذی در این زمینه را نخواهند داد. وی با بیان اینکه تاکنون درخواستی از سوی مدیران و مسئولان برای افزایش درصد جانبازی به بنیاد شهید و امور ایثارگران ارائه نشده است، افزود: افزایش درصد جانبازی در کمیسیون‌های تخصصی پزشکی بررسی می‌شود و این فرآیند بر اساس قوانین و ضوابط علمی و تخصصی صورت می‌گیرد و ساز و کارهای طراحی شده نیز اجازه اعمال سفارش و توصیه خارج از ضوابط را نمی‌دهد. https://t.me/setad1395
تشریح فرآیند افزایش درصد جانبازی/اعمال‌نفوذ برای افزایش درصد جانبازی ممکن نیست مدیرکل کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران با تشریح فرآیندهای افزایش درصد جانبازی در کمیسیون‌های تخصصی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: با سازوکارهای طراحی‌شده اعمال‌نفوذ برای افزایش درصد جانبازی بدون ارائه مدارک و مستندات قانونی امکان‌پذیر نیست. https://t.me/setad1395
ايثارگران بدانند: سخنان آقاي شهيدي و رئيس كميسيون پزشكي بنياد خوب است ولي نگراني ها را بر طرف نمي كند. اينكه قاطعانه بگوييم اعمال نفوذ امكان ندارد ، خوش خيالي و توهم است . نمونه هاي زيادي در گذشته بوده كه اين ادعا را رد مي كند. براي اطمينان خوب است در يك مرجع صالح پرونده هاي كميسيون پزشكي اين افراد بررسي مجدد شود : 1- مديران بنياد ،‌پزشكان كميسيون از ابتدا تا كنون 2- مديران دستگاههاي اجرايي از رده مدير كل و بالاتر 3- نمايندگان مجلس 4- افرادي كه بنا به دستور و خارج از روال عادي به صورت ويژة كميسيون شدند لازم به يادآوري است زماني كه هيات تحقيق و تفحص به دنبال بررسي پرونده احراز و درصد مديران بود هجمه هاي فراواني انجام گرفت تا اين اقدام انجام نشود و با تاخير در پاسخ نهايتا"‌به اين خواسته هم رسيدند . https://t.me/setad1395
ايثارگران بدانند : مشكل اساسي كميسيون پزشكي بنياد اين است كه ساختار مناسبي براي اين كار ندارد و رويه هاي آن براي تعيين درصد درست نيست. اصلاحات لازم به صورت طرح اوليه توسط شوراي عالي انجمنهاي ايثارگران براي آقاي شهيدي پس از توافق با معاونت بهداشت و درمان ارسال شد تا پس بررسي طرح جامع آن اجرايي شود ولي دريغ از كمترين توجه به اين موضوع. گويا كسي به دنبال اصلاح و شفاف سازي نيست و اگر درجايي چنين چيزي نباشد به سلامت آنجا بايد شك و عاملان آن را متهم به تخلف كرد. https://t.me/setad1395
اعلام مناطق دریافت گواهی کسر خدمت ایثارگران نیروی زمینی ارتش رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح اسامی مناطق هفت گانه صدور گواهی کسر خدمت، معافیت و گواهی مدت منطقه عملیاتی برای پرسنل نیروی زمینی ارتش در 7 استان کشور را اعلام کرد. به گزارش جام جم آنلاین، سردار موسی کمالی در گفتگو با ایسنا درباره مناطق صدور گواهی مربوط به خانواده‌های ایثارگران در نیروی زمینی ارتش، اظهار کرد: در راستای ارائه خدمات بهتر از سوی ارتش به خانواده ایثارگران، هفت منطقه در هفت نقطه از کشور برای صدور گواهی کسر خدمت، گواهی معافیت و گواهی مدت منطقه عملیاتی پیش‌بینی شده است. وی با اشاره به این مناطق افزود: متقاضیان دریافت این گواهی‌ها می‌توانند به یکی از این هفت منطقه در قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق در مشهد مقدس، قرارگاه منطقه‌ای شمال غرب در ارومیه، قرارگاه منطقه‌ای جنوب شرق در کرمان، قرارگاه منطقه‌ای جنوب غرب در اهواز، قرارگاه منطقه‌ای غرب در کرمانشاه، ارشد نظامی ارتش در اصفهان و ارشد نظامی ارتش در شیراز مراجعه کنند. کمالی با اشاره به ازدحام جمعیت رخ داده در منطقه لویزان، گفت:‌ این تصمیمات در راستای سرعت‌ بخشیدن به رسیدگی درخواست‌ها و ثبت کسر خدمت‌ها در نیروی زمینی ارتش انجام شده و تنها افرادی که در زمان جنگ سرباز نیروی زمینی ارتش بوده‌اند می‌بایست به این مناطق مراجعه کنند بنابراین درخواست ما این است که دیگر افراد از مراجعه به این مناطق خودداری کنند. رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح افزود: بنابراین در راستای کسر خدمت‌های مربوط به ایثارگری، والدین سربازان باید به یکی از این مناطق که نزدیک‌ترین فاصله را با آنان دارد، مراجعه کرده و اقدام به دریافت گواهی مربوطه کنند. وی با اشاره به آن دسته افرادی که تاکنون کارت ایثار دریافت نکرده‌اند، گفت: این عزیزان ابتدا باید به یگان محل خدمت خود مراجعه کرده و پس از دریافت فرم گواهی مدت منطقه عملیاتی، با مهر و امضای فرمانده یگان، با یک قطعه عکس، کارت پایان خدمت، کارت ملی و شناسنامه، به قسمت ایثارگران معاونت نیروی انسانی نیروی زمینی ارتش در انتهای بزرگراه ارتش در تهران مراجعه کنند. https://t.me/setad1395
