eitaa logo
یاوران‌حضرت‌اباصالح‌المھدے(عج)
863 دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
5هزار ویدیو
253 فایل
🌱ݕسݦ‌الݪه‌إݪڔځݦݩ‌إڶڔځيݥ🌱 🌴ݥـد؏ےڲـؤيـدڪـه‌‌ݕـآيــڪـ ڴــڶ ݩـݦــےڳــڔددݕــهآڔ🌸! 🌱ݥـــݩ‌ڲــڶــے‌دآرݦ‌ڪـة‌؏آڶــݦ رآ ڲــݪـسٺـآݩ‌ݦـےڪـݩـد🌻🌿 🌻؏ڄّـڶ‌؏ڶــے‌ظهؤڔڪــ يــآصـآحـݕ أڶـݫݦـآݩ🌻 🍃ږوحــے‌ؤݩفســےڶڪـــ‌آڶــفـدآء🌱 :ارتباط با مدیریت @seyeddzaman
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 برخی از احکام غیبت 🤔 ❓ بیان عیب‎های آشکار و ویژگی‌های ظاهری، مثل كوتاهی یا بلندی، چاقی و لاغری، كچلی و امثال اینها، غیبت حساب می‌شود؟ 🌺 ✍️ بیان صفات ظاهرى و عیوب آشكار، غیبت نیست ولی اینکار اگر به قصد تحقیر و تمسخر باشد یا باعث اذیّت و آزار شود، حرام است. 👌 تبصره: اگر اصل موضوع را گوینده و شنونده می‌دانند و گفتن توضیحات بیشتر موجب می‌شود عیب یا عیبهای پنهان دیگری مشخّص شود، این کار غیبت و حرام است. 🤔 ❓ آیا صحبت راجع به خصوصیات فردی مانند برونگرایی و درون گرایی و ... افراد غیبت است؟ 🍃 ✍️ راجع به خصوصیاتی كه عیب مخفی محسوب می‌شود مانند ترسو بودن غیبت محسوب می‌شود ولی نسبت به ویژگهای که در افراد متفاوت است و عیب نیست مانند برونگرایی یا تمایل به رنگ خاص و غیره غیبت نیست. 🤔 ❓ منظور از عبارت عیوب آشکار و پنهان در غیبت چیست؟ دانستن مخاطب یا چیز دیگری؟ 🌿 ✍️ منظور از آشکار و پنهان نزد عموم مردم است، عیب پنهان آن است که معمولاً کسی از آن عیب خبر ندارد یا بیشتر مردم اطلاعی ندارند. و عیب آشکار آن است که مردم معمولاً می‌دانند این شخص دچار این عیب یا نقص است؛ اگرچه عده‌ای هم بی‌اطلاع باشند. 👌 تبصره: 1. 🌺 دانستن اکثریت محل زندگی ملاک است و این با دانستن چند نفر محقق نمی‌شود. 2. 🌸 بیان عیب پنهان، به طور مطلق غیبت است و همچنین بیان عیب آشکار -یعنی اغلب مردم می‌دانند، ولی یک عدّه ای هم خبر ندارند- حتّی نزد کسانی که اطلاع ندارند هم غیبت نیست. 3. 🌼مقصود از ستر و کشفی که موجب جواز یا عدم جواز ذکر عیب می‌شود، ستر و کشف در همان محیط و جامعه است. بنابراین جایز نیست انسان آن عیب را در محیطها و شهرهای دیگر، یا در وسایلی از قبیل روزنامه، رادیو و سایت که امکان انتشار فراوانش وجود دارد، افشا کند. 🏷 امام، استفتائات، ج 2، ص 620، س 11 و مكاسب محرمة ، ج‌1، ص 397 و 400؛ خامنه‌ای، رساله آموزشی، ج 2، درس 17؛ تبریزى، صراط النجاة، ج 5، س 740 و استفتاءات جدید، ج 2، س 1009 و إرشاد الطالب إلى التعلیق على المكاسب، ج‌1، ص 193؛ مکارم، أنوار الفقاهة، كتاب التجارة، ص 276 و 286 و استفتائات، ج 1، س 556 و ج 2، س 742 و ج 4، س 415؛ بهجت، جامع المسائل، ج‌2، ص 467 تا 470‌ و استفتاءات، ج 4، س 6470؛ سیستانی، توضیح المسائل،‌ج1، م 2265؛ و منابع سوال تعریف غیبت. -------------------------------- 📚 ↙️↙️↙️ @seyedzaman
📚جهر و اخفات نماز بانوان وظیفه زنان را نسبت به بلند و آهسته خواندن نماز (جهر و اخفات) می توان در دو قسم دسته بندی کرد: 📌حمد و سوره نماز ظهر و عصر که باید آهسته بخواند.[1] 📌حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشاء، که این دو صورت دارد: الف. در صورتی که نا محرم صدایش را نشنود. ب. در صورتی که نامحرم صدایش را می شنود. 🔸در صورت اول همه مراجع معظم تقلید، می فرمایند: زن می تواند حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشاء را بلند یا آهسته بخواند.[2] 🔹اما در صورت دوم اکثر مراجع معظم تقلید، می فرمایند: بنابر احتیاط واجب باید آهسته بخواند. 🔸بعضی از مراجع نیز می‌فرمایند: بنابر احتیاط مستحب آهسته بخواند.[3] 🔹عده‌ای دیگر از مراجع عظام تقلید در زمانی که شنواندن صدا به نامحرم حرام است، به آهسته خواندن فتوا می دهند.[4] 🔴 بنابراین، اگر نماز گزار در جایی که باید نماز را آهسته بخواند عمدا بلند خواند، نمازش باطل است،[5] بدیهی است صرفاً به خاطر حضور قلب بیشتر و امثال آن نمی توان شرایط صحت نماز را رعایت نکرد.  🏷 منبع: [1] توضیح المسائل مراجع، مسأله 992. [2] توضیح المسائل مراجع، مسأله 994. [3] آیت الله زنجانی: بنابر احتیاط مستحب آهسته بخواند؛ آیت الله مکارم: احتیاط مستحب آن است که آهسته بخواند؛ آیات عظام خوئی، تبریزی: اگر نامحرم صدایش را بشنود بنابر احتیاط آهسته بخواند. [4] آیت الله سیستانی: و موردی باشد که شنواندن صدا به نامحرم حرام است، باید آهسته بخواند و اگر عمداً بلند بخواند، بنابر احتیاط نمازش باطل است. آیت الله بهجت: بنابر اظهر اگر نامحرم صدایش را بشنود، باید آهسته بخواند در صورتی که شنیدن صدای او حرام باشد؛ مثلاً ترس فتنه و لذت بردن در بین باشد. [5] توضیح المسائل مراجع، مسأله 995. -------------------------------- 📚 ↙️↙️↙️ @seyedzaman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹🌹 👇👇🌸ادامه مبحث احکام شرعی🌸👇👇
📚خسارت تصادف با خودروهای گران قیمتسوال: بعد از تصادف با ماشین‌های گران‌قیمت، آیا به لحاظ شرعی، همان مبلغی که بیمه می‌پردازد کافی است، یا آن‌که راننده خاطی باید باقیمانده خسارت را از جیب خودش بپردازد؟ ✅ جواب: 🔹آیت الله شبیری زنجانی: هر چند که مطلوب شریعت نیست ولی فی حد نفسه حرام نمی‌باشد. خیر. 🔸آیت الله علوی گرگانی: چنانچه حکومت بر اساس مصالح ملی تشخیص دهد که ورود و یا جبران خسارت ماشین بیش از خودروهای عادی موجب سلب امنیت عمومی و گرفتاری اقشار مختلف مردم می‌شود، می‌تواند به عنوان حکم حکومتی منع از ورود خودرو و یا عدم ضمان خسارت زننده بیش از ضمانت عادی عمومی کند. 🔹آیت الله مکارم: با توجه به اینکه استفاده از این‌گونه وسایل به یقین اسراف و غیر متعارف است، باید از آن پرهیز کرد و نسبت به خسارت، مطابق آنچه در قانون بیمه قرار داده شده، عمل شود. 🔸آیت الله نوری: در فرض سؤال، حکم ثانوی نیاز به رجوع به حکم ولی امر مسلمین دارد. @seyedzaman
📚ترک قنوت در نماز جماعتسوال: ترک قنوت در نماز جماعت توسط مأموم چه حکمی دارد؟ 🔹مقام معظم رهبری: در فرض سؤال، نماز اشکالی ندارد. 🔸آیت الله سیستانی: در این صورت جماعتش باطل است و اگر به رکوع نرفته باید نیت فرادا کند و حمد و سوره را خودش بخواند. 🔹آیت الله شبیری زنجانی: جماعت باطل می‌شود. 🔸آیت الله العظمی صافی: مرتکب معصیت شده ولی ضرری به صحت نماز ندارد. 🔹آیت الله مکارم: در صورتی که قبل از امام به رکوع نرود مانعی ندارد. 🔸آیت الله نوری: اگر عمداً وارد رکوع نشود نماز وی مانعی ندارد. @seyedzaman
