eitaa logo
سیدالعلماء
1.6هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
715 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
سیدالعلماء
🔺راه حفظ از وسواس شیاطین «قُل اَعوذُ بِربِّ النّاس (۱) مَلِک النّاس (۲) اِلهِ النّاس (۳) مِن شَرّ الوَسواس الخنّاس» (ناس:۴) وسواس کیست؟ «من الجنّة و النّاس» (ناس:۶)؛ بعضی انسان‌ها و بعضی موجودات و دشمن‌های ناپیدا؛ آن‌وقت راهش چیست؟ راهش این است که انسان از خدا با گریه و زاری مانند طفل بخواهد که از شیطان درون او را حفظ کند، و از شیاطین برون به وسیله‌ی تماس و مشورت و رأی خواستن و در میان گذاشتن کارها با انسان‌های فرشته‌گون که افرادی هستند خوش نیت، خود را حفظ کند. 🔺 قدم اول؛ آموختن گناهان از شیطان درون چطور پناه ببرد؟ اول قدم پناه بردن که آن عبارت است از: آموختن گناهان. گناهان را انسان به‌طوری‌که یک مطالب لازمی را همیشه در ذهنش است، آگاهی داشته باشد. مثلاً انسان می‌داند چک بانکی دارد و بیست روز دیگر وعده‌اش است، دیگر هیچ‌وقت فراموش نمی‌کند، حتی از خواب هم اگر بیدار شود، یادش می‌آید که روز سه‌شنبه آخرین روزی است که من باید این چک را بپردازم. این‌طور باید انسان گناهان را بشناسد و راه شناختنش این است که فهرست کند و در کیف و جیبش همراه داشته باشد؛ فلذا مرحوم مجتهدی گناهان کبیره نوشت. جناب آقای قرائتی جزوه‌ی گناه شناسی تهیه کرد، مرحوم شهید دستغیب، امام جمعه‌ی شیراز، گناهان کبیره را نوشت که خودش هم به وسیله‌ی همین شیاطین شهید شد. بنابراین از همه‌چیز واجب‌تر یاد گرفتن فهرست گناهان است و دقت کردن در آن‌ها. چون گناهان همه یک شکل نیستند. گوناگونند و وسواسِ خنَّاس می‌آید و این‌ها را برای انسان توجیه می‌کند، عادی می‌کند، آرایش می‌دهد، زیبا می‌کند. مخصوصاً در وقت خلوت. اگر انسان در خلوت گرفتار گناه شود، خیلی مشکل است. فلذا پناه بردن خیلی شرایط می‌خواهد، مثلاً این‌که برای پناه بردن از میکروب‌های کشنده و مُسری، چقدر بهداری و بهداشت ساخته‌اند در همه‌جا، هر جا انسان از ماشین به خارج نگاه کند، چشمش به جمعی از اطباء می‌افتد؛ دکترها، زن و مرد، هیچ‌وقت این‌طور نبوده، شهرها و مملکت‌ها در سابق یکی دو تا طبیب بیشتر نداشتند. حالا انسان می‌بیند که همین‌طور قدم به قدم، مطب است. این‌ها همه برای پناه بردن است دیگر!، بیماری، شرّ است، کاری که می‌کند آدم را بیمار می‌کند، زمین‌گیر می‌کند و می‌کشد، اما این بیماری‌های گناه، هم فرد و هم خانواده و هم اجتماع را به هم می‌زند و افرادی مثل مروان (لعنه الله) پیدا می‌شوند و دنیا را زیر و رو می‌کنند. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
📆 سال‌روز وفات مرحوم عارف بالله آیت الله «محمد بهاری همدانی»؛ (۹ رمضان المبارک ۱۳۲۵ق) 🔹 بنابر آن‌چه که در مفاتیح الجنان نقل شده دعایی را به نام دعای حضرت به ما نشان داده‌اند برای این‌که این مسائل را از خداوند درخواست کنیم. و مرحوم آشیخ محمد که یکی از عرفای اخیر نجف اشرف بوده‌اند، در دستوراتش می‌فرماید: هر روز صبح این دعا را ترک مکن. در این دعا عرض می‌شود که: «وَ اغْرِسِ اللَّهُمَّ بِعَظَمَتِكَ فِی شِرْبِ جِنَانِی يَنَابِيعَ الْخُشُوع»؛ همان‌طوری‌که در یک باغ‌چه‌ای، نهالی نهاده می‌شود و آب داده می‌شود، خدایا به‌خاطر درک بزرگواری و عظمت خودت، در قلب من چنین حالی ایجاد کن که خشوع در آن‌جا راه پیدا کند. از برای ریختن خون قلب و ریختن اشک چشم، کأنّه چشمه بشود. و درک، درک عظمت باشد و لذا این‌که می‌فرماید: «لو تعلمون ما یقول»* همین است؛ یعنی کبریایی خداوند به صورت تصورات در انسان اثر نمی‌کند! بلکه به صورت تصویر قلبی است که حال بندگی و خضوع می‌آورد. --------------------- *[ لو تعلمون ما یقول لضحكتم قليلاً ولبكيتم كثيراً؛ منظور روایتی است که امیرالمؤمنین علی صلوات‌الله‌علیه در هنگام شنیدن اذان، شروع به گریه می‌نمایند...؛ بحارالانوار ج۸۴ ص۱۳۱] ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
@seyedololama
‌‌◾️ به مناسبت وفات حضرت خديجه کبری سلام الله عليها ( ۱۰ رمضان ۱۰ ق) 💠 ... بعد از مراسم جشن عروسی حضرت زهرا سلام الله علیها، دو نفر از بانوان خاندان پیامبر به نام امّ سلمه و امّ أیمن که دو زن باشخصیت بودند و خیلی به حضرت زهرا علاقه داشتند، به خدمت حضرت آمدند و گفتند: یا رسول الله! اگر خدیجه زنده بود با تشکیل مراسم جشن عروسی زهرا چشمش روشن می‌شد. این‌طور نیست؟! 🔘 تا آن‌ها نام آن بانوی فداکار را بردند، اشک در چشمان پیامبر حلقه زد و یاد آن مهربانی‌ها و آن ایثارگری‌ها و از خود گذشتگی‌های خدیجه افتاد. 💔 فرمود: کجا مانند خدیجه زنی پیدا می‌شود؟! آن روز که همه مردم مرا تکذیب کردند او مرا تصدیق نمود. تمام ثروت و زندگی خود را برای نشر آیین خداوند در اختیار من گذاشت. امروز هم اگر یک زن از این دانشمندان پیدا شود، یک خانم دکتر، یک خانم پروفسور پیدا شود، بگوید: من دارایی‌ام این است؛ مثلاً کاخ فلان‌جا در شمال مال من است، این دستگاه در تجریش مال من است، در فلان کارخانه سهم دارم. دارایی‌های من این‌هاست، همه‌ی این‌ها را به دفتر آقا می‌دهم که در راه آن‌چه که لازم می‌دانند صرف کنند. برای خودم دو اتاق گذاشته‌ام که در یکی بخوابم و در یکی دیگر هم مثلاً مهمانی کنم و این‌ها؛ خود این می‌شود شیعه‌ی خدیجه. خدیجه چنین کاری کرد. هر چه داشت داد. و زن‌ها از این عمل خیلی ناراحت شدند. به‌طوری‌که وقتی باردار شد؛ فرستاد از این‌ها کمک خواست. گفتند: ما نمی‌آییم!. چقدر به تو گفتیم: به این شخص فقیر شوهر نکن!. نشنیدی!. حالا موقعش شده که ما نشان بدهیم که ما خیر تو را می‌خواستیم که می‌گفتیم این شوهر را قبول نکن! وقتی شوهرِ این شخصِ دست خالی شدی، ما هم نمی‌آییم!. 💔 دل این بانو خیلی شکست در حالی‌که غریب و باردار بود و موقع وضع حملش فرا رسیده بود، و در فکر بود که چه کار بکند؟! نشست زانوی غم به بغل گرفت. یک‌وقت دید دو سه تا خانم آمدند در اتاق، تعجب کرد و تکانی خورد!. یکی‌شان گفت: خانم تکان نخور؛ نترس!. یکی از این‌ها زن فرعون است، یکی از این‌ها مریم است، یکی از این‌ها خواهر موسی بن عمران است، ما آمده‌ایم به کمک تو برای این پیش‌آمد زایمان!. 💠 این است که تفسیر می‌کند قرآن را؛ «إِنَّ الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ أَلَّا تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی كُنْتُمْ تُوعَدُونَ» (فصلت:۳۰)؛ کسانی‌که استقامت کنند، چه در اقتصاد، چه در پیش‌آمدهای دیگر مشکل زندگی، و مرامِ حق‌خواهی و حق‌محوری را بر همه‌چیز مقدم بدارند؛ در همین دنیا چشم‌شان روشن می‌شود. "قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا" می‌گویند: ما خدا داریم و این‌که خدا داریم می‌شود امید دل و جان و عقل، و روح‌شان و وجودشان را تسخیر می‌کند. دیگر جایی را نمی‌بینند، کسی را نمی‌بینند، به چیزی اهمیت نمی‌دهند، این‌ها مقاوم می‌شوند. و از این جهت باید نتیجه گرفت و آن این است که در پی این بود که در خود جنس زنان چنین بانویی پیدا شود و چنین فداکاری‌ای بکند. در هر استانی یکی دو تا پیدا شود کافی است. دیگر مردم و زنان دیگر خجالت نمی‌کشند که مثلاً دست‌شان خالی از زینت باشد. گوش‌شان خالی از زینت باشد. لباس‌شان لباس پارسال باشد. هر سال لباس نو نداشته باشند. برای‌شان این ننگ نیست. وضع زندگی پایین می‌آید. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 "قُل اَعوذُ بِرَبِّ النّاس" بگو: پناه می‌برم به صاحب انسان‌ها. مرحوم [سیّد عبدالله] شُبَّر، صاحب تفسیر مختصر قرآن، می‌فرماید: «خُصُّوا بِالذِّکرِِ تَشریفاً لَهم» [تفسیر القرآن الکریم، سیّد شبر، ص۵۶۹] چرا فرمود: ربّ النّاس؟ و نفرمود: ربّ الشّمس، ربّ الأرض و چیزهای دیگر؟ به خاطر احترام بندگان خداست، از این جهت که این قابلیت را دارند که خداوند به آن‌ها اضافه شود؛ خدای مردم. مردم و ناس موجودات شریفی هستند. 🔹 «مَلِکِ النّاس (۲) اِلهِ النّاس» (ناس:۳) آن صاحبی‌که علاوه بر این‌که مردم بنده‌ی او هستند و او صاحب آن‌هاست، اداره‌ی امور آن‌ها هم به کف قدرت اوست، «مَلِک»، شاه و شهنشاه مردم است. به‌علاوه‌ی این دو -یعنی ربّ و ملک- «اِلاه» و معبود مردم نیز هست که شأن مردم و شرافت و احترام داشتن مردم به‌خاطر این است که: پروردگاریِ خدایِ خویش را قبول و اجرا کنند. بنابراین در این سوره، یک خطر بزرگ به پیامبر و جامعه‌های بشری، تذکر داده شده که: ای مردم شما باید پناه‌گاهِ بسیار محکمی پیدا کنید، و پناه‌گاهی محکم‌تر از پناه‌گاهِ ربوبیت و ملکیت و شهنشاهی و معبودِ پرستش شده‌ی بشر، پیدا نمی‌شود. ما اگر مثلاً به یک شخصی که پول همراه دارد و از جیب‌بُرها می‌ترسد، می‌گوییم اگر می‌خواهی جیبت را نزنند، به فلان متصدی خودت را معرفی کن، دیگر به او نمی‌گوئیم که به فرماندار یا استاندار تهران یا بالاتر از این‌ها مراجعه کن، چون همین متصدی برای حفاظت از او کافیست. این چه خطر بزرگیست که خداوند به پیامبر می‌فرماید: ای پیامبر به رب الناس، ملک الناس، اله الناس، پناه‌گاه همه جوره‌ی جهان برای مردم، پناه ببر!. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی @seyedololama
▪️جهان‌شناسی و انسان‌شناسی در سوره‌ی ناس 🔺 اگر کسی در این سوره دقت کند، یک قدری با جهان آشنا می‌شود، جهان‌شناس می‌شود، انسان‌شناس می‌شود. یعنی می‌بیند که الآن به فرض اگر هفت میلیون جمعیت روی کره زمین داشته باشیم، وسواس و خنَّاس، سوار بر دل‌های چند نفر از آن‌ها نیست؟ مثل زنبورهایی که روی نباتات می‌نشینند، ننشستند؟ و مشغول تزریق سمِّ معاصی و گناهان و کارهای زشت نیستند؟. 🔸 از این جهت دین و فرهنگ اسلام، مافوق فرهنگ‌ها می‌شود، چون حتی در کلیساها و در مراکز یهودی و غیره هم این‌طور انسان‌ها را تعریف نکرده‌اند. وقتی آیه‌ی شریفه به پیامبر بگوید که پناه ببر، معلوم می‌شود که در مسجد پیامبر و در خانواده‌ی ایشان هم از این دشمنان هستند، چه رسد به جاهای دیگر. اما در کلیسا که این حرف‌ها نیست تا کشیش بگوید: من در منزلم و همراهم، کسی است که ممکن است مرا اِغواء کند. 🔹 انسان در ارتباط و تماس با انسان‌های دیگر اول باید از شرّ همراهِ درونیِ خودش به خدا پناه ببرد، این انسان‌شناسی و جهان‌شناسی است. یعنی جهان همه‌اش یا بیشترش در اختیار موجودات نامرئی است و ما خیال می‌کنیم که هر کسی مثلاً بمب اتم دارد بر جهان مسلط است، در حالی‌که دل او، سینه‌ی او متصدی آن مراکز اتمی است و این دل و سینه در تصرف آن شیاطین است و آلت آن‌هاست. مثلاً دولتی که دارای انرژی هسته‌ای است، چه خود دولت، چه وزرای داخلی و خارجی، همه از خودشان چیزی نیستند و در اختیار موجودات نادیدنی هستند، در اختیار زنبورهائی (غیر دیدنی) هستند که روی دل‌های آن‌ها نشسته‌اند تا آن‌چه را می‌خواهند تزریق کنند. 🔻 وقتی این‌طور شد، دولت اسلامی آن دولتی است که همان‌طور که مواظب هست دشمن از چه راهی با مملکت‌شان دشمنی می‌کند، باید مواظب باشد که دشمن چگونه در خود آن‌ها نفوذ می‌کند و وارد می‌شود و متصدی او می‌شوند. پس به خدا پناه ببرد و گریه و زاری نیمه شب داشته باشد. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی @seyedololama
سیدالعلماء
📆 مروری بر مطالبی بسیار مهم به بهانه‌ی سال‌روز هلاکت "حجاج بن يوسف ثقفی" لعنه الله؛ (۱۳ رمضان ۹۵ ق) 🔹 ... تربیت اهالی کوفه چه‌جور شد؟ تربیت آن‌ها به دست شخصیت فرعونیِ امت یعنی معاویة بن ابی سفیان انجام شد، که از کودکی آن‌ها را تربیت کرد و نگذاشت در مکتب‌خانه‌ها کسی اسم علی بن ابی طالب را ببرد. به قدری قاچاق بود یاد آن حضرت که مثلاً در زمان حجاج لعنه الله یک شیعه‌ای،- شیعه نامی- که پدر و مادرش شیعه بودند و اسمش را علی گذاشته بودند، آمد پیش حجاج. می‌خواست از او پولی بگیرد زیرا فقیر بود!. گفت: ایها الأمیر! پدر و مادر به من ظلم کرده‌اند اسم من را علی گذاشته‌اند!. آخر من چه کارکنم؟! من نیاز دارم!. بیچاره‌ام!. آن هم خندید گفت: حالا که این‌جور است، به او کمک کنید!. ⚠️ این تربیت‌ها کربلا را ایجاد می‌کند. قساوت قلب را تا حد مافوق بالا می‌برد. انسانیت را تا صفر و زیر صفر می‌برد. 🔺 دنیا همین‌طور همانند دیگی است که می‌جوشد و قلقل می‌کند و زیر و رو می‌شود. آدم خبر ندارد نه از خودش نه از دیگران. 🔸 من خودم یادم هست که در این‌جور مسائل صحبتی شد خدمت مرحوم حاج میرزا علی آقای شیرازی استاد اخلاق نهج‌البلاغه‌ای مرحوم مطهری. ایشان گفت: . گفت: اگر فرهنگ درست شود، همه‌ی کارها درست می‌شود. فرهنگ هم وابسته به معلم و مدیر و دبیر و دانشگاه است. چگونه این‌ها را باید تغییر داد؛ دولت اسلامی باید این‌ها را تغییر دهد. و این‌ها را به خود بیاورد و از آن حال کودکی خارج کند. استاد دارای مدرک از انگلستان و پاریس حالت کودکی‌اش ترک شود.... ۸۸٫۱۰٫۱۳ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
قناعت.@seyedololama.mp3
788.7K
🔺انسان کبوتر آشیانه مافوق طبیعت است که نباید گذاشت مرغ خانگی شود. 🔹 حفظ انقلاب اسلامی با ساختن جوانان از راه در امور مادی و پرداختن به امور معارفی انسانی؛ خطر ساخته نشدن انسان و ظهور آن در پیش‌آمدهای روزگار؛ خاطره‌ای از مرحوم حاج شیخ عباس طهرانی از بی احترامی روحانی‌نمایی به عمامه‌اش در زمان کشف حجاب!. ۷۹٫۲٫۳ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama