⚪️ همچون آب...
▫️آب تماشایی است چه وقتی که فواره می شود و بالامی رود، چه وقتی که آبشار می شود و فرو می ریزد،چه وقتی هم که در جوی یا نهری جاری می شود.
◽️صدای آب خیلی آرام بخش است و به انسان آرامش می دهد به شرطی که آب صاف و زلال باشد. آبی که گل آلود هست اصلا تماشایی نیست. وقتی که سیل آب می آید و گل آلود است هیچ تماشایی ندارد، صدای خوشی هم ندارد. صدای آب گل آلود نه تنها به شما آرامش نمی دهد بلکه خیلی هم کسل کننده و خسته کننده است.
◽️انسانها هم دقیقا مثل آب هستند و چنین تقسیم بندی دارند. بعضی از آنها زلال و صاف هستند و یک صفایی دارند. انسان وقتی کنار این افراد مینشیند آرامش پیدا میکند. رفتار، کلام و نگاه آنها به عالم و هستی خیلی تماشایی است. بعضی ها هستند که مثل آب آلوده هستند و اصلا تماشایی نیستند. شما دوست دارید که اصلا این انسان را نبینید و اگر او را دیدید کنار او ننشینید و وقتی او کنار شما می نشیند اذیت می شوی و دوست داری که زود از او فاصله بگیری.
◽️ خوب است که اگر انسان می خواهد کنار کسی بنشیند آن فرد کسی باشد که مثل آب زلال و گوارا باشد مثل امیرالمومنین. چه کسی از امیرالمومنین بهتر که کنار او بنشینیم. ما که می خواهیم حرفی و سخنی بشنویم، چه سخن و حرفی زلال تر از کلام امیرالمومنین است.
◻️ حاج آقای رنجبر، سمت خدا ۱٣٩۰/٣/٢٧
🆔 @setad_khezr_nabi
🔰 عزیزان باید راه بیفتید و زحمت بکشید...
✍ علامه ذوالفنون #حسن_زاده_آملی
🔹 منظور از عزلت و کناره گیری و دوری جستن از همنشینی و مجالست با انسان های زشت کردار و زشت گفتار و بی ولایت است؛ یعنی پوستین عزلت را باید در برابر خطراتِ گزنده ی آلودگی؛ بر تن کرد و وگرنه اسلام به همنشینی با صالحان و اولیاءاللّه تأکید دارد که:
خلوت از اغیار باید نی ز یار
پوستین از بهر دی آمد نی بهار
دیگر اینکه عزلت برای لب دوختن و سخن شنیدن و دانش اندوختن است که:
مدتی می بایدش لب دوختن
وَ ز سخن دانان سخن آموختن
🔹 عزیزان وقت نیست... دیر می شود!! به انتظار ننشینید؛ انسان با ۴۰ _ ۵۰ سال عمر می خواهد خودش را برای ابد بسازد؛ کم کم مزاج جواب می کند؛ البته با مزاج مخالفت هم نکنید؛ ثلث آخر شب بسیار خوب است. غذا هضم شده؛ هوا تلطیف گشته؛ خلوت با شب داشته باشید که اُنس با عالم غیب و ملکوت به باز می آورد.
به هوس راست نباید به تمنّی نشود
کاین درین راه بسی خونِ جگر باید خورد
🔹 عزیزان باید راه بیفتید و زحمت بکشید. به اصطلاحات اکتفاء نکنید؛ خوب حالا فصوص تمام شد؛ ثُمَّ ماذا؟ بله اگر اصطلاحات را بدانید یرای معرکه گیری خوب است چه اینکه حرق های خوبی است؛ جفت و جور کردن آنها زیباست؛ امّا بعد چی؟!
📚 پای درس عارفان ص ٣٩٣
🆔 @setad_khezr_nabi
🔰 بيگانگى يك عالم سنى با نهج البلاغه چندان عجيب نيست، عجيب اينست كه نهج البلاغه در ديار خودش، در ميان شيعيان على، در حوزه هاى علميه شيعه و دانشگاهها و مراکز اسلامی؛ غريب و تنهاست هم چنان كه خود على غريب و تنها است!
✍ استاد متفکر #شهید_مطهری
🔹 شايد برايتان پيش آمده باشد و اگر هم پيش نيامده مى توانيد آنچه را مى خواهم بگويم در ذهن خود مجسم سازيد كه سالها با فردى در يك كوى و محله زندگى مى كنيد، لا اقل روزى يك بار او را مى بينيد و طبق عرف و عادت سلام و تعارفى مى كنيد و رد مى شويد، روزها و ماهها و سالها به همين منوال مى گذرد ...
