🔴 در محضر قرآن کریم/ ۱۱۲۸
✅ ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جَادِلْهُم بِالَّتِى هِىَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ (نحل/۱۲۵)
🔹(اى پیامبر مردم را) با حكمت (و گفتار استوار و منطقى) و پند نیكو، به راه پروردگارت بخوان و (با مخالفان) به شیوهاى كه نیكوتر است جدال و گفتگو كن، همانا پروردگارت به كسى كه از راه او منحرف شده آگاهتر است و (همچنین) او هدایت یافتگان را بهتر مىشناسد.
🔸از این آیه تا آخر سورهٔ نحل، دَه دستور جالب اخلاقى براى برخورد مطرح شده است. این آیه براى همه مسئولین، مربیان، معلّمان، اساتید، علما، دانشجویان، طلاب حوزه، امام جماعت مساجد، نخبگان جامعه و ... دستور جامعى مىدهد كه باید آنان براى موفقیّت خود با شیوههاى گوناگونى نسبت به مخاطبان گوناگون خود، مجهز باشند، چرا كه همهى مردم را نمىتوان با یک شیوه دعوت كرد، هر شخصى یک روح و ظرفیتى دارد كه باید با زبان خودش با او سخن گفت؛ خواص را با حكمت و استدلال، عوام را با موعظه نیكو و مخالفان را با جدال نیكوتر، ارشاد كنیم. موعظه نیكو آن است كه واعظ به آنچه مىگوید عمل كند و جدال نیكو آن است كه در آن توهین و تحریک غلط احساسات، نباشد.
❇️ از پيامهای آیه
▫️اولین وظیفه انبیا، دعوت است. «اُدع»
▫️دعوت باید جهت الهى داشته باشد. «الى سبیل ربّک»
▫️دعوت، مراحل و مراتبى دارد. (حكمت، موعظه، جدال نیكو كه حكمت راه عقلى و موعظه راه عاطفى است.)
▫️موعظه باید حَسن باشد، ولى جدال باید اَحسن باشد. «الموعظة حسنة - بالتى هى اَحسن» (هم محتوا نیكو باشد و هم شیوه و بیان)
▫️بیان آثار و بركات خوبىها و آفات و خطرات بدىها از شیوهاى دعوت است. «بالحكمة» (حكمت یعنى آشنایى با مصالح و مفاسد امور از طریق علم و عقل)
▫️شما بیشتر ضامن وظیفه هستید تا ضامن نتیجه. «ان ربک هو اعلم بمن ضلّ عن سبیله و هو اعلم بالمهتدین»
▫️حكمت و برهان همیشه نیكو است، ولى موعظه و جدال ممكن است با شیوه خوب یا شیوهى بد باشد. (كلمه حسن و احسن براى حكمت آورده نشد)
▫️اسلام به طرفداران خود هم غذاى فكرى مىدهد، «بالحكمة» هم غذاى روح «الموعظة الحسنة» و به مخالفان برخورد منطقى دارد. «جادلهم ...»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺دانشگاه اسلامی / آیت الله جوادی آملی
20.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌ این کلمات حضرت آقا مطلقا سر منبرهای غدیر و محرم و رجب و فاطمیه نرفته و نمیره و نمیره و نمیره... ‼️
🔸 مبلغ تراز انقلاب اسلامی باید درک کنه اسلام یک دستگاه واژگانی خاص انقلابی دارد...
📣 صوت کامل را اینجا بشنوید
بسیج طلاب حوزه علمیه مشکوة علی بن موسی الرضا(ع)
حجتالاسلام قنبریان
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
*☆با ما همراه باشید☆*
https://chat.whatsapp.com/BsCFMLJ2jcOCM1C2bNeitb
🍃 #صورت_برزخی_اشخاص
🔸سوال ؛ میخواهم بدانم در باطن به چه صورتی هستم. آیا این امر ممکن است؟
🔻پاسخ آیه الله حسن زاده آملی (ره) :
بله.
🔹 هر انسانی میتواند باطن برزخی خویش را تشخیص دهد و بفهمد در باطن به چه صورتی میباشد.
◽️اگر آدمى میخورد و میخوابد و شهوت به كار میبرد و به اطراف کاری ندارد "بهيمه" (چهار پایان آرام و غیر درنده) است
◽️ و اگر علاوه بر اين سه امر، ضرر و آسيب و آزار به خلق خدا دارد "سبع" (حیوانات شرور و درنده ) است.
◽️و اگر میخورد و میخوابد و شهوت به كار میبرد و حيله و مكر و تزوير و خلاف و دروغ و از اين گونه امور با بندگان خدا دارد بطوریکه درباطن دشمن اما به ظاهر دوست است "شيطان" است.
◽️ و اگر صفات سبعى و شيطانى ندارد و خالصانه به عبادت پروردگار مشغول است و به مردم منفعت رسانده و خلق خدا از او آسوده اند، "ملَك" (فرشته)است
◽️و اگر علاوه بر عبادات و مقامات ملَك،
با ترک انواع معصیت، بسوى معارف الهی و درك حقايق و سيروسلوک الى اللّه ، حرکت دارد "انسان" است.
🔹خلاصه اینکه بشرخاکی به پنج گونه تقسیم میشود :
بهيمه، سبع، شيطان، فرشته و انسان .
حال هر کسی با این علم میتواند بفهمد که در باطن به چه صورت است.
نیازی نیست انسان نزد کسی برود که چشم برزخی دارد و از وی بخواهد باطن او را بگوید ...!
شرح#حکمت_243
❣امیرالمومنین علیهالسلام مى فرماید:
▫️إِذَا ازْدَحَمَ آلْجَوَابُ خَفِيَ الصَّوَابُ
💠هنگامى كه جوابها زياد (و دَرهم) شوند حق مخفى مىگرد
✍بسيار ديدهايم كه سؤالى در مجلسى مطرح مىشود و هركس هرچيزى كه به ذهنش آمد به عنوان جواب ذكر مىكند و حتى احتمالات ضعيف و پاسخهاى بى پايه نيز عنوان مىشود، در چنين مجلس و چنان شرايطى روشن است كه حق براى بسيارى مخفى مىماند، زيرا جدا كردن پاسخ حقيقى از آن همه احتمالات گوناگون كار آسانى نيست. اين سخن درسى براى محققان هم هست كه اصرار نداشته باشند مثلاً در تفسير يك آيه يا يك حديث يا پاسخ يك شبهه، احتمالات زياد و جوابهاى متعددى ذكر كنند. چه بهتر كه فشردهتر و سنجيدهتر سخن گويند. به خصوص اين كه بسيار ديدهايم هنگامى كه جوابهاى يك مسئله متعدد مىشود و يكى از آنها آسيبپذير است، مخالفان، همان يكى را مورد نقد قرار داده و بعد مى گويند: مشت، نمونه خروار است و پاسخهاى متين را نيز از اين طريق زير سؤال مىبرند.
✔️درواقع ازدحام در جواب، شاخهاى از شاخههاى افراطگرى است كه در همه چيز مذموم است.
✅کانال نشر آثار سید مختارموسوی
https://eitaa.com/seyedmokhtarmousav
✍ #سیدمختارموسوی :
ای کاش کاندیداهای مدعی #انقلابی درسراسرکشور ، باهدف #گدایی_رای از اصول ومواضع خود عدول نکنند.
وبا کسانی که ازنظرجامعه انقلابی ؛ هیچ نسبتی باانقلاب ندارند، ویا مواضع چند سال اخیرشان، در #تقابل با #گفتمان_انقلاب و #جبهه_مقاومت و #منظومه_فکری_امامین_انقلاب بوده است، به فکر #وحدت وگرفتن #عکس_یادگاری نباشند.
✅کانال نشر آثار #سیدمختارموسوی
https://eitaa.com/seyedmokhtarmousav/3879