eitaa logo
سیاست زده
600 دنبال‌کننده
609 عکس
606 ویدیو
6 فایل
از پشت پرده سیاست چه می دانید؟ https://eitaa.com/joinchat/603848713C9e7c97c3a9
مشاهده در ایتا
دانلود
👇👇👇 ♨️سوال : 🔰نام مادرحضرت رقيه (ع)جه بود؟ ✍️پاسخ: ✅علامه حائری در کتاب معالی السبطین درباره مادر حضرت رقیه (سلام الله علیها) می‌نویسد: مادرش “شاه زنان“(شهربانو) دختر یزجرد بود(1). ولی برخی منابع نام مادر او را ام اسحاق ذکر کرده اند(2) 🔺با توجه به اینکه طبق نقل منابع از همسران امام حسین(علیه السلام) فقط بانو رباب در کربلا حضور داشته است،بنابراین مادر حضرت رقیه(سلام الله علیها) در کربلا نبوده است. 📚پی نوشتها: (1)-سرگذشت جانسوز حضرت رقیه ( عليها سلام ) ،ص 9 به نقل از معالی السبطین، ج 2، ص 214. (2)- الاربلى، على بن عيسى، كشف الغمة فى معرفة الائمة، تهران، كتاب فروشى اسلاميه، بى‏تا، ج2، ص216 ؛ الطبرسى، ابوعلى فضل بن الحسن، اعلام الورى بأعلام الهدى، بيروت، دار المعرفة، 1399 ه .ق، ص251. اعیان الشیعه،ج2،ص389 و ج13،ص48. https://t.me/joinchat/AAAAAElbNdvwm6zcv7EZbA 🌷🌷🌷در تلگرام هم ما را یاری کنید 🌷🌷🌷
..: در حادثه کربلا با سه‌ نمونه شخصیت روبرو می‌شویم. اول: حسین (ع) حاضر نیست تسلیمِ حرفِ زور شود. تا آخر می‌‌ایستد. خودش و فرزندانش شهید می‌شوند. هزینه انتخابش را می‌‌دهد و به چیزی که نمی‌خواهد تن‌ نمی‌‌دهد. از آب می‌گذرد، از آبرو نه‌... دوم: یزید همه را تسلیم می‌خواهد. مخالف را تحمل نمی‌‌کند. سرِ حرفش می‌‌ایستد. نوه‌ پیغمبر را سر می‌‌ٔبرد. بی‌ آبرویی را به جان میخرد تا به چیزی که می‌‌خواهد برسد سوم: عمرِ سعد به روایتِ تاریخ تا روز ٨ محرّم در تردید است. هم خدا را می‌خواهد هم خرما، هم دنیا را می‌خواهد هم آخرت. هم می‌خواهد حسین (ع)را راضی‌ کند هم یزید را. هم اماراتِ ری را می‌خواهد، هم احترامِ مردم را. نه‌ حاضر است از قدرت بگذرد، نه‌ از خوشنامی. هم آب می‌خواهد هم آبرو. دستِ آخر اما عمرِ سعد تنها کسی‌ است که به هیچکدام از چیزهایی که می‌خواهد نمی‌‌رسد. نه سهمی از قدرت می‌‌برد نه‌ از خوشنامی ما آدمهایِ معمولی‌ راستش نه جرات و ارادهِ حسین (ع) شدن را داریم، نه قدرت و ابزارِ یزید شدن را اما در درونِ همه ما یک عمرِ سعد هست! من بیش از همه از عمر سعد شدن میترسم... https://t.me/joinchat/AAAAAElbNdvwm6zcv7EZbA
..: در حادثه کربلا با سه‌ نمونه شخصیت روبرو می‌شویم. اول: حسین (ع) حاضر نیست تسلیمِ حرفِ زور شود. تا آخر می‌‌ایستد. خودش و فرزندانش شهید می‌شوند. هزینه انتخابش را می‌‌دهد و به چیزی که نمی‌خواهد تن‌ نمی‌‌دهد. از آب می‌گذرد، از آبرو نه‌... دوم: یزید همه را تسلیم می‌خواهد. مخالف را تحمل نمی‌‌کند. سرِ حرفش می‌‌ایستد. نوه‌ پیغمبر را سر می‌‌ٔبرد. بی‌ آبرویی را به جان میخرد تا به چیزی که می‌‌خواهد برسد سوم: عمرِ سعد به روایتِ تاریخ تا روز ٨ محرّم در تردید است. هم خدا را می‌خواهد هم خرما، هم دنیا را می‌خواهد هم آخرت. هم می‌خواهد حسین (ع)را راضی‌ کند هم یزید را. هم اماراتِ ری را می‌خواهد، هم احترامِ مردم را. نه‌ حاضر است از قدرت بگذرد، نه‌ از خوشنامی. هم آب می‌خواهد هم آبرو. دستِ آخر اما عمرِ سعد تنها کسی‌ است که به هیچکدام از چیزهایی که می‌خواهد نمی‌‌رسد. نه سهمی از قدرت می‌‌برد نه‌ از خوشنامی ما آدمهایِ معمولی‌ راستش نه جرات و ارادهِ حسین (ع) شدن را داریم، نه قدرت و ابزارِ یزید شدن را اما در درونِ همه ما یک عمرِ سعد هست! من بیش از همه از عمر سعدها می ترسم https://eitaa.com/porsesh_javanan
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰دختري که خود سوزي کرده و به گفته پدر و مادرش مشکل عصبي داشته که اين کار را کرده اين کار او که باعث مرگش شد خود کشي حساب ميشود و جايگاه او در جهنم است؟ ✍️پاسخ: 👈به طور کلي بايد گفت : در اسلام، خودکشى، حرام و گناه نابخشودنى است . کسى که خودکشى کند، يقيناً جهنّمى خواهد بود. در قرآن کريم است : ✍️«و لاتقتلوا أنفسکم إنّ اللّه کان بکم رحيمًا * و مَن يفعل ذلک عدوناً و ظلما فسوف نصليه نارًا و کان ذلک على اللّه يسيرًا; (1) 👈خودکشى نکنيد! خداوند، نسبت به شما، مهربان است. هر کس، اين عمل را از روى تجاوز و ستم انجام دهد، به زودى، او را در آتشى وارد خواهيم ساخت. اين کار، بر خدا، آسان است.» 👈ظاهر آيه به قرينه «ان الله کان بکم رحيمًا» نهى از خودکشى و انتحار است، يعنى خداوند مهربان نه تنها راضى نمى شود که ديگران شما را به قتل رسانند; بلکه به خود شما هم نيز اجازه اين کار را نمى دهد. روايات اهل بيت(عليهم السلام) نيز ما را به همين معنا رهنمون ساخته اند. 👈امام صادق(عليه السلام) فرمود: «کسى که خودکشى کند، براى هميشه، در آتش جهنّم خواهد بود.»(2) 📚پي نوشت ها: 1. نسا(4) 29ـ30. 2. بحار، ج 6، ص 243. تفسير نمونه، آيت الله مکارم شيرازى و ديگران، ج 3، ص 356، https://eitaa.com/porsesh_javanan
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰ذکر موقع عطسه چيست؟ ✍️پاسخ: ✅ از امام صادق (علیه السلام) در حدیث «اذا عطس‏ الرجل فقولوا يرحمكم اللّه و يغفر لكم فان معه غيره و اذا رد عليكم فليقل يغفر اللّه لكم و يرحمكم فان معكم غيركم» (الأصول الستة عشر، ص 160 ـ 161) 👈نقل شده است که فرموده است که هنگامی که شخصی عطسه کرد، دیگران به او بگویند «یرحکم الله و یغفر لکم فإن معه غیره» و آن شخص نیز در جواب بگوید: «یغفر الله لکم و یرحکم فأن معکم غیرکم». 👈در حدیث «عَطَسَ‏ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) فَقَالَ: الْحَمْدُ لِلَّهِ‏ رَبِّ الْعالَمِينَ ثُمَّ جَعَلَ إِصْبَعَهُ عَلَى أَنْفِهِ فَقَالَ رَغِمَ أَنْفِي لِلَّهِ رَغْماً دَاخِراً.» 👈نیز نقل شده است که امام صادق (علیه السلام) عطسه کرد و بعد از عطسه فرمود: «الحمد لله رب العالمین» و سپس انگشت دست خودش را بر بینی خودش قرار داد و فرمود: رغم أنفی لله رغماً داخراً» از امام صادق (علیه السلام) 👈در حدیث «إِذَا عَطَسَ‏ أَحَدُكُمْ فَلْيَقُلِ‏ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِه‏» (کلینی، محمد، الکافی، ج 2، ص 654 ـ 655، ح 9) 👈نیز نقل شده است که فرموده است که اگر شخصی عطسه کرد، بگوید «الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و أهل بیته». 👈برای خمیاز، ذکری در منابع معتبر یافت نشده است. https://eitaa.com/porsesh_javanan
📢📢توجه توجه👇👇 🔻هشام بن سالم نقل میکند: از امام صادق(ع) پرسيدم:  كسي كه خودش به واسطۀ بيماري يا مشكلي به (ع) برود و در عوض شخصي ديگر را روانه كند (هزينه‌هايش را بدهد)، چه اجري دارد؟ 🔻امام صادق (ع) فرمودند: 🔺به ازاي هر درهمى كه خرج كند، خداوند همانند برايش حسنه مي‌نويسد و چندين برابر آنچه هزينه كرده را در همين دنيا به او برمي‌گرداند! و را كه فرود آمده تا به او برسد، از او مي‌گردانَد و از وى دور مي‌كند و حفظ مي‌شود/ كامل الزيارت، ص129 🔸القصه با توجه به بالا رفتن نرخ و در نتیجه بالا رفتن هزینه شرکت در امسال و درخواست های مکرر کسانی که توان مالی برای زیارت حضرت ارباب را ندارند تصمیم گرفتیم برای به این عاشقانِ اباعبدالله الحسین اطلاعیه ای بزنیم و دعوت کنیم از تمام کسانی که تمایل دارند در این امر خیر سهیم شوند و کمکهای خود را از طریق همه کانال به دست عشاق و زائران آن حضرت برسانند و موجب هرچه باشکوه تر شدن این عظیم شوند 🔺ضمنأ هر 300 هزار تومان برای اعزام یک نفر خواهد بود پرداخت_زیارت اولی باشه_و_یا بضاعت باشه مبلغ کمک هزینه زیارت در اربعین امسال به شماره کارت🔻 🔺6037997502068571 شماره حساب🔻 🔺0335674561005 شماره شبا🔻 IR190170000000335674561005 🔺شیخ یاسر کمالی وند ➕ تصویر مبلغ ارسالی خود را به ایدی sapp.ir/yaser.kamaliii ارسال بفرمائید شماره تماس09364853814 حتما عضو شهداء_خیرین_اربعین شوید 👇👇👇 https://sapp.ir/m_kh_arbain
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰اسراي کربلا چه روزي آزاد شدند و چه روزي قصد سفر به کربلا کردند؟ ✍️پاسخ: ✅درباره مدت اسارت مدت اسارت حضرت زینب و حرکت آنان از شام به مدینه، مرحوم دکتر آیتی بر این باور است که تاریخ حرکت اهل بیت به شام، هنگام رسیدن آنان به دمشق، مدت توقف اسیران در مرکز حکومت یزید، تاریخ حرکت آنان از دمشق به مدینه و هنگام ورود آنان به مدینه، به درستی معلوم نیست.(1) ✍️برخی نوشته‌اند که سر مطهر امام حسین(ع) روز اوّل صفر به شام رسید و چند روز بعد اسیران وارد شام شدند.(2) روز هشتم ورود اهل بیت(ع) به شام یزید آنان را احضار کرد و بین ماندن در شام یا رفتن به مدینه آزاد گذاشت، که آنان رفتن به مدینه را انتخاب کردند.(3) 📍طبق نقل مشهور کاروان اسرا در مسیر برگشت به مدینه،روز بیستم صفر - شهادت امام حسین(علیه السلام) - به کربلا رسیدند. 📚پی نوشتها: 1 – علی نجاتی، قطعه‌ای از بهشت، ج2، ص 607. 2 – علامه شعرانی، دمع السّجوم، ترجمه نفس المهموم، ص 287 – 289. 3 – همان، https://eitaa.com/porsesh_javanan
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آيا طلب مغفرت برای قاتلین ائمه معصومین اشكال دارد و یا اصلا کار درستی است؟ ✍️پاسخ: ✅دشمنان ائمه(ع) دشمنان خدا هستند. چنان كه در زيارت جامعه كبيره مي خوانيم:«مَنْ عَادَاكُمْ فَقَدْ عَادَى اللَّهَ» هر كسي با شما ائمه و اهل البيت (ع) دشمني كند به حقيقت با خدا دشمني ورزيده است. هر كسي با ائمه (ع) دشمني يا مخالفت كند، كافر و مشرك و اهل جهنم است. چنان كه در بسياري از روايات از جمله در همان زيارت بسيار معتبر جامعه كبيره مي خوانيم: 👈« مَنْ خَالَفَكُمْ فَالنَّارُ مَثْوَاهُ وَ مَنْ جَحَدَكُمْ كَافِرٌ وَ مَنْ حَارَبَكُمْ مُشْرِكٌ وَ مَنْ رَدَّ عَلَيْكُمْ فِي أَسْفَلِ دَرْكٍ مِنَ الْجَحِيم‏» يعني هر كه با شما(ائمه ) مخالفت كند دوزخ جايگاه اوست، هر كسي منكر امامت و مقام و منزلت شما شود كافر است، و هر كسي بر عليه شما وارد جنگ شود ، مشرك است. و هر كسي امر و فرمان شما را اطاعت نكند در درَك اسفل يعني پايين ترين و بدترين نقطه جهنم جاي او است. 👈با اين وصف چگونه مي توان قاتلين ائمه (ع) - كه لعنت خداوند هر لحظه و هر دم بر آنان باد- را مورد دعا قرار داد در حالي كه دعا و استغفار و طلب آمرزش براي هر كسي بيانگر يك نوع دلسوزي و اظهار محبت و علاقه است. يعني همان چيزي كه در بسياري از آيات قرآن از آن نهي شده است. 👈 در سوره مباركه توبه مي خوانيم: « ما كانَ لِلنَّبِيِّ وَ الَّذِينَ آمَنُوا أَنْ يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ وَ لَوْ كانُوا أُولِي قُرْبى‏ مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحابُ الْجَحِيم » (۱) براي پيامبر (ص) و مؤمنان جايز نيست كه براي مشركان از خداوند طلب مغفرت و آمرزش كنند، هر چند آن مشركان از نزديكان شان باشند، پس از آن كه بر آن ها روشن شد كه اين گروه اهل جهنم هستند. 👈وقتي مي دانيم كه قاتلين ائمه (ع) به طور قطع و يقين اهل جهنم و در بد ترين و پايين ترين جاي جهنم جايشان است، دعا و طلب مغفرت براي شان اولا- هيچ فايده اي ندارد. چنان كه قرآن كريم در مورد منافقين به پيامبر اكرم (ص) مي فرمايد: به هيچ وجه براي شان دعا و استغفار نكن، كه اگر هفتاد ( بلكه هفتاد هزار ) بار هم براي شان استغفار كني خدا آن ها را نمي آمرزد. (۲) ثانيا – كسي براي آن ها دعا و استغفار و دلسوزي كند در قيامت هم نشين و همراه آنان خواهد بود. 💥لذا نه تنها دعا و استغفار براي آنان جايز نيست. بلكه تأكيد قرآن و روايات بر اين است كه نسبت به كفار و مشركين و منافقين و همه كساني كه فكر و عقيده و عمل و رفتارشان در نقطه مقابل قرآن و خدا قرار دارند، اظهار تنفر و دشمني علني داشته باشيد و به پيروي از خدا و فرشتگان آنان را مورد لعنت و نفرين خود قرار دهيد. 👈 زيرا آنان شجره ملعونه و به تعبير قرآن« كلمه خبيثه و شجره خبيثه » هستند (۳) قاتلين و دشمنان ائمه (ع) بعد از آن كه فهميدند حق با آنان است به مخالفت با آنان بر خاستند و راه كفر را در پيش گرفتند. چنين افرادي به حكم آيه ۱۶۱ سوره بقره و ۸۷ آل عمران و آيات زيادي از قرآن مورد لعنت خدا و فرشتگان و همه مؤمنان بلكه همه مردم قرار دارند. 📚پي نوشت ها: ۱. توبه ( ۹)، آيه ۱۱۳ ۲. همان، آيه ۸۰ و سوره منافقون ( ۶۳ )، آيه ۶ ۳. ابراهيم ( ۱۴)، آيه ۲۴ https://eitaa.com/porsesh_javanan
غسل جمعه غسل جمعه از غسل‌هاى مستحبّ موكّد است، بلكه برخى علما آن را واجب مى‌دانند.واحتياط آن است كه در صورت امكان ترك نشود. وقت غسل جمعه از اذان صبح روز جمعه تا هنگام نماز ظهر است. ومشهور آن است كه هر چه به ظهر نزديك‌تر باشد بهتر است.[۳] واگر خوف داشته باشد كهدر روز جمعه آب يافت نشود، مى‌تواندروز پنجشنبه غسل كند.[۴] وچنانچه قبل  از ظهر روز جمعه موفّق بر غسل نشود، مى‌تواند بعد از ظهر تا شام روز جمعه بدون نيّت قضا (به نيّت ما فى الذّمه) غسل كند.[۵] واگر در آن زمان هم توفيق بر غسل نيافت مى‌تواند از صبح روز شنبه تا شام آن روز، قضاى آن را به جا آورَد.[۶]  ۱. در احاديث معتبر وارد شده كه غسل جمعه بر مردان وزنان در سفر وحضر واجب است. البتّه به زنان اجازه داده شده كه به خاطر كمبود آب در سفر اين غسل را ترك كنند.[۷] (منظور از وجوب،استحباب مؤكّد است). 🥀پرسش و پاسخ جوانان🥀 https://eitaa.com/porsesh_javanan