🔹 تا آنكه تصادفى رخ مى دهد و چند جلسه با او مى نشينيد و از نزديك با افكار و انديشه ها و گرايشها و احساسات و عواطف او آشنا مى شويد، با كمال تعجب احساس مى كنيد كه هرگز نمى توانسته ايد او را آنچنان كه هست حدس بزنيد و پيش بينى كنيد از آن به بعد چهره او در نظر شما عوض مى شود، حتى قيافه اش در چشم شما طور ديگر مى نمايد، عمق و معنى و احترام ديگرى در قلب شما پيدا مى كند، شخصيتش از پشت پرده شخصش متجلّى مى گردد، گوئى شخص ديگرى است غير آنكه سالها او را مى ديده ايد احساس مى كنيد دنياى جديدى كشف كرده ايد.
🔸 برخورد من با نهج البلاغه چنين برخوردى بود، از كودكى با نام نهج البلاغه آشنا بودم و آن را در ميان كتاب هاى مرحوم پدرم مى شناختم، و همواره نام نهج البلاغه بعد از قرآن بيش از هر كتاب ديگرى به گوشم مى خورد، چند خطبه در مورد زهدِ تكرارىِ شیوخِ منبری را آن قدر شنيده بودم كه تقريبا حفظ كرده بودم، اما اعتراف مى كنم كه مانند همه طلاب و هم قطارانم با دنياى نهج البلاغه بيگانه بودم و بيگانه وار مى گذشتم تا آنكه در تابستان سال ۱٣٢۰ پس از پنج سال كه در قم اقامت داشتم، براى فرار از گرماى قم به اصفهان رفتم، تصادف كوچكى مرا با فردى آشنا با نهج البلاغه، آشنا كرد... او دست مرا گرفت و اندكى وارد دنياى نهج البلاغه كرد، آن وقت بود كه عميقا احساس كردم اين كتاب را نمى شناختم و بعدها مكرر آرزو كردم كه اى كاش كسى پيدا شود و مرا با دنياى قرآن نيز آشنا سازد ..!
🔹 از آن پس چهره نهج البلاغه در نظرم عوض شد، مورد علاقه ام قرار گرفت و محبوبم شد، گوئى كتاب ديگرى است غير آن كتابى كه مى شناختم، احساس كردم كه دنياى جديدى كشف كرده ام ...
📚 مقدمه کتاب سیری در #نهج_البلاغه
شهید مرتضی مطهری
🆔 @setad_khezr_nabi
💠 جامعه اي كه علي (ع) را جدّي نگيرد ...
✍ #علامه_جعفری
🔹 سخنان نهج البلاغه جلوه والایی از ابعاد گوناگون یک انسان پوینده در مسیر کمال برین است. طبیعی است که این سخنان ، توهّمات بي پايه و جزئيّات زودگذر و ذوق پردازي هاي شاعرانه و افسانه گويي هاي تخديركننده نيست. محتويات اين سخنان، به همان اندازه واقعيّت دارد كه انسان در طبيعت وابسته به آفريننده طبيعت، مي تواند راه هدف اعلاي زندگي خويش را در پيش گيرد.
🔹 آری، بدون مبالغه و تأثرات از احساسات لذت بار ولی بی اساس و زودگذر، با کمال صراحت و جدیت می گوییم: طرز تفكّرات و رفتاراميرالمؤمنين (ع) در ارتباطات چهارگانه :
۱) ارتباط انسان با خويشتن؛ ٢) ارتباط انسان با خدا؛ ٣) ارتباط انسان با جهان هستي؛ ۴) ارتباط انسان با همنوع خود،
از بهترين دلايل اثبات هدفدار بودن هستي و انسان است؛ هدفي كه بالاتر از لذايذ و امتيازات زندگي مادي آدمي است.
🔹 جامعه اي كه شخصيتي مانند اميرالمؤمنين علي بن ابيطالب(ع) را كه همه گفتارها و كردارها و انديشه هايش حقّ بوده، جدّي نگيرد و موجوديّت خود را به وسيله تعليم و تربيت او تكامل نبخشد، بديهي است با چه نتايجي مواجه خواهد گشت. اگر بشريّت با اين قيافه ملكوتي از نزديك آشنا بود و از تعليم و تربيت او برخوردار مي شد، امروزه كمال او به كجا رسيده بود؟
📚برشهایی از کتاب ترجمه و تفسير #نهج_البلاغه
🆔 @setad_khezr_nabi
🔰 مطبوعات، رادیو و تلویزیون باید متفکر و مستقل و آزادمنش بار بیاورد
🔸 #امام_خمینی (ره)
🔹 رادیو و تلویزیون یک دستگاهى است که هم در طرف تبلیغات فاسد اهمیت زیاد دارد و هم در طرف تبلیغات صحیح. آنهایی که از اول شاید این دستگاه ها را درست کردند؛ نظر آموزشى داشتند به این دستگاهها. تمام مطبوعات این طور است؛ منتها اهمیت رادیو و تلویزیون بیشتر از همه است.
🔹 این دستگاهها دستگاههاى تربیتى است؛ باید تمام اقشار ملت با این دستگاهها تربیت بشوند؛ یک دانشگاه عمومى است. این یک دانشگاه عمومى است؛ یعنى دانشگاهى است که در تمام سطح کشور گسترده است. باید این دستگاه، دستگاهى باشد که بعد از چند سال تمام قشر ملت را روشن کند، تمام را مبارز بار بیاورد، تمام را متفکر بار بیاورد، تمام اینها را مستقل بار بیاورد، آزادمنش بار بیاورد، از غربزدگى بیرون کند؛ استقلال به مردم بدهد. این از همه چیزهایى که در این دستگاهها هست مهمتر است؛ و این وظیفه دارد که با مردمْ حکمِ معلم و شاگرد داشته باشد. اشخاص نویسنده، اشخاص گوینده، اشخاص فهیم، اشخاص مطلع در اینجا صحبت بکنند. فرصت به آنها بدهند که در اینجا صحبت بکنند.
🔹 زیادند اشخاص که پیشنهاد این معانى را مى کنند؛ به اینها باید فرصت بدهند و آنها صحبت بکنند. به جاى آن چیزهایى که به درد ملت نمى خورد یا مضر به حال ملت است، یک چیزهاى مفید را به مردم بدهند و یک غذاى مفیدى به مردم بدهند؛ مردم را تغذیه کنند به غذاهاى صحیح سالم.
♻️ امام خمینی؛ ٢٩ اسفند ۱٣۵٧
🆔 @setad_khezr_nabi
🔰 همهی تلاشها و کارهایی که در کشور صورت می گیرد، یک طرف؛ کار رسانهی ملی؛ طرف دیگر
🔹 #امام_خامنه_ای
🔸 امروز جنگ دنیا، جنگ رسانههاست. پیشرفت کارها و سیاستهای بینالمللىِ دستگاههای مختلف و جبهههای گوناگون، بهوسیلهی تبلیغ، خبرسازی، مفهومسازی و تبیینهای درست و نادرست - یعنی راست و دروغ - دارد انجام میگیرد؛ سرمایهگذاری هم می کنند، فکر هم مصرف می کنند و دانش هم بهکار می برند، برای اینکه بتوانند این را گسترش دهند.
🔸 یکی از کارهای بسیار مهمی که امروز در دستور کار آنهاست، تهاجم خبری، تبلیغی، فرهنگی و اخلاقی به کشور ماست. امروز این تهاجم، اوج تهاجم فرهنگی است. البته مخصوص کشور ما نیست؛ در همهجا اینها دارند کار فرهنگی میکنند؛ منتها ما آماج هدف آنها هستیم. بسیاری از هدفهای استکبار جهانی در زمینههای تبلیغی و فرهنگی و رسانهیی متوجه به ماست؛ ما باید در مقابل اینها خود را مجهز کنیم.
🔸 رسانهی ما، هم باید ناظر باشد به خنثی کردن کار دشمن در داخل، هم باید ناظر باشد به ضربهزدن به دشمن در فضای عمومی. میبینید رسانه ملی چه نقش مهمی دارد. بهنظر من همهی تلاشها و کارهایی که در کشور صورت می گیرد، به یک معنا، یک طرف؛ کار رسانهی ملی - یعنی صدا و سیما - طرف دیگر. اینها دو جریان هستند؛ والّا اگر خیلی کار انجام بگیرد، اما رسانهی ملی فعال نباشد، تأثیرش بسیار کمتر از چیزی خواهد بود که باید باشد. بنابراین نقش رسانه، به همین ترتیبی که عرض شد، بسیار مهم است.
🎙 بیانات در دیدار مسئولان سازمان صدا و سیما ۱٣٨٣/٩/۱۱
🆔 @setad_khezr_nabi
🔰 ما غائبیم!
✍ آیت الله #سید_محمد_حسن_الهی
🔹 حضور و وجود ولی عصر (عج) در دنیا اینگونه است؛ که دنیا هیچ وقت از امام زمان(ع) خالی نیست. امّا ما آن آینه ای نیستیم که تصویر کامل را نشان دهد. ما هر کدام ممکن است قسمتهایی از اخلاق و رفتار و صفات حضرت را دارا باشیم؛ امّا ایشان انسان کامل و کامل انسانهاست و اینجا اِشکال از آینه هاست که نمی تواند آن کامل انسانها و کمال انسانّیت را نشان دهد. آری ایراد از ماست وگرنه ارتباط همیشه برقرار است. مسأله این است که آیا ما این ارتباط را می توانیم درک کنیم یا نه؟ شاید به همین دلیل است که به حضور حضرت در کنارمان یقین نمی کنیم.
🔹 تصرّف ولی عصر (عج) در بشریت مثل تصرّف روح در بدن است؛ آن هم نه فقط برای ما؛ بلکه برای تمام بشریت! ما همیشه تحت نظر حضرت هستیم و ارتباط ما با حضرت دائمی است. منتهی بعضی انسان ها این ارتباط را درک می کنند و می شناسند و بعضی نمی شناسند و اگر ما نمی توانیم ارتباط را درک کنیم؛ چون ما دیدمان کم است؛ ما غائبیم.
🔹 برای ارتباط با حضرت تنها باید تصفیه شد. دل را باید تصفیه کرد. اگر دل صاف باشد این امواج را درک می کند و تصویر را هم نشان می دهد. اما اگر دل صاف نباشد و گرد و خاک داشته باشد؛ تصویر را خوب نشان نمی دهد. اگر قابلیت داشته باشی و شرایط غیبت را رعایت کنی؛ در زمان غیبت ظهور انفرادی برایت حاصل خواهد شد و حضرت می آید دیدن شما؛ شما نمی روید دیدن امام.
📚 کتاب الهیه؛ به نقل از آقای سید محمد الهی ص ۱۵٣
🆔 @setad_khezr_nabi
🔰 چه کنیم تا از یاران امام زمان (عج) باشیم؟
⚪️جواب از لسان گهر بار امام صادق (علیه السلام) :
◻️ عَنْ أبِي عَبْدِاللهِ عليه السّلام قالَ: مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَكونَ مِنْ أَصْحابِ الْقائِمِ فَلْيَنْتَظِرْ وَلْيَعْمَلُ بِالْوَرَعِ وَمَحاسِنِ الْأَخْلاقِ وَهُوَ مَنْتَظِرٌ فَاِنْ ماتَ وَقامَ الْقائِمُ بَعْدَهُ كانَ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ أَدْرَكهُ.
◻️ امام صادق عليه السّلام فرمودند:
كسي كه دوست ميدارد از اصحاب امام قائم بشمار آيد، پس در انتظار بسر ببرد و ورع و پارسايي را پيشه خود سازد و به محاسن اخلاق بپردازد، اين چنين كسي را منتظر گويند و اگر بميرد در حاليكه امام خود را زيارت نكرده باشد، پاداش وي بسان كساني است كه در ركاب امام حضور دارند.
📚 مستدرك سفينة البحار، ج ۶، ص ۱۸۴
🆔 @setad_khezr_nabi
🔰دو نوع تفکّر و دو نوع انتظار..
✍ استاد متفکر #شهید_مطهری
🔸 اصل انتظار فرج از یک اصل کلی اسلامی و قرآنی استنتاج میشود و آن اصل «حرمت یأس از روحالله» است. مردم مؤمنِ به عنایات الهی، هرگز و در هیچ شرایطی امید خویش را از دست نمیدهند و تسلیم یأس و ناامیدی و بیهودهگرایی نمیگردند. چیزی که هست این انتظار فرج و این «عدم یأس از روح اللّه» در مورد یک عنایت عمومی و بشری است؛ نه شخصی یا گروهی و به علاوه توأم است یا نویدهای خاص و مشخص که به آن قطعیت داده است.
🔸امّا یکی از ضربه هایی که در طول تاریخ بر اسلام ضربات جبران ناپذیری را وارد ساخته است، تحریف برخی از ارزشها مثل ولایت، محبت، زهد و... است که انتظار فرج هم از این دَست بُرد در امان نبوده و با تحریف و تفسیر نادرستِ آن به بیتفاوتی و پرهیز از هرگونه اقدام اصلاحی و تعطیل امر به معروف و نهی از منکر و حتی دامن زدن به فساد برای تسریع و تعجیل ظهور حضرت، ضربههای جبران ناپذیری بر اسلام وارد شده است.
🔸 انتظار فرج و آرزو و امید و دل بستن به آینده دو گونه است: انتظاری که سازنده و نگهدارنده است، تعهدآور است، نیرو آفرین و تحرکبخش است؛ به گونهای که میتواند نوعی عبادت و حق پرستی شمرده میشود. و انتظاری که گناه است، ویرانگر است، اسارت بخش است، فلجکننده است و نوعی «اباحی گری» محسوب می گردد. این دو نوع انتظار فرج، معلول دو نوع برداشت از ظهور عظیم مهدی موعود علیهالسلام است و این دو نوع برداشت به نوبه خود از دو نوع بینش درباره تحولات و انقلابات تاریخی ناشی میشود.
📚 قیام و انقلاب امام مهدی (ع) ص ۱۴ و ۱۵
🆔 @setad_khezr_nabi
◻️ درد معلوم؛ دوا هم معلوم
✍ آیت الله #شهید_دستغیب
▫️ اهل معرفت فرموده اند : بدترین بلاها "نسیان ذات" است؛ اینکه آدمی خود را گم کند و فراموش نماید؛ که کیست و چیست؛ کجا بود و کجا هست و کجا خواهد رفت؟ همه اش سرگرم اموری باشد که خارج از ذاتش هست و ربطی به حقیقتش ندارد؛ سرگرم به مال دنیا و جاه و ریاست و شهوتش؛ زرق و برقش؛ شهرت، تقدّم و جلو افتادن ها همه سرگرمش کند که تمام دنیا سرگرمی است. آنچه مانع پیشرفت است همین آمال و آرزوهاست. تا پا روی هوس ها گذاشته نشود؛ کجا شوق "لقاءالله" پیدا می شود.
▫️ آن لحظه که دل غافل است؛ در خطر صید شیطان است. و بازگشت همه بدبختی ها به همین غفلت است. چشم بصیرت که کور شود؛ گوش باطن که از شنیدن حقایق باز مانَد؛ دل که از درک واقعیات عاجز بماند؛ می رود تا جایی که از چهارپایان هم پست تر می گردد و همه اش در اثر غفلت است.
▫️ایمان ضعیف و غفلت زیاد؛ غفلت نمی گذارد ایمانی پیدا شود؛ باید هر کسی در حدّ خودش غفلتش را کم کند و اسباب تذکّر را برای خودش فراهم کند که علاجش فقط ذکر است. درد معلوم و دوا هم معلوم است. چه کسی از غفلت فرار کرد و دلش را به نور ایمان منوّر نکردند؟ باید از خدا خواست و دنبالش رفت والّا راه به جایی نمی برد.
📚 اخلاق اسلامی؛ پای درس عارفان ص ۵۰۱
🆔 @setad_khezr_nabi
💠 #حدیث
🍃 حضرت زهرا (سلام الله علیها) فرمودند:
"جَعَلَ اللهُ... صِلَةَ الأرحامِ مَنشَأةً فیِ العُمرِ و مَنماةً لِلعَدَد"
خداوند صله رحم و پیوند و نیکی به خویشاوندان را سبب طول عمر و مایه ی رشد تعداد آنان قرار داد.-۱
🍂 #شرح_حدیث:
🔸 در یکی از سخنان والای حضرت فاطمه (سلام الله علیها) که به فلسفه ی تشریع برخی از احکام الهی و آداب و سنن دینی اشاره شده، حکمت وجوب صله ی رحم نیز افزایش عمر و تکثر و رشد خویشاوندان به شمار آمده است.
🔸 صله ی رحم توصیه ی قرآن و سفارش پیامبر خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و اهل بیت(علیهم السلام) است. پیوند خویشاوندی از قوی ترین پیوند هاست. حفظ این رابطه و تقویت آن سبب می شود؛ افراد فامیل از حال هم باخبر باشند، در غم و شادی شریک یکدیگر شوند و به همدیگر مساعدت و یاری برسانند. صله ی رحم عمر را طولانی و روزی را افزایش می دهد و موجب رضای خداوند است.
🔸 صله ی رحم تنها رفت و آمد به خانه ی بستگان نیست، بلکه یاری و کمک به آنان و همدردی در سختیها و مشارکت در کارهاست. فرهنگ قرآنی با دعوت به این سنّت حسنه، رشته های پیوند میان افراد را استوار می سازد. بدون آن، افراد فامیل از هم بیگانه و بی خبر می شوند. و محبّتها نیز به تدریج کاسته می شود و روح همبستگی از بین می رود لذا باید به خویشاوندان رسیدگی کنیم و از حالشان بی خبر نباشیم.
📚 ۱) العوالم، ج ۱۱، ص ۴٧۰
📚 ٢) حکمت های فاطمی؛ ترجمه و توضیح چهل حدیث از حضرت فاطمه «علیها السّلام»
🆔 @setad_khezr_nabi