هدایت شده از رنگین بلور آنتیک
پیشینه ی تاسیس رنگین بلور آنتیک:
جد هنرمند من مرحوم میرزا عباسقلی حاجی مازندرانی (1245 تا 1321 شمسی) از نوادگان امامزاده بیژن مشهور در مدت عمرش فعالیت ها و مسئولیت های متعددی داشت، از جمله اینکه وی چندین سال نایب الحکومه ی شاهان قاجار در خطه ی مازندران بود و این ولایت را اداره می نمود. از این جهت، طبیعتا اشراف ویژه ای هم به بازار شهرش بارفروش (بابل فعلی) داشت، این شهر اصلی ترین مرکز پخش اجناس روسی در کشور به حساب می آمد و بارفتن و بلورهای رنگی زیبا از مهمترین اجناس روسی در آن زمان بود، میرزا عباسقلی برای استفاده و دکور، بهترین آنها را تهیه کرد که اینک در نزد خاندانم موجود است، بنابراین نگهداری، علاقمندی به انواع بلور رنگی و تشخیص آن، از میراث خانوادگی تاریخی، اینجانب بوده که ریشه اش بیش از یک قرن است. در کنار تحصیلات عالیه ی دانشگاه همواره رهنموده های صمیمانه ی استاد وفایی (استاد صنایع دستی و آبگینه در دانشگاه و کارآفرین) اصلی ترین انگیزه ام در کار بلور است.
و:
هر آن چه کرد عنایت، شهِ خراسان ع کرد
سپاس، قلبِ من از لطف خویش، درمان کرد*
رضا ع امام رئوفم که ضامن آهوست
به من ز دور نظر کرد و مهر واحسان کرد
جوار حضرت معصومه ام، دلم بی تاب
ز شوق و عشق درودی نثار جانان کرد
کنم ز روی ارادت خدایمان را حمد
که این دو نور فروزان فروغ ایران کرد
به یاد یار، پی نور و روشنی هستم
به کار نور، خیالم چو نور باران کرد
خوشم که از قم و دریاچه اش، نمک گیرم
چو چل چراغِ مرا، چلچراغِ یاران کرد.
*پ ن: اشاره به هفت بار سکته ی قلبی ام و عنایت رضوی در سایه ی لطف خدا.
مهدی بیژنی پویا
لینک پیج اصلی ما در روبیکا👇
https://rubika.ir/ranginbolorantik
هدایت شده از رنگین بلور آنتیک
این نیز بگذرد
#نوروز حدود ده سال پیش که نام شرکتم #رنگین_بلور_مهتاب بود، برای راه اندازی نمابشگاهم در نزدیکی #حرم_حضرت_معصومه ی #قم آماده می شدم، تابلوی مغازه را با #کاشی_هفت_رنگ #سنتی طراحی و ساختم. واقعا موندم چرا مردم از #تابلوی_سنتی زیبای کسبه که در #تاریخ و #فرهنگ خودمون وجود داشته استفاده نمی کنن و باصرف هزینه ی بیشتر میان تابلوی #فلکسی میسازن و چند نورافکن هم بهش می تابونن و هر سه سال یکبار هم که رنگش می پره مجدد هزینه می کنن، خب بیان اینکار رو با کاشی انجام بدن و یک تابلوی بسیار متفاوت زیبا داشته باشن. اگر به راهنمایی بیشتر جهت انجام اینکار نیاز بود پیام بگذارین.
پ ن۱: همانطوریکه می بینید روزی که این تابلو را می ساختم در تابلو نوشتم #این_نیز_بگذرد که گذشت و تنها یک عکس ازش باقی موند، حالا هم به سرعت در حال گذریم.
پ ن۲: کسب و کار اصلی من با حضور بیش از 5k از مشتریان خوبم در پیام رسان روبینوی روبیکا با آیدی @ranginbolorantik
در حال انجام است با اجناس بیشتر در آنجا منتظر شما هستم.
#سید_مهدی_بیژنی_پویا
هدایت شده از رنگین بلور آنتیک
7.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سرود اسماء الحسنی مشهورِ قبل افطار
از نسخه های اصلی خارجی
هدایت شده از رنگین بلور آنتیک
39.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سرود اسماء الحسنی به زبان شیرین پارسی یا نیکو نام های پروردگار
هدایت شده از رنگین بلور آنتیک
دعایجوشنکبیر۩سلحشور.mp3
41.77M
دعای جوشن کبیر
با نوای حاج مهدی سلحشور
(از فراز اول تا صد بصورت کامل)
بارونی ها فراموشم نکنن
هدایت شده از رنگین بلور آنتیک
#اطلاعات_عمومی
خنور:
#نیاکان ما در ایران باستان و قبل از ساخت پارچ و لیوان، در #خنور آب می نوشیدند، خنور همان #کاسه_کوزه است، کاسه بصورت برعکس بر روی ظرف آب گذاشته می شد تا آب و #پیاله ی نوشیدنش آلوده نشوند، #زرتشت نبی نوشیدن آب را در تاریکی مطلق حرام می دانست که دلیلش را در تصویر آورده ام، در کنار بالین ایرانیان علاوه بر خنور وسایل #روشنایی_سنتی هم موجود بود که ما می سازیم.
نام خنور در اکثر #متون_ادبی کهن دیده می شود، مثلا:
همه جام باده سراسر بلور
طبق های زرین و زرین خنور.
#فردوسی
*
اندر اقبال آبگینه خنور
بستاند عذر توبه بلور.
#عنصری
*
#مهدی_بیژنی_پویا
کارشناس فرهنگ
هدایت شده از رنگین بلور آنتیک
31.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مشارکت فرهنگی رنگین بلور آنتیک
با
آیین ملی گرگیعان:
#گرگیعان یا #قرقیعان آیینی سنتی و رایج، به عنوان میراث معنوی کودکان مسلمان در ایران به ثبت رسیده است. بنا به گفته ها وقتی در شب نیمه ی رمضان آقا امام حسن ع بدنیا آمد کودکان برای تبریک به درب منزل پیامبر رفتند و از ایشان هدیه گرفتند، به این خاطر در طول تاریخ این جشن برگزار شد، بدین صورت که کودکان لباس نو پوشیده، روشنایی سنتی بدست گرفته، کیفی برگردنشان آویخته و هلهله کنان، به درب منزل مردم رفته و خوراکی های دریافتی را در کیفشان می ریزند و مثلا می خوانند:
امشب، شب نیمه است که ما مهمانیم
بر ما حرجی نیست که ما طفلانیم
بشقاب پر از کلوچه و حلوا کن
بردار و بیار به دامن ماها کن
یا در جنوب کشور می خوانند:
گره گشو یا گره گشو سرت بشو با آرد شو صاحبخانه نیز با اعتقاد به اینکه اگر دل کودکان را شاد کند گره از زندگیاش باز میشود، به آنها هدیه می دهد و کودکان می خوانند: «خونه گچی پر همه چی». اگر صاحبخانهای در را باز نکند، بچه ها میخوانند: «خونه شلی، هیچ توش نبی» و یا «خونه گدا هیچی ندا».
هدیه ی هر روزه اولی هفت محصول به رنگ های مختلف است.
این جشن کودکانه ی ایرانی اسلامی تقابلی است با جشن غربی هالوین که در شب ۳۱ اکتبر برگزار می شود.
یادش بخیر کودک بودم دایی عزیزم در بابل با میخ، قوطی شیر خشک را بصورت مدل دار سوراخ سوراخ کرده و دسته ای برایش درست می کرد و من و همبازی هام داخلش شمع روشن می کردیم...
هر ساله با تخفیف ویژه (جهت تولیدات روشنایی سنتی خود) با بعضی مجریان این مراسم در کشورهای اسلامی، مشارکت دارم.
سید مهدی بیژنی
کارشناس ارشد فرهنگ
هدایت شده از رنگین بلور آنتیک
مشارکت فرهنگی رنگین بلور آنتیک
با
آیین ملی #روزمعلم:
در روز ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۴۰ در تجمع اعتراضآمیز معلمان در #میدان_بهارستان ، یکی از معلمان به نام #ابوالحسن_خانعلی کشته شد، پس از این واقعه حکومت #پهلوی برای دلجویی از معلمان روز ۱۲ اردیبهشت را به یاد مرگ خانعلی روز معلم نامگذاری کرد. پس از #انقلاب با ترور #استاد_مرتضی_مطهری در یازدهم اردیبهشت ۱۳۵۸، روز اعلام شهادت ایشان در دوازدهم #اردیبهشت مجدداً به نام #روز_معلم نام گرفت.
چون همواره معلم را به عنوان کسی که از خودش مایه می گذارد، می سوزد و به اطرافیانش #روشنایی هدیه می دهد که این روشنایی، رهایی از تاریکی جهل است، مدیران بعضی مدارس یا اعضای #انجمن_اولیا_مربیان آنها به من سفارش ساخت سمبل های روشنایی سنتی (انواع #چراغ_گردسوز، #لاله_شمعدان یا #جاشمعی ) می دهند و من با تخفیف ویژه در خدمتشان هستم.
مهدی بیژنی پویا
کارشناس فرهنگ
هدایت شده از رنگین بلور آنتیک
مشارکت فرهنگی رنگین بلور آنتیک
با
آیین ملی #چراغ_بران :
این #رسم_کهن و ثبت شده ی #ایرانی ، اینک در استان #چهار_محال_بختیاری و... بدین صورت انجام می شود:
یک هفته مانده به آغاز سال نو متولیان #امامزاده ی اصلی منطقه، تمام صحن، حیاط و #حرم را غبارروبی و با #گلاب معطر کرده، #چراغ_نفتی روشنایی حرم را تمیز و پر از نفت میکنند. حتی برخی این #نفت را هم #نذر آنجا میکنند تا در چراغ مردم بریزند، #سادات معتمد خادم در زمان مقرر (یعنی از غروب شب عید تا لحظه #تحویل_سال ) چراغ گردسوزهای امامزاده را روشن کرده و منتظر مردم می مانند، مردم هم که مدتی قبل سال نو #سفره_ی_هفت_سین شان را پهن کرده و سمبل های روشنایی سنتی (انواع #چراغ_گردسوز، #لاله_شمعدان یا #جاشمعی خود را تمیز کرده و منتظر شب عید بودند به آنجا آمده، مدتها در صفی طولانی ایستاده و چراغ خود و دیگرانی که نیامدند را توسط آنها روشن می کنند، بعد اینکار، چراغ بدست به #زیارت رفته، ضمن نذر، #دعا و آرزوی سالی خوب و پربرکت راهی خانههایشان شده و چراغها را در سفره #هفتسین گذارده و منتظر حلول سال نو مینشینند.
آنها بخاطر اعتقاد به این که نوروز، روز برافروختن چراغ حاجت و طلب انسان هاست اینکار را می کنند و با آن شعله چراغ های دیگر و #اجاق سنتی منزلشان را هم روشن نموده چون اینکار را #خوش_یُمن می دانند، سعی دارند این آتش #متبرک خاموش نشود، آنها با آوردن این #آتش به منازل خود، نور و روشنایی و گرمای عشق به #اهل_بیت عصمت و طهارت ع را به کاشانه ی خویش متصل و در کانون گرم #خانواده جاری میکنند.
من در #شهرکرد مشتری خوب زیاد دارم
مهدی بیژنی پویا
کارشناس فرهنگ