eitaa logo
آنسوتَر | سید محمدرضا رضی
2.5هزار دنبال‌کننده
907 عکس
575 ویدیو
18 فایل
پایگاه رسمی سیدمحمدرضا رضی بهابادی در فضای مجازی کانالی برای آنچه دیدن، گفتن و بازتابش وظیفه است...
مشاهده در ایتا
دانلود
211125_004.MP3
45.16M
📌جلسه تحلیل کارآمدی انقلاب اسلامی 🎙توسط استاد حجت الاسلام سید محمدرضا رضی بهابادی 🗓چهارشنبه 5 بهمن 1401 @jebhetse 🇮🇷 @seyedrazy
211202_004-01-2.mp3
31.8M
📌جلسه تحلیل کارآمدی اقتصاد انقلاب اسلامی 🎙توسط استاد حجت الاسلام سید محمدرضا رضی بهابادی 🗓چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ @jebhetse 🇮🇷 @seyedrazy
📍 فقه در میدان سیاستگذاری اقتصادی چکیده ارائه حجت الاسلام قنبریان در مدرسه تابستانه اقتصاد اسلامی/ ۲۲مرداد۱۴۰۲ ✔️ در این ارائه تمایز "مکتب و نظام اقتصادی" با "علم اقتصاد" و با "روابط اقتصادی" معلوم و "فقه پیشرو" و "پیرو" معلوم می شود. • دکارت گفت: فرشته ای به او گفته کلید حل معماهای عالم ریاضیات است/ در شک دستوری اش هم بعد از خودِ شک، در "عدد"، شک نکرد! اینکه ریاضیات، تنها علم یقینی است و بقیه علوم باید به آن تاویل روند؛ یک آموزه فلسفی، معرفت شناسی و کلامی است، نه ریاضی! • در اقتصاد هم اینکه مثلا: - منشاء مالکیت چیست؟ کار یا سرمایه؟! - منشاء ارزش و قیمت چیست؟! کار یا کمیابی؟! پاسخش هرگز اقتصادی نیست! اقتصاد از آن پس شروع می شود. - کلام و فلسفه پاسخ داد: اقتضاء کرامت انسان این است که پس از خودِ انسان، "کار متصل" او ارزشمند باشد بعد "کار منفصل" و سرمایه! " مالکیت" مفهومی اعتباری است. اعتبار و مَجاز فرقش با دروغ این است که "حد و تعریف" چیزی به چیزی دیگر داده شود با لحاظ مشابهت. مالکیت انسان در صور خیالی و اعمال متصلش حقیقی است؛ بعدا حد این به ساخته ها و بافته هایش داده میشود و اعتبار مالکیت اعتباری برای آنها میشود. - در فقه و حقوق ثابت شد واحد اول مالکیت، کار است؛ چه در صورت "صناعت" چه "حیازت"؛ مالکیت های بعدی مثل بیع و هدیه و ارث، تبعی است. • حالا از آن بنیانها، نظام و مکتب اقتصادی بنا می شود؛ مثلا: - "همه بهره مندی ها باید از کار باشد" (نفی بورس بازی و کارهای فیک) - "کار موجب بهره مندی شود" (نفی استثمار) [ر.ک: مجموعه آثار مطهری ج۲۰] ⬅️ رابطه کارگر و ابزار تولید(سرمایه) چگونه باشد❓ الف) سود برای سرمایه، اجاره و دستمزد برای کارگر (مکتب سرمایه داری) ب) اجاره ابزار تولید، سود برای کارگر (نظریه شهید صدر و نظر اول شهید بهشتی) ج) تسهیم سود بین هردو (نظر شهید مطهری و نظر دوم شهید بهشتی) ❗️ مسیر اول علم اقتصاد: آن نظام ارزشی و مکتب اقتصادی که محقق شد یا در تحقق فرضی اش، روابط عینی و علیّ و معلولی بین اجزاء و ارکان قابل محاسبه و سنجش است که علم اقتصاد آن مکتب را شکل می دهد. • ادامه مثال: ❓ارزش و قیمت به چیست؟! چگونه محاسبه شود؟! - الف) قیمت کالا = میزان کار انجام شده (ابزار هم کار انباشته و مجسم است) - ب) میزان کار + کمیابی ! مثلا ماهی صید شده، کار کمتری از پرورش مرغ می برد پس ارزانتر است! قیمت، مال کالری و... نیست! (مثال شهید