📚خوردن میوه‌ درخت خارج از باغسؤال: قسمتی از که از خارج شده است، آن برای عموم چه حکمی دارد؟ ✅جواب: اگر فردى در مسير راه به درخت ميوه‌ برخورد كند، مى‌تواند از ميوه‌هاى آن استفاده كند، مشروط به اين كه: 🔹اولاً به قصد استفاده از ميوه به آن مسير نرفته باشد؛ 🔸ثانياً به درخت آسيب نرساند و شاخه‌هاى آن را نشكند؛ 🔹ثالثاً همانجا ميوه را خورده و با خود همراه نبرد؛ 🔸رابعاً بنابر احتیاط، علم به عدم رضایت مالک نداشته باشد. @seyedzaman
📚 خمس ارزش افزوده ارثسؤال: زمین ارثی را پس از بیست سال فروختم، آیا به آن خمس تعلق می گیرد؟ ✅ جواب: ندارد، مگر آنکه زمین را با قصد سود و رشد قیمت نگه داشته باشید، که در این صورت، پس از فروش، بنابر احتیاط واجب ارزش افزودۀ آن _ پس از کسر مقدار تورم _ از درآمد سال حساب می‌شود که در صورت موجود بودن آن در پایان سال خمسی، خمس آن باید داده شود. @seyedzaman
چرا خداوند انبياء و اولياء را خلق كرده است؟.mp3
793.4K
📚ضرورت وجود راهنماسوال: چرا خداوند انبياء و اولياء را خلق كرده است؟ 🎙 حجت الاسلام والمسلمین محمدی @seyedzaman
برای سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف صلواتی عنایت بفرمایید. 🌹🌹اللهم عجل لولیک الفرج🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 تطهیر در ماشین لباسشوییسوال: در ماشین های لباسشویی اتوماتیک که چهار بار را آب می کشد، لباس تا چه حد باید نجس باشد تا با این شرایط پاک شود؟ و منظور از عین نجاست روی لباس چیست؟ ✅ جواب: - ابتدا نظر شما را به چند مسئله جلب می کنیم: 🔹1. آب کر (مانند آب لوله کشی) با چهار شرط، چیز را پاک می کند: ▫️اول: آن که مطلق باشد پس آب مضاف مانند گلاب و عرقِ بید، چیز نجس را نمى‏کند. ▫️دوم: پاک باشد. ▫️سوم: وقتی چیز نجس را می شویند، آب مضاف نشود و بو یا رنگ یا مزه نجاست هم نگیرد. ▫️چهارم: بعد از آب کشیدنِ چیز نجس، عین نجاست در آن نباشد. 🔸2. اگر چیز نجس را - بعد از برطرف کردن عین نجاست - یک بار در آب کر یا جاری فرو برند که آب به تمام آن برسد پاک می شود، ولی در لباس و مانند آن احتیاط واجب این است که طوری فشار دهند که آب داخل آن خارج شود. 🔹حال اگر لباسی که عین نجاست داشته باشد داخل ماشین لباسشویی گذاشته شود و آب ماشین در زمان آب کشی متصل به کر باشد، اگر با اولین شستن، عین نجاست پاک شود، قطعاً با سه بار شستن بعد از آن با آب کر، لباس پاک می شود، و همین طور است اگر با دفعات دوم و سوم عین نجاست بر طرف شود؛ زیرا بعد از برطرف کردن عین نجاست یک بار شستن با آب کر کافی است. منظور از عین نجاست، چیزی است که اصالتاً نجس باشد؛ مانند خون، مدفوع، منی، (نه این که به واسطه برخورد با چیزی نجس شده است). ✅اما استفتائات این بخش: 🔹مقام معظم رهبری: اگر بعد از زوال عین نجاست، آب متصل به لوله در داخل ماشین لباسشوئى به لباسها و همه قسمت‏هاى داخل ‏ماشین برسد و از آن جدا و خارج شود، محکوم به طهارت است.‏ 🔸 آیت‌الله مکارم: ایشان در پاسخ به این سؤال که آیا لباس به وسیله ماشین لباسشویى اتوماتیکى که خود چند بار لباس را مى‏شوید و آب آن را مى‏کشد پاک مى‏شود؟ فرموده اند: "(لباس های داخل ماشین لباسشویى ) پاک است، خواه در حال شستن لباس ها، اتّصال با آب لوله کشى داشته باشد یا بعد از قطع شدن شروع به شستشو کند. 🍁🍃 -------------------------------- 📚 ↙️↙️↙️ @seyedzaman
📚خون کشیدن دندانسوال: اگر دندان را کشیده باشند و به توصیه دکتر نباید خون را بیرون بریزند، آیا می شود در حال نماز هم خون مذکور که دردهان است را خورد؟ ✅ جواب: 🔹آیت الله سیستانی: در حالت ضرورت اشکال ندارد. 🔸آیت الله مکارم: در صورتی که دکتر متدیّن و حاذق این کار را لازم بداند از باب ضرورت و به مقدار ضرورت مانعی ندارد. 🍁🍃 -------------------------------- 📚 ↙️↙️↙️ @seyedzaman
📚جلسه استراحت در نماز 📌در رکعت هائی که تشهد ندارد مثل رکعت اول در همه نماز ها و همین طور رکعت سوم در نماز های چهار رکعتی بعد از سر برداشتن از سجده دوم گفته اند کمی بنشیند و بعد برای رکعت بعدی بلند شود و این کار را جلسه استراحت می گویند. 🔹 برخی از مراجع مثل آیات عظام مرحوم امام خمینی ره و مرحوم آیت الله گلپایگانی و از موجودین آقایان خامنه‌ای و سیستانی و صافی و نوری همدانی احتیاط واجب دارند ولی بقیه مراجع این کار را مستحب می دانند 🔸 تذکر: در تمام رکعات نماز بعد از سر برداشتن از سجده اول باید بنشیند تا بدن آرام گیرد و دوباره به سجده رود. 🍁🍃 -------------------------------- 📚 ↙️↙️↙️ @seyedzaman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚❓ چرا نماز که ستون دین هست در ردیف فروع دین آمده است؟ 🎙 حجت الاسلام والمسلمین محمدی 🍁🍃 -------------------------------- 📚 ↙️↙️↙️ @seyedzaman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹🌹 👇👇🌸ادامه مبحث احکام شرعی🌸👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 گفته می شود اگر 313 یار برای امام زمان عج پیدا شود حضرت ظهور می کنند؟ چطور می شود بین این همه انسان مخصوصا بین شیعیان کشور ما این مقدار یار وجود نداشته باشد؟ 🎙 حجت الاسلام والمسلمین محمدی -------------------------------- 📚 ↙️↙️↙️ @seyedzaman
📚 وضو و غسل با وجود ناخن بلندسوال: آیا بلند بودن مانع رسیدن آب به زیر ناخن و در نتیجه باعث باطل شدن می شود؟ ✅ جواب: صرف بلند بودن ناخن، مانعی برای وضو محسوب نمی شود و موجب بطلان آن نیست؛ اما اگر زیر آن مقدار از ناخن که از حدّ معمول بلندتر است، مانعی باشد بايد برطرف شود. -------------------------------- 📚 ↙️↙️↙️ @seyedzaman
📚بازاریابی هرمی ❓سوال: حکم کسب درآمد از طریق شرکت‌های بازاریابی شبکه ای(هرمی) چیست؟ ✅ جواب: 🔹مقام معظم رهبری: چنانچه فعالیت اقتصادی مذکور بر طبق آیین نامه ای باشد که به تأیید شورای محترم نگهبان رسیده است، فی نفسه اشکال ندارد. 🔸آیت الله مکارم: با پیگیرى‌هاى ریشه‌اى و دقیقى که در این زمینه کرده‌ایم ثابت شده که این کار به یقین شرعاً حرام است و «اکثر مراجع محترم تقلید» نیز به حرمت آن فتوا داده‌اند. 🔹آیت الله سیستانی: حضرت آقا (مد ظله) اینگونه معاملات را اجازه و تصحیح نمی فرمایند. -------------------------------- 📚 ↙️↙️↙️ @seyedzaman