eitaa logo
آنسوتَر | سید محمدرضا رضی
2.3هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
692 ویدیو
22 فایل
پایگاه رسمی سیدمحمدرضا رضی بهابادی در فضای مجازی کانالی برای آنچه دیدن، گفتن و بازتابش وظیفه است...
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ پیشینه شناسی تاریخی جمهوری اسلامی/2 ❎ تلفیق اجتهادی جمهوریت و اسلامیت 🔹دغدغه تاسیس حکومت بر اساس آموزه‌های اسلامی و با محوریت زعمای دین، مساله نوپدیدی نیست و در تاریخ تشیع پیشینه پررنگی دارد. 🔸گفتمان حکومت اسلامی همواره بر اساس نفی حکومت‌های استبدادی (به طور مطلق) سامان یافته است. شکل‌گیری مبارزات سیاسی و ایجاد نهضت‌های اسلامی، از جمله برون‌دادهای اجتماعی _ سیاسی غیر قابل انکار در سلوک روحانیون است که اهتمام مراجع دینی در نفی حکومت‌های ظالمانه را به اثبات می‌رساند. 🔹مردم نیز در پویایی و پیدایی نهضت‌های دینی نقش پررنگی داشته‌اند. حضور تاریخی مردم در مبارزات سیاسی، نشان از اتکای زعمای دین بر توده‌های اجتماعی دارد و بدیهی است که وقتی رهبران دینی در ایجاد نهضت‌های مبارزاتی حضور مردم را به عنوان عامل محدثه قرار می‌دهند، در اداره امور جامعه بعد از پیروزی انقلاب نیز نمی‌توانند منکر نقش مردم در اداره حکومت دینی گردند. 🔸 به عنوان نمونه شهید آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری در رساله حرمت مشروطه و ارتداد مشروطه‌خواهان می‌نویسد: «کارهای سلطنتی(حکومتی) بر حسب اتفاقات عالم از رشته شریعتی موضوع شده و در اصطلاح فقهاء به دولت جائره و در عرف سیاسیون دولت مستبد گردیده است.»( نخستین پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ص25) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️پیشینه شناسی تاریخی /3 ❎ علمای شیعی در آینه اسناد 🔹 خاطرات و گزارشات« » وزیر مختار انگلیس در ایران در دوره قاجاریه یکی از مهم‌ترین منابعی است که آرمان علمای ایرانی به منظور تحقق «جمهوری اسلامی» را بازتاب داده است. 🔻وی در یکی از که در دوران مأموریت خود به لندن می‌فرستد در تبیین جریان‌های فراماسونری و سایر جریان‌های مؤثر به خصوص جریان اتحاد اسلام (پان اسلامیسم) در ایران می‌نویسد: «مجامع پان اسلامی که از طرف پایه گذاری شده در صدد برانداختن دستگاه صدراعظم و در فکر انقراض رژیم قاجاریه و برقراری رژیم جمهوری اسلامی است. 🔸از جمله مهمترین اسناد تاریخی در زمینه علمای شیعی به نظام «»، نامه« علما، اعیان و رعایای فارس» است. این نامه پر اهمیت، به تاریخ ربیع الثانی 1324 ق/برابر 1285 ش نگاشته شده و موضوع آن انتقاد شدید از رفتار توهین‌آمیز دولتیان نسبت به علما، بزرگان و مردم فارس است. در این نامه به صراحت از تعبیر یاد شده است و از نظر پیشینه شناسی تاریخی، ارزش فوق‌العاده دارد. در همان دوران روزنامه کوکب دری و همچنین تاریخ بیداری ایرانیان نوشته ناظم الاسلام کرمانی این نامه را منتشر کردند. در بخشی از این نامه چنین آمده است: «.. تاکنون عقیده ما این بود که دولت عبارت است از هیئت رجال دانشمند سیاسی دان، نه منحصر به یکی از فرنگی‌مآبان تازه و از طبیعی‌مذاقان پوسیده و روزنامه‌خوان پاریس به زبان خوشیده( فرانسه دوست) که لفظ دولت مطلقه مستبده آموخته و حال آن‌که ایران است، چه از عهد سلف تا حال خلف علما ملت هر شهری به حکومت شورش کردند دولت با مصلحت جمهور حاکم را عزل فرمود؛ بلکه رعایای هر دهکده به کدخدای خود شوریدند، مالک قهرا به عزل کدخدا حکم داد بلکه کلانتر و خان هیچ طائفه و ایلی نتوانستند عزل کنند و خارجی به جای او نصب، مجبورا از همان طائفه و ایل و خان و کلانتر را انتخاب نمودند و به این معنی، باریک جمهوری ما رشک فرانسه و آمریکا ست.»(نخستین پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،ص 37- 36) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻کتابی که محافل حقوقی و سیاسی را به چالش کشید 🔹 متن نخستین پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی است در سال 1354 به صورت مخفیانه انتشار یافت و در تاریخ 54.4.11 از طریق پست به دست افتاد. 🔸علی‌رغم تلاش گسترده ساواک، نویسنده یا نویسندگان آن نیز به واسطه حاکمیت مطلق خفقان پلیسی در عصر پهلوی و مراعات اصول حفاظتی، هرگز شناخته نشدند اما این سند تاریخی و ارزشمند نشان می‌دهد که بر خلاف القائات مخالفین ، مبارزان اصیل انقلابی الگویی واضح و مبرهن برای اداره کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی داشتند. البته این مدرک، یکی از مهم‌ترین ادله بر ابطال مدعای واهی برخی جریان‌ها و شخصیت‌ای ملی-مذهبی مبنی بر القای مفهوم «جمهوری اسلامی» به امام خمینی قدس سره الشریف در دوران اقامت 118 روزه در نوفل‌لوشاتو است. 🔹کتاب نخستین پیش‌نویس قانون اساسی به قلم سهراب مقدمی شهیدانی با استقبال خوانندگان فرهیخته در پاییز 1398 با اضافات؛ به چاپ پنجم رسید. در فصل نخست این کتاب «پیشینه شناسی تاریخی جمهوری اسلامی»، در فصل دوم «متن پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی» و در فصل سوم به «پیشینه و سیر تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی» پرداخته شده است. ◀️راه‌های تهیه کتاب: 🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6. 📞تلفن: 22579192_021 📞تلفن: 32904231-025 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
خواهر شهید پلارک و دختران انقلاب
به نظر تحلیل خوبی است...
♨️انقلاب اقتصادی ۱۴۰۰ 🔰قرارگاه انتخاباتی دانشجویی بصیر یزد با همکاری شبکه اعزام سخنران عمار یزد برگزار می کند 🔺️اقتصاد ضد تحریم یا اقتصاد وابسته به تحریم 🔻دیپلماسی اقتصادی، نقدی بر عملکرد دولت روحانی 💠با حضور دکتر حجت عبدالملکی "داور برنامه میدون، اقتصاددان، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)، نماینده ایران در اجلاس بین المللی بانک جهانی ۲۰۱۰ ⏰زمان: شنبه ۲۸ فروردین، ساعت ۲۱ 🌐برای ورود، لینک زیر را بزنید و با زدن گزینه مهمان وارد جلسه شوید: yun.ir/4xilr1 🇮🇷 @basir_yazd
🔸بشر در جستجوی کمال مطلق‏ این بشر یک خاصیتهایی دارد که در هیچ موجودی نیست. مِنْ جمله این است که‌‎ ‌‏در فطرت بشر، طلبِ قدرتِ مطلق است، نه قدرت محدود. طلبِ کمال مطلق است، نه‌‎ ‌‏کمال محدود. علم مطلق را می خواهد؛ قدرت مطلقه را می خواهد. و چون قدرت مطلق‌‎ ‌‏در غیر حق تعالی تحقق ندارد، بشر به فطرت، حق را می خواهد، و خودش نمی فهمد.‌‎ ‌‏ یکی از ادلۀ محکم اثبات کمال مطلق همین عشق بشر به کمال مطلق است. عشقِ فعلی‌‎ ‌‏دارد به کمال مطلق. نه به توهّم کمال مطلق؛ به حقیقت کمال مطلق. عاشقِ فعلی بدون‌‎ ‌‏معشوقِ فعلی محال است. در اینجا توهّم و ساختن نفسی تأثیر ندارد، برای اینکه فطرت‌‎ ‌‏دنبال واقعیت کمال مطلق است؛ نه دنبال یک توهّم کمال مطلق تا کسی بگوید بازی‌‎ ‌‏خورده است. فطرت بازی نمی خورد. در فطرت همۀ بشر این است که کمال مطلق را‌‎ ‌‏می خواهد. و برای خودش هم می خواهد. بشر انحصار طلب است. کمال مطلق را‌‎ ‌‏می خواهد که خودش داشته باشد. و این کمال مطلق آنجایی که همه پیدا بکنند یکی‌‎ ‌‏می شود. متعدد نیست تا اینکه آنجا دیگر انحصار باشد. همه یک است. اگر یک نفر ـ‌‎ ‌‏فرض کنید ـ حکومت یک شهری ‌‏[‌‏را داشته‌‏]‌‏ باشد، در قلبش راضی نیست؛ برای اینکه‌‎ ‌‏می بیند که دلش می خواهد حکومت یک استان ‌‏[‌‏را داشته‌‏]‌‏ باشد. وقتی استاندار شد، باز‌‎ ‌‏راضی نیست. دلش می خواهد که تمام یک کشور در دست او باشد. بعد که به دستش‏ ‌‏آمد، راضی نیست. می خواهد که کشورهای دیگر هم تحت سلطۀ او باشد... اگرتمام عالم را، تمام این کهکشانها و‌‎ ‌‏تمام این سیّارات و ثوابت و هرچه هست در تحت سلطۀ یک نفر بیاید، باز قانع نمی شود،‌‎ ‌‏برای اینکه اینها کمال مطلق نیست. تا نرسد به آنجایی که اتصال به دریای کمال مطلق پیدا‌‎ ‌‏بکند و فانی در آنجا بشود، برایش اطمینان حاصل نمی شود. ‌‏ألا بِذِکرِ الله ِ تَطمَئِنُّ القُلُوبُ.‌‎ آنی که اطمینان می آورد و نفس را از آن تزلزل که دارد و‌‎ ‌‏خواهش که دارد بیرون می آورد «ذکر الله » است. نه ذکر الله به اینکه با لفظ، ما ‌‏لا إله إلاّ الله ‌‎ ‌‏بگوییم. ذکر اللهی که در قلب واقع می شود، یاد خدا، توجه به او: ‌‏ألا بذِکْرِ الله ِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ‌‏. و‌‎ ‌‏بعد در آیات دیگر می فرماید که ‌‏یَا أیَّتُهَا النَّفْسُ المُطْمَئِنَّةُ ارْجِعی إِلی رَبِّکِ رَاضِیَةً مَرضِیَّةً فَادْخُلِی فِی‌‎ ‌‏عِبَادی وَادْخُلِی جَنَّتِی. آن جنت مال دیگران است.‌‎ ‌‏آن جنت با همۀ عرض و طولش مال «عباد صالح» است، «عبادی» نیست. مالِ «عبادی»‌‎ ‌‏آنچه دیگر هیچ نیست جز عبادت، آن هم عبادت «هو». وقتی آنجا رسیدی، ‌‏«ادخلی‌‎ ‌‏جنّتی»‌‏. جنّتِ لقاء، جنّت ذات؛ نه جنت دیگران. جنّت شما که ان شاءالله همه وارد بشوید‌‎ ‌‏در آن جنت، با این جنت فرق دارد. آن جنتِ «عباد صالح»، «عبادالله الصالحین» است. اما‌‎ ‌‏این جنتی است که انتساب به هیچ جا ندارد، الاّ به «هو». آن وقت «نفس مطمئنّه» وارد‌‎ ‌‏شده است در یک منبع نور و در یک کمال مطلق، و رسیده است به آن چیزی که عاشق او‌‎ ‌‏بود. به هیچ چیزی عشق ندارد.. آنجایی که تمام می شود و ای کاش ها تمام می شود ‌‏آنجایی است که انسان به علم مطلق برسد، و فانی بشود این قطره در آن دریا.‏ (حضرت امام خمینی رضوان الله علیه)
ترجمه گزارش تحلیلی گروه بین‌المللی بحران و ارائه پیشنهاداتی برای مذاکرات احیای برجام این گروه متعلق به صهیونیستها است و تهیه‌کننده متن پیش‌نویس برجام بود. ببینید چه خواب‌هایی برایمان دیده‌اند.