بهشتی) ❗️اگر در تور، ماهی کمیابی بود، حتما قیمت بالاتری در ساحل دارد؛ پس عرضه کم، قیمت را بالا می برد! - نه! اگر همین ماهی کمیاب بخواهد تحصیل شود (نه اتفاقی حاصل شود)، باز کار بیشتری می برد؛ پس معیار قیمت همان میزان کار است! (نظر شهید بهشتی)⬅️ لذا در نظام قیمت گذاری از "علم اقتصاد" (نه فقه و حکومت) می خواهد بر اساس این نظام ارزش، قیمت را معلوم کند. ❗️ مسیر دوم علم اقتصاد: روابط عینی و واقعی محاسبه می شود؛ مثلا ۲۰۰هزار کارفرما و حدود ۱۵میلیون کارگر! روابط عینی بر نظام و مکتب اثر می کند. ایده مکتبی بهشتی این است: همگانی شدن ابزار تولید (بند۲ اصل۴۳) از فقه می پرسد: شما در مالکیت شرط دارید که حتما اقلی باشد و درصدی از جامعه مالک و بقیه کارگر آنها باشند؟! فقه پاسخ می دهد: خیر! مالکیت چنین قیدی ندارد (حداکثر در مالکیت فرد قید دارد و مثلا معادن زیر زمین و جو بالای ملک او را مملوکش نمی کند) ⬅️ دخیل کردن خیل میلیونی توده ها در تولید میشود مکتب و نظامی مبتنی بر درک روابط عینی (نظر امام خمینی) • وقتی از چگونگی همگانی شدن ابزار تولید بپرسی؛ ایده های کارشناسی شکل می گیرد: - تعاونی: پیوند مالک های کوچک (نظریه شهید بهشتی) - کارگاه ها شرکت های کوچک: کوچک کردن صنایع (ایده رهبری در سال۹۵) - مالکیت عمومی صنایع بزرگ (ایده شهید مطهری) - و... ❗️ دو فقه: ۱) فقه پیشرو: در تفقه کامل از منظومه دین، و دیدن درست و دقیق روابط عینی حاکم بر اقتصاد، نظام و مکتب اقتصادی اسلام را در راستای تحقق قسط ،کشف می کند و با حرکت انقلابی خود، روابط عینی را منطبق بر نظام و مکتب می کند. ۲) فقه پیرو: روابط عینی و حاکم را برهم نمی زند، متاخر از آن حرکت کرده و نظامات و اقتضائات آن روابط عینی را امضاء یا ویرایش جزیی می کند! 🎙 صوت جلسه * برای وضوح بیشتر این مطالب را ببینید: - نمای فقه اقتصادی امام خمینی - اندیشه های اقتصادی امام و تحریف، تعطیل و تأویل ولایت مطلقه - شهید بهشتی و عدالت اجتماعی ☑️ @m_ghanbarian
✍️ فناوری پیچیدۀ مدرن که تنها عامل تفاخر غربی‌ها بر سایر ملت‌هاست، با مصرف روزافزون انرژی و آلایندگی گستردۀ محیط‌زیست، نه‌تنها زندگی را برای انسان امروز راحت و آسان نکرده است بلکه دغدغه‌های بسیاری را برای مهار عوارض جانبی آن برای انسان‌ها ایجاد کرده است. 🔸 این روزها از بالارفتن مصرف برق و کمبود انرژی و لزوم صرفه‌جویی در آن سخن زیاد گفته می‌شود. هم با ذهن تک‌سیلابی خود،‌ تنها راه مدیریت مصرف انرژی را آن می‌دانند تا با محروم‌کردن اقشار ضعیف از بهره‌مندی از انرژی، مقدار محدود آن را بین اغنیا توزیع کنند. 🔸 اما در دورۀ تمدن اسلامی که در آن به‌جای غلبۀ انگیزۀ سودمحوری و چپاول‌گری سرمایه‌داران (که امروزه دانش اقتصاد به‌نادرستی با آن مترادف شده است!) انگیزه‌های انسانی و الهی حاکم بود و به جای اقتصاد سودمحور، زیربنا بود، مسئلۀ استفاده از انرژی به گونۀ‌ دیگری حل می‌شد که نه آلایندگی داشت، نه پیچیده بود و نه در انحصار کسی. 🔸تنها اشکال فناوری‌های تمدن اسلامی‌ایرانی این بود که عاری از و برای عده‌ای خاص بود و البته برای توده‌های مردم بسیار پرمنفعت و پرسود بود. 🔸به جای دنباله‌روی کورکورانه از تکنولوژی حقارت‌آمیز مدرن، باید به گونۀ دیگری اندیشید و در مسیر دیگری و با رویکردی متفاوت نوآوری کرد. 🔗برای مطالعۀ سامانه‌های خنک‌کننده در معماری اسلامی‌ایرانی، لینک زیر را ببینید: https://dp-magazine.com/تهویه-طبیعی-در-معماری-سنتی/ 🆔 @DrSaeedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇺🇸🇺🇸🇺🇸 زنان بی پناه آمریکایی به من نگاه کن! من یک زنم! فرصتی برای فرار ندارم! ... این صدا هر روز از آمریکا برای زنان شنیده می شود! 🔴 آشنایی با چهره واقعی و بدون رتوش غرب در ✅ کانال 💯 https://eitaa.com/joinchat/1781727232C57b3ed8c49
🌟 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری دانشگاه قم برگزار می‌کند: 🏠 سومــــین رویــــداد مـــلی اقتصـــادی هجـــرت "خانه سلیمانی" 🔻 ویژه بانوان 📚 در محورهای: • نقش‌آفرینی بانوان در عرصه اقتصاد و اشتغال • خلق ارزش متناسب با الگوهای اقتصادی انقلاب اسلامی • ترسیمی از فناوری اجتماعی مطلوب برای حضور مؤثر بانوان در امور اقتصادی 🗓️ زمان برگزاری: ۲۲ تا ۲۵ شهریور ماه 📍محل برگزاری: دانشگاه قم ⏳ مهلت ثبت‌نام: تا ۱۰ شهریور ماه 🖥 نشانی ثبت‌نام: 🌐 www.hejrat3.ir 🔆 کانال اطلاع‌رسانی رویداد در پیام‌رسان‌های ایتا و بله: 🆔 @khanehsoleimani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تصاویر زیبا از روستای «حید الجزیل» یمن 🔹حید الجزیل، روستایی جذاب در شهرستان دوعن استان حضرموت است که با سکونت تقریبی 17 خانواده بر روی تکه سنگ در میان رودخانه فصلی مورد توجه قرار گرفته است. 🔹خانه های ساخته شده از آجرهای گلی و چند طبقه با استفاده از سقف‌های چوبی(مانند بسیاری از خانه‌های یمن) به جذابیت این منطقه افزوده است. 🔸کانال مطالعات یمن @yemenstudies_ir
اولا اتاق بازرگانی واس ماس! یعنی اتاق ماست! ثانیا دولت هم هیچ غلطی نمیتونه بکنه! ضمنا: آقای رئیسی که به توصیه ما ارز ترجیحی را حذف کردی الان متهم ردیف اولی! مُنحطّ|ترجمان رسانه‌های لیبرال 💢 @monhaTT
⭕️ فروش آثار باستانی مسروقه از یمن؛ اینبار در تل‌آویو عبدالله محسن، در حوزه آثار باستانی مسروقه از یمن گزارش داد، قرار است یک دسته از آثار به سرقت رفته از یمن که به رژیم صهیونیستی قاچاق شده است، از جمله یک تابلوی برنزی که تصوی چهره دو جوان حک شده در دوم اکتبر (دهم مهر) به صورت مزایده، فروخته شود. این کارشناس یمنی، پیش از این، درباره تعداد آثار باستانی که غارت شده است گفت: نمی‌توان عدد معینی از تعداد این آثار ارائه کرد، ولی از طریق پیگیری قطعه‌هایی که در مزایده‌ها به فروش رسیده است، باید گفت که بالغ بر ۱۰ هزار اثر باستانی کشور به یغما رفته است. محسن با اشاره به اینکه آمار رسمی دقیقی در میزان آثار مسروقه یمن در دسترس نیست، خاطر نشان کرد که جنگ و ائتلاف سعودی، باعث شده است که این آثار، آسانتر غارت شوند. 🔗ادامه مطلب: syaaq.com/26011 🏷 @yemenstudies_ir 🇮🇷 @seyedrazy
💢منطقه حفاظت شده عتمة در استان ذمار 🔸کانال مطالعات یمن @yemenstudies_ir 🇮🇷 @seyedrazy