🔸 امام سجاد(ع): أَیُّما مُؤْمِنٍ دَمَعَتْ عَیْناهُ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ(ع) دَمْعَةً حَتّی تَسِیلَ عَلی خَدِّهِ، بَوَّأَهُ اللهُ بِها فِی الْجَنَّةِ غُرَفاً یَسْکُنُها أَحْقاباً
🔹 هر مؤمنی که چشمانش برای کشته شدن حسین(ع) گریان شود، به گونهای که اشک بر گونههایش سرازیر گردد، خداوند به سبب آن، او را در خانههای بهشتی جای دهد که روزگاران درازی را در آنها به سر بَرَد.
📚بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۲۸۱
11.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌑 به مناسبت ارتحال مرحوم حجت الاسلام و المسلمین پیشوایی(ره)
◼️ بیان ایشان پیرامون کتاب «تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا(ع) »، منتشر شده در انتشارات موسسه امام خمینی(ره)
💠 عاش حمیدا و مات سعیدا؛ حشره الله مع النبیین و الصدیقین و الشهداء و الصالحین و حسن اولئک رفیقا
🥀🍁🥀🍁🥀🍁🥀🍁
🥀💠وقایع روز هفتم محرم سال61💠
✍ عمر بن سعد نامهای بدین مضمون از عبیدالله دریافت کرد که: با سپاهیان خود بین امام حسین(ع) و اصحابش و آب فرات فاصله بینداز، به طوری که حتی قطرهای آب به امام (ع) نرسد،
✅ یکی از آنها فریاد زد: ای حسین!... به خدا سوگند که قطرهای از این آب را نخواهی آشامید تا از عطش جان دهی!
🌺 حضرت فرمود: «خدایا! او را از تشنگی هلاک کن و هرگز او را مشمول رحمتت قرار مده.» حمید بن مسلم میگوید به چشم خود دیدم که نفرین امام(ع) عملی گشت.
🌷 امام حسین (ع) سپاه دشمن را چنین نفرین کرد:
بار خدایا! باران آسمان را از اینان دریغ کن، و بر ایشان تنگی و قحطی (همچون سالهای قحطی یوسف در مصر) پدید آور و آن غلام ثقفی (حجاج بن یوسف) را بر ایشان بگمار تا جام زهر به ایشان بچشاند. زیرا آنها به ما دروغ گفتند و ما را خوار ساختند و خداوند انتقام من و اصحاب و اهل بیت و شیعیان مرا از اینان بگیرد.
✅ تعداد نظامیانی که لباس و سلاح جنگی و حقوق از حکومت غاصب بنی امیه گرفته و به جنگ امام حسین(ع) آمده بودند را، بالغ بر ۳۰ هزار جنگجو نوشتهاند.
----------------------------
پی نوشت:
۱. فیض الاعلام و وقایع الایام شیخ عباس قمی،
۲. مقتل الحسین(مقرّم)، ص۱۹۹.
۲. بحارالانوار، ج۴۴، ص۳۸۶.
💟🌸🍃
❣️🍂❣️🍂❣️🍂❣️🍂
❣️💠 مقامات معنوی در زیارت عاشورا:
مقام شهادت
🌷«اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیای مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَمَاتِی مَمَاتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ»
✍ در این فراز از زیارت عاشورا عظیمترین تقاضا را بر زبان جاری می کنیم. بالاترین تقاضایی که ممکن است هر انسانی از خدای خود داشته باشد. که خدایا! حیات و مرگ مرا همچون حیات و مرگ محمّد و آل او قرار بده.
🔹 تمام زیارت عاشورا برای رساندن زائر امام حسین به چنین مقامی است. کدام تقاضا و آرمان بالاتر از این میتواند باشد که زندگی و مرگ انسان، در فضای زندگی و مرگ بزرگترین انسانهای هستی قرار گیرد؟
🔸 ما در زیارت عاشورا از خدا زندگی و مرگی همانند زندگی و مرگ معصومین را میخواهیم. از آنجایی که حضرات معصومین (علیهم السلام) بهترین نوع مرگ، یعنی شهادت را داشتند ما نیز میخواهیم برترین مرگ یعنی شهادت را تجربه کنیم.
🔹 آنقدر افق این فراز از زیارت بلند است که هیچ تقاضایی را نمیتوان همطراز آن دانست فقط میتوان گفت: خدایا خودت جرعهای از مزه زندگی معصومین را بر جان ما بچشان تا از خاک برآییم و به افلاک در آییم.
💟🌸🍃
🥀🌹🥀🌹🥀🌹🥀🌹
🥀💠 برخی از ويژگىهاى اصحاب سيدالشهدا (ع)
شجاعت و دلیری:
✍ شجاعت عاشوراییان، ریشه در اعتقاد و باورهای آنان داشت؛ چراکه آنان، به شوق و عشقِ شهادت و وصول به معبود می جنگیدند، از مرگ، هراسی نداشتند و در برابر دشمن، سستی نشان نمی دادند. آنان یاران امامی بودند که مرگ در راه خدا را عزت می دانست.
✅ رشادتی که حضرت اباالفضل، مسلم بن عقیل، قاسم و دیگران از خود به نمایش گذاشتند، بیانگر آن است که آنان از شجاع ترین انسان ها بودند. شجاعت آنان به گونه ای بود که حتی سران سپاه دشمن، آنان را این گونه توصیف می کنند: «کسانی بر ما تاختند که پنجه هایشان بر قبضة شمشیرها بود. آنان هم چون شیرانِ خشمگین، بر سواران ما تاختند و آنان را در چپ و راست، تار و مار کردند و خود را در کام مرگ افکندند». (1)
✅ اهل بیت امام نیز به رغم آن که پس از شهادت مردان، به اسارت درآمدند، در برابر دشمن تسلیم نشدند و به گونه ای رفتار کردند که دشمنان را مستأصل نمودند. ابهت و شجاعت حضرت زینب علیها السلام در هنگام گفتگو با ابن زیاد در کوفه و یزید در شام به حدی بود که آنان را رسوا و خار و ذلیل نمود.
(1) عنصر شجاعت، خليل كمرهاي، ج1، ص20.
💟🌸🍃
❣️🥀❣️🥀❣️🥀❣️🥀
❣️💠 فلسفه و اهداف قيام عاشورا از ديدگاه امام حسين علیه السلام
✍ پيشواي سوّم در مسیر کربلا، منزل «ذوحُسَم» در توجيه حركت خويش چنين فرمودند:
🌷به راستى اين دنيا ديگرگونه و ناشناس شده و معروفش پشت كرده، و از آن جز نمى كه بر كاسه نشيند و زندگانى پست، همچون چراگاه تباه، چيزى باقى نمانده است. آيا نمی بينيد كه به حقّ عمل نمی شود و از باطل نهى نمی گردد؟ در چنين وضعى مؤمن به لقاى خدا سزاوار است. و من مرگ را جز سعادت، و زندگى با ظالمان را جز هلاكت نمی بينم.
به راستى كه مردم بنده دنيا هستند و دين بر سر زبان آنهاست و مادام كه براى معيشت آنها باشد پيرامون آنند، و وقتى به بلا آزموده شوند دينداران اندكند.
🌹 إِنَّ هذِهِ الدُّنْيا قد تَغَيَّرَتْ وَ تَنَكَّرَتْ وَ أَدْبَرَ مَعْرُوفُها، فَلَمْ يَبْقَ مِنْها إِلاّ صُبابَةٌ كَصُبابَةِ الاِْناءِ وَ خَسيسُ عَيْش كَالْمَرْعَى الْوَبيل، أَلا تَرَوْنَ أَنَّ الْحَقَّ لا يُعْمَلُ بِهِ وَ أَنَّ الْباطِلَ لا يُتَناهى عَنْهُ، لِيَرْغَبَ الْمُؤْمِنُ فى لِقاءِاللّهِ مُحِقًّا، فَإِنّى لا أَرَى الْمَوْتَ إِلاّ سَعادَةً وَ لاَ الْحَياةَ مَعَ الظّالِمينَ إِلاّ بَرَمًا، إِنَّ النّاسَ عَبيدُ الدُّنيا وَ الدّينُ لَعْقٌ عَلى أَلْسِنَتِهِمْ يَحُوطُونَهُ مادَرَّتْ مَعائِشُهُمْ فَإِذا مُحِّصُوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّيّانُونَ.
📚تحف العقول، ج 1، ص 245
💟🌸🍃
💠 آداب زیارت عاشورا
✒️ یکی از زیاراتی که به خواندن آن توصیه زیادی شده ایم ، زیارت عاشورا می باشد.
زیارت عاشورا منقول از حضرت امام باقر علیه السلام می باشد و اصل آن حدیث قدسی است ، یعنی از ناحیه خداوند عزوجل می باشد.
گرچه این زیارت در روز عاشورا وارد شده است ، ولی می توان در هر زمان و مکان دیگر خواند ، مانند دعای شریف « اللهم کن لولیک »
که این دعا از اعمال شب ۲۳ ماه مبارک رمضان می باشد ؛
ولی در متن حدیث فرمودند در غیر ۲۳ ماه رمضان هم ، در هر زمان این دعا را بخوانید .
در مورد زیارت عاشورا هم در مقدمه حدیث از معصوم علیه السلام داریم که :
در هر روز از سال این دعا را بخوانید؛
گرچه این دعا مربوط به روز عاشورا است ،
پس استحباب خواندن آن در تمام ایام سال صراحت روایی دارد .
یکی از علتهایی که مردم این دعا را گاهی نمی خوانند این است که ،
صد لعن و صد سلام این دعا می باشد ، که وقت زیادی می برد.
🔰زیارت عاشورا را به ۵ روش می توان خواند🔰
سه روش آن معتبر می باشد و دوروش آن غیرمعتبر می باشد .
▪️روش اول
۱۰۰ لعن و ۱۰۰ سلام را تسبیح دست بگیریم و به ترتیب بگوییم ، بعد هم دو رکعت نماز زیارت بخوانیم که حدود یک ساعت طول می کشد .
✍ روایتی از امام هادی علیه السلام داریم که مستند تخفیف خواندن این زیارت به روش دوم و سوم می باشد ؛
▪️روش دوم
- امام هادی علیه السلام می فرمایند :
🔹در ۱۰۰ مرتبه لعن ، یک بار لعن را به طور کامل بگویید و در بار دوم ۹۹ بار فقط عبارت آخر لعن را تکرار کنید ، نه کل آن را یعنی «اللهم العنهم جمیعاً»
🔹در سلام هم یکبار سلام را به طور کامل بگو و در بار دوم ۹۹ بار فقط عبارت آخر سلام را تکرار کن . یعنی : «السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین»
این شیوه که صراحت روایی هم دارد ، حدود ۲۰ دقیقه طول می کشد .
■ روش سوم
مستند روایت همان حدیث از امام هادی علیه السلام است ،اما متن حدیث به گونه ای است که دو برداشت از آن میتوان داشت :
🔹این که لعن یکبار بطور کامل گفته شود و بعد گفته شود « اللّهم العَنهم جمیعاً - تسعاً و تسعینَ مرّة»
یعنی خدایا این لعنت ضربدر ۹۹ یک بار هم که قبلا گفته بودی می شود ۱۰۰بار .
🔹 در سلام هم یک بار سلام کامل را بخوان و بار دوم بگو « السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین تسعاً و تسعین مرّة»
و بعد هم بقیه دعا و دو رکعت نماز زیارت دارد ؛
به این شیوه خواندن ۵ دقیقه طول می کشد
《《《《《《《》》》》》》
➖روش چهارم که معتبر نمی باشد .
بعضی این عمل را انجام می دهد که غلط می باشد.
زیارت عاشورا را که می خوانند ، لعن را که می خوانند می گویند «مائة مرّة»
که این مورد دستور روایت نمی باشد .
➖روش پنجم - که باز هم فاقد سند می باشد، این که فقط لعن و سلام را یک مرتبه بخوانیم و از صد بار که امر شدیم به یکبار اکتفا کنیم.
🔘 مرحوم علامه امینی در کتاب - ادب الزائر- در آداب زیارت سیدالشهداء (ع) این سه روش را در آنجا توضیح مفصل دادند .
🔘در کتاب شرح ارزشمند زیارت عاشورای مرحوم کلانتر تحت عنوان - شفاء الصدور- این سه روش را با ذکر سند آورده است.
=======================
بنابراین از خواندن زیارت عاشورا غافل نباشیم
چرا که یکی از راههای تقرب به خداوند و به شخص سیدالشهداء (سلام الله علیه) و مشمول شفاعت ایشان در دنیا و هنگام مرگ و عالم برزخ و در قیامت و رفع گرفتاریهای فردی و جمعی و حل مشکلات و ..... قرائت خالصانه و از روی اعتقاد زیارت عاشورا می باشد .
وقف در لغت یعنی ایستاده ماندن و نگاه داشتن چیزی و در اصطلاح فقهی به آن تحبیسالمال و تسبیل المنفعه میگویند که به معنای حبس عین مال و تسبیل منفعت آن است.قانون مدنی در ماده ۵۵ عنوان میدارد که: «وقف عبارت است از اینکه عین مال حبس و منافع آن تسبیل شود.»مقصود از حبس عین و تسبیل منفعت در تعاریف فوق آن است که پس از وقوع عقد وقف عین مالی که مورد وقف قرار گرفته، مطلقاً دیگر امکان هیچ نوع نقل و انتقالی نخواهد داشت و مراد از تسبیل منفعت، صرف منفعت در راه خیر است
ثواب وقف در قرآن
در قرآن کریم آیهای که صراحتاً دلالت بر وقف و احکام آن نماید وجود ندارد؛ ولی میتوان با توجه به روح برخی از آیات و همچنین از باب اولویت در آیات مربوط به احسان و انفاق و قرضالحسنه و تعاون و صدقه یعنی آیات ۴۶ سوره کهف، ۹۲ سوره آل عمران، ۲۰ سوره مزمل، ۷۷ سوره بقره و همچنین احادیث و سیره پیامبر و ائمه معصومین (ع) به لزوم و جواز این عمل حکم کرد.
وقف چهار رکن اساسی دارد که عبارت است از:صیغه وقف
واقف موقوفُ به قصد و رضای طرفین موقوفعلیه
16.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امروز هفتم محرم متعلق باب الحوائج علی اصغر امام حسینه حاجت را بنویس توسل را بر قرار کن مداح نو نهال شیر زبان .. دو دقیقه التماس دعا