فراکسیون ایثارگران به بنیاد شهید اولتیماتوم داد حجت‌الاسلام حسن نوروزی در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به شائبه‌هایی در اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان ناظر به برخی از استثناهای این قانون، گفت: ما در زمان تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان، به دلیل احترام به جایگاه ایثارگری، جانبازان ۵۰ درصد به بالا را استثنا کردیم. وی در ادامه گفت: همه می‌دانند که جانباز ۵۰ درصد به بالا که به سن ۶۰ یا ۷۰ سال رسیده است دیگر توان کارکردن ندارد. ما هم به خاطر احترام به جانبازان این بند از قانون را گنجاندیم، لذا قطعا کمیسیون‌های بنیاد شهید در دو ماه اخیر روند کاری را به گونه‌ای پیش خواهند برد که دیگر بحث افزایش ۵ یا ۱۰ درصدی جانبازی مطرح نشود که برخی افراد بخواهند درصد جانبازی خود را به بالای ۵۰ درصد برای باقی‌ماندن در پست‌شان برسانند. سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در عین حال اظهار کرد: اگر احساس شود که افرادی به دنبال افزایش درصد جانبازی و ایثارگری خود هستند که مشمول این قانون نشوند، قطعا مجلس شورای اسلامی از بنیاد شهید تحقیق و تفحص خواهد کرد و اجازه این اقدامات را نمی‌دهد تا برخی از افراد بخواهند اقدامات این چنینی انجام دهند. نوروزی با تاکید بر این‌که فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی نظارت‌های کافی را خواهند داشت، زد و بندهای احتمالی را هم رد نکرد و گفت: نگرانی‌ها در این باره قابل توجه است، اما ما دقت لازم را خواهیم داشت. رییس فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی لزوم انتشار درصد جانبازی مدیران برای پرهیز از هر شائبه‌ای گفت: چنین کاری لازم نیست چون درصد جانبازی و اسامی مدیران مشمول آن مشخص است، از طرف دیگر دستگاه‌های نظارتی نیز بر روند اجرای قانون نظارت می‌کنند لذا انتشار اسامی درست نمی‌باشد. به گزارش ایسنا، طبق بخشی از قانون اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان جانبازان بالای ۵۰ درصد، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا از شمول این قانون مستثنی هستند. كانال ايثارگران : متاسفانه نگاه غير تخصصي مجلس به موضوع تفكيك ايثارگران در اين قانون و عدم تبيين معياري كه توانسته اين تفكيك را در حوزه ايثارگران به وجود بياورد يكي از عوامل بروز اين مشكل است . كاشكي حداقل يكي ازنمايندگان مجلس اعلام مي كردند چگونه به اين نتيجه رسيده اند كه فقط اين گروه از ايثارگران را مستثنا كنند؟‌ معيار آ»ان براي اين تفكيك چه بوده است ؟ https://t.me/setad1395
بنیاد شهید لیست جانبازی مسئولین را منتشر کند سخنانی شنیده می‌شود مبنی بر اینکه عده ای از مدیران سعی دارند با افزایش درصد جانبازی خود و لابی با مجموعه های بنیاد شهید، ضمن دور زدن قانون، میز مدیریت را حفظ کنند. چندی که بحث بر سر موضوع افزایش درصد مدیران و مسئولین جانباز در فضای رسانه‌ای مطرح شده است و سخنانی شنیده می‌شود مبنی بر اینکه عده‌ای از مدیران سعی دارند با افزایش درصد جانبازی خود و لابی با مجموعه‌های بنیاد شهید، ضمن دور زدن قانون، میز مدیریت را حفظ کنند. اما آغاز این شایعه‌ها و زمزمه‌ها از چه زمانی صورت گرفت؟ این حرف و حدیث دقیقا از بعد تأیید قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان توسط شورای نگهبان شروع شد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دوم مرداد با اکثریت آراء، طرح اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان را تصویب کردند و شورای نگهبان نیز کلیات این مصوبه مجلس را در جلسه روز 17 مرداد این شورا، تأیید کرد، اما در بخش‌ها ایراداتی به آن وارد کرده بود. در نهایت شورای نگهبان در جلسه 21 شهریور طرح اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را تأیید کرد و سپس طبق روال قانونی، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز 24 شهریور این قانون را برای اجرا، به دستگاه‌ها ابلاغ کرد. متن کامل قانون اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان به‌شرح زیر است: ماده واحده ــ از تاریخ ابلاغ این قانون، به‌کارگیری افرادی که در اجرای قوانین و مقررات مربوطه بازنشسته یا بازخرید شده یا بشوند، در دستگاه‌‌های اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1386/7/8 و کلیه دستگاه‌هایی که به‌نحوی از انحاء از بودجه عمومی کل کشور استفاده می‌کنند، ممنوع می‌باشد. تبصره 1 ــ (مصوب 1397/6/6 مجلس شورای اسلامی) ــ به‌کارگیری بازنشستگان، در سمت‌های مذکور در بندهای (الف)، (ب) و (ج) ماده (71) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1386/7/8 مجاز است، همچنین به‌کارگیری بازنشستگان در نیروهای مسلح با مجوز فرمانده معظم کل قوا مجاز است. به‌کارگیری بازنشستگان وزارت اطلاعات تا سقف یک درصد از مجموع نیروهای شاغل رسمی این وزارتخانه در هر دوره مدیریتی صرفاً در وزارتخانه مذکور مجاز می‌باشد. https://t.me/setad1395
کمیسیون احراز اعلام می‌کند که فرد از چه نواحی مجروح شده و جانباز شناخته می‌شود. بعد جمع‌بندی کمیسیون احراز به صورت پرونده تایید شده در سیستم سجایا ثبت می‌شود و یعنی تازه برای بررسی کمیسیون پزشکی آماده می‌شود. فرآیند کمیسیون پزشکی به گونه‌ای است که حتماً پرونده باید در شهرستان ثبت شده باشد و ستاد نمی‌تواند خودش پرونده‌ای را در بنیاد شهید وارد کند. بعداً اعلام می‌شود کمیسیون استان چند پرونده در حال بررسی به صورت آماده دارد. آنگاه ما تیمی را به استان اعزام می‌کنیم. در فرآیند جدید گروه‌های تخصصی ریه، اعصاب و روان، چشم و... تشکیل دادیم که متخصصان در آن عضویت دارند. تیم در استان مورد نظر مجروحیت‌های مختلف را در گروه‌های تخصصی بررسی می‌کند. آرفایی که از گروه‌های تخصصی صادر می‌شود به دست دبیر کمیسیون می‌رسد و به شعبه تخصصی در تهران ارجاع می‌شود و شعبه تخصصی هم یک‌بار آن را بررسی می‌کند. نهایتاً رای صادر می‌شود و اداره نظارت تمام مدارک را قبل از ابلاغ رای بررسی می‌کند و با تایید نظارت، ثبت در سیستم تایید می‌شود. آنگاه پیامک برای جانباز می‌رود و نتیجه اعلام می‌شود. اگر دبیر کمیسیون به نتیجه رسید که باید درصد بالای 50 باشد، مدارک را به شورای عالی پزشکی ارجاع می‌دهد و این مدارک توسط متخصصین شورای عالی دوباره چک می‌شود. شاخص اندازه‌گیری، آئین‌نامه‌های ستاد کل، وزارت دفاع، و بنیاد شهید است که طی جلسات و تجدیدنظرها تمامی مصادیق را تعیین کرده‌اند. ما در سیستم کمیسیون حدود دو هزار کد داریم که هر متخصص باید یکی از آن‌ها را در پرونده قید کند؛ بنابراین رأی کمیسیون رأی یک نفر نیست و سیستم طوری تعبیه شده که تقریباً امکان نفوذ در آن وجود ندارد. ضمناً همه متخصصین کمیسیون پزشکی بنیاد شهید، استخدام سیستمی به غیر از بنیاد شهید هستند و شاغل بنیاد محسوب نمی‌شوند. من دو دوره مدیریت کمیسیون پزشکی را برعهده داشتم و تاکنون در مورد کسی سفارشی صورت نگرفته است که خارج از روند با پرونده‌اش برخورد شود. هر هفت یا هشت ماه یکبار بازرسی در پرونده‌ها وجود دارد و عنوان حقوقی فرد و مسئولیتش در پرونده‌ها قید نمی‌شود." هر چند مدیر کمیسیون های پزشکی بنیاد روال سخت دریافت درصد را به خوبی تشریح کرد اما خبرنگاران معتقد بودند روال قانونی عنوان شده همانند روال قانونی وام گرفتن از بانک هاست که بسیار دقیق و منظم تعریف شده و در حال اجراست اما ما باز هم مشاهده میکنیم که چه وام های کلانی توسط برخی افراد خاص رد و بدل می شود. خبرنگاران عنوان می‌کردند که آیا امکان نفوذ به این سیستم قوانین بنیاد شهید از طریق رانت مدیریتی و یا اعمال نفوذ قدرت سیاسی وجود دارد یا خیر. طایبی هم در پاسخ با اشاره به گسترش سخنانی در رابطه با لابی مدیران سیاسی با بنیاد شهید مطرح شده در فضای رسانه‌ای کشور گفت: فضای رسانه‌ای کشور با فضای اجرایی بنیاد متفاوت است. از وقتی قانون جدید در رابطه با منع به کارگیری بازنشستگان تصویب شده است، پرونده‌ای در رابطه با افزایش درصدها به ما ارائه نشده و ما تمامی مباحث عنوان شده در این باره را در رسانه‌ها تکذیب می‌کنیم. بعد از تصویب قانون جدید، تا این لحظه، هیچ‌کدام از مسئولان و مدیران کشور درخواست جدیدی برای تجدید نظر در درصد جانبازی‌شان ارائه نداده‌اند. از آنجایی که توضیحات مشروح مدیر کمیسیون های پزشکی بنیاد نتوانست بخشی از دغدغه های فضای رسانه ای را در این بخش پاسخگو باشد، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی شهیدی محلاتی روز دوشنبه 26 شهریورماه در نشست شورای معاونان و مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به تأیید سخنان طایبی و تکرار بخشی از این سخنان گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران در موضوع افزایش درصد جانبازی تابع قوانین و مقررات است و هیچ نوع توصیه و اعمال فشاری بر اجرای وظایف قانونی بنیاد تأثیر نمی‌گذارد و مسئولان بنیاد اجازه هیچ اعمال نفوذی در این زمینه را نخواهند داد. افزایش درصد جانبازی در کمیسیون‌های تخصصی پزشکی بررسی می‌شود و این فرآیند بر اساس قوانین و ضوابط علمی و تخصصی صورت می‌گیرد و ساز و کارهای طراحی شده نیز اجازه اعمال سفارش و توصیه خارج از ضوابط را نمی‌دهد. در صورتی که درخواست افزایش درصد جانبازی به بالای 50 درصد باشد این درخواست پس از ثبت در سیستم سجایا باید در کمیسیون‌های پزشکی تخصصی در استان به تأیید برسد و علاوه بر آن شورای عالی پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز باید پرونده را مجددآ بررسی و افزایش درصد را تأیید کند که این فرآیند نیاز به زمان طولانی‌تری نسبت به سایر درخواست‌ها دارد.
جانبازان بالای 50 درصد، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا از شمول این قانون مستثنی می‌باشند. تبصره 2 ــ دستگاه‌های موضوع این قانون در صورت لزوم می‌توانند از خدمات بازنشستگان متخصص با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر به‌صورت پاره‌وقت و ساعتی استفاده کنند. حداکثر ساعت مجاز برای استفاده از بازنشستگان، یک‌سوم ساعات اداری کارمندان رسمی است و حق‌الزحمه این افراد متناسب با ساعت کاری آنها حداکثر معادل یک‌سوم کارمندان رسمی همان شغل تعیین و پرداخت می‌شود. تبصره 3 ــ دستگاه‌های مشمول مکلفند ظرف مدت شصت روز از تاریخ ابلاغ این قانون، آن دسته از افرادی را که برخلاف مفاد این قانون به‌کار گرفته شده‌اند، از خدمت منتزع (جدا شده) و با آنان تسویه‌حساب کنند. افراد مذکور نیز باید ظرف مهلت قانونی مقرر، سِمَت و پُست خود را ترک کنند. پرداخت هرگونه وجهی پس از این مهلت از هر محل و تحت هر عنوان در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است. تبصره 4 ــ کارکنان و اعضای هیئت‌مدیره مناطق آزاد تجاری ــ صنعتی نیز مشمول این قانون می‌باشند. تبصره 5 ــ از تاریخ ابلاغ این قانون، ماده (41) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 1384/8/15، ماده (91) قانون استخدام کشوری مصوب 1345/3/31، ماده (95) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1386/7/8 و بند (ب) ماده (65) قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب 1389/10/15 نسخ می‌شود. 27 شهریور، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی نیز بر اساس اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رئیس جمهور «قانون اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان» را جهت اجرا به «سازمان اداری و استخدامی کشور» ابلاغ کرد. بعد از تصویب این قانون سخن از آن به میان آمد که کدام یک از مدیران طبق قانون جدید باید پست مدیریتی خود را تحویل دهند و کدامیک مشمول تبصره‌ها، استثنا محسوب می‌شوند. از آنجایی که یکی از تبصره های این قانون مربوط به مدیرانی است که بالای 50 درصد جانبازی دارند، پرونده جانبازی مدیران به میان آمد و بحث بر سر دردهایشان آغاز شد. شایعاتی پیرامون درخواست افزایش درصد یکی از مدیران ورزشی کشور مطرح شد و گفته شد درصد جانبازی او به شکل قابل توجهی بالا رفته است. مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال در برنامه فرمول یک در پاسخ سوال‌های علی ضیا مجری این برنامه در رابطه با شبهاتی که پیرامون درصد جانبازی او عنوان شده بود سخنانی مطرح کرد که حاشیه ساز شد. او گفت حدود 50 درصد جانبازی دارد. فیلم این بخش از گفتگوی تلویزیونی او در ادامه قابل مشاهده است: بعد از زمزمه‌های بسیار در مورد افزایش درصد جانبازی تاج و حرف‌های ضد و نقیضی که در این باره در حاشیه گفتگوی او مطرح شده بود، تاج در مصاحبه‌ای به نقل از سایت فدراسیون فوتبال گفت: "درصد جانبازی هرگز از زبان اینجانب یا هر فرد دیگری در فدراسیون فوتبال مطرح نشده است. من با توجه به اینکه در 10 سال گذشته در کمیسیون حاضر نشده‌ام با توجه به ضایعات به وجود آمده در لگن و ضرورت تعویض لگن، با توجه به نظر پزشک متخصص ممکن است تغییراتی در درصد جانبازی‌ام پدید آید. به همین دلیل در آن برنامه اشاره کردم که درصد جانبازی‌ام حدود 50 درصد است و مباحث و شایعات دیگر در این باره عاری از واقعیت است. من هرگز در همه این سال‌ها هیچ گاه از بحث جانبازی هیچگونه استفاده مادی و غیرمالی نبرده‌ام و نخواهم کرد." غلامرضا طائبی، مدیر کل کمیسیون‌های پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در پاسخ به شبهات خبرنگاران درباره وضعیت جانبازی تاج گفت:" آقای تاج در سیستم بنیاد شهید، پرونده جانبازی 45 درصد دارد. ایشان بار آخر سال 85 برای وضعیت جانبازی خود به کمیسیون پزشکی مراجعه کرده و بعد از آن هیچ مراجعه‌ای نداشته‌اند." شایعات و حاشیه‌هایی که از سخنان این مدیر ورزشی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی پیچید، باعث شد که موضوع به بخش وسیعی از مدیران تعمیم پیدا کرده و گفته شود که تعدادی از مسئولین در حال رایزنی با بنیاد شهید برای افزایش درصد جانبازی خود هستند. اما غلامرضا طائبی، مدیر کل کمیسیون‌های پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دیدارش با اصحاب رسانه برای پاسخ به این شایعات روال ارائه درصد را پیچیده تر از آن دانست که کسی بتواند به زودی چنین درصدی به دست بیاورد او با تشریح فرآیند تعیین درصد در کمیسیون‌های پزشکی گفت: "کمیسیون پزشکی در فرآیند تعیین درصد، ایستگاه سوم است. ایستگاه اول از یگان‌های نظامی شروع می‌شود و با توجه به مأموریت‌های تعیین شده، یگان صورت سانحه تنظیم می‌کند. این صورت سانحه با صورت‌جلسه‌هایی که انجام می‌شود به پذیرش بنیاد شهید تحویل داده می‌شود. پذیرش، کمیسیون‌های احراز دارد که هم در استان‌ها و هم در تهران فعال هستند.
پزشکان متخصص در کمیسیون پزشکی در بنیاد شاغل نیستند و منتخبی از متخصصین متعهد کشور هستند که با انطباق مدارک و مستندات با قوانین و آیین نامه‌های مصوب و شاخص های دقیق علمی به درخواست جانبازان رسیدگی می‌کنند و در این رسیدگی کوچکترین تفاوتی بین درخواست‌کنندگان وجود ندارد و رسیدگی خارج از روال نیز به طور کلی ممنوع است. https://t.me/setad1395
ليسا درصد مديران را منتشر كنيد اما یوسف مجتهد، معاونت حقوقی شورای عالی انجمن‌های جانبازان که خود از جانبازان دوران دفاع مقدس و از مسئولان اسبق بنیاد شهید است، نظر دیگری دارد. او که خود به خاطر سوابق کاری و تخصص در بحث‌های حقوقی ایثارگران، در این زمینه دستی بر آتش دارد در گفتگو با تسنیم می‌گوید: در گذشته حدود سال 80 یا 81 که بحث قانون مالیات حقوق پیش آمد و بخشی از ایثارگران ذی نفع آن بودند، به محض تصویب قانون، خیلی از آقایان مسئولین هجوم آوردند تا درصد جانبازی خود را به اثبات برسانند. برخی مدرک نداشتند و می خواستند ادعایشان برای درصد مورد قبول واقع شود، برخی می خواستند خارج از نوبت روال عمومی کمیسیون پزشکی به پرونده آنها رسیدگی شود و برخی انتظار داشتند که به آن ها به خاطر موقعیت کاری شان جور دیگری نگاه شود. وی افزود: پس این طبیعی است وقتی قانونی بیاید که مثلا مقداری معافیت مالیاتی به مدیری بدهد که مبلغ معافیت مالیاتش مطابق با رقمی باشد که بنیاد شهید به یک جانباز 70 درصد می‌دهد، همه مسئولین برای افزایش 5 درصد به بنیاد هجوم بیاورند. نمی‌توان این موضوع را به طور قاطع رد کرد. منتها تفاوت مسئله‌ای که حالا پیش آمده با آن زمان اینست که رسانه ها بسیار هوشیارتر شده اند و امکان دخل و تصرف را در این موضوع کم می‌کنند. اگر مراقبت توسط رسانه ها صورت بگیرد این تخلفات کمتر خواهد شد. مجتهد در رابطه با تبعیض های قانونی صورت گرفته در رابطه با ایثارگران گفت: بیشتر قوانینی که در رابطه با تسهیلات خاص تصویب می شود متعلق به شاغلین و مستخدمین دولتی است. ارزش 5 درصد برای همه جانبازان یکسان نیست. برای معاون وزیر و مدیر و اعضای هیات علمی دانشگاه ارزش درصدهای کم هم زیاد است اما مثلا برای یک جانباز روستایی 25 درصد چندان موضوعیتی ندارد و به دلیل آنکه از مستخدمین نیست چیزی به او تعلق نمی‌گیرد. پس ما مشکل قانون گذاری هم در این باره داریم. که حتی برای غیر مستخدمین در رابطه با این تسهیلات معادل سازی هم صورت نگرفته است. من بارها در این رابطه با آقای لاریجانی هم صحبت کرده ام. او در ادامه تصریح کرد: مثلا برای همین قانون منع به کارگیری بازنشستگان چه نیازی بود که استثنایی برای 50 درصدها قائل شویم؟ یا با چه انگیزه و معیاری می‌گوییم فرزند شهید اولي از فرزند جانباز 70 درصد است که مشمول استثنای این قانون می شود؟ چرا باید برای برخی افراد امتیاز ویژه قایل شویم که خود تبعیض نارواست؟ مجتهد با اشاره به تخلف‌هایی که در ذیل این قوانین می‌تواند صورت بگیرد گفت: کمیسیون پزشکی در واقع درگاه ورودی بنیاد شهید است که با ریال و هزینه های مختلفی تعریف می شود و اگر خوب کنترل نشود، باعث انحراف بودجه می شود. روش های کمیسیون باید تغییر کرده و جزئیات درصد به صورت تفکیک به افراد داده شود. حتی هیچ منعی وجود ندارد که ضایعات جنگی هر مدیر به صورت تفکیک درصد روی سیستم در اختیار همگان هم قرار بگیرد. چون خود پنهان کاری ایجاد شبهه می کند. وقتی مسئولی پا به توپ می شود، مردم نمی توانند بپذیرند که او جانباز بالای 50 درصد است. وی افزود: بخشی از ایرادات درصد هم که به خطاهای پزشکی مربوط می شود به خصوص در بخش ضایعاتی که قابل اندازه گیری دقیق نیستند مثل ضایعات شیمیایی و اعصاب و روان و حتی کشورهای پیشرفته دنیا هم با امکانات بالای پزشکی اذعان دارند که حدود 20 تا 30 درصد اشتباه پزشکی در این زمینه ها وجود دارد، ولی میزان تخلف ها را کم کنیم و بگذاریم اختلاف صحیح درصدها در حد همان خطاهای پزشکی باقی بماند. با توجه به نگرانی های افکار عمومی در برابر نفوذها که می تواند برای دریافت سهمیه از جانب عده ای خاص صورت بگیرد، میتوان از مجموعه بزرگ بنیاد شهید درخواست کرد تا لیستی از درصدهای جانبازی مدیران به تفکیک درصد ضایعات مختلف در رسانه ها منتشر کنند و با توسل به شفاف سازی در این زمینه از فشار برخی صاحبان قدرت به مدیران بنیاد که مسبوق به سابقه است، نیز بکاهند. https://t.me/setad1395
بی توجهی بانک وابسته به بنیاد شهید به بیانات رهبرانقلاب: بنگاه داری علنی بانک دی!/ رهبر انقلاب: بانک ها غلط می کنند که بنگاه داری می کنند رهبری معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با هیئت دولت از بنگاه داری بانک‌ها به شدت انتقاد کرده و فرمودند: بانک‌ها غلط می‌کنند که بنگاه داری می‌کنند. سرویس اقتصادی شهدای ایران: رهبری معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با هیئت دولت از بنگاه داری بانک ها به شدت انتقاد کرده و فرمودند بانک ها غلط می کنند که بنگاه داری می کنند. صحبت های امام خامنه ای با اشراف کامل بر مبحث های اقتصادی بیان شده و ایشان با تسلط کامل بنگاه داری را یکی از آفت هایی می دانند که بلاگیر نظام پولی بانکی کشور شده است. بنگاه داری بنگاه ها باعث شده بانک ها از رسالت اصلی خود یعنی تسهیلات دادن به بخش تولید باز بمانند و رقیب بخش خصوصی شده و بخش خصوصی به هیچ وجه نتوانند با این شرکت ها رقابت کرده و تولید و اشتغال هر سال بدتر از سال قبل گردد. بنابر این گزارش به گزارش دانشجو، "بانک دی" از جمله بانک هایی است که به صورت علنی بنگاه داری کرده و از انتشار شرکت ها در سایت رسمی خود هیچ پروایی ندارد. در زیر هلدینگ وابسته به این بانک و شرکت های مختلف وابسته آن را بررسی می کنیم: هولدینگ توسعه دیدار ایرانیان فعالیت خود را از اردیبهشت ماه سال 1388 به عنوان یکی از زیرمجموعه های گروه مالی بانک دی در زمینه فعالیت های عمرانی، خدمات فنی و مهندسی، صادرات و واردات ماشین آلات راه سازی، کشاورزی و ساختمان، خدمات پیمانکاری، آموزش، نظارت و مدیریت بر پروژه و مشارکت و سرمایه گذاری در تأسیس شرکت های نوپا آغاز نمود. شرکت رویای روز کیش، شرکت تجارت گسترفرداد، شرکت تجارت الکترونیک دی، شرکت عمران و مسکن آباد دی، شرکت توسعه دنیای شهر کهن زیر مجموعه های این هلدینگ هستند. https://t.me/setad1395
دیوان عدالت اداری، کمیسیون ماده 16 و ایثارگران- 4 نکته ظریفی که در ماده63 قانون دیوان عدالت اداری وجود دارد و بی‌توجهی به آن می‌تواند موجبات تضییع حقوق شاکیان را فراهم کند، عدم توجه به این نکته است که کمیسیون ماده16 پس از نقض آرای صادره‌اش در شعب دیوان عدالت اداری، موظف است مطابق دستور شعبه دیوان نسبت به رفع نقص یا ایرادهای اعلامی اقدام و سپس مبادرت به اتخاذ تصمیم یا صدور رأی کند، در حالی که چنین نیست و کمیسیون مجددا رأی قبلی خود را تایید و بدون توجه به اختیارات دیوان عدالت اداری در نقض آرای کمیسیون‌ها، اقدام می‌کند. مجید خنیاب - جانباز 25درصد- با سابقه طولانی حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حدود 6سال است در کمیسیون ماده16 و دیوان عدالت اداری پیگیر اعاده به خدمت خود در شرکت مخابرات است. با عنایت به حمایت‌های گسترده قانونی که در مصوبات مجلس بارها به آن اشاره شده است، آیا سزاوار است جانبازی که پا به سن گذاشته و دوران پرنشاط جوانی را در عرصه‌های دفاع از ناموس وطن و دین سپری کرده است این چنین اسیر دیوانسالاری کمیسیونی باشد که زیر نظر نهادی به نام بنیاد شهید و ایثارگران اداره می‌شود؟ روزی که مقام معظم رهبری با تجمیع نهادهای ایثارگری در بنیاد شهید موافقت کردند، چنین مرقوم فرمودند: «این تصمیم مبارک را تایید می‌کنم مشروط بر اینکه نهادی‌بودن آن حفظ شود تا این نهاد انقلابی بتواند با هماهنگی و در ارتباط با سایر دستگاه‌های اجرایی کشور حداکثر خدمات ممکن را به ایثارگران و خانواده محترم ایشان ارائه نماید.» آیا رفتار یک نهاد انقلابی باید چنین باشد که جانبازی بیش از 6سال در انتظار بازگشت به کار و احقاق حق خود باشد؟ این جانباز پس از پیگیری‌های متعدد اداری و عدم حصول نتیجه، به کمیسیون ماده16 شکایت می‌کند. کمیسیون پس از گذشت ماه‌ها از شکایت این جانباز، نهایتا در تاریخ 3/8/94 چنین رأی صادر می‌کند: با عنایت به محتویات پرونده، نظر براینکه شاکی محترم براساس قانون بازنشستگی پیش از موعد، با درخواست شخصی بازنشسته شده است و چون بازنشستگی براساس بند ج ماده124 قانون استخدام کشوری، جزئی از حالات اشتغال و استخدام است و قطع رابطه کاری محسوب نمی‌شود و از آنجا که اعاده به خدمت حسب ماده4 قانون تسهیلات استخدامی و ماده60 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران ناظر بر اعاده به خدمت جانبازانی است که قطع رابطه کاری کرده باشند، بنابراین اعاده به خدمت وی موضوعیت قانونی نداشته فلذا رأی به رد شکایت صادر و اعلام می‌گردد. این رأی ضعیف و فاقد ارزش قانونی از کمیسیونی صادر می‌شود که وظیفه آن دفاع از حقوق ایثارگران است و با همین هدف تاسیس شده است، حال گویا به مانعی بزرگ در جهت احقاق حقوق ایثارگران تبدیل شده است. https://t.me/setad1395
در روز عاشورا اتفاق افتاد: شهادت مشکوک یک "جانباز" در بیمارستان خاتم بنیاد شهید! یک جانباز 70 درصد که از عوارض شیمیایی هم رنج می برد در روز عاشورا برای عمل کتف دست در بیمارستان خاتم الانبیاء متعلق به بنیاد شهید و امور ایثارگران تحت عمل جراحی قرار می گیرد و بعد از عمل طبق آنچه گفته شده است سکته قلبی بوده به شهادت رسید! به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبریشهدای ایران؛ یک جانباز 70 درصد که از عوارض شیمیایی هم رنج می برد در روز عاشورا برای عمل کتف دست در بیمارستان خاتم الانبیاء متعلق به بنیاد شهید و امور ایثارگران تحت عمل جراحی قرار می گیرد و بعد از عمل طبق آنچه گفته شده است سکته قلبی بوده به شهادت رسید! بنابراین گزارش؛ جانباز «ابوالقاسم بابایی» جانباز 70 درصد بوده که در روز عاشورا تحت عمل جراحی کتف دست قرار می گیرد و بعد از عمل به دلیل شدت درد به وی آمپول تزریق می کنند تا دردش آرام شود اما وی نه تنها آرام نمی شود بلکه سکته قلبی می کند و به شهادت می رسد. وی که برای درمان کتف تحت عمل قرار گرفته بود مشکل حاد دیگری نداشت و خانواده این شهید والامقام از پزشکی قانونی خواسته اند تا علت شهادت وی مشخص شود! جانباز بابایی بعد از شهادت غریبانه در قطعه 50 گلزار شهدای بهشت زهرا (س) به خاک سپرده می شود و مسئولان بنیاد شهید نه تنها موضوع علت شهادت مشکوک این جانباز والامقام را از بیمارستان پیگیری نمی کنند بلکه حتی در مراسم تشییع وی حضور نمی یابند. خانواده این جانباز شهید خواستار توضیح بیمارستان و روشن شدن علت شهادت مشکوک وی می باشند. پایگاه خبری شهدای ایران علی رغم ارتباط گیری چند باره با بیمارستان خاتم موفق به صحبت با مسئولان این بیمارستان نشد! این رسانه آمادگی دارد تا توضیحات بیمارستان و نظریه پزشکی قانونی را در خصوص شهادت این جانباز بعد از عمل جراحی را منتشر نماید. https://t.me/setad1395
با نمايندگان طراح قطع حقوق جانبازان آشنا شويد / اعضاي كميسيون اجتماعي مجلس عليه جانبازان اين نمايندگان با ارائه طرح اصلاح ماده 39 قانون جامع خدمات رساني به ايثارگران به بهانه رفع مشكلات برقراري حقوق خانواده شهداي حمله تروريستي به مجلس شوراي اسلامي ، عملا" به دنبال قطع حقوق حالت اشتغال جانبازان هستند. در جلسه اي كه جانبازان هم حضور داشتند آقاي عبدالرضا عزيزي مدعي بود نام ايشان در ليست نيست و آن را تكذيب كرد . چرا طرحي كه منافع جانبازان را تهديد مي كند بدون نام طراحان آن در سايت مجلس قرار داده مي شود . طراحان آن از چه واهمه دارند؟‌آيا مي توان به اين افراد اعتماد كرد ؟ با بدست آمدن اين ليست آن را براي اطلاع ايثارگران درج مي كنيم تا خود نحوه تعامل و رفتار با اين نمايندگان را انتخاب كنند. 1- عبدالرضا عزيزي نماينده شيروان - عضو كميسيون اجتماعي - مستقل 2- محمد رضا بادامچي نماينده تهران نائب رئيس اول كميسيون كميسيون اجتماعي - اصلاح طلب 3- زهرا ساعي نماينده تبريز عضو كميسيون اجتماعي - اصلاح طلب عضو حزب اعتدال و توسعه 4- سميه محمودي نماينده شهرضا - مستقل تحت حمايت ليست اصلاح طلبان 5- خديجه ربيعي نماينده بروجن عضو كميسيون اجتماعي - مستقل 6- محمد وحدتي نماينده بستان آباد عضو كميسيون اجتماعي - مستقل 7- علي ساري نماينده اهواز عضو كميسيون اجتماعي - اصلاح طلب 8- شكور پور حسين نماينده پارس آباد عضو كميسيون اجتماعي - اصلاح طلب 9-علي كرد نماينده خاش - عضو كميسيون اجتماعي - مستقل 10 احمد بيگدلي نماينده خدابنده عضو كميسيون اجتماعي - اصلاح طلب 11- حسن لطفي نماينده رزن عضو كميسيون اجتماعي - اصلاح طلب 12- عباس گودرزي نماينده بروجرد عضو كميسيون اجتماعي - اصولگرا 13- جليل مختار نماينده آبادان سخنگوي كميسيون اجتماعي - مستقل 14- سلمان خداداي نماينده ملكان رئيس كميسيون اجتماعي - مستقل 15- ناهيد تاج الدين نماينده اصفهان دبير دوم كميسيون اجتماعي - اصلاح طلب 16- رسول خضري نماينده پيرانشهر عضو كميسيون اجتماعي حزب اعتدال و توسعه 17- عليرضا محجوب نماينده تهران عضو كميسيون اجتماعي - اصلاح طلب https://t.me/setad1395
سفر حجت الاسلام شهیدی به خوزستان به نمایندگی از رئیس جمهور نماینده ولی فقیه، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران جهت دیدار و گفت وگو با خانواده شهدای حادثه تروریستی اهواز بهاستان خوزستان سفر می کند. https://t.me/setad1395
تکذیب خبر دستور توقف جلسات کمیسیون پزشکی تعیین درصد/ هیچ گونه افزایش تقاضا برای تجدیدنظر درصد جانبازی ثبت نشده است مدیرکل کمیسیون های پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران خبر دستور توقف جلساتکمیسیون پزشکی تعیین درصد بنیاد شهید و امور ایثارگران را تکذیب کرد. غلامرضا طائبی با تکذیب خبر «دستور رییس جمهور به رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران مبنی بر توقف جلسات کمیسیون های پزشکی تعیین درصد تا 2 ماه آینده» اظهار داشت: هیچ گونه افزایش تقاضا و هجومی برای تجدیدنظر درصد جانبازی ثبت نشده است و دستوری نیز مبنی بر توقف کار کمیسیون پزشکی تعیین درصد ابلاغ نشده و کمیسیون های بنیاد مانند سابق در تهران و استان های دیگر در حال برگزاری هستند. https://t.me/setad1395
با مخالفت مجلس با یک استفساریه، معافیت‌های استخدامی خانواده شهدا، جانبازان، آزادگان در قالب طرح به مجلس می‌آید مجلس با شمولیت بند «و» ماده ۴۴ قانون استخدامی به جانبازان، آزادگان و همسران شهدا و جانبازان و آزادگان در قالب طرح استفساریه برنامه پنجم توسعه مخالفت کردند. به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) تعیین تکلیف طرح استفساریه تبصره ۲ ماده واحده قانون اصلاح بند (و) ماده ۴۴ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه را بار دیگر به کمیسیون اجتماعی ارجاع دادند. مجلس با ۱۵۳ رای موافق، ۲۱ رای مخالف و ۲ رای ممتنع از مجموع ۲۲۸ نماینده حاضر در جلسه استفساریه مذکور را با موضوع معافیت‌های قانونی جانبازان، آزادگان و خانواده هایشان و خانواده شهدا برای تبدیل به طرح شدن به کمیسیون اجتماعی ارجاع دادند. قبل از این رای گیری، مجلس با ۱۱۰ رأی موافق، ۶۵ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر در جلسه با این طرح مخالفت کرد. نظر شورای نگهبان درباره طرح مذکور به این شرح است: با توجه به انقضای مهلت اجرای قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و پیش بینی احکام مشابه آن در ماده ۲۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و بند (ج) ماده ۸۷ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، تصویب استفساریه مذکور ضرورتی ندارد، لذا موضوع استفساریه و پاسخ حذف می شود. علی لاریجانی با اشاره به گذشت زمان اجرای قانون برنامه پنجم توسعه، گفت: این استفساریه به دلیل پایان وقت قانونی برنامه پنجم توسعه قابل استناد نیست؛ بنابراین باید به کمیسیون مربوطه ارجاع شود تا در قالب طرحی معافیت های قانونی جانبازان، آزادگان و خانواده هایشان و خانواده شهدا تعریف شود. براساس بند «و» ماده ۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه دستگاه‌های اجرایی موظفند حداقل ۲۵ درصد نیاز استخدامی خود را از میان فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر و فرزندان زادگانی که حداقل ۵ سال سابقه اسارت دارند بدون الزام به رعایت شرط سنی، تحصیلی و آزمونی تامین و از ابتدا آنان را به صورت رسمی قطعی استخدام کنند. ۵ درصد سهمیه استخدامی به سایر جانبازان، آزادگان، رزمندگان و همسر و فرزندان آنان اختصاص می‌یابد. در مواردی که نیاز به تخصص دارد شرایط عملی لازم‌الرعایه است. https://t.me/setad1395