فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 خصوصیات #علم واقعی
🔹 «اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْماً»¹
🔺بیان مرحوم #مجلسی پیرامون عدم علم حقیقی در اکثریت و اثرات آن در ارتکاب #گناه : «...فأكثر الناس علمهم بالمبدأ والمعاد وسائر أركان الإيمان علم تصوريّ يسمّونه تصديقاً، وفي بعضهم تصديق ظنّيّ، وفي بعضهم تصديق اضطراريّ، فلذا لا يعملون بما يدّعون، فإذا كمل العلم وبلغ درجة اليقين يظهر آثاره على صاحبه كلّ حين...»²
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
___________
۱) [ #طلاق :۱۲]
۲) [ #بحارالانوار ج۱ ص۱۰۰]
@seyedololama
📆 سالروز ارتحال حسن بن یوسف بن مطهّر حلّی معروف به علامه حلی رحمهالله؛ (متولد: ۲۹ #رمضان ۶۴۸- رحلت: ۲۱ #محرم ۷۲۶ق)
📸 محل دفن: ایوان طلای حرم مطهر مولا امیرالمومنین علی علیهالسلام در نجف اشرف
🔹 #انسان در هر کاری که شروع میکند، مخصوصاً کارهایی که طول میکشند و زمان میبرند، همانند کسبها و #شغل ها و رشتههای #تحصیلی و اینطور چیزها، که چرا اینها را انتخاب میکند،
یا #مذهب ها و #دین ها و شرکت کردن در تشکیلات و تشکلات، را که چرا انتخاب و چرا دنبال میکند؟،
در این امور خیلی باید باریک و #دقیق شود، آنقدر باید باریک و دقیق شد که مثل آنیکه دربارهی مرحوم علامه #حلی نقل شده که وقتی قرار شد #فکر بکند که آیا چاه آبی که به قدر کُر نیست، آیا با ملاقات با نجاست منفعل میشود، یا نمیشود، ایشان دید که چون در منزلشان چاه دارد و این چاه اگر نجس بشود، خیلی دردسر دارد؛ فلذا ترسید که این #هدف مخفی که خودش را نشان نمیدهد، در این #فتوا کار کند و مؤثر باشد و بچرباند آنطرف را که دوست دارد که مثلاً چاه منفعل نشود، و فتوا بدهد، ولذا اینطور نقل میکنند که ایشان دستور داد که آن چاه را پر کردند که دیگر خیالش راحت باشد که ما در منزل چاه نداریم. وقتی چاه نداشتنم، آنوقت برویم در فکر ادله و ببینیم که کدام طرف ترجیح پیدا میکند؛ انفعال و تنجس چاه؟ یا اینکه نه، بلکه آب چاه در حکم کر میباشد و با نجاست قلیل، نجس نمیشود.
اینها حاکی از این است که انسان درونش یک پیچیدگی خاصی دارد و افکارش را گاهی حتی خودش هم خوب تمییز نمیدهد.
۸۲٫۸٫۱۸
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
📆 سالروز وفات مرحوم حاج شیخ محمد حسین زاهد؛ (۲۱ #محرم الحرام ۱۳۲۷ ق)
🔹 آقا شیخ محمدحسین #زاهد در #مسجد_جامع بازار #تهران زندگی میکرد، #خانواده و اینها تشکیل نداده بود. خیلی مرد پاکیزهای بود، به دردخور بود. به او میگفتند آقا شیخ محمدحسین نفتی. چون اولش نفتفروش بود و بعد آمده بود درس. تا #شرح_لمعه و آنجاها هم بیشتر نخوانده بود، ولی شاید هر متدینی در #بازار تهران که پیدا کنیم، یا خودش یا پدرش، او را دیده بودند. یک پول مختصری، -مثلاً ماهی پنج ریال- از شاگردها، از بازاریها میگرفت که خرجش درست شود، چون درآمدی که نداشت، برای اینها #جامع_المقدمات میگفت، #صرف میگفت، این آقای #مجتهدی که امروز این #حوزه را دارد، شاگرد او بود. اینها را جمع و جور میکرد. برای اینها #درس میگفت. مثلاً شاید آقای #مهدوی_کنی هم درک کرده باشد درس او را، مباحث مقدماتی مثل #مغنی، چیزی پیش ایشان خوانده باشد.
یک آدمی بود که به گفتهی استاد ما [ مرحوم آشیخ #عباس_طهرانی] دربارهشان میگفت: ایشان کلاه سر دنیا گذاشته!. یعنی #دنیا را فریفته.
