eitaa logo
۱) کشکول سید مهدی بیژنی
237 دنبال‌کننده
230 عکس
294 ویدیو
31 فایل
یادداشت های پژوهشی، فرهنگی و تاریخی و... و خلوت شخصی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از رنگین بلور آنتیک
پیشینه ی تاسیس رنگین بلور آنتیک: جد هنرمند من مرحوم میرزا عباسقلی حاجی مازندرانی (1245 تا 1321 شمسی) از نوادگان امامزاده بیژن مشهور در مدت عمرش فعالیت ها و مسئولیت های متعددی داشت، از جمله اینکه وی چندین سال نایب الحکومه ی شاهان قاجار در خطه ی مازندران بود و این ولایت را اداره می نمود. از این جهت، طبیعتا اشراف ویژه ای هم به بازار شهرش بارفروش (بابل فعلی) داشت، این شهر اصلی ترین مرکز پخش اجناس روسی در کشور به حساب می آمد و بارفتن و بلورهای رنگی زیبا از مهمترین اجناس روسی در آن زمان بود، میرزا عباسقلی برای استفاده و دکور، بهترین آنها را تهیه کرد که اینک در نزد خاندانم موجود است، بنابراین نگهداری، علاقمندی به انواع بلور رنگی و تشخیص آن، از میراث خانوادگی تاریخی، اینجانب بوده که ریشه اش بیش از یک قرن است. در کنار تحصیلات عالیه ی دانشگاه همواره رهنموده های صمیمانه ی استاد وفایی (استاد صنایع دستی و آبگینه در دانشگاه و کارآفرین) اصلی ترین انگیزه ام در کار بلور است. و: هر آن چه کرد عنایت، شهِ خراسان ع کرد سپاس، قلبِ من از لطف خویش، درمان کرد* رضا ع امام رئوفم که ضامن آهوست به من ز دور نظر کرد و مهر واحسان کرد جوار حضرت معصومه ام، دلم بی تاب ز شوق و عشق درودی نثار جانان کرد کنم ز روی ارادت خدایمان را حمد که این دو نور فروزان فروغ ایران کرد به یاد یار، پی نور و روشنی هستم به کار نور، خیالم چو نور باران کرد خوشم که از قم و دریاچه اش، نمک گیرم چو چل چراغِ مرا، چلچراغِ یاران کرد. *پ ن: اشاره به هفت بار سکته ی قلبی ام و عنایت رضوی در سایه ی لطف خدا. مهدی بیژنی پویا لینک پیج اصلی ما در روبیکا👇 https://rubika.ir/ranginbolorantik
هدایت شده از رنگین بلور آنتیک
این نیز بگذرد حدود ده سال پیش که نام شرکتم بود، برای راه اندازی نمابشگاهم در نزدیکی ی آماده می شدم، تابلوی مغازه را با طراحی و ساختم. واقعا موندم چرا مردم از زیبای کسبه که در و خودمون وجود داشته استفاده نمی کنن و باصرف هزینه ی بیشتر میان تابلوی میسازن و چند نورافکن هم بهش می تابونن و هر سه سال یکبار هم که رنگش می پره مجدد هزینه می کنن، خب بیان اینکار رو با کاشی انجام بدن و یک تابلوی بسیار متفاوت زیبا داشته باشن. اگر به راهنمایی بیشتر جهت انجام اینکار نیاز بود پیام بگذارین. پ ن۱: همانطوریکه می بینید روزی که این تابلو را می ساختم در تابلو نوشتم که گذشت و تنها یک عکس ازش باقی موند، حالا هم به سرعت در حال گذریم. پ ن۲: کسب و کار اصلی من با حضور بیش از 5k از مشتریان خوبم در پیام رسان روبینوی روبیکا با آیدی @ranginbolorantik در حال انجام است با اجناس بیشتر در آنجا منتظر شما هستم.
هدایت شده از رنگین بلور آنتیک
4_5834916017410675403.mp3
8.76M
آواز سحرگهان استاد رفعتی
هدایت شده از رنگین بلور آنتیک
7.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سرود اسماء الحسنی مشهورِ قبل افطار از نسخه های اصلی خارجی
هدایت شده از رنگین بلور آنتیک
39.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سرود اسماء الحسنی به زبان شیرین پارسی یا نیکو نام های پروردگار
هدایت شده از رنگین بلور آنتیک
دعای‌جوشن‌کبیر۩سلحشور.mp3
41.77M
دعای جوشن کبیر با نوای حاج مهدی سلحشور (از فراز اول تا صد بصورت کامل) بارونی ها فراموشم نکنن
هدایت شده از رنگین بلور آنتیک
خنور: ما در ایران باستان و قبل از ساخت پارچ و لیوان، در آب می نوشیدند، خنور همان است، کاسه بصورت برعکس بر روی ظرف آب گذاشته می شد تا آب و ی نوشیدنش آلوده نشوند، نبی نوشیدن آب را در تاریکی مطلق حرام می دانست که دلیلش را در تصویر آورده ام، در کنار بالین ایرانیان علاوه بر خنور وسایل هم موجود بود که ما می سازیم. نام خنور در اکثر کهن دیده می شود، مثلا: همه جام باده سراسر بلور طبق های زرین و زرین خنور. * اندر اقبال آبگینه خنور بستاند عذر توبه بلور. * کارشناس فرهنگ
هدایت شده از رنگین بلور آنتیک
31.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مشارکت فرهنگی رنگین بلور آنتیک با آیین ملی گرگیعان:  یا  آیینی سنتی و رایج، به عنوان میراث معنوی کودکان مسلمان در ایران به ثبت رسیده است. بنا به گفته ها وقتی در شب نیمه ی رمضان آقا امام حسن ع بدنیا آمد کودکان برای تبریک به درب منزل پیامبر رفتند و از ایشان هدیه گرفتند، به این خاطر در طول تاریخ این جشن برگزار شد، بدین صورت که کودکان لباس نو پوشیده، روشنایی سنتی بدست گرفته، کیفی برگردنشان آویخته و هلهله کنان، به درب منزل مردم رفته و خوراکی های دریافتی را در کیفشان می ریزند و مثلا می خوانند: امشب، شب نیمه است که ما مهمانیم بر ما حرجی نیست که ما طفلانیم بشقاب پر از کلوچه و حلوا کن بردار و بیار به دامن ماها کن یا در جنوب کشور می خوانند: گره گشو یا گره گشو سرت بشو با آرد شو صاحبخانه نیز با اعتقاد به این‌که اگر دل کودکان را شاد کند گره از زندگی‌ا‌ش باز می‌شود، به آن‌ها هدیه می دهد و کودکان می خوانند: «خونه گچی پر همه چی». اگر صاحبخانه‌ای در را باز نکند، بچه ها می‌خوانند: «خونه شلی، هیچ توش نبی» و یا «خونه گدا هیچی ندا». هدیه ی هر روزه اولی هفت محصول به رنگ های مختلف است. این جشن کودکانه ی ایرانی اسلامی تقابلی است با جشن غربی هالوین که در شب ۳۱ اکتبر برگزار می شود. یادش بخیر کودک بودم دایی عزیزم در بابل با میخ، قوطی شیر خشک را بصورت مدل دار سوراخ سوراخ کرده و دسته ای برایش درست می کرد و من و همبازی هام داخلش شمع روشن می کردیم... هر ساله با تخفیف ویژه (جهت تولیدات روشنایی سنتی خود) با بعضی مجریان این مراسم در کشورهای اسلامی، مشارکت دارم. سید مهدی بیژنی کارشناس ارشد فرهنگ
هدایت شده از رنگین بلور آنتیک
مشارکت فرهنگی رنگین بلور آنتیک با آیین ملی : در روز ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۴۰ در تجمع اعتراض‌آمیز معلمان در  ، یکی از معلمان به نام  کشته شد، پس از این واقعه حکومت برای دلجویی از معلمان روز ۱۲ اردیبهشت را به یاد مرگ خانعلی روز معلم نام‌گذاری کرد. پس از با ترور  در یازدهم اردیبهشت ۱۳۵۸، روز اعلام شهادت ایشان در دوازدهم مجدداً به نام نام گرفت. چون همواره معلم را به عنوان کسی که از خودش مایه می گذارد، می سوزد و به اطرافیانش هدیه می دهد که این روشنایی، رهایی از تاریکی جهل است، مدیران بعضی مدارس یا اعضای آنها به من سفارش ساخت سمبل های روشنایی سنتی (انواع ، یا ) می دهند و من با تخفیف ویژه در خدمتشان هستم. مهدی بیژنی پویا کارشناس فرهنگ
هدایت شده از رنگین بلور آنتیک
مشارکت فرهنگی رنگین بلور آنتیک با آیین ملی : این و ثبت شده ی ، اینک در استان و... بدین صورت انجام می شود: یک‌ هفته مانده به آغاز سال نو متولیان ی اصلی منطقه، تمام صحن، حیاط و را غبارروبی و با معطر کرده، روشنایی حرم را تمیز و پر از نفت می‌کنند. حتی برخی این را هم آنجا می‌کنند تا در چراغ مردم بریزند، معتمد خادم در زمان مقرر (یعنی از غروب شب عید تا لحظه ) چراغ گردسوزهای امامزاده را روشن کرده و منتظر مردم می مانند، مردم هم که مدتی قبل سال نو شان را پهن کرده و سمبل های روشنایی سنتی (انواع ، یا خود را تمیز کرده و منتظر شب عید بودند به آنجا آمده، مدتها در صفی طولانی ایستاده و چراغ خود و دیگرانی که نیامدند را توسط آنها روشن می کنند، بعد اینکار، چراغ بدست به رفته، ضمن نذر، و آرزوی سالی خوب و پربرکت راهی خانه‌هایشان شده و چراغ‌ها را در سفره گذارده و منتظر حلول سال نو می‌نشینند. آنها بخاطر اعتقاد به این که نوروز، روز برافروختن چراغ حاجت و طلب انسان هاست اینکار را می کنند و با آن شعله چراغ های دیگر و سنتی منزلشان را هم روشن نموده چون اینکار را می دانند، سعی دارند این آتش خاموش نشود، آنها با آوردن این به منازل خود، نور و روشنایی و گرمای عشق به عصمت و طهارت ع را به کاشانه ی خویش متصل و در کانون گرم جاری می‌کنند. من در مشتری خوب زیاد دارم مهدی بیژنی پویا کارشناس فرهنگ