۸۱٫۴٫۱۸
🔹 دردِ #بشريت، دردِ #اسلام ،دردِ #شيعه بايد اين جامعهای را كه سی سال است میگوید #جمهوری_اسلامی به خود بياورد. بنشينند #عقلا، #حكما، #دانشمندان، #دلسوزان، #انسانشناسان جمع بشوند، بگويند #نجات بشری که در بیبصيرتی، اينجور میغلتد، اينجور افتضاح به بار میآورد، اينجور آبروی خودش را میبرد، درد چیست؟ چه بايدش كرد؟
آقايان #بازاری ها! سه روز تعطيل كردنِ بازار، خونبهای امام #حسين میشود؟! سينه زدن شما #مسلم را نجات میدهد؟! افكار #اباالفضل را به جا میآوره؟ #علی_اكبر را خشنود میكند؟ داغهای #زينب كبری را تخفيف میدهد؟ خدا به شما بيشتر #توفيق بدهد. دست شما درد نكند، اما همهی اينها غير از آن مسئلهای است كه شيخ محمد حسین #زاهد در #مسجد_جامع شما مینشست و #بچهها را #درس میداد، ماهی پنج ريال والدین هر بچهای به او میدادند، چون نمیخواست سهم #امام و #خمس بخورد. اسلامپروری میكرد. چرا الآن ما نداريم؟ در بازار شماها، در #مساجد شماها، كه بچههاتون رو صبحها قبل از #مدرسه، يا بعد از مدرسه، در عصر و شب، پيشش بفرستيد كه اينها رو #مسلمان كن. اينها دارند #رياضيات میخوانند، #جغرافی میخوانند، #فيزيک میخوانند، اما مسلمانی كسی نيست يادشان بدهد، #بنده خدا بودن كسی نيست به اينها ياد بدهد، به اینصورتکه به تو گفته شود: يک ساعت با اينها کار بکن، اينها را مسلمان کن، تا وقتی به #تکلیف میرسند، #عشق و علاقهی دنيايی #صهيونيست ها در #دل اينها نباشد! ظاهر مسلمان و #انگليسی باطن نباشند. وقتی در خارج برنامههای خارج به گوششان میرسد كه: خوب شد #ايران به اختلاف افتاد، اينها بیتفاوت نباشند. بگويند: نه! ما رگِ #شيعهگری داريم. ما اختلاف اگر داريم خانوادگی است. ما همه در يک صفيم. ما همه حسينی هستيم. #زنان، خانمها تو خيابانها بگويند: نه! ما همه زينبی هستيم. #شعار ديگری نداريم. اين فريادِ #عاشورا است!.
۸۸٫۱۰٫۶
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 نامهی حضرت امیرالمؤمنین مولا #علی علیهالسلام به امام #حسن مجتبی علیهالسلام: «أَی بُنَی، إِنِّی وَإِنْ لَمْ أَكُنْ عُمِّرْتُ عُمُرَ مَنْ كَانَ قَبْلِی، فَقَدْ نَظَرْتُ فِی أَعْمَالِهِمْ، فَكَّرْتُ فِی أَخْبَارِهِمْ، وَسِرْتُ فِی آثَارِهِمْ، حَتَّی عُدْتُ كَأَحَدِهِمْ؛ بَلْ كَأَنِّی بِمَا انْتَهَی إِلَی مِنْ أُمُورِهِمْ قَدْ عُمِّرْتُ مَعَ أَوَّلِهِمْ إِلَی آخِرِهِمْ، فَعَرَفْتُ صَفْوَ ذَلِكَ مِنْ كَدَرِهِ، وَنَفْعَهُ مِنْ ضَرَرِهِ...»¹
🔹 سهولت #اصلاح بشریت به شرط اینکه...
🔸 استفاده از #تاریخ با #تأمل و #تفکر
🔺 پایهگذاری #آموزش_و_پرورش در زمان #پهلوی اول به دستور #استعمار
۹۲٫۵٫۳۱
☑️ مرحوم آیتالله سید ابراهیم خسروشاهی
____________
۱) [ #نهج_البلاغه نامه۳۱]
@seyedololama
🔺 ثمرات تفکر و تذکر
🔹 #انسان در هر شبانهروز بايد برنامهی #تفکر را از دست ندهد.
تفکر در اینکه #وظیفه من نسبت به مالکالملوک چیست؟
و اين تفکر پشت سر خودش #عبادت، #سجده، #دعا و #تضرع میآورد که: خدايا دست ما و #جامعه ما را بگير، دست #خانواده ما را بگير. ما غرق در طبيعيات شده و از تو #غافل شدهایم.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
26.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 خطرات #علم جاهلانه در #اجتماع و #حوزه و #دانشگاه
🔹 برکات #انقلاب_اسلامی و خطرات پیش روی آن
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 اسلام سعودی، نتیجهی بیتوجهی به تربیت دینی!
🔹 الآن محصلانِ دبیرستانی و دانشگاهی ما، #تربیت_دینی در دسترسشان نیست؛ زیرا #معلم ها هم خودشان اکثراً تربیت دینی نداشتهاند. و اگر هم داشته باشند، چون در #خانواده ها خبری از تربیت دینی نبوده است، #تربیت آنها به وسیلهی بیتربیتیِ منزل خنثی میشود!؛ زیرا #پدر و #مادر، بر اثر مشکلات #زندگی، باید دوشیفته کار بکنند و در نتیجه با خستگی و رنج بیایند به منزلشان و با خستگی بخوابند، ولذا این دختران و پسران هم که از #دبیرستان آمدهاند اصلاً نمیفهمند که تربیت یعنی چه! پنج سال، ده سال میگذرد و اصلاً دیگر به هیچ قیمتی نمیشود آنها را آدم کرد!.
اینها فعلاً #درد ماست و باید در مورد آن گفتگو شود و در هر #محله و هر مرکز #فرهنگی و قانونی، دلسوزانه تعقیب شود، روی میز بیاید و به عنوان مشکلترین مسائل حساب بشود و افکار دانشمندان دلسوز جمعآوری بشود و سپس این افکار به وسیلهی #رسانه ها به #مردم ابلاغ شود.
طوری شود که اولاً خود پدر و مادر اگر خدایی نکرده از خدا #غافل شدهاند، رو به خدا بیاورند. بعد هم تربیتِ خانواده را بر کارهای دیگر مقدم بدارند. مثلاً یک #کاسب چهار، پنج ساعت بیشتر کار نکند و یکی دو ساعت برای رفتن به منزل و سخن گفتن #دینی، #اخلاقی با خانوادهاش وقت بگذارد؛ تا انشاءالله این دین به دست امثال #سعودی ها نیفتد؛ زیرا آنها و امثال آنها در هر جا که بیایند تمام مسائل اخلاقی را پامال میکنند، لجنمال میکنند.
اصلاً #اسلام را یک موجود بسیار خطرناکی به تمام #بشر نشان میدهند.
و الآن دارند این کار را میکنند و این هم از خودشان نیست بلکه #دشمن پشت اینگونه نقشهها و طراحیها قرار دارد که: بمباران کن! این هواپیما، این هم بمب، این هم خلبان؛ بر سر مردم بریز، بر سر اطفال، بر سر بیمارها، بیمارستانها تا مردمِ دیگر که دیدند؛ بگویند: هان! این است اسلام!.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 اهتمام بر امر #واجب و #حرام بهعنوان اولین قدم در #روحانیت
۸۹٫۱٫۳۰
☑️ مرحوم آیتالله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
لحظاتی با زینالعابدین صلوات الله علیه-@sheykh_javad.mp3
2.39M
🏴 صلیالله علیک یا زینالعابدین و رحمة الله و برکاته
🔺 لحظاتی با #زین_العابدین صلواتاللهعلیه
🔹 دعایی برای طالبین #نجات؛ «يا من قصده الضالون فأصابوه مرشدا، وأمه الخائفون فوجدوه معقلا، ولجأ إليه العابدون فوجدوه موئلا، متى راحة من نصب لغيرك بدنه، ومتى فرح من قصد سواك بنيته، إلهي قد تقشع الظلام ولم أقض من خدمتك وطرا، ولامن حياض مناجاتك صدرا، صل على محمد وآله وافعل بي أولى الامرين بك يا أرحم الراحمين»¹
🔸 سؤال #سیدالشهداء از زینالعابدین علیهماالسلام: «عن الباقر علیهالسلام قال: قال علي بن الحسين علیهالسلام مرضت مرضا شديدا فقال لي أبي علیهالسلام: ما تشتهي؟ فقلت: أشتهي أن أكون ممن لا أفترح على الله ربي ما يدبره لي، فقال لي: أحسنت ضاهيت إبراهيم الخليل صلواتاللهعليه حيث قال جبرئيل علیهالسلام: هل من حاجة؟ فقال: لا أقترح على ربي، بل حسبي الله ونعم الوكيل»².
🔺 دعایی برای رفع #گرفتاری: «قال طاوس: دخلت الحجر في الليل فاذا علي بن الحسين علیهالسلام قد دخل فقام يصلي، فصلى ما شاء الله ثم سجد قال: فقلت: رجل صالح من أهل بيت الخير لاستمعن إلى دعائه، فسمعته يقول في سجوده: عبيدك بفناءك، مسكينك بفناءك، فقيرك بفناءك، سائلك بفناءك. قال طاووس: فما دعوت بهن في كرب إلا فرج عني»³
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
__________
۱) #بحارالانوار ج۴۶صص۴۰-۴۱
۲) همان ج۴۶ص۶۷
۳) همان ج۴۶ص۷۶
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 اهمیت #صبر در فرمایش امام #سجاد صلوات الله علیه به شرح و بیان #مرحوم_امام: « ... و در حدیث دیگر سند به حضرت سجاد، علی بن الحسین، علیهماالسلام، رساند، قال: الصّبر من الإیمان بمنزلة الرّأس من الجسد، و لا إیمان لمن لا صبر له. و احادیث بسیار در این باب است که ما پس از این به مناسبت به ذکر بعضی از آن میپردازیم.
صبر کلید ابواب سعادات و سر منشأ نجات از مهالک است. بلکه صبر بلیّات را بر انسان آسان میکند و مشکلات را سهل مینماید و عزم و اراده را قوّت میدهد و مملکت روح را مستقل مینماید.»¹
🔹 ضرورت #استقلال پیدا کردن #مملکت_روح و مبارزه با #استعمار درونی و نمونهای از این مسئله در تأثیرپذیری مرحوم #مطهری از مرحوم امام
۹۲٫۹٫۷
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
________
۱) [ #اربعین ح۱۶ ص۲۶۱]
@seyedololama
شهادت به وحدانیت-@seyedololama.mp3
1.3M
🏴 شهادت به #توحید از جانب #زین_العابدین علیهالسلام در مجلس #یزید ملعون
🔺 معنای #مسلمانی و #تشیع
🔹 خطر #تهاجم_فرهنگی و پایمال شدن خون #شهدا
۸۰٫۸٫۲۸
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 یک نفر در برابر همه!؛ توحید ابراهیمی: «الَّذِي خَلَقَنِي فَهُوَ يَهْدِينِ (۷۸) وَ الَّذِي هُوَ يُطْعِمُنِي وَ يَسْقِينِ (۷۹) وَ إِذا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ (۸۰) وَ الَّذِي يُمِيتُنِي ثُمَّ يُحْيِينِ»¹؛ استفاده از #هدایت الهی با استمداد از #توحید حضرت #ابراهیم نبی علیهالسلام
۹۱٫۱۲٫۷
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
_______
۱) [ #شعرا :۸۱]
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 «و اگر انسان واقعاً مسلمان باشد تمام هدفها در يک کلمه خلاصه میشود و آن خداست و رضای حق.»¹
🔺 معنای #مسلمانی
🔹 حضرت #ابراهیم علیهالسلام پیشوای مسلمانان؛ «إِنَّ صَلَاتِی وَنُسُكِی وَمَحْيَایَ وَمَمَاتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ (۱۶۲) لا شَرِيكَ لَهُ»²
۹۲٫۱۲٫۱
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
___________
۱) [ #سیری_در_سیره_نبوی مرحوم استاد #مطهری ]
۲) [ #انعام :۱۶۳]
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه میفرمودند:
عصر و غروب #جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم
ده مرتبه:
اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ
خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی
التماس دعا
📹 تصاویر مربوط به ماههای پایانی حیات شریف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی، میباشد.
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 رضای الهی
🔹 اینکه سؤال میشود خدا یعنی چه؟ خدا یعنی یک مقامی که #زندگی بشریت در زیر پرچم #لطف او آغاز شده و ادامه پیدا میکند، سرانجام هم با او هست. محیط به همه جا، حاضر در همه جا، قوام همه چیز، قوت هر چیزی است که فرمود: «لا حول و لا قوة الّا بالله». این معنی #روحانیت است، این معنی انتخاب #طلبگی است؛ هر قدر که بشود؛ لازم نیست ما #مسلم_بن_عوسجه و #حبیب_بن_مظاهر بشویم، ما اگر #حر هم بشویم خیلی خوب است. اگر جزء #توابین هم بشویم که در جریان #کربلا تقریباً خون آن حضرت به گردن همهی این مردم #کوفه قرار گرفت که میتوانستند جلوگیری کنند و نکردند، ولی بالأخره یک #پشیمانی هم بعد برایشان پیدا شد و یک #قیامی کردند. ما هم در هر سن و سالی هستیم باید کوشش بکنیم که یک #انقلاب_درونی پیدا بشود که به همهچیز پشت کنیم و به #رضای_خدا رو کنیم. آنوقت در رضای خدا هر #مصیبتی هم که تحمل کنیم، نمرهمان بالاتر میرود و نتیجهمان بهتر خواهد شد، و سعی کنیم که این انقلاب را از آن حضرت بیاموزیم؛ در #نفس، در #دل جورش کنیم و آن را در #خانواده، در زندگیِ #پدر، #مادر، #برادر، #همسایه، #رفیق وارد کنیم. این #هدف روحانیت میشود. آنوقت #علم را هم برای خاطر این بیاموزیم؛ برای فهمیدن این مطالب #ادبیات بیاموزیم. در مطالب #هستهای و اینها شرکت کنیم، برای خاطر این مسائل #تظاهرات کنیم. دیگر چیزی باقی نماند که هدف رضای خدا در آن نباشد که در غیر اینصورت آن وبال خواهد بود و پشیمانی خواهد آورد. پس بنابراین زندگی #حسینی علیهالسلام یعنی هم #ریاست، هم #ازدواج، هم #مالکیت، همه چیز، اما «رضا الله رضانا اهل البیت»¹؛ ما دنبال رضای خدا هستیم و اینها را بازی برای او میدانیم، اینها را لازم برای او میدانیم وإلّا او نباشد، اینها وبال گردنمان خواهد بود.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
___________
۱) [ #بحارالانوار ج ۴۴ صص ۳۶۶-۳۶۷]
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 دلسوزیهای دانشمندان مشفق
🔹 خطر #میل های نهفته در درون انسان همچون #حرص بر #ریاست
میلها همچون سگان خفتهاند
اندریشان خیر و شر بنهفتهاند
چونک قدرت نیست خفتند این رده
همچو هیزمپارهها و تنزده
تا که مرداری در آید در میان
نفخ صور حرص کوبد بر سگان
چون در آن کوچه خری مردار شد
صد سگ خفته بدان بیدار شد
حرصهای رفته اندر کتم غیب
تاختن آورد سر بر زد ز جیب
مو به موی هر سگی دندان شده
وز برای حیله دم جنبان شده
صد چنین سگ اندرین تن خفتهاند
چون شکاری نیستشان بنهفتهاند
( #مولوی )
🔸 «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ»¹؛ خطر غفلت از #امتحان الهی؛ #زیارت بدون اولویت!
🔺 ضرورت #ریاضت_علمی
۹۳٫۶٫۶
☑️ مرحوم آیتالله سید ابراهیم خسروشاهی
______
۱) [ #عنکبوت :۲]
@seyedololama
🔺 امتحان و آزمایش مومنان
🔹 در حدیث پانزدهم کتاب شریف #اربعین¹ وارد شده: «عَن اَبیعبدِالله علیهالسلام، قالَ اِنَّ فی کِتابِ علیٍّ، علیهالسلام»، حضرت نباید مدرک نشان دهد، ولی از بسکه مطالب مهم است میفرماید: در کتاب حضرت #علی (علیهالسلام)، مثلاً به خط حضرت علی (علیهالسلام)، این مطلب را من برای شما دارم میگویم.
«أنّ أشدّ النّاس بلاء النّبیّون»؛ سختترین و مشکلترین #بلا در #دنیا مال #پیامبران است، «ثُمَّ الوَصیّون»؛ مال #اوصیا و #ائمه، بعد از آنهاست. «ثُمَّ الامثَلُ فَالاَمثَلُ»؛ بعد از پیامبران و اوصیا، مشکلترین برنامهها و پیشآمدها و بلاها و #خطرها متوجه آنی استکه به این خانواده، به این بزرگان نزدیکتر باشد؛ اخلاقاً، علماً، اعتقاداً شبیهتر باشد، آنوقت درجات شروع میشود. دیگر درجه همینطور پایین میآید، درجهدرجه تا به ماها میرسد. هر کسی مطابق آن #فهم و #شعور و #عقل و #اخلاق خود، امتحان دارد.
«و اِنَّما یُبتَلَی المؤمِنُ عَلی قَدرِ الاَعمالِ الحَسَنهِ»؛ هر کسیکه کار میکند و آذوقه برای #قیامت خود تهیه میکند، در این دنیا، و اهل #اعتقادات است، به همان مقدار #امتحان هم برایش نوشته میشود. خب معلوم است دیگر هر کلاسی یک امتحان خاص خودش را دارد. ممکن است صد هزار نفر توی یک شهر باشند و صد هزار گونه هم امتحان جورواجور برایشان پیش بیاید.
«فَمَن صَحَّ دینُهُ»؛ اینها همه در کتاب حضرت علی است و #شیعه علی (علیهالسلام) باید اینها را حفظ بکند.
«فَمَن صَحَّ دینُهُ و حَسُنَ عَمَلُه»؛ هر کسیکه دینش، #دین صحیح و راستین باشد، نه دین دستخورده و نیمخورده و ناتمام و نیمهکاره و نیمبند و اینجور چیزها. «فَمَن صَحَّ دینُهُ و حَسُنَ عَمَلُهُ، إشتَرَّ بَلاءُهُ»؛ پیشآمدهای ناگوارتری برایش پیش میآید. خب اینها چرا آخر پیش میآید، اینها فلسفهاش چیست؟ مثلاً دین بلاست؟ میفرمایند: «و ذلک أنَّ الله تَعالی لَم یَجعَلِ الدُّنیا ثَواباً لِمُؤمِنٍ و لا عُقوبَةً لِکافِرٍ»؛ فلسفهاش این است: این دنیا فقط جای امتحان است و چیز دیگری نیست. اینجا #زندگی نمیشود کرد. اینکه #وجدان و #فطرت ما راحتطلب و خوشی و عیش و نوشطلب است، درست است، اینها جزء وجود ماست، اما جایگاهش کجاست؟ این دنیا جایگاهش نیست؛ مگر ما در رحم مادر، یک زندگی نداشتیم، نُه ماه ما آنجا زندگی کردیم. آیا آنجا، جای این حرفها بود؟ آنجا میشد ساختمان ساخت؟ یا اینکه میشد ماشینِ سواری آنجا آدم پیدا کنه؟ آنجا جای این حرفها نبود؟ دنیا هم همینجور است. دنیایی که #کربلا دارد، دنیایی که #عاشورا دارد، دنیایی که دندان #پیامبر شکستن و پیشانی آن حضرت را جراحت زدن دارد، این دنیا هم مثل دنیای رَحِم میماند. هیچ، جای راحتی نیست. انبیاء را شما یکییکی نگاه کنید. بپرسید از آن #تاریخ هایی که اینها را معرفی میکند، زندگیهایشان را بیان می کند: آیا حضرت #موسی راحت بود؟ آیا حضرت #عیسی راحت بود؟ آیا حضرت #ابراهیم راحت بود؟ آیا حضرت #نوح (علیهمالسلام) راحت بود؟ جریانات چند نفر از همین بزرگان را در این سورهی #عنکبوت بیان میکند. پس فلسفهاش این است که دنیا برای راحتی خلق نشده است. نه #مجازات دادن #کافران در اینجا میشود و نه #پاداش دادن #نیکوکاران در اینجاست. هیچ کدامش نیست.
۸۵٫۷٫۹
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
____________
۱) [ #اربعین ص ۲۳۵]
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ضرورت #عمل کردن به #علم و دانش در مسائل #عملی
🔹 مهمتر بودن #اخلاق_عملی از #اخلاق_علمی
۹۳٫۸٫۲۹
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 ارزش عمر گرانبها
🔹 نکند که مصداق «اذا مَاتُوا انتَبِهُوا» بشویم و وقتی موقع #مرگ ما رسید، یکدفعه ملتفت شویم که جهانمان، جهان ظاهری بود. خوابی بود و تمام شد و کاری نکردیم!. بعضی از اهل #علم گفتهاند هر کسی در #دنیا مسائل معارفی برایش حل نشود، در موقع مردن خطرناک میشود. چون میبیند آنچه را که #حقیقت میپنداشته، دارد از دستش میرود. آنچه را هم که دیدنی نبوده یعنی عالم #غیب، آن را #باور نکرده است. پس این شخصیت اتلاف #عمر کرده و دست خالی است.
۸۸٫۲٫